Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli mieleen että nykyään monissa uusissa autoissa ei ole ratin takana mitään mittaristoa, että kuinkahan kätevää on kun joutuu siirtämään katsetta alas ja sivulle, kun perinteisesti riitti että vilkaisee alas.

Jossain vaiheessa autoihin tuli HUD-näyttöjä jotka heijastivat tärkeimmät tiedot tuulilasiin. Onkohan niistä luovuttu kokonaan; voisi kuvitella että olisi aika kätevää. Jos toimii hävittäjäkentokoneissa niin luulisi toimivan myös autoissa..

Teslan koeajossa yllätti että eipä se niin haitannu, nopeuslukema on siinä padin vasemmassa yläkulmassa mahd lähellä kuitenkin niin aika helposti se näkyy ja tavallaan helpommin isot diginumerot näkyy kuin neulamittari ratin takana. Ja paljonko nopeusmittaria oikeasti tarttee kattoa normiajossa? Varmasti työmatkasta selviäisi katsomatta kertaakaan. Suurempi probleemi vois olla lämpötilan/ilmastoinnin säädöt jossain padin valikossa, mutta äänikomennot kun toimii niin ok.
Mutta jos valita saa niin kyllä mittaristo siihen missä aina ollu ja riittävästi manuaali namiskoja perusjutuille. Osa mikä modernina markkinoidaan, tehdään mun mielestä kustannussäästösyistä tai muodikkaista ulkonäkösyistä vähän feikisti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä kyllä vilkuilen nopeusmittaria aika usein, maantieajossa, jos en käytä vakkaria. Kaupunkiajossa en niinkään.

Hudiin voisi laittaa myös esim navigaattorin tärkeimmät tiedot, ja miksei vaikka niin että käyttäjä voisi itse valita mitä näytetään. Mulla toisessa autossa tulee varoitusvalo, jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa.

Puhelimeenhan saa navigaattoreita jotka heijastavat tuulilasiin ajo-ohjeet, lisäksi on sellaisia kännykkätelineitä joissa on muovikansi johon puhelimen näyttö heijastuu jolloin myös saadaan aikaan HUD-näyttö. Mutta olisi kätevää jos ominaisuus olisi sisäänrakennettuna. Nuo puhelinhommat ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän leluja.
 
Onhan HUD edelleen ihan yleinen (lisä)varuste. Ainakin M-B ja VW tarjoavat mm. navigointiin lisättyä AR:ää, tuulilasissa esim. osoitetaan nuolilla mihin suuntaan kääntyä yms.
 
Itellä ollut nyt Tesla Y long range pari kuukautta, noin 1400 km ajanut. Vähän kaksinaiset fiilikset. Hyvää on voimalinja ja yleinen tekniikka, tosin nopeuskameroita ei taida näyttää teslan oma kartta näyttää (?)joten haluaisin vain käyttää google mapsia. Huonoa ehdottomasti yleinen laatuvaikutelma, sisätilat ja melu maantiellä jos ajat vähän kovempaa. Myyn todennäköisesti pois vuoden sisällä, lets see. Juoksin puolimaratonin viikonloppuna ja BMW:n I7 oli esittelyssä lähtöalueella, harva auto on kyllä säväyttänyt ulko-olemuksellaan samalla tavalla.

Ollut myös Ferrarin 296 gtb tilauksessa pari vuotta, rakennusallokaatio alkaa lähestyä ja ilo huomata että jonkinlainen generational car on kuoriutumassa. Arvostelut olleet kauttalinjan todella myönteisiä. Nurburgringilläkin auto kulkee.
 
Tuli mieleen että nykyään monissa uusissa autoissa ei ole ratin takana mitään mittaristoa, että kuinkahan kätevää on kun joutuu siirtämään katsetta alas ja sivulle, kun perinteisesti riitti että vilkaisee alas.

Jossain vaiheessa autoihin tuli HUD-näyttöjä jotka heijastivat tärkeimmät tiedot tuulilasiin. Onkohan niistä luovuttu kokonaan; voisi kuvitella että olisi aika kätevää. Jos toimii hävittäjäkentokoneissa niin luulisi toimivan myös autoissa..
Niin, myös lämppärin säätimien löytyminen käsikopelolla pimeässä ajaessakin luulisi olevan kätevää, silti niistä nupeista siirryttiin kosketusnäyttöön lähes samaan aikaan kun puhelimen (jossa ei silloin näkyny elokuvia) katsomisesta ajon aikana tehtiin laitonta sen vaarallisuuden takia...
 
Ajankohta kun auto konkreettisesti rakennetaan (building allocation), vaikka tilaus olisi tehty pari vuotta aiemmin niin noissa halutuissa malleissa on pitkät jonot. Suomen kiintiö täyttyi meikäläisen auton suhteen viime vuonna joten uusia asiakkaita ei enää hyväksytä (ottavat varmasti varasijalle). Autoa joutuu odottamaan siis 2-3 vuotta.
 
Vihdoin siirryin höpöttelyistä teoiksi ja hain sähköauton. Ei kiinnosta laittaa omaisuuksia autoon saati ottaa kallista autolainaa niin ostin VW ID.3. Oli mielestäni edullinen. Vilkuilin tesla model kolmosta, mutta ihan käytännön syistä id3 parempi. Mukana kulkee kaks turvaistuinskidiä ja usein koira kontissa.
Yks reissu takana 500km ja onhan toi älyttömän hyvä auto. Todella hiljanen, kulkee ku juna. Navi etsi latauspaikat. Ja lähteekin niin maam berkeleesti ku 7,3s 0-100. Verrokkina oon aina ajanut 10s autoilla 😄

Autona ihan tavis, ei mitään ylellisyyttä, mutta minusta säästetty oikeissa paikoissa. Penkit ei säädy sähköllä, mutta toisaalta en ikinä säädä penkkiä 🤷‍♀️ Lasikatto uupuu, mutta pärjännen. Sit taas kaikki hyvät varusteet on kuten aktiivivakkarit, matrix led valot, peruutuskamerat ym kaikki avustimet. Laatu erittäin hyvä.

IMG_6529.jpeg



edit. Eli ihan käyttöautoksi. Suurin osa ajosta 10km säteellä vekslaamista monta kertaa päivässä. Skidit päiväkotiin ja takas, treeneihin ja takas, kauppaan ja takas.
1-2krt kuusta 250km/ suunta työreissu. Säilytys talvet lämpimässä tallissa ja auringon paistaessa lataus omilla aurinkopaneeleilla.

Raportoin myöhemmin säilyykö fiilis yhtä positiivisena.
 
Kävi sillä tavalla että käytiin kaverin kanssa ajan kuluksi vähän kokeilemassa sähköautoja ja plugareita, ja kun kyselin vaihtotarjouksia ensialkuun vaan mielenkiinnosta että minkä arvoinen oma dieselpassatti onkaan sain joka paikasta tarjouksena vähintään saman verran mitä itse olin maksanut reilu puoli vuotta sitten siitä. Tuumin sitten että turha tässä kai on dieseliä kärytellä enää jos sopiva plugari tulee vastaan, kun voin ottaa kalliimman auton ja pitää kulut silti vähintään samoissa lukemissa säästämällä veroista ja polttoaineesta. Kriteereinä oli lähinnä että farkku täytyy olla jossa perseessä sen verran tilaa että sinne menee koirat, työkeikkojen kamppeet sekä että mökkireissu onnistuu ilman peräkärryä tai anoppilaatikkoa.

Niinhän siinä sitten kävi että kuukauden päivät tässä körötellyt Volvo V60 T6 plugarilla ja täytyy sanoa että juuri yhtään ei ole vielä päässyt vituttamaan. Auto kulkee kivasti pelkällä sähköllä niin että melkein kaikki arkiajot kulkee sillä, mutta välillä ajelen power modella tai jatkuvalla nelivedolla ihan vaan huvikseni, pitkälti senkin takia etten usko olevan kauhean terveellistä autolle ettei sitä bensakonettakin välillä käytetä. Auto on oikein mukava ajaa, vähän tunnokkaampaa ohjausta tosin kaipasin alkuunsa ja mietin Bemarin 330e vaihtoehtoa, mutta noissa on jo niin helvetin pienet tavaratilat ettei vaan taivu meikäläisen käyttöön. Tässä on 529 litran takatila ja se on aika lailla minimi millä pärjään. Bemarilla ei yksinkertaisesti ole mitään nelivetoa mikä vastaisi tilojen puolesta tarpeita meikäläisen hintaluokassa joten Volvo jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Tuo on itse asiassa yllättävänkin tilava koska V90 mallissa on vain vähän pidempi ja muutaman kymmentä litraa suurempi perse, eikä takatilan lattia edes ole korotettu akkujen takia niinkuin Mersulla ja Bemarilla tuppaa olemaan. Kattavien koeajojen perusteella valitsin V60 myös sen takia että se tuntui ohjaustuntumaltaan ja ajettavuudeltaan tunnokkaammalta kuin V90 joka oli jo turhan ylitehostettu ja laivamainen. Tietty sekään ei haitannut että hinta oli inhimillisempi.

Sporttisemman ohjauksen Volvo kompensoi aika hyvin sillä miten sujuvasti taas ihan perus arkiajot tuolla menee, auto liikkuu niin sujuvasti ja pehmeästi että ei tarvitse paljoa itse edes tehdä ajamisen eteen. Yhteenlaskettuja tehoja tuossa on karvan vajaa 350hp ja about 600Nm, ei ole vielä tullut tilannetta jossa ei auto liikahtaisi tarpeeksi rivakasti jos tarvitsee. Yllätyin siitä miten hienosti tuo liikkuu myös pelkän bensan voimin, joka selittyy 2 litran bensakoneella jossa on sekä turbo että remmiahdin, pelkästään bensamoottorissa on siis n 250hp. Janoinenhan tuo on ilman sähköä mutta niin sen kuuluukin olla, itse pystyn lataamaan kotona sekä töissä joten ei tuota päänvaivaa.

Autohan on siis sähköllä ajaessa takavetoinen ja bensalla etuvetoinen, yhdessä nelikko. Talvella ajattelin joka tapauksessa tarvittaessa käytellä myös bensaa vaikka lisäkuluja tuleekin, ihan vaan sujuvuuden ja yleisen kestävyyden sekä oman mielenterveyden vuoksi. Sähköllä toimiva takapyörästö on mainio homma kun vertaa esim Optimaan mikä oli pari viikkoa itsellä aiemmin, ja joka pompotti todella herkästi etupäätä kun painoi yhtään enemmän kaasua paikaltaan lähdettäessä. Volvo myös kertoo ja näyttää loogisesti koska ollaan lähellä sitä että bensamoottorikin lähtee pyörimään, eikä käytä sitä asiasta mitenkään kertomatta Kian tapaan. Pelkällä sähköllä ajaminen on näinollen sujuvaa ja loogista kun on koko ajan kartalla siitä miten voimalinja oikein toimii. Enää en lähtisi mielellään sähköllä ajamista pelkkään polttomoottoriin vaihtamaan, on tuo ajaminen sillä niin helvetin sujuvaa ja miellyttävää.

Mitähän muuta sitten. Mukavan hiljainen tuo on myös, verrattuna esim kolmosmallin Teslaan mitä kävin kokeilemassa, jossa kuulosti moottoritiellä siltä kuin pelkääjän ikkuna on auki, ja oli siinä rengasmeluakin ihan perkeleesti. Malli tuossa meikäläisellä on alhaisin momentum, mutta nuo ihan perustason poppikoneet ja kaiuttimet tuottaa jo aika hitsin hyvän äänimaiseman musiikille. Miinusta siitä että 300e meni siihen kun android auto piti käydä asennuttamassa erikseen infotainment-systeemiin, vakiona sen saa vasta Inscription-tason malleihin. Sisäänrakennettu Spotify toistaa kyllä hyvällä äänentasolla musiikit, mutta sen käyttö ja toiminta tahmaa niin vitun paljon ettei hermot kestänyt ja pakko oli saada android auto. Bluetoothin kautta tietty toimi sujuvasti mutta olen sellainen pelle että haluan maksimaalisen äänenlaadun musiikille. Volvon oma navi tulee myös vasta seuraavalla varustelutasolla mukana ja siitäkin olisi pitänyt pulittaa reilu 300e, joten android auton laitolla sai senkin asian kuntoon. Pohdin että asennuttaisin laadukkaamman kaiutinsarjan joskus tuohon, mutta aika siinä ja siinä on viitsiikö kun nämäkin soivat niin hienosti.

Penkit on halvimmallakin tasolla hyvät ja mukavat, itse asiassa tykkäsin noista enemmän kuin kalliimmista kokonahkajakkaroista jotka ei tuntuneet tukevan oikein mistään kunnolla vaan enemmän sellainen nahkasohvamainen tunnelma niissä. Jos pitää jostain valittaa niin nappuloita kaipaisin enemmän. Vaikka kosketusnäyttö toimii ihan sujuvasti, niin haluaisin esim lämpötilalle vanhanaikaisen rullan jota on helpompi räplätä varsinkin ajaessa. On tuossa onneksi vielä jotkut asiat nappien takana toisin kuin monessa muussa modernimmassa tekeleessä. Takaikkuna on myös niin helvetin pieni ja omassa tapauksessa edellisen asiakkaan toimesta todella tummalla kalvolla päällystetty, että varsinkaan aurinkolasit päässä ei tahdo nähdä yhtään mitään sen kautta, vaan sivupeileihin on luottaminen. Tuo yhdistettynä peruutuskameran puuttumiseen meinaa pitkälti sitä, että parkkipaikoilla saa päätä pyöritellä todella ahkerasti ja olla extra varovainen. Ihmiset eivät nimittäin yleensä hoksaa väistää yhtään jossain parkkipaikalla jos eivät selvästi näe auton liikkuvan, kun auto ei pidä mitään ääntä liikahtaessaan.
 
Teslat on apinoille.

Miks apinoille?
Kävin just ajamassa ekaa kertaa pari eri Model S:ää ja innostuin vähäsen.

2018 vuosimallin 100D
2015 P85D Insane+

Molemmat oli ihan mukavia ajaa. P85D piti kokeilla se launch mode kiihdytys 3,3s sataseen. Jumalauta otti mahasta ihan toi kiihtyvyys. 😮
 
Back
Ylös Bottom