timse sanoi:
Pari vuotta sitten sairastelin aika lailla, sitten laitoin ruokavalion kuntoon, rupesin napsimaan multivitaa ja syömään kalaöljyä. Siitä lähtien ei oo sairasta päivää ollut. Lenkkeily kaatosateessa 5 asteen lämpötilassa aiheutti kipeän kurkun, mutta sekin lähti yöunien jälkeen pois.
Aikamoinen ero siihen menneisyyteen, kun kuukauden välein kuumeilin. :thumbs:
Sama juttu täällä. Kolme-neljä vuotta sitten mulla oli vähintään kerran kahdessa kuukaudessa flunssa, angiina tai joku vastaava. Nenä oli tukossa ihan koko ajan ja kauppalistalla oli ympäri vuoden joka kerta uusi nenäliinapaketti. Myös kevään siitepölyallergiaoireet oli aivan sietämättömät. Siitepölyajan alussa myös sairastuin säännöllisesti n. 2-3 viikkoa kestävään flunssaan jonka aikana varsinkin salitulokset pääsi heikkenemään ikävästi :( (ja samoin motivaatio...)
Joskus pari vuotta sitten aloin käyttämään säännöllisesti vitamiinivalmisteita (mm. monivitamiini, C, omega3, karotenoidit) ja flunssia ei tullut enää niin usein. Siitepölyallergia helpottui hiukan. Nyt viimeisen vuoden ajan ruokavalion perusrunko on ollut puhdas, mutta syyspuolella söin vielä herkkuja usein viikonloppuisin jne. Vitamiinit ja glutamiini on olleet koko ajan mukana. Viime vuoden aikana sairastin pari flunssaa. Tämän vuoden alusta ruokavalio on ollut aivan priimakunnossa ja mitään epäterveellisyyksiä ei oo tullut syötyä kuukausiin. Viimeisin flunssa oli tammikuussa ja kesti pari päivää. "Krooninen" nuha on kadonnut. Jos olo on tuntunut yhtään tukkoiselta, olen ottanut glutamiinia n. 50g/pv ja C-vitamiinia reilusti parin päivän ajan, eipä ole tarvinnut sairastella! Siitepölyallergiaoireita ei tälle keväälle juuri ole näkynyt, vaikka yleensä tähän aikaan vuodesta oireilen jo tosi rajusti. Uskoisin suurimman vaikutuksen olevan todella puhtaalla ruokavaliolla ja noilla lisävitamiineilla+glutamiinilla. Luulin aina ennen, että mulla on ihan tajuttoman huono vastustuskyky koska poimin mukaani joka ikisen flunssan, mutta nykyään en näköjään sairastu enää helposti.
Timsen ohjetta hiukan mukaillen itse suosittelisin tätä jatkuvan sairastelun karkotukseen: PUHDAS ja säännöllinen ruokavalio, laadukkaat (luonnonmukaiset, ei synteettiset) vitamiinivalmisteet ja glutamiinia min. 25g/pv
EDIT: Tuo tammikuun flunssakin muuten varmaan selätettiin siksi niin nopsaan, että noudatin samaa ruokavaliota silti koko ajan. Aiemmin olen mennyt hakemaan kaupasta "sitä mitä sielu kaipaa", ei muuten varmaan parilla litralla jäätelöä ja suklaalevyllä oikein lähde taudit paranemaan...
EDIT2: Niin ja olen ollut dieetillä nyt koko alkuvuoden, joten ei voi mennä väittämään, että dieetillä AINA sairastuu
![Smile :) :)](/smilies/smile.png)
Mä olen kyllä terveempi kuin aikoihin.