Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Minähän en hoitajien hommasta juurikaan mitään tiedä, mutta kun kysellään että mikäs siinä hommassa niin raskasta on, niin moniko kyselijöistä on esim. siirrellyt +100kg painoista liikuntakyvytöntä ihmistä paikasta toiseen, vaihtanut hänelle vaipat/vaatteet tai vaikkapa mahdollisesti pessyt tuollaisen? Minä en, mutta uskoisin sen tuntuvan melkolailla samalta kuin vaikkapa sammuneen ravintolasta pois siirtämisen. Ei ole helppoa, vaikka uskoisin olevani hitusen riskimpi kuin suurimman osan tuota tekevistä hoitajista.

Ja vastuusta... Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin kyllä ne hoitajat nuissa vuodeosastoilla ym. päivystävät yövuorot ja ovat siitä hengestä vastuussa. Elintoimintoja ylläpitävät koneet kun voivat temppuilla, tippaletkut irrota, potilas tippua sängystä ym. Ei taida lääkäri olla nuissa tilanteissa vieressä ohjeistamassa tai avustamassa. Jos vahinko sattuu, niin kyllä se hoitaja siitä vastuun kantaa. Nyt lomautusten aikaan nuo hoitajat joutuvat vielä esim. täälläpäin tekemään nuita vuoroja jopa yksin.

Niin, ja tämähän on vain asiasta mitään tietämättömän arvailua, kaikki yllämainittu on vain ns. huhua siitä mitä tuo työ voi olla.

Ja palkka keskusteluun en ota kantaa, haluan minäki enempi rahaa, mutta elämä on opettanut ettei kaikkea vain voi saada. Silti olen valmis hyväksymään sen, että joku toinen saa. Ei se minulta ole pois.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minähän en hoitajien hommasta juurikaan mitään tiedä, mutta kun kysellään että mikäs siinä hommassa niin raskasta on, niin moniko kyselijöistä on esim. siirrellyt +100kg painoista liikuntakyvytöntä ihmistä paikasta toiseen, vaihtanut hänelle vaipat/vaatteet tai vaikkapa mahdollisesti pessyt tuollaisen? Minä en, mutta uskoisin sen tuntuvan melkolailla samalta kuin vaikkapa sammuneen ravintolasta pois siirtämisen. Ei ole helppoa, vaikka uskoisin olevani hitusen riskimpi kuin suurimman osan tuota tekevistä hoitajista..

Ei 100+kg liikuntakyvyttömille potilaille niitä vaippaja yksin vaihdeta, sehän on selvä.

Ja vastuusta... Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin kyllä ne hoitajat nuissa vuodeosastoilla ym. päivystävät yövuorot ja ovat siitä hengestä vastuussa. Elintoimintoja ylläpitävät koneet kun voivat temppuilla, tippaletkut irrota, potilas tippua sängystä ym. Ei taida lääkäri olla nuissa tilanteissa vieressä ohjeistamassa tai avustamassa. Jos vahinko sattuu, niin kyllä se hoitaja siitä vastuun kantaa. Nyt lomautusten aikaan nuo hoitajat joutuvat vielä esim. täälläpäin tekemään nuita vuoroja jopa yksin..

Käsittääkseni inhimillisistä erehdyksistä tai vahingoista ei joudu vankilaan tai joudu korvaamaan mitään. Varoituksen voi varmasti saada ja jos on toistuvaa niin varmasti saa potkut.
 
Itse asiassa tilanteitakin on, joissa nuo (lähinnä perus/lähi-)hoitsut joutuvat yksin tekemään esim. tuollaisen 100+Kg vaippa operaation jne.
Jos esim. porukkaa on sairaana, eikä saada ketään tilalle, niin nuinhan se menee, mikäli aikoo itse syödä & käydä vessassa tai juoda sen kupin kahvia vuoron aikana. Tuo voisi ihan hyvin tapahtua jossain terveyskeskuksessa..

Sitten tietenkin nämä perus uhkailut, käpälöinnit jne. naishoitajia kohtaan siihen päälletietty lisäävät heidän mukavaa työilmapiiriään.

Itse miehenä ei tällaisiin tilanteisiin tietty joudu, vaikkakin uhkaavia tilanteita voi olla.

Kerronpa nyt itse mitä palkkani eteen joudun tekemään:

-vastuu hoitokodin n. 15 asukkaasta (iso osa persoonallisuushäiriöisiä & harhaisia ihmisiä)
-kaikille ruoat, perushoito sitä tarvitseville (pesut, vessatukset, perseen pyyhinnät, vatsan toimitukset jne.)
-elämän perustaitojen opettaminen (käsien pesusta käyttäytymiseen ja kaikkea siltä väliltä)
-ulkoiluttaminen
-paperityöt (edunvalvojien, vakuutusyhtiöiden, lääkärien, fysioterapien jne. kanssa)
-lääkehoito (lääkkeiden jako, -nouto, -tilaukset jne.)
-ruokatavaratilaukset
-virkistystoiminta
-järjestyksen ylläpito (joka päivä uhkaavia tilanteita vuodesta toiseen), meitä on vain 2 miestä täällä töissä ja jos meitä ei olisi, menisi kaikki ns. vituiksi.
..jne

Kyllä siinä €1500+ peruspalkkaan nähden saa hoitajana olla, joten ei tartte tulla selittämään mistään helposta työstä.

Nuo kaikki mainitut tehtävät ovat hoitajien vastuulla ja parhaassa tapauksessa (sairaspoissaolot jne.) saat tehdä ne yksin. Jos hyvin menee, meitä on 2 hoitajaa osan aikaa päällekkäin vuoroissa..
 
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/09/565478
Lähi- ja perushoitajien Super on hyväksynyt kunta-alan palkkaratkaisun. Liiton edustajisto teki päätöksen äänin 30-4.
:lol2: No olipas se tiukka päätös. "Tosi" lähellä Ylen eilistä uutisointia. Ihan siinä lakkoilun rajoilla taas oltiin. Mahtaa olla pettymys korotuksiin aivan helvetin syvä....

Veikkaan, että sairaanhoitajatkin hyväksyy noi korotukset ilman suurempia mutinoita(+tietysti pakolliset itkemiset) ja ovat vaan hiljaa itsekseen jopa melko tyytyväisiä niihin.

Sniffari sanoi:
Millon Tehy päättää?
Lauantaina.
 
Käsittääkseni Superi ei tee mitään päätöksiä yksinään. Superi lähinnä pesee kätensä tästä jupakasta. Lauantaina kuullaan mitä mieltä Tehy on.

Mutta itse en ole lakon suurin kannattaja vaikka Tehyssä olenkin. Lakosta kun ei koskaan varmaan tulisi sellaista kuin lääkäreillä. Siitä ei ole vaan minkään näköistä hyötyä muille kuin työnantajille. Ja ne, jotka siitä kärsivät ovat hoitajat itse ja erityisesti potilaat. Eli se kohdistuu ihan jonnekin muualle kuin näistä asioista päättäviin. Heille on ihan sama miten hoito sujuu missäkin, koska jos heidän omaisensa sairastuu lakon aikana, on heillä myös rahaa viedä ne muihin hoitopaikkoihin. Lakon aikana tehdään samat työt paljon pienemmällä työvoimalla. Mikä järki siinä on? Lomat menetetään, määräaikaisten määräyskirjoja ei jatketa, rahaa ei tipu ym. Töitä tehdään kuitenkin ihan samaan tapaan. Viime lakon aikana hoitajat vain menettivät etuja.

Toisaalta taas nyt sen palkan on noustava jos se nousee koskaan. Mutta se on varmaa, että Tehystä eroaa varmaan suurin osa jos mitään ei nyt tapahdu. Surkein liitto ikinä. Laitinen-Pesola hakee takuu varmana ensi kerralla eduskuntaan. Yrittää nyt pedata kannatujoukkoja taakseen.

Asiasta toiseen:

Kyllä se henkinen ressi tuossa työssä on joskus aikamoinen. Ei sitä itseään niin kylmäksi voi tehdä, ettei mitkään kohtalot järkytä. Henkilökunnalle kriisiapua on saatavilla toisinaan. Eihän sitä kaikkea kamalaa jää miettimään ikuisiksi ajoiksi mutta mielessä tietyt jutut pysyy tosi kauan. Unissakin ovat työasiat ja kyllä kotiinkin joutuu töitä viemään tietyllä tavalla. Asioista tekee mieli myös puhua (en tarkoita vaitiolovelvollisuuden pettämistä vaan keskustelua esim työkavereiden kanssa). Toki monet muutkin työt vaativat monia ominaisuuksia ja on henkisesti ja fyysisesti raskaita, mutta tämä keju lähinnä koskee hoitajia, joten joka lauseessa ei sitäkään tarvitse mainita.

Joku mainitsi siitä, ettei niitä painavia ihmisiä tarvi aina yksin siirrellä. Niin, no vaikka niitä siirreltäisiin ihan kahteen pekkaan, on 100-200kg täysin velttoa lihaa aika paljon. Esim. tuossa joku päivä piti selkäleikata yksi vähän vajaa kaksi metrinen mies, joka painoi noin 150 kiloa. Ensin se nukutettiin selällään, tämän jälkeen piti kääntää nukkuva ja relaksoitu potilas mahalleen ja tämän jälkeen muuttaa asento ns. muhamettilaiseen asentoon eli sellaiseen konttaus ja "rukous" -asennon sekoitukseksi huomioiden kuitenkin se, että potilaan mikään paikka ei painu niin, ettei tule hermovaurioitua, selkä täysin suorana, hengitysputki pysyy kurkussa täysin liikkumatta ym. Lisäksi muut leikkauksen "pikku" yksityiskohdat ja lopuksi siirto omaan potilassänkyyn potilas unessa. Tietty tätä nyt ei voi tehdä ihan edes kahdestaan mutta raskasta se on neljällekin hengelle. Tämä on täysin jokapäiväistä ja toisaalta myös niin arkipäivää etten edes tajua siitä todellakaan valittaa. Tämä ei siis ollut mitään säälikää minua -valitusta vaan maininta, että kyllähän se joskus raskasta tuppaa olemaan. Suurin osa potilaista kun näinä päivinä on ylipainoisia.
 
Ihan ok korotus.
Täytyykin mennä ma työnantajan puheille ja vihjata, että vois tarkastella palkkoja täällä yksityiselläkin puolella ;)
 
No nussitaan sitten pilkkua huolella: kirjoitin terveydestä tai hengestä. Sinä sanoit etteivät kaikki hoitsut ole vastuussa ihmishengestä. Missä kohtaa väitin näin, luitko vain väärin, vai missä kohtaa oli tämä yleistys?

Hehhe, takerru nyt tohon. Vastasin vain sun VÄITTEESEEN siitä, että varastotyö ei voi olla henkisesti raskasta, kun siellä olaan vastuussa vain siitä trukista. :david: kommenttiin :david: vastaus.

Mutta antaa olla mun puolesta, vittuakos tästä vääntämään, ei itse aiheeseen varmana kovin oleellisesti liity? Vai?

Itse asiassa tilanteitakin on, joissa nuo (lähinnä perus/lähi-)hoitsut joutuvat yksin tekemään esim. tuollaisen 100+Kg vaippa operaation jne.
Jos esim. porukkaa on sairaana, eikä saada ketään tilalle, niin nuinhan se menee, mikäli aikoo itse syödä & käydä vessassa tai juoda sen kupin kahvia vuoron aikana. Tuo voisi ihan hyvin tapahtua jossain terveyskeskuksessa..

Sitten tietenkin nämä perus uhkailut, käpälöinnit jne. naishoitajia kohtaan siihen päälletietty lisäävät heidän mukavaa työilmapiiriään.

Itse miehenä ei tällaisiin tilanteisiin tietty joudu, vaikkakin uhkaavia tilanteita voi olla.

Kerronpa nyt itse mitä palkkani eteen joudun tekemään:

-vastuu hoitokodin n. 15 asukkaasta (iso osa persoonallisuushäiriöisiä & harhaisia ihmisiä)
-kaikille ruoat, perushoito sitä tarvitseville (pesut, vessatukset, perseen pyyhinnät, vatsan toimitukset jne.)
-elämän perustaitojen opettaminen (käsien pesusta käyttäytymiseen ja kaikkea siltä väliltä)
-ulkoiluttaminen
-paperityöt (edunvalvojien, vakuutusyhtiöiden, lääkärien, fysioterapien jne. kanssa)
-lääkehoito (lääkkeiden jako, -nouto, -tilaukset jne.)
-ruokatavaratilaukset
-virkistystoiminta
-järjestyksen ylläpito (joka päivä uhkaavia tilanteita vuodesta toiseen), meitä on vain 2 miestä täällä töissä ja jos meitä ei olisi, menisi kaikki ns. vituiksi.
..jne

Kyllä siinä €1500+ peruspalkkaan nähden saa hoitajana olla, joten ei tartte tulla selittämään mistään helposta työstä.

Nuo kaikki mainitut tehtävät ovat hoitajien vastuulla ja parhaassa tapauksessa (sairaspoissaolot jne.) saat tehdä ne yksin. Jos hyvin menee, meitä on 2 hoitajaa osan aikaa päällekkäin vuoroissa..

Itse asiassa mä tiedän kaksi mulle läheistä ihmistä, jotka tekee vähän vastaavaa duunia. Toinen erilaisten päihdeongelmaisten ja sitäkautta latvasta vajaiden suljetulla ja toinen sekopäisten "vanhusten" eli +50 vuotiaiden avohoitopuolella.

Aika karua juttua ovat kertoneet työstään. Mutta yhtään ainutta kertaa en ole kummankaan heistä kuullut valittavan palkastaan, vaikka ollaan palkoistakin puhuttu. Eivätkä kyllä ole valittaneet oikein mistään muustakaan duunissaan. Ja käsittääkseni yksityisellä puolella hekin ovat...tästä en tosin ole molempien kohdalla 100% varma.

Mä en varmasti tollasta duunia kestäs viikkoakaan. Taasen jossain leikkaussalissa voisin kuvitellakkin olevani hoitajana. Pinna ei vaan kestäs tapella "hourupäiden" kanssa päivästä toiseen.

Ja mitä tulee noihin palkkaratkaisuihin, niin villi veikkaus on, että Tehy hyväksyy ton ehotuksen lauantaina.
 
Mäkin luulen, että TEHY hyväksyy..

En tiedä Timba79 noiden tuttujesi palkkoja, mutta arvelisin jossain meikän palkoilla olevan, ehkä jopa pikkasen päälle..
Mulla lisät pikkasen pelastaa, koska teen paljon öitä, silti käteen jää keskimäärin vain €1300-1400 ja se ei ole paljoa, kun vaimo hoitaa lasta kotona ja on lainanlyhennystä jne. Laskuihin saattaa mennä se €1000 kuussa ja lopulla pitäisi elää..

Kaikki lisä palkkaan olisi plussaa, toivon tilanteen heijastuvan yksityiselle puolelle ja aion ainakin suuni avata aiheesta.
 
eipä taida tehyllä olla toistaiseksi varmuutta rahojen riittämisestä lakkoiluun kun se päätantta väisti täysin kysymyksen maikkarin kympin uutisissa..
 
Mä en varmasti tollasta duunia kestäs viikkoakaan. Taasen jossain leikkaussalissa voisin kuvitellakkin olevani hoitajana. Pinna ei vaan kestäs tapella "hourupäiden" kanssa päivästä toiseen.

Sen takia itsekin olen leikkurissa, että se perus sairaanhoitajan duuni vaan ei ole koskaan kiinnostanut. Multa palaa pinna saman tien kun vain mietinkin, että joutuisin tekemään sitä vuodesta toiseen. Siis mulla ei jaksaminen riittäisi siihen touhuun mutta arvostan sitä suuresti, että toiset sitä tekee.

Akuuttipuoli on enemmän mun juttu. Se, että pääpiirteissään potilaat ei vieraile meidän osastolla päiviä eikä pidempää hoitosuhdetta tarvitse luoda. Mutta niitä hourupäitä meillä vasta onkin (tietty psykiatrian osastot on asia erikseen). Meidän potilaat on niin aineista sekaisin toisinaan, että siinä ne jutut ja käyttäytyminen on ihan toista mitä normisti. Joskus täytyy pidätellä naurua tai sitten kiukkua. Potilaat eivät myöskään kovasti muista ajastaan leikkurissa (puudutetut potilaat erijuttu). Mutta potilaalle se on aika ainutlaatuista ja jännittävää kun ne vierailee meidän osastolla, joten siitä täytyy tehd mahdollisimman hyvä kokemus.

Kyllä tuohon sairaalamaailmaan mahtuu tosiaan niin erilaisia toimenkuvia jo ihan sairaanhoitajannäkökulmasta. Itselleni tää on just oikea paikka, vaikken lisiä paljon saakaan koska työ on kuitenkin aamuvuoropainotteista vaikka 24/7 potilaita leikataankin.
 
Mäkin luulen, että TEHY hyväksyy..

En tiedä Timba79 noiden tuttujesi palkkoja, mutta arvelisin jossain meikän palkoilla olevan, ehkä jopa pikkasen päälle..
Mulla lisät pikkasen pelastaa, koska teen paljon öitä, silti käteen jää keskimäärin vain €1300-1400 ja se ei ole paljoa, kun vaimo hoitaa lasta kotona ja on lainanlyhennystä jne. Laskuihin saattaa mennä se €1000 kuussa ja lopulla pitäisi elää..

Kaikki lisä palkkaan olisi plussaa, toivon tilanteen heijastuvan yksityiselle puolelle ja aion ainakin suuni avata aiheesta.

No en minäkään tiedä niitä sen tarkemmin, tekevät kuitenkin 3-vuorotyötä ja reilusti viikonloppujakin, eli lienee jossain siellä keskipalkkojen tuntumassa. Ovat olleet alalla jo +10 vuotta.

Itsellä jää nyt samaa luokkaa käteen (tosin veroprosentti pitäisi olla suurempi) kuin sulla ja meillä on vähän sama tilanne, eli emäntä kotona. Kyllä sitä saa aika tarkkaa kattella minkälaisia hankintoja tekee, tosin tämä on vain hyvä juttu kun enemmän ajattelee.
 
Vaikka minunkin kommenteista saa ehkä erillaisen kuvan, olen kuitenkin ollut korotusten kannalla kokoajan.

Se mitä olen ajanut takaa on se korvaako se palkankorotus sitä työn määrää/kurjuutta.

Itse en lähtisi hoitsun hommiin vaikka palkka olisi 5K€ kuukaudessa.
 
Mulle on nyt pikkasen epäselvää. Kuulun lähinnä kannatuksen vuoksi Tehyyn vaikka työskentelen työnantajan puolella. Odotetaanko minun osallistuvan lakoon jos siihen mennään? Tuleeko mun toimiston ulkopuolelle lakkovahti? :dance:
 
Mitenkäs tuo todennäköisesti alkava lakko tulee vaikuttamaan Tehyn yrittäjä jäseniin?
 
Kertokaas mitä noi lakkovahdit tekee. Yrittää vetää turpaan jos joku tulee töihin lakosta riippumatta?
Aika hankala sitä taitaa olla laillisin keinoin estää ihmistä tulemasta töihin...
 
Pistävät rikkureiden nimiä listaan ja sitten kun mahdollinen lakko on ohi niin tämän nimilistan kanssa sitten muistuttelevat työkavereita ketlä olivat samalla asialla ja ketkä ei. Näin ainakin viime lakon aikaan.
 
training_addict sanoi:
Veikkaan, että sairaanhoitajatkin hyväksyy noi korotukset ilman suurempia mutinoita(+tietysti pakolliset itkemiset)
Tai sitten ei. Pääs täysin unohtuun homman poliittinen puoli. No, laitetaan uutta peliin:

Veikkaan, että mitään pitkää työtaistelua ei tule(viikko korkeintaan) eikä sillä tulla myöskään saavuttamaan juurikaan mitään. Selitykseksi edelliselle tullaan tarjoamaan jotakin seuraavista a) ei haluta vahingoittaa liikaa potilaita b) no kun Superkin hyväksy (hyödynnetään jossain muodossa) c) saavutettiin lähinnä periaatteellisella tasolla jotain(ei menetty kasvoja ihan täysin).

c)-kohtaan tullaan vetoamaan joka tapauksessa, jottei tää meteli suuresta pettymyksestä vaikuttais jälkikäteen täysin naurettavalta
 
Back
Ylös Bottom