Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Mahtaakohan Tehy kysellä jäsenistön mielipidettä lakosta kuten silloin pari-kolme vuotta sitten? Vai tyydytäänkö vain "kentällä halutaan lakkoa"-lausuntoihin. Osastolla, jolla vaimoni työskentelee ovat kaikki 23 sairaanhoitajaa lakkoa vastaan, joten ainakaan siellä kentällä lakkoa ei haluta.

ainakin keksisuomalaisessa oli juttua jonkun pienen paikan terveyskeskyksesta jossa kaikki tehyläiset oli lakon puolella.. lieneekö tarkoituksella valittu paikka, vaikea sanoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistä lähtien sairaanhoitajat ovat olleet liian koulutettuja hoitamaan sairaita? Tämä oli jotenkin niin absurdia että minulle tuli tarve rekisteröityä ja ottaa kantaa. Itse olen miespuolinen lähihoitaja ja AMK-bioanalyytikko, eli labrahoitaja. Kokemusta terveydenhuollon eri kentiltä jo vähän löytyy.

No joku ratkaisu asiaan pitää löytää, jos kerran työvoimapula alalla on. Ei se ratkaisu ole palkankorotus, vai juokseeko hoitaja sitten 12% nopeammin jos saa tuonverran palkkaa lisää? Pelkkä tuollainen palkankorotus ei takuulla mitään massahakeutumista hoitoalalle tuo ja vaikka toisikin, niin mitä se auttaa jos ei koulutuspaikkoja ole tarpeen mukaista määrää?

Perushoitoa ei ole useinkaan mielekästä eriyttää SH:n toimenkuvasta, koska esim. pitkäaikaisvuodeosastoilla ei sen jälkeen olisi sairaanhoitajille paljonkaan hommia. Kyllä ne sairaanhoitajat joka pitkäaikaisosastolla joutuvat lääkkeidenjakojen yms. "hienompien hommien" jälkeen tekemään normaalia hoitotyötä. Ja suurin osa terveydenhuolllon työpaikoista on pitkäaikaisairaanhoidossa joissa työtehtäviin kuuluu erittäin keskeisenä perushoito! Otetaanko ne hommat nyt sairaanhoitajilta pois ja tehdään niistä työttömiä?

Miten tässä nyt työttämiä tehdään jos kerran jo on päällä työvoimapula? Tässä haettiin ratkaisua nimenomaan siihen työvoimapulaan. Jos hoitajia ei ole tarpeeksi, otetaan vähämmän koulutettua apuporukkaa tekemään heille soveltuvia tehtäviä. En mä tätä ole keksinyt, toin vain ajatuksen esille.

Toisaalta taas sairaanhoitajat kyllä joutuvat ihan siellä teho-osastollakin niitä perseitä pyyhkimään, koska se on myös sitä heidän työtään johon heidät on koulutettu. Useissa paikoissa perushoitajat myös tekevät näitä sairaanhoitajien muka "hienompia hommia". Itsekin olen esim. jakanut lähihoitajana lääkkeitä. Mikä on sitten se säästö joka seuraa siitä että eriytetään nämä normaalit työt eri ryhmille? Silloin joudutaan palkkaamaan lisää väkeä. Nykyinen rakenne on tässä suhteessa mielestäni kustannustehokkaampi ja joustavampi. Tuollainen jäykkä "minä teen vain yhtä hommaa" -asenne ei vain yksinkertaisesti toimi terveydenhuollossa, kun henkilökunta on jo nyt alimitoitettua -kustannussyistä.

No teho-osasta on teho-osasta, turha sitä on ääripäitä alkaa tähän vetämään. Siellä varmasti onkin oltava porukka maksimikoulutettua ja maksimiosaavaa, vaikka välillä tehäisiinkin pelkkä "rutiinipyllynpyyhintää".

Ja tossa se taas tuli, minkä boldasinkin, miten hoitajat kuvittelee, että jopa ylimitoitetut palkankorotuksen millään tavalla auttaa asiaan? Tässä ei ajatella nyt omaa tilipussia pidemmälle, mikä on normaalia, niin muutekin työntekijät tekee. Eli en syytä hoitajia, mutta samoja ahneita työntekijöitä ne on kun paperimiehet, sitten otetaan kun mahdollisuus on, vaikka toisaalta se tarkoittaisi sitä, että kohta on entistä vähemmän hoitajia ja enemmän duunia. Voi olla että olen väärässäkin, mutta esittäkää sitten joku muu näkemys perusteluineen.

