Säästöliekki ja jumittava paino

Jynksteri - kansa tahtoo tietää miltä tuo 800 kcalin päiväsi näyttää? Siis ihan tarkat määrät. Onko toi yhden kana+riisiaterian päivä se ihan normaali meininki?

edit: vähän hankala käsittää miten noin tonnin päiväkaloreilla kykenee paino "jämähtämään" pidemmäksi aikaa jos toi tonni on keskiarvo. Toki kulutus mukautuu jonkin verran mutta ei rajattomiin kun ei elimistökään ikiliikkuja ole. Jostainhan sitä pitää perustoimintoihin energia kiskoa, ja vielä niihin juoksulenkkeihin. Onko toi jämähdys nyt ihan pidemmän aikaa (viikko-pari) kestänyt? Nestetasapaino saattaa tehdä temppuja varsinkin kun elektrolyyttien saanti voi olla mitä sattuu tollaisella kerta päivässä syönnillä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jynkkyliisa sanoi:
Asia selvä, no nyt on lähes kaikki enemmän tai vähemmän kritisoinut, että 800 on aivan liian vähän, joten kyllä minä Teitiä uskon ja nostan päiväkalorit tuohon 1200 kaloriin...
Hui, tuo 1200kcal kuulostaa edelleen TODELLA vähältä. Täällä palstalla kirjoittelevat taskuhamsterin kokoiset tytötkin syövät enemmän – dieetillä!

Mites olis jos lähtisit nyt etenemään KÄRSIVÄLLISESTI ja tekisit ruokavaliosta kertaheitolla sellaisen, jota voit kuvitella noudattavasi vielä vuodenkin päästä? Ainoana erona siihen tulevaan tarvitsee olla annoskokojen muuttaminen. Nyt pienemmät annoskoot ja reilummin esim. runsaita salaatteja, tulevaisuudessa suuremmat annoskoot ja kasvisten määrän pieni tiputtaminen (jotta mahtuu sitä "oikeaa" ruokaa). Jos aiot maratonille osallistua, niin pitäähän sun pystyä harjoittelemaan tehokkaasti? Muista nyt, että mikäli dieettaat terveytesi uhalla, voipi koko maratonin käydä hullusti. Sullahan on aikaa kuitenkin vielä tosi hyvin sinne loppukesään. Mitä maltillisemmin teet hommia, sitä varmemmin tulokset ovat myös pysyviä. Siksi ei pitäisikään ehkä puhua dieetistä vaan elämäntavasta ja elämäntapamuutoksesta. Fakta nyt vaan on, että pidemmän päälle tuo 800kcal dieetin noudattaminen on melkoinen mahdottomuus- varsinkin jos tavoitteenasi on treenata nousujohteisesti.

Mikäli treenit on pitkälti kestävyyspainotteisia, voisi hyvä jako makroravinteille olla esimerkiksi 65% hiilihydraattia, 20% proteiinia ja 15% rasvoja. Sinun kokoisellasi aktiivisesti liikkuvalla miehellä kulutus on n. 3000kcal/vrk, joten tällä hetkellä menet niin rajuilla miinuksilla, että ainakin minä uskallan vahvasti epäillä että aineenvaihdunta ja keho ei pysy täysillä tuossa touhussa pitkään mukana. Suosittelisin sun muuttamaan nyt tuota dieettiäsi niin, että nostaisit hiljalleen kaloreita. Saatat yllättyä, sillä rasva hyvin todennäköisesti palaa tehokkaammin kaloreiden noston jälkeen! Voisitko ajatella koittavasi esimerkiksi alla olevaa juttua?
VK 1-2: 1300kcal/pv
VK 3-4: 1800kcl/pv
VK 5-6 : 2100kcal/pv

Tämän jälkeen tsekkaisit tilanteen ja mikäli paino edelleen on jatkanut laskua, voisit nostaa kaloreita vielä 2500-2800kcal kieppeille. Olen ihan tosissani kun sanon, että moni tyttökin dieettaa suuremmilla kaloreilla – tälläkin palstalla on niitä, jotka eivät edes kisadieetillä tiputtaneet kalorimäärää alle 1800 kalorin. Eikös tämä kerro jo jotain siitä, että elimistön saadessa riittävästi polttoainetta se rasva palaa tehokkaimmin?

Suosittelisin myös jakamaan päivän energiansaannin niin, että ateroiden kalorimäärät menisivät esim. näin:
Aamupala: 25% energiansaannista
Välipala: 10% energiansaannista
Lounas: 20% energiansaannista
Välipala: 10% energiansaannista
Päivällinen: 25% energiansaannista
Iltapala: 10% energiansaannista

Kannattaa jakaa proteiinimäärä tasaisesti noille aterioille. Hiilihydraatteja kannattaa painottaa aamupalalle ja päivälliselle, välipaloilla ja lounaalla niitä myös sopiva määrä. Iltapalalla hiilihydraatteja ei tarvitse enää suosia sillä keho ei yön aikana tarvitse hiilareita yhtään mihinkään. Rasvamäärän voit jakaa myös tasaisesti esim. suurimmille aterioille ja iltapalalle.

Miltä nämä ohjeet vaikuttivat, tuntuuko liian monimutkaiselta?

Onnea maraton-harjoitteluun. :)

No tuota 800 kalorin diettiä ei ollut tarkoitus jatkaa alunperinkään kovin pitkään tai no yksinkertaisesti siitäkin syystä, että ei vain yksinkertaisesti pysty.

JSmithille voin kertoa, että kana+riisi oli tällä kitkutusdietillä kyllä kova sana. Sitä tuli syötyä turhan usein ja nyt alkaa jo tökkiä.

Perusateria oli suurinpiirtein

Tummariisi 100 grammaa (330 kcal)
Kanasuikaleet 300 grammaa (450 kcal)
Joskus saatto mennä muutama appelsiini iltaisin tai ananasrenkaita.
Sitten lenkkipäivinä vähän enemmän ruokaa.
+ joka päivä paljon vettä/light mehua.

Ruokailu oli joka päivä 16-17 välissä. Teen toimistoduunia, joten ehkä sekin mahdollisti dietissä pysymisen.

Reilu viikon verran paino laski tasaisesti ja nopeasti, mutta sitten tuli tosiaan tuo stoppi ja paino edelleen jämähdyksissä, mutta nyt nostin kalorimäärät 1200 ja kerran viikos mättöpäivä. Mutta kaikki nyt on auki, kun toinen suosittelee toista ja toinen taas toista, mutta Faidran vinkit ovat kokeilemisen arvoisia, ainakin se perehtyi tapaukseeni kiitettävällä tarmolla, joten lupaudunkin soveltamaan ohjeita jatkossa. kiitoksia vielä kerran siitä!

btw, Jos Faidralla on oma kuva tossa nikkinsä alla, niin tuota miten sen nyt sitten muotoilisi....namnam ;)

Tuohon 800 kaloriin saa muuten mahtumaan tuhottomasti enemmän ruokaa, kuin tuon setin mitä sulla on. Esimerkiksi:

400g valkuaisia (n. 10kpl), 170kcal
500g kurkkua, 50kcal
500g/5dl kaurapuuroa veteen keitettynä (käytetty n. 2dl hiutaleita), 230kcal
300g vesimelonia, 100kcal
200g kuhaa/seitiä/katkarapuja/ahventa/haukea, 160kcal
300g jäävuorisalaattia, 30kcal
100g perunaa, 60kcal

yhteensä 803kcal :D

Järjen hiventä tuossa ei tosin ole sitten tippaakaan...

Mä en ole ihan varma tuosta sun mättöpäivän järkevyydestä. Ensinnäkin, miten jaksat treenata viikon alhaisilla kaloreilla? Silloinhan sun pitää treeneissä saada aikaan niitä tuloksia, eikö? Jos yhtä aikaa pyritään kuitenkin kehittymään ja toisaalta tiivistämään kehoa, se vaatii oikeasti perehtymistä asiaan. Muuten voi olla, että loppukesästä sua tuijottaa peilistä vastaan huonokuntoinen laihaläski. 1200 kaloriin et kertakaikkiaan saa millään ilveellä mahtumaan niitä kaikkia ravintoaineita, joita kehosi tarvitsee päivittäin a) aineenvaihdunnan ylläpitämiseen b) kestävyyden, voiman yms. ylläpitämiseen c) mielialan ylhäällä pitämiseen. Miksi ylipäätään tuo "mättöpäivä" pitää olla kuvioissa? Jos treenaat tavoitteellisesti, eikö sun tavoitteidesi kannalta paljon järkevämpää olisi rytmittää koko dieetti siten, että ykkösasia on treenien kulkeminen ja sitä kautta JÄRKEVÄ ravitsemus ja vasta kakkosena tulee se pääkopan hemmottelu ruuan mättämisellä. Mikäli nostelisit kaloreita hissuksiin, esim. tuolla 1800kcal kieppeillä aivan hyvin voisit kerran tai pari kertaa viikossa pitää päivän, jolloin koostaisit tuonm 1800kcal vapaammin ja niitä herkkujakin nauttien.

Tuo sun ruokavalio on muutenkin ollut melko järjetön, koska yksi ateria päivässä ei ole kovin suositeltavaa nimenomaan sen aineenvaihdunnan kannalta. Kropalla on oltava jatkuvasti työstettävää, silloin homma toimii ja sekä mieli että keho voivat paremmin. Lue tosiaan ihan ajatuksella läpi tuo aiemmin kirjoittamani viesti. Vaatii hiukan miettimistä, mutta takuulla on sen arvoista. Toki jokainen saa itse määritellä, kuinka kovasti haluaa päästä tavoitteisiinsa. Riittääkö se, että painon saa putoamaan tiettyyn kilomäärään ja sen jälkeen palataan vanhoihin tottumuksiin? Vai kaipaatko ehkä ennemmin pidempiaikaista muutosta, jolloin saavutetun tavoitepainon pitäminen voisi olla huomattavasti helpompaa (koska ruokailumalli ja elämäntapa on jo sisäistetty kertaalleen)? Kuinka paljon olet ylipäätään valmis tekemään töitä, että pääset tavoitteeseesi? Ainakin minulle olisi huomatavasti vaikeampaa pidättäytyä kitukaloridieetillä kuin tehdä kerran se järkevä suunnitelma, määritellä tavoitteet ja sitten alkaa toimimaan suunnitelman mukaan.

Nämä on toki vain mun omia mielipiteitäni, mutta uskoisin että tähän mennessä olen jo oppinut jotain ja nämä juttuni eivät ole ihan tuulesta temmattuja. :)

edit: Kannattaa muuten huomioida sitten yksi juttu jos olet uusi näissä painonpudotustouhuissa: Sinähän et halua PUDOTTAA PAINOA, vaan vähentää rasvakudosta. Paino voi vaihdella kehon nestemäärän, biomassan yms. mukaan joten jos nyt esim. painosi pomppaa 1kg ylöspäin, se ei tarkoita automaattisesti lihomista (=rasvan lisäystä). Seuraa peiliä ja vaatteita, kilot seuraa sitten perästä! :)

Tossa eka viikon aikana virtsasit nestettä pois suuren osan. Noin vähillä hiilihydraateilla (ei siitä riisiläjästä niin kauheasti tule) on ihan odotettavissa että sun kokoisesta miehestä lähtee ehkä se kolmekin kiloa ihan nesteitä kun lihasglykogeenit tyhjenee. Sen jälkeen tahti hidastuu kun lähtevä paino onkin enää vain kudoksia (läskiä ja varmasti lihastakin tuolla treenillä ja ravinnolla).

Jos ei ole ennen vähemmillä hiilareilla ollut niin eka viikko dieettiä on yleensä positiivinen ylläri kun vaaka heilahtaa urakalla. Toi tapahtuisi vaikka söisi sitä rasvaa ja proteiinia ihan kulutuksenkin mukaan kun nesteet lähtevät kävelemään joka tapauksessa. Samalla poistuu niitä elektrolyyttejä joiden puute saattaa sitten aiheuttaa ihmeellistä turvotusta tai sit kuivumista, kramppailua jne.

Mutta kuuntele Faidraa, mä tässä vaan spekuloin että mitä on tapahtunut...

No kyllä minä tiedän, että olen täysin keltanokka näissä asioissa. Kaikki apu minkä saan, otan mielläni ja vakavasti vastaan.

Kana ja riisi ainakin toivat kylläisyyden tunteen eikä yleensä iltaisin ollu enää nälkä paitsi tietty alussa kun kroppa ei ollu "tottunu". Nälkä alkoi olemaan yleensä 12 kieppeillä seuraavana päivänä. Lenkkeily onnistuu aina parhaiten tyhjällä vatsalla, vaikkakin diettini aikana energiaa olisi voinut olla enemmänkin.

Siis mättöpäivähän ei ole minulle pakollinen, mutta kun jotkut sanovat, että se kannattaa pitää, jotta paino jatkaisi laskua? Jos alankin nyt Faidran neuvoilla pitämään 1800 kalorin päivätahdilla, niin se kyllä tietysti laihduttaa pitkällä aika välillä kun siihen yhdistää noi lenkit, mutta haluasin päästä turhista eroon nopeasti jo kesänkin/rantsunkin takia :)

Niin kuinka nopeesti viimiset kilot lähtisi tuolla 1800 kalorilla.

Elikkästä nyt pitäs vaan saada läskit pois ja sitten kun se tavoite on täytetty. Alan keskittymään treenaamiseen ja alan syömään normaalimmin, kun tavoitteena ei ole enää painon pudotus vaan painon pitäminen tavoitteessa. Monivitamiineja ja mangnesium-tabletteja olen syönyt aina ja ainakin mangnesium auttaa ton lihaskunnon kanssa, vaikka eivät pelkästään riitäkkään.

Vedät nyt vaikka sunnuntaina semmosen päivän että vedät pelkkää pizzaa ja hampparia ja sitten taas takaisin dietille niin kyllä potkii eteenpäin

Ei se pitsa ja hampurilainen ole mikään viisasten kivi mihinkään aineenvaihdunnan potkimiseen. Kyllä mättöpäivä ja tankkauspäivä on kuitenkin eri asioita. Mun mielestä mättöpäivä on pelkästään päälle tarkoitettu helpotus, kun taas tankkauspäivänä tankataan järkevästi hiilareita ja periaatteessa hyvistä lähteistä.

Itse suosittelisin että jos pystyy syömään siististi niin pitää mieluummin tankkauspäiviä joissa kalorit otetaan kuitenkin suht hyvistä lähteistä. Jos roskaruokaa himottaa niin syö sellaista vaikka sitten tankkauspäivän yhdellä aterialla. Mulla ainakin menisi pakkisekaisin jos sitten yhtenä päivänä vetäisin täysin mitä sattuu koko päivän ajan.

Tämä oma mielipiteeni ja mielipiteet nyt ovat kuin p-reikä; jokaisella on oma.

Sellaisia ihmisiä on kiva neuvoa, jotka ovat aidosti kiinnostuneita ja valmiita tekemään muutoksia saadakseen aikaan muutosta. Mulla lopahtaa mielenkiinto siinä vaiheessa kun aletaan änkyttää että "en varmana luovu kaljasta ja makkarasta, en varmana käy lenkillä kolmesti viikossa, en varmana jätä päivittäistä munkkipossua syömättä..." Eikä tämä ollut siis jynkkyliisalle suunnattua, vaan myös niille muille jotka kyselee neuvoja esim. sähköpostin välityksellä. ;)

Joka tapauksessa... Lasketaanpas hiukan helppoa matematiikkaa:

Oletetaan, että yhden rasvakilon polttamiseen tarvitaan n. 7000 kalorin vajaus. "Oletetaan" siksi, että käytäntö ei aina ole ihan yhtä suoraviivaista kuin teoria. Enempää rasvaa keho ei viikossa juurikaan voi polttaa, vaan loppu alkaa olla helposti lihasta ja nestettä ja niitähän kehosta ei tarvitse poistaa. Tarvitaan siis 7000kcal vajaus viikossa, jotta rasvaa saadaan poltettua kilo.

jynkkyliisa kuluttaa noin 3000kcal vuorokaudessa, kun liikkuu aktiivisesti eikä täytä päiviään sohvalla makoiluun. Kulutukseen on siis jo laskettu mukaan tämän hetkinen liikunta.

Jotta viikossa saadaan 7000kcal vajaus, täytyy ruuasta vähentää viikossa 7000kcal. Tämä tarkoittaa luonnollisesti 1000kcal vajausta päivässä. 3000-1000=2000. Näin saadaan siis helposti päivittäiseksi kalorimääräksi 2000kcal/vrk, jolloin painon tulisi pudota kilo viikossa. Mikäli vähennys tulee nimenomaan rasvasta, muuttuu kropan ulkonäkö esim. juhannukseen mennessä jo radikaalisti. Juhannukseen on nyt reilu 6vk, eli juhannuksen tienoilla painoa on 2000kcal päivittäisellä ruokavaliolla pudonnut ~6.5kg.

Kuulostaako järkevältä? :)

edit: Haluaisin todellakin kuulla Lostedt 61#:n perustelut hamppari-pizza-ähkymättöoksetuspäivälle. :) Minkä vuoksi ei syödä esim. 3 päivää reilusti ihan normaalia perusruokaa ja sen avulla hilata sitä kalorimäärää korkeammalle? Ylipäätään yhden viikon supermatalakalorikituutuksen jälkeen kroppa ei todennäköisesti ole säästöliekillä. Mä ainakin uskon, että siihen tarvitaan pidemmän ajan kituutus kuin yksi viikko.

eiks tuu vaaraks et lihoo uudestaan sitte laihdutuksen lopettuu ku vetäny jollain 800kalorilla sen sijaa et vähä niinQ elämäntapa muutosta

Mä olen harrastanut kyllä ihan punttiakin lihasmassan kasvattamiseksi ja olen kyllä siinä mukavasti onnistunutkin, mutta olen huomannut, että jostain syystä punttien nostaminen ei ole minua varten. Nimittäin minulla aina loppuu mielenkiinto 6-9 kuukauden treenien jälkeen ja on vaan masentava huomata lopettamisen jälkeen kuinka lihasten tilalle tulee vain läskit :(

Aerobinen liikunta on ollut aina lähempänä sydäntä ja sen mukana tuoma erinomainen kunto ja vähärasvainen vartalokin tuo motivaatiota laittaa jälleen kerran lenkkitossut tai hiihtomonot jalkaan :)

Faidran neuvoja aloitan nyt noudattamaan, koska ei tuo 800 kalorin dietti ollut mitenkään kivaa minullekkaan, joten on vain kiva kuulla, jos on mahdollista tiputtaa tuo ylimääräinen reilu 5 kiloa pois juhannukseen mennessä jotenkin mukavammallakin/helpommallakin tavalla.

Kun olen saanut kovien taistelujen jälkeen painon haluamaani, en todellakaan anna sen enää sieltä nousta vaan taistelen kynsin hampain vastaan. Ei ole mitään mieltä repsahtaa, kun on tehnyt ensin "kovasti" töitä päästäkseen tavoitteeseen.

BTW, en ole koskaan punttisalitreenien jälkeen tuntenut samoin kun 10 kilometrin juoksulenkin tai 10 kilometrin hiihtolenkin jälkeen. Fiilis on suorastaan mahtava.

Pelkästään ulkoilma voi tietysti vaikuttaa tuohon asiaan. Ja voi myös olla, että en ole osannut reenata oikealla "mielekkäällä" tavalla, joka sitten on vienyt motivaation. Myös palautuminen ja ravinto on saattanut olla kuralla.

jynkkyliisa sanoi:
Asia selvä, no nyt on lähes kaikki enemmän tai vähemmän kritisoinut, että 800 on aivan liian vähän, joten kyllä minä Teitiä uskon ja nostan päiväkalorit tuohon 1200 kaloriin, joita useampi on jo suositellu. Ja pidän sen yhden mättöpäivän viikossa, jolloin keskityn vain syömiseen. haha

Pyrin tekemään nyt vähintään kolme 10 kilometrin lenkkiä viikossa ja lisään kilometrejä kun maratoni on lähempänä.

Kiitoksia kaikille rakentavasta kritiikistä! :)

Jeps, ja mässypäivänä ei kannata silti vetää mitään 10 000 kcal junttausta, vaan maltillinen setti.

Faidra sanoi:
Ylipäätään yhden viikon supermatalakalorikituutuksen jälkeen kroppa ei todennäköisesti ole säästöliekillä. Mä ainakin uskon, että siihen tarvitaan pidemmän ajan kituutus kuin yksi viikko.

IMO sama mielipide. Ei jaksa tähän etsiä matskua tukemaan, mutta ei täys jarruvaihde (eli se about 30% pudotus peruskulutuksesta) mene päälle ihan helposta, kyllä se vaatii pidemmän ajan rajun kalorimiinuksen. Jotain nopeita säätömekanismeja toimii toki ihan tuntien ja päivienkin vauhdilla mutta niiden lisänä tulee esim. kilpirauhasen toiminnan hidastuminen joka ei IMO ole ihan nopea tapahtuma.

Tuo painon jumittaminen on muuten ylipäätään aika mielenkiintoinen vaihe dieettiä. Ehkä fiksuin kuulemani syy sille on se, että kroppa haluaa pitää ns. normaalipainon. Oletetetaan siis, että nyt dieetataan järkevillä kaloreilla, liikutaan säännöllisesti -> dieetti on kontrolloitu, kuten esim. kisadieetti on. Tällöin keho voi silmämääräisesti muuttua rajustikin, siis rasva voi palaa selvästi. Yhtä aikaa paino kuitenkin pysyy täysin samana tai jopa hiukan nousee. Koska keho haluaa säilyttää sen tasapainon painon suhteen, rasvan palaessa se kerää nestettä saman verran kuin rasvaa on palanut ja paino pysyy siis samana. Näin voi mennä parikin viikkoa ja sen jälkeen paino saattaa romahtaa alaspäin useamman kilon. Moni dieettaaja on takuulla kokenut tämän ilmiön joten en usko että se on ihan huuhaata. Tuskin yhdessä yössä rasvaa kuitenkaan suhisee paria kiloa. ;)

Vähän off-topiccia, mutta tuli vaan tämä juttu mieleen tuosta Jsmithin postista.

Faidra sanoi:
Tuo painon jumittaminen on muuten ylipäätään aika mielenkiintoinen vaihe dieettiä. ...
Eihän tuo edes ollu ot, liittyy olennaisesti otsikon mukaiseen ilmiöön. Mm. mulla ilmeisesti käydä näin -peili näytti kiristymisen merkkejä, vaan vaaka pysyi samassa.

Yksi mielenkiintonen mutuilu-teoria, minkä ilmiöstä (peili vs. vaaka) kuulin oli, että se johtuisi siitä, että nahka kiristyy viiveellä kun läski on kadonnut sen alta :D

Pitänee osaksi paikkansa meidän jokinorsujen kohdalla...
:)

Faidra sanoi:
Tuo painon jumittaminen on muuten ylipäätään aika mielenkiintoinen vaihe dieettiä. Ehkä fiksuin kuulemani syy sille on se, että kroppa haluaa pitää ns. normaalipainon. Oletetetaan siis, että nyt dieetataan järkevillä kaloreilla, liikutaan säännöllisesti -> dieetti on kontrolloitu, kuten esim. kisadieetti on. Tällöin keho voi silmämääräisesti muuttua rajustikin, siis rasva voi palaa selvästi. Yhtä aikaa paino kuitenkin pysyy täysin samana tai jopa hiukan nousee. Koska keho haluaa säilyttää sen tasapainon painon suhteen, rasvan palaessa se kerää nestettä saman verran kuin rasvaa on palanut ja paino pysyy siis samana. Näin voi mennä parikin viikkoa ja sen jälkeen paino saattaa romahtaa alaspäin useamman kilon. Moni dieettaaja on takuulla kokenut tämän ilmiön joten en usko että se on ihan huuhaata. Tuskin yhdessä yössä rasvaa kuitenkaan suhisee paria kiloa. ;)

Vähän off-topiccia, mutta tuli vaan tämä juttu mieleen tuosta Jsmithin postista.

Pitää todellakin paikkansa. Peilistä näkee että äijästä on lähtenyt rasvaa selkeästi, samoin sanovat kaikki muut. Mutta vaaka se vaan näyttelee samoja lukemia :D Onneksi siihen on tottunut, dieettasin kunnolla viimeksi pari vuotta sitten ja silloin oli täysin sama ilmiö, paino jämähti mutta ukko kiristyi.
Sitten humps ja lähti paino taas tippumaan....

Outo tämä ihmiskroppa... :rolleyes:

JSmith sanoi:
IMO sama mielipide. Ei jaksa tähän etsiä matskua tukemaan, mutta ei täys jarruvaihde (eli se about 30% pudotus peruskulutuksesta) mene päälle ihan helposta, kyllä se vaatii pidemmän ajan rajun kalorimiinuksen. Jotain nopeita säätömekanismeja toimii toki ihan tuntien ja päivienkin vauhdilla mutta niiden lisänä tulee esim. kilpirauhasen toiminnan hidastuminen joka ei IMO ole ihan nopea tapahtuma.

Missä ajassa säästöliekiltä toipuu siihen "normaaliin" kulutukseen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom