Säästöliekki ja jumittava paino

Uskaltaisiko tästä kuitenkin jo tehdä sellaisen johtopäätöksen että säästöliekillä olosta ei ole kysymys?

Tuntuu vain kummalta että miten yli 3000Kcal viikkovajeesta ei voi paino useankaan viikon aikana hävitä. Tämä siis siitäkin huolimatta että tuo rasva/proteiini/hiilari suhde on ollut päin pyllyä jo pitkään ja ruokailu on ollut liian harvassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tollainen vajaan 4000 kcalin viikkovajehan vastaa jotain puolen kilon laskennallista rasvan katoamista. Kolme viikkoa ilman tuloksia alkaa olemaan siinä rajalla että tarttis tehdä jotain, mutta sanotaan nyt että tuon aikana odotettu 1.5 kg pudotus pystyy kyllä pahimmassa tilanteessa piiloutumaan vaikka nestetasapainon heittelyyn.

Toinen vaihtoehto on tarkastaa että noi kcalimäärät on tarkkoja, koska noinkin kohtuullisilla tavoitemiinuksilla pienikin virhe näkyy aika suoraan siinä että ollaan lopulta niin pienillä miinuksilla että rasvanpoltto on olemattoman hidasta. Yksi vaihtoehtohan olisi vain raakasti pudottaa n. 10% päiväkaloreista pois ja katsoa mitä tapahtuu. Mä itse veikkaisin että tossa ekassa parissa kilossa on sitä normaalia dieetin alussa ilmaiseksi lähtevää painoa (lue nestettä ja vähentynyttä vatsan sisältöä), ja miinukset ei todellisuudessa ole ihan toi ~4000, mutta itsehän tiedät parhaiten sen kuinka tarkasti olet arvioinut ruokamäärät.

Todennäköisesti noin lievällä painonpudotuksella ei vielä saada aikaan mitenkään kauhean merkittävää "säästöliekkiä".

Taidanpa minäkin kirjoittaa tähän, vaikka olen jo paljon neuvoja saanut.
Olen koittanut pudottaa painoa joululta saakka, nainen 160cm ja noin 55-56kg. Salilla olen käynyt kolmesti viikossa, treenaillut ihan tehokkaasti kaikkia lihasryhmiä ja koittanut tehdä 20min aerobista kaupan päälle. Lenkkeilen jonkin verran, hölkkäilen ja talvella lautailin. Työni on keskiraskas yötyö. Jonkin verran olen kiinteytynyt, mutta en tarpeeksi.
Sitten siihen kammottavaan ruokavalioon.
Aamulla syön töissä kuuden pintaan voikkarin, juustoa ja kinkkua, tomaattia
Aamupäivällä caesarsalaatti, itsetehty, vähän jusstoa ja kastiketta, paljon rasvatonta kalkkunaa ja salaattia, krutonkeja
Treeni/lenkki
Tää on se epämääräinen kohta. Proteiinipatukka, tonnikalapurkki, voileipä, raejuustoa ja hedelmää, joku tuollainen välipala kevyesti!
Illalla sitten tekee mieli herkkuja, mutta olen koittanut olla syömättä. Aamulla taas alusta.
Pikaisella laskelmalla olen painellut nyt varmaan puolivuotta alle 1000kcal päivässä, paitsi lauantait, jolloin saa syödä herkkuja.
Paino ei hievahdakaan alaspäin. Tarkemmin kuin ajattelee, niin enpä ole koskaan tuon kummemmin syönyt, nyt vaan yritän kiinnittää laatuun huomiota. Nyt olen oppinut syömään aamuruokaa, ennen menin kahvilla iltapäivään ja sitten söin yhden ison aterian.
Lisäksi voisin valittaa, että se mikä menee sisään tulee heikolla menestyksellä ulos. Muumipeikkoefekti, siis. Ja vatsa on usein turvoksissa kuin ilmapallo, näytän kuin olisin raskaana. Varmaan turha sanoakin, että usein väsyttää ja aina palelee, iho nyt on ollut hiukan paremmassa kunnossa uuden ruokavalion myötä.
Yritän nyt muuttaa tottumuksiani, kun tää ei selvästikään pelaa. Yritän saada enemmän aerobista ja pudottaa yhden salitreenin pois, ja hinata sapuskan määrää ylöspäin. Mutta mitä minä sitten syön, etten liho ennestään? Jos alan tällaiseen menoon vuosikausia tottuneeseen kroppaani heittämään 2000kcal päivässä niin lihon taatusti kymmenen kiloa...
Tää on kurja kierre. Enää en voi mistään vähentää, paitsi lauantain mässypäivät pois, ja liikkua lisää en ehdi/jaksa. Luin kyllä kaiken edellä ja koitin ajatellakin, mutta jos joku viitsii potkia perseelle ja kerrata tuhanteen kertaan mikä mättää ja miten toimia, niin olisin kiitollinen.

Viimeksi muokattu:
Taidanpa minäkin kirjoittaa tähän, vaikka olen jo paljon neuvoja saanut...
Jos olet alle tonnin kaloreilla mennyt noin kauan, niin voi aika varmaksi sanoa että kroppa on jonkinlaisessa paniikkitilassa. 1000kcal ei kata edes perusaineenvaihduntaasi, saati mitään ylimääräistä siihen päälle... ei ihme, että kroppa panttaa rasvoja? Sehän luulee, että yrität kuihduttaa sen nälkäkuolemalla! Rasva ei pala, mikäli kehoa ei onnistu huijaamaan siten, että se uskoo sinun syöttävän sitä säännöllisesti ja tarpeeksi. Jos ruokailuja on kolme päivässä ja energiamäärä on alle 1000kcal, tuo on kertakaikkiaan liian vähän minkään kokoiselle naiselle.

Suosittelisin, että koittaisit nyt alkuun ainakin nostaa kalorimäärää. Ota käyttöön kalorilaskuri ja laske sillä joka päivä syömäsi ruuat, myös lauantaisin. Syklitä kaloreita esim. näin:
ma - 1200kcal
ti - 1400kcal
ke - 1600kcal
to - 1200kcal
pe - 1400kcal
la - 2000kcal
su - 1400kcal

Viikkokeskiarvoksi tulee näin 1450. Syö kalorimäärä viidellä aterialla päivässä ja koosta ne terveellisistä ruoka-aineista. Tauot ruokien välillä 3-4h. Pidä säntillisesti tällainen syklitys n. 3vk ja tsekkaa mitä sinä aikana tapahtuu. Uskoisin, että elimistö herää taas ja rasva alkaa suhisemaan. :)

Kiitos Faidra!
Voitko vinkata mistä saisin "turvallisesti" tuollaisia kalorimääriä? Riisiä, kanaa, kalaa, rahkaa? ollapa joku lista missä sanottaisiin että nyt syöt tuota ja sitten tätä..
Tää on just se kohta, mitä en osaa. Siis valita terveellistä ruokaa noin paljon päivässä. Minusta tuntuu ettei minulla ole hajuakaan mikä on terveellistä. Jos siinä on vähän kaloreita, niin otan sen.
Tauot ruokailun välillä 3-4h? Huhhuh, kuulostaa tosi oudolle, mutta kokeilen parhaani mukaan. Tästä taitaa tulla hauska kokeilu. Onko odotettavissa painon räjähdysmäistä nousua alussa?

Kiitos Faidra!
Voitko vinkata mistä saisin "turvallisesti" tuollaisia kalorimääriä? Riisiä, kanaa, kalaa, rahkaa? ollapa joku lista missä sanottaisiin että nyt syöt tuota ja sitten tätä..
Tää on just se kohta, mitä en osaa. Siis valita terveellistä ruokaa noin paljon päivässä. Minusta tuntuu ettei minulla ole hajuakaan mikä on terveellistä. Jos siinä on vähän kaloreita, niin otan sen.
Tauot ruokailun välillä 3-4h? Huhhuh, kuulostaa tosi oudolle, mutta kokeilen parhaani mukaan. Tästä taitaa tulla hauska kokeilu. Onko odotettavissa painon räjähdysmäistä nousua alussa?

Proteiinit: kanan/kalkkunan rintafile tai filesuikaleet, kala, vähärasvainen naudanliha, kalkkunaleike, kananmunat (miel. omega-munat), maitotuotteet (rahka, raejuusto, rasvaton jogurtti), vähärasvaiset juustot
Hiilarit: ruisleipä, kaura/muut hiutaleet, hedelmät, marjat, kasvikset, pasta, riisi, peruna
Rasvat: öljyt, omega-margariinit (esim. Keiju), pähkinät

Oliko tuo tauko mielestäsi siis lyhyt vai pitkä? Elimistöllä on hyvä olla työstettävää, tällöin se ei niin helposti jumitu tilaan jolloin rasva ei pala. Säännölliset ruokailut ja pienet annokset, luulis rasvan palavan.

Jos perusaineenvaihduntasi (=mitä kulutat makaamalla sängyssä koko päivän, tuohon ei ole vielä laskettu edes sitä että laitat ruokaa, peset hampaat, käyt töissä, urheilet jne.) kuluttaa n. 1300-1400kcal, niin mitäs veikkaat, nouseeko paino räjähdysmäisesti? :)

Kannattaa lueskella tätä ketjua. Paljon hyvää asiaa ja hyvin koostettuja ruokavalioita.

Ei ruokien valitsemiseen ole oikotietä. Pitää opetella makroravinnejakaumat ja kokonaiskalorimäärät, mutta ei se ole vaikeaa, sen oppii ajan myötä. Jos pitää ruokapäiväkirjaa tarkasti vaikkapa 2-4vkoa, niin tod.näk. siinä ajassa oppii jo suurimman osan ruoka-aineista, että mitä niissä on ja minkä verran.

Vähemmän ei ole aina parempi. Toi periaate ja fakta kannattaa uskoa ja upottaa syvälle aivoihinsa. Esim. rypsiöljyssä, kalaöljyssä, maapähkinöissä ja oliiviöljyssä on hirmusesti energiaa (=kaloreita/kilojouleja) per tilavuusyksikkö, mutta ovat todella terveellisiä sopivissa määrin. Noin 0,5-1g/vrk/painokilo olisi passeli määrä rasvaa ja alle 30g/vrk ei kannata mennä rasvan määrässä, muuten voipi hormonitoiminta ja rasva-aineenvaihdunta kärsiä.

Niin ja enemmän ei ole aina parempi, esim. reenin suhteen. Ole fiksu ja opiskele asioita, etene rauhassa ja pikkuhiljaa, mutta päättäväisesti ja tulevaisuuteen suunnaten.

Minkälainen painonnousu on mielestäsi räjähdysmäistä? Esim. nesteen määrä voi vaihdella yhden vuorokauden sisällä 2-3kg ihmisen kropassa. Mieti painoa tarkemmin, ainakin läskinä, nesteenä ja lihaksena. Neste tulee ja menee nopeasti, siitä ei pidä ressata, senkun juo lujasti vettä, niin ei kroppa ainakaan kuivu ja aineenvaihdunta pelaa. Läski ja lihas ovat sitten eri asia, molempia tulee ja menee hitaasti, mutta läskistä ei ole hyötyä, lihaksesta sen sijaan on. Lihas myös painaa paljon, muttei vie tilaa juurikaan.

Tuolla pakkotoiston yläpalkissa on FAQ, klikkaa siitä ja opiskele, mitä tällä palstalla moni syö. Siellä on myös tusinoittain valmiita ruokaohjeita ja kaikki terveellisiä ja ihan ilmaiseksi! :eek: Tuossapa vielä pari oikein hyvää linkkivinkkiä: http://www.fineli.fi/ ja http://www.stumptuous.com/ (klikkaa iron, jonka jälkeen starting tai eating)

Tuo Faidran lista oli hyvä. Otan talteen! :D
Mulle on vaan iskostunut päähän, että kun syöt vähemmän kuin kulutat, niin laihtuu. Sinnikkäästi olen vaan vähentänyt syömistä, kun liikunnan lisääminen alkaa olla liian työlästä. Tuo parin tunnin välein syöminen tuntuu hurjalle tahdille, kun tääkin kolme ateriaa päivässä vaatii jo totuttelua. Ei minulla vaan ole nälkä, ja sitten kun se nälkä joskus tulee, niin sitten on aivan karsea nälkä ja muutun hirviöksi väsymyksestä ja energian puutteesta. :hyper:
Paino heittelee tosiaan muutaman kilon ihan nesteen vaikutuksesta, ja joka kerta se on yhtä karmaisevaa.
Tää on hankalaa, uskokaa pois, kun näin on tehnyt aina. Vaikka kuinka yrittää muuttaa asennettaan ja tapojaan, niin ne on tiukassa nuo vanhat uskomukset ja tavat. Syön ihan tosi harvoin lämmintä ruokaa, ihan siksi etten ehdi sitä laittaa ja jos joku laittaa niin se tuntuu niin "isolta ruualta" ettei sellaista passaa kovin usein mennä syömään, lihoo vielä. :nolo:
Tiedän itsekin, että tää on tyhmä tapa eikä ollenkaan edistä kuntoon pääsyä.
Yritän opetella, mutta toteutus ja tapojen muuttaminen on se vaikea osuus.

Kyllä on ihan hyvä asia yrittää pitää mielessä se tosiasia, että kun syö alle kulutuksen, niin laihtuu. Jopa Faidran on ihan turha väittää, että kun syö enemmän niin alkaa taas laihtua, ainakaan tällaisilla perusteilla:
"1000kcal ei kata edes perusaineenvaihduntaasi, saati mitään ylimääräistä siihen päälle... ei ihme, että kroppa panttaa rasvoja? Sehän luulee, että yrität kuihduttaa sen nälkäkuolemalla! Rasva ei pala, mikäli kehoa ei onnistu huijaamaan siten, että se uskoo sinun syöttävän sitä säännöllisesti ja tarpeeksi.":lol2:
Älä usko tällaiseen! Kehoa ei niin vain huijata, ei keskitysleirijuutalaistenkaan joukossa montaa läskiä ollut. Faidra kyllä puhuu ihan asiaa, mutta perustelut tuolle enemmän syömiselle ovat jotain salilegendaa ja epätieteellistä roskaa.
Eli olen sitä mieltä että tuo alle 1000kcal kyllä kattaa perusaineenvaihduntasi, muuten painosi laskisi jatkuvasti. Rasva palaa nimenomaan silloin kun kehoa EI syötä säännöllisesti ja tarpeeksi. Nuo Faidran selitykset näyttävät lähinnä joltain millä huijataan niitä salaa suklaata syöviä "ensyö mitään miksi en laihdu"läskejä. Liikaa kaloreita ja liian pieni kulutus, yrittäkää jo uskoa se!
Olet luultavasti surkastuttanut lihaksesi ja peruskulutuksesi olemattomiin tuollaisella järjettömällä dieetillä ja aerobisilla (lisäksi varmaan se kuuluisa säästöliekki), ja joutuisit laskemaan kalorit lähes nollaan laihtuaksesi. Lopputuloksena olisi vaan entistä huonompi olo, muttei yhtään kiinteämpi vartalo. Sinulla taitaa oikeastaan alkaa alipaino lähestyä jos vielä laihdut(painoindeksi 21,5). Kasvata siis lihasmassaa, niin peruskulutuksesi kasvaa valtavasti ja pystyt syömään inhimillisemmin, painamaan reilusti enemmän, ja silti näyttämään hoikemmalta.
edit: anteeksi avautuminen , älkää bannatko minua tämän takia

Ymmärsinkö siis oikein jos ajattelen, että vaikka kaloreita tulisikin ihan liian vähän voi kroppa sopeutua olemaan niin vähällä ja kuluttaa vielä vähemmän?
Lihasmassaahan tässä ollaan kovasti koitettu kasvattaa, nimenomaan polttamaan rasvaa ja rääkkäämällä olen koittanut saada nostettua energiantarvetta.
Huonoja vaikutteita olen tainnut saada päätäni sekoittamaan, kun mieheni pudotti puolessa vuodessa 25kg "tappodieetillä", syömällä suunnilleen pelkkää maitorahkaa ja ruisleipää treenaten samalla salilla ja lenkkeillen. Minun kohdallani tämä ei siis toimi, koska en saa kaloreita tarpeeksi alas jos syön yhtään mitään? Ymmärrän jo, ettei tämä toimi.

Juuri niin, eli jos et ole laihtunut aikoihin niin kaloreita on kyllä tullut sen verran mitä kulutitkin. Energiaa ei synny tyhjästä eikä häviä mihinkään eikä se asia muutu miksikään vaikka kuinka puhuisi säästöliekistä ja kehon huijaamisesta.
Pitkällä aikavälillä "rääkkääminen" ei varmasti ole järkevää, ellei ole selvästi ylipainoinen, mitä sinä et todellakaan ole. Mielestäni kannattaisi unohtaa laihduttaminen vähäksi aikaa, ja keskittyä ihan peruskunnon ja lihasvoiman sekä -massan kehittämiseen. Ilman itsensä rääkkäämistä voi olla hoikka ja hyväkuntoinen. Lopeta painon tarkkailu ja ulkonäöstä stressaaminen vähäksi aikaa ja keskity tulosten kehittämiseen. Kaloreitakaan ei tarvitse laskea ellei ole dieetillä, syö siis terveellistä ruokaa nälkäsi mukaan tai jopa enemmän, et hetkessä liho. Jos on oikeasti hyvässä kunnossa ja paino normaalirajoissa, näyttää vartalokin hyvältä, eikä tarvitse laskeskella niin tarkkaan kaikkea.
Unohda siis laihdutus.
PS. muistathan että suurin osa aerobisesta ehdottomasti matalalla peruskuntosykkeellä, niin että tuntuu kevyeltä. Pidemmän päälle ei kehity treenaamalla aina niin kovaa kuin jaksaa. Ja muista myös mitä Faidra sanoi, eli treenin suhteen enemmän ei ole aina parempi. Lue stumptuous.com.

Ööh, siis ymmärsitköhän ORBs nyt vähän väärin miksi suosittelin nostamaan kalorimäärää? Nimenomaan siksi, että keho saataisiin pois siitä tilasta että se kuluttaa minimaalisen vähän, ts. tästä paljon puhutusta säästöliekistä. Itsekin sanoit tuossa "Olet luultavasti surkastuttanut lihaksesi ja peruskulutuksesi olemattomiin" lauseessa täsmälleen saman mitä minä ajoin takaa - eli sen, että jatkuva kituuttaminen on vetänyt kropan jumiin. Normaalisti syövän , Haukkumaakarin kokoisen ihmisen perusaineenvaihdunta nimittäin takuulla on enemmän kuin se 1000kcal. Vai oletko eri mieltä tästä?

Kyllähän sitä ihmiset on kautta aikojen selvinneet vaikka miten niukalla energialla. Anorektikot pysyy elossa, samoin tavalliset toimistotädit jotka ei "koskaa syö mitään". Onko se terveellistä? Tuskin. Onko se normaali tila keholle? Tuskin sitäkään.

Ajoin nimenomaan takaa sitä, että liikkuvan ihmisen pitäisi uskaltaa syödä kunnon ruokaa ja useasti päivässä, jotta se kroppa toimii ihanteellisesti. Jos keho vedetään siihen tilaan missä se nyt ilmeisesti Haukkumaakarilla on (pitkään jatkunut todella pienillä kaloreilla eläminen -> paino ei lopulta enää edes putoa), on kaksi vaihtoehtoa: a) nostaa varovasti kaloreita ja buustata sillä aineenvaihdunta kunnolla käyntiin tai b) laskea edelleen kaloreita, josta hyvin todennäköisesti jossain vaiheessa alkaa jo seurata esim. puutostiloja ja esimerkiksi immuniteetin laskemista kun keho ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita.

Voitko perustella mulle tämän: "Rasva palaa nimenomaan silloin kun kehoa EI syötä säännöllisesti ja tarpeeksi. Nuo Faidran selitykset näyttävät lähinnä joltain millä huijataan niitä salaa suklaata syöviä "ensyö mitään miksi en laihdu"läskejä. Liikaa kaloreita ja liian pieni kulutus, yrittäkää jo uskoa se!"

Tuon perusteella voisi siis olettaa, että mielestäsi Haukkumaakari syö liian paljon ja kuluttaa liian vähän - siitäkin huolimatta, että kalorimäärä on päivittäin alle tuhat? Mitä mieltä olet tuollaisesta dieetistä ylipäätään, uskotko että sillä voidaan maksimoida rasvanpoltto ja minimoida lihaksen häviäminen?

Älä ota tätä hyökkäyksenä, kysyn siksi koska minua jäi kiinnostamaan sun valtavirrasta poikkeavat ajatuksesi.

Väliaikahuomautus: kaksi päivää kovaa yritystä takana.
Eilen sain kalorilaskurin avulla 1090kcal kasaan, kun raapimalla raavin ja söin muutaman tunnin välein.
Tänään ollaan menossa 450kcal, ehtii vielä..
Tuo on hyvä tuo laskuri, auttaa paljon. Laskinpa vielä ravintoaineiden suhteita toisiinsa, proteeiinia noin 60g, hiilaria karvan alle 100g ja rasvaa alle 30g. Eli proteiinia enemmän, hiilaria vähemmän?
Vatsa oli ihan sekaisin koko eilisen päivän, mutta tänään on jo mennyt paremmin. Eilen tein puolituntia aerobista ja hölkkäsin tunnin, tänään on vapaa.
Vaakalla en ole edes uskaltanut käydä, enkä oo menossa.
Suurella kiinnostuksella seuraan keskusteluanne! Kaikille minimikulutukseen siirtymistä harkitsevillekin tiedoksi, että ei oo kivaa. Mulla menee vatsa sekasin tosi helposti, lihakset palautuu treenistä hitaasti ja ovat kipeänä, ja enköhän ole jo saanut ties minkä puutostiloja aikaiseksi, kun tavalliset aikuisten vitamiinit on liian vahvoja (popsin joskus muistaessani vitanameja) ja veriarvot on yleensä aina olleet huonot. Lisäksi olen usein flunssassa, aina väsynyt, vatsa ei pelaa ja pipo saattaa joskus olla hiukan kireällä.

Minkä takia puhut jostain epämääräisistä "jumista" ja "kehon paniikkitilasta" jotka korjataan jotenkin huijaamalla kehoa, kun kuitenkin tarkoitat vain liian pieniä lihaksia, joita pitää kasvattaa, että perusaineenvaihdunnan saa normaalisti syövän tasolle.
"Voitko perustella mulle tämän: "Rasva palaa nimenomaan silloin kun kehoa EI syötä säännöllisesti ja tarpeeksi. Nuo Faidran selitykset näyttävät lähinnä joltain millä huijataan niitä salaa suklaata syöviä "ensyö mitään miksi en laihdu"läskejä. Liikaa kaloreita ja liian pieni kulutus, yrittäkää jo uskoa se!""
Taisi tulla kyllä aika huono vertaus, anteeksi. Tarkoitin vain että jos haluaa laihtua heti, pitää syödä vielä vähemmän, eikä mitään "kehon huijauskeinoja" ole olemassa. Keho toimii niinkuin sen pitääkin, olosuhteiden mukaan.
Rasva on energiavarasto, jota käytetään silloin kun energiaa ei syömällä saa tarpeeksi. Pitkällä aikavälillä rasvaprosentin laskeminen onnistuu kyllä varmasti parhaiten niin, että kasvattaa lihaksia ensin, ja vasta sitten alkaa miettiä mahdollista diettiä.
Jos olen oikein käsittänyt, niin mainitsemasi kaloreita lisäämällä saatu aineenvaihdunnan buustaus käyntiin johtuu pääasiassa lihasten kasvamisesta
eikä suuremmasta kalorimäärästä itsessään.
Todellakaan Haukkumaakari ei syö mielestäni liian vähän, mutta jos hän haluaa heti maksimoida rasvanpolton, hänen pitää syödä vielä vähemmän. Lihasta lähtisi varmasti. En minäkään suositellut laihdutusta, suosittelin unohtamaan laihdutuksen ja syömään kunnolla.
Takerruin sanoihisi alunperin vain siksi, että en usko mihinkään kehon huijaamiseen, vaan pelkästään lihasten kasvatukseen, kun energian kulutusta halutaan kasvattaa ilman liikunnan lisäämistä.

Jos olen oikein käsittänyt, niin mainitsemasi kaloreita lisäämällä saatu aineenvaihdunnan buustaus käyntiin johtuu pääasiassa lihasten kasvamisesta
eikä suuremmasta kalorimäärästä itsessään.

Mitenkä tämä olisi mahdollista? Viikossako saa niin paljon lihasta, että aineenvaihdunta nopeutuu merkittävästi. Eikös lihas kuluttanut jotain 30kcal/1kg?

Toivotan Haukkumaakarille onnea ja menestystä uudelle elämälle.
Itsellänikin on vähän kokemusta alipainoisuudesta. Noin vuosi sitten olin jotain 65/183, nyt yli 10 kiloa enemmän. Ei kannata huolestua tai tuntea huonoa omaatuntoa liiasta syömisestä, aluksi tuntuu että on koko ajan aivan täynnä eikä pysty syömään enää yhtään, mutta se menee kyllä ohi. En ole itse laskenut ravinnejakaumia ollenkaan ja hiilihydraattia on tullut luvattoman paljon. Silti suurin osa painonnoususta on ollut lihasta.

Mitenkä tämä olisi mahdollista? Viikossako saa niin paljon lihasta, että aineenvaihdunta nopeutuu merkittävästi. Eikös lihas kuluttanut jotain 30kcal/1kg?

Kuka on väittänyt että viikossa saa paljon lihasta? Faidra kirjoitti käsittämättömän nopeista aineenvaihdunnan kiihtymisistä, en minä.
Ja Faidralle vieä: mielestäni aika valtavirrasta poikkeava ajatus sekin, että lisäämällä 450 kaloria keskimäärin päivässä alkaisi rasva noin vain suhisemaan pois jo kolmen viikon aikana.

Kehittyipäs mielenkiintoiseksi tämä keskustelu!

ORBs kumoaa nyt nimittäin kaikkea mitä mä olen tähän mennessä ravitsemuksesta oppinut... Mun ymmärrykseni mukaan perusaineenvaihdunta on siis se energiamäärä, jonka keho kuluttaa päivässä jo sillä että on hengissä - ts. siihen, että välttämättömät elintoiminnot pystytään pitämään käynnissä. Perusaineenvaihduntaan vaikuttaa mm. ikä, sukupuoli, kehon koostumus, lämpötila, hormonit, aliravitsemus... Haukkumaakarin tilanteessa perusaineenvaihdunnan _kuuluisi_ kuluttaa n. 1300kcal. Perusaineenvaihdunta kattaa vasta n. 70-75% kokonaisaineenvaihdunnasta, johon taas kuuluu sitten myös tavallinen päivittäinen eläminen. Näin laskettuna voitaisiin olettaa, että Haukkumaakarin kokoinen nainen kuluttaisi normaalisti ihan pelkästään töissä käymällä, kotona puuhailemalla yms. noin 1750kcal. Tästä 75% on n. 1300kcal. Olemmekohan tästä nyt samaa mieltä?

Kun tässä otetaan huomio, että Haukkumaakari on todennäköisesti elänyt aliravitsemustilassa jo pidemmän aikaa, voidaan päätellä että keho on sopeutunut vähempään energiansaantiin. Näin perusaineenvaihdunnan kuluttama energiamäärä on laskenut niin paljon, että hän ei enää laihdu sillä määrällä energiaa joka nyt tulee sisään päivittäin. Ok?

Nyt ollaan siis siinä tilanteessa, että keho voisi kuluttaa enemmän, mutta ei sitä tee koska aineenvaihdunta on kitistetty minimiin. Tätä tarkoitan sillä, kun puhutaan että keho on jumissa, ts. säästöliekillä. Se pitää kynsin ja hampain kiinni jokaisesta rasvagrammasta, jottei aliravitsemustila iskisi päälle. Kuulostaako tämä epäloogiselta? Minusta ei.

En ole mitenkään omasta päästäni keksinyt tätä juttua, että "kehoa pitää huijata". Se on sattumoisin lausahdus jonka mulle on aikoinaan esittänyt eräs tän maan parhaimpina pidetyistä ravintoguruista. ;) Kehon ei siis saisi antaa mennä ollenkaan sellaiseen tilaan, missä tuo perusaineenvaihdunnan hidastuminen (ainakaan noin paljoa) on mahdollista. Tämä taas pystytään tekemällä hyppyyttämällä kaloreita, vaihtelemalla makroravinteiden suhteita ja niin edelleen.

Ehkä kaikille näille asioille ei ole säntillistä vastausta samaan malliin ravitsemuksen oppaissa. Käytäntö on kuitenkin näyttänyt, että nuokin jutut voivat toimia, mitä minä olen maininnut. Kun aineenvaihduntaa saadaan pukattua lähemmäs normaalitilaa, voi kummallisesti käydäkin niin, että se rasva alkaa jälleen palamaan. En nimittäin jaksa uskoa, että vaikka Haukkumaakari nyt nostaisi kalorimäärää vähitellen ylöspäin, hän siltikään alkaisi keräämään rasvaa kuten yleensä vastaavassa tilanteessa kävisi. Kun kehoa totuttaa hitaasti korkeampiin kalorimääriin, se voi vastata muutokseen päinvastoin kuin yleensä olettaisi (yleinen oletus: ylimääräinen energia=rasvan lisääntyminen). Hitailla nostoilla kalorimäärää saadaan vähitellen sille tasolle, kuin sen kuuluisi olla.

Tälläkin palstalla on tosi monia, jotka vannovat mm. noiden kikkojen nimiin joita mainitsin pari kappaletta ylempänä. Ehkä ne eivät kaikilla toimi, mutta voivat olla vähintäänkin avain terveellisempään elämään.

Kehon ei siis saisi antaa mennä ollenkaan sellaiseen tilaan, missä tuo perusaineenvaihdunnan hidastuminen (ainakaan noin paljoa) on mahdollista. Tämä taas pystytään tekemällä hyppyyttämällä kaloreita, vaihtelemalla makroravinteiden suhteita ja niin edelleen.

Tuolle en kyllä missään ole nähnyt perustetta, vain ihan päinvastaista eli pitkällä tähtäimellä miinuskalorien ja kehon rasvan määrä määrittää sen miten paljon perusaineenvaihduntaa tiristetään alaspäin. Voihan sitä vähän yrittää syklityksellä ja muulla vähän hetkittäisesti muuttaa mutta ei se pitkän ajan trendiä kyllä estä. Niinkuin ei estä tiheä ruokailufrekvenssi tai muut salimyytit.

Siitä taas on kuultu monestakin paikasta että dieetiltä poistuessa käy tosiaan niin hassusti että kiristyminen jatkuu vaikka kalorit (hitaasti) nouseekin. Spekuloitu on siitä että kulutus ja aineenvaihdunta nousisi suhteessa nopeammin kuin mitä kalorit nousevat, mitään varmaa vastausta en tuohon ole nähnyt.

Tuossa tilanteessa näyttäisi tosiaan siltä että jos on ihan pakko kiristyä lisää hinnalla millä hyvänsä niin mennään vesi/leipä -kuurille. Kaikissa muissa tapauksissa olisi tehokkainta ottaa rauhassa taukoa, nostaa hitaasti ja varovasti kaloreita ja normalisoida tilanne. Ei se välttämättä rasvaa pois polta, mutta tekee sitten joskus jatkamisesta paljon nopeampaa ja tehokkaampaa. Pitkät dieetit ovat aika tehottomia, aika-ajoin kannattaa pitää ihan tietoinen tauko.

Tuolle en kyllä missään ole nähnyt perustetta, vain ihan päinvastaista eli pitkällä tähtäimellä miinuskalorien ja kehon rasvan määrä määrittää sen miten paljon perusaineenvaihduntaa tiristetään alaspäin. Voihan sitä vähän yrittää syklityksellä ja muulla vähän hetkittäisesti muuttaa mutta ei se pitkän ajan trendiä kyllä estä. Niinkuin ei estä tiheä ruokailufrekvenssi tai muut salimyytit.
Mua kiehtoo nyt kovasti tämä asia. :) Mä en nyt jotenkin tajua mikä mun ajattelutavassa menee niin kovasti pieleen.

Voitko vääntää mulle rautalangasta miten tuollaisessa tilanteessa siis pitäisi toimia? Jos halutaan saada perusaineenvaihdunta toimimaan normaalisti ja ajan kanssa myös sitten polttaa rasvaa, kunhan kroppa ei enää elä nälkäkuoleman rajalla.

Onko todellakin siis ihan puppua, että säännölliset ja useat ruokailut päivän aikana, kalorivaihtelut, makroravinnevaihtelut (korkea/matalahiilariset päivät jne.) ovat ihan yhtä tyhjän kanssa kun dieetataan esimerkiksi 3-4kk putkeen?

Mähän en siis missään nimessä nyt yritä väittää, että kun Haukkumaakari saisi kalorit tuonne 1400kcal kieppeille, niin siinä rasva palaisi iloisesti hamaan maailmanloppuun (olisi ehkä pitänyt aiemmin sanoa, että "elimistö herää taas ja rasva alkaa suhisemaan aikanaan"). Mun mielestäni tärkeää olisi nimenomaan saada hilattua kaloreita ylöspäin jo ylipäätään senkin vuoksi, että ei voi olla kovin terveellistä elää kuukausitolkulla noin vähällä energialla. Johan hän itsekin tuossa luetteli, millaisia oireita kokee päivittäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom