Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Luulen, että irtisanoutuneiden määrä ei ole mikään kovin pieni...tai siis se määrä, joka nyt on nimensä paperiin laittanut. Se on eri asia annetaanko tilanteen mennä siihen pisteeseen, että niitä irtisanoutuneita todellisuudessa tulee. Pian kuullaan varmasti oikeat määrät. Uskon vakaasti, ettei ole kyse sadoista vaan tuhansista hoitajista ennemminkin.

Niin, ja nuo realistiset mahdollisuudet irtisanoutua...
...itselläni sellaisia ei ole, mutta rikkurikaan en halua olla. Oma osastoni ei tule toimimaan laisinkaan, jos mahdollinen irtisanoutuminen toteutuu. Sellainen ei käy päinsä edes yhtä päivää. Raakaa peliä.

mulla on semmoset fiilikset että jää satoihin... reippaasti.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/kymmenet-lupasivat-irtisanoutua-keski-suomessa(15665).ece
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä vähän luulen että sellasta henkilöä ei löydy joka ne oikeat ongelmat ratkoo. Jotenkin hölmöltä välillä tuntuu että terveydenhuollon ongelmat ja hoitajien palkankorotukset asetetaan vastakkain. Väitän että vaikka hoitajien korotus olisi pyöreä nolla niin kuntasektori ei laittisi latiakaan enempää niihin kuuluisiin oikeisiin ongelmiin. Toisaalta kuntasektori on itse osaltaan aiheuttanut omat ongelmansa. Siellähän toteutettiin aivan järjettömiä päätöksiä lyhyen aikavälin sästöjä tavoiteltaessa 90 luvun alussa ja useasti henkilökunnan kustannuksella. Yksi ainakin minun mielestä hyvä esimerkki oli varahenkilö järjestelmän lakkauttaminen.

Ei taida löytyä ei. Mutta vähintään yhtä typerä on ajatus, että palkka vaan Euroopan tasolle, jostain ne rahat on löydyttävä! Olisihan se ihan ideaali ratkaisu, että purettaisiin aluksi vaikka kolmannes tästä valtavasta pyrogratiakoneistosta huisin vittuun ja rahoitettaisiin säästöillä hoitajien palkat. Vaan kun ei näin tehdä, vaan reitti on veronkorotus ja maksajina ihan kaikki kansalaiset, niin matalapalkkaiset ja kuopassa olevat, kuin kaikki muutkin.

Eikö tässä ole suurin ongelma se, että sairaanhoitajat tekevät paljon lähi/perushoitajan duunia? Onkohan Suomessa jo enemmän sairaanhoitajia kuin perus/lähihoitajia?

Tarvitaanko nyt sairaanhoitaja johonkin verenpaineen mittaukseen, yms? Noita hommia pitäisi järjestellä rankalla kädellä uudelleen. Ehkä sairaanhoitajatkin olisivat sen jälkeen motivoituneempia, koska hommat olisivat riittävän haasteellisia, eikä sitä surkeaa motivaatiota pitäisi yrittää paikata älyttömillä korotuksilla. Ei hoitaja tee sen parempaa duunia vaikka tienaisia 4000€/kk. Josta tulikin mieleeni, että annetaan vaan hoitajille 500€/kk lisää, mutta samalla päivä pitenee 2h.

Lisäksi olen kuullut, että on paikkoja, mihin ei oteta edes tavallisia sairaanhoitajia, on pakko olla erikoissairaanhoitaja.

Tätä minäkin yritin ottaa esiin ja tästä puhui myös ministeriössä työskentelevä ystäväni. Vaan eipä tunnu olevan mahdollista, kun ei siihen hoitajan työnkuvaan näy voivan puuttua.

Sitten kuitenkin valitetaan, että työtä on liikaa ja tekijöitiä liian vähän ja ilmeisesti kuvitellaan, että palkkoja nostamalla saadaan lisää ihmisiä alalle. Lisää alasta kiinnostuneita ehkä, mutta jos ei kukana palkkaa lisää, ei tuo oikea ongelma poistu yhtään mihinkään. Kuvitteleeko joku oikeasti, että palkkoja nostamalla ratkeaa nuo muut ongelmat? Ei ratkea, sillä ratkeaa vain hoitajien palkkaongelma, muut ongelmat jää ennalleen ja muut kunta-alat jää edelleen kuoppaansa.

Kyllä sinä varsin hyvin tiedät että tuollainen "lopuilla rahoilla ratkotaan ongelmia" -malli ei vaan toimi. Sairaanhoitajien palkat täytyy saada sille tasolle, että täytyy oikeasti alkaa miettiä mitä niistä kukin tekee eikä koko ajan suoltaa vaan automaattisesti lisää väkeä alalle. Noilla korotussummilla alkaa käydä jo järkeväksi jonkun yliopistosairaalan pistää leegio konsultteja karsimaan turhia pois. Tämä oli ainoa keino saada järjestelmä korjaamaan itsensä.

400-600e, 2380-3570mk. On se kova raha. Mutta minkäs teet, jos hitsari hitsaa liian kalliilla, homman voi siirtää puolaan. Jos koodari koodaa liian kalliilla, homman voi siirtää intiaan. Mutta sairaanhoitajien työtä ei voi siirtää, siinä on kova ase.

Näin, mutta hoitajia ja varmasti ammattiatoisia sellaisia, löytyy Suomen rajojen ulkpuolelta matalampipalkkasista maista. Vai kuvitteeko joku, että Suomi on ainut valtio jossa on ammattitaitoinen hoitohenkilökunta?

Olen ihan samaa mieltä, enkä tällä tarkoittanut suomalaisten hoitsujen joukkopakoa ulkomaille. Pointti on siinä, että jos suomalainen sairaanhoitaja pärjää kivasti Norjassa, en näe syytä miksei X-maalainen sairaanhoitaja pärjää kivasti Suomessa. Jos suomalaista hoitsua ei suomalaisella palkkatasolla hoitsun hommat nappaa, mutta norjalaisella juu, saattaa X-maalaista hoitsua suomalainen palkka kiinnostaakin.

Lähisuvun sairaanhoitajat ovat olleet "vaihtarivuoden" töissä toinen Dubaissa, toinen Briteissä, ja oli kuulemma kivaa.

Juuri näin. Enkä mä näe tossa edes mitään isoa ongelmaa. Kieli voi aluksi olla sellainen, mutta nopeasti ihmiset kieltä oppii ja korkeasti koulutettu henkilökunta varmasti pystyy keskenään viestimään. Eli ongelma voisi olla hoitajan ja potilaan välillä, mutta ei tunnu sekään ongelma olevan. Moni on varmasti joutunut ulkomailla asioimaan sairaanhoitopalveluiden parissa ja todennäköisesti ongelmat on ratkenneet, vaikkei periaatteessa yhteistä kieltä olisikaan. Näin ainakin ratkesi meidän perheessä kun vaimo joutui Espanajassa todella pahan mahataudin takia pariksi päiväksi sairaalaan. Ei ollut yhteistä kieltä, molemmat puhui huonosti ongelmia, kummasti sai asianmukaisen hoidon ja tuli parin päivän päästä terveenä ulos. Mutta eihän tämä tietenkään voi mitenkään mahdollista Suomessa olla.
 
Ihmetyttää kovasti yksi asia. Eli nyt hoitajat ovat valmiita jopa irtisanoutumaan ja jättämään potilaat jopa kuolemaan. Mutta itse työssä ei voi työantajalla ikinä sanoa, että kuuleppa kun ei nyt ehdi tän enempää, vaan kaikki potilaat on aina hoidettava itsensä uhraten. Ei mene tämä logiikka mitenkään järkeen...

Ja helppo se on ton Laitinen-Pesolan pistää irtisanomislappuja kiertään, kuka sitten auttaisi jos irtisanomiset annettaisiin mennä läpi ja palkattaisiin Intiasta hoitajat tilalle?
 
Tuossa artikkelissa oli pari mielenkiintoista kommenttia:
"Kunta-alan työmarkkinajohtaja Markku Jalonen sanoi sairaanhoitajien ottavan erittäin suuren henkilökohtaisen riskin, jos he irtisanoutuvat. Hänen mukaansa ei ole mitään takuita siitä, että hoitajat voisivat automaattisesti palata entisiin töihinsä. Tehy itse lähtee siitä, että kaikki palkataan uudelleen tehtäviinsä.

Helsingin yliopiston työoikeuden professorin Kari-Pekka Tiitisen mukaan Tehy ottaa riskin, jos se yrittää joukkoirtisanoutumisella kiertää sairaanhoitajien suojelutyövelvoitetta.

- Se voi kolahtaa hyvin äkkiä Tehyn omaan nilkkaan, jos yksikin potilas kuolee. Järjestöllä ei ole varaa ottaa suuren yleisön antipatioita niskoilleen"

Tämä on mielenkiintoista siksi, että keskusteluissa tunnutaan nyt innokkaasti moittivan Tehyä uhkailusta jne. vaikka kyseessä on kuitenkin Tehyn suunnalta ihan laillinen työtaistelukeino. Näkisin puolestani noi kaksi kommenttia ihan selvänä uhkailuna ja tavoitteena saada Tehyn toimet kuulostamaan kieroilta ja ihmishengistä piittaamattomalta.

Kaikesta huolimatta Tehy on mennyt mielestäni liian pitkälle palkankorotusvaatimuksineen ja tätä mieltä olen vaikka korotukset vaikuttavat myös meidän kotitalouteen.
 
Ihmetyttää kovasti yksi asia. Eli nyt hoitajat ovat valmiita jopa irtisanoutumaan ja jättämään potilaat jopa kuolemaan. Mutta itse työssä ei voi työantajalla ikinä sanoa, että kuuleppa kun ei nyt ehdi tän enempää, vaan kaikki potilaat on aina hoidettava itsensä uhraten. Ei mene tämä logiikka mitenkään järkeen...

Logiikka on siinä, että harva työntekijä uskaltaa/ voi/ kehtaa sanoa esimiehelleen tai vastaanotolle tulleille potilaille, että nyt riittää tältä päivältä lähden kotiin. Joukossa on voimaa ja tuollainen on jopa mahdollista toteuttaa. Mutta kyllä sä sen nyt tiesit, mitä tyhmiä kyselet...:eek:
 
Mikäli joukkoirtisanoutumiseen todella päädytään tulee irtisanomisaikana ja työtaistelun loputtua työpaikoilla varmasti olemaan mielenkiintoinen ilmapiiri. Kaikilla ei kuitenkaan ole realistisia mahdollisuuksia irtisanoa itseään, koska laskut on maksettava ja lapset ruokittava. Miten mahtavat irtisanoutuneet suhtautua näihin työtovereihin...

Sairaaloissa kuten monilla muillakin naisvaltaisilla aloilla on jo valmiiksi niin myrkyttynyt ilmapiiri ettei tuolla olisi isoa merkitystä :D
 
Logiikka on siinä, että harva työntekijä uskaltaa/ voi/ kehtaa sanoa esimiehelleen tai vastaanotolle tulleille potilaille, että nyt riittää tältä päivältä lähden kotiin. Joukossa on voimaa ja tuollainen on jopa mahdollista toteuttaa. Mutta kyllä sä sen nyt tiesit, mitä tyhmiä kyselet...:eek:

No en mä sanonutkaan, että yhden yksittäisen henkilön pitäisi mitään sanoa. Mutta ei sitä hoitajaakana sentakia voida irtisanoa, että se sanoo esimiehelleen perustellusti, ettei ehdi kaikkea tehdä. Eli se tässä oli pointti. Ei kukaan asiakaspalvelussa työskentelevä voi asiakkaalle alkaa valittamaan, mutta esimiehelleen voi, niin sairaalassa kuin kaupan kassallakin. Ja jos ei voi, niin eikös se Tehy voi tässä auttaa mitenkään?
 
Ihmetyttää kovasti yksi asia. Eli nyt hoitajat ovat valmiita jopa irtisanoutumaan ja jättämään potilaat jopa kuolemaan.

Hauskasti ovat mielipiteet kääntyneet. Eikös täällä vähän aikaa sitten toitotettu, että ei niillä sairaanhoitajilla oikeasti mitään vastuuta ole, vaan lääkärit ovat vastuussa ihmishengistä? Nyt sitten ihmisiä kuolee ja hautuumaat täyttyvät, jos sairaanhoitajat rupeavat lailliseen työtaisteluun.

Toim.huom. en siis itsekään ole irtisanoutumisien puolella, mutta silti sitä mieltä, että hoitsuilla halutessaan on täysi oikeus työtaisteluun ilman että heitä siitä täytyy moralisoida.

Ja helppo se on ton Laitinen-Pesolan pistää irtisanomislappuja kiertään, kuka sitten auttaisi jos irtisanomiset annettaisiin mennä läpi ja palkattaisiin Intiasta hoitajat tilalle?

Niinpä. Laitinen-Pesola kyllä jatkaa palkan nostamista.
 
Tämä on mielenkiintoista siksi, että keskusteluissa tunnutaan nyt innokkaasti moittivan Tehyä uhkailusta jne. vaikka kyseessä on kuitenkin Tehyn suunnalta ihan laillinen työtaistelukeino.

laillinen, mutta suuret ihmismassat varmasti tuomitsevat ko keinon käytön jos se johtaa esimerkiksi jonkun kuolemaan.

mun mielestä ihan realistinen kommentti. pesola näyttää muutenkin olevan aika pr-ammattilainen mm. eduskunnan rahalähettelyiden kanssa.

jos ei 13% korotus millään riitä niin ei sit. vois välillä laittaa vähän jäitä hattuun...
 
Hauskasti ovat mielipiteet kääntyneet. Eikös täällä vähän aikaa sitten toitotettu, että ei niillä sairaanhoitajilla oikeasti mitään vastuuta ole, vaan lääkärit ovat vastuussa ihmishengistä? Nyt sitten ihmisiä kuolee ja hautuumaat täyttyvät, jos sairaanhoitajat rupeavat lailliseen työtaisteluun.

Toim.huom. en siis itsekään ole irtisanoutumisien puolella, mutta silti sitä mieltä, että hoitsuilla halutessaan on täysi oikeus työtaisteluun ilman että heitä siitä täytyy moralisoida.

Niinpä. Laitinen-Pesola kyllä jatkaa palkan nostamista.

Edelleen olen sitä mieltä, että vastuu on lääkärillä ja hoitajalla on vastuu noudattaa annettuja ohjeita.

Mutta eniten ihmetyttää siis itse hoitajien asenne näissä keskusteluissa. Samat henkilöt henkeen ja vereen huutaa siitä suurensuuresta vastuusta ja miten ihmistä kaatuu kun heinää jos hoitaja tekee virheen. Nyt samat hoitajat ovat kutienkin AHNEUKSISSAAN laittamassa persettä penkkiin ja vähät kuolevista mummoista välittävät. Ja mä en keksi tähän enää mitään muuta kuin ihmisen perimmäisen luonteen, eli se ahneuden, vai miltä 24% mielestänne kuulostaa? Kohtuulliselta kuoppakorotukselta vai?
 
Tässä koko koko lehdissä pyörivässä keskustelussa on unohdettu tulevaisuus sairaanhoitajien ja myös potilaiden kannalta.

Ongelma on siinä, ellei suuria muutoksia tapahdu, hoitajia ei saada tarpeeksi palkatuksi kun osa lähtee ulkomaille ja osa koulutetuista ei mene alalle, jolloin syntyy pulaa.

Näin esim. kymemnen tai kahden kymmenen vuoden päästä, kun suuret ikäluokat ovat siinä 70-80, on entistä vähemmän hoitohenkilökuntaa potilasta kohden. Nythän on niin, että hoitajia on entistä vaikeampaa saada palkatuksi näillä palkalla ja työilmapiirillä.

Lyhyellä tähtäimellä tuntuu moinen korotus rajulta, ja joillekin kunnille voi tuottaa ongelmia toteuttaa moinen korotus, mutta kyllä minä suostun maksamaan vaikka prosentin kaksi enemmän veroja, jotta tiedän että minua ja läheisiäni hoitaa sairauden sattuessa suomenkieltä puhuva, jaksava, hyvin motivoitunut ja osaava henkilökunta.
 
Tässä koko koko lehdissä pyörivässä keskustelussa on unohdettu tulevaisuus sairaanhoitajien ja myös potilaiden kannalta.

Ongelma on siinä, ellei suuria muutoksia tapahdu, hoitajia ei saada tarpeeksi palkatuksi kun osa lähtee ulkomaille ja osa koulutetuista ei mene alalle, jolloin syntyy pulaa.

Näin esim. kymmnen kahden kymmenen vuoden päästä, kun suuret ikäluokat ovat siinä 70-80, on entistä vähemmän hoitohenkilökuntaa. Nythän on niin, että hoitajia on entistä vaikeampaa saada palkatuksi.

Lyhyellä tähtäimellä tuntuu moinen korotus rajulta, ja joillekin kunnille voi tuottaa ongelmia toteuttaa moinen korotus, mutta kyllä minä suostun maksamaan vaikka prosentin kaksi enemmän veroja, jotta tiedän että minua ja läheisiäni hoitaa sairauden sattuessa suomenkieltä puhuva, jaksava, hyvin motivoitunut ja osaava henkilökunta.
13% parissa vuodessa ei ole suuri muutos terveydenhoitajille?

paljonkos ne edelliset korotukset olikaan...

e: jotkut korotukset vuonna 2005 oli kuntatyönantajien dokumentin mukaan 1-2,5%
 
Uskallaan väittää, että jos se aika koittaa, niin niitä oikeasti irtisanoutuvia on vaan kourallinen, jos sitäkään. Nyt uhotaan, mutta totuus on aivan toista. Vanhasta työpaikasta on vaan ihmisille vaikea lähteä tyhjän päälle. Vaikka miten vituttaisi ja palkka olisi naurettava. Mitä pidempään ollaan oltu samassa paikassa, niin sitä vaikeampaa se irtisanoutuminen on.

Monelle pelkkä työpaikan vaihtaminen uuteen paremman palkan perässäkin on iso päätös, mitä harkitaan ja punnitaan pitkään koska ei haluta muutosta "tuttuun ja turvalliseen ympäristöön".

edit: ja nimi jossain Tehyn listassa ei kerro/vaikuta vielä mitään. "Joo, ollaan irtisanoutumassa jos ei tuu lisää liksaa". Kuinka moni siis oikeasti irtisanoisi itsensä. Totta helvetissä Tehy uhkaa että melkein jokainen irtisanoutuu, mutta jos aika koittaa niin kuinka moni oikeasti irtisanoutuu työnantajalta. Ei monella ole munaa tehdä sitä.
 
Uskallaan väittää, että jos se aika koittaa, niin niitä oikeasti irtisanoutuvia on vaan kourallinen, jos sitäkään. Nyt uhotaan, mutta totuus on aivan toista. Vanhasta työpaikasta on vaan ihmisille vaikea lähteä tyhjän päälle. Vaikka miten vituttaisi ja palkka olisi naurettava. Mitä pidempään ollaan oltu samassa paikassa, niin sitä vaikeampaa se irtisanoutuminen on.

totta.

"valitettavasti mun elämäntilanteessa ei ole mahdollista irtisanoutua"
 
Edelleen olen sitä mieltä, että vastuu on lääkärillä ja hoitajalla on vastuu noudattaa annettuja ohjeita.

Mutta eniten ihmetyttää siis itse hoitajien asenne näissä keskusteluissa. Samat henkilöt henkeen ja vereen huutaa siitä suurensuuresta vastuusta ja miten ihmistä kaatuu kun heinää jos hoitaja tekee virheen. Nyt samat hoitajat ovat kutienkin AHNEUKSISSAAN laittamassa persettä penkkiin ja vähät kuolevista mummoista välittävät. Ja mä en keksi tähän enää mitään muuta kuin ihmisen perimmäisen luonteen, eli se ahneuden, vai miltä 24% mielestänne kuulostaa? Kohtuulliselta kuoppakorotukselta vai?

Todellakin kohtuullinen, kun vertaa, että muut saman tasoiset korkeasti koulutetut saavan juurin tuon verran tai enemmänkin kovempaa palkkaa.

Vastuu ihmisten hoitamisesta ei ole hoitajilla tai lääkäreillä vaan kunnilla ja valtiolla, joka tuottaa hoitopalvelua. Turhaan sysätä vastuuta yksin hoitohenkilökunnalle, he ovat varmasti tehneet palkkansa eteen miljoona kertaa enemmän palkansa eteen kuin minä täällä tietokoneen takana, ja tienaan puolet enemmän juuri koulusta tulleena.

Ja turhaan ruveta vetoamaan alan valintaa ja kutsumusammattiutta yms... Kaikista ei voi tulla kaupparatsuja ja koodin vääntäjiä. Miksi siis ammatista, joka hyödyttää kaikkia yhteiskunnan jäsentö, ei voida maksaa hyvää palkkaa? Lisäksi on väärin ruveta syyllistämään hoitajia jos potilaat ei saa parasta mahdollista hoitoa työtaistelun aikana. Ei heiltä voi kieltää omien oikeuksien puolustamista. Yhtälailla työnantajalla on vastuu tuottaa hyvää hoitopalvelua työtaistelun aikana, tai oikeastaan enemmänkin. Hoitajat ovat vain töissä, ja jokaisella on oikeus irtisanoutua työstään. Piste. Siihen kenelläkään ole mitään sanomista.

Se on eri asia, jos olettaa että pääsee takaisin vanhoina työntekijöinä. Riskit on irtisanoutuessa, ja jokaisen hoitajan pitää ottaa vastuun siitä, jos ei pääsekään heti. Tässä työllisyystilanteessa, tuskin kukaan työnantaja ei haluaisi palkata sellaista henkilökuntaa joka tuntee talon ja työtavat. Olisi varsin tyhmää työnantajan näkökulmasta.
 
Edelleen olen sitä mieltä, että vastuu on lääkärillä ja hoitajalla on vastuu noudattaa annettuja ohjeita.

Mutta eniten ihmetyttää siis itse hoitajien asenne näissä keskusteluissa. Samat henkilöt henkeen ja vereen huutaa siitä suurensuuresta vastuusta ja miten ihmistä kaatuu kun heinää jos hoitaja tekee virheen. Nyt samat hoitajat ovat kutienkin AHNEUKSISSAAN laittamassa persettä penkkiin ja vähät kuolevista mummoista välittävät. Ja mä en keksi tähän enää mitään muuta kuin ihmisen perimmäisen luonteen, eli se ahneuden, vai miltä 24% mielestänne kuulostaa? Kohtuulliselta kuoppakorotukselta vai?

Pöh. Teit niin tai näin niin koskaan ei ole hyvä. Ennenvanhaan hoettiin, että oikeastaan on sairaanhoitajien oma vika, että palkat on niin alhaiset, koska hoitajat ei uskalla mennä lakkoon just tuon ^ takia... Ja sekin (muka) on tiedetty, että sairaanhoitajiksihan on menneet kiltit hyvien perheiden tytöt noudattamaan kutsumustaan. No nyt on uusi meininki ja sairaanhoitajat ovat suhtkoht hyvin ja pitkään koulutettuja ja ovat nostaneet ammattinsa muiden ammattien rinnalle. Totta helvetissä sairaanhoitajat saa olla ahneita siinä missä muidenkin ammattikuntien edustajat.
 
Kuinkakohan monella ihan oikeasti on realistiset mahdollisuudet irtisanoutua?

Viittasinkin kommentillani "realistiset mahdollisuudet" edelliseen postiin. Tuskin kenelläkään on realistisia mahdollisuuksia...oli lapsia tai ei.

