Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Siis pitikö tästä nyt tajuta, että se hoitajantyö on ainut raskas ja epäsäännöllinen työ ja teollisuudessa, varastossa, raksakalla yms. palkka tulee kikkeliä venyttämällä?

Nyt alkaa menee jo paskapuheen puolelle ja pahasti.

voin suositella esimerkiksi entisen valtion metallin jyväskylän rautpohjan valimoa. sinne hakivat aina koulun kautta kesätyöntekijöitä. kaavainhommia (lue=hiekan lapioimista) viihtyisissä työolosuhteissa, eli metallipölyä yms paskaa ihan joka kolossa ja haju on ainakin alkuun kuvottava. työlämpötila vähintään vittumainen ja riski sairastua esim "asbestikeuhkoon" eli raskasmetallikeuhkoon ainakin aikaisemmin pidemmissä työputkissa oli hyvin realistinen.

teet jonkun sopivan kämmin, niin vahingosta puhutaan kymmenissätuhansissa euroissa. (vaikka ihmishengen hintaa ei tod voi mitata)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis pitikö tästä nyt tajuta, että se hoitajantyö on ainut raskas ja epäsäännöllinen työ ja teollisuudessa, varastossa, raksakalla yms. palkka tulee kikkeliä venyttämällä?

Nyt alkaa menee jo paskapuheen puolelle ja pahasti.

Saathan sä sen ymmärtää miten haluat, ja koska itse olet jollain noista aloista niin tottakai suhtautumisesti on ymmärrettävää.

Alkuperäinen kysymys kuitenkin oli : Missä tienaa enemmän, tai vähemmällä työllä kuin... Kysymys EI ollut onko hoitajantyö maailman ainut raskast työ.

Ja alkuperäinenkin juttu liittyi niihin SYIHIN miksi muutama tuntemani hoitaja on siirtynyt niihin muihin hommiin joissa heitä olen tavannut.

p.s. mä olen ollut varastossa, ei se kovin raskasta ollut. Joten mun varmaan pitäsi ymmärtää, ettei missään varastossa ole raskasta. Ajella vaan trukilla ja juoda välillä kahvia, leppoisaa ja rentoa hommaa, ja siitäkin sai sen vajaa 2k/kk kun jakso vähän tehdä ylitöitä. :pakkisyleistys:

voin suositella esimerkiksi entisen valtion metallin jyväskylän rautpohjan valimoa. sinne hakivat aina koulun kautta kesätyöntekijöitä. kaavainhommia (lue=hiekan lapioimista) viihtyisissä työolosuhteissa, eli metallipölyä yms paskaa ihan joka kolossa ja haju on ainakin alkuun kuvottava. työlämpötila vähintään vittumainen ja riski sairastua esim "asbestikeuhkoon" eli raskasmetallikeuhkoon ainakin aikaisemmin pidemmissä työputkissa oli hyvin realistinen.
Valimo hommat oli kyllä raskaita, onneksi ei tarvi tehdä enää ja liksa kyllä oli todella huono. Mutta niistäkin hommista pääsee pois, kun lähtee vaan. :)
 
Lisäksi on äimäilty sitä, että millä tämä rahotetaan? Nostetaan alkoholin ja tupakan veroa samantien 50% niin saadaan viina ja tupakkaralli Baltiasta ja Venäjältä taas käyntiin. Rupeis taas pirtuakin saamaan, sitä ei ookkaan enää vuosiin näkynyt missään. ;)

Hesari 26.9: " Esimerkiksi vuonna 2005 pelkästään stakesilla, Terveyden edistämisen keskuksella, kansanterveyslaitoksella, työterveyslaitoksella, sosiaali- ja terveysministeriöllä sekä lääninhallituksilla oli käynnissä yhteensä 136 erilaista projektia tai selvitystä, joiden tarkoituksena oli parantaa suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia.

136 hankkeeseen kului rahaa ainakin sata miljoonaa euroa yhden vuoden aikana, ja monet hankkeista jatkuivat usean vuoden ajan. Sata miljoonaa euroa riittäisi lähes 3000 hoitajan vuosipalkkoihin."

Tuossa lainaus, kannattaa lukea koko kirjoitus "Hankkeetko hoitavat terveyttä".

Eli rahaa löytyy, kysymys on vaan siitä mihin se halutaan käyttää.
 
Hesari 26.9: " Esimerkiksi vuonna 2005 pelkästään stakesilla, Terveyden edistämisen keskuksella, kansanterveyslaitoksella, työterveyslaitoksella, sosiaali- ja terveysministeriöllä sekä lääninhallituksilla oli käynnissä yhteensä 136 erilaista projektia tai selvitystä, joiden tarkoituksena oli parantaa suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia.

136 hankkeeseen kului rahaa ainakin sata miljoonaa euroa yhden vuoden aikana, ja monet hankkeista jatkuivat usean vuoden ajan. Sata miljoonaa euroa riittäisi lähes 3000 hoitajan vuosipalkkoihin."

Tuossa lainaus, kannattaa lukea koko kirjoitus "Hankkeetko hoitavat terveyttä".

Eli rahaa löytyy, kysymys on vaan siitä mihin se halutaan käyttää.

tuossakin on toinen näkökulma:

jos nuo rahat on käytetty siihen, että yritetään keksiä keinoja sairauksien ennaltaehkäisyyn -> tehokkaampaa kuin seurausten hoito.
 
Siis pitikö tästä nyt tajuta, että se hoitajantyö on ainut raskas ja epäsäännöllinen työ ja teollisuudessa, varastossa, raksakalla yms. palkka tulee kikkeliä venyttämällä?

Nyt alkaa menee jo paskapuheen puolelle ja pahasti.

Voisitko sä yrittää tajuta että duuni voi olla muutenkin raskasta kuin fyysisesti? Se että on vastuussa jostain varaston trukista on eri juttu kuin olla vastuussa ihmisten terveydentilasta tai ihmishengistä.
 
Voisitko sä yrittää tajuta että duuni voi olla muutenkin raskasta kuin fyysisesti? Se että on vastuussa jostain varaston trukista on eri juttu kuin olla vastuussa ihmisten terveydentilasta tai ihmishengistä.

entä jos on vastuussa vaikka jostain miljoonan euron systeemistä yksin?
 
Voisitko sä yrittää tajuta että duuni voi olla muutenkin raskasta kuin fyysisesti? Se että on vastuussa jostain varaston trukista on eri juttu kuin olla vastuussa ihmisten terveydentilasta tai ihmishengistä.

Omasta mielestä sairaanhoitajan hommaa voi hyvin verrata poliisin ja palomiehen hommaan ja liksakin taitaa olla aika samaa tasoa? Poliiseilla ja palomiehillä keskipalkkaa nostaa se, että siellä on helpompi yletä ja se näkyy oikeasti palkassa.

Onneksi sairaanhoitajan ei periaatteessa tarvitsisi vapaalla duunijuttuja miettiä, koska siellä on aina toinen vuorossa silloin kun ei itse ole. Tai siis ei ainakaan vastuu paina samalla tavalla. Varmasti surkeita ihmiskohtailoita näkee, mitkä mietityttää, mutta kai sitä täytyy itsensä kovettaa, koska muuten homma varmasti hajottaa. Ihmisiä voi kuolla käsiin viikottain jos on esim ensiavussa duunissa.
 
No niitä miljoonan euron systeemeitä saa uusia rahalla.

eli ei voi olla ollenkaan henkisesti raskasta? (varsinkaan jos ajattelee seurauksia. kämmi -> firma konkkaan -> kaikki työttömäks -> työkaverit alkoholisoituu....)
 
eli ei voi olla ollenkaan henkisesti raskasta? (varsinkaan jos ajattelee seurauksia. kämmi -> firma konkkaan -> kaikki työttömäks -> työkaverit alkoholisoituu....)

No höpö höpö, kuka nyt oikeasti tuollaisia stressaa? Tuossa vaiheessa on todennäköisesti jo jonkunlainen lääkitys päällä, jos tuollaisia joutuu miettimään. Tai ainakin pitäisi olla. Niin monessa duunissa on mahdollisuus ryssiä paljon rahaa jos oikein huonosti käy.
 
No höpö höpö, kuka nyt oikeasti tuollaisia stressaa? Tuossa vaiheessa on todennäköisesti jo jonkunlainen lääkitys päällä, jos tuollaisia joutuu miettimään. Tai ainakin pitäisi olla. Niin monessa duunissa on mahdollisuus ryssiä paljon rahaa jos oikein huonosti käy.

totta.

mutta pointti on se, että jos olet vastuussa jostain ihan mistä tahansa, tuo se normaalille vastuuntuntoiselle ihmiselle stressiä. oli se sit ihmishenki tai sit miljoonan euron kone.

samalla lailla tuon voisi kääntää myös ihmishenkiin. eihän hoitsutkaan ole mitään jeesuksia jotka voi tehdä ihmeitä.
 
tuossakin on toinen näkökulma:

jos nuo rahat on käytetty siihen, että yritetään keksiä keinoja sairauksien ennaltaehkäisyyn -> tehokkaampaa kuin seurausten hoito.

Joo mutta tuo juttu oli lähinnä hyvä kuvaus siitä kuinka helvetisti rahaa laitetaan projekteihin jotka eivät tuota tulosta vaan loppuraportin jossa todetaan "asian kaipaavan lisää selvitystä". Heitettiin ilmaan kysymys että missä vaiheessa selvittely riittää ja työnteko alkaa.

Jutussa todetaan hyvin kuinka savuttomuutta on edistetty yli kahdessakymmenessä kehittämishankkeessa. Silti tupakointi ei ole vähentynyt merkittävästi. Toinen "huvittava" kohta oli se että toimikunnat olivat alkoholihaittojen vähentämiseksi lähes yksimielisesti suositelleet valistuksen lisäksi viinan hinnan korottamista ja saatvuuden rajoittamista. Poliitikot sitten alensivat alkoholiveroa ja kokonaiskulutus kasvoi. :hyvä:
 
Mä kun olen elänyt siinä uskossa, että hoitajat siirtyvät muille aloille töihin kun muilla aloilla saa lähes saman rahan vähemmällä työllä?

Olisiko tuolle lähdettä? Mille aloille sairaanhoitajat siirtyvät ja mihin ammatteihin sairaanhoitajan työn työmäärä on verrattavissa?

Kertoisitko myös, että mikä siitä sairaanhoitajan työstä tekee mielestäsi raskaan? Erittele yksityiskohtia, ei vain "henkisesti raskasta", siis miksi se on henkisesti raskasta? Yleisesti jos kokee jonkun työn henkisesti raskaaksi on väärällä alalla, ei siihen lisä palkka auta. Tuossahan myös joku suositteli raskamiehille lisälääkitystä, ettei pelkää työvirheitä. Miksei hoitajillekkin lisälääkitys tekisi hyvää? Kun on niin "henkisesti raskasta", eikä halua ammattiaan vaihtaa.
 
Joo mutta tuo juttu oli lähinnä hyvä kuvaus siitä kuinka helvetisti rahaa laitetaan projekteihin jotka eivät tuota tulosta vaan loppuraportin jossa todetaan "asian kaipaavan lisää selvitystä". Heitettiin ilmaan kysymys että missä vaiheessa selvittely riittää ja työnteko alkaa.

Jutussa todetaan hyvin kuinka savuttomuutta on edistetty yli kahdessakymmenessä kehittämishankkeessa. Silti tupakointi ei ole vähentynyt merkittävästi. Toinen "huvittava" kohta oli se että toimikunnat olivat alkoholihaittojen vähentämiseksi lähes yksimielisesti suositelleet valistuksen lisäksi viinan hinnan korottamista ja saatvuuden rajoittamista. Poliitikot sitten alensivat alkoholiveroa ja kokonaiskulutus kasvoi. :hyvä:

joo, varmasti pystyisi tehostamaan toimintaa jos kerran tuollaisia käytännön esimerkkejä on olemassa. nythän tosin rupeaa tupakointi vähenemään kun porukkaa potkitaan pois töistä liian tupakoinnin takia jne... sitä ei sit tiedä onko se just noiden hankkeiden takia vai olisiko tapahtunut myös ilman noita hankkeita.
 
Olisiko tuolle lähdettä? Mille aloille sairaanhoitajat siirtyvät ja mihin ammatteihin sairaanhoitajan työn työmäärä on verrattavissa?

Tuota kyselin itsekkin aiemmin. Paha sanoa mihin työmäärä on verrattavissa, määrällisesti varmaan moneen muuhun. Töissä kuitenkin pitää tehdä se määrä töitä, mitä työsopimus määrää.
Kertoisitko myös, että mikä siitä sairaanhoitajan työstä tekee mielestäsi raskaan? Erittele yksityiskohtia, ei vain "henkisesti raskasta", siis miksi se on henkisesti raskasta? Yleisesti jos kokee jonkun työn henkisesti raskaaksi on väärällä alalla, ei siihen lisä palkka auta.

En tiedä, kun en ole alalla. Mutta sivusta seuranneena trauma sairaalassa henkistä puolta tuntui rassaavan paljonkin kiire, pula hoitajista, pula ammattitaitoisista hoitajista, jauhelihana olevien ihmisten kohtalot jne... Paljon samaa kuin poliiseilla ja palokunnallakin, vähän eri paketeissa vain. Heillekkin toivoisin palkankorotusta, enkä sittenkään jaksa olla surullinen siitä, että on muitakin ihmisiä joilla on pieni palkka ja tekevät raskasta työtä.

Onko se oikeasti niin vaikea hyväksyä, että joku ala haluaa lisää rahaa? Jos mä pyydän itselleni lisää palkkaa, niin tuon ihan varmasti neuvottelussa esiin kaikki ne syyt, miksi lisää rahaa olisi saatava. Pitäiskö hoitajien olla jotenkin nöyrempiä? "Anteeksi että pyydetään lisää rahaa, vaikka tiietään että tossa keskollakin on pieni palkka"
 
Saathan sä sen ymmärtää miten haluat, ja koska itse olet jollain noista aloista niin tottakai suhtautumisesti on ymmärrettävää.

Alkuperäinen kysymys kuitenkin oli : Missä tienaa enemmän, tai vähemmällä työllä kuin... Kysymys EI ollut onko hoitajantyö maailman ainut raskast työ.

Ja alkuperäinenkin juttu liittyi niihin SYIHIN miksi muutama tuntemani hoitaja on siirtynyt niihin muihin hommiin joissa heitä olen tavannut.

p.s. mä olen ollut varastossa, ei se kovin raskasta ollut. Joten mun varmaan pitäsi ymmärtää, ettei missään varastossa ole raskasta. Ajella vaan trukilla ja juoda välillä kahvia, leppoisaa ja rentoa hommaa, ja siitäkin sai sen vajaa 2k/kk kun jakso vähän tehdä ylitöitä. :pakkisyleistys:

No mä kysyinkin, että pitääkö tuo käsittää noin? Ei mielestäni ollut yleistys vaan kysymys. En ole tottunut siihen, että sinä kovasti yleistäisit tai syyttäisit. Eli homma selvä mun osalta.

Voisitko sä yrittää tajuta että duuni voi olla muutenkin raskasta kuin fyysisesti? Se että on vastuussa jostain varaston trukista on eri juttu kuin olla vastuussa ihmisten terveydentilasta tai ihmishengistä.

Just. Ja voisitko sinä tajuta, että stressaavaa voi olla joku muuki kuin ihmisgengistä vastuussa oleva. Ja ihan turha yleistää, että hoitaja on automaattisesti vastuussa ihmishengistä. Eikä niistäkään kaikilla koko ajan ole toisten henget käsissään. Pahemmanlaatusta yleistystä tämäkin.

entä jos on vastuussa vaikka jostain miljoonan euron systeemistä yksin?

Niin ja jos oikein mietitte, niin pystytte nopeasti listaamaan monta työtehtävää, jossa olet vastuussa toisten hengestä ja palkkaa et saa paljon paskaakaan. Ei se sairaiden hoitaminen ainut asia maailmassa ole.

EDIT: Mutta muutaman mielestä missään muualla ei voi olla henkistä painetta kuin hoitajilla. Kyllä tässä itsekni aika paineen alla työskentelee. Jos ei hoida tavaraa taloon eri pisteisiin, niin seisoo äkkiä parinkymmenen ihmisen duunit. Ja apua ei saa juuri mistään, kun hommista vastaat itse. En vertaa tätä hoitajiiin, enkä mihinkään muuhunkaan, on vain yksi esimerkki ihan ruohonjuuritasolta. Ja mä en saa sellaista palkkaa mitä hoitajat keskimäärin. ;)
 
Just. Ja voisitko sinä tajuta, että stressaavaa voi olla joku muuki kuin ihmisgengistä vastuussa oleva. Ja ihan turha yleistää, että hoitaja on automaattisesti vastuussa ihmishengistä. Eikä niistäkään kaikilla koko ajan ole toisten henget käsissään. Pahemmanlaatusta yleistystä tämäkin.

No nussitaan sitten pilkkua huolella: kirjoitin terveydestä tai hengestä. Sinä sanoit etteivät kaikki hoitsut ole vastuussa ihmishengestä. Missä kohtaa väitin näin, luitko vain väärin, vai missä kohtaa oli tämä yleistys?
 
Niin ja jos oikein mietitte, niin pystytte nopeasti listaamaan monta työtehtävää, jossa olet vastuussa toisten hengestä ja palkkaa et saa paljon paskaakaan. Ei se sairaiden hoitaminen ainut asia maailmassa ole.
Yksityisenä henkilönä vapaa-aikanani ollessani auton ratissa, olen vastuussa 4 ihmisen hengestä koko ajan. Ja palkkaahan en tästä saa.

Monenko ihmisen henki on välittömästi sairaanhoitajan käsissä esim. työterveyshuollossa, vuodeosastolla, jne.

[/provo]
 
Back
Ylös Bottom