Mielestäni terveydenhuollossa ei useinkaan ole helposti piirrettävissä mitään absoluuttista rajaa josta alkaa ns. "suorittava työ" jossa ei tarvita aivoja. Tietoa pitää osata soveltaa, ei voi vain noudattaa käskyjä. Muuten tulee ruumiita. Esim. kun olet lähihoitajana ambulanssissa. Toisaalta taas laajemmin tarkasteltuna esim. rivilääkärikin on "vain suorittavan työn tekijä". Eihän niiden tarvitse kuin hoitaa yksi potilas kerrallaan käypä-hoito suosituksen mukaan, vai?

Ei ehkä voidakkaan vetää selvää rajaa, mutta varmasti on paljon hommaa jossa ei monen vuoden koulutusta tartteta. Ehkä hoitajat ei vain halua tätä myöntää? Ja älä nyt vedä tota "muuten tulee ruumiita" korttia esiin, se on kokenut jo pahan inflaation.
 
Iltasanomat sanoi:
- Työnantajapuolen ehdotuksella ei turvata hoitoalan palkkojen jälkeenjääneisyyttä, Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola sanoi tänään tiedotustilaisuudessa.

Täh? Tais JL-P:lta päästä pieni sammakko tai sitten toimittajalta on vähän menny senat sakaisin :D
 
Täh? Tais JL-P:lta päästä pieni sammakko tai sitten toimittajalta on vähän menny senat sakaisin :D

haha mitäköhän kukakin sit tahtoo turvata :D
 
Tuosta palkka-asiasta en nyt keskustele. En ole siitä mitään sanonut, joten en ole velvollinen sitä argumentoimaankaan. Sen sijaan aion antaa yksittäisen terveydenhuoltoalan työntekijän subjektiivista näkökulmaa täällä tehtyihin "konsulttiehdotuksiin" ja aion myös korjata tässä keskustelussa havaitsemiani asiavirheitä mahdollisimman objektiivisesti. Ja sanon jo etukäteen että mitä tulee siihen että onko terveydenhuoltoalan rivityöntekijän vajavainen asiantuntemus ja tietotaso tässä keskustelussa minkään arvoinen, niin se on vähintään yhtälailla validi lähtökohta keskustella kuin esim. varastomiesten ja trukkikuskien asiantuntemus meidän alastamme.

Miten tässä nyt työttämiä tehdään jos kerran jo on päällä työvoimapula? Tässä haettiin ratkaisua nimenomaan siihen työvoimapulaan. Jos hoitajia ei ole tarpeeksi, otetaan vähämmän koulutettua apuporukkaa tekemään heille soveltuvia tehtäviä. En mä tätä ole keksinyt, toin vain ajatuksen esille.

Huom. Minä en vastaa myöskään muiden terveysalan työntekijöiden puheista jotka koskevat hoitajapulaa. Minä puhuisin sijaispulasta. Se on akuutimpi ongelma kun koko ajan tehdään vajaalla sairauspoissaolojen vuoksi. Näin on varmasti myös muilla aloilla. Sijaistilannetta terveyshuolllossa ei kuitenkaan helpota se että jokaisella on äärimmilleen eriytetyt tukasti rajatut tehtävät jolloin sijaisen on vaikea tulla tuuraamaan, ja vakihenkilökunnan on vaikea mukautua sijaisen osaamistilanteeseen. Sen sijaan joustavarakenteiseen työpaikkaan on helpompi tulla keikkaamaan

Ei ehkä voidakkaan vetää selvää rajaa, mutta varmasti on paljon hommaa jossa ei monen vuoden koulutusta tartteta. Ehkä hoitajat ei vain halua tätä myöntää? Ja älä nyt vedä tota "muuten tulee ruumiita" korttia esiin, se on kokenut jo pahan inflaation.

Varmasti on paljon sellaista hommaa, ja niihin töihin onkin jo palkattu siistijöitä ja laitosapulaisia. Voisitko nyt määritellä millä työpaikoilla sairaanhoitajien roolia pitäisi kaventaa, ja minkälaiseksi se pitäisi muokata? Onko jotain konkreettista?
 
Ja miksipä perääntyäkään vaatimuksista, jotka perustuvat kokoomuksen aiemmin antamiin lupauksiin? Lakkoon vaan.

lupauksiin?
 
Tuosta palkka-asiasta en nyt keskustele. En ole siitä mitään sanonut, joten en ole velvollinen sitä argumentoimaankaan. Sen sijaan aion antaa yksittäisen terveydenhuoltoalan työntekijän subjektiivista näkökulmaa täällä tehtyihin "konsulttiehdotuksiin" ja aion myös korjata tässä keskustelussa havaitsemiani asiavirheitä mahdollisimman objektiivisesti. Ja sanon jo etukäteen että mitä tulee siihen että onko terveydenhuoltoalan rivityöntekijän vajavainen asiantuntemus ja tietotaso tässä keskustelussa minkään arvoinen, niin se on vähintään yhtälailla validi lähtökohta keskustella kuin esim. varastomiesten ja trukkikuskien asiantuntemus meidän alastamme.

Minä en varastomiehenä väitä olevani sairaalatyön asiantuntija, mutta ei mun työskentelemättömyys sairaalassa myöskään estäne esittämästä näkökulmia ja keskustelemasta aiheesta?

Ja mä nimenomaan aikaisemmin mainitsin, että keskustelin asiasta ministeriöissä työvoimapuolla työskentelevän suht korkeassa päällikkövirassa olevan henkilön kanssa. Hän oli sitä mieltä, että mitään maastapakoa Suomessa ei ole, vaan että ongelma olisi tuo laitosapulaisten vähyys sairaaloissa. Siinä oli muutama kalja mukana kun asiasta puhuttiin, joten en pysty sanantarkasti kaikkea muistamaan. Mutta palkka ja maastapako ei ne syyt hänen mukaansa olleet työvoimapulaan, tuon muistan 100% varmasti.

Ei hänkään varmasti ole yksittäisten hoitajien työstä yhtään mikään asiantuntija, mutta omaa ehkä himpan verran enemmän työvoiman kokonaiskuvasta näkemystä mitä varastomies ja sairaanhoitaja, jotka täällä asiaa puivat.

Huom. Minä en vastaa myöskään muiden terveysalan työntekijöiden puheista jotka koskevat hoitajapulaa. Minä puhuisin sijaispulasta. Se on akuutimpi ongelma kun koko ajan tehdään vajaalla sairauspoissaolojen vuoksi. Näin on varmasti myös muilla aloilla. Sijaistilannetta terveyshuolllossa ei kuitenkaan helpota se että jokaisella on äärimmilleen eriytetyt tukasti rajatut tehtävät jolloin sijaisen on vaikea tulla tuuraamaan, ja vakihenkilökunnan on vaikea mukautua sijaisen osaamistilanteeseen. Sen sijaan joustavarakenteiseen työpaikkaan on helpompi tulla keikkaamaan

Mistä tuo sijaispula sitten johtuu? Miksi hoioalalla on tällainen pula mutta muilla ei? Vai onko tuo nyt sen työvoimapulan yksi ilmiö kautta linjan? Minä en tiedä asiaa, joten kysyn jos joku tietäisi.

Varmasti on paljon sellaista hommaa, ja niihin töihin onkin jo palkattu siistijöitä ja laitosapulaisia. Voisitko nyt määritellä millä työpaikoilla sairaanhoitajien roolia pitäisi kaventaa, ja minkälaiseksi se pitäisi muokata? Onko jotain konkreettista?

En minä tätä osaa määritellä. Ketjuan vähän taaksepäin palatessa, täällä (ei minun toimesta) alunperin esitettiin, että hoitajat tekevät asiantuntijapalkalla apulaisten hommia ja asialle pitäisi jotain tehdä. Ei mulla ole tähän mitään konkreettista esittää, en todellakaan alaa niinpaljon tunne että siihen pystyisin. 1000 kysymystä pystyn sensijaan esittämään ja asioita kyseenalaistamaan. Eli herneitä on nenään kenenkään ihan turha vetää.
 
Ja miksipä perääntyäkään vaatimuksista, jotka perustuvat kokoomuksen aiemmin antamiin lupauksiin? Lakkoon vaan.

Lue nyt edes vähän tätä ketjua. Tai vastaavasti, näytä se LUPAUS jossa Kokoomus lupasi KERRALLA tuon 500 euroa mitä hoitajat nyt nimenomaan vaativat.

Mun puolesta saakoot vaikka tonnin, mutta tuo tietää neuvottelujen kiristymistä kautta linjan. Onneksi oman alan neuvottelut on vielä alkutekijöissään...voidaan vähän tarkastaa korotuspyyntöjä ylöspäin. ;)
 
Perushoitoa ei ole useinkaan mielekästä eriyttää SH:n toimenkuvasta, koska esim. pitkäaikaisvuodeosastoilla ei sen jälkeen olisi sairaanhoitajille paljonkaan hommia. Kyllä ne sairaanhoitajat joka pitkäaikaisosastolla joutuvat lääkkeidenjakojen yms. "hienompien hommien" jälkeen tekemään normaalia hoitotyötä. Ja suurin osa terveydenhuolllon työpaikoista on pitkäaikaisairaanhoidossa joissa työtehtäviin kuuluu erittäin keskeisenä perushoito! Otetaanko ne hommat nyt sairaanhoitajilta pois ja tehdään niistä työttömiä?

Mutta tässä pitää huomioida, että pitkäaikaissairaanhoidossa on huomattavasti vähemmän sairaanhoitajia töissä kuin akuutti puolella. Esim jos hoivasairaanhoidossa on osastolla 20 perus/lähihoitajaa ja kaksi sairaanhoitajaa, nii totta kai se sh tekee myös perussairaanhoitoa kun on omat työnsä tehneet. Pitkäaikaissairaanhoidossa varmaan lähes kaikissa paikoissa voi lähihoitaja jakaa lääkkeet, kun siihen on kerran koulutettu (yleensä helppoa hommaa, menee peruslääkkeet mitkä ei usein vaihdu. Toki silti tarkkaavaisuutta tarvitaan).

Mutta toisaalta jos otan esimerkiksi osaston jolla työskentelen, niin meillä on 28 sairaanhoitajaa ja yksi perushoitaja! Ja kaaos on jatkuva ja potilaita ylipaikoilla. Jos meille saataisiin esim neljä perus/lähihoitajaa lisää, niin sh:t saisivat keskittyä enemmän siihen mihin heidät on koulutettu (ohjaus, lääkkeet sis. suonen sisäiset, tabletit, pistokset, inhalaatiot, nesteytys yms, kotiutukset, lääkärinkierrot, määräyksien toteuttaminen) sen sijaan että vievät vuodepotilaan suihkuun (joka on taas perushoitajan työtä ja heillä on siihen koulutus, juu tiedän kärjistän nyt). Totta kai sairaanhoitajan kuuluu ja pitää myös tehdä perushoitoa, mutta ei niin että esim lääkehoito kärsii (tulee virheitä, ei keretä antamaan lääkkeitä ajallaan yms) tai että potilaat ei pääse siirtymään jatkohoitoon kun ei ole ehditty tekemään siirtopapereita valmiiksi.

Sijaispulaan komenttina, että se on todella todellinen. Taas oma esimerkki, olen ollut kolme viime yötä töissä ja nyt piti alkaa kaksi vapaata. Mutta osastonhoitaja soitti 14.55 (kun hänen työaika päättyy 15.00) että en millään voisi tulla vielä yhdeksi yöksi, kun yökkö on sairastunut ja mistään ei sijaista saa. Ja hänen työpäivä on mennyt tämän asian setvimiseen (vaikka sijaishankinta on olemassa..). Hyvää hyvyyttäni taas lupasin mennä, vaikka olisi pitänyt kyllä kieltäytyä.. Ja menetin vielä huomisen vapaan, sitä ei pystytä takaisin antamaan kun ei niitä sijaisia ole.
 
että keskustelin asiasta ministeriöissä työvoimapuolla Minä en varastomiehenä väitä olevani sairaalatyön asiantuntija, mutta ei mun työskentelemättömyys sairaalassa myöskään estäne esittämästä näkökulmia ja keskustelemasta aiheesta?

Ei estä. Minusta vain on tuntunut että tässä keskustelussa eivät ole näkökulmat täysin kohdanneet, eikä olla yksilöity tarpeeksi mistä puhutaan. Tarpeetonta ja vääriin henkilöihin kohdistunutta ivaakin olen ollut huomaavinani.

...että ongelma olisi tuo laitosapulaisten vähyys sairaaloissa. Siinä oli muutama kalja mukana kun asiasta puhuttiin, joten en pysty sanantarkasti kaikkea muistamaan. Mutta palkka ja maastapako ei ne syyt hänen mukaansa olleet työvoimapulaan, tuon muistan 100% varmasti.

Niin, no sairaaloiden osastoilla tarvittaisiin kyllä varmasti enemmän hlökuntaa ja muitakin ammattilaisia kuin laikkareita. Varmaa kuitenkin on se että säästöjä ei siitä henkilökunnan lisäämisestä synny, vaikka lisätyövoima otettaisiin sinne peruskoulupohjalta töihin. Ja nämä saadutkin korotuksetkin taitavat olla jo ihan liian kalliita kunnille, mistä siis rahat?

Mistä tuo sijaispula sitten johtuu? Miksi hoitoalalla on tällainen pula mutta muilla ei? Vai onko tuo nyt sen työvoimapulan yksi ilmiö kautta linjan? Minä en tiedä asiaa, joten kysyn jos joku tietäisi.

Minä en tiedä, mutta jos muodostetaan looginen päätelmäketju syy-seuraus periaatteella niin sijaispula johtuu siitä että poissaoloja on liikaa suhteessa saatavissa olevien sijaisten määrään ja tämän on johduttava joko siitä että loppu henkilöstö on jo työllistetty jossain muualla, tai he ovat haluttomia tekemään ko. hommia. Eli syyn olisi löydyttävä näistä kolmesta muuttujasta: hoitajat sairastavat liikaa, hoitajia on liian vähän, tai hoitajia ei kiinnosta työ. On huomioitavaa että nämä tekijät ruokkivat toisiaan. Vai jääkö jäljelle paljon muita vaihtoehtoja?

Minulle henkilökohtaisesti vain riitti työskentely perusterveydenhuollon hoivapuolella. Keikkaa paremmilla lisillä olisi joka viikonloppu oman kevyehkömmän työni ohella, mutta en ole pystynyt enää palaamaan sinne. Kun hoidat yksin 40 potilasta yön aikana, juotat, lääkitset, saattohoidat, kuivitat ja korjaat ulosteet niin sitä on aika puhki ja turhautunut. Itse en vaan jaksa sellaista työtä missä vuosienkin jälkeen nousee silloin tällöin oksennus suuhun ja vapaa aika menee pelkkään työstä palautumiseen. Mutta eihän se homma ole kummempaa kuin Siwan kassalla työskentely? Kaikkihan sinne ryntäävät kadulta töihin kun vaan päästetään? Minä en sitä enää jaksaisi vaikka peruspalkka olisi 1900e kuussa.
 
Joo tuo SIWAn kassalla työskentelyn vertaus noihin ei-niin mukaviin/puhtaisiin hoitsun tehtäviin on kyllä huono. Olen edelleenkin sitä mieltä, että samalla palkalla sinne SIWAn kassalle menijöitä riittää takuuvarmasti enemmän kuin niitä pyllynpyyhkijöitä. Ja siinä pyllyn pyyhinnässäkin näemmä vaaditaan sentään jotain tietämystä, vaikka itsekin luulin sen olevan sellaista inhottavaa mutta yksinkertaista perustyötä.

Toisaalta itsekin varastomiehenä on tullut työskenneltyä, ja se todellakin on erittäin yksinkertaista työtä, johon ei minkäänlaista koulutusta tarvita. Kunhan on perusosaaminen (nykypäivänä lähes kaikilla on) tietotekniikasta. Tämä ei ole mitään vittuilua Timballe, mutta itse kyllä pidän esim. perushoitajien korkeampia palkkoja vaikkapa varastoalaan verrattuna täysin oikeudenmukaisena. Jos vertaillaan vaikka työn raskautta/epämukavuutta.
 
Ruotsin malli tännekin, eli joka hoitsu neuvottelee oman palkkansa. Eiköhän se näy heti motivaatiossakin, kun pitää ihan ite perustella palkankorotuksen tarve esimiehelle.
 
Ruotsin malli tännekin, eli joka hoitsu neuvottelee oman palkkansa. Eiköhän se näy heti motivaatiossakin, kun pitää ihan ite perustella palkankorotuksen tarve esimiehelle.
Eli Ruotsissako ei ole hoitajapulaa? Jos näin on niin äkkiä tännekkin.
 
Hauska leikitellä ajatuksella, kuinka helposti tästä keskustelusta pystyy erottelemaan nimimerkit, jotka tulevat kuolemaan köyhinä. En osaa tarkkaan sanoa miksi. Teissä vaan on sisäänleivottuna se jokin, mikä estää vaurastumisen kaikilla rintamilla. Vaikka saisitte ilmaiseksi sen kuvitellun 20% ja vaikka toiset 20% päälle, niin jotenkin vaan onnistuisitte kateuden karman voimalla kampeamaan ihan itse itsenne taas muita köyhemmiksi. Vastaavasti vaikka lääkäreiden palkkaa leikattaisiin nyt 70%, niin samat ihmiset olisivat vuoden parin sisällä taas isoissa rahoissa kiinni. Hekin tekisivat sen ihan itse, tavalla tai toisella. Se on heihin sisäänrakennettu.

Edellinen ei koske sairaanhoitajia ryhmänä, joista löytyy helmiä ja mätiä omenia siinä missä kaikista muistakin ammattiryhmistä. Jotkut hoitajat ansaitsisivat varmasti tuplapalkkaa, jotkut ei nykyistäkään ja osa ei koko työpaikkaansa. On helvetin väärin tämänkin ammattiryhmän priimuksia kohtaan kinuta isolla joukolla kaikille muutamia satasia. Pitäisi saada kunnon työsuoritukseen perustuvat bonukset kehiin. Esim. jos joku ensihoitaja saa elvytettyä jonkun kirjaimellisesti takaisin rajan takaa, niin siitä kertakorvaus. Asiakkaille palautelomakkeet, jossa arvioivat hoitoa. Siitä saisi jo dataa mittareihin, joita yhdistämällä muihin mittareihin ja esimiesten arvioihin voisi määritellä henkilökohtaisia lisiä. Näitä voisi luetella loputtomiin. Ja joo joo, ei noista mittareista saa ikinä täydellisiä, mutta parempi sekin kuin nykyinen tasapäistämispaska, joka on helvetin epäreilua parhaille.
 
Hauska leikitellä ajatuksella, kuinka helposti tästä keskustelusta pystyy erottelemaan nimimerkit, jotka tulevat kuolemaan köyhinä. En osaa tarkkaan sanoa miksi. Teissä vaan on sisäänleivottuna se jokin, mikä estää vaurastumisen kaikilla rintamilla. Vaikka saisitte ilmaiseksi sen kuvitellun 20% ja vaikka toiset 20% päälle, niin jotenkin vaan onnistuisitte kateuden karman voimalla kampeamaan ihan itse itsenne taas muita köyhemmiksi. Vastaavasti vaikka lääkäreiden palkkaa leikattaisiin nyt 70%, niin samat ihmiset olisivat vuoden parin sisällä taas isoissa rahoissa kiinni. Hekin tekisivat sen ihan itse, tavalla tai toisella. Se on heihin sisäänrakennettu.

Edellinen ei koske sairaanhoitajia ryhmänä, joista löytyy helmiä ja mätiä omenia siinä missä kaikista muistakin ammattiryhmistä. Jotkut hoitajat ansaitsisivat varmasti tuplapalkkaa, jotkut ei nykyistäkään ja osa ei koko työpaikkaansa. On helvetin väärin tämänkin ammattiryhmän priimuksia kohtaan kinuta isolla joukolla kaikille muutamia satasia. Pitäisi saada kunnon työsuoritukseen perustuvat bonukset kehiin. Esim. jos joku ensihoitaja saa elvytettyä jonkun kirjaimellisesti takaisin rajan takaa, niin siitä kertakorvaus. Asiakkaille palautelomakkeet, jossa arvioivat hoitoa. Siitä saisi jo dataa mittareihin, joita yhdistämällä muihin mittareihin ja esimiesten arvioihin voisi määritellä henkilökohtaisia lisiä. Näitä voisi luetella loputtomiin. Ja joo joo, ei noista mittareista saa ikinä täydellisiä, mutta parempi sekin kuin nykyinen tasapäistämispaska, joka on helvetin epäreilua parhaille.


Just joo:jahas:. Eikö aika monella muullakin ammattiryhmällä ole kuitenkin melko yhdenmukainen palkka?? Kai niitä nyt löytyy laiskoja kuten tehokkaitakin työntekijöitä muistakin työpaikoista.
 
Kyllä on kateellista ja ahnetta paskasakkia. Ensin superissa uhotaan, sitten otetaankin se mitä tarjotaan, mutta kun tehy ei hyväksykään, niin taas itketään superissa, että miksi niiden pitää saada enemmän. Se joka ei veikkaa, ei voi voittaa. Nyt toivonkin Tehylle kunnon korotukset. Katsotaan mihin lakkoaseella päästään!!
 
Just joo:jahas:. Eikö aika monella muullakin ammattiryhmällä ole kuitenkin melko yhdenmukainen palkka?? Kai niitä nyt löytyy laiskoja kuten tehokkaitakin työntekijöitä muistakin työpaikoista.
Olet malliesimerkki edellä mainituista. 1. Luetunymmärtäminen. Teksissä käsiteltiin tiettyjä ihmistyyppejä. Tyhmyyden välttämiseksi mainitsin vielä erikseen, ettei sairaanhoitajat ole tuo ryhmä ja vielä erikseen tarjosin hyville hoitajille tuplapalkkaa, mutta ei näköjään riittänyt. 2. Selkäytimestäsi tuli salamana käsky kirjoittaa "muista ammattiryhmistä", aivan kuin niillä olisi loppupeleissä paskaakaan merkitystä sinun menestymiseesi.
 
Hauska leikitellä ajatuksella, kuinka helposti tästä keskustelusta pystyy erottelemaan nimimerkit, jotka tulevat kuolemaan köyhinä. En osaa tarkkaan sanoa miksi. Teissä vaan on sisäänleivottuna se jokin, mikä estää vaurastumisen kaikilla rintamilla. Vaikka saisitte ilmaiseksi sen kuvitellun 20% ja vaikka toiset 20% päälle, niin jotenkin vaan onnistuisitte kateuden karman voimalla kampeamaan ihan itse itsenne taas muita köyhemmiksi. Vastaavasti vaikka lääkäreiden palkkaa leikattaisiin nyt 70%, niin samat ihmiset olisivat vuoden parin sisällä taas isoissa rahoissa kiinni. Hekin tekisivat sen ihan itse, tavalla tai toisella. Se on heihin sisäänrakennettu.

Edellinen ei koske sairaanhoitajia ryhmänä, joista löytyy helmiä ja mätiä omenia siinä missä kaikista muistakin ammattiryhmistä. Jotkut hoitajat ansaitsisivat varmasti tuplapalkkaa, jotkut ei nykyistäkään ja osa ei koko työpaikkaansa. On helvetin väärin tämänkin ammattiryhmän priimuksia kohtaan kinuta isolla joukolla kaikille muutamia satasia. Pitäisi saada kunnon työsuoritukseen perustuvat bonukset kehiin. Esim. jos joku ensihoitaja saa elvytettyä jonkun kirjaimellisesti takaisin rajan takaa, niin siitä kertakorvaus. Asiakkaille palautelomakkeet, jossa arvioivat hoitoa. Siitä saisi jo dataa mittareihin, joita yhdistämällä muihin mittareihin ja esimiesten arvioihin voisi määritellä henkilökohtaisia lisiä. Näitä voisi luetella loputtomiin. Ja joo joo, ei noista mittareista saa ikinä täydellisiä, mutta parempi sekin kuin nykyinen tasapäistämispaska, joka on helvetin epäreilua parhaille.

Ainaki psykiatrian puolella olisi aika arveluttavaa, että palkkaus määräytyisi asiakkaan palautteen perusteella:david::david:
-tai muuallakaan.

Tietysti voisi olla jotain toimenpidepalkkioita, kuten lääkäreilläkin. Tätä taas on vaikeampi soveltaa esim. psykiatriaan jne jne. Eiköhän se riitä, että on perus- ja lähihoitajia ja sairaanhoitajia. Tehtävät ja palkkaus määräytyvät näiden nimikkeiden mukaan.

Lakko päälle ja rahaa tiskiin:rock::rock::rock::kippis1:
 
Back
Ylös Bottom