Tuohon 800 kaloriin saa muuten mahtumaan tuhottomasti enemmän ruokaa, kuin tuon setin mitä sulla on. Esimerkiksi:
400g valkuaisia (n. 10kpl), 170kcal
500g kurkkua, 50kcal
500g/5dl kaurapuuroa veteen keitettynä (käytetty n. 2dl hiutaleita), 230kcal
300g vesimelonia, 100kcal
200g kuhaa/seitiä/katkarapuja/ahventa/haukea, 160kcal
300g jäävuorisalaattia, 30kcal
100g perunaa, 60kcal
yhteensä 803kcal :D
Järjen hiventä tuossa ei tosin ole sitten tippaakaan...
Mä en ole ihan varma tuosta sun mättöpäivän järkevyydestä. Ensinnäkin, miten jaksat treenata viikon alhaisilla kaloreilla? Silloinhan sun pitää treeneissä saada aikaan niitä tuloksia, eikö? Jos yhtä aikaa pyritään kuitenkin kehittymään ja toisaalta tiivistämään kehoa, se vaatii oikeasti perehtymistä asiaan. Muuten voi olla, että loppukesästä sua tuijottaa peilistä vastaan huonokuntoinen laihaläski. 1200 kaloriin et kertakaikkiaan saa millään ilveellä mahtumaan niitä kaikkia ravintoaineita, joita kehosi tarvitsee päivittäin a) aineenvaihdunnan ylläpitämiseen b) kestävyyden, voiman yms. ylläpitämiseen c) mielialan ylhäällä pitämiseen. Miksi ylipäätään tuo "mättöpäivä" pitää olla kuvioissa? Jos treenaat tavoitteellisesti, eikö sun tavoitteidesi kannalta paljon järkevämpää olisi rytmittää koko dieetti siten, että ykkösasia on treenien kulkeminen ja sitä kautta JÄRKEVÄ ravitsemus ja vasta kakkosena tulee se pääkopan hemmottelu ruuan mättämisellä. Mikäli nostelisit kaloreita hissuksiin, esim. tuolla 1800kcal kieppeillä aivan hyvin voisit kerran tai pari kertaa viikossa pitää päivän, jolloin koostaisit tuonm 1800kcal vapaammin ja niitä herkkujakin nauttien.
Tuo sun ruokavalio on muutenkin ollut melko järjetön, koska yksi ateria päivässä ei ole kovin suositeltavaa nimenomaan sen aineenvaihdunnan kannalta. Kropalla on oltava jatkuvasti työstettävää, silloin homma toimii ja sekä mieli että keho voivat paremmin. Lue tosiaan ihan ajatuksella läpi tuo aiemmin kirjoittamani viesti. Vaatii hiukan miettimistä, mutta takuulla on sen arvoista. Toki jokainen saa itse määritellä, kuinka kovasti haluaa päästä tavoitteisiinsa. Riittääkö se, että painon saa putoamaan tiettyyn kilomäärään ja sen jälkeen palataan vanhoihin tottumuksiin? Vai kaipaatko ehkä ennemmin pidempiaikaista muutosta, jolloin saavutetun tavoitepainon pitäminen voisi olla huomattavasti helpompaa (koska ruokailumalli ja elämäntapa on jo sisäistetty kertaalleen)? Kuinka paljon olet ylipäätään valmis tekemään töitä, että pääset tavoitteeseesi? Ainakin minulle olisi huomatavasti vaikeampaa pidättäytyä kitukaloridieetillä kuin tehdä kerran se järkevä suunnitelma, määritellä tavoitteet ja sitten alkaa toimimaan suunnitelman mukaan.
Nämä on toki vain mun omia mielipiteitäni, mutta uskoisin että tähän mennessä olen jo oppinut jotain ja nämä juttuni eivät ole ihan tuulesta temmattuja.
edit: Kannattaa muuten huomioida sitten yksi juttu jos olet uusi näissä painonpudotustouhuissa: Sinähän et halua PUDOTTAA PAINOA, vaan vähentää rasvakudosta. Paino voi vaihdella kehon nestemäärän, biomassan yms. mukaan joten jos nyt esim. painosi pomppaa 1kg ylöspäin, se ei tarkoita automaattisesti
lihomista (=rasvan lisäystä). Seuraa peiliä ja vaatteita, kilot seuraa sitten perästä!