Selkäkivut ja istumatyö

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Laitoin nyt tämän tänne treenipuolelle, modet siirtäkööt yleiselle, jos mielestään sopii paremmin sinne.

Eli satutin siis selkäni salilla reilu viikko sitten, tässä copy-pastena kuvaus vammasta/kiputilasta eräästä toisesta ketjusta: "Ai että kuulostaa tutulta, reilu viikko sitten onnistuin nimittäin satuttamaan alaselkäni maastanostossa Tein nostoja korokkeelta eikä painoja edes ollut kovin paljoa, mutta ilmeisesti keskikroppa ei sitten ollut ihan 100% "paketissa" ja selkä pääsi pyöristymään -> AIIII PRKL että muuten sattui. Tämä siis sunnuntai-iltana 10.7. Se ilta oli kieltämättä aika tuskainen, mutta siitä on tilanne pikkuhiljaa lähtenyt helpottamaan - tällä hetkellä pystyn jo olemaan suht normaalisti, kunhan muistan pitää alaselän suorana. Jos se nimittäin pääsee pyöristymään, niin silloin sattuu (ei tosin kovin voimakkaasti). Olen kävellyt päivittäin ja jumpannut selkää jullella (ihan puukeppi tai kevyt tanko painona siis), ja salillakin käynyt pari kertaa, jätin vain raskaat kyykyt ja jullet yms. väliaikaisesti pois. Kyykkyyn pääsen siis kyllä ihan hyvin ja jopa ylös sieltä, mutta jos menen voimanostosyvyyteen asti, jolloin alaselkä hieman lähtee pyöristymään, tuntuu taasen pientä kipua."

Lääkärissä en ole (vielä) käynyt, selkäni kuitenkin toimii joka suuntaan ja useimpiin liikesuuntiin ilman kipuja. Ja mitä nyt pakkiksen selkäkipuketjuja selailin, niin tuntui aika monen mielipide olevan, että lääkäri ei juuri muuta voi tehdä, kuin määrätä lepoa ja särkylääkettä :rolleyes:

Sitten varsinaiseen kysymykseen: Miten pitää selkäkipu kurissa työpäivän ajan? (Viime viikon olin lomalla, joten oli mahdollista pysyä liikkeessä ja välttää selän kannalta huonoja asentoja.) Teen siis istumatyötä, joka kyllä tuntuu jumittavan selän melkoisen tehokkaasti :( Kokeilin laittaa tyynyä tms. tukea alaselän taakse, ja toki jumppaan selkää aika tilaisuuden tullen... mutta kun ihan koko aikaa ei voi jumppakepin kanssa heilua, vaan pitäisi tehdä niitä töitäkin...

itsellä on selkäkipuun monesti auttanut saunominen (lämpö) ja jalkojen venyttely kivun mukaan. Tosin minulla nuo selkäkivut johtuvat välilevynpullistumasta joka painaa hermoa :(

Samqqa89: itse asiassa veikkaan (pitkälti sen perusteella, mitä olen pakkikselta aiheesta lukenut), että kyse olisi itsellänikin jonkinasteisesta välilevynpullistumasta. Tuntuvat olevan yleisiä salitreenaajilla ne...

Ilmeisesti kylmähoito ei sitten ole/olisi hyvä asia? IRCin puolellakin joku nimittäin taannoin puhui lämmön olevan kipeälle selälle hyväksi.

Venyttely ja jumppa kyllä tosiaan auttavat - ainakin vähän aikaa, mutta enpä ehdi pitkääkään tovia työtuolilla istua, kun jo taas jumittaa ja kipuilee. :(

Gillyanne sanoi:
Sitten varsinaiseen kysymykseen: Miten pitää selkäkipu kurissa työpäivän ajan? (Viime viikon olin lomalla, joten oli mahdollista pysyä liikkeessä ja välttää selän kannalta huonoja asentoja.) Teen siis istumatyötä, joka kyllä tuntuu jumittavan selän melkoisen tehokkaasti :( Kokeilin laittaa tyynyä tms. tukea alaselän taakse, ja toki jumppaan selkää aika tilaisuuden tullen... mutta kun ihan koko aikaa ei voi jumppakepin kanssa heilua, vaan pitäisi tehdä niitä töitäkin...
Hyvä kysymys, pitkään istuminen on selälle suuri rasitus ja varmasti jumittaa helposti ainakin mainitsemasi venähdyksen tms. jälkeen. Istuessa välilevypaine on suurin ja esim. prolapsin jälkeen monet eivät pysty istumaan lainkaan. Toivottavasti kyse ei sinun kohdalla ole tästä.
Sanotaan, että optimaalisinta olisi istua n. 30min ja sitten taas nousta ylös ja liikkumaan, mutta jos työ on näyttöpäätetyötä niin hieman vaikeaa toteuttaa.
Oma mielipiteeni on ,että jos loukkasit selkäsi niin ettet pysty kivutta istumaan ja hoitamaan hommiasi töissä ilman jatkuvaa särkyä, niin sinun ei pitäisi olla vielä siellä ollenkaan.
Jos kuitenkin sairasloma on poissa laskuista niin tauota työtä ja mene jonnekin kahvihuoneeseen tai vastaavaan ja ota välillä selän lepoasentoja, jolloin saat painetta kudoksilta ja lihakset rentoutumaan kesken työpäivän.
Yksi hyvä juttu on treenata syviä vatsalihaksia istuen samalla kun teet töitä.
Istuma-asennon jatkuva vaihtelu on kanssa suositeltavaa. Siinä auttaa esim. DynAir- tasapainotyyny, jota voi käyttää työtuolissa. Ja se on kohtuu hintainen kapine kanssa..
Silti suosittelen kivun jatkuessa lääkärikäyntiä. Toivottavasti saat selän nopeasti kuntoon :)

Kiitos vinkeistä Inkeri! Mikä muuten on prolapsi? Tietämätön kysyy :nolo:

Pystyn siis kyllä istumaan eikä kipu ole kovaa, vaan tuntuu lähinnä väsymyksenä/rasituksena alaselän/ristiselän alueella, enemmän oikealla puolella, jossa varsinainen kipukohtakin on. Olen siinä mielessä onnellisessa tilanteessa, että teen tällä hetkellä etätyötä kotoa käsin, joten pystyn tosiaan noita jumppataukoja pitämään, mutta kuten sanottua ne tuovat vain väliaikaista helpotusta tilanteeseen. Pitääpä tosiaan yrittää oikaista itsensä vaikka sohvalle välillä, jospa se auttaisi pitempään.

Mistä noita DynAir-tyynyjä saa, myykö esim. Instru niitä?

Itsellä samanlaisia ongelmia selän kanssa. Kylläkin toispuoleisesti eli vasen puoli revähtänyt jo kaksi kertaa parin kuukauden sisään. Puutuu myös töissä kun istun, oon yrittänyt välillä aina venytellä. Auttaa jonkun verran ainakin mua :rock: Lääkäri (yksityinen) totesi, että kysymys olisi liian tiukoista alaselän lihaksista, johtunee maastavedosta? Sanoi, että aika yleistä lajin harrastajilla ja urheilijoilla yleensäkin. Onko jollain ollut samansuuntaista ongelmaa? Tuosta lämmöstä lääkärit ainakin mulle aina sanovat, että sauna ym. ovat kiellettyjä? Pahentaisko tulehdustilaa tai jotai?

Gillyanne sanoi:
Ilmeisesti kylmähoito ei sitten ole/olisi hyvä asia? IRCin puolellakin joku nimittäin taannoin puhui lämmön olevan kipeälle selälle hyväksi.
(
Tosta kylmästä ja lämmöstä sen verran, että kumpikin on hyväksi havaittuja kivunlievityskeinoja, mutta se mikä sopii jollekin ei taas käy toiselle jne..
Yleensä esim. hermosärkyyn, venähdyksiin ja tulehduksiin suositellaan kylmää ja siitä onkin hyvä vaste. Toisaalta taas monet krooniset selkäkipupotilaat vannovat lämmön nimeen juuri ilm. lihasjännityksen laukaisun vuoksi.
Kokeilemalla kai paras.

Gillyanne sanoi:

Prolapsi on välilevyn pullistuma. Eli välilevyn pintakudos rikkoontuu ja ydinainesta pääsee ulos. Usein juuri tämä ulos päässyt ydin painaa iskiashermoa ja aiheuttaa säteilyä alaraajaan.

