Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

Nykynuorilta puuttuu täysin kyky kantaa vastuuta, tahto menestyä ja tehdä asioita pitkäjänteisesti saavuttaakseen halutun lopputuloksen. Kaikki pitäs saada heti. Ja tonnitolkulla rahaa lapaan per heti tai ei edes viittitä tehdä töitä kunnolla. Itsehän aloitin työurani 5e/h raksahommilla kesätöissä, eikä tullut pieneen mieleenkään valittaa "orjapalkasta" tai tehdä hommia "sinnepäin". Lähtökohta oli se että tehdään pitkään ja lujasti töitä ja jonain päivänä se palkka saattaa sitä kautta nousta paremmaksi. Ei niin että odotellaan että joku punaisen kirjan mies ay-henkselit jalassa lakkoja uhkaamalla sen mulle tuo. Palkka on kyllä moninkertaistunut tuosta, tulosvastuu, paine, stressi yms. on aivan toista luokkaa, eikä työt häviä mielestä kun työpaikan ovi sulkeutuu päivän päätteeksi, mutta silti asenne on ja pysyy samana. Mitään ei ole tullut ilmaiseksi, ei millään muilla suhteilla, kuin itse töissä ansaituilla ja omilla näytöillä. Ilman tuota raksahommaa en olisi päässyt seuraavana kesänä parempiin hommiin, ja siitä taas pikkaisen eteenpäin.

Hyvä esimerkki nykyajan nuorista on kyselyt toiveammateista. Ei muuten kauhean moni kerro haluavansa ryhtyä yrittäjäksi. Hyvin suuri ongelma on nimenomaan siinä, ettei pätkääkään arvosteta töitä alle tietyn palkkatason, koska Suomessa on älyttömän hyvä sosiaaliturva ja työttömyysturva. Menkääs huvikseen kyselemään vähän jenkkilän mantereelta työmoraalia, siellä on suurimmaksi osaksi päivän irtisanomisaika, ei mitään työttömyyskorvauksia ja paljon huonommat lomat ja työehdot. Siellä vaan on pakko tehdä töitä, jotta saa sitä sapuskaa pöytään.

Ei liiketoiminta ole mitään helvetin hyväntekeväisyyttä. Meillä on työlainsäädäntö sitä varten, että pelataan reiluilla pelisäännöillä puolin ja toisin. