Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama vika. Mitä olen kavereiden kanssa jutellu ja töissä niin hyvin on (ainakin tässä vaiheessa vielä) intoa ja halua muutoksiin. Saa nähdä mitä mediamylläkkä ja välikysymys tuo tullessaan. Minulla ei ole ruusunpunaisia laseja silmillä mutta en usko että tästä ainakaan huonompaan suuntaan hoitajien asiat menisi.
 
PikkuEero sanoi:
Sama vika. Mitä olen kavereiden kanssa jutellu ja töissä niin hyvin on (ainakin tässä vaiheessa vielä) intoa ja halua muutoksiin. Saa nähdä mitä mediamylläkkä ja välikysymys tuo tullessaan. Minulla ei ole ruusunpunaisia laseja silmillä mutta en usko että tästä ainakaan huonompaan suuntaan hoitajien asiat menisi.
Onko kysymyksessä pelkästään epämääräinen joukkohallusinaatio, vai pystyttekö laittaan jotain konkreettisia tavoitteita sille mitä te oikein haluatte?

Toisin sanoen mistä tarkalleen ottaen nyt taistellaan? Mitä jäi puuttuun ja mihin te olisitte tyytyväisiä? Joulurahathan(270€) ilmeisesti palaa ellei nimiä laiteta paperiin 1.10, vai olenko käsittänyt väärin?

Heittäkää jotain konkreettisia prosentteja ja euroa tiskiin, mikä se näkemysero todellisuudessa kentän syvien rivien keskuudessa on. Jos 12,7% ei riitä niin mikä riittää?
 
Kertokaas mitä noi lakkovahdit tekee.

Viimeksi kun hoitsut oli lakossa niin eräs tuttu vanhempi naishenkilö sanoi menevänsä lakkovahtiin ja ottavansa miehensä haulikon mukaan!

Huumorilla tietysti sanoi, olisi kyllä ollut hauska näky kun punapäinen 150cm täti patsastelisi sairaalan portailla haulikko olalla :D
 
Onko kysymyksessä pelkästään epämääräinen joukkohallusinaatio, vai pystyttekö laittaan jotain konkreettisia tavoitteita sille mitä te oikein haluatte?

Toisin sanoen mistä tarkalleen ottaen nyt taistellaan? Mitä jäi puuttuun ja mihin te olisitte tyytyväisiä? Joulurahathan(270€) ilmeisesti palaa ellei nimiä laiteta paperiin 1.10, vai olenko käsittänyt väärin?

Heittäkää jotain konkreettisia prosentteja ja euroa tiskiin, mikä se näkemysero todellisuudessa kentän syvien rivien keskuudessa on. Jos 12,7% ei riitä niin mikä riittää?

Ei ole kyse joukkohallusinaatiosta. Ja vaikka mediassa onkin ollut tapetilla nämä lääkkeiden varastamiset(BTW sama sairaala kuin missä olen itsekin töissä) niin emme niitä ihan niin hirveesti käytä.
Konkreettisista tavoitteista en osaa sanoa. Niitä ei ole liitto julkaissut vaan pitävät niitä vielä piilossa. Siihen että onko tämä hyvää vai huonoa taktiikkaa en osaa ottaa kantaa.

Valaises t_a minua siitä että jos henkilöiden palkkoja nostetaan 100/200/300/X euroa niin onko se raha automaattisesti pois kunnalta vai onko sellaista mahdollisuutta olemassakaan että OSA siitä palaisi kuntien kirstuihin vero- yms tuloina?
 
PikkuEero sanoi:
Konkreettisista tavoitteista en osaa sanoa. Niitä ei ole liitto julkaissut vaan pitävät niitä vielä piilossa. Siihen että onko tämä hyvää vai huonoa taktiikkaa en osaa ottaa kantaa.

Valaises t_a minua siitä että jos henkilöiden palkkoja nostetaan 100/200/300/X euroa niin onko se raha automaattisesti pois kunnalta vai onko sellaista mahdollisuutta olemassakaan että OSA siitä palaisi kuntien kirstuihin vero- yms tuloina?
Joo, mä voin valaista. :D On sellanen mahdollisuus olemassa.

En mä ole teidän palkankorotuksianne vastaan. Vaatikaa niin paljon kun vaan kehtaatte. Ja vaikka ylikin. Mua näissä keskusteluissa kiinnostaa enemmänkin ihmisten omat perustelut tekemisilleen ja käytökselleen. Sen vuoksi siis vaan kysyin, kun on jäänyt vähän epäselväksi, että mihinkä te nyt olette pettyneitä? Tiedän että liitto julkistaa viralliset tavoitteet vasta myöhemmin, mutta vähän ihmetyttää että kukaan ruohonjuuritasolla ei näytä osaavan sanoa mitään konkreettista. Sen vuoksi siis viittaus joukkohallusinaatioon, eli onko kysymys vaan yleisestä me hengestä, että nyt vittu vaan vaaditaan loppuun asti vai onko olemassa jotain konkreettisia prosentteja tai euroja jotka jäi puuttumaan. Mitkä teidän mielestä siis olis realistisia. Kivahan tietysti olis saada vaikka mitä.

Mähän en ole neuvotteluosapuoli, etkä varmaan säkään, joten mitään hirveästi ei menetetä vaikka tässä jotain kertosit kentän fiiliksistä. Luulen että muitakin kiinnostais tietää, mikäli se lakko tulee, että minkä vuoksi sairaanhoitajat ei tule töihin. Toiseks henk.koht. kiinnostaa kyllä sekin, että miten ne kentän mielipiteet on sitten lopulta yhteydessä niihin virallisiin lukuihin.

Pystykkö heittään mitään arvioo??
 
En ole neuvotteluosapuoli joten voin antaa vain oman mielipiteeni ja sen mitä olen omalta saraltani kuullut. Sen näkee sitten miten se on yhteen liiton vaatimusten kanssa.
Itse olisin ja myös muut kollegani olemme olleet alusta saakka realisteja sen suhteen ettei sieltä ole mitään 500 euroo tulossa. Ikävä kyllä. Itse ja monet muut hoitajat olisimme tyytyväisiä 300 euroon. Nyt siellä kuuluu monelta suunnalta tuhahtelua mutta fakta on se ettei tällä alalla pysy väki jos palkkausta aleta nostamaan.
Lakkohaluja on kentällä hyvin paljon. Palkkaus-asiat halutaa kuntoon _nyt_.

Mun arvio on että liitto ehdottaa jotain ~20% palkankorotusta josta alkavat sitten sorvaamaan sopivaa ratkasua. Koska kuitenkin mahdollinen lakko syö toimeentuloa ja ne ansionmenetykset pitää jotenkin saada takaisin.
Tämä kaikki siis vain minun henkilökohtaisia mielipiteitäni, subjektiivisia sellaisia.

edit. Ei sittenkään mitään
 
Valaises t_a minua siitä että jos henkilöiden palkkoja nostetaan 100/200/300/X euroa niin onko se raha automaattisesti pois kunnalta vai onko sellaista mahdollisuutta olemassakaan että OSA siitä palaisi kuntien kirstuihin vero- yms tuloina?

Jep. Se on jännä juttu että jos otat kunnan rahoista pois vaikkapa 100e, ja maksat tästä takaisin vaikkapa 33e, niin kunta on silti tappiolla. Sanovat sitä vähennyslaskuksi, mutta tämähän pitäisi huippukoulutetuilla hoitsuilla olla hallussa.

Jos kunta voisi tehdä kuluistaan voittoa, se ratkaisisi koko kuntien talousongelmat.
 
No ehkä työantajapuoli (eli ne kunnat) antaa hoitajien olla lakossa senverran pitkään, että on varaa maksaa nuo korotukset. ;)

Juttelin tässä yhden ihmisen kanssa vähän asioista. Aikalailla todellisuutta on tuo, että hoitopuolella "ylikoulutetut" hoitajat tekee duunia, jonka voisi tehdä käytännössä kuka tahansa. Eli sitä henkilöiden siirtämistä, vaipan vaihtoa, ruuan jakoa, kahvin keittoa yms. Eli jos nyt haluttaisiin työnkuormaa vähentää ja hommia tehostaa, niin sairaaloissa lisättäisiin niitä laitosapulaisten hommia oikein reilulla kädellä. Ja tulijoita riittänee, kun tuo duuni ei todellakaan mitään AMK koulutusta tartte ja riittää niitä ihmisiä siivoojoksi ja SIWAn kassallekin, eikä palkka ja työ sen kummallisempaa ole.

Lakkoilkoot nyt vaikka seuraavat 3-4 kk, niin katotaan alkaako työnteko taas kiinnostamaan. ;)
 
Nämä lakko hommat nostattavat aina fiilareita ja kiihkoa. Itellä nousee nyt vähän kahdenlaista fiilistä.. toisaalta ok, että sairaanhoitajille tulisi korotusta kun taas toisaalta tuo korotuksen määrä herättää ärtymystä. Itse työskentelen sosiaalipuolella, takana pitkä yliopisto koulutus ja palkka tällä hetkellä ikälisien (saan vielä lähivuosina viimeisimmän ikälisäni) jälkeen bruttona 2200. Oma liksanikin jää siis alle keskipalkkojen, mutta ei tässä nälkää nähdä.. vaikka rahankäyttöä joutuukin suunnittelemaan. Omalla ammattialalla en jaksa uskoa kovin radikaaleihin palkankorotus kuvioihin.
Summasummarum: palkkojen tarkastus ok sairaanhoitajille.. mutta tuo 500 euron vaatimus jos haiskahtaa ahnehtimiselta. Mikäli läpi menee, niin seuraakohan muut ammattiliitot esimerkin innoittamana? Meille myös, kun nuokin sai :)
 
Juttelin tässä yhden ihmisen kanssa vähän asioista. Aikalailla todellisuutta on tuo, että hoitopuolella "ylikoulutetut" hoitajat tekee duunia, jonka voisi tehdä käytännössä kuka tahansa. Eli sitä henkilöiden siirtämistä, vaipan vaihtoa, ruuan jakoa, kahvin keittoa yms. Eli jos nyt haluttaisiin työnkuormaa vähentää ja hommia tehostaa, niin sairaaloissa lisättäisiin niitä laitosapulaisten hommia oikein reilulla kädellä. Ja tulijoita riittänee, kun tuo duuni ei todellakaan mitään AMK koulutusta tartte ja riittää niitä ihmisiä siivoojoksi ja SIWAn kassallekin, eikä palkka ja työ sen kummallisempaa ole.

Missä ne kaikki tulijat on kun niitä paikkoja on vapaana, mutta tekijöitä ei tule?
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,46,15173
Ja tosiaan, tuonkin linkin takana on vain husin työpaikat. Vai johtuuko tämä siitä, että suomessa ei ole riittävästi maahanmuuttajia, ja tästä syystä työvoimapula?
 
Tulee mieleen että koulutetaanko sairaanhoitajia riittävissä määrin. Olen siinä käsityksessä että esim. paikkakunnallani kaikki ei edes päässyt linjalle. Korjatkaa toki jos löytyy tietoa.
 
Tulee mieleen että koulutetaanko sairaanhoitajia riittävissä määrin. Olen siinä käsityksessä että esim. paikkakunnallani kaikki ei edes päässyt linjalle. Korjatkaa toki jos löytyy tietoa.

Vähän OT, mutta se että kaikki ei edes pääse linjalle on mielestäni vain postitiivnen asia. Ihan hyvä kun soveltuvuuskokeille on vielä käyttöä.
 
Eli sitä henkilöiden siirtämistä, vaipan vaihtoa, ruuan jakoa, kahvin keittoa yms. Eli jos nyt haluttaisiin työnkuormaa vähentää ja hommia tehostaa, niin sairaaloissa lisättäisiin niitä laitosapulaisten hommia oikein reilulla kädellä. Ja tulijoita riittänee, kun tuo duuni ei todellakaan mitään AMK koulutusta tartte ja riittää niitä ihmisiä siivoojoksi ja SIWAn kassallekin, eikä palkka ja työ sen kummallisempaa ole.

Mitäs veikkaat, onko tulijoita enemmän SIWAn kassalle vai ihmisten perseitä pyyhkimään? Koulutusta ei varmasti sen enempää tarvitse, mutta mielestäni tuo työ on huomattavasti kummallisempaa kuin olla SIWAn kassalla.
 
