Selkätreenin yleisin virhe - menee hauiksille + treenaatko lihasta vai liikettä ?

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Okei, eli toi liittyy lapojen hallintaan. Mielenkiintoista, kun jengi vääntää tässä ketjussa siitä, onko leuat ensisijaisesti hauis- vai latsiliike. Kun todellisuudessa esim. täyden liikeradan vastaoteleuoissa ( hauisote siis ) tulee lavanlähentäjät voimakkaasti mukaan, kun leuka käännetään tangon päälle. Luulisi, että kaikki bodaritkin orgasmoisivat tätä liikettä ihan kybällä ns. bodyleukojen sijaan, kerta latsien lisäksi myös epäkkään keskiosa saa kyytiä.

Pointti on usein siinä ettei treenaajat tunnu käsittävän, että mitä jyrkempi on kyyner ja olkavarren kulma liikkeen lopussa, sen enemmän hauis on mukana tuomassa voimaa liikkeen suorittamiseen. Jos pyrkii tietoisesti siihen ettei kulma ylitä 90°, hauis ei rasitu juuri lainkaan. Se tehdään oteleveydellä, istumakorkeudella jne. säädöillä joiden avulla voi halutessaan eristää rasituksen joko oikein tai väärin. Hyvä esimerkki on vipuvarsisoutu istuen esim. hammerin laitteessa, tai kuten Hulkki tässä:
utti_04082017c.jpg
Toiset istuu alhaalla leuka tuon rintatuen päällä, jolloin kyynervarren kulmasta tulee väkisiin suuri ja hauis osallistuu paljon. Toiset nostaa istuimen korkealle jollon veto loppuu tuonne hiukan lantion yläpuolelle ja kyynervarren/olkavarren kulma on loiva, hauis ei tee mitään mutta veto osuu oikein mainiosti latsien alimpaan kolmannekseen ja antaa sille paksuutta. Tai leuat leveällä otteella, kulmasoudut jotka vedetään navan tienoille eikä rintalastaa vasten jne. Älä usko, kokeile itse.

Pointti on usein siinä ettei treenaajat tunnu käsittävän, että mitä jyrkempi on kyyner ja olkavarren kulma liikkeen lopussa, sen enemmän hauis on mukana tuomassa voimaa liikkeen suorittamiseen. Jos pyrkii tietoisesti siihen ettei kulma ylitä 90°, hauis ei rasitu juuri lainkaan. Se tehdään oteleveydellä, istumakorkeudella jne. säädöillä joiden avulla voi halutessaan eristää rasituksen joko oikein tai väärin. Hyvä esimerkki on vipuvarsisoutu istuen esim. hammerin laitteessa, tai kuten Hulkki tässä:
utti_04082017c.jpg
Toiset istuu alhaalla leuka tuon rintatuen päällä, jolloin kyynervarren kulmasta tulee väkisiin suuri ja hauis osallistuu paljon. Toiset nostaa istuimen korkealle jollon veto loppuu tuonne hiukan lantion yläpuolelle ja kyynervarren/olkavarren kulma on loiva, hauis ei tee mitään mutta veto osuu oikein mainiosti latsien alimpaan kolmannekseen ja antaa sille paksuutta. Tai leuat leveällä otteella, kulmasoudut jotka vedetään navan tienoille eikä rintalastaa vasten jne. Älä usko, kokeile itse.
Näyttää muuten äkkiseltään siltä että toi laite on suunniteltu ihan päin v...ua. Tai sitten kuva vain hämää. Näyttää nimittäin siltä, että nuo kahvat tulee Utillakin melko korkealle kun se vetää ne taakse. Ja se seisoo tuossa takana, eikä Utti ei ole mikään lyhyt mies. Mites kun joku mun mittainen puolikääpiö menee tuohon, niin noi kahvathan tulee pään yli. Koita siinä nyt sit selkää treenata. Toi istuin pitäis nostaa niin korkealle, että sen jälkeen siihen tarvitaan tikapuut, että pääsee "kyytiin". Vai kuuluuko sen istuimen päällä seistä?

Mitä mitä? Otsikon perusteella tulin hakemaan vinkkejä, miten saan selän apuliikkeet (ylätalja vasta- ja myötäotteilla sekä leveä alatalja) menemään oikeasti selälle, kun ne on ihan uusia liikkeitä mulle enkä saa oikein mitään tuntumaa. Täällä olikin toistakymmentäsivua ihan ihme vääntöä. Menen toisaalle etsimään niitä selänaktivointivinkkejä ->

Uskon Nyyssistä, 25 vuotta jo treenannu ja selkä pieni, eli kaikki alle 15 toiston selkätreeni-sarjat on huonoja.

Joku kertoi jollakin videolla M. Savolaiselle, että kullakin on erilainen määrä nopeita ja hitaita lihassoluja, jotka taas määrittelevät millainen treeni puree kuhunkin. Sitten on vielä ne klassiset 3 vartalotyyppiä, jotka määrittelevät millainen treeni puree. Sitten on vielä muita yksilöllisiä ominaisuuksia jotka määrittelee asiaa edelleen, joten menee aika hankalaksi antaa yleispäteviä neuvoja esim. sarjojen pituudesta.

Tuli tämä ketju mieleen kun katsoin tätä videota. Hauis ja kulmasoutu:

Tekniikkahan se on tuokin, joo. Silleen oikeesti se taitaa olla treenaajan mittasuhteista kiinni toimiiko liike paremmin telineestä vedettynä, vai lattiasta. Jos on pitkä heppu ja heikko alaselkä, niin miksei sitten telineestä, mutta aika lailla hakusessa näytti olevan tälläkin se lattiasta veto. Miksi jalkojen pitäisi olla koukussa kuin kyykkypaskaa tehdessä, kun sen jälkeen kun painot on kyydissä, jalat voi ojentaa liki suoriksi? Jännästi se veto kohdistuu eri tavalla jos sen vetää rintalastaan tai navan alapuolelle, ja sen vähemmän hauis osallistuu mitä alemma veto loppuu. Ja mitä vähemmän polvi on koukussa, sen helpompi tangon on se ohittaa ja sen vähemmän liike rasittaa alaselkää koska painopiste on eri. Jos katsoo miten Arnold tai Haney suorittaa ja vertaa tähän guruun, niin tekniikoissa on eroa ja viimemainituilla vähän sitä lihastakin näyttää mitä tuolla liikkeellä on saavutettu.

Miksi jalkojen pitäisi olla koukussa kuin kyykkypaskaa tehdessä, kun sen jälkeen kun painot on kyydissä, jalat voi ojentaa liki suoriksi?
Sehän koitti selittää sitä sillä, että ottaa rasitusta pois alaselältä ja takareisiltä, mutta mä en sitä selitystä kyllä ihan heti usko. Se, että se muuttaa koko ajan jalkojen ja lantion kulmaa, ei sit ilmeisesti rasita alaselkää ja takareisiä yhtään. Juu ei varmaan...
Mutta, tietyillä välityksillä pendlay-soutu on puolimahdoton vetää navan alle ellei sitten tekisi noin kuin tuo. Jos mä otan sellaisen luonteikkaan asennon alhaalla, että lähtökulma on hyvä, eikä selkä ja takareidet ole jännityksessä, niin kyllä se on tuollainen aika kyykky. Ja se taas tarkoittaa sitä, että polvet on tiellä ja veto tulee väkisin ylös. Sitä mä en ymmärrä miksi kuitenkin pitäisi koittaa tehdä pendlay-soutua mahdollisimman alas, jos se ei kerran ilman kikkailuja onnistu. Sen takia mäkin teen sen puhtaasti penkin vastaliikkeenä leveällä otteella enkä edes yritä tehdä siitä puhtaasti latsiliikettä. Se on siis mulle toiminnallinen liike minkä ei ole tarkoituskaan eristää yhtä lihasryhmää. Tavallinen kulmasoutu toimii mulla siihen taas paljon paremmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Sehän koitti selittää sitä sillä, että ottaa rasitusta pois alaselältä ja takareisiltä, mutta mä en sitä selitystä kyllä ihan heti usko. Se, että se muuttaa koko ajan jalkojen ja lantion kulmaa, ei sit ilmeisesti rasita alaselkää ja takareisiä yhtään. Juu ei varmaan...
Mutta, tietyillä välityksillä pendlay-soutu on puolimahdoton vetää navan alle ellei sitten tekisi noin kuin tuo. Jos mä otan sellaisen luonteikkaan asennon alhaalla, että lähtökulma on hyvä, eikä selkä ja takareidet ole jännityksessä, niin kyllä se on tuollainen aika kyykky. Ja se taas tarkoittaa sitä, että polvet on tiellä ja veto tulee väkisin ylös. Sitä mä en ymmärrä miksi kuitenkin pitäisi koittaa tehdä pendlay-soutua mahdollisimman alas, jos se ei kerran ilman kikkailuja onnistu. Sen takia mäkin teen sen puhtaasti penkin vastaliikkeenä leveällä otteella enkä edes yritä tehdä siitä puhtaasti latsiliikettä. Se on siis mulle toiminnallinen liike minkä ei ole tarkoituskaan eristää yhtä lihasryhmää. Tavallinen kulmasoutu toimii mulla siihen taas paljon paremmin.

Siis jotenkin näin se mitä tarkoitan oikealla tekniikalla:

Se on jännä miten paikat kestää kun tekniikat on kunnossa, verrattuna siihen että pitää koko ajan säätää ja miettiä toisarvoisia, ja hifistellä liikkeet ihan kummallisiksi.

Kukas tämä koomikko on?

Mikä lie amerikanpelle, joka on ylentänyt itsensä guruksi koska on huomiohakuinen PT jolla on videokamera. Jutuissa on aika vähän järkeä, sillä asioita yleistetään aika laveasti unohtaen täysin että asiat eivät ole niin yksioikoisia. Noita on youtube täynnä, kaikki kilpailevat keskenään tiedoissa ja yhtälailla metsään menee useimmilta. Jotta voisi opettaa, pitäisi varmaan ensin osata itse, eikö niin? Sitten kun katsoo näitä guruja, näkee ihan samoja perusvirheitä joita aloittelijat tekee salilla, koska suunnilleen jokaisella tuntuu olevan oma oikea käsitys siitä mikä on kunkin liikkeen tarkoitus. Kyllä kulmasoudun saa tuntumaan vaikka takaolkapäissä kun levittää kyynerpäitä kylliksi, mutta sitäkö varten sitä tehdään? Joku varmaan tekee ja on täysin vakuuttunut että koko liike on ihan sitä varten keksitty.

Sitä mä en ymmärrä miksi kuitenkin pitäisi koittaa tehdä pendlay-soutua mahdollisimman alas, jos se ei kerran ilman kikkailuja onnistu. Sen takia mäkin teen sen puhtaasti penkin vastaliikkeenä leveällä otteella enkä edes yritä tehdä siitä puhtaasti latsiliikettä. Se on siis mulle toiminnallinen liike minkä ei ole tarkoituskaan eristää yhtä lihasryhmää. Tavallinen kulmasoutu toimii mulla siihen taas paljon paremmin.
Sama kaikkiin. Pendlayn vedän pallean ja alarinnan välimaastoon ja teen sillä ajatuksella, että se on helvetin hyvä yleisliike. Normaalilla soudulla sitten enemmän sitä puristelua selällä ja hyvää tuntumaa, jos haluaa.

Kyllä kulmasoudun saa tuntumaan vaikka takaolkapäissä kun levittää kyynerpäitä kylliksi, mutta sitäkö varten sitä tehdään?
Ei edes tarvitse levittää ollenkaan. Kunhan vetää liikkeen vain "yli" siten, että kyynärpää vedetään tiukasti suoraan taakse, jolloin olkavarsi menee ylikulmaan. Se aktivoi takaolkapään todella rajusti. Yhdellä kädellä taljassa tehtynä toimii mulle ihan järjettömän hyvänä takaolkapääliikkeenä, kun haluan sen menevän takaolkapäälle. On siis eri asia kuin yhden käden kulmasoutu tai taljaveto.

Kukas tämä koomikko on?
Fysioterapeutti/voimavalmentaja, oli 3 vuotta MLB:ssa New York Mets:n organisaatiossa yms. eli varmaan ihan itse ylentänyt itsensä guruksi kuten yllä mainittu :confused: Tuollaiset puljuthan ottaa netistä kenen tahansa koomikon joukkueen käyttöön.

Oikeesti useissa tuon "koomikon" videoissa on ihan oikeaa asiaa oikeilla perusteluilla.

Fysioterapeutti/voimavalmentaja, oli 3 vuotta MLB:ssa New York Mets:n organisaatiossa yms. eli varmaan ihan itse ylentänyt itsensä guruksi kuten yllä mainittu :confused: Tuollaiset puljuthan ottaa netistä kenen tahansa koomikon joukkueen käyttöön.

Oikeesti useissa tuon "koomikon" videoissa on ihan oikeaa asiaa oikeilla perusteluilla.
Sanoisin että joissakin tuon videoissa on jotain järkeä ja puolet on jotain vitun clickbait-paskaa. "Top 5 worst exercises" ja siellä on esim. joku good morning ja perusteluna se, että jotkut tekee sen väärin. Tai miltä kuulostaa "How to grow bigger muscles fastest"? Mulle ei tulisi oikeasti edes mieleen katsoa videota jolla on tuollainen otsikko. Muutenkin koitan välttää tuon videoita jostain syystä jos niitä tuonne ehdotettuihin videoihin tulee. En tiedä onko se sitä, että suurin osa ei tarjoa ainakaan mulle yhtään mitään vai onko se sitä etten tykkää tuon naamasta, vai molempia.

Sanoisin että joissakin tuon videoissa on jotain järkeä ja puolet on jotain vitun clickbait-paskaa. "Top 5 worst exercises" ja siellä on esim. joku good morning ja perusteluna se, että jotkut tekee sen väärin. Tai miltä kuulostaa "How to grow bigger muscles fastest"? Mulle ei tulisi oikeasti edes mieleen katsoa videota jolla on tuollainen otsikko. Muutenkin koitan välttää tuon videoita jostain syystä jos niitä tuonne ehdotettuihin videoihin tulee. En tiedä onko se sitä, että suurin osa ei tarjoa ainakaan mulle yhtään mitään vai onko se sitä etten tykkää tuon naamasta, vai molempia.
On kyllä todella ärsyttävä äijä, eikä videoiden sisältö ole tarjonnut itselle mitään hyödyllistä. Skippaan aina.

Nykyään on laitettava sitä "clickbait-paskaa", jos haluaa mahdollisimman paljon klikkauksia videolle.. Surullista, mutta totta.. Enkä mä tuomitse jengiä siitä, että ne laittaa clickbeitahtavat otsikot videolle, kun sillä ne tekee kuitenkin elantonsa.. Toki, jos menee ihan yli ne otsikot, ni sitte se on vähä rasittavaa, mutta semmoset näkee kuitenki jo kaukaa..

Tollaset "Top 5 worst exercises" on kuitenkin mielestäni ihan hyvää kamaa, koska ne on yleensä tehty ihan tilastollisesti oikein, eli missä jengi yleensä loukkaa itseään ja sellanen tieto voi olla aloittelijalle aika arvokas, jotta tietää ottaa vähän rauhallisemmin niitten painojen kanssa..

Ihan laatuvideoita mun mielestä kaverilla, ainakin juurikin venyttelyiden ja kroppaa huoltavien videoiden osalta.. Penkissä kipuilevan olkapään sain kuntoon ton kaverin ansiosta,. Muut videot jätän yleensä kattomatta.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom