Säästöliekki ja jumittava paino

tpt sanoi:
Missä ajassa säästöliekiltä toipuu siihen "normaaliin" kulutukseen?

Pari viikkoa. Kuulostaa mun mielestä pitkältä ajalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos kerran kestää jonkin aikaa dieetin aloittamisesta, että säästöliekki alkaa, niin tarkoittaako se sitä, ettei kannata pitää mättöpäivää ensimmäisen dieettiviikon jälkeen? Itse olen nimittäin aloittanut elämäni ensimmäisen dieetin maanantaina, tai tarkoitus olisi vain saada liiat rasvat vatsan seudulta pois.

Ei TODELLAKAAN mättöpäivää ensimmäisellä viikolla!! Mun mielestäni pitäisi alkuun dieetata vähintään 2-3 viikkoa ennenkuin edes harkitsee mitään herkkupäivää. Fiksumpi pitäisi herkkupäivän vasta jossain 8-10. dieettiviikon tienoilla. Ja silloinkin, kaikki kalorit lasketaan, keskiarvo on se mikä merkkaa. Keholla menee siihen aikaa että rasvanpoltto ylipäätään lähtee käyntiin - mä uskon vakaasti, että jos eka viikolla heti pidät mättöpäivän niin rasvanpoltto ei ole vielä edes kunnolla alkanut. Taas ollaan nollapisteessä. Ei se ihan niin mene, että kun maanantaina romautat kalorit 1200 tienoille niin samantien keho hoksaa - BLING! - nyt poltetaan rasvaa! Mitä hyvänsä muutoksia ruokavaliossa tekeekin, niin mun mielestä pitäisi aina odotella 2-4 viikkoa, että tekee seuraavat muutokset. Siinä ajassa voi jo jollain tavalla nähdä mitä se ensimmäinen muutos saa kehossa aikaan.

Glykogeenivarastot ei muutenkaan ihan yhdessä yössä hupene. Jos tankkauksen syy on täyttää varastot, niin silloin olisi syytä pitää kyllä pidempi aika sitä dieettiä päällä kuin se ensimmäiset 6 päivää.

Helppo esimerkki: kuinka paljon oletat kasvattavasti lihasta 6 päivässä? Entä 2 viikossa? Kuukaudessa? Kolmessa kuukaudessa? Vuodessa? Jep, KUUKAUDESSA voi ehkä nähdä jo jotain muutosta. Kolmessa kuukaudessa voi muokata keholleen uudet raamit. Vuodessa kropan on voinut muuttaa täysin. Sama juttu se on dieetissäkin, rasva ei pala hetkessä. Ei se sinne kuudessa päivässä tullut muutenkaan. :) Tosin vuoden dieettiä en kyllä suosittele kenellekään - ainakaan yhteen menoon!

Taas vähän myyttejä säästöliekistä. Se on pitkän ajan ilmiö. Joku yksittäinen hh-tankkauspäivä saattaa hetkellisesti heilauttaa tilannetta parempaan suuntaan, mutta sillä ei "resetoida" tilannetta ennalleen. Eikä säästövaihteen estämiseen dieetillä oikein ole mitään parempiakaan kikkoja jos lääkeaineet unohdetaan. Sitävastoin se antaa treeniin pirteyttä lisää kun tyhjät lihakset saavat polttoainetta ja mahdollistaa jopa pienen anaboliapiikin kun kalorit ovat hetkellisesti plussilla.

Pahimmassa tapauksessa täysin samaan tilanteeseen peruskulutuksen puolesta päästään vasta kun lihotaan takaisin samaan tilanteeseen kuin mistä lähdettiin kiristelemään. Tuon epämukava seuraus on se, että kovin matalat rasvat eivät ole mikään kestävä tilanne ja niiden ylläpito vaatii sen että hyväksyt tilanteen ja näet suuren osan ajasta nälkää. Se mikä "matala" kullakin on, on sitten ilmeisesti osin synnynnäistä ja osin kehon rasvan määrään liittyvä. Kohonnut ruokahalu ja laskenut kylläisyyden tunne on merkki siitä että ollaan "väärällä" alueella. Katso vaikka kisaajamimmien kisanjälkeisiä postauksia joissa sanotaan että vaikka maha on täysi ja söisi koko ajan, niin nälkä ei vain poistu.

Astro, onko heittää matskua tuosta kahden viikon palautumisajasta? Ton saman ajan olen itsekin kuullut mutta en muista nähneeni mitään perustelua.

Pitkä topic. Monta asiantuntevaa kirjoittajaa.

Voisiko joku ystävällisesti tiivistää edes oman mielipiteensä asiasta (en välttämättä tarvitse mitään tiedeviitteitä):

1. Kuinka pian elimistö voi mennä säästöliekille?

2. Mitä silloin tehdään?

3. Miten säästöliekille joutuminen estetään?

Ja vielä: JSmith kirjoittaa siitä, että kovin matalat rasvat eivät ole pysyvä tila. Eikö kuitenkin sellainen perinteinen monien hoikkuuden osalta ihannekeho "vatsalihakset näkyy" ole mahdollinen ilman jatkuvaa tuskailua? Eli kun sen saavuttaa, eikö sen voi pitää yllä terveellisellä ruokavaliolla ja säännöllisellä kohtuullisella harjoittelulla?

JSmith sanoi:
Pahimmassa tapauksessa täysin samaan tilanteeseen peruskulutuksen puolesta päästään vasta kun lihotaan takaisin samaan tilanteeseen kuin mistä lähdettiin kiristelemään. Tuon epämukava seuraus on se, että kovin matalat rasvat eivät ole mikään kestävä tilanne ja niiden ylläpito vaatii sen että hyväksyt tilanteen ja näet suuren osan ajasta nälkää. Se mikä "matala" kullakin on, on sitten ilmeisesti osin synnynnäistä ja osin kehon rasvan määrään liittyvä. Kohonnut ruokahalu ja laskenut kylläisyyden tunne on merkki siitä että ollaan "väärällä" alueella. Katso vaikka kisaajamimmien kisanjälkeisiä postauksia joissa sanotaan että vaikka maha on täysi ja söisi koko ajan, niin nälkä ei vain poistu.
Niin tuttua, niin tuttua... :jahas: Ainakin oma kroppa tuntuu pistävän hanttiin tällaiselle ~15% rasvat -tasolle. Tosin jospa tässäkin toimisi se kehon totuttaminen - sietäisi tuota nälkää vaikka sen 2-4 viikkoa, jonka jälkeen olotila olisikin jo luontevampi.

Jännä homma muutenkin tuo kylläisyyden tunteminen. Dieetillä ei loppuvaiheessa enää varsinaista nälkää tuntenut (tai sitten aika kultaa muistot), mutta kiristymistä tapahtui, joten säästöliekistä tuskin oli kyse. Tosin dieetillä tahtokin on aivan eri luokkaa kuin offilla, se nälän tunteminen ei silloin oikeastaan edes häiritse, kun tietää sen kuuluvan asiaan.

luumu sanoi:
Eikö kuitenkin sellainen perinteinen monien hoikkuuden osalta ihannekeho "vatsalihakset näkyy" ole mahdollinen ilman jatkuvaa tuskailua? Eli kun sen saavuttaa, eikö sen voi pitää yllä terveellisellä ruokavaliolla ja säännöllisellä kohtuullisella harjoittelulla?
Kun elimistö on omaksunut tuon tason hoikkuuden omaksi tasokseen, varmaankin onnistuu. Mutta sen verran yleistä tuo jojoilu on laihduttajien keskuudessa, että etenkin juuri saavuttamisen jälkeen varmasti vaatii töitä, etenkin pääkopalta.

JSmith sanoi:
Astro, onko heittää matskua tuosta kahden viikon palautumisajasta? Ton saman ajan olen itsekin kuullut mutta en muista nähneeni mitään perustelua.

Mutua:
Ymmärtääkseni matskua ei ole (ainakaan suoraa) eli ihan arvauksia noi ajat on. Mun mielestä toi kaks viikkoa kuulostaa pitkältä ajalta. Semmosta oon kans lukenu että kestää 24h ennen kuin kroppa siirtyy systemaattisesti anabolisesta kataboliseen tilaan ja vice versa. Leptiini reagoi vuorokaudessa. Toisaalta rasvan käyttö energiaksi vähenee vielä kolmen päivän jälkeen underfeedingin vaihduttua overfeedingiksi (Jebb et al). Sitten taas kroppa ei voi ihan tuuliviirinä olla hetkellisten syömisten mukaan. Kuitenkin kolmessa päivässä pitäis _mun mielestä_ saada jo täysi käännös aikaan (hormonaalisesti, entsymaattisesti jne). Kiinnostaisi muakin tietää mikä siinä on kun kestää kaksi viikkoa.

Astro: olisko kilpirauhanen yksi niistä jotka kiihdyttävät vasta viiveellä? Eikähän leptiinikään normaalitasolle palaudu jos rasvaa on merkittävästi lähtötilannetta vähemmän.

Originally Posted by luumu
Eikö kuitenkin sellainen perinteinen monien hoikkuuden osalta ihannekeho "vatsalihakset näkyy" ole mahdollinen ilman jatkuvaa tuskailua? Eli kun sen saavuttaa, eikö sen voi pitää yllä terveellisellä ruokavaliolla ja säännöllisellä kohtuullisella harjoittelulla?

Itse sanoisin että toi sixpackin esillä pysyminen saattaa osalla ihmisiä vaatia muutakin kuin terveellisen ruokavalion, koska voi sellaisellakin syödä yli tarpeensa. Tosin, voihan kunnon ylläpito olla ihan alitajuista ruokahaluaan vähemmän syömistä eli sellaista jatkuvaa pikkudieettausta, mutta periaatteessa tuo ei enää ole "vapaata syömistä" jota luumu taisi hakea. Menestyksekkäät painonhallitsijat tuntuvat sekä liikkuvan enemmän ylläpitääkseen kuntoa, mutta toisaalta myös seuraavat painoa jolloin on helppo ottaa takaisin turpoaminen ennenkuin se pääsee käsistä. Joka tapauksessa, vaatii siis kontrollia tuokin ja ajoittaisia miinuskuureja.

Jos allekirjoittaa setpoint-teorian eli teorian siitä että meillä jokaisella on sellainen mukava rasvataso jossa kehonpainoa jotenkuten pidetään tasoissa, niin tuo merkitsee vain sitä että ruokahalu on koholla niin kauan kunnes päästään tuohon tasoon takaisin. Toistaiseksi en ole kuullut mistään tutkimuksista jotka osoittaisivat että tuota tasoa saisi laskettua vaikka pysyttelisi pidemmänkin aikaa matalammissa rasvoissa. Toiseen suuntaan se ilmeisesti liikkuu esim. teini-iässä lihoessa.

JSmith, lähinnä yritinkin juuri kysyä tuota, että "onko niin, että jokainen ihminen voi olla pysyvästi sikspäkki näkyy -tilassa eikä kyseessä ole siis aina vain hetki, joka on saavutettu dieetin jälkeen". Ymmärsin niin, että voi.

Tästä haluaisin kuitenkin kommentteja monilta, että tietäisin, että en tavoittele epärealistisia.

Itsellä on siis nyt juuri tavoite saavuttaa ko. tila ja jäädä siihen, koska en tähtää lihaskasvuun juurikaan. Eli että olisi mahdollista pysyä ko. tilassa +-0 kaloreilla. Joskus voi kalorit repsahtaa yli ja sitten lyhyeksi aikaa pitäisi vetää miinukselle.

Jos tuo tila on mahdollista, pidän onnistumismahdollisuuksia hyvinä. Nautin liikunnasta (eli se ei "jää") ja ruokavaliossani nautin perusterveellisestä ruoasta eli ns. nopea herkkurepsahdus ei ole sekään mahdollinen. Terveellisen ruoan liikasyönti tuottaisi ylimääräistä läskiä niin hitaasti, että asia olisi aina korjattavissa lyhyellä dieetillä.

Jep. Ihmiset kuitenkin harvemmin lihovat räjähdysmäisesti, vaan hitaasti hiipien pikkuylimäärän kautta, ja pelkällä näläntunteen antamalla mutulla on ihan mahdoton sanoa oletko tänään +-0 vai hieman plussilla. Tuohan se haastavuus onkin. Ei sovi unohtaa sitäkään että riippuen mitä kuivuustasoa haluat ylläpitää niin ainoa riesa ei välttämättä ole se että muistaa vähän väliä kontrolloida tilannetta, tuleehan siinä muut dieetin riemuseuraukset kuten virran vähyys, matalammat testot jne. Tekee tosin saavutuksesta moninverroin kunnioitettavampaa verrattuna atleettisemmat geenit omistaviin.

:offtopic: ja anteeksi jo siitä.

Kuinka paljon tuo mainittu "kuivuustaso" vaikuttaa vatsalihasten näkyvyyteen?

(Joo, vatsalihaksista on tullut nyt esimerkkimittari vähärasvaisuudelle, koska ainakin minulla tuo alue on ainoa, jossa rasva vielä vähänkään merkittävämmin näkyy.)

ite olen pitänyt mässypäiviä joka viikko, eikä ne nosta painoa muuta kuin seuraavaan päivään. ( LA mässy, Su paino sama kuin PE, MA paino taas laskenut ) <-- näin minulla

Faidra sanoi:
... Ja silloinkin, kaikki kalorit lasketaan, keskiarvo on se mikä merkkaa. ...

Ok, tästähän on puhuttu ennenkin; eli 1 päivän aikana saisi koko viikon miinukset kumottua.

Eli olisi esim. 3000 kcal päiväkulutuksella olisi miinuksella -500 kcal per pvä = 2500 kcal eli viikossa miinuskaloreita olisi 7 x 500=3500.

Kuitenkin jos yhtenä päivänä vetäisi 2500 kcal:n sijasta 6000 kcal eli 3500 kcal suunniteltua enemmän, kumoisi nämä yhden päivän plussakalorit tuon
viikon miinukset.

Mutta onko se näin?

Vai: Kiihdyttääkö yhden päivän mässäys aineenvaihduntaa?
Meneekö osa noista kaloreista imeytymättä "läpi"?

Vai päin vastoin: Imeekö "nälkiintynyt" kroppa entistä tehokkaammin nuo pluskalorit rasvaksi?

Vai jotain muuta?

Onko tästä mitään tutkittua tahi hyvin perusteltua mutua/oma kohtaista kokemusta?

Olen nyt vajaan kahden viikon ajan merkinnyt kaikki syömiset ylös. Peruskulutukseksi olen arvioinut 2700kcal. Joka päivä olen päässyt miinuskaloreille (keskimäärin ehkä 400kcal), kun liikkumiset lasketaan mukaan. Paitsi, että perjantai on mättöpäivä, jolloin ei lasketa mitään. Viime perjantaina söin varmasti ainakin 6000 kaloria, joten kaiken kaikkiaan olen varmasti tämän vajaan kahden viikon aikana syönyt enemmän kuin kuluttanut. Mutta kuitenki paino on pudonnut kuten olen toivonut.

Ainakin minun osalta siis pätee se, että kun 6 päivää viikossa syö alle kulutuksen, niin on ihan sama mitä 7. päivänä tekee. (tai ainakin näyttäis pätevän lupaavan alun perusteella)

B.O.S.S. sanoi:
Ok, tästähän on puhuttu ennenkin; eli 1 päivän aikana saisi koko viikon miinukset kumottua.

Eli olisi esim. 3000 kcal päiväkulutuksella olisi miinuksella -500 kcal per pvä = 2500 kcal eli viikossa miinuskaloreita olisi 7 x 500=3500.

Kuitenkin jos yhtenä päivänä vetäisi 2500 kcal:n sijasta 6000 kcal eli 3500 kcal suunniteltua enemmän, kumoisi nämä yhden päivän plussakalorit tuon
viikon miinukset.

Mutta onko se näin?

Vai: Kiihdyttääkö yhden päivän mässäys aineenvaihduntaa?
Meneekö osa noista kaloreista imeytymättä "läpi"?

Vai päin vastoin: Imeekö "nälkiintynyt" kroppa entistä tehokkaammin nuo pluskalorit rasvaksi?

Vai jotain muuta?

Onko tästä mitään tutkittua tahi hyvin perusteltua mutua/oma kohtaista kokemusta?

Mässäys kiihdyttää aineenvaihduntaa hieman vähäksi aikaa. Suuret määrät hiilareita ja rasvaa kerääntyvät erittäin tehokkaasti vyötärölle. Etenkin jos on rasva % ennestään luokkaa 15% tai yli ja omaa normaalin tai hitaan aineenvaihdunnan niin läskin kerääntyminen on tehokasta jos kalorit ovat järjetöntä luokkaa.
Omakohtaisen kokemuksen mukaan yhtenä päivänä voi tosiaankin nollata viikon aikana aikaan saatu kalorivaje. Tämä tarkoittaa sitä että dieetti ja kunto eivät edisty suuntaan eikä toiseen.

1. Poehlman ET, et al. Genotype dependency of the thermic effect of a meal and associated hormonal changes following short-term overfeeding. Metabolism 1986 Jan;35(1):30-6.
2. Bowden VL and McMurray RG. Effects of training status on the metabolic responses to high carbohydrate and high fat meals. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2000 Mar;10(1):16-27.

no kyllä sellaset hullut mätöt on turhia, mutta jos vetäsee yhden mäkkiaterian ja muuten syö normi kotiruokaa, niin kalorit jotain 4000 niin ei mulla ainakaan lihota mua

Itsellänikin tuntuu olevan nyt ongelmia dietin kanssa. Sain tiputettua painoa noin 2 kg parin kuukauden aikana 72 -> 70kg mutta nyt tuntuu tiputus jumiutuneen koska jo kolmatta viikkoa painoa sahaa samoissa lukemissa.

Syön joka päivä noin 1400 - 1800kCal ( poikkeuksena perjantain muutama kalja + mässy ) ja aerobista liikuntaa ( juoksua ) harrastan noin 3-4 kertaa viikossa, tunnin per kerta. En ole huomannut erityistä väsymyksen tunnetta ja juoksutreenaus on toiminut kuin aina ennenkin.

Esimerkkinä edellinen viikkoni, syön ja liikun seuraavasti ( ensimmäisenä lukuna syöminen, toisena liikunta ):

MA 1800 KCal
TI 1600 KCal, 480KCal
KE 1500 KCal,
TO 1600 KCal, 450KCal
PE 2600 KCal,
LA 1600 KCal, 150KCal
SU 1600 KCal, 600KCal

Viikon vajaukseksi olen saanut noin 3500 - 4500KCal, oletuksella että peruskulutukseni on noin 2200KCal ( Mies 26v, kevyt istumatyö ).

Nyt kun aloin tutkimaan syömisiäni tarkemmin niin huomasin että en ole kovinkaan tarkasti makrotasolla säännöstellyt syömisiäni ja tuloksena on se että kun syön päivän terveellisesti niin mielestäni rasvan saanti on liian alhainen ( rasvaa 18-20% ) ja hiilihydraattien osuus liian korkea ( 55-60% ). Proteiinien saanti vaihteli jonkin verran mutta keskimäärin se oli jossain 22-24% kieppeillä.
Toisaalta, sitten sellaisena päivänä kun ruokavaliooni eksyy yksittäinenkin suklaapatukka tai jäätelöannos niin nuo rasvat pomppaavat heti jonnekin 28% kieppeille. Ruokamäärät ovat niin pienet että tuollainenkin pieni herkku aiheuttaa heti suuren muutoksen.

Millä keinoin tästä voisi lähteä eteenpäin että paino jatkaisi tippumistaan? Aioin nyt ainakin jatkossa tarkkailla että pitäisin makrotasolla asiat seuraavissa prosenteissa: rasvat 30%, proteiinit 24%, hiilihydraatit 46% ( nämä ohjearvot poimittu http://www.kutri.net/kaaviot.html ).

ss79 sanoi:
Itsellänikin tuntuu olevan nyt ongelmia dietin kanssa. Sain tiputettua painoa noin 2 kg parin kuukauden aikana 72 -> 70kg mutta nyt tuntuu tiputus jumiutuneen koska jo kolmatta viikkoa painoa sahaa samoissa lukemissa.

Syön joka päivä noin 1400 - 1800kCal ( poikkeuksena perjantain muutama kalja + mässy ) ja aerobista liikuntaa ( juoksua ) harrastan noin 3-4 kertaa viikossa, tunnin per kerta. En ole huomannut erityistä väsymyksen tunnetta ja juoksutreenaus on toiminut kuin aina ennenkin.

Esimerkkinä edellinen viikkoni, syön ja liikun seuraavasti ( ensimmäisenä lukuna syöminen, toisena liikunta ):

MA 1800 KCal
TI 1600 KCal, 480KCal
KE 1500 KCal,
TO 1600 KCal, 450KCal
PE 2600 KCal,
LA 1600 KCal, 150KCal
SU 1600 KCal, 600KCal

Viikon vajaukseksi olen saanut noin 3500 - 4500KCal, oletuksella että peruskulutukseni on noin 2200KCal ( Mies 26v, kevyt istumatyö ).

Nyt kun aloin tutkimaan syömisiäni tarkemmin niin huomasin että en ole kovinkaan tarkasti makrotasolla säännöstellyt syömisiäni ja tuloksena on se että kun syön päivän terveellisesti niin mielestäni rasvan saanti on liian alhainen ( rasvaa 18-20% ) ja hiilihydraattien osuus liian korkea ( 55-60% ). Proteiinien saanti vaihteli jonkin verran mutta keskimäärin se oli jossain 22-24% kieppeillä.
Toisaalta, sitten sellaisena päivänä kun ruokavaliooni eksyy yksittäinenkin suklaapatukka tai jäätelöannos niin nuo rasvat pomppaavat heti jonnekin 28% kieppeille. Ruokamäärät ovat niin pienet että tuollainenkin pieni herkku aiheuttaa heti suuren muutoksen.

Millä keinoin tästä voisi lähteä eteenpäin että paino jatkaisi tippumistaan? Aioin nyt ainakin jatkossa tarkkailla että pitäisin makrotasolla asiat seuraavissa prosenteissa: rasvat 30%, proteiinit 24%, hiilihydraatit 46% ( nämä ohjearvot poimittu http://www.kutri.net/kaaviot.html ).

Et käy ollenkaan salilla?
Haluatko vain pudottaa painoa, vai rasvaa?

JOs haluat polttaa rasvaa, kannattaisi ehkä lisätä proteiinin saantia ja mennä salille. Vaikka lihas ei välttämättä dietillä kasvakkaan, niin ainakin on mahdollista ylläpitää lihasmassaa ja voimatasoja

Enemmän lihasmassaa->Keho polttaa enemmän kaloreita.

criticalmass sanoi:
Et käy ollenkaan salilla?
Haluatko vain pudottaa painoa, vai rasvaa?

JOs haluat polttaa rasvaa, kannattaisi ehkä lisätä proteiinin saantia ja mennä salille. Vaikka lihas ei välttämättä dietillä kasvakkaan, niin ainakin on mahdollista ylläpitää lihasmassaa ja voimatasoja

Enemmän lihasmassaa->Keho polttaa enemmän kaloreita.

Rasvan polttoa haen.
Joo, en tuosta salihommasta tykkää. Ajattelin aloittaa tekemään kotioloissa pienimuotoista mutta säännöllistä kuntopiiriä. Sitten vielä tuosta syömisestä: olen huomannut että syön ilmeisesti liian harvoin: aamupala (20% syömisistä), 4 taukoa ja lounas ( 40% syömisistä ), 3 tuntia taukoa ja "päivällinen", käytännössä iso välipala ( 35% syömisistä ) ja illalla hyvin minimaalinen iltapala ( 5% syömisistä ).

Joo. No ei sinne salille kannata itseään pakottaa, jos ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta.

Kotona kannattaa sitten ainakin vedellä leukoja ja tehdä kaikenlaisia oman kehon vastuksella toimivia liikkeitä; dippejä, leukoja, vastalihaksia, punnerruksia, kyykkyjä.

Ja kyllä useammin kannattaisi syödä. Varsinkin kun on hiilihydraatteja kuitenkin aika reippaasti ruokavaliossa. Tällöin ei pääse verensokeri laskemaan, ja olokin on parempi. Lisäksi vältytään mässykohtauksilta(toivottavasti :D)

Kannattaa ainakin kiinnittää huomiota hiilihydraattien laatuun.
Eli valkoiset jauhot ja sokeri pois. Tuolta aloittelijoiden osiolta löytyy hyvä viestiketju laihduttamista koskien, kannattaa lukea se.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom