Selkä epätasapainossa - miten korjataan?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Käynyt on niin, että selkäni vasen puoli on oikeaa paljon vahvempi:( Fileissä siis ihan selkeä kokoero. Selkä suorana ja rentona seisten ei näy, mutta kumartuessa vasen puoli ponkottaa varmaan 2-3cm ylempänä. Johtuen ehkä huonosta treenistä, tahtomattani olen käyttänyt jo ennestään vahvempaa puolta enemmän, mikä on johtanut entistä pahempaan jamaan --> seurauksena selkäkipuja, jumiutumista.

Kysymys kuuluukin, kuinka saada massaa pelkästään oikealle alaselkään? Auttaako esim. jos maassavedossa ristiotteella vetää pelkästään oikea käsi kämmenpuoli ylöspäin? Neuvoja kaivataan.

pistät tekniikat kuntoon ja tekniikkojen kuntoon laittaminen tarkoittaa auttamattomasti pienempiä romuja.. tolla luulis jo tasottavan eroja huomattavasti.

Yhden käden liikkeitä heikommalla puolella aloittaen. Ja jos saat heikolla puolella vaikka 10 toistoa niin teet saman vahvemmallakin, sama kuinka kevyesti tulis. Lisäks kannattaa venytellä paljon selkää.

Kannattaa ehkä mennä kysäisemään joltain fysioterapeutilta. Amatöörien mutuilu foorumilla vs. ammattilaisen näkemys paikan päällä ovat kuitenkin aika eri asioita... IMHO.

Mene fysioterapeutille. Saattaapi siellä tulla selville se todellinen syy miksi epätasapainoa on (eri pituiset jalat, ...). Voit peilin edessä kokeilla jotain juttuja, esim mene verkkarit jalassa kyykkyyn (ihan pohjaan) ja kato niiaako lonkka jommalle kummalle puolelle, onko kyykyssä polvet, nilkat ja pakarat symmetrisesti vai vinossa johonkin. Onko puolieroja jne jne.

Voit sitten vähän kertoa havainnoistas terapeutille. Poikkeuksetta noiden tasapainoerojen korjaus on todella aikaa vievää, jotkut liikkeet voi tuntua turhilta kitkuttamisilta, mutta paree on kerralla hoitaa kuntoon. Arkielämässä, kanna kauppakassit ja reppu ym. sillä heikommalla puolella.

timseltä hyviä ajatuksia!

Et maininnut että harrastatko muuta urheilua kuin punttien kolistelua tai onko työsi kuinka yksipuolista? Esim. jääkiekon harrastajilla nuo puolierot ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.

itse pelasin ennen lätkää ja mulla oli vähän sama homma, toinen puoli vatsoista ja selästä oli toista vahvemmat mutta selkä on jo tasottunut, mutta vatsalihaksia en ole saanut samalle tasalle millään :itku: no kärsivällisyyttä niin eiköhän ne vuosien saatossa tasoihin tule...
Mut toi fysioterapeutil käynti on suositeltavaa jos pahaksi on mennyt.

pistät tekniikat kuntoon ja tekniikkojen kuntoon laittaminen tarkoittaa auttamattomasti pienempiä romuja.. tolla luulis jo tasottavan eroja huomattavasti.

Pelasin lätkää junnuna monta-monta vuotta, aina leftillä.
Nyt kun olen vihdoin päässyt murrosiästä ja ikää on 26 vuotta olen huomannut että vasen käteni on selvästi vahvempi. Tietelliset testit olen suorittanut miehekkäämpää miehekkäämmässä lajissa, eli kädenväännössä.
Oikealla väännettäessä menestys on selvästi heikompi kuin vasemmalla.
Perus lihasten jännittelyssä taas kropan oikean puolen lihakset ovat selvästi paremmin hallittavissa, varsinkin reisi ja hauis.

t. O

Itselläni on lievä skolioosi (n. 1cm pituusero jaloissa) josta johtuen selkä hieman kiero. En tiedä johtuuko tästä, vai siitä että olen pitkään mavettanut samalla ristiotteella vai molempien summasta, mutta oma selkäni on myös oikealta puolelta suurempi (näkyy juuri mentäessä kumaraan ja varsinkin kun selkä on pumpissa). En tiedä onko sinulla skolioosi, mutta kannattaa tämä vaihtoehto sulkea pois ainakin. Jos olet tosiaan mavettanut tai tehnyt muita selkäliikkeitä aina samalla ristipidännällä, niin kannattaa vaihtaa käsien puolta, saattaa nimittäin johtua noinkin pienestä asiasta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Suosittelen ajan varaamista jollekin jalka-spesialistille. Mulla oli myös samoja oireita jotka selvis tutkimuksissa siten että oikea jalka on n.9mm lyhempi. Tätä nykyä käytän työkengissä erikoispohjallisia ja kantakiilaan kengissä myös salikengissä.
Jouduin lopettamaan kickboxingin jatkuvien kipujen ja jumitusten takia :( . Puntti treeniä olen onneksi pystynyt jatkamaan.
Ja se massa tulee siihen toiseen fileeseen ajan kanssa. Mulla on noin vuosi siitä kun rupesin käyttämään nuita pohjallis juttuja ja nyt oon huomannu että oikea file on ottanu vasuria hieman kiinni.

Hyviä neuvoja on tullut, kiitoksia.

Tuosta jalkojen pituuserosta, mulla tosiaan OLI jalat erimittaiset hierojan niitä tarkastellessa, mutta osaavana kaverina sitten kitkutteli ne samanmittaisiksi. Ilmeisesti muinoin on hieman nitkahtanut jossain liikkeessä, jonka seurauksena joko lantio tai lonkka hieman vinossa. Kyseessä oli kuitenkin hierojan mukaan ihan korjattavissa oleva asia, joka on luultavasti myös vaikuttanut tuohon epätasapainon kehitykseen.

Salibandya olen muinoin pelannut, en tosin enää. Mailapeleissä pelaan leftiltä. Kaikki varmaan vaikuttaa kaikkeen, eli jos vasen puoli kehostani oli jo ennestään vahvempi, luultavasti olen pahentanut tuota epätasapainoa salitouhuilla koska en ole sitä tiedostanut.

Vielä ehkä edelleen konkreettisempia neuvoja koskien nimenomaan toisen selkäfileen kehitystä? Hieroja kehotti esim. tekemään kylkiä pelkästään oikeaa puolta nostaen. Vaikuttaa kuulemma(hitaasti) tuohon pitkään selkälihakseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom