S.Selkäinahon penkkiohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zordun
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
"Peruskausi:
Viikko sarjat x toistot x kuorma ( % )
1 5x5x70
2 5x70, 5x72,5, 5x75, 5x72,5, 5x70
3 6x5x70
4 5x70, 75, 80, 75, 70
5 7x5x70

Kisakausi:
Viikko sarjat x toistot x kuorma ( % )
6 4x3x75 4x2x85
7 3x4x75 6x4x80
8 4x3x75 3x2x90
9 3x4x75 6x4x80
10 2x3x75 2x2x95
11 kisa / testaa maksimi ! "

Elieli...onko peruskauden viikolla 4 todellakin tarkoitus tehdä yhteensä vain 9 nostoa vai onko noiden prosenttien edestä jääneet toistoluvut pois?

Homma on copypastettua tuolta Voimaharjoittulu.net :n penkkipunnerrus ABC oppaasta, Sakari Selkäinahon tekemä ohjelma.

Zordun sanoi:
4 5x70, 75, 80, 75, 70

Elieli...onko peruskauden viikolla 4 todellakin tarkoitus tehdä yhteensä vain 9 nostoa vai onko noiden prosenttien edestä jääneet toistoluvut pois?

Tarkoittaa 5x70, 5x75, 5x80, 5x75, 5x70.

Mike sanoi:
Nuo on taas noita wsb höröjen prosenttilaskuja, jos olet vähänkään aloitteleva voimailija, niin unohda tuommoiset. Perusvoimaa vain loppuun asti vedetyillä sarjoilla.

No joo...mulla olis vaan ongelma ton treenituntuman ja oikeen ohjelman kanssa.

Vittu, eihän mua itekään kiinnosta enää lukea tätä ininää enää ;) , mutta pistetään nyt boordille:

Alotin punttiksella käynnin 1,75 vuotta sitten. Lähtötasona oli penkissä se, että tein jotain 4-5X10 40kglla :) Coopperissa kolme vuotta sitten 2650, mutta sillon lenkkeili säännöllisesti ja 10kg sitten ;)

Treenasin sit 3 kertaa viikossa ma,ke,pe kaikilla kerroilla koko yläkropan läpi, ei jalkoja. Pirusti sarjoja, tyyliin penkkiä 4X10, ylätaljaa 3X8-10, pystypunnerruksia 3X10, alataljaa 2X10, hauis ja ojentajat 3X10.

Tota jatku sit kunnes rupes olemaan aivan paskana kun seuraavan treenin eka sarja alko. Sanotaan että täysjumi tuli 6kk sisällä. No sitte pudottelin karkeesti puoleen noita sarjamääriä, tein yläkropan _enää_ 2 kertaa viikossa ja yhtenä kertana jalat.

Vähentäminen autto. Tultiin alle 12kk:ssa siihen, että penkin pysty vetään jotain 4X10X60kg puhtaasti ilman suurta vääntämistä. Sit alko hidas kasvu, jonka lopulla viime jouluna tein parhaimmillani penkissä (tyhjää tankoa, 8X40kg, 6X60kg, 8X70kg, 6X70kg, 5X70kg, 10X60kg). Aiemmin syksynä olin pidentänyt palautumista silleen että penkin ja yläselän tein aina 4 päivän välein. Vähennyksen alussa tuli kehitystä, sit lähettiin tulemaan alaspäin sarjapainoissa.

Ottaa patiin kun tossa penkissä on oikeastaan 12kk saatu sarjapainoissa alle 10kg lisäys, ja loppu puolenavuotena se nollattiin :)

Ainoa missä on pientä kehitystä on jalat. Nykyään tosin vielä fillaroin kouluun (30min menopaluu), vaan ei näytä jalkoja haittaavan. Yläselässä myös pikkiriikkistä kehitystä, sarjoja teen puolet siitä mitä penkissä. Vaan jos vähentää kovan penkin pariin kolmeen sarjaan, niin häviää loppukin tuntuma.

En tiiä onko taantumaan myös se, että oon tehny yläkroppapäivänä silleen, että ensin penkki, sit selkä, sit taas työntäviä... isompia painojahan tolla saa nosteltua, kun vuorottelee, mutta saman lihasryhmän putkee tekeminen ainakin täräyttää hapoille pahemmin. Toisaalta alussa tuolla vuorottelulla tuli kehitystä.

Jokatapauksessa, otan homman lujaa, en usko että vika on yrityksen puutteessa. Kreatiinipurkki avautu ainaki uudestaan :/ Onko se vika nyt siinä, että teen liian vähä vai liian paljon. Toimiiko toi S.Selkäinahon ohjelma? :) Jossain vaiheessa kokeilin jotain kuukauden vielä tommosta kerran viikossa vetävät, työntävät ja jalat, mutta tuntuma lähti... ei jaksanu vaan nostaa niitä painoja vaikka ei menny hapoillekaan. Sen takia oon tehny kadesti viikossa saman yläkroppasetin.

Niin siis selvennykseksi vielä: en tiiä mitä teen väärin, kun kehitys jämähtänyt ja tullut takasin päin. En tiiä mikä on muuttunut niin että lähti laskuun. :(

Toi 2x6 systeemi toimii kokeneilla niin toimii varmasti myös aloittelevalle ja kaikille siltä väliltä. Kannattaa kokeilla, mua ei ainakaan vois vähempää kiinnostaa laskee jotain perkeleen prosentteja joka viikolla ja treenille.

Tuolla voimanosto puolella on myös threadeja samasta aiheesta, mutta ei kovinkaan moni palstalaisista ole ilmeisesti tehnyt ohjelmaa käytännössä.

Itse aloin tekemään/olen tekemässä ohjelman perusvoimaosiota (4. viikko lähtee). Pääliikkeinä käytän kyykkyä, penkkiä ja maastavedon tilalla rinnallevetoa.

Perusvoimanhankintaan olen aiemmin käyttänyt 2-3 kovaa loppuun asti vedettyä sarjaa (toistot 6-10). Tähän päälle apuliikkeitä 3-4 kpl. Tällä menetelmällä olen myös saanut tuloksia aikaan, mutta nyt kaipasin hieman vaihtelua...

Moni kauhisteli prosenttien laskemista, mutta prosentit lasketaan siis alkuhetken tilanteen mukaan eikä joka kerta erikseen (koska ethän sinä voi joka viikon jälkeen tietää maksimiyköstä). Eli jos nostat penkistä vaikka 100 kg niin käytettävät painot perusvoimajaksolla on 70kg-80kg ei kovin vaikeaa matematiikkaa?

Itseä on miellyttänyt se ettei jokaista sarjaa tarvitse vetää loppuunasti ja kun pääliikkeen on suorittanut niin ohjelmassa ei hirveästi ole enää jäljellä. Silti paikat on saanut yhtälailla kipeäksi kuin niillä 2-3 loppuunviedyllä sarjalla+useammalla apuliikkeellä!

Mitä olen lukenut niin jos haluaa ihan sitä yköstä piikata niin on olemassa parempiakin keinoja, mutta perusvoimanhankintaan tuo ohjelma on hyvä.

Kysyit siitä sarjamäärästä niin siitä on jäänyt ne 5* edestä pois.

Itellä on nyt peruskausi takana ja tänään lähtee tänään maksimikausi käyntiin kyykyllä. Teen kyykkyyn ja penkkiin samaan aikaan tuota ABC:tä. Nyt voi jo sanoa, että tämän ohjelman jälkeen on kunnossa! Peruskauden volyymi oli sen verran kova, että apuliikkeet oli itsellä miltei nollassa.

Zordun sanoi:
Niin siis selvennykseksi vielä: en tiiä mitä teen väärin, kun kehitys jämähtänyt ja tullut takasin päin. En tiiä mikä on muuttunut niin että lähti laskuun. :(
Todennököisesti olet treenannut liian pitkään liian raskailla painoilla. Ota nyt vaan reilusti keveät raudat ja lähde pikkuhiljaa nostamaan niitä. Toi 2x6 tai 5x5 samalla raudalla on ok. Aina kun menee läpi lisää painoa. Pitäs tossa vaiheessa kehittyä melkeen millä vaan, ellei treenaa liikaa. (eli liian raskailla liian pitkään). Niin, ja pidä myös kevyitä viikkoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba: Ei siinä mikään kauheen kova homma ole kun laskee kaiken valmiiksi ja treeneissä kattoo vaan lapusta paljonko painoo laitetaan.

