Sairastelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja folke
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
38
Viime aikoina on tuntunut tulevan pieni flunssa ja mahdollinen tulehdus poskionteloihin kovin usein. Vajaa vuosi on mennyt treenien suhteen ihan hyvin, mutta tuntuu että aina kun on kuukauden tai reilun semmoisen treenannut, niin pukkaa flunssaa päälle ja reenitaukoja tulee vähän väliä. Kevyet viikot olen pitänyt aivan normaalisti joka neljäs tai jopa joka kolmas viikko. Nyt taas eilen heräsin kurkku kipeänä ja pieni flunssahan sieltä tuli.
Onkohan kyseessä ihan sattuman kauppaa, että olen vain saanut virusinfektion tavallista useammin vai voisikohan treenaamisella olla osuutta asiaan?

Mites porukalla on mennyt? Onko ollut sairastelua?

folke sanoi:

Kiitos kysymästä, päin vittua. Sairastelua ollut kohta 2 kk putkeen. Välillä oli vaan pari viikkoa, että pääsi kunnolla treenaamaan. Joku virus on tälläkin hetkellä.

folke sanoi:

Kyllä. Vuoden 2004 aikana en ollut kertaakaan täysin terve. Aina olin joko vanhan taudin jälkimainingeissa tai uusi oli tuloillaan. Yllättäen tuo koko sairauskierre johtui siitä, että olin intissä :curs: Kotiutumisen jälkeen olin reilut 3kk täysin terve ja nyt viime aikoina on ollut pientä flunssan poikasta ja poskionteloissakin tuntuis jotain olevan. Toistaiseksi kuume ei ole noussut juurikaan yli 37C, mutta muutamat vajaan viikon treenitauot olen joutunut pitämään. Hetki sitten kaivelin vanhan rhino-kannun kätköistä esiin, huuhtelin ontelot ja olo parani hieman. Kun kelit tuosta vielä hiukan paranee jne niin eiköhän pysy taas terveenä.

Pari vuotta sitten sairastelin aika lailla, sitten laitoin ruokavalion kuntoon, rupesin napsimaan multivitaa ja syömään kalaöljyä. Siitä lähtien ei oo sairasta päivää ollut. Lenkkeily kaatosateessa 5 asteen lämpötilassa aiheutti kipeän kurkun, mutta sekin lähti yöunien jälkeen pois.

Aikamoinen ero siihen menneisyyteen, kun kuukauden välein kuumeilin. :thumbs:

folke sanoi:
Vallan loistavasti. Viime talvena en tainnut kertaakaan olla kuumeessa tai vastaavaa. Lentsua ja nenän vuotamista toki silloin tällöin.

Mulla on mennyt koko talvi sairastelematta(eipä mennyt silloin kun en treenannut) mutta nyt kun ilmat on ruvennu lämpiämään niin oon nyt kolmatta viikkoa flunssan poikasessa, itse asiassa huomenna lähtee neljäs viikko. On muuten jääny nyrkkeilyt ja suurin osa puntista pois(2krt kävin ottamassa kevyttä treeniä kun tuntu et oon terve ni sitten ton jälkimmäisen jälkeen taas nous lämpöä). Sais kyllä olla suomessakin aina lämmin...

Bulkilla olen paksu, iloinen ja terve kuin pukki, mutta näin dieettiaikana on ollut jo kaksi kertaa sellainen viikon paha kuumeiluaika. Yleensä en ole koskaan kipeä, muta dieetti vissiin vaan syö miestä siinä määrin että taudit tarttuu tosi hanakasti. Mitään en vihaa niin paljon, kuin kipeänä olemista. Niin turhaa.

kulkeeko henki nenän vai suun kautta?
mä sairastelin koko ajan kun allergiasta johtuen nokka ei toiminu, nyt kun se on jonkinlaisessas kunnossa ei ole sairastelusta ollut tietoakaan.

2003 oli v*ttumaisin vuosi mitä virusten kanssa sairasteluun tuli, 2004 alkoi helpottamaan sillä kannalla. Tämä vuosi ollut tähän mennessä pöpötön, mitä nyt pikkasta kuumeen poikasta kerran tai kaksi.

Hesarissa oli ehkä n. kuukausi sitten juttua, että nyt alkuvuoden aikana on Suomessa ollut liikkeellä sellaista flunssaa, jossa oireet ovat miedot, mutta eivät sitten tunnu lähtevän kulumallakaan. Jopa kuukausia voi tosiaan kestää.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
folke sanoi:
Viime aikoina on tuntunut tulevan pieni flunssa ja mahdollinen tulehdus poskionteloihin kovin usein. Vajaa vuosi on mennyt treenien suhteen ihan hyvin, mutta tuntuu että aina kun on kuukauden tai reilun semmoisen treenannut, niin pukkaa flunssaa päälle ja reenitaukoja tulee vähän väliä. Kevyet viikot olen pitänyt aivan normaalisti joka neljäs tai jopa joka kolmas viikko. Nyt taas eilen heräsin kurkku kipeänä ja pieni flunssahan sieltä tuli.
Onkohan kyseessä ihan sattuman kauppaa, että olen vain saanut virusinfektion tavallista useammin vai voisikohan treenaamisella olla osuutta asiaan?

Mulla on tänä vuonna ollut sairastelua enemmän ku koskaan,on tainnu pari vajaata kuukautta pystyä treenaamaan kunnolla.No nyt meni sit vielä olkapää uudestaan sijoiltaan niin joudun potkunyrkkeilyn vissiin kokonaan lopettaa ku ei vaan paikat kestä,hienoa :curs:

Maaliskuun puolivälin tienoilla iski ilmeisesti B-viruksen aiheuttama flunssa. Kuume laski muutaman päivän kuluessa mutta yskä ja yleinen räkäisyys jatkui pitkälle huhtikuuhun. Ruokahalu oli tiessään, ja lipsuin ruokailuista. Tietysti tämä näkyi myös treeneissä. Parin viime viikon ajan olikin parempi olo, tähän aamuun saakka nimittäin. Aamulla herätessäni vasen korva piippasi ja vihloi :( Pientä jäytämistä siellä nytkin tuntuu, toivottavasti ei kehitä mitään tulehdusta.

Sairastumisherkkyyden takana taitaa pitkälti olla se, että syön liian vähän. Vaikka ruokavalion tärkeydestä on Pakkikseltakin lukenut, niin silti sitä vaan ylenkatsoo. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Sovitan syntini tekemällä itselleni vihdoinkin Ihan Oikean Ruokavalion (tm), ja noudatan sitä vastedes. Kantapään kautta näköjään tämäkin...

Onneksi sentään on nivelet pysyneet kunnossa... *Koputtaa puuta*

Täälläpä yksi tasaisin väliajoin sairasteleva myös. Tänä vuonna pahin flunssakausi iski helmikuun puolesta välistä, siitä on ollut 3 kertaa sairaana. Nyt viimesin on kestänyt yli 2 viikkoa ja loppua ei näy. Ja juurikin niin, että oireet on miedot mutta ei lähde kulumallakaan.

timse sanoi:
Pari vuotta sitten sairastelin aika lailla, sitten laitoin ruokavalion kuntoon, rupesin napsimaan multivitaa ja syömään kalaöljyä. Siitä lähtien ei oo sairasta päivää ollut. Lenkkeily kaatosateessa 5 asteen lämpötilassa aiheutti kipeän kurkun, mutta sekin lähti yöunien jälkeen pois.

Aikamoinen ero siihen menneisyyteen, kun kuukauden välein kuumeilin. :thumbs:

Sama juttu täällä. Kolme-neljä vuotta sitten mulla oli vähintään kerran kahdessa kuukaudessa flunssa, angiina tai joku vastaava. Nenä oli tukossa ihan koko ajan ja kauppalistalla oli ympäri vuoden joka kerta uusi nenäliinapaketti. Myös kevään siitepölyallergiaoireet oli aivan sietämättömät. Siitepölyajan alussa myös sairastuin säännöllisesti n. 2-3 viikkoa kestävään flunssaan jonka aikana varsinkin salitulokset pääsi heikkenemään ikävästi :( (ja samoin motivaatio...)

Joskus pari vuotta sitten aloin käyttämään säännöllisesti vitamiinivalmisteita (mm. monivitamiini, C, omega3, karotenoidit) ja flunssia ei tullut enää niin usein. Siitepölyallergia helpottui hiukan. Nyt viimeisen vuoden ajan ruokavalion perusrunko on ollut puhdas, mutta syyspuolella söin vielä herkkuja usein viikonloppuisin jne. Vitamiinit ja glutamiini on olleet koko ajan mukana. Viime vuoden aikana sairastin pari flunssaa. Tämän vuoden alusta ruokavalio on ollut aivan priimakunnossa ja mitään epäterveellisyyksiä ei oo tullut syötyä kuukausiin. Viimeisin flunssa oli tammikuussa ja kesti pari päivää. "Krooninen" nuha on kadonnut. Jos olo on tuntunut yhtään tukkoiselta, olen ottanut glutamiinia n. 50g/pv ja C-vitamiinia reilusti parin päivän ajan, eipä ole tarvinnut sairastella! Siitepölyallergiaoireita ei tälle keväälle juuri ole näkynyt, vaikka yleensä tähän aikaan vuodesta oireilen jo tosi rajusti. Uskoisin suurimman vaikutuksen olevan todella puhtaalla ruokavaliolla ja noilla lisävitamiineilla+glutamiinilla. Luulin aina ennen, että mulla on ihan tajuttoman huono vastustuskyky koska poimin mukaani joka ikisen flunssan, mutta nykyään en näköjään sairastu enää helposti.

Timsen ohjetta hiukan mukaillen itse suosittelisin tätä jatkuvan sairastelun karkotukseen: PUHDAS ja säännöllinen ruokavalio, laadukkaat (luonnonmukaiset, ei synteettiset) vitamiinivalmisteet ja glutamiinia min. 25g/pv :)

EDIT: Tuo tammikuun flunssakin muuten varmaan selätettiin siksi niin nopsaan, että noudatin samaa ruokavaliota silti koko ajan. Aiemmin olen mennyt hakemaan kaupasta "sitä mitä sielu kaipaa", ei muuten varmaan parilla litralla jäätelöä ja suklaalevyllä oikein lähde taudit paranemaan...

EDIT2: Niin ja olen ollut dieetillä nyt koko alkuvuoden, joten ei voi mennä väittämään, että dieetillä AINA sairastuu :) Mä olen kyllä terveempi kuin aikoihin.

Todellakin on tullu sairasteltua ~2 viikkoa putkeen eka nuhas, kuumees, sitten vielä kurkkukipu :eek: mutta nyt taas terveenä ja reenit kulkee :)

Mä en yleensä ole tullut kovin helposti kipeeksi, luulen sen johtuvan myös siitä, että olen altistunut niin monille pöpöille ollessani aikaisemmin töissä päiväkodeissa (joissa nyt aina oli joku flunssaepidemia tms. menossa)...syön kyllä lisäksi juuri noita vitamiineja. Nyt olen sitten sairastunut flunssakuumeeseen ensimmäisen kerran yli vuoteen, mutta veikkaan sen johtuvan osittain unettomuudesta, josta olen nyt kärsinyt 4 viikkoa... :(

No joo.. Nyt kun kysyttiin. Mulla on ollut 7kk:n aikana nyt 14 kertaa ylähengitysteihin liittyvä infektio (lähinnä keuhkoputkentulehduksia ja poskiontelontulehduksia). Himassa todettiin vuodenvaihteen jälkeen kosteusvaurio kylpyhuoneessa, mikä avasi silmät huomaamaan mistä on kyse, eli mulla on astma ja homeitiöt ei todellakaan tehnyt hyvää hengitys ilmassa. Nyt vaikka kosteudet on kuivatettu, vielä ilmastoinnissa on muutamia puutteita ja kesän ilmastointiremonttia odotellessa on taas tullut pari kertaa sairasteltua.. Syön monipuolisesti riittävät vitamiinit yms. ja treenaan kun pysyn terveenä 3-4kertaa viikossa. Eli jos sairastelua on suhteellisen paljon ja muuten on terveet elämäntavat niin kannattaa ilman muuta ottaa kunnan/kaupungin terveystarkastajaan yhteyttä ja yhdessä arvioida asuin ympäristöä toimi minulle.

Tulempas tänne kyselemään, ettei tarvi uutta keskustelua tehdä, eli:

Olen ollut nyt koko vuoden pienessä flunssassa. Helmikuun puoliväliin asti sain treenattua ja dieetattua, sen jälkeen tuli kurkkuun tulehdus. Antibiootit esiin ja tauti pois. Melkeimpä saman tien tuli jo uus tauti mitä näytin kunnan lääkärille. Eipä ymmärtänyt mistään mitään ja jäi lääkkeet saamatta. Flunssailin särkylääkkeiden voimalla huhtikuun puoliväliin treenaamatta ja sitten riitti. Paine onteloissa ja päässä kasvoi ja aika lekurille oli taas varattava. Poskiontelontulehdus löytyi ja antibiootteja päälle. Söin lääkkeet, olo helpottui, mutta täysin terveeksi en itseäni tuntenut vaikka miten yritin. Sitten taas tämän kuun puolivälissä lääkäriin, joka otti röntgenit onteloista, sekä pienen verenkuvan. Kaikki ontelot poskia ja otsaa myöden oli tyhjät, joten vältyin punkteeraukselta johon odotin joutuvani. Verenkuvan tulokset oli myös hyvät: tulehdusarvot ja valkosolut kohdallaan ja hemoglobiinikin parempi kuin koskaan (142). Sain jotain allergialääkkeitä pitkittyneeseen poskiontelovaivaan ja olo alkoi helpottua. Menin salille ja treeni maistui... Kaikki ne kaksi kertaa. Nyt taas kurkku kipee ja pää tukossa, tänään mennyt jo pari särkylääkettä ja finnrexin. Mikä tähän nyt sitten auttaa...??? Alkaa kärsivällisyys olla aika lopussa, kun mitään liikuntaa ei voi harrastaa.

-Mitään allergiaa ei oo koskaan todettu
-Lääkärin paperien/tutkimuksien mukaan oon terve
-Sön c-vitamiinia 500-100mg/päivä
-Ruokailut koko kevään ollut vähän rempallaan, kun ei pääse treenaamaankaan. Tosin näillä safkoilla on kyllä ennen punttisali-aikakauttakin pärjätty
-Treeniä ei pysty tekemään kun on niin paska olo
-Flunssan huomaa, kun rasittaa kehoa. Esim. rappusien kävely aiheuttaa jo paineen päähän ja sydämenlyöntien kuulemisen kuin pahemmassakin flunssassa
-Unta tulee 7-10 tuntia joka yö

Onko jotain ehdotuksia? Pistänkö väkisin hyvää ruokaa naamaan ja lähden kevyelle lenkille?

Nenähuuhtelukannun menen huomenna ostamaan ja testaan sen. Käytetäänkö sen kanssa muuten vettä vai suolaliuosta. Vois ostaa sit samalla jos niin vaatii...

Edgar sanoi:
Hesarissa oli ehkä n. kuukausi sitten juttua, että nyt alkuvuoden aikana on Suomessa ollut liikkeellä sellaista flunssaa, jossa oireet ovat miedot, mutta eivät sitten tunnu lähtevän kulumallakaan. Jopa kuukausia voi tosiaan kestää.

Ai jaa :jahas: Mulla oli melkein 4 viikon flunssa, kaksi virustautia, ja vielä viikko ns. parantumisen jälkeen on yhä kurkku kipeä JOKA ilta ja yö. Mietin, voisiko tämä olla jo jotakin allergiaa (koivu ilmeisesti vielä kukkii Oulun korkeudella) mutta toisaalta nenä, keuhkot ja silmät ovat täysin oireettomat.

Kahden viikon päästä loppuu treeniohjelmani (17 vkoa) kierto ja salikortti, olisi hyvä sauma pitää taukoa vaikka edes viikko. Kaksi vuotta on menty käytännössä ilman yhtään pitempää taukoa, eikä niitä totaalilepojakaan ole järin paljoa ollut. Vieläpä kahdet kisamittelöt dieetteineen viime vuoden aikana... Olisikoha aika löysätä :rolleyes:

Lapset sitten... viime viikon tyttö oli kuumeessa, yhden päivän hipoi 38:aa ja nyt tämän viikon sitten poika, jälleen 38:ssa mittari - Onneksi lapset sentään voivat vaan nukkua. :zzzz:

rantapantteri sanoi:
Onko jotain ehdotuksia?

Itse sain edellisen taudin, kurkkukivun ja vieläpä oirehtivan viisaudenhampaan terveeksi AURINGONHATTU-UUTTEELLA. Paras ottaa pienen vesimäärän kera 25 tippaa 5 krt päivässä (ylläpitoannos 2 krt päivässä) ja ennen nielaisua vielä huljutella suussa niin hyötyy myös paikallisesti. Homeopaatin mukaan tehokkaampaa kuin nämä kehutut greipinsiemen- ja oliivinlehtiuutteet. Saa sitäpaitsi kotimaisena valmisteena ja hinta on noin 6 euroa.

Pitää nyt itsekin muistaa taas ottaa kun kurkku on taas alkanut olla pahempana öisin (viittaan edelliseen postiini... tosiaan kurkkukipu tuli takaisin kun lopetin nuo tipat :david: )

:offtopic: Greipinsiemenuute on kokeilussa (sain 5 eurolla tarjouksesta... päiväys umpeutuu lokakuussa :D )niin ikään vaan hyi kamala kun on pahaa. Tuo auringonhattu-uute ei ole pahempaa kuin raaka viina mutta tämä greippi... niinkuin väkevä greippi tuhatkertaa väkevämpänä tujauksena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom