Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko kysymyksessä pelkästään epämääräinen joukkohallusinaatio, vai pystyttekö laittaan jotain konkreettisia tavoitteita sille mitä te oikein haluatte?PikkuEero sanoi:Sama vika. Mitä olen kavereiden kanssa jutellu ja töissä niin hyvin on (ainakin tässä vaiheessa vielä) intoa ja halua muutoksiin. Saa nähdä mitä mediamylläkkä ja välikysymys tuo tullessaan. Minulla ei ole ruusunpunaisia laseja silmillä mutta en usko että tästä ainakaan huonompaan suuntaan hoitajien asiat menisi.
Kertokaas mitä noi lakkovahdit tekee.
Onko kysymyksessä pelkästään epämääräinen joukkohallusinaatio, vai pystyttekö laittaan jotain konkreettisia tavoitteita sille mitä te oikein haluatte?
Toisin sanoen mistä tarkalleen ottaen nyt taistellaan? Mitä jäi puuttuun ja mihin te olisitte tyytyväisiä? Joulurahathan(270€) ilmeisesti palaa ellei nimiä laiteta paperiin 1.10, vai olenko käsittänyt väärin?
Heittäkää jotain konkreettisia prosentteja ja euroa tiskiin, mikä se näkemysero todellisuudessa kentän syvien rivien keskuudessa on. Jos 12,7% ei riitä niin mikä riittää?
Joo, mä voin valaista. :D On sellanen mahdollisuus olemassa.PikkuEero sanoi:Konkreettisista tavoitteista en osaa sanoa. Niitä ei ole liitto julkaissut vaan pitävät niitä vielä piilossa. Siihen että onko tämä hyvää vai huonoa taktiikkaa en osaa ottaa kantaa.
Valaises t_a minua siitä että jos henkilöiden palkkoja nostetaan 100/200/300/X euroa niin onko se raha automaattisesti pois kunnalta vai onko sellaista mahdollisuutta olemassakaan että OSA siitä palaisi kuntien kirstuihin vero- yms tuloina?
Valaises t_a minua siitä että jos henkilöiden palkkoja nostetaan 100/200/300/X euroa niin onko se raha automaattisesti pois kunnalta vai onko sellaista mahdollisuutta olemassakaan että OSA siitä palaisi kuntien kirstuihin vero- yms tuloina?
Juttelin tässä yhden ihmisen kanssa vähän asioista. Aikalailla todellisuutta on tuo, että hoitopuolella "ylikoulutetut" hoitajat tekee duunia, jonka voisi tehdä käytännössä kuka tahansa. Eli sitä henkilöiden siirtämistä, vaipan vaihtoa, ruuan jakoa, kahvin keittoa yms. Eli jos nyt haluttaisiin työnkuormaa vähentää ja hommia tehostaa, niin sairaaloissa lisättäisiin niitä laitosapulaisten hommia oikein reilulla kädellä. Ja tulijoita riittänee, kun tuo duuni ei todellakaan mitään AMK koulutusta tartte ja riittää niitä ihmisiä siivoojoksi ja SIWAn kassallekin, eikä palkka ja työ sen kummallisempaa ole.
Tulee mieleen että koulutetaanko sairaanhoitajia riittävissä määrin. Olen siinä käsityksessä että esim. paikkakunnallani kaikki ei edes päässyt linjalle. Korjatkaa toki jos löytyy tietoa.
Eli sitä henkilöiden siirtämistä, vaipan vaihtoa, ruuan jakoa, kahvin keittoa yms. Eli jos nyt haluttaisiin työnkuormaa vähentää ja hommia tehostaa, niin sairaaloissa lisättäisiin niitä laitosapulaisten hommia oikein reilulla kädellä. Ja tulijoita riittänee, kun tuo duuni ei todellakaan mitään AMK koulutusta tartte ja riittää niitä ihmisiä siivoojoksi ja SIWAn kassallekin, eikä palkka ja työ sen kummallisempaa ole.
Juttelin tässä yhden ihmisen kanssa vähän asioista. Aikalailla todellisuutta on tuo, että hoitopuolella "ylikoulutetut" hoitajat tekee duunia, jonka voisi tehdä käytännössä kuka tahansa. Eli sitä henkilöiden siirtämistä, vaipan vaihtoa, ruuan jakoa, kahvin keittoa yms. Eli jos nyt haluttaisiin työnkuormaa vähentää ja hommia tehostaa, niin sairaaloissa lisättäisiin niitä laitosapulaisten hommia oikein reilulla kädellä. Ja tulijoita riittänee, kun tuo duuni ei todellakaan mitään AMK koulutusta tartte ja riittää niitä ihmisiä siivoojoksi ja SIWAn kassallekin, eikä palkka ja työ sen kummallisempaa ole.
Tämä on osaltaan ihan totta. Kyllä sairaaloiden johdonkin pitäisi ymmärtää, että toisi säästöä hankkimalla potilaslähetti, joka kuljettaisi potilaat röngteniin ja muihin tutkimuksiin. Ainakin meillä tälläinen palvelu pelaa arkisin 8-16, mutta iltaisin ja viikonloppusin se on sh tai ph joka tämän tekee.
Tuo laitosapulaisten lisääminen ei mielestäni yliopistollisessa sairaalassa välttämättä mitään auta. Enemmin ottaisin perus/lähihoitajia lisää, jotka huolehtisivat syötöt, kuntoutuksesta, hengitysharjoituksista yms mihin ei sairaanhoitajaa tarvita. Ja sh voisi keskittyä lääkehoitoon, potilaiden ohjaukseen, kotiutuksiin yms. Hoiva- ja pitkäaikaissairaanhoidossahan noita laitosapulaisia jo käytetäänkin hoitotyön apuna. Täällä vaan sitä ammattitaitoa kuitenkin tarvitaan enemmän kuin heillä.
Esim ruuanjako, hoitajan vastuulla (oli sitten ph tai sh) on että oikea potilas saa oikean ruuan, esim osastolla jossa itse työskentelen on todellakin väliä onko potilas ravinnotta, nestemmäisillä ruuilla vaiko saako tavallista. Jos potilas joka on menossa leikkaukseen saa aamupalan, se tietää leikkauksen peruttamista, leikkurin aikataulujen uudelleen järjestämistä, potilaalle turhaa hoitopäivää, hyvässä lykyssä leikkaus voi siirtyä monta viikkoa yms muuta harmia. Ja kustannuksia kunnalle syntyy niin paljon etten edes viitsi miettiä.
Ja siihen vaipan vaihtoonkin voidaan liittää monta asiaa kuten ihon kunto, mahdolliset painehaavaumat ja niiden ehkäisy, kuntoutus samalla, tarkistetaan haavasidokset, tarkkailaan ulosteen/virtsan hajua ja koostumusta (tiedän outoa, mutta kuuluu tehtäviin). Voiko kaikken tämän ja vielä muuta tarkkaila täysin kouluttamaton henkilö? En väitä enkä sano että sen pitäisi olla sairaanhoitaja eikä kuuluisikaan, ph/lh on aivan riittävä.
Itse on Tehyyn kuulu ja olen hieman erimieltä lakosta. Olisin ollut siihen 12%:iin tyytyväinen. Tehyllä kun ei kovin hyvää mainetta neuvottelijana ole, on menetetty vuosilomapäiviä, yksi ikälisä ja silti aikasemmat lakot ei rahallisesti ole kannattaneet. Mutta näihin muihin epäkohtiin haluaisin kyllä muutosta. Sairaala maailma on vain todella vanhanaikainen ja hierarkinen paikka, että kaikkien muutoksien läpivieminen vie paljon aikaa ja silti löytyy aina ihmisiä, jotka sanoo MUTTA KUN NÄIN ON AINA TEHTY. Se jos mikä laittaa ärsyttämään.
En väitä minäkään, että niitä vaippoja vaihtamaan voitaisiin kuka tahansa kadulta repästä ilman koulutusta. Mutta tässäkin kohtaa voisi katsoa miten koulutettu ihminen siihen oikein tarvitaan.
Näinhän tän järjellä ajatellen luulisi toimivan. Ainakin isommissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa on varmasti paljon apuduuneja, joita nyt hoitaa tehtäviin ehkä ylikoulutetut sairaanhoitajat.
No vastuu on aina jollakin, mutta suorittavan työn voi varmasti hoitaa ilman pitkää koulutustakin? Ei ruokaa jakava hoitaja varmaan päätä mikä ruoka kenellekin menee, vaan seuraa ohjeita jotka on tullut jostakin? Eikös tämän suorittavan työn voisi tehdä joku muukni kuin hoitaja?