Rypsiöljy vai oliiviöljy?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _joku_
  • Aloitettu Aloitettu
Just noin kuin Counani sanoi.

Niistä kyllä elimistö syntetisoi EPA:a ja DHA:ta, mutta prosessi on hieman konstikkaampi

Käsittääkseni tämä prosessi on lisäksi vielä niin tehoton, että muusta kuin kalaöljystä saatua kolmosta ei kannata edes tosissaan laskea mukaan saantiin. Itsekin otan kolmoseni kalaöljystä. Pellavansiemenöljyn sijaan olen ottanut niitä siemeniä itsejään. Puristi kun olen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oliivi- ja auringonkukkaöljyä sekä kalaöljyä kapseleina. Auringonkukkaöljy on jopa ihan hyvän makuista...hieman pähkinäistä ja muuten neutraalia. Arvotkin taitaa olla tikissä.

Penneck sanoi:
Oliivi- ja auringonkukkaöljyä sekä kalaöljyä kapseleina. Auringonkukkaöljy on jopa ihan hyvän makuista...hieman pähkinäistä ja muuten neutraalia. Arvotkin taitaa olla tikissä.
Unohda se auringonkukkaöljy. Se sisältää lähes pelkästään Omega-6-rasvahappoja.

Camelinaöljyä! Maku vie suoraan kesäiselle heinäpellolle, korsi suuhun ja aurinkoon lököttelemään.

rypsiöljyä menee täälläkin, vaikka maku on minusta suoraan HELV...stä.
40 g rasvoja päivittän eli ruoasta osa, ja noin 27 g öljynä, lesitiininä ja Omega3.

Ironbutt sanoi:
Camelinaöljyä! Maku vie suoraan kesäiselle heinäpellolle, korsi suuhun ja aurinkoon lököttelemään.

Mitä tuo Camelinaöljy oikein on? Oon ennenkin ihmetelly tuota. Ei vissiin sama kuin pellavansiemenöljy?

Camelinaöljy on vanha viljakasvi, jota viljeltiin Suomessa jo joskus pronssikaudella. Sittemmin muut öljykasvit syrjäyttivät sen, mutta se tekee uutta tuloaan.
Camelinassa on erinomainen Omega 3 / 6 -suhde. Lisätietoja www.camelina.fi

Camelinaöljyä saa ainakin S-marketeista ja Citymarketeista. Se on joskus sijoitettu vähän virheellisesti luontaistuotteet hyllyyn ja joskus taas sinne minne kuuluukin eli öljyhyllyyn.

Toden totta, alfalinoleenihapon muuntoaste EPA:ksi & DHA:ksi on todettu olevan melkoisen huono. EPA:n osalta 5-10% ja DHA:n 2-5%.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/78/3/640S

Siltikin, näidenkin prosenttien valossa kasviöljyt pitävät vielä paikkansa päivittäisinä saantilähteinä, ellei toisin todisteta. On silti varsin kelpo suuntaus ottaa pääosa kalaöljyistä ja täydentää rasvahappoprofiilia kasviöljyillä ensisijaisen lähteen sijaan.

Miten te nautitte tuota rypsäriä (tai mitä ikinä käytättekään) iltaisin? Suoraan pullosta vai sekoitatteko johonkin? Itse ajattelin että voisin sekoittaa sitä pari ruokalusikallista illalla johonkin.. Mihin olette öljyjä sekoitelleet?

Mihin olette öljyjä sekoitelleet?

purkki rahkaa, 1 rkl sitä rypsiöljyä, fun-lite masuteeksi, lisäprotskua
caseiiniä/maitoproteiinia noin 30g protskua lisää , hiukan vettä, jam kun on hyvää...
:thumbs:

Miuku sanoi:
Just noin kuin Counani sanoi.

Käsittääkseni tämä prosessi on lisäksi vielä niin tehoton, että muusta kuin kalaöljystä saatua kolmosta ei kannata edes tosissaan laskea mukaan saantiin. Itsekin otan kolmoseni kalaöljystä. Pellavansiemenöljyn sijaan olen ottanut niitä siemeniä itsejään. Puristi kun olen...

Eihän sitä rypsiöljyä oikeastaan EPAn takia yleensä syödä, vaan sillä saa hyvin tuon Omega3-Omega6 suhteen parempaan suuntaan. Eli siis alfalinoleenihapon takia, mikä on ihan hyödyllistä tavaraa. Siinä margariinitiedotuksen pdf:ssä on hyvin juttua asiasta.

Kalaöljystä kyllä EPAt saa hyvin, mutta sitä yleensä otetaan niin pieniä määriä, ettei se tuohon Omega3-Omega6 suhteeseen pahemmin vaikuta.

Tosin onhan tuo pellavansiemenöljy laadukasta myös Omega3sten puolesta.

andor sanoi:
Miten te nautitte tuota rypsäriä (tai mitä ikinä käytättekään) iltaisin? Suoraan pullosta vai sekoitatteko johonkin? Itse ajattelin että voisin sekoittaa sitä pari ruokalusikallista illalla johonkin.. Mihin olette öljyjä sekoitelleet?
Suoraan pullosta.Ei jaksa ruveta säätämään,ja kylmäpuristettu ei IMO maistu hyvältä rahkassa tai tonnikalassa.

Rypsi vastaan oliivi

Oliiviöljyä luullaan monesti terveellisemmäksi kuin rypsiöljyä. Näin ei kuitenkaan ole. Kotimaisessa rypsiöljyssä on vähemmän tyydyttyneitä rasvahappoja kuin oliiviöljyssä. Lisäksi rypsiöljyssä on runsaasti terveellistä linoleenihappoa (omega-3), jota oliiviöljyssä on vain hitusen. Rypsiöljyssä on myös huomattavasti enemmän E-vitamiinia kuin oliiviöljyssä.

Rypsi- ja raspiöljyissä on samanlaiset rasvahappokoostumukset. Suomessa puhutaankin yleisesti vain rypsiöljystä kun tarkoitetaan rypsi- tai rapsiöljyä.

Rypsiöljyn terveellisyys perustuu sen erittäin matalaan tyydyttyneiden rasvahappojen määrään. Lisäksi siinä on runsaasti ns. tyydyttymättömiä öljyhappoja. Rypsiöljy sisältää myös merkittäviä määriä elimistölle välttämättömiä rasvahappoja (linoli- ja alfalinoliinihappo). Näitä elimistö ei pysty itse valmistamaan, vaan ne on saatava ravinnosta. Rypsiöljy on myös erinomainen E- ja K-vitamiinien sekä muiden rasvaliukoisten vitamiinien lähde.

http://www.kuntolehti.com/kirjasto/ravinto/rypsioljy.html

Ulkomaisissa rasvahappokonferensseissa suomalaiset ravitsemustutkijat yrittävät epätoivoisesti hehkuttaa kotimaista rypsiöljyä. Vastaanotto on ollut tylyä ja tulee olemaan jatkossakin... (eräs HY:n ravitsemustieteen osaston tutkija jaksaa aina itkeä tästä...) Jos on varaa kalaöljyyn, niin rypsiöljyllä voi vaikka penssselöidä puupintoja... Tietysti ekologisesta näkökulmasta kotimaiset camelina- ja rypsiöljy ovat ihan OK.

christian_bale_american_psycho_patrick_bateman_axe_10989289_RE_PwnzElite_has_declared_war_on_Grammar_Nazis-s400x300-173837.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom