Sarjapainojen kasvattaminen?!

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Minkälaista progressiota käytätte sarjapainojen kasvatuksessa? Mikä on toiminut teillä parhaiten? Mietin vaan sitä kun vaihdoin ohjelmani 2-jakoiseen (entinen 4-jakoinen) niin mikä olisi järkevin tapa nostattaa tällä ohjelmalla sarjapainoja? Ite meinasin jos ois nyt tietyn aikavälin aikana nostattanu sarjoja/per viikko tiettyyn asti, jonka jälkeen painoja nostettaisiin vähän ja sarjat tiputettaisiin taas alas.. Eli kutakuinkin itellä ois tarkotus nyt mennä tällä tavalla: 1.viikko 3 sarjaa, 2.viikko 4 sarjaa, 3.viikko 5 sarjaa, jonka jälkeen 1-2 viikkoo voimapainotteista sen jälkeen kevyt viikko ja taas alusta. (3 ekalla viikolla jolloin sarjoja lisätään toistot 8-15 ja 2 voimapainotteisena viikolla taas 4-6) onko tässä mitään järkee?! :whip:

Vai kannattaako pitää sarjat samoina tietyn aikaa, mutta jokaviikolla tekis pari toistoa enemmän.. kunnes on taas menny se tietty aika jolloin tiputetaan toistot alemmas ja lisätään rautaa tankoon? Kun kyseessä on 2-jakoinen, jolloin pitäisi välttää sarjojen loppuun viemistä niin tämä ei vissiin ole paras mahdollinen tapa jos joutuu ihan hullunlailla puurtamaan jotta saisi seuraavalla viikolla pari toistoa lisää.. kait ehkä :hyper:

Tietysti voisi kellon kanssa kikkailla ja vähentää palautumisaikaa sarjoissa viikottain? What abööt semmonen ratkaisu että tekee samat toistot, samat painot tietyn aikaa ja sit vaan lisää rautaa tankoon esim. 4 viikon jälkeen :D :david: no mut kuitenkin kysyn että minkälaisia keinoja olette käyttäneet ja mitkä ovat toimineet teidän suhteen parhaiten?

Treenijako on:

rinta&kädet
selkä&olkapäät (vatsat mukana kyllä treenissä myös)

Niin ja jos ihmettelet miksi ei ole jalkoja treeneissä,niin se johtuu polvileikkauksesta:itku:

:offtopic: Mikä on muuten sopiva määrä liikkeitä per/lihas noin niinku periaatteessa 2-jakoisessa ohjelmassa? (4 kertaa viikossa) Pitääkö miten paljon pudottaa 4-jakoisesta sarjoja, liikkeitä?

Parhaiten on toiminut fiilispohjainen progressio, eli kun tuntuu tarpeeksi kevyeltä, niin kokeillaan lisätä vähän. Aina kun olen jotain kiveenhakattuja progressio tavoitteita asettanut, niin on saanut pettyä ja varmaan epäonnistunut ihan liiallisen yrittämisenkin takia.

1-3 liikettä per lihasryhmä on toiminut aika hyvin. Selkää ja rintaa on voinut tehdä sen kolmekin eri liikettä, kun taas esimerkiksi pelkkiä ojentajia ja hauberia riittää minusta hyvin yksikin liike, koska ottavat osumaa kaksjakosessa reenissä muutenkin tarpeeksi. 5-6 eri liikettä yhteensä per kerta plus vatsat.

Parhaiten on toiminut fiilispohjainen progressio, eli kun tuntuu tarpeeksi kevyeltä, niin kokeillaan lisätä vähän. Aina kun olen jotain kiveenhakattuja progressio tavoitteita asettanut, niin on saanut pettyä ja varmaan epäonnistunut ihan liiallisen yrittämisenkin takia.

1-3 liikettä per lihasryhmä on toiminut aika hyvin. Selkää ja rintaa on voinut tehdä sen kolmekin eri liikettä, kun taas esimerkiksi pelkkiä ojentajia ja hauberia riittää minusta hyvin yksikin liike, koska ottavat osumaa kaksjakosessa reenissä muutenkin tarpeeksi. 5-6 eri liikettä yhteensä per kerta plus vatsat.

Komppaan. Kyllä kroppaa tietää millon pistetään rautaa lisää, eikä joku lippu tai lappu.

Mulla on toiminu erittäin hyvin sarjapainojen kasvatukseen seuraava: Otan tavotteeks jossain liikkeessä tehdä esim. 2x6 samalla painolla. Sitten kun menee 2x6 niin lisätään painoa ja taas samma homma. Tässä on tärkeää se, että sarjoja ei ikinä tehdä failureen, vaan jätetään vähintään 1 toisto varastoon. Omien kokemusten perusteella varsinkin suht alottelija pystyy lähes joka treenissä tällä systeemillä joko lisäämään painoa tai saamaan enemmän toistoja kuin edellisellä kerralla, kunhan kaikki muut asiat ovat kunnossa. Tätä nyt ei tietenkään jatku loputtomiin mutta todella hyvä keino sarjapainojen kehittämiseen.

Niin ja tätä systeemiä kannattaa nimenomaan soveltaa siihen voimapainotteisempaan treeniin. Kun tää systeemi toimii niin ei tarvii "yrittää" saada enemmän toistoja kuin viimeksi; se tapahtuu automaattisesti.

Tuo 2x6 vaikuttaa ihan jees jutulta, vois penkkiin sitä ainakin testata.. onko tyhmää kun treenaan kuitenkin 2 kertaa rinnan viikossa tuolla 2-jakosella niin laittaa tuo 2x6 toiseen kertaa ja pitää siinä toisessa sitten se normi mitä oon ite käyttäny eli 3x10 ( eli tuo 2x6 tulis nyt penkkiin pelkästään)

onko tyhmää kun treenaan kuitenkin 2 kertaa rinnan viikossa tuolla 2-jakosella niin laittaa tuo 2x6 toiseen kertaa ja pitää siinä toisessa sitten se normi mitä oon ite käyttäny eli 3x10 ( eli tuo 2x6 tulis nyt penkkiin pelkästään)

Ei yhtään tyhmää imo, noin minäkin tekisin. Ekassa treenissä pyritään kasvattamaan sarjapainoja ja toisessa tehdään enemmän pumppi hakusesti. Muista ton 2-jakosen kanssa et vältä tekemästä sarjoja failureen jos haluat pitää treenin progressiivisena etkä mennä ylikuntoon.

PS. Kannattaa soveltaa tota systeemiä sitten kanssa muihinkin liikkeisiin kuin vain siihen penkkiin ;)

Seikka on saletti :kippis1: kokeiluun tuo 2x6 ainakin tulee ja kahtoo jatkossa sitten ottaako sen mukaan myös muihinkin liikkeisiin.. ojentajallekkin tuota vois kokeilla :rock: Kyllähän tuo 4-jakoisen jälkeen vähän hinkua oli työntää sarjat loppuun asti, mutta sain kun sainkin hillittyä haluni ja jäi varastoonki paukkuja :D
Mut näin muuten tuntuu kyllä tuo 2-jakoinen mielekkäämältä... jo varmaan ihan vaihtelunkin vuoksi :D

Jos ihan voiman-osto-ohjelmia ei lasketa mukaan, niin mulla on ollut periaatteena yrittää joka treenissä ennätystä jossakin liikkeessä. Joko hiukan lisää painoa tai muutama toisto lisää. Jos pääliikkeet on menneet perseelleen, niin tekee hyvää pääkopalle jos tulee edistystä sitten edes jossakin. Tai sitten pääliikkeissä jos tuntuu ettei voimaa ole, tekee vähän pienemmällä raudalla enkkatoistot. Tuo jonkinlaista eteenpäin menon tuntua ainakin.

Komppaan. Kyllä kroppaa tietää millon pistetään rautaa lisää, eikä joku lippu tai lappu.

En komppaa. Parhaan kehityksen sarjapainoissa olen saanut tekemällä suht tarkasti laskelmoituja voimaohjelmia, joita löytyy pilvin pimein voimailuosiolta. Yhteistä näille ohjelmille on se, että etenkin ensimmäiset treenit tuntuvat todella kevyiltä. Tarkoitus on kuitenkin kasvattaa kuormaa koko ajan isommaksi ja siksi on tärkeää, että aloituspainot ovat riittävän kevyet, jotta on tarpeeksi varaa lisätä painoja ja volyymiä tulevaisuudessa. Mikäli treenaa vain fiilispohjalta, ei ikinä tule tehtyä niin kevyitä treenejä kuin näissä tarkemmin määritellyissä ohjelmissa on alkuvaiheessa ja varaa painojen nostamiseenkin on sitten vähemmän. Hyviä progressioita ovat olleet esim. 5x5 ja 3x4 -> 6x6 -sovellukset.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
En komppaa. Parhaan kehityksen sarjapainoissa olen saanut tekemällä suht tarkasti laskelmoituja voimaohjelmia, joita löytyy pilvin pimein voimailuosiolta. Yhteistä näille ohjelmille on se, että etenkin ensimmäiset treenit tuntuvat todella kevyiltä. Tarkoitus on kuitenkin kasvattaa kuormaa koko ajan isommaksi ja siksi on tärkeää, että aloituspainot ovat riittävän kevyet, jotta on tarpeeksi varaa lisätä painoja ja volyymiä tulevaisuudessa. Mikäli treenaa vain fiilispohjalta, ei ikinä tule tehtyä niin kevyitä treenejä kuin näissä tarkemmin määritellyissä ohjelmissa on alkuvaiheessa ja varaa painojen nostamiseenkin on sitten vähemmän. Hyviä progressioita ovat olleet esim. 5x5 ja 3x4 -> 6x6 -sovellukset.

komppaan,mullekin toimii selvästi paremmin kun on valmiiksi etukäteen laskettu progressio

Olen pistänyt lisää painoja aina siinä vaiheessa, kun ohjelmassa olevien sarjojen päälle on tehnyt mieli tehdä vielä ekstraa. Eli käytännössä siinä vaiheessa, kun treeni alkaa olemaan liian mukavaa.

mulla vaihtu kans tossa äskettäin 4-jakoisesta taas 2-jakoiseen. Laitoin aluksi kevyet tavoitepainot ja toistot sarjoille ensimmäisille 2 viikolle,..painot olivat sellaiset, että olis jaksanu tehä about 4-6 toistoa tavoitemäärän lisäksi, mutta jätin tarkoituksella tekemättä. Sittemmin olen lisännyt painoja "pykälällä" joka viikko ja tehny kokoajan saman määrän toistoja(14).Sitte ku tulee failure 14:ssa vähennän toistot seuraavalle viikolle 10 ja taas samalla lailla painoja pikkuhiljaa lisäämään!
Vaikka 2-jakosella ei pitäs vetää loppuun asti, ni tossa tulee kuitenki nii harvakseltaan niitä loppuunasti vietyjä sarjoja ettei se itellä oo haitannu, ku seuraavaksi aina hypätään lyhyempiin sarjoihin. Hyvin on mulla sarjapainot noussu!

mulla sarjapainot on noussu parhaiten ari pehkosen tyylil 5-8 toistoo aina kun saat jollain painol 8 lisäät painoo ja koitat sil 8 jos ette tiiä kuka ari pehkonen on laittakaa google hakuun ari pehkonen sil o hyvät sivustot

Itselläni on nyt jo useamman vuoden toiminut seuraavanlainen progressio 2-jakoisessa:

Joka toisessa treenissä pyritään 2x6:een ja joka toisessa 2x10:een (eri sarjapainoilla tietenkin). Kun päästään kyseiseen toistomäärään, lisätään yksi pykälä painoa lisää. Failurea luonnollisesti pyritään välttämään. Näin siis selän, rinnan ja jalkojen liikkeissä. Käsille ja pienemmille lihasryhmille 1x6 ja 1x10.

Ym. progressio on ihan toimiva, kunhan malttaa pitää välillä lepoviikkojakin. Hermostolle rasitusta tulee jonkun verran vähemmän, kuin puhtaassa 2x6-treenissä. Toimii myös dieetillä.

Itse lisään 2,5 - 5 kiloa liikkeeseen kun saan 10 - 12 toistoa. 8 tiukkaa toistoa on yleensä pyrkimyksenä. En laske aikaa kuinka kauan siihen menee, mutta sitten kun tuntuu että rautaa lisää niin ok.

Joka kerta toisto-pari lisää tai about 2,5 kg. Tämän mahdollistaa liikkeiden kierrätys, 1 liike/lihas per treeni ja 1 kova RP-sarja. Käytän 2-jakoista, DC-tyylistä ohjelmaa. Lihat läpi about 2 kertaa viikossa.

Suositut

Back
Ylös Bottom