Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, on sanonut muun muassa tuota. Mutta mm. oppositio lainasi Kataisen "korotuslausuntoja", suorassa TV-lähetyksessä sen verran usein, että pointti ja sanamuoto tulivat harvinaisen selväksi. Etsit sitten yhden Kataisen sanomisen, vieläpä kokoomuksen sivuilta, ja sillä viittaat väitettäni erheelliseksi? :hyvä:

Keljumus: Pettämätöntä päättelyä. Tiedätkö kuinka paljon suurien ikäluokkien ikääntyessä hoitajien tarve lisääntyy? Ja ennen kaikkea, luuletko uusien valmistuvien hoitajien jäävän maahan, saati alalle, kun jo lahden takaa saa huomattavasti parempaa palkkaa?

Keskustelu täälläkin menee näemmä pitkälti arvopohjaiseksi huuteluksi. Yksinkertaisuudessaan oma mielipiteeni kuitenkin on (lienee tullut selväksi:D), että hoitajat ansaitsevat paljon viimeistä tarjousta suuremmat korotukset, kuntalaiset parempaa julkista hoitoa ja tehokkaamman terveydenhuollon, ja uskon (ja toivon) että sopuun voidaan päästä vieläkin ilman työtaistelua. Rahaa kyllä on, jos on tahtoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Etsit sitten yhden Kataisen sanomisen, vieläpä kokoomuksen sivuilta, ja sillä viittaat väitettäni erheelliseksi? :hyvä:

No pistäs tänne sitten se missä Katainen sanoo jotain tuota vastaan, esim. lupaa jonkun prosentti- tai eurosumman.
 
Miksi? Mulle riittää jo se, että TEHY on vedonnut siihen julkisesti, ja suurin osa puolueista kuumotti Kataista aiheesta suorassa TV-lähetyksessä välikysymyskeskustelun aikana.
Jos niin kovasti kiinnostaa niin etsi itse, en minä siitä pahemmin kostu.
 
Miksi? Mulle riittää jo se, että TEHY on vedonnut siihen julkisesti, ja suurin osa puolueista kuumotti Kataista aiheesta suorassa TV-lähetyksessä välikysymyskeskustelun aikana.
Jos niin kovasti kiinnostaa niin etsi itse, en minä siitä pahemmin kostu.

Hyvä että edes itse olet vakuuttunut.
 
Keljumus: Pettämätöntä päättelyä. Tiedätkö kuinka paljon suurien ikäluokkien lisääntyessä hoitajien tarve lisääntyy? Ja ennen kaikkea, luuletko uusien valmistuvien hoitajien jäävän maahan, saati alalle, kun jo lahden takaa saa huomattavasti parempaa palkkaa?

Saa se aika reilusti lisääntyä jos katsotaan paljonko sairaanhoitajia nykytahtia valmistuu eläkkeelle jääviin verrattuna. Vuoteen 2020 menenssä meillä on yli 20 000 hoitajaa enemmän kuin tänään vaikka koulutuspaikkoja ei lisättäisi. Ja koulutuspaikkojahan voidaan lisätä, niihin kun on tunkua niin maan perkeleesti.

Ulkomaille muutosta:

Vuonna 2006 ulkomailla oli yhteensä 4 010 sairaanhoitajaa, joista Ruotsissa 1 640, Norjassa 630, Englannissa 355, Sveitsissä 325, Saksassa 245 ja USA:ssa 200. (Ailasmaa 2007)

Herranen aika, jopa 3% hoitajista on siis joukkopaennut ulkomaille!

Aikaisemmin linkitin tietoa Socius-lehdestä 2006/1, jonka mukaan Suomeen onneksi muuttaa hieman enemmän hoitajia takaisin kun täältä lähtee. Haastattelujen mukaan yhä useampi palaisi, jos vain Suomessa olisi tarjolla vakituisia työsuhteita.
 
Miksi? Mulle riittää jo se, että TEHY on vedonnut siihen julkisesti, ja suurin osa puolueista kuumotti Kataista aiheesta suorassa TV-lähetyksessä välikysymyskeskustelun aikana.
Jos niin kovasti kiinnostaa niin etsi itse, en minä siitä pahemmin kostu.
:lol2: Sulla ei taida olla hajuakaan mistä Kataista kuumotettiin? Eihän? Myönnä vaan. No älä myönnä, näkyyhän se muutenkin. Oot ihan kuutamolla. Pihalla ku lumiukko. Hehee...hyvännäköstä!


Ja kun kumminkin vänkäät tähän jotain, niin vänkää ny saman tien se kuumotus prosentteina ja euroina. Mua varten ei tarvi, mutta hyvä se kai olis sunkin selvittää, ettei jää ihan kuulopuheiden varaan. :D
 
Kumma kyllä silti kentällä on tälläkin hetkellä jatkuva vaje työvoimasta. Tuon tuosta lehdissä on Hesaria myöten juttua jonojen kasvusta tietyillä osastoilla, ja jostain kumman syystä siitä hoitajapulasta koko ajan puhutaan. Ja jos tutkailet hieman lukuja, suuret ikäluokat todellakin ovat SUURET ikäluokat. Ei julkisuudessa turhaan olla huolissaan heidän vanhuudenaikaisesta hoidostaan.
 
Sulla ei taida olla hajuakaan mistä Kataista kuumotettiin? Eihän? Myönnä vaan. No älä myönnä, näkyyhän se muutenkin. Oot ihan kuutamolla. Pihalla ku lumiukko. Hehee...hyvännäköstä!


Ja kun kumminkin vänkäät tähän jotain, niin vänkää ny saman tien se kuumotus prosentteina ja euroina. Mua varten ei tarvi, mutta hyvä se kai olis sunkin selvittää, ettei jää ihan kuulopuheiden varaan.

:D! Joojoo, pakko myöntää, ei tullu nauhalle, enkä ostanut lehteä.
Mutta katsos, kun jotain on nähnyt ja kuullut ja sen muistaa, eikä ole mielenkiintoa todistella sitä toisille, niin ei sitä oikein jaksais...
Aika kehno provo.
 
slacker sanoi:
:D! Joojoo, pakko myöntää, ei tullu nauhalle, enkä ostanut lehteä.
Mutta katsos, kun jotain on nähnyt ja kuullut ja sen muistaa, eikä ole mielenkiintoa todistella sitä toisille, niin ei sitä oikein jaksais...
Aika kehno provo.
Niin niin et siis vaan tiedä, minkä takia oot Kataiselle vihainen. Oot kun muutkin on...:lol2: Kyllä mä ymmärrän kato täydellisesti. Sitä on näköjään enemmänkin liikenteessä. Se on pääasiassa, että harmittaa.


Quottaan kuuluisaa filosofia tähän loppuun:
slacker sanoi:
Seuraatko mediaa ollenkaan? Nykyinen valtiovarainministeri, Jyrki Katainen. Mm. iltapäivälehdissä eduskuntavaalejen alla.
...
Tietyistä seikoista kannattaa ottaa selvää joskus sitä pintamediaa syvemmältä, ennenkuin alkaa huutelemaan Ignoramuksena mielipiteitään.
 
Te fiksummat kuin minä näissä liitto asioissa. Itse en Tehyyn kuulu,enkä ole juuri liittymässäkään.
Miten, jos tehy nyt onnistuu saamaan nuo huimat korotukset, niin kuuluvatko ne kaikkille? Vai saadaanko me liittoutumattomat se 12% jonka Tehy hylkäsi? Asiasta liikkuu niin monenlaista juttua..
Käsittääkseni Suomen laki sanoo, että korotukset tulee kaikille (siis mukaan lukien Superin = TNJ:n jäsenet ja liittoutumattomat), mutta Tehyn lakimies on kuulemma sanonot että korotukset tulevat vain Tehyn jäsenille. Mitään muuta keinoa en keksi millä tämän toteuttaa on, että Tehy antaa työnantajalle listat ketä on jäseniä, koska on itsemaksavia + suoravelotuksia (joka on taas ristiriitaista siihen, että nyt kielletään kertomasta että kuuluuko liittoon vai ei..).
No, toisaalta aikahan tämän näyttää minkä korotuksen (ja lisäkseni monet muut) saavat. Olisin vaan jo nyt utelias..
 
[provo]Näin paperimiehen ominaisuudessa tämä koko spektaakkeli on suorastaan loistavaa viihdettä.[/provo]

:D:D

Niin, ja inssin tutkinnosta puuttuu tällä hetkellä 2 tenttiä, eli siihen korteen ei kannata tarttua.
 
Kumma kyllä silti kentällä on tälläkin hetkellä jatkuva vaje työvoimasta. Tuon tuosta lehdissä on Hesaria myöten juttua jonojen kasvusta tietyillä osastoilla, ja jostain kumman syystä siitä hoitajapulasta koko ajan puhutaan.

Onko tullut kertaakaan mieleesi, että hoitajapula voi johtua muistakin asioista kuin palkan pienuudesta? Esimerkiksi siitä, että ei ole varaa palkata tarpeeksi sakkia vakituisiin töihin. Kumpikohan olisi todennäköisempi syy pulaan kun fakta on, että hoitajia koulutetaan hirveästi ja halukkaita olisi vielä paljon enemmän.

Tämän ketjun aikana on todettu jäätävän selvillä tilastotiedoilla että:

  1. Hoitajat eivät ole palkkakuopassa verrattuna muihin suomalaisiin puhumattakaan muista kuntatyöntekijöistä
  2. Joukkopako ulkomaille on täysin keksitty ja epäolennainen syy hoitajapulaan
  3. Alalle koulutetaan hurjasti enemmän porukkaa kuin mitä jää eläkkeelle
  4. Alan vetovoima nykyisilläkin palkoilla on todella voimakas
  5. Palkankorotus ei korjaa terveydenhuollon ongelmia, vaan pahentaa niitä

Voi tietysti olla että tilastot eivät jostain syystä kerro totuutta, mutta ilman tarkempia perusteluja uskon mieluummin puolueettomia tilastoijia kuin rahanahneen ja selvästi todellisuudentajunsa menettäneen ammattiliiton propagandaa. Sinä selvästi uskot mieluummin jälkimmäistä, mutta mietipä oletko ihan rehellinen itsellesi.
 
slacker sanoi:
Joo mä tiedän mitä siellä sanotaan, mutta halusin vaan sun muotoilevan omin sanoin, mikä Heinäluomaa harmitti.

Tiedän, että niitä syntipukkeja on pakko hakea, mutta se on vähän vaikea oikeasti olla pettynyt jonkun sanoihin, jos a) ei edes muista missä niin on sanottu b) ei ymmärrä mitä siinä sanotaan. Ja lisäks c) se vaikeuttaa myös kohtalaisesti vasta-argumenttien ymmärtämistä(niin kun niillä olis väliä), jos ei edes tajua mistä alunperin puhuttiin. :D

Mutta ilmiönä sitä näyttää todella olevan enemmänkin liikenteessä. Mikä mun mielestä on mielenkiintoista.

edit: mihin hävis kommentti bluffis pettämisestä!!!1! ei peitellä jälkiä!!1!!
edit2: joo, se on varmasti hankalaa kun kyseessä oli pelkkä fakta....:D

slacker sanoi:
Eikä sitä todista se, että en jaksa todistella sitä täällä muille.
Kyllä se kuule todistaa. Ei se, että et jaksa todistella, eli kaivaa jotain linkkejä peliin, vaan se että et osaa sitä mitenkään kirjallisesti ilmaista.
slacker sanoi:
Ajattelin että selviäisin vähemmällä vaivalla jos ihmiset luottaisivat lähtökohtaisesti toiseen sen verran, että eivät olettaisi tämän huutelevan tuulesta temmattuja. Tosin ymmärrän tällä foorumilla tuon epäilyn vallan hyvin.
Niin tässä ongelmana siis ei ole luottamus, vaan se että kukaan ei tiedä mistä sä nyt olet Kataiselle vihainen. Sä et ole sitä mitenkään itse ilmaissut.
 
Sori, en saanut muotoiltua sitä mielestäni tarpeeksi sarkastiseen muotoon.

Tiedän, että niitä syntipukkeja on pakko hakea, mutta se on vähän vaikea oikeasti olla pettynyt jonkun sanoihin, jos a) ei edes muista missä niin on sanottu b) ei ymmärrä mitä siinä sanotaan. Ja lisäks c) se vaikeuttaa myös kohtalaisesti vasta-argumenttien ymmärtämistä(niin kun niillä olis väliä), jos ei edes tajua mistä alunperin puhuttiin.

Komppaan, mutta asia ei kohdallani ollut tuollaisilla kantimilla. Eikä sitä todista se, että en jaksa todistella sitä täällä muille. Ajattelin että selviäisin vähemmällä vaivalla jos ihmiset luottaisivat lähtökohtaisesti toiseen sen verran, että eivät olettaisi tämän huutelevan tuulesta temmattuja. Tosin ymmärrän tällä foorumilla tuon epäilyn vallan hyvin.
 
Joojoo, palkkakuoppaa ei ole, kun valitsee juuri oikeat vertauskohteet. Keksitty juttu lienee koko palkkakuoppa?

Naulan kantaan. Kun hoitajien palkkoja verrataan vastaavan koulutuksen saaneisiin julkisen sektorin työntekijöihin niin todella hyvin heillä menee. Yksityisen puolen palkkoja ei ole järkeä ottaa
vertailukohteeksi (ei tarvinne selittää miksei) ja ulkomaihin verrattuna kaikki muutkin koulutetut ovat palkkakuopassa.

Ja sitä kalliimpaakin hoitohenkilökuntaa saa enemmän jopa vakinaisiin työsuhteisiin, kun nostaa niitä tiettyjä veroja (kunnat ja valtio) ja palkkaa lisää henkilökuntaa.

Vaikka niin. mutta käytetään lisäraha kaikkeen muuhun terveydenhuoltoa parantavaan toimintaan kuin palkankorotuksiin, joille ei vaikuta olevan oikein perusteita ja joista yhteiskunta ei hoitajia lukuunottamatta hyödy mitään.
 
Hoitajat eivät ole palkkakuopassa verrattuna muihin suomalaisiin puhumattakaan muista kuntatyöntekijöistä
No tämä nyt on ihan mihin halutaan verrata. Kuntatyöntekijöihin? Samassa palkkakuopassa he ovat, ja mielestäni myös ansaitsevat korotuksia. Hoitajat älysivät vaan nyt alkaa niitä kärkkäimmin penäämään. Syystäkin. Tuli luvattua jotain.

5. Palkankorotus ei korjaa terveydenhuollon ongelmia, vaan pahentaa niitä
Julkisen talouden alasajo ja rahan sijoituskohteiden valinta niitä pahentaa. Työstä on maksettava työn mukainen palkka. Ja hoitajille sitä maksetaan liian vähän.

Kaivatko sitten vielä tilastot kuinka paljon suuret ikäluokat kattavat väestöstä?

Enkä halua lähteä sotkemaan kahta liikaa kahta asiaa. Mielestäni hoitajia pitäisi palkata enemmän, ja maksaa heille myös parempaa palkkaa. Onnistuu, jos on tahtoa tehdä tiettyjä taloudellisia valintoja.

EDIt:Olenpa hidas.
 
No tämä nyt on ihan mihin halutaan verrata.

No mihin sinä haluaisit niitä oikein vertailla? Olisiko ihan oikeita perusteluita miksi vertailukohtane ei pitäisi käyttää vastaavasti koulutettuja julkisen sektorin työntekijöitä?

Julkisen talouden alasajo ja rahan sijoituskohteiden valinta niitä pahentaa. Työstä on maksettava työn mukainen palkka. Ja hoitajille sitä maksetaan liian vähän.

Millä PERUSTEELLA. Tiedätkö mikä on perustelu?

Kaivatko sitten vielä tilastot kuinka paljon suuret ikäluokat kattavat väestöstä?

Kaivan, jos kumoat faktoilla edes osan esittämistäni väittämistä. Turha edes yrittää hakea mitään tietoja, kun vastapuoli ohittaa ne olankohautuksella ja jatkaa oman mutunsa hokemista.

Enkä halua lähteä sotkemaan kahta liikaa kahta asiaa. Mielestäni hoitajia pitäisi palkata enemmän, ja maksaa heille myös parempaa palkkaa. Onnistuu, jos on tahtoa tehdä tiettyjä taloudellisia valintoja.

Harmi että oikea maailma ei toimi tuolla tavalla. Rahaa on määrä X ja yhteiskunnan intresseissä on ensisijaisesti parantaa terveydenhuollon laatua. Palkankorotukset eivät ole tällä hetkellä hyvä keino saavuttaa tuo päämäärä.

Mutta joo, palataan taas astialle kun ketjuun ilmestyy hoitajien näkökantoja tukevaa faktatietoa.
 
No mihin sinä haluaisit niitä oikein vertailla?
Ammatin vaativuuteen ja koulutuksen tasoon. Sekä mainitsemiisi ulkomaihin. Suomella menee taloudellisesti loistavasti. Jos muut alat ovat myös ulkomaihin verrattuna palkkakuopassa, ei se kiellä ettei myös hoitajat olisi. Se on edelleen arvovalinta, kuinka sen valtion ja kuntien kassan käyttää. Myös muiden naisvaltaisten alojen palkkaa (ylläri! : paljolti kunta-alat) tulisi tietenkin nostaa.

Rahaa on määrä X ja yhteiskunnan intresseissä on ensisijaisesti parantaa terveydenhuollon laatua. Palkankorotukset eivät ole tällä hetkellä hyvä keino saavuttaa tuo päämäärä.

Määrän X voi jakaa haluamallaan tavalla (valtio voi tukea kuntia, kunnat ja valtio päättää varojen sijoituskohteet), ja sen määrään voi talouspoliittisin keinoin vaikuttaa (esim. verot).

Mutua on se, kun väitetään ettei sitä rahaa ole.
 
Back
Ylös Bottom