hmm, tulee mieleen tätä ketjua lukiessa että tieto on tuskaa... Onko se niin? Miksi haluamme valita tiedottomuuden? Miksi on parempi olla tietämättä, kuin tietää? En halua tietää omaa kuolin päivääni, miksi en? En osaa vastata kysymykseen.
Mulle tiedottomuus asioista tuo ainakin ihan hirveesti lohtua, enkä missään nimessä haluaisi tietää kuolinpäivääni. Tämä johtunee siitä, että tiedottomuus antaa tilaa joskus varsin tyhjänpäiväselle haihattelulle ja toivolle.
Ajatellaan esimerkiksi ihan näin ensialkuun ja pienimuotoisesti kuolemaa ja olemista sekä sen merkitystä noin yleisesti. Moni uskoo, että elämällä ja yleisellä asioiden olemassaololla on jonkin sortin merkitys, tai ainakin, että sillä saattaa olla jonkinlainen suurempi agenda. Vaikkei yksilö haekaan yleensä arjessaan vastauksia mihinkään isoihin kysymyksiin, siellä taustalla voi olla toivonkipinä jostain "totuudesta". Mä en millään haluaisi uskoa, että maailma vaan joskus loppuu. Että mä kuolen ja sen jälkeen tulee toisia jotka kuolee. Että maailmankaikkeus saattaa(nykytiedon mukaan) olla vaan ainutkertainen kokonaisuus, joka pikkuhiljaa näivettyy ilman että uutta big bangia tulee koskaan tapahtumaan. Roikutaan täällä jonkin aikaa ja sitten kaikki hitaasti kuolee.
Koska me ei oikeasti ymmärretä, miten kaikki on saanut alkunsa ja miksi, tai mihin kaikki loppuu ja miten(yksilötasolla tai maailmankaikkeuden tasolla), me voidaan ajatella, että jumalalla on meille suunnitelma, joka on se suuri merkitys. Tai sitten me voidaan ajatella, että jossain vaiheessa joku keksii tieteellisesti validin tarkoituksen tähän olemiseen ja sitten me tullaan autuaiksi. Ei tätä ehkä koskaan tapahdu, mutta se, että me ei tiedetä että sitä ei voisi tapahtua, antaa toivonkipinän olemiseen.
Tää ei tarkoita sitä, että kaikki ajattelisi asiaa näin. Monille elämän merkitykseksi riittää pienet asiat ja se on aivan helvetin terve näkökanta mun mielestäni. Yleisesti ihmisellä on kuitenkin jonkin sortin eksistentiaaliangstiin taipumusta, näkeehän sen jo siitä, että tiedettä ja uskontoa harjoitetaan. Nykyään näitä asioita funtsitaan entistä vähemmän, mikä mun nähdäkseni johtuu siitä, että kaikenlainen egoismi ja hedonismi on pop tätä nykyä. Ei ketään kiinnosta, kunhan on hyvä fiilis, joka saavutetaan merkityksellistämällä elämä niinsanottujen kevyempien tarpeiden tyydytykseen, ostamalla hd telkkari ja tekemällä kropasta nätti. Enkä sano, että tollanen näkökanta olisi jotenkin huonompi, ostan nimittäin kohtapuoliin isomman telkun ja diettaan kesäksi. Mä tulen iloiseksi, kun teen noita juttuja.
Tiedottomuus antaa mahdollisuuden ajelehtia tyytyväisenä tai/ja haihatella mahdollisuuksia, joita ei välttämättä edes ole. Siksi tieto mun mielestäni lisää tuskaa ja päinvastoin.
E. Korjailua