Juttelin tässä yhden ihmisen kanssa vähän asioista. Aikalailla todellisuutta on tuo, että hoitopuolella "ylikoulutetut" hoitajat tekee duunia, jonka voisi tehdä käytännössä kuka tahansa. Eli sitä henkilöiden siirtämistä, vaipan vaihtoa, ruuan jakoa, kahvin keittoa yms. Eli jos nyt haluttaisiin työnkuormaa vähentää ja hommia tehostaa, niin sairaaloissa lisättäisiin niitä laitosapulaisten hommia oikein reilulla kädellä. Ja tulijoita riittänee, kun tuo duuni ei todellakaan mitään AMK koulutusta tartte ja riittää niitä ihmisiä siivoojoksi ja SIWAn kassallekin, eikä palkka ja työ sen kummallisempaa ole.

Tämä on osaltaan ihan totta. Kyllä sairaaloiden johdonkin pitäisi ymmärtää, että toisi säästöä hankkimalla potilaslähetti, joka kuljettaisi potilaat röngteniin ja muihin tutkimuksiin. Ainakin meillä tälläinen palvelu pelaa arkisin 8-16, mutta iltaisin ja viikonloppusin se on sh tai ph joka tämän tekee.

Tuo laitosapulaisten lisääminen ei mielestäni yliopistollisessa sairaalassa välttämättä mitään auta. Enemmin ottaisin perus/lähihoitajia lisää, jotka huolehtisivat syötöt, kuntoutuksesta, hengitysharjoituksista yms mihin ei sairaanhoitajaa tarvita. Ja sh voisi keskittyä lääkehoitoon, potilaiden ohjaukseen, kotiutuksiin yms. Hoiva- ja pitkäaikaissairaanhoidossahan noita laitosapulaisia jo käytetäänkin hoitotyön apuna. Täällä vaan sitä ammattitaitoa kuitenkin tarvitaan enemmän kuin heillä.

Esim ruuanjako, hoitajan vastuulla (oli sitten ph tai sh) on että oikea potilas saa oikean ruuan, esim osastolla jossa itse työskentelen on todellakin väliä onko potilas ravinnotta, nestemmäisillä ruuilla vaiko saako tavallista. Jos potilas joka on menossa leikkaukseen saa aamupalan, se tietää leikkauksen peruttamista, leikkurin aikataulujen uudelleen järjestämistä, potilaalle turhaa hoitopäivää, hyvässä lykyssä leikkaus voi siirtyä monta viikkoa yms muuta harmia. Ja kustannuksia kunnalle syntyy niin paljon etten edes viitsi miettiä.

Ja siihen vaipan vaihtoonkin voidaan liittää monta asiaa kuten ihon kunto, mahdolliset painehaavaumat ja niiden ehkäisy, kuntoutus samalla, tarkistetaan haavasidokset, tarkkailaan ulosteen/virtsan hajua ja koostumusta (tiedän outoa, mutta kuuluu tehtäviin). Voiko kaikken tämän ja vielä muuta tarkkaila täysin kouluttamaton henkilö? En väitä enkä sano että sen pitäisi olla sairaanhoitaja eikä kuuluisikaan, ph/lh on aivan riittävä.

Itse on Tehyyn kuulu ja olen hieman erimieltä lakosta. Olisin ollut siihen 12%:iin tyytyväinen. Tehyllä kun ei kovin hyvää mainetta neuvottelijana ole, on menetetty vuosilomapäiviä, yksi ikälisä ja silti aikasemmat lakot ei rahallisesti ole kannattaneet. Mutta näihin muihin epäkohtiin haluaisin kyllä muutosta. Sairaala maailma on vain todella vanhanaikainen ja hierarkinen paikka, että kaikkien muutoksien läpivieminen vie paljon aikaa ja silti löytyy aina ihmisiä, jotka sanoo MUTTA KUN NÄIN ON AINA TEHTY. Se jos mikä laittaa ärsyttämään.
 
Mahtaakohan Tehy kysellä jäsenistön mielipidettä lakosta kuten silloin pari-kolme vuotta sitten? Vai tyydytäänkö vain "kentällä halutaan lakkoa"-lausuntoihin. Osastolla, jolla vaimoni työskentelee ovat kaikki 23 sairaanhoitajaa lakkoa vastaan, joten ainakaan siellä kentällä lakkoa ei haluta.
 
Tämä on osaltaan ihan totta. Kyllä sairaaloiden johdonkin pitäisi ymmärtää, että toisi säästöä hankkimalla potilaslähetti, joka kuljettaisi potilaat röngteniin ja muihin tutkimuksiin. Ainakin meillä tälläinen palvelu pelaa arkisin 8-16, mutta iltaisin ja viikonloppusin se on sh tai ph joka tämän tekee.

Näinhän tän järjellä ajatellen luulisi toimivan. Ainakin isommissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa on varmasti paljon apuduuneja, joita nyt hoitaa tehtäviin ehkä ylikoulutetut sairaanhoitajat.

Tuo laitosapulaisten lisääminen ei mielestäni yliopistollisessa sairaalassa välttämättä mitään auta. Enemmin ottaisin perus/lähihoitajia lisää, jotka huolehtisivat syötöt, kuntoutuksesta, hengitysharjoituksista yms mihin ei sairaanhoitajaa tarvita. Ja sh voisi keskittyä lääkehoitoon, potilaiden ohjaukseen, kotiutuksiin yms. Hoiva- ja pitkäaikaissairaanhoidossahan noita laitosapulaisia jo käytetäänkin hoitotyön apuna. Täällä vaan sitä ammattitaitoa kuitenkin tarvitaan enemmän kuin heillä.

Minä en terveydenhuoltolan tehtäviä niin tarkasti tunne, että osaisin sanoa mitän perushoitaja tai laitosapulainen tekee. Eli sen takia tossa tekstissäni saattoi olla tahattomia asiavirheitä. Eli kokonaisuudessaan pitäisi organisaatioita ehkä katsoa uudelleen? Mutta tarkoittaisihan tämä joustamista myös työntekijäpuolella ja se ei tunnetusti helpoin tehtävä ole. Kukaan ei omista edusita halua luopua.

Esim ruuanjako, hoitajan vastuulla (oli sitten ph tai sh) on että oikea potilas saa oikean ruuan, esim osastolla jossa itse työskentelen on todellakin väliä onko potilas ravinnotta, nestemmäisillä ruuilla vaiko saako tavallista. Jos potilas joka on menossa leikkaukseen saa aamupalan, se tietää leikkauksen peruttamista, leikkurin aikataulujen uudelleen järjestämistä, potilaalle turhaa hoitopäivää, hyvässä lykyssä leikkaus voi siirtyä monta viikkoa yms muuta harmia. Ja kustannuksia kunnalle syntyy niin paljon etten edes viitsi miettiä.

No vastuu on aina jollakin, mutta suorittavan työn voi varmasti hoitaa ilman pitkää koulutustakin? Ei ruokaa jakava hoitaja varmaan päätä mikä ruoka kenellekin menee, vaan seuraa ohjeita jotka on tullut jostakin? Eikös tämän suorittavan työn voisi tehdä joku muukni kuin hoitaja?

Ja siihen vaipan vaihtoonkin voidaan liittää monta asiaa kuten ihon kunto, mahdolliset painehaavaumat ja niiden ehkäisy, kuntoutus samalla, tarkistetaan haavasidokset, tarkkailaan ulosteen/virtsan hajua ja koostumusta (tiedän outoa, mutta kuuluu tehtäviin). Voiko kaikken tämän ja vielä muuta tarkkaila täysin kouluttamaton henkilö? En väitä enkä sano että sen pitäisi olla sairaanhoitaja eikä kuuluisikaan, ph/lh on aivan riittävä.

En väitä minäkään, että niitä vaippoja vaihtamaan voitaisiin kuka tahansa kadulta repästä ilman koulutusta. Mutta tässäkin kohtaa voisi katsoa miten koulutettu ihminen siihen oikein tarvitaan.

Itse on Tehyyn kuulu ja olen hieman erimieltä lakosta. Olisin ollut siihen 12%:iin tyytyväinen. Tehyllä kun ei kovin hyvää mainetta neuvottelijana ole, on menetetty vuosilomapäiviä, yksi ikälisä ja silti aikasemmat lakot ei rahallisesti ole kannattaneet. Mutta näihin muihin epäkohtiin haluaisin kyllä muutosta. Sairaala maailma on vain todella vanhanaikainen ja hierarkinen paikka, että kaikkien muutoksien läpivieminen vie paljon aikaa ja silti löytyy aina ihmisiä, jotka sanoo MUTTA KUN NÄIN ON AINA TEHTY. Se jos mikä laittaa ärsyttämään.

Ja näin mutulla muita neuvotteluja nähneenä sanoisin, että nyt on tuo palkka tapetilla ja taistelu pyörinee sen ympärillä. Saattaa nuo muute epäkohdat jäädä kokonaan vaille huomiota. Neuvotteluissa kun ei käytännössä koskaan saada kovin montaa asiaa kuntoon, etenkään jos neuvottelut käydään työtaistelun kautta. Jos työantajapuoli taipuu isompaan korotukseen palkoissa, tarkoittanee se taas jonkun muun asian heikentymistä työntekijäpuolella? Mä en oo sellasista neuvottelusita kuullut, että kummankaan osapuolen "joulupukkilistat" menis sinänään läpi vaikka miten lakkoiltas ja taisteltas.
 
En väitä minäkään, että niitä vaippoja vaihtamaan voitaisiin kuka tahansa kadulta repästä ilman koulutusta. Mutta tässäkin kohtaa voisi katsoa miten koulutettu ihminen siihen oikein tarvitaan.

Mistä lähtien sairaanhoitajat ovat olleet liian koulutettuja hoitamaan sairaita? Tämä oli jotenkin niin absurdia että minulle tuli tarve rekisteröityä ja ottaa kantaa. Itse olen miespuolinen lähihoitaja ja AMK-bioanalyytikko, eli labrahoitaja. Kokemusta terveydenhuollon eri kentiltä jo vähän löytyy.

Näinhän tän järjellä ajatellen luulisi toimivan. Ainakin isommissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa on varmasti paljon apuduuneja, joita nyt hoitaa tehtäviin ehkä ylikoulutetut sairaanhoitajat.

Perushoitoa ei ole useinkaan mielekästä eriyttää SH:n toimenkuvasta, koska esim. pitkäaikaisvuodeosastoilla ei sen jälkeen olisi sairaanhoitajille paljonkaan hommia. Kyllä ne sairaanhoitajat joka pitkäaikaisosastolla joutuvat lääkkeidenjakojen yms. "hienompien hommien" jälkeen tekemään normaalia hoitotyötä. Ja suurin osa terveydenhuolllon työpaikoista on pitkäaikaisairaanhoidossa joissa työtehtäviin kuuluu erittäin keskeisenä perushoito! Otetaanko ne hommat nyt sairaanhoitajilta pois ja tehdään niistä työttömiä?

Toisaalta taas sairaanhoitajat kyllä joutuvat ihan siellä teho-osastollakin niitä perseitä pyyhkimään, koska se on myös sitä heidän työtään johon heidät on koulutettu. Useissa paikoissa perushoitajat myös tekevät näitä sairaanhoitajien muka "hienompia hommia". Itsekin olen esim. jakanut lähihoitajana lääkkeitä. Mikä on sitten se säästö joka seuraa siitä että eriytetään nämä normaalit työt eri ryhmille? Silloin joudutaan palkkaamaan lisää väkeä. Nykyinen rakenne on tässä suhteessa mielestäni kustannustehokkaampi ja joustavampi. Tuollainen jäykkä "minä teen vain yhtä hommaa" -asenne ei vain yksinkertaisesti toimi terveydenhuollossa, kun henkilökunta on jo nyt alimitoitettua -kustannussyistä.

No vastuu on aina jollakin, mutta suorittavan työn voi varmasti hoitaa ilman pitkää koulutustakin? Ei ruokaa jakava hoitaja varmaan päätä mikä ruoka kenellekin menee, vaan seuraa ohjeita jotka on tullut jostakin? Eikös tämän suorittavan työn voisi tehdä joku muukni kuin hoitaja?

Mielestäni terveydenhuollossa ei useinkaan ole helposti piirrettävissä mitään absoluuttista rajaa josta alkaa ns. "suorittava työ" jossa ei tarvita aivoja. Tietoa pitää osata soveltaa, ei voi vain noudattaa käskyjä. Muuten tulee ruumiita. Esim. kun olet lähihoitajana ambulanssissa. Toisaalta taas laajemmin tarkasteltuna esim. rivilääkärikin on "vain suorittavan työn tekijä". Eihän niiden tarvitse kuin hoitaa yksi potilas kerrallaan käypä-hoito suosituksen mukaan, vai?
 
Back
Ylös Bottom