Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Sama se on joka alalla, käytännössä.

niin on, ja suht monella alalla tuo kokemuslisähomma on myös samanlainen. mun alalla ollaan palkkahuipussaan jo reilusti alle kolmekymppisenä, jos kokemuslisien tuomasta edusta puhutaan. eikä varmaan ole ainoa ala, jossa noin on.

sinänsä turhaa tuoda noita "eläkkeelle poistuva henkilöstö korottaa palkkojen keskiarvoa" -juttuja näihin keskusteluihin mukaan. kuten crusader sanoikin, niin samalla tavalla se korottaa keskiarvoa joka alalla. ja lienee järkevääkin että alalle tullut keltanokka ei saa yhtä paljon palkkaa kuin eläkkeelle pian jäävä jyyrä. siksihän ne kokemuslisät on. eli, unohdetaan tällaisista keskusteluista tuollaiset heitot, ja keskitytään siihen olennaiseen. sanotaan ihan reilusti suoraan jos tuntuu siltä että palkka on (omasta mielestä) perseestä ja sitä pitäisi korottaa työn rasituksen, tai muun vastaavan syyn takia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
taicaviitta sanoi:
sinänsä turhaa tuoda noita "eläkkeelle poistuva henkilöstö korottaa palkkojen keskiarvoa" -juttuja näihin keskusteluihin mukaan. kuten crusader sanoikin, niin samalla tavalla se korottaa keskiarvoa joka alalla. ja lienee järkevääkin että alalle tullut keltanokka ei saa yhtä paljon palkkaa kuin eläkkeelle pian jäävä jyyrä. siksihän ne kokemuslisät on. eli, unohdetaan tällaisista keskusteluista tuollaiset heitot, ja keskitytään siihen olennaiseen. sanotaan ihan reilusti suoraan jos tuntuu siltä että palkka on (omasta mielestä) perseestä ja sitä pitäisi korottaa työn rasituksen, tai muun vastaavan syyn takia.
Juuri näin. Sairaanhoitajille sois ehdottomasti paremman palkan(joo en tiedä mistä revitään, mutta toverihengessä olisin silti mukana) virallisien tilastojenkin perusteella, mutta tästä ketjusta välillä saa hieman naurettavan kuvan siitä todellisesta palkka-ahdingosta, kun monet keskittyy enemmän selitteleen kumminkaimojensa palkkakuitella, mitä sairaanhoitajat oikeasti muka tienaavat. Ja niistä 2 500€ / kk palkoista ei olla edes kuultukaan, mitä nyt sillä yhdellä Irmalla 64v. joka on osastonhoitajana ja painaa yötäpäivää leikkaussalivuoroa. Sillä oli 2501€ / kk. Kuulemma, mutta tääkin voi olla vaan legendaa.

Väittämällä, että tienataan vähemmän kun todellisuudessa (alana) tienataan niin samalla, niin surkuhupaisaa se onkin, sanotaan, että ei me mitään palkankorotuksia tarvita. Koska reilut korotukset tän tredin saunailtojen palkkanauhoihin antaa korkeintaan tyypilliset nykyiset sairaanhoitajien keskiansiot.
 
Kuntasektorin tilastoo

http://www.stat.fi/til/ksp/2006/ksp_2006_2007-05-15_tie_002_001.gif

Itseä huolettaa tossa lähinnä sihteerien palkkakuoppa. Löytyykö tulevaisuudessa tarpeeks hyvännäkösiä sihteereitä vai onko ne kaikki muuttanu Norjaan. No, kai se on sitten itsekin muutettava perässä.

Kiitän. Mä vaan en tosta tajunnut, että missä kohtaa se hoitajien palkkakuoppa sijaitsee? Tai sitten se on pieni kuppa ja moni muu ryhmä on suorastaan rotkon pohjalla. ;)

Lähteekö kiinteistönhoitajatkin Norjaan kun ei täällä saa palkkaa? Vai onko Suomalaiset kiinteistönhoitajat niin huonosti koulutettuja, etteivät saa hommia mistään muualta?
 
asia tuntuu olevan vaan niin, että mikä tahansa ala josta aletaan puhumaan julkisesti - saati sitten esittämään tarvetta palkan korotuksille/eläkkeen alentamiselle/työaikojen rukkaamiselle jne., joutuu vähättelyn kohteeksi.

Se johtuu hyvin pitkälti tavasta jolla näitä korotuksia puolustellaan. Hoitsujen koottuja selityksiä nyt on kuultu jo liikaa. Paperimiehet tarvii massii koska ne on niin palkkakuopassa. Ja kova vastuu. Ahtaajat samoin ja rekkakuskit. Toisilla on nii-in vastuullinen työ. Vähemmästäkin jeesustelusta palaa ihmiseltä käämi.

Teollisuudessa miesvaltaisilla aloilla vastaavanlaisen vastuun sisältävistä työtehtävistä maksetaan aivan eri suuruusluokkaa olevia palkkoja.
Teollisuudessa ei vastuusta juuri makseta. Tuottavuudesta maksetaan. Mikähän olis sun esimerkki hoitsua vastaavasta vastuusta miesvaltaisella alalla?

Timba on liekeissä! :)
 
Joka kerta uutisia kuunnellessa pistää korvaan se "koulutetuille naisvaltaisille matalapalkka-aloille (monikko) on luvattu niin ja niin paljon, mikä riittäisi niin ja niin monen euron korotukseen sairaanhoitajien palkassa". Sairaanhoitajatko ne tässä on se ainoa koulutettujen persaukisten ryhmä?

Tuosta kuntasektorin tilastosta silmiin pisti kirjasto- ja museoalan huikea palkkataso, kummallakin alalla löytyy ylempiä korkeakoulututkintoja ja naisenemmistö, ilmeisesti eivät kuitenkaan täytä matalapalkka-alan kriteerejä tai jotain. Lastentarhantäditkin näyttäisi olevan liian hyvin palkattuja tähän keskusteluun, tai sitten niillä ei ole tarpeeksi vastuuta.

Noihin sairaanhoitajien palkkoihin kun tuuppaa sen otsikoihin nousseen viisisatasen, toteutuukin tasa-arvo muihin koulutettuihin naisvaltaisiin aloihin nähden tosi kivasti. Tietysti eihän sen tarvitse sairaanhoitajia kiinnostaa, mutta jos perusteluina kerran on pyrkimys tasa-arvoistuuteen vastaavien alojen kanssa, niin...
 
Joo retoriikka on usein ehkä hieman hassua. Itse olen kyllä ehdottomasti jo periaatteesta vastaan kaikkia (pelkästään)tasa-arvoperusteisia tasapaistämisyrityksiä. Siis nimenomaan sellasia tasapäistämisiä, missä vertaillaan tyyliin kusivehkeitä tai opintoviikkoja ja mietitään niiden pohjalta, että paljonko palkkojen pitäis olla, että kaikilla olis hyvä mieli. Ei vois paljon vähempää kiinnostaa paljonko joku kirjastonhoitaja joutuu lukeen saadakseen sen 1 500€ / kk lisineen. Ammatinvalintakysymyksiä.

Kuitenkin yhteiskunnan toimivuuden kannalta omasta mielestä on kohtuullisen tärkeää, että lääkäreillä, sairaanhoitajilla, poliiseilla, palomiehillä ja miksei tietysti opettajilla/lastenhoitajillakin(rahaa kun on) on kilpailukykyiset palkat ja työolot. Koska se kuitenkin väistämättä vaikuttaa siihen millasta porukkaa noihin ammatteihin hakeutuu. Henkilökohtaisesti siis yksinkertaisesti arvostan edellämainittujen ammattiryhmien työpanoksen huomattavasti korkeammaksi kuin kirjastonhoitajien, museovirkailijoiden tai kiinteistönhuoltomiehien.

Työnrasittavuus ja vastuukin ovat mun mielestä aivan toissijaisia seikkoja palkkausta ajatellen. Toissijaisia sen vuoksi, että itse pidän tärkeimpänä nimenomaan sitä mitä työllä saadaan aikaan. Jos työ on tärkeää, raskasta ja sisältää suuren vastuun, niin siitä varmasti pitää myös maksaa enemmän, jotta saadaan päteviä työntekijöitä, mutta raskas tai vastuullinen työ sinällään ei ole mikään argumentti kovalle palkkaukselle(mikäli työpanoksesta ei siis saada riittävästi vastinetta).
 
Täällähän näyttää kaikki netti-nysvä-bodarit tietävät sairaanhoitajien työstä kaiken..Vaikka itse olenkin vain lähihoitaja, niin tiedän kyllä sairaanhoitajan työstäkin. Esim. erikoissairaanhoidossa vaikkapa psykiatrisessa sairaalassa hoitajat tekevät TÄYSIN samaa työtä: sairaanhoitajat, lähihoitajat, mielisairaanhoitajat (vastaa nykyisin lähihoitajaa, ei enää kouluteta)..palkkahan on tietty eri, eli esim mulla VIELÄ VÄHEMMÄN kuin sairaanhoitajilla.

Tuo työnkuvan vaativuus on yleisesti kyllä kovaa, saattaahan siellä olla joku paperinpyörittäjä osastonhoitaja, mutta ne loput 95% tekee sitä raskasta työtä. Ja itse asiassa vuodeosastoilla, vanhustyössä jne. ne perus- ja lähihoitajat tekevät sen raskaimman työn. Psykiatrisella puolella tulee joskus tilanteita, että siinä on nettihauis-miehillä paskat housussa tai koko ajan on sellainen watch you back-ilmapiiri..voi voi, tarinoita olisi, mutta tämä ei ole paikka niille.

Tietysti paskasti palkattuja aloja/toimia on muitakin, poliisi jne..ei tässä olla vähättelemässä toki. Jostakin pitää vaan aloittaa ja vaativaa (perusturva) työtä pitäisi arvostaa enemmän..
 
Täällähän näyttää kaikki netti-nysvä-bodarit tietävät sairaanhoitajien työstä kaiken..Vaikka itse olenkin vain lähihoitaja, niin tiedän kyllä sairaanhoitajan työstäkin. Esim. erikoissairaanhoidossa vaikkapa psykiatrisessa sairaalassa hoitajat tekevät TÄYSIN samaa työtä: sairaanhoitajat, lähihoitajat, mielisairaanhoitajat (vastaa nykyisin lähihoitajaa, ei enää kouluteta)..palkkahan on tietty eri, eli esim mulla VIELÄ VÄHEMMÄN kuin sairaanhoitajilla.

Tuo työnkuvan vaativuus on yleisesti kyllä kovaa, saattaahan siellä olla joku paperinpyörittäjä osastonhoitaja, mutta ne loput 95% tekee sitä raskasta työtä. Ja itse asiassa vuodeosastoilla, vanhustyössä jne. ne perus- ja lähihoitajat tekevät sen raskaimman työn. Psykiatrisella puolella tulee joskus tilanteita, että siinä on nettihauis-miehillä paskat housussa tai koko ajan on sellainen watch you back-ilmapiiri..voi voi, tarinoita olisi, mutta tämä ei ole paikka niille.

Tietysti paskasti palkattuja aloja/toimia on muitakin, poliisi jne..ei tässä olla vähättelemässä toki. Jostakin pitää vaan aloittaa ja vaativaa (perusturva) työtä pitäisi arvostaa enemmän..


Kyllähän varmaan suurin porukka ymmärtää, sairaanhoitajan homman raskauden.

Käsittääkseni kysymys ei ole pelkästään siitä. Vaan tästä palkankorotuksesta. Onko se oikeutettua muihin matalapalkka aloihin nähden?

Nyt kun olen lukenut kommentteja. Tämän hetken johtopäätös on= Sairaanhoitajia on liian vähän määrällisesti. Lisäksi sairaanhoitajia koulutetaan liian vähän.

ps.

Ja jos palkkaa nostetaan ei poista työn raskautta ja vaativuutta. Tämä pätee kaikilla aloilla.
 
Se johtuu hyvin pitkälti tavasta jolla näitä korotuksia puolustellaan. Hoitsujen koottuja selityksiä nyt on kuultu jo liikaa. Paperimiehet tarvii massii koska ne on niin palkkakuopassa. Ja kova vastuu. Ahtaajat samoin ja rekkakuskit. Toisilla on nii-in vastuullinen työ. Vähemmästäkin jeesustelusta palaa ihmiseltä käämi.


Teollisuudessa ei vastuusta juuri makseta. Tuottavuudesta maksetaan. Mikähän olis sun esimerkki hoitsua vastaavasta vastuusta miesvaltaisella alalla?

Timba on liekeissä! :)

Juu, ihan ilmiliekeissä. Jännä juttu kun ei saisi mitään mielipidettä ääneen sanoa, ettei tule heti nysvä-wannabe-kaikkitietäväbodari kommenetteja. Pitäisi vaan sanoa, jeesjees, sairaanhoitajille tuplapalkka, tekevän niiiinpaljon raskaampaa työtä kuin kukaan muu. Sitä vastuuta on vähän joka allalla ihan riittävästi, joillekin maksetaan siitä enemmän, joillekin vähemmän. Tuskin palkka tulee yllätyksenä kenellekään tietylle alalle hakevalle? Ja paperimiehiä tähän on turha vetää, jokainen tietää että ne vetää kovaa liksaa. Mutta esim. rekkakuskeilla on täysin paskat palkat ja juuri mitään lisiä ei tavallinen runkolinjaa ajava kuski saa, "ylitöitä" tehdään tunti tunnista jne.

Kyllähän varmaan suurin porukka ymmärtää, sairaanhoitajan homman raskauden.

Käsittääkseni kysymys ei ole pelkästään siitä. Vaan tästä palkankorotuksesta. Onko se oikeutettua muihin matalapalkka aloihin nähden?

Nyt kun olen lukenut kommentteja. Tämän hetken johtopäätös on= Sairaanhoitajia on liian vähän määrällisesti. Lisäksi sairaanhoitajia koulutetaan liian vähän.

ps.

Ja jos palkkaa nostetaan ei poista työn raskautta ja vaativuutta. Tämä pätee kaikilla aloilla.

Juuri näin. Matalapalkka-aloja Suomessa riittää. Parempi antaa kaikille vähän, kuin yhdelle paljon ja muille ei mitään. Vai onko hoitajat nyt jotenkin niin erityisessä asemassa?

Ja jos hoitsujen palkat nousee rajusti, tietää se kunnille vyön kiristystä, eli käytännössä vähemmän virkoja ja lisää kiirettä ja vastuuta hoitajille. Jos ne ei nyt sitä kestä, kestääkö ne vähän isommalla palkalla sitten paremmin?
 
Tarkennetaan nyt vielä, ettei tartte herneitä palkoineen kiskoa sieraimiin kenekään, että en ole sanomassa etteikö hoitajat ansaitisi tuntuvia korotuksia. Vaan olen sitä mieltä, että samat korotukset pitäisi antaa poliiseille, palomiehille, ensihoitajille, opettajille, kaupan alan työntekijöille, vartioille, ... yms.

Eli tota korjattavaa palkkapuolella riittää vähän muuallakin kuin hoitopuolella.
 
Tekisi mieli kyllä skannata tähän nuo omat palkkakuitit, koska kaikilla "näyttää" olevan tiedossa nuo oikeat summat sairaanhitajien tilipäivästä.

Itse tosiaan olen siellä leikkausosastolla enkä saa yhtään sen parempaa palkkaa (en ole vaatinutkaan) kuin muutkaan sairaanhoitajat muilla osastoilla (lisäksi lisiä tulee aika paljon vähemmän). Olen myös suuressa sairaalassa töissä, joten en tee työtäni missään pienessä puljussa (en tiedä onko sillä mitään merkitystä).

Kaikista tilastoista huolimatta tilipäivänä suurin summa mitä olen saanut käteen on 1400 euroa (yleensä noin 1200-1300) ja muutama euro päälle. Joskus tulee puolen kuun paikkeilla noin sadan euron "lisät". Sekin riippuu siitä miten niitä vuoroja on tehnyt mutta lisäni pyörivät 7 eurosta noin 150 euroon.

En tiedä mistä nuo tilastot revitään mutta tämä on tilanne. Peruspalkkani on siis noin 1800 euroa, josta sitten ne verot pois. Omasta työpanoksestani sairaanhoitopiirille voisin sanoa, että tuo summa ei ole kovin paljon. Toisen mielestä se voi olla toisin ja toiset tuohon summaan enenmmän kuin tyytyväisiä. Kyllähän tuolla toimeen tulee mutta tiukkaahan se lainojen ym. kanssa on.

Toki niihin sairaanhoitajatilastoihin varmasti lasketaan mm. siskoni kaltaiset hoiturit, jotka eivät todellakaan tee mitään rivisairaanhoitajatyötä. Siskonikin on yksityisellä ja tekee vastaavanhoitajan (lue: osastonhoitaja) työtä ja käsittääkseni hänen huomattavasti parempi palkkansa lasketaan samaisiin tilastoihin.

No, mutta kivaltahan nuo tilastot näyttävät. Olisivatpahan ne totta omalta kohdaltani, En todellakaan valittaisi jos saisin 2500 euroa. Tai en kyllä ole kovasti valittanut nytkään kuin kollegoiden kesken, koska he teitävät mitä duunia tässä tehdään. Täällä lähinnä olen kommentoinut itse työtä ja miten itse koen tämän asian. Yleensä silti joku tuolla ketjun alkupäässäkin tuli kommentoimaan kuinka täällä valehdellaan ja laiskat hoitajat vaan pönkittävät omaa huonoa itsetuntoaan.
 
*
Ja jos hoitsujen palkat nousee rajusti, tietää se kunnille vyön kiristystä, eli käytännössä vähemmän virkoja ja lisää kiirettä ja vastuuta hoitajille. Jos ne ei nyt sitä kestä, kestääkö ne vähän isommalla palkalla sitten paremmin?

Ja verojen nousua, mikä taas heijastuu niihin muihin matalapalkka-aloihin. Eli huonoa palkkaa saava lastentarhanopettaja saa nuolla näppejään palkakorotuksissa ja bonuksena saa nousseiden kunnallisverojen muodossa maksaa nuo korotukset selkänahastaan.

Ja jos hommat toimii ilman verotuksen kiristämistä, jostain se raha on revittävä silti ja Timba79 heitti tuossa potentiaalisen kohteen.
 
Luulen, että kaikki hoitajat täälläkin ovat samaa mieltä, että tokihan se on paikallaan nostaa palkkoja myös muilla matalapalkkaisilla aloilla. Sitä en usko kenenkään kiistäneen. Mutta jos puhutaan hoitajista niin puhutaan hoitajista. Joka väliin muistutus myös muista palkka-ahdingossa rypevistä on vähän liikaa vaadittu.
 
Maulukka sanoi:
Toki niihin sairaanhoitajatilastoihin varmasti lasketaan mm. siskoni kaltaiset hoiturit, jotka eivät todellakaan tee mitään rivisairaanhoitajatyötä. Siskonikin on yksityisellä ja tekee vastaavanhoitajan (lue: osastonhoitaja) työtä ja käsittääkseni hänen huomattavasti parempi palkkansa lasketaan samaisiin tilastoihin.
Ei lasketa. Hyvä merkki oikeasta keskusteluhalusta ja pelkästä itkemisestä on mun mielestä just suhtautuminen suoriin faktoihin. Sun tilitystä kuunnellessa tulee mieleen, että sä oot joko todella yksinkertainen(tilastolukutaidoton) tai et sitten vaan lue muiden posteja(noita palkkatilastoja). Ei ne tilastot ole niin kovin vaikeita ymmärtää ja niissä selitetään aika hyvin mitä on mukana ja mitä ei.

Siskos palkka(yksityinen sektori) ei ole mukana siinä 2 500€ / kk eikä sun peruspalkka 1 800€ / kk ole missään ristiriidassa noiden tilastojen kanssa. Sun kohdalla varmasti riittää kun jaksat muutaman vuoden painaa niin alkaa niitä lisiäkin kertyä. Se palkka on pian sen 2 500€. Ilmasena vinkkinä vielä, että jos et ole palkkaas pyytänyt korotusta, niin kannattaa ehkä ottaa asia esiin. Jos teet mielestäs vaativampaa työtä kuin perushoitsu. En kyllä tiedä miten taidoilla on merkitystä kunnallisella sektorilla, mutta jos arvostusta ei löydy niin eikun vaihtoa yksityiselle siskon jalanjäljille. Kylä se siitä kato.
 
Totesin, en tilittänyt! Kuten sanoin en ole täällä juurta jaksaen valittanut huonosta palkastani. Totesin tilanteen. Täällähän on moni kuitenkin sanonut, että suurin osa hoitajista tienaa sen 2500. Toivon, että tienaavat. Mutta kai olen sitten vaan niin kovin yksinkertainen.

Itse ainakin olen vielä suhteellisen maltilla osallistunut tähän kekusteluun, enkä kovasti hikeenny, kuten toiset näyttää tekevän.

Tuo ikälisä nyt ei luultavasti kovasti tuo mammonaa lisää tililleni sitten kun tässä työrupemassani ikäännyn.

Luuleko täällä joku, että noihin palkkoihin sitten tyydytään. Eikö tässä nyt juuri jotakin äläkkää olla nostamassa. Ei yksittäinen ihminen voi mennä sairaalan pomolle heristämään nyrkkiä ja vaatimaan lisää liksaa. Siinä näytetään lähinnä huvittuneena ovea. Eikä se yksityiselle siirtyminen aina mikään ratkaisu ole. Tykkään nimen omaa olla leikkurissa töissä eikä yksityisellä sektorilla aina ole antaa riittävästi tunteja omassa leikkurissaan.

Mutta myönnän toki, etten ole mikään asiantuntia joka pikku nyanssissa mikä liittyy politikointiin ja kunnan raha-asioihin. Siksi en liiemmin kirjoituksissani ole niitä kommentoinutkaan. En ole myöskään missään maininnut vaativani 500 euroa lisää palkkaa. Kuten tuossa edellisessä postissani sanoin. Kommentoin vain työtäni koskeviin vääritsyneisiin asiavirheisiin. En ratkonut ongelmaa mistä rahat saadaan mihinkin palkkatoiveeseen.
 
Olen seurannut aiheeseen liittyviä keskusteluja eri foorumeilla ja ihmetellyt miten korkeasti koulutetut sairaan hoitajat eivät tunnu osaavan tuottaa edes yksin kertaista tekstiä. Yhdys sana ja väli merkki virheitä on paljon! En väitä että tuottaisin itse virheetöntä tekstiä mutta olettaisin että sairaanhoitajien hyvin vaativissa sekä raportointi taitoa edellyttävissä tehtävissä em. taidot olisivat edes välttävällä tasolla.

Väittäisin että keskimääräisen sairaan hoitajan akateemisen opiskelun edellyttämät taidot eivät välttämättä edes riittäisi akateemisen tutkonnon suorittamiseen. Ei pitäisi yleistää mutta tälläisen kuvan olen saanut tutuista sairaan hoitajista. Mutta eipä siinä oikein mukavia ihmisiä kaikki. Toiset vaan soveltuvat erilaisiin tehtäviin paremmin.

Vika ei sinänsä ole pelkästään sairaan hoitajissa sillä viime aikoina moni muukin ryhmä on vaatinut käsittämättömiä palkan korotuksia. tuntuukin siltä, että ihmiset eivät välttämättä käsitä sitä että rahaa ei ole loputtomasti jaettavaksi.

Kuka muuten on sitä mieltä että opettajien palkat ovat huonoja? Peruskoulun opettajien opetusvelvollisuus on 16 - 24 tuntia viikossa ja palkka 20 vuoden jälkeen 2900 euroa. Opettajat saavat muihin aloihin verrattuna noin kaksi kuukautta enemmän palkallista lomaa. Muihin kunta-alan työntekijöihin verrattuna opettajien palkka on hyvä. Varsinkin jos otetaan huomioon palkalliset lomat ja lyhyet työpäivät.
 
Kuka muuten on sitä mieltä että opettajien palkat ovat huonoja? Peruskoulun opettajien opetusvelvollisuus on 16 - 24 tuntia viikossa ja palkka 20 vuoden jälkeen 2900 euroa. Opettajat saavat muihin aloihin verrattuna noin kaksi kuukautta enemmän palkallista lomaa. Muihin kunta-alan työntekijöihin verrattuna opettajien palkka on hyvä. Varsinkin jos otetaan huomioon palkalliset lomat ja lyhyet työpäivät.

Eipä se opettajan duunikaan ihan niihin lähiopetustunteihin rajoitu. Toki varmaan opettajasta kiinni, että paljonko panostaa lähiopetuksen ulkopuolella aikaansa oppilaisiinsa. Mutta ainakin pari tuntemaani opettajaa sanoivat, että sinne ns. normaaliin 40 tunnin viikkoon ne päivä kokonaisuudessaan menee.
 
Miten on selitettävissä se että leikkaussalihoitajat tai ensihoitajat saavat vain muutaman kympin enemmän kuukaudessa kuin osastoilla töissä olevat hoitajat, kun näitä hommia ei voi edes verrata toisiinsa. Sama kuin SM-liigajoukkueen vaihtopenkin varalämmittäjä saisi suunnilleen saman liksan kuin ykkösketjun maalitykki. Ei ihme että homma tökkii.

Satuitko muuten tietämään, että niillä leikkaussalihoitajilla on kaikkein vähiten sitä omaa vastuuta? Naurettavaa glorifioimista. Nimenomaan leikkaussalissa hoitajat ovat sitä avustavaa henkilökuntaa. Ei paljoa vaadi kuule niiden esivalmistelujen tekeminen tai jonkun imun pitäminen kädessä. Anestesiapuolella sitten enemmän, mutta sinnekin kutsutaan se narkkari hätiin heti kun tulee jotain tavallisesta poikkeavaa. Nimim. monta leikkausosastoa nähneenä.

Ja ei millään pahalla mutta hiukan naurattaa tuo mediassa messuaminen "korkeastikoulutettujen palkkakuopasta". Ketkäköhän ovat korkeastikoulutettuja?
 
Mutta ainakin pari tuntemaani opettajaa sanoivat, että sinne ns. normaaliin 40 tunnin viikkoon ne päivä kokonaisuudessaan menee.

Mä olen aikoinani hengannut muutaman kuukauden opettajainhuoneessa ja täytyy kyllähän ne usein tosiaan täysiä kahdeksan tunnin päiviä siellä viettivät. Sellaista verkostomarkkinoinnin, reseptivinkkien, sukankudonnan ja aikakauslehtien lukemisen kulttuuria ei muualla ole sen jälkeen tullut vastaan.
 
Back
Ylös Bottom