Mutta tosiaan joukkoirtisanoutuminen on oikeastaan ainoa lakkomuoto, mikä voi edes teoriassa saada aikaan jotakin. Edellisten lakkojen aikana on nähty mitä niillä on aikaan saatu...ei mitään ja lähinnä vaan jo olemassaolevia etuja menetetty.

Irtisanoutuneiden määrää ei olla julkisuuteen vielä kertomassa. Ilmeisesti vasta maanantaina mutta voin taata ettei se määrä taida jäädä pieneksi. Mitä nyt omassa työssäni asiaa olen vain eilisen päivän aikana seurannut.
 
Viittasinkin kommentillani "realistiset mahdollisuudet" edelliseen postiin. Tuskin kenelläkään on realistisia mahdollisuuksia...oli lapsia tai ei.

Mutta tosiaan joukkoirtisanoutuminen on oikeastaan ainoa lakkomuoto, mikä voi edes teoriassa saada aikaan jotakin. Edellisten lakkojen aikana on nähty mitä niillä on aikaan saatu...ei mitään ja lähinnä vaan jo olemassaolevia etuja menetetty.

Irtisanoutuneiden määrää ei olla julkisuuteen vielä kertomassa. Ilmeisesti vasta maanantaina mutta voin taata ettei se määrä taida jäädä pieneksi. Mitä nyt omassa työssäni asiaa olen vain eilisen päivän aikana seurannut.

Mietityttää tässä vain se, voiko Tehy taata vanhat työpaikat takaisin?
 
Ja mä en keksi tähän enää mitään muuta kuin ihmisen perimmäisen luonteen, eli se ahneuden, vai miltä 24% mielestänne kuulostaa? Kohtuulliselta kuoppakorotukselta vai?

Olen aivan samaa mieltä, vaatimukset ovat älyttömät. Olen samalla aivan varma, että yksikään sairaanhoitaja ei halua ketään tappaa, mutta jos työtaistelu siihen pisteeseen ajautuu, on heillä täysi oikeus irtisanoutua. Moralisointi on aivan turhaa ja jopa melko typerää.

Tämä nyt menee saman jauhamiseksi, mutta kerrattakoon vielä omat mielipiteeni asiasta:

- Tehyn vaatimukset ovat älyttömät ja johtuvat siitä, että Tehy halusi viimeinkin näyttää, että eivät ole aivan hampaattomia ja ajautui nurkkaan, josta ei ole enää kunniallista poispääsyä
- Tehy on onnistunut aivopesemään jäsenistönsä melko hyvin, eilenkin hoitsujen haastatteluissa vilahteli mukana OECD ja muuta kivaa. Jäsenistö tuntuu myös uskovan, että Tehy pystyy mahd. irtisanoutumistilanteessa jotenkin takamaan, että vanha työ etuineen tulee takaisin kuin manulle illallinen
- Oli matti meikäläisen mielipide työtaistelutoimista mikä tahansa on tehyläisillä niihin aivan täysi laillinen oikeus kuten esim paperimiehillä jne.
- Jos joku kuvittelee, että tehyläiset nyt hymyissä suin maalaavat mielikuvia kuolevista potilaista, on hän erittäin luultavasti erittäin väärässä.
- Merkillistä, miten monet sairaanhoitajien vastuuta aikaisemmin vähätelleet (koskee lähinnä muualla, esim. hesarin sivuilla käytyä keskustelua) nyt ennustavat potilaskuolemia jos hoitsut lähtevät. Päätelmä: sairaanhoitajat lähtevät > ihmisiä kuolee > sairaanhoitajilla on suora vastuu ihmishengistä. Vai eikö ole? Päättäisivät jo.
- Ja jotta ei kenellekään todella jäisi epäselväksi: mielestäni Tehyn olisi pitänyt hyväksyä aikaisempi tarjous ja valita taistelunsa paremmin.

edit: vaimolle kyllä kommentoin, että "älä nyt saatanassa mene irtisanoutumaan, ei tehy tule maksamaan meidän laskuja"
 
Back
Ylös Bottom