Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä nyt kannattais tilata tänne pohjolan olosuhteisiin sopivaa Toyotaa, kun norjalaiset peruu tilauksiaan.
Meille varmaan range riittäisi, kun eikös se ollut tyypillinen ajomatka päivittäin 25km luokkaa.

Asiakkaat peruvat Toyotan sähköauton tilauksia – ”Määrä on poikkeuksellinen”

Meille kerrottiin sekä mainostekstissä että -videossa autosta, joka selviytyisi erinomaisesti Norjan talvi-ilmastossa, ja jonka toimintamatkan hävikki olisi paljon pienempi kuin muilla sähköautoilla, kertoo Motorin haastattelema norjalainen ostaja.

Edes me maahantuojana emme myynnin alkaessa tienneet, mikä on bZ4X:n ajoakun nettokapasiteetti. Nyt tiedämme ja myös pidämme huolen, että asiakkaatkin tietävät.
 
Vähän hassua; sitten on e-Golf ja ID Golf; hieman sekavaa. Tietysti voi olla että e-Golfin tekeminen lopetetaan, mutta kuitenkin niitä on pitkän aikaa rinnakkain.
Eiköhän se e-Golf jää kokonaan pois, kun tuo ID alkuinen mallisto on se, millä kaikki uudet sähköiset Volkkarit tulee. e-Golf on muutenkin eri laite kuin nykyiset ja tulevat, kun se on polttisauton pohjalta tehty, toisin kuin ID mallisto.
 
Eiköhän se e-Golf jää kokonaan pois, kun tuo ID alkuinen mallisto on se, millä kaikki uudet sähköiset Volkkarit tulee. e-Golf on muutenkin eri laite kuin nykyiset ja tulevat, kun se on polttisauton pohjalta tehty, toisin kuin ID mallisto.
e-Golf tuotanto loppui jo 2020.
 
Kukaan palstalla tilannut Volvon C40 tai XC40 Twiniä vuoden 2022 viimeisellä kvartaalilla? Onko n. 6kk toimitusaika pitänyt tai onko ilmoitettu mahdollisista viiveistä?
 
Huomenna tulee pihaan Model X Plaid nykyisen Model S Plaidin kaveriksi.

Sit on n. 3400 hevosvoimaa pilttuussa, jostain joutais luopua.

Jos joku tarvii Suomen halvinta takuunalaista Model S Raven Performancea niin semmonen ois jouten. Siisti ku sika pienenä, syyskuussa 2020 ensirekisteröity 🙂
 
Kyllä noi Teslan hinnanalennukset kieltämättä syö miestä vaikka inflaatio muuten laukkaa... ei Teslalla kuitenkaan! Vaikea arvostaa autoa, kun ei valmistaja itsekään arvosta.
Luonnollisen arvonaleneman ja kahden valmistajan tekemän hinnan tiputuskierroksen jälkeen oman Model 3 Performancen arvosta on lähteny YHDESSÄTOISTA KUUKAUDESSA (aka. koko omistusaika) 20 000 - 24 000 euroa. Tuosta Teslan toimien piikkiin menee joku suuruusluokkaa 8 000 eur.
 
Onko joku joskus ajatellut, että jonkin kalliin, mutta ihan listalta löytyvän, auton ostaminen olisi kenties hyvä sijoitus?

Ja aiheeseen, mahtavia kyllä nämä lataushybridit. Tovi sitten tuli vastaan yksilö, joka oli ehtinyt väläyttää "mittaristossa" (eli näytöllä) "12V järjestelmän vika" ennenkuin koko laite pimeni. No siitä kahvipaketin kokoisessa 12V järjestelmän akussa oli jännite rapiat 8 volttia. Buusteri kiinni, kuski avasi oven, "kah, tämähän heräsi". Kuski autoon ja napista virrat päälle, niin polttomoottoria käynnistämättä alkoi ladata lähes täydestä ajoakusta samantien 14,6V jännitteellä pikkuakkua, ja lähti sähkön voimalla liikkeelle...

#sähköautolleapuvirtaapikkubuusterilla
 
Onko joku joskus ajatellut, että jonkin kalliin, mutta ihan listalta löytyvän, auton ostaminen olisi kenties hyvä sijoitus?

Ja aiheeseen, mahtavia kyllä nämä lataushybridit. Tovi sitten tuli vastaan yksilö, joka oli ehtinyt väläyttää "mittaristossa" (eli näytöllä) "12V järjestelmän vika" ennenkuin koko laite pimeni. No siitä kahvipaketin kokoisessa 12V järjestelmän akussa oli jännite rapiat 8 volttia. Buusteri kiinni, kuski avasi oven, "kah, tämähän heräsi". Kuski autoon ja napista virrat päälle, niin polttomoottoria käynnistämättä alkoi ladata lähes täydestä ajoakusta samantien 14,6V jännitteellä pikkuakkua, ja lähti sähkön voimalla liikkeelle...

#sähköautolleapuvirtaapikkubuusterilla
No tuolla joko joku laite syö akkua tyhjäksi tai sitten akku on kaput. Ei todellakaan ole tällä hetkellä kunnossa
 
No tuolla joko joku laite syö akkua tyhjäksi tai sitten akku on kaput. Ei todellakaan ole tällä hetkellä kunnossa
Häh? Siis juu, kyllä se pikkuruinen perinteinen lyijyakku oli kaput.

Pointti siis se, että sen lisäksi että sellaista alimitoitettua pikkuakkua (koska hybridi) käytetään polttomoottorin starttaamisen lisäksi koko vehkeen aivojen virtalähteenä, ja koko laite on mykkä vaikka ajoakku on melkein täysi, jos tietokone ei saa riittävän korkeaa jännitettä tuolta ko pikkuakulta. Hienoa suunnittelua.
 
Nyt olis tulossa ensimmäinen kiinnostava täyssähkö, ID 7 farmarina saatavilla ilmeisesti ensi vuonna.
 
Häh? Siis juu, kyllä se pikkuruinen perinteinen lyijyakku oli kaput.

Pointti siis se, että sen lisäksi että sellaista alimitoitettua pikkuakkua (koska hybridi) käytetään polttomoottorin starttaamisen lisäksi koko vehkeen aivojen virtalähteenä, ja koko laite on mykkä vaikka ajoakku on melkein täysi, jos tietokone ei saa riittävän korkeaa jännitettä tuolta ko pikkuakulta. Hienoa suunnittelua.
Ei kai tuo ole pelkästään hybridin ominaisuus, vaan ihan sama käytäntö oli muistaakseni id3:ssa ainakin. Ja isosta akusta ladataan pikkuakkua vaan jos virrat on päällä.
 
Häh? Siis juu, kyllä se pikkuruinen perinteinen lyijyakku oli kaput.

Pointti siis se, että sen lisäksi että sellaista alimitoitettua pikkuakkua (koska hybridi) käytetään polttomoottorin starttaamisen lisäksi koko vehkeen aivojen virtalähteenä, ja koko laite on mykkä vaikka ajoakku on melkein täysi, jos tietokone ei saa riittävän korkeaa jännitettä tuolta ko pikkuakulta. Hienoa suunnittelua.

Sama ongelma oli omassa BMW i3:ssa, ois kannattanut heti ajaa se akunvaihtoon, mutta ajattelin ettei oo kiire ja boostailin autoa käyntiin pari kertaa. Sitten se kieltäytyi enää käynnistymästä apuvirrallakaan ja piti hinausautolla viedä huoltoon (joskin vakuutus korvasi hinauksen, mutta kuitenkin).
Ollut kyllä kaupunkiajossa vallan erinomainen ja sisältä uskomattoman tilava auto (paitsi tavaratilat), mutta kitkat + talvi + maantie = hiki otsalla luistelua + range anxiety.
 
Pakkohan niiden on alentaa kun pitää olla kyllä totaalisen sekaisin jos ostaa käytettynä telan jossa akun takuu alkaa tuleen vastaan. Sitä ei saa ikinä enää myytyä eteenpäin. Ja mahtaako olla edes iloa kun uuden hinta tippuu kun automerkki vetää ennätyksiä hinnanpudotuksessa parissa vuodessa. Ostat uuden nyt 35k, niin vuoden päästä saat tuurilla 15k, tosin et saa myytyä kun autokapaupat on väärällään Testoja. Tai myy viidellä tonnilla ja ottaa 30k turpaan.
 
Tässä Nion systeemissä on potentiaalia, riippuen toki akun vuokrahinnasta, takuuehdoista yms. Periaatteessahan tuo laskisi auton hankintahintaa (merkittävästi?), kun akku on alusta asti vuokrakamaa. Riski akun hajoamisesta olisi kai periaatteessa Niolla? Ehkä noihin pömpeleihin pystyy sisällyttämään myös diagnostiikkaa (ellei autojen diagnostiikka riitä) ja poistamaan kierrosta huonompia akkuja vaikka huoltoon. En näe, että tuo niinkään latausta korvaisi, mutta esim. tuo, että päivittäisessä käytössä voi olla pienempi ja kevyempi akku, jonka voi sitten pidemmälle lähtiessään vaihtaa isompaan, on kiinnostava mahdollisuus.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...sahkoauton-akku-vaihtoon-kolmessa-minuutissa/

 
Back
Ylös Bottom