Itse kokeilin tota ohjelmaa ihan huvikseni vaihtelun vuoksi, vaikka kehonrakennushan on mun laji. Sain sillä penkkituloksen 115 kg:sta 130 kiloon. Ei vaan tuntunu enää mikään tavallinen treeni nostavan tulosta, mutta toi autto. Ja tähän pitää tietenkin laittaa selvennys: Mun elämäntehtävä ei ole nostaa penkkitulosta, alko vaan ahistaan kun oli niin kauan samassa ja piti tehdä jotain. Saa siitä ihan kivasti motivaatioo kun huomaa tulosten nousseen ja rintaakin on helpompi rankaista kun on hermotus kunnossa ja saa ladata enemmän painoa.

Juu, ei toi laskeminen tosiaankaan oo kova homma. Mulla menee ehkä 5min., kun lasken treenipainot 3 kuukaudeksi eteenpäin. Muutenkin vitusti helpompaa saada voimaa tarttumaan, ku niin, että vääntäis sokeesti joka kerta ja miettis miltä tuntuu, vedänkö loppuun, onko kevyen viikon aika yms. Tokihan alkuun kehittyy pelkällä pyramiidillä jne., mutta ku natuna mennään ja kehitys hiipuu, niin treenit pitää jo suunnitella tarkemmin, että sen saa pysymään jatkuvana.

jarze sanoi:
Juu, ei toi laskeminen tosiaankaan oo kova homma. Mulla menee ehkä 5min., kun lasken treenipainot 3 kuukaudeksi eteenpäin. Muutenkin vitusti helpompaa saada voimaa tarttumaan, ku niin, että vääntäis sokeesti joka kerta ja miettis miltä tuntuu, vedänkö loppuun, onko kevyen viikon aika yms. Tokihan alkuun kehittyy pelkällä pyramiidillä jne., mutta ku natuna mennään ja kehitys hiipuu, niin treenit pitää jo suunnitella tarkemmin, että sen saa pysymään jatkuvana.
Mulla menee kans laskemiseen se 5 min per 3kuukautta ja ohjelmasta voin sanoa sen verran että toimii tosi hyvin.Itellä 3kiertoa takana ja tulos parannus noin 15-20kg.165kg>180-185kg raw ja natu,eli ei tuo mikään paska ohjelma ainakaan oo.Ennen tein perus ohjelmilla ja penkki jauhoi paikallaan lähes 3-vuotta 160kg>165kg tuona aikana.Mutta aloittelijan tosiaan kannattaa tehdä niillä perus ohjelmilla niinkuin Mike mainitsikin.

Okei pojat, uskotaan et se laskeminen on pikkujuttu. No tähän asti on pelittänyt hyvin toi 2x6, tosin näin dietill ollessa ei kummosta kehitystä tartte oottaa muutenkaan, mutta joskus 4 viikon päästä pitäs taas päästä lataamaan kaloreita koneeseen vähän eri tahtiin... :hyper:

Timba79 sanoi:
Okei pojat, uskotaan et se laskeminen on pikkujuttu. No tähän asti on pelittänyt hyvin toi 2x6, tosin näin dietill ollessa ei kummosta kehitystä tartte oottaa muutenkaan, mutta joskus 4 viikon päästä pitäs taas päästä lataamaan kaloreita koneeseen vähän eri tahtiin... :hyper:

Kyllähän sitä dieetillä tuloksia nostellaan. Itelläkin dieetti menossa ja odotan että tuo Saken ABC tuo sen 10 kiloa kyykkyyn ja 5-10 kiloa penkkiin vaikka olen 6-8 kiloa kevyempi!

neutraali sanoi:
Mulla menee kans laskemiseen se 5 min per 3kuukautta ja ohjelmasta voin sanoa sen verran että toimii tosi hyvin.Itellä 3kiertoa takana ja tulos parannus noin 15-20kg.165kg>180-185kg raw ja natu,eli ei tuo mikään paska ohjelma ainakaan oo.Ennen tein perus ohjelmilla ja penkki jauhoi paikallaan lähes 3-vuotta 160kg>165kg tuona aikana.Mutta aloittelijan tosiaan kannattaa tehdä niillä perus ohjelmilla niinkuin Mike mainitsikin.
Hahaa..lähes täysin samoja kokemuksia. Mä hinkkasin pyramiidiä ja tossa 130-140 kohdalla hyyty...melkein pariksi vuodeksi. Ekalla 10vko itte suunnittelemalla nostatuksella 155kg..sen jälkeen ehkä puoli vuotta erinäköistä räpellystä ja tulos sama. Nyt 8kk prosenttiohjelmaa takana ja penkki n.180kg. RAW ja natuna. Todellakin sitä mieltä, että kannattaa laskea prosentteja..ainakin tässä vaiheessa.

jarze sanoi:
Hahaa..lähes täysin samoja kokemuksia. Mä hinkkasin pyramiidiä ja tossa 130-140 kohdalla hyyty...melkein pariksi vuodeksi. Ekalla 10vko itte suunnittelemalla nostatuksella 155kg..sen jälkeen ehkä puoli vuotta erinäköistä räpellystä ja tulos sama. Nyt 8kk prosenttiohjelmaa takana ja penkki n.180kg. RAW ja natuna. Todellakin sitä mieltä, että kannattaa laskea prosentteja..ainakin tässä vaiheessa.
Tuntuuko sulla peruskaudella ikinä raudat painavalta(vaikkka kevyellä tehdäänkin).Itsellä joskus tuntuu nuo "peruskauden"raudat ihmeenkin painavilta, mutta sitten ""raskaalla" kaudella menee yllättävänki kevyesti, ihme juttu miten sulla?

Force sanoi:
Kyllähän sitä dieetillä tuloksia nostellaan. Itelläkin dieetti menossa ja odotan että tuo Saken ABC tuo sen 10 kiloa kyykkyyn ja 5-10 kiloa penkkiin vaikka olen 6-8 kiloa kevyempi!

Yleisesti nousee tulokset dietilläkin, mutta penkki on sellanen että se jostain syystä tökkäsee heti kun ollaan vähänkään pidempään miinuksella. Esim. alataljasssa paukku tänään taas kirkkaasti uudet sarjaenkat.

neutraali sanoi:
Tuntuuko sulla peruskaudella ikinä raudat painavalta(vaikkka kevyellä tehdäänkin).Itsellä joskus tuntuu nuo "peruskauden"raudat ihmeenkin painavilta, mutta sitten ""raskaalla" kaudella menee yllättävänki kevyesti, ihme juttu miten sulla?
Tuota noin. Mä en oo tätä saken ohjelmaa tehnyt, mutta Bulgaari-systeemiä oon jauhanu sen 8kk. Kyllähän ne joskus tuntuu raskaammalle, mutta painot on sellasia, että treenit menee läpi koska vaan. Tossa bulgaarijutussa mä oon tehny 2 penkkitreeniä viikkoon..toinen kovempi..toinen enemmän nopeutta. stressijakso on 2vko, palautusjakso 2vko, vakautus 7vko, palautus 2vko. Vakautusjaksolla rupee yleensä loppua kohti rauta painamaan, mutta kun 2vko kevennettyä..2vko stressiä..2vko kevennettyä..niin rauta tuntuu taas kevyeltä vakautusjaksolla..vaikka niitä on kovennettu..ja taas vakautusjakson loppua kohti rupee jumi lähenemään. Näyttäs olevan tossa saken ohjelmassaki määrät aika sopivia peruskaudella. Pidätkö kevyen viikon ton maksimin jälkeen?

jarze sanoi:
Tuota noin. Mä en oo tätä saken ohjelmaa tehnyt, mutta Bulgaari-systeemiä oon jauhanu sen 8kk. Kyllähän ne joskus tuntuu raskaammalle, mutta painot on sellasia, että treenit menee läpi koska vaan. Tossa bulgaarijutussa mä oon tehny 2 penkkitreeniä viikkoon..toinen kovempi..toinen enemmän nopeutta. stressijakso on 2vko, palautusjakso 2vko, vakautus 7vko, palautus 2vko. Vakautusjaksolla rupee yleensä loppua kohti rauta painamaan, mutta kun 2vko kevennettyä..2vko stressiä..2vko kevennettyä..niin rauta tuntuu taas kevyeltä vakautusjaksolla..vaikka niitä on kovennettu..ja taas vakautusjakson loppua kohti rupee jumi lähenemään. Näyttäs olevan tossa saken ohjelmassaki määrät aika sopivia peruskaudella. Pidätkö kevyen viikon ton maksimin jälkeen?
Pidän kevennetyn viikon sekä peruskauden jälkeen että raskaan kauden jälkeen.Joo tuossa saken ohjelmassakin on nuo painot sellaset että ohjelma kyllä menee läpi milloin vaan, mutta maksimi kauden viimenen viikko voi mennä kyllä vituksi jos on huono päivä(2*2*95%)onneksi ei oo vielä menny vituiksi, mutta varmaan jossain vaiheessa menee tai ainakin on sellainen kutina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom