Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen seurannut aiheeseen liittyviä keskusteluja eri foorumeilla ja ihmetellyt miten korkeasti koulutetut sairaan hoitajat eivät tunnu osaavan tuottaa edes yksin kertaista tekstiä. Yhdys sana ja väli merkki virheitä on paljon! En väitä että tuottaisin itse virheetöntä tekstiä

No et todellakaan näytä tuottavan virheetöntä tekstiä. Eri asia kirjotella jonnekki pakkiksen foorumille kuin virallisiin papereihin..:wanha:
 
Tarkennetaan nyt vielä, ettei tartte herneitä palkoineen kiskoa sieraimiin kenekään, että en ole sanomassa etteikö hoitajat ansaitisi tuntuvia korotuksia. Vaan olen sitä mieltä, että samat korotukset pitäisi antaa poliiseille, palomiehille, ensihoitajille, opettajille, kaupan alan työntekijöille, vartioille, ... yms.

Eli tota korjattavaa palkkapuolella riittää vähän muuallakin kuin hoitopuolella.
No eikö me voitais vaan korottaa kaikkien suomalaisten palkkoja 500 eurolla? Olis paljon mukavampaa kaikilla. :)
 
Tarkennetaan nyt vielä, ettei tartte herneitä palkoineen kiskoa sieraimiin kenekään, että en ole sanomassa etteikö hoitajat ansaitisi tuntuvia korotuksia. Vaan olen sitä mieltä, että samat korotukset pitäisi antaa poliiseille, palomiehille, ensihoitajille, opettajille, kaupan alan työntekijöille, vartioille, ... yms.

Eli tota korjattavaa palkkapuolella riittää vähän muuallakin kuin hoitopuolella.

Itse suuntaisin palkankorotuksia aloille, joissa ollaan pienten lasten tekemisissä.
 
Kuka muuten on sitä mieltä että opettajien palkat ovat huonoja? Peruskoulun opettajien opetusvelvollisuus on 16 - 24 tuntia viikossa ja palkka 20 vuoden jälkeen 2900 euroa. Opettajat saavat muihin aloihin verrattuna noin kaksi kuukautta enemmän palkallista lomaa. Muihin kunta-alan työntekijöihin verrattuna opettajien palkka on hyvä. Varsinkin jos otetaan huomioon palkalliset lomat ja lyhyet työpäivät.

Luulet että opettajat duunit loppuu samantien kun opetustunnit on pidetty ja "loma" alkaa? Kukakohan ne tunnit sitten esim. valmistelee ja kokeet korjailee, jne..
 
Mä olen aikoinani hengannut muutaman kuukauden opettajainhuoneessa ja täytyy kyllähän ne usein tosiaan täysiä kahdeksan tunnin päiviä siellä viettivät. Sellaista verkostomarkkinoinnin, reseptivinkkien, sukankudonnan ja aikakauslehtien lukemisen kulttuuria ei muualla ole sen jälkeen tullut vastaan.

Joopa joo, tämä nyt sitten ihan varmasti edustaa koko Suomen opettajia. Mitä jos otetaankin opettajilta pois se 500 euroa ja jaetaan muille, niillä kun ei näytä mitään tekemistäkään olevan.

Itse suuntaisin palkankorotuksia aloille, joissa ollaan pienten lasten tekemisissä.

No niin minäkin. Oma poika oli vastasyntyneiden teholla viikon verran sokeritipassa. Siellä ne hoitajat teki oikeasti aivan kaiken, lääkärit kävi vain tsekkaamassa kerran pari päivässä hommat. Mutta siellä nyt ei ainakaan vaikuttanut mitään hoitajapulaa ja älytöntä kiirettä koko ajan olevan. Eli tuntui että resurssit olisi mitoitettu oikein siinä kohtaa?

Olen edelleen sitä mieltä, että hoitajia on joka lähtöön. Jotkut tekee sellasta työtä, että palkassa pitäisi todellakin näkyä ja toiset taas saa sen palkan....miten sen nyt sanoisi...hiton helpolla.
 
Täällähän on moni kuitenkin sanonut, että suurin osa hoitajista tienaa sen 2500. Toivon, että tienaavat. Mutta kai olen sitten vaan niin kovin yksinkertainen.

En tahtoisi olla pahantahtoinen, oikeasti en. :)
Sairaanhoitajien keskiansio on sen pyöreät 2500e kuussa. Miten vaikeaa se voi olla ymmärtää? Olet 25v, eli ollut töissä muutaman vuoden, eikö? Pitäisikö sinulla mielestäsi olla yhtä hyvä palkka kuin kymmenien vuosien kokemuksen omaavalla sairaanhoitajalla? Teetkö yö- tai viikonlopputöitä? Et ole palkkaasi tyytyväinen, mutta pidät nykyisestä hommasta sen verran paljon ettet halua työpaikkaa vaihtaa. Tiedätkö mitä, sama tilanne on aika monella ihmisellä työstä riippumatta.

Eri ammatteihin vaaditaan erilaisia ominaisuuksia, joita väestöstä löytyy vaihtelevasti. Ns. suorittavaan työhön kykenee suurin osa väestöstä, eli henkilö pystyy ottamaan vastaan ohjeita joiden mukaan hän osaa toimia enemmän tai vähemmän itseohjautuvasti. Se on hyvä, sillä tämäntapaisia ammattinsa osaajia tarvitaan ja paljon. Sitten on tehtäviä joissa vaaditaan kykyä abstraktimpaan ajatteluun, syvällistä teoreettisen tiedon hallitsemista, isojen kokonaisuuksien hallintaa tai taitoa ohjata/motivoida muita ihmisiä työssään. Menestyminen tämän kaltaisissa tehtävissä vaatii useimmiten sen kaltaista kapasiteettia jota ei väestöstä välttämättä kovin yleisesti löydy. Oppikirjan esimerkin mukaisesti rajallisen resurssin skenaariossa halutun resurssin arvo nousee -> näkyy palkkauksessa.

Kuten huomaatte, minulla ei ole taitoa tuottaa ymmärrettävää tekstiä. Onneksi elantoni ei ole kyseisestä taidosta kiinni.
 
Joopa joo, tämä nyt sitten ihan varmasti edustaa koko Suomen opettajia. Mitä jos otetaankin opettajilta pois se 500 euroa ja jaetaan muille, niillä kun ei näytä mitään tekemistäkään olevan.

Sulla taitaa olla joku ihan henkilökohtainen ongelma tämän koko aiheen kanssa. Samalla tavalla ne minun tuntemat 33 opettajaa ovat vain esimerkkejä kuin pari ne opettajat joiden kanssa sinä olet jutellut.
 
Luulet että opettajat duunit loppuu samantien kun opetustunnit on pidetty ja "loma" alkaa? Kukakohan ne tunnit sitten esim. valmistelee ja kokeet korjailee, jne..

Lisää offtopiccia...

Tiedän kyllä, että opetusvelvollisuuden lisäksi opettajilta menee aikaa tuntien valmisteluun, mutta enpä ole nähnyt yhdenkään opettajan tekevän pahemmin töitä lomalla.

Yksinkertaistettu esimerkki:
*Peruskoulun opettaja tienaa keskimäärin 2500 euroa kuussa. -> 30000 euroa vuodessa
*Jos opettajien ylimääräinen, noin kahden kuukauden palkallinen loma otetaan huomioon ja opettajien vuosittaiseksi työssäoloajaksi lasketaan kymmenen kuukautta, tulee opettajan työssäoloajan ansioksi 3000 euroa kuukautta kohti.

*Insinööri tienaa keskimäärin 3300 euroa kuussa -> 39600 euroa vuodessa
*Jos insinööri haluaa pitää kaksi kuukautta palkatonta lomaa, vuosiansioksi muodostuu 33000 euroa.
*Kun vuosiansio jaetaan koko vuodelle, keskimääräiseksi kuukausipalkaksi tulee 2750 euroa.

*Jos insinööri on saman verran vuodessa lomilla kuin opettaja, muodostuu insinöörin keskimääräiseksi kuukausipalkaksi vain 2750 euroa kuussa. (vs. opettajan 2500 euroa kuussa)
*Opettajien edut huomioiden opettajan palkka on hyvä. Esimerkiksi insinöörit joutuvat monesti tekemään palkkansa eteen säännöllisesti ylitöitä.

Lisättäköön vielä, että en väheksy opettajien töitä, mutta korkeasti koulutettujen joukosta löytyy huomattavasti huonommin palkattuja ammattiryhmiä, joiden palkkausta tulisi pyrkiä kehittämään.

nimim. opettajan poika & muutama kaveri peruskoulun ja lukion opettajina
 
Sulla taitaa olla joku ihan henkilökohtainen ongelma tämän koko aiheen kanssa. Samalla tavalla ne minun tuntemat 33 opettajaa ovat vain esimerkkejä kuin pari ne opettajat joiden kanssa sinä olet jutellut.

Oho, nyt mulla on jo ongelmakin. Kova olet ihmisia analysoimaan. :david:

Minulla on mielipide asiaan ja keskustelen siitä vaikka seuraavat 10 vuotta jos kukaan ei pysty asiaa niin perustelemaan, että mielipiteeni asiaan muuttuu.
 
Oho, nyt mulla on jo ongelmakin. Kova olet ihmisia analysoimaan. :david:

Minulla on mielipide asiaan ja keskustelen siitä vaikka seuraavat 10 vuotta jos kukaan ei pysty asiaa niin perustelemaan, että mielipiteeni asiaan muuttuu.

Sinä provosoit ja laitat muiden kirjoittamaksi asioita joita ne eivät ole kirjoittaneet. Ja jostain syystä vain tässä threadissä. Kun tiedän että osaat kirjoittaa järkevästi ja perustellen niin ihmettelen miksi se taito jää nyt käyttämättä. Siksi tuo sun mielipidekään ei oikein välity.
 
Yksinkertaistettu esimerkki:
*Peruskoulun opettaja tienaa keskimäärin 2500 euroa kuussa. -> 30000 euroa vuodessa
*Jos opettajien ylimääräinen, noin kahden kuukauden palkallinen loma otetaan huomioon ja opettajien vuosittaiseksi työssäoloajaksi lasketaan kymmenen kuukautta, tulee opettajan työssäoloajan ansioksi 3000 euroa kuukautta kohti.

*Insinööri tienaa keskimäärin 3300 euroa kuussa -> 39600 euroa vuodessa
*Jos insinööri haluaa pitää kaksi kuukautta palkatonta lomaa, vuosiansioksi muodostuu 33000 euroa.
*Kun vuosiansio jaetaan koko vuodelle, keskimääräiseksi kuukausipalkaksi tulee 2750 euroa.

*Jos insinööri on saman verran vuodessa lomilla, kuin opettaja muodostuu insinöörin keskimääräiseksi kuukausipalkaksi vain 2750 euroa kuussa. (vs. opettajan 2500 euroa kuussa)
*Opettajien edut huomioiden opettajan palkka on hyvä. Esimerkiksi insinöörit joutuvat monesti tekemään palkkansa eteen säännöllisesti ylitöitä.


Et taida olla insinööri noiden laskelmien kanssa??? Onko insinöörit ainoa ryhmittymä Suomessa kelle ei kerry lomakorvauksia??? Mun mielestä insinööreillä on ihan normi kesälomat niinku muillakin.Toihan olis vastaavasti että jos opettajat ei haluaisi "palkkaa" kesäkuukausilta niin vuosiansio olis 25 000 e ja jos sen jakaa työssäolo kuukauksilla niin siitähän tulee 2500? Ja palkkansa eteen insinööri ei tee ylitöitä. Palkka tulee teki ylitöitä tai ei. Ylitöistä tulee lisää liksaa tai näin olen ymmärtäny. Opettajien ylitöistä ei tu edes kiitosta.
 
Ja palkkansa eteen insinööri ei tee ylitöitä. Palkka tulee teki ylitöitä tai ei. Ylitöistä tulee lisää liksaa tai näin olen ymmärtäny. Opettajien ylitöistä ei tu edes kiitosta.

Paljonkohan olikaan se ylempien toimihenkilöiden viikkotyöaika Taitaa olla lähempänä 45h? Ei näy palkassa.
 
Et taida olla insinööri noiden laskelmien kanssa??? Onko insinöörit ainoa ryhmittymä Suomessa kelle ei kerry lomakorvauksia??? Mun mielestä insinööreillä on ihan normi kesälomat niinku muillakin.Toihan olis vastaavasti että jos opettajat ei haluaisi "palkkaa" kesäkuukausilta niin vuosiansio olis 25 000 e ja jos sen jakaa työssäolo kuukauksilla niin siitähän tulee 2500? Ja palkkansa eteen insinööri ei tee ylitöitä. Palkka tulee teki ylitöitä tai ei. Ylitöistä tulee lisää liksaa tai näin olen ymmärtäny. Opettajien ylitöistä ei tu edes kiitosta.


Keskipalkkoihin on laskettu mukaan ylityöt ja niistä saatavat korvaukset.
 
Joo ja pekkaset. Ja niitä kertyy 12.5 pvä/v. Kun opettajien päivä on lyhyempi kun se 8h nii niitä ei kerry. Saatan olla väärässäki?
 
Tuosta laskelmastahan selviää selvästi, vaikka kuinka yritit vääntää, että korkeasti koulutetut opettajat ovat selvässä palkkakuopassa matalammin koulutettuihin insinööreihin verrattuna. Mitä jos palkkojen nostamisen sijaan laskettaisiinkin insinöörien palkkoja 500 eurolla ja paperimiesten tonnilla kuussa, niin kaikki olisivat tyytyväisiä. :)

Edit. Paitsi tietysti insinöörit ja paperimiehet... ;)
 
No niin minäkin. Oma poika oli vastasyntyneiden teholla viikon verran sokeritipassa. Siellä ne hoitajat teki oikeasti aivan kaiken, lääkärit kävi vain tsekkaamassa kerran pari päivässä hommat. Mutta siellä nyt ei ainakaan vaikuttanut mitään hoitajapulaa ja älytöntä kiirettä koko ajan olevan. Eli tuntui että resurssit olisi mitoitettu oikein siinä kohtaa?

Joo lasten teholla ei luonnollisestikkaan voi olla kiire ja siellä resurssit onkin mitoitettu sen mukaan. Sen verran äärimmäistä seurantaa ja keskittymistä vaatii hoito teholla ja erityisesti lasten teholla, ettei siitä mitään tulisi kiiressä
 
Lisää offtopiccia...

Tiedän kyllä, että opetusvelvollisuuden lisäksi opettajilta menee aikaa tuntien valmisteluun, mutta enpä ole nähnyt yhdenkään opettajan tekevän pahemmin töitä lomalla.

Yksinkertaistettu esimerkki:
*Peruskoulun opettaja tienaa keskimäärin 2500 euroa kuussa. -> 30000 euroa vuodessa
*Jos opettajien ylimääräinen, noin kahden kuukauden palkallinen loma otetaan huomioon ja opettajien vuosittaiseksi työssäoloajaksi lasketaan kymmenen kuukautta, tulee opettajan työssäoloajan ansioksi 3000 euroa kuukautta kohti.

*Insinööri tienaa keskimäärin 3300 euroa kuussa -> 39600 euroa vuodessa
*Jos insinööri haluaa pitää kaksi kuukautta palkatonta lomaa, vuosiansioksi muodostuu 33000 euroa.
*Kun vuosiansio jaetaan koko vuodelle, keskimääräiseksi kuukausipalkaksi tulee 2750 euroa.

*Jos insinööri on saman verran vuodessa lomilla kuin opettaja, muodostuu insinöörin keskimääräiseksi kuukausipalkaksi vain 2750 euroa kuussa. (vs. opettajan 2500 euroa kuussa)
*Opettajien edut huomioiden opettajan palkka on hyvä. Esimerkiksi insinöörit joutuvat monesti tekemään palkkansa eteen säännöllisesti ylitöitä.

Lisättäköön vielä, että en väheksy opettajien töitä, mutta korkeasti koulutettujen joukosta löytyy huomattavasti huonommin palkattuja ammattiryhmiä, joiden palkkausta tulisi pyrkiä kehittämään.

nimim. opettajan poika & muutama kaveri peruskoulun ja lukion opettajina

Onhan tämä :offtopic:, mutta en ymmärrä miten tuo insinöörien palkkojen vertailu liittyy opettajien palkkojen vertailuihin? En pidä itseäni ainakaan korkeasti koulutettuna, aineenopettajia puolestaan pidän.

Insinöörien keskiliksa on mielestäni ihan kohdillaan koulutuksen "vaativuuten" nähden. Ohessa huonolaatuinen kuva palkkamediaanista.

attachment.php
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestä kaikilla on hyvät palkat. Ne ketkä ei ole tyytyväisiä voisivat miettiä uutta ammattia. Sitä en ymmärrä miksi jotku hakeutuu alalle missä ei saa tarpeeksi liksaa työmäärään nähden. Eikös kaikki ole kuitenki siitä kiinni millasen työsopimuksen kirjottaa... Olisko ollut syytä miettiä mihin kouluun suuntaa peruskoulun jälkeen. Jos on ni sinisilmänen ettei ota selvää kui paljon palkkaa saa siitä ammatista mihin on ajautumassa ni on syytä olla tyytyväinen siitä mitä saa sit ku saa.

Melkoinen aivopieru tuli.

Mutta eikös näissä jutuissa ollu se pointti että hoitajille "luvattiin" se korotus ja siinä olikin yks nolla liikaa. Tosta valittaminen on hatunnoston arvosta kun taas opettajat on nii munattomia ettei yhtenäkään vuonna ole sen vertaa ryhmittyneet että tulisi edes puhetta palkankorotuksista. Akava järjestönä ei pysty ajamaan muutako omille toimijoilleen lisää liksaa. Puheenjohtajalla on aivan käsittämättön palkka. Suomen hallituksessa joka kymmenes istuja on opettaja mutta sielläki ollaan tyytyväisiä vain omiin tuloihin.

Kaikkien pitää liittyä paperiliittoon jotta tulis joku roti (500) noihin korotuksiin.
 
Sinä provosoit ja laitat muiden kirjoittamaksi asioita joita ne eivät ole kirjoittaneet. Ja jostain syystä vain tässä threadissä. Kun tiedän että osaat kirjoittaa järkevästi ja perustellen niin ihmettelen miksi se taito jää nyt käyttämättä. Siksi tuo sun mielipidekään ei oikein välity.

No jos nyt viittaat tohon opettajakommenttiini, niin se oli yleisellä tasolla kuitti takaisin, kun esim. minä en voi muutaman kirjoittajan mielestä hoitajien hommasta tietää mitään, kun en ole itse hoitaja. Näköhavainnot eivät riitä. Ehkä turha provo, ehkä ei, mutta keskustelu jatkuu.

Joo lasten teholla ei luonnollisestikkaan voi olla kiire ja siellä resurssit onkin mitoitettu sen mukaan. Sen verran äärimmäistä seurantaa ja keskittymistä vaatii hoito teholla ja erityisesti lasten teholla, ettei siitä mitään tulisi kiiressä

No luulisi että se henkilökunto on mitoitettu tarpeen mukaan kaikissa paikoissa? Vai onko jossian rankattu mikä ihmisryhmä ansaitsee toista paremman hoidon? Kuulostaa hyvin omituiselle. Sanomattakin on selvää, että jossain päivystyshommissa on välillä sikakiire ja välillä ei mitään tekemistä.

Mutta eikös näissä jutuissa ollu se pointti että hoitajille "luvattiin" se korotus ja siinä olikin yks nolla liikaa. Tosta valittaminen on hatunnoston arvosta kun taas opettajat on nii munattomia ettei yhtenäkään vuonna ole sen vertaa ryhmittyneet että tulisi edes puhetta palkankorotuksista. Akava järjestönä ei pysty ajamaan muutako omille toimijoilleen lisää liksaa. Puheenjohtajalla on aivan käsittämättön palkka. Suomen hallituksessa joka kymmenes istuja on opettaja mutta sielläki ollaan tyytyväisiä vain omiin tuloihin.

Poliitikon puhuu aina yhtä ja tekee toista. Eipä ole näkynyt tonniin asti verovapaita osinkojakaan, taitaa toteutua vasta joskus vaalikauden lopussa. Eli tuo 500 euroa taitaa jakaantua neljälle vuodelle, minkä siis vaalikausikin kestää. En minä ainakaan ole huomannut, että ne ois kerralla tuon luvanneet kellekään antaa. Tai jos tosta jotain faktaa on, niin tiedättepä sitten mitä puoluetta ei ainakaan kannata äänestää seuraavissa vaaleissa. Tosin en tiedä onko siellä yleensäkään puoluettä, jota kannattaisi äänestää, siksi itse äänestän aina henkilöä, oli siinä järkeä tai ei. Sorry :offtopic:
 
Back
Ylös Bottom