Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu

Eipä muuta kuin BYD talliin niin saa jännitystä elämään.




Taattua Kiinalaatua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oma projekti etenee. Ens viikolla finnitön kilpi ja vähän hienosäätöä teippaukseen. 🙂 Alkaa jo omaan silmään sopia!
54304224-DF93-4096-BB48-C9A15913E78C.jpeg
EFC50AA3-559F-4B18-8EC5-377FD5C7607A.jpeg
 
Eri puolilla eriväriset vanteet? Makeempi kuin mustilla kyllä.👍
Joo. Tarkoitus myös jarrusatulat maalata eri kyljille eri värisiksi, just päinvastaisiin väreihin ku vanteet.

Mutta vasta myöhemmin kun jarrut on jossain vaiheessa tarkoitus päivittää isommiksi ja hiilikeraamisiksi rata-ajoa silmällä pitäen.
 
Saabin raunioilta nousee sähköauto, jopa yli 1000 km range. Toivottavasti etenee tuotantoon asti.


Mihin tollasta 1000km rangea tarvii? Taksikuskit tarvii toki. Ja sellaiset, joilla ei oo latausmahdollisuutta kotona, esim kerrostaloasukit. Lataavat kerran viikossa täyteen ja suhaavat ajot sillä. Mutta henkilöt, niin kuin itse, että latausmahdollisuus kotona. Joka aamu akku täynnä (tai se suositeltu 80%).

Tottakai mitä isompi range sen parempi, vois olla vaikka ∞, mutta tuossa saabin tilanteessa 1000km range on tehty suurentamalla akun kokoa: "Ruotsalainen Carup kertoo auton kulkevan yli 1 000 kilometriä yhdellä latauksella – kiitos valtavan 175 kilowattitunnin akuston." Onko tuo järkevää? Nostanee ihanvitusti auton hintaa jättikokoinen akku.
Vertaa tesla model 3 SR+: 491km 65kw akulla. Kuullostaa paljon tehokkaammalta sähkönkäytöltä. (joo teoreettisia lukuja molemmat).

Parempi myyntivaltti olis nopeampi lataus tai hyötysuhteeltaan paremmat akut, jolla samoilla kilowateilla enemmän kilsoja.
 
Tuli itsekin liityttyä sähkövatkainkuskiksi. Audi Q5 plugari vaihtui lauantaina e-tron sportbackiin. Sähköllä ajaminen rupesi tuntumaan plugarilla niin mukavalta, että miksei sitten aja pelkällä sähköllä. Range tässä ei ole kummoinen, mutta kun voi kotona ladata, niin ei haittaa. Ominaisuuksiltaan ihan kiva auto, aivan mielettömän hiljainen ja mukava ajaa jopa noilla 21'' Bridgestoneilla. Vanteet kyllä vaihtuvat ensi viikolla 20'' ihan juuri tuon mukavuuden takia.

Taidokkaasti ottamaani kuvaan en tietenkään saanut koko autoa mahtumaan :whistle:

aa.jpg
 
Mihin tollasta 1000km rangea tarvii? Taksikuskit tarvii toki. Ja sellaiset, joilla ei oo latausmahdollisuutta kotona, esim kerrostaloasukit. Lataavat kerran viikossa täyteen ja suhaavat ajot sillä. Mutta henkilöt, niin kuin itse, että latausmahdollisuus kotona. Joka aamu akku täynnä (tai se suositeltu 80%).

Tottakai mitä isompi range sen parempi, vois olla vaikka ∞, mutta tuossa saabin tilanteessa 1000km range on tehty suurentamalla akun kokoa: "Ruotsalainen Carup kertoo auton kulkevan yli 1 000 kilometriä yhdellä latauksella – kiitos valtavan 175 kilowattitunnin akuston." Onko tuo järkevää? Nostanee ihanvitusti auton hintaa jättikokoinen akku.
Vertaa tesla model 3 SR+: 491km 65kw akulla. Kuullostaa paljon tehokkaammalta sähkönkäytöltä. (joo teoreettisia lukuja molemmat).

Parempi myyntivaltti olis nopeampi lataus tai hyötysuhteeltaan paremmat akut, jolla samoilla kilowateilla enemmän kilsoja.
Suurin osa ihmisistä ei tarvitsekaan, vaan tilastojen mukaan 1. sukupolven Leafin noin 100 km range riittää valtaosalle (jos pystyy lataamaan kotipihassa). Kuitenkin ilmeisesti sähköauton rajallinen range on ainakin yksi epäluuloa/epävarmuutta herättävä seikka joka estää ihmisiä siirtymästä sähköön - oli huoli rangen riittämättömyydestä sitten todellinen tai ei.

Tuossa puheenaolevassa autossa on useampia eri akkukokoja; tuo isoin lienee myös imagojuttu: no nyt on riittävä range, minähän ostan heti.
 
Tuli itsekin liityttyä sähkövatkainkuskiksi. Audi Q5 plugari vaihtui lauantaina e-tron sportbackiin. Sähköllä ajaminen rupesi tuntumaan plugarilla niin mukavalta, että miksei sitten aja pelkällä sähköllä. Range tässä ei ole kummoinen, mutta kun voi kotona ladata, niin ei haittaa. Ominaisuuksiltaan ihan kiva auto, aivan mielettömän hiljainen ja mukava ajaa jopa noilla 21'' Bridgestoneilla. Vanteet kyllä vaihtuvat ensi viikolla 20'' ihan juuri tuon mukavuuden takia.

Taidokkaasti ottamaani kuvaan en tietenkään saanut koko autoa mahtumaan :whistle:

katso liitettä 252164
Nyt uudet kottikärrynpyörät alla
IMG_2636.jpeg
IMG_2637.jpeg
 
Ite sain kans 55 e-tronin viime kesänä ja yhden talven ajettua, ei ole väliä kelillä 15 cm loskaa niin 21 renkaat ja yli 2500 kg paino pitää auton kuin kiskoilla ja ite ku vähän pohjosemmassa osassa niin kelit on mitä sattuu. Talvella yks pidempi lenkki jossa oli max - 23 C niin range 300 km, kesällä 400 km. Toki tehoa 408 hp sais olla enempi, onko Voimaa koskaan liikaa ?
 
Mihin tollasta 1000km rangea tarvii? Taksikuskit tarvii toki. Ja sellaiset, joilla ei oo latausmahdollisuutta kotona, esim kerrostaloasukit. Lataavat kerran viikossa täyteen ja suhaavat ajot sillä. Mutta henkilöt, niin kuin itse, että latausmahdollisuus kotona. Joka aamu akku täynnä (tai se suositeltu 80%).

Tottakai mitä isompi range sen parempi, vois olla vaikka ∞, mutta tuossa saabin tilanteessa 1000km range on tehty suurentamalla akun kokoa: "Ruotsalainen Carup kertoo auton kulkevan yli 1 000 kilometriä yhdellä latauksella – kiitos valtavan 175 kilowattitunnin akuston." Onko tuo järkevää? Nostanee ihanvitusti auton hintaa jättikokoinen akku.
Vertaa tesla model 3 SR+: 491km 65kw akulla. Kuullostaa paljon tehokkaammalta sähkönkäytöltä. (joo teoreettisia lukuja molemmat).

Parempi myyntivaltti olis nopeampi lataus tai hyötysuhteeltaan paremmat akut, jolla samoilla kilowateilla enemmän kilsoja.
Mä luulisin, että itselle tuollainen suuremman rangen omaava olisi hyvä?

Työmatka 200-250km/suunta. Työpaikalla vain lämmitystolppa, josta kollega saa kuulemma 100km/8h rangea. Työn luonteesta johtuen kotiin päästyä saattaa tulla kutsu takaisin töihin välittömästi, eli kotona ei välttämättä kerkeisi lataamaan. Talvella saattaisi matka käydä pitkäksi esim. leafilla...

Käsittääkseni aika paljon on ihmisiä, joiden työmatka on jotain 100-300km siivu...
 
Tuli mieleen että nykyään monissa uusissa autoissa ei ole ratin takana mitään mittaristoa, että kuinkahan kätevää on kun joutuu siirtämään katsetta alas ja sivulle, kun perinteisesti riitti että vilkaisee alas.

Jossain vaiheessa autoihin tuli HUD-näyttöjä jotka heijastivat tärkeimmät tiedot tuulilasiin. Onkohan niistä luovuttu kokonaan; voisi kuvitella että olisi aika kätevää. Jos toimii hävittäjäkentokoneissa niin luulisi toimivan myös autoissa..
 
Back
Ylös Bottom