Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon reilun vuoden ajanut sähköautolla. Kauppakassiksi ostin mutta oon nyt ajellut sillä ympäri suomeakin. Joudun varmasti pian vaihtamaan sen isompiakkuiseen kun joutuu jatkossa ajelee säännöllisesti 400 km siivuja. Muuten on ajo ihanan halpaa.
 
Millä työ lataatte sähköautoja? Pelkillä kaupallisilla suurteholatureilla vai kotona latausasemat?

Sähköauton hankkiessa ajatus oli laittaa viimeisen päälle latausasemat, autotalliin tulee kolmivaihe. Mutta pari kuukautta ajaneena en oo kokenu tarvetta tolle. Oon ladannu sukosta 8A virralla, lataa sen 2kw. Päälimmäisenä syynä se että aurinkopaneelit tuottaa 3-4kw joka kattaa hyvin latauksen ja tuottoisaan aikaan ~7h saa 100km rangea, eikä itselle tuu arkiajossa niin paljoa, ei tarvi edes joka päivä ladata. Teen pelkkiä etätöitä. Ja pidemmälle reissulle laitan edellisenä päivänä latautuun täyteen.

Tuollaista katselin, että pitäiskö ostaa varuille jos tarviskin ladata nopeammin joskus. Tai jos pörssisähkö huitelee niin vois ajoittaa halvalle tunnille latauksen.
 
Mä lataan schukolaturilla. Mulla olisi kiinteä laturi kotiin mutta kun elämä heittelee niin sitä ei olla asennettu koska asennan sen sitten sinne minne muutan pysyvästi
 
Itsellä ei ole vielä sähköautoa, mutta olen ajatellut sisällyttää kunnon latausaseman asennuttamisen auton hankintabudjettiin. Vaikka periaatteessa normaalista pistorasiasta voi ladata, niin tuntuisi turvallisemmalta käyttää kunnon latauslaitetta.

Alla on Motivan sivuilta asiaa aiheesta:

 
Itsellä ei ole vielä sähköautoa, mutta olen ajatellut sisällyttää kunnon latausaseman asennuttamisen auton hankintabudjettiin. Vaikka periaatteessa normaalista pistorasiasta voi ladata, niin tuntuisi turvallisemmalta käyttää kunnon latauslaitetta.

Alla on Motivan sivuilta asiaa aiheesta:


Juu noin. Mulla on autotallissa todistetusti kunnolliset rasiat ja piuhat ja lataan 8 ampeerilla. On turvallista.
 
Meillä on kaksi sähköautoa, toista ladataan kolmesta vaiheesta ja toista sukolaturilla. Kilometrejä noilla kahdella autolla tulee yhteensä n. 6000km/kk.
 
Millä työ lataatte sähköautoja? Pelkillä kaupallisilla suurteholatureilla vai kotona latausasemat?

Sähköauton hankkiessa ajatus oli laittaa viimeisen päälle latausasemat, autotalliin tulee kolmivaihe. Mutta pari kuukautta ajaneena en oo kokenu tarvetta tolle. Oon ladannu sukosta 8A virralla, lataa sen 2kw. Päälimmäisenä syynä se että aurinkopaneelit tuottaa 3-4kw joka kattaa hyvin latauksen ja tuottoisaan aikaan ~7h saa 100km rangea, eikä itselle tuu arkiajossa niin paljoa, ei tarvi edes joka päivä ladata. Teen pelkkiä etätöitä. Ja pidemmälle reissulle laitan edellisenä päivänä latautuun täyteen.

Tuollaista katselin, että pitäiskö ostaa varuille jos tarviskin ladata nopeammin joskus. Tai jos pörssisähkö huitelee niin vois ajoittaa halvalle tunnille latauksen.
Riittääkö 2kW talvella kunnon pakkasella lataamaan yhtään mitään akkuihin? Akuston lämmitys (+lämpöpumppu sisätilan lämmitykseen) taitaa haukata jo useamman kilowatin.

Itse en oikein ymmärrä miksi ostaa esim. tuollainen blaupunktin hinnat alkaen laite, joka ei näytä edes sisältävän DC-vuotovirran valvontaa, joka on vaatimus latureille.
Taitaa olla vikavirtasuojakytkin myös korvattu kyseisessä vehkeessä jollain anturilla "Laitteen sisäänrakennettu vikavirtasuoja-anturi suojaa vikavirralta (AC- ja DC-suojaus)".
Sen enempää nyt en jaksa hintoja alkaa tutkimaan, mutta ABB terra 11kW näyttää olevan myynnissä 699€ ja laatu on varmasti moninkertainen esim. tuohon Blaupunktiin verrattuna.
Tuohon 3-vaihepistorasiaan helppo liittää laturi, ei tarvi edes olla kiinteä vaan tulppaliitännällä ja laite siihen viereen.
 
Riittääkö 2kW talvella kunnon pakkasella lataamaan yhtään mitään akkuihin? Akuston lämmitys (+lämpöpumppu sisätilan lämmitykseen) taitaa haukata jo useamman kilowatin.

Itse en oikein ymmärrä miksi ostaa esim. tuollainen blaupunktin hinnat alkaen laite, joka ei näytä edes sisältävän DC-vuotovirran valvontaa, joka on vaatimus latureille.
Taitaa olla vikavirtasuojakytkin myös korvattu kyseisessä vehkeessä jollain anturilla "Laitteen sisäänrakennettu vikavirtasuoja-anturi suojaa vikavirralta (AC- ja DC-suojaus)".
Sen enempää nyt en jaksa hintoja alkaa tutkimaan, mutta ABB terra 11kW näyttää olevan myynnissä 699€ ja laatu on varmasti moninkertainen esim. tuohon Blaupunktiin verrattuna.
Tuohon 3-vaihepistorasiaan helppo liittää laturi, ei tarvi edes olla kiinteä vaan tulppaliitännällä ja laite siihen viereen.

Tuo 2kw riittävyys sellanen juttu mikä pitää käytännössä kokea. Ei pysty sanomaan. Autoa säilytän +20 asteisessa tallissa niin pitäis olla akut lämpimät ja sisätilan lämppä tarpeeton.
Ja laatu olikin se pohdinnan aihe, että onko riittävä? Jos lataa 11kw kerran kuussa, mikäli jos suko riittääkin. Varmasti 699e parempi laatu. Ja 1699e vielä parempi laatu. Sitä tosiaan pohdin että kannattaako turhanpantiksi ostaa.
 
Riittääkö 2kW talvella kunnon pakkasella lataamaan yhtään mitään akkuihin? Akuston lämmitys (+lämpöpumppu sisätilan lämmitykseen) taitaa haukata jo useamman kilowatin.

Itse en oikein ymmärrä miksi ostaa esim. tuollainen blaupunktin hinnat alkaen laite, joka ei näytä edes sisältävän DC-vuotovirran valvontaa, joka on vaatimus latureille.
Taitaa olla vikavirtasuojakytkin myös korvattu kyseisessä vehkeessä jollain anturilla "Laitteen sisäänrakennettu vikavirtasuoja-anturi suojaa vikavirralta (AC- ja DC-suojaus)".
Sen enempää nyt en jaksa hintoja alkaa tutkimaan, mutta ABB terra 11kW näyttää olevan myynnissä 699€ ja laatu on varmasti moninkertainen esim. tuohon Blaupunktiin verrattuna.
Tuohon 3-vaihepistorasiaan helppo liittää laturi, ei tarvi edes olla kiinteä vaan tulppaliitännällä ja laite siihen viereen.
Naapuri lataa 8A, eli käytännössä juurikin hieman alle 2kW Teslan MY3:sta ja ei ainakaan viime talvena valitellut. Tosin heillä ajoa ei näytä kovin paljoa tulevan.

Ensi talvena sitten näkee miten oma möhkö pärjäilee, ei meilläkään kilsoja tule keskimäärin kuin max 60 päivässä. Tarvittaessa sitten toimistopäivinä latailee firman pihassa, melko edullista sähköäkin näyttää olevan tarjolla (15c/kwh).
 
Naapuri lataa 8A, eli käytännössä juurikin hieman alle 2kW Teslan MY3:sta ja ei ainakaan viime talvena valitellut. Tosin heillä ajoa ei näytä kovin paljoa tulevan.

Ensi talvena sitten näkee miten oma möhkö pärjäilee, ei meilläkään kilsoja tule keskimäärin kuin max 60 päivässä. Tarvittaessa sitten toimistopäivinä latailee firman pihassa, melko edullista sähköäkin näyttää olevan tarjolla (15c/kwh).

Kuulostaa kyllä erikoiselta, että joku ostaa teslan ja lataa vain sukosta. Akkuhan taitaa olla noissa 50-80kWh, eli yön yli kun lataat niin saat max 100km.
Sehän tietty riittää suurimmalle osalle päivän ajoihin, mutta suko rasioita kun ei suositella käytettäväksi jatkuvaan lataukseen. Kai siellä naapurilla roikkuu laturin yksikkö rasittamassa pistorasian mekaanisia osia myös?

Kannattaa käydä lukemassa Seskon ohjeistus asiaan. Itse tiedän tapauksen, jossa sähköauton lataaja sai sulatettua kaksi pistorasiaa kahdessa eri kiinteistössä mökkireissulla.
 
Kuulostaa kyllä erikoiselta, että joku ostaa teslan ja lataa vain sukosta. Akkuhan taitaa olla noissa 50-80kWh, eli yön yli kun lataat niin saat max 100km.
Sehän tietty riittää suurimmalle osalle päivän ajoihin, mutta suko rasioita kun ei suositella käytettäväksi jatkuvaan lataukseen. Kai siellä naapurilla roikkuu laturin yksikkö rasittamassa pistorasian mekaanisia osia myös?

Kannattaa käydä lukemassa Seskon ohjeistus asiaan. Itse tiedän tapauksen, jossa sähköauton lataaja sai sulatettua kaksi pistorasiaa kahdessa eri kiinteistössä mökkireissulla.
On kyllä asennettu sellainen pihalatausboxi, meilläkin on edeltävä asukas moisen laittanut. Ja latauspiuha on nätisti ripustettu (kuten meillä) niin, että laturi ei vedä johtoa kummastakaan päästä. TSI teline laturille parilla koukulla :giggle:

Ja tosiaan kyllä meilläkin Audissa riittää tuo etanalataus normiarjessa. Eli riippuu täysin ajoprofiilista millainen kotilataus sopii kellekin. Ilman minkäänlaista kotilaustamahdollisuutta en sähkistä hankkisi ikinä. Tällaisiakin sähkiskuomistajia kuitenkin on.

Tosiaan keskustelu yhtiössä avattu 11/22 kWh kotilatureista.

Tommonen

lataus.JPG
 
On kyllä asennettu sellainen pihalatausboxi, meilläkin on edeltävä asukas moisen laittanut. Ja latauspiuha on nätisti ripustettu (kuten meillä) niin, että laturi ei vedä johtoa kummastakaan päästä. TSI teline laturille parilla koukulla :giggle:

Ja tosiaan kyllä meilläkin Audissa riittää tuo etanalataus normiarjessa. Eli riippuu täysin ajoprofiilista millainen kotilataus sopii kellekin. Ilman minkäänlaista kotilaustamahdollisuutta en sähkistä hankkisi ikinä. Tällaisiakin sähkiskuomistajia kuitenkin on.

Tosiaan keskustelu yhtiössä avattu 11/22 kWh kotilatureista.

Tommonen

katso liitettä 254486
Ns super shuko rasia tuossa, joka kestää jatkuvan 16A käytön. Edullinen ratkaisu.
 
Ns super shuko rasia tuossa, joka kestää jatkuvan 16A käytön. Edullinen ratkaisu.

No tässä tullaankin siihen oleelliseen. Itse pistorasia voi kestääkin mekaanisesti sen 16A kuorman, mutta tuohonhan voi sit laittaa lämmitykseen auton viereen ja sit yhdellä tolpalla voi olla lähemmäs 6kW eli sellainen 26A kuormitus kerralla yhdellä tolpalla. Sähköasentajaa harvemmin kiinnostaa miettiä montako tolppaa siellä on ketjutettu, millä kaapeloitu ja mikä siellä on suojalaitteena, kun tulee tollaisen jollekin asentamaan. Sit se kestää sen mitä kestää ja huoltomies käy nostamassa sulakkeita ylös kun sulakkeet paukkuu. Tämä siis taloyhtiöissä, joissa paljon tolppapaikkoja.
Monestihan nuo kestää ylikuormaa jos vaan kaapelit pääsee jäähtymään, mutta ei se silti tee hyvää ratkaisua tuosta tolpasta IMO.
Paras vaihtoehto tollaisten boksien kanssa, että tolpat vaiheistettu ja tehty vaikka niin, että lataus yhdellä ja lämmitykset toisilla vaiheilla.
 
Back
Ylös Bottom