Itseäni ainakin kehoitettiin välttämään lämpöhoitoa. Jos kipualueella on tulehdus, saattaa lämpö pahentaa sitä, vaikka se ensin tuntuisikin auttavan. Mielummin siis kylmähoitoa ja jos mahdollista niin useamman kerran päivässä.

Itsestäänselvyyksiä: salille ei sitten auta mennä, ennen kuin kipu on pois. Toisaalta on hyvä pysyä liikkeessä -nykytietämyksen mukaan pelkkä lepo on selkävaivaiselle pahinta.

Tietysti, jos selkä on tarpeeksi kipeä, ei sinne salille tee edes mieli.

Jos joku tietää poppakonsteja tähän istumatyöläisen selkäkipuun (minulla lihasperäistä), otetaan ilolla vastaan. Punttitreeninhän sinänsä pitäisi auttaa, kun se vahvistaa lihaksia, mutta itselläni lääkäri on sen kieltänyt silloin, kun selkä tuntuu yhtään kireältä -kuulemma saan sen punttaamisella vaan pahempaan kuntoon. Minkä kyllä kokemus on osoittanut todeksi.

Onkohan ihmisillä ollut ennenvanhaan näin paljon kroppaongelmia vai saammeko vain kiittää tästä nykyaikaa, istumatyötä ja stressiä?

Gillyanne sanoi:

Pystyn siis kyllä istumaan eikä kipu ole kovaa, vaan tuntuu lähinnä väsymyksenä/rasituksena alaselän/ristiselän alueella, enemmän oikealla puolella, jossa varsinainen kipukohtakin on. Olen siinä mielessä onnellisessa tilanteessa, että teen tällä hetkellä etätyötä kotoa käsin, joten pystyn tosiaan noita jumppataukoja pitämään, mutta kuten sanottua ne tuovat vain väliaikaista helpotusta tilanteeseen. Pitääpä tosiaan yrittää oikaista itsensä vaikka sohvalle välillä, jospa se auttaisi pitempään.

Mistä noita DynAir-tyynyjä saa, myykö esim. Instru niitä?

Prolapsi on välilevynpullistuma, jolloin yksinkertaistettuna siis välilevyn kuorikerros on revennyt ja välilevyn sisäosan massa pääsee työntymään ulos.
Tämä taas saattaa aiheuttaa hermojuuri-oireita eli esim. alaraajan säteilysärkyä tai puutumista/ voimattomuutta jos pullistuma kemiallisesti tai mekaanisesti ärsyttää hermojuurta. On tosin ollut myös asiakkaita, joilla on ollut pullistuma ja silti kipua ainoastaan selän alueella, mutta harvemmin näin.
Yleensä paikallinen kipu ristiselässä on merkki lihasvenähdyksestä, joka on huomattavasti yleisempi juttu vaikka toki inhottavan kipeä sekin.
Jos ei kipu ala hellittää ja huomaat oireita myös alaraajassa niin sitten ainakin suoraan lääkäriin. Muuten koita pysyä mahd. aktiivisena ja kevyesti norm. liikkumista.
Juu, sitä tyynyä pitäis saada Instrusta tai katso Fysiolinen myyntipisteistä tai netistä. Mutta ilmankin tulet toimeen jos vaihdat istuma-asentoa tarpeeksi usein ja tosiaan jumppailet välillä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
reinhardt sanoi:
Itsestäänselvyyksiä: salille ei sitten auta mennä, ennen kuin kipu on pois. Toisaalta on hyvä pysyä liikkeessä -nykytietämyksen mukaan pelkkä lepo on selkävaivaiselle pahinta.

Tietysti, jos selkä on tarpeeksi kipeä, ei sinne salille tee edes mieli.

Jos joku tietää poppakonsteja tähän istumatyöläisen selkäkipuun (minulla lihasperäistä), otetaan ilolla vastaan. Punttitreeninhän sinänsä pitäisi auttaa, kun se vahvistaa lihaksia, mutta itselläni lääkäri on sen kieltänyt silloin, kun selkä tuntuu yhtään kireältä -kuulemma saan sen punttaamisella vaan pahempaan kuntoon. Minkä kyllä kokemus on osoittanut todeksi.

Onkohan ihmisillä ollut ennenvanhaan näin paljon kroppaongelmia vai saammeko vain kiittää tästä nykyaikaa, istumatyötä ja stressiä?

Ei ainakaan mun tapauksessa stressiä :hyper: On senverran leppoisa työnkuva. Ennenminkin syyttäisin liian kovia treenejä kyykyssä ja maastavedosta. onkohan tää "Ennenminkin" edes oikea sana kuullostaa niin oudolta :D

Inkeri sanoi:
...On tosin ollut myös asiakkaita, joilla on ollut pullistuma ja silti kipua ainoastaan selän alueella, mutta harvemmin näin.
Yleensä paikallinen kipu ristiselässä on merkki lihasvenähdyksestä, joka on huomattavasti yleisempi juttu vaikka toki inhottavan kipeä sekin.
Jos ei kipu ala hellittää ja huomaat oireita myös alaraajassa niin sitten ainakin suoraan lääkäriin. Muuten koita pysyä mahd. aktiivisena ja kevyesti norm. liikkumista.

Jep. Itselläni tuo kipu on kyllä pelkästään selän alueella ja välillä hieman oikeanpuoleisessa yläpakarassa (tosin lähinnä "kireyden" tunnetta siellä, jonka epäilen johtuvan siitä, että lihaksillahan on taipumus jännittyä kopukohdan ympärillä). Säteilyä alaraajaan/puutumista on ole havainnut.

Aktiivisena olen tosiaan yrittänytkin pysyä, aloitin kevyen (siis HYVIN kevyen, jullea puukeppi hartioilla) jumppailun melko pian loukkaantumisen jälkeen, tietenkin välttäen kipua aiheuttavia liikkeitä. Kävellyt olen myös tosiaan päivittäin, ja se on kyllä selkeästi vetristänyt selkää - nyt, kun olen palannut töihin enkä voi tietenkään kävellä samalla lailla kuin lomalla, on selkä selvästi kankeampi. :( Salilla olen kyllä jo muutamaan otteeseen käynyt, mutta luonnollisestikin teen vain sellaisia liikkeitä, jotka eivät rasita selkää, esim. kaikki kyykky- ja maastavetotyyppiset liikkeet on nyt väliaikaisesti jätetty ohjelmasta pois/niitä on kevennetty ihan jumppailutasolle, piiiiitkiä sarjoja kevyillä jumppatangoilla.

Pidin äsken taas tauon työnteosta ja kokeilin kylmää = makasin sohvalla sellaisessa asennossa, että sain selän rennoksi, kylmäpussi kipukohdan päällä, ja se kyllä tuntuikin auttaneen. :) Entä sitten kipulääkkeet, kannattaako niitä ottaa esim. yöksi, vaikkei kipu unta haittaakaan, ts. nopeuttavatko ne paranemista jotenkin?

Inkeri sanoi:
... Siinä auttaa esim. DynAir- tasapainotyyny, jota voi käyttää työtuolissa. Ja se on kohtuu hintainen kapine kanssa...
Näytti olevan kiva ilmatyyny melkoisella hinnalla, 42 euroa. Ilmeisesti kuitenkin näppärä selän pitämiseksi kunnossa.

Inkeri sanoi:
On tosin ollut myös asiakkaita, joilla on ollut pullistuma ja silti kipua ainoastaan selän alueella, mutta harvemmin näin.
Minulla on juuri näin, että selkä on kipeä, mutta kipua ei tunnu jaloissa. 9.9 on aika magneettikuvaukseen ja lääkärille.

JohnnyB sanoi:
Näytti olevan kiva ilmatyyny melkoisella hinnalla, 42 euroa. Ilmeisesti kuitenkin näppärä selän pitämiseksi kunnossa.
:D joo, myönnetään että ehkä hinta on kuitenkin turhan korkea "ilmatyynystä"..silti halvempi tapa korjata istuma-asentoa ja saada liikettä istuen kuin uusi työtuoli. Ja eihän mikään tuoli tai tukityyny kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että pitkään istuminen on selälle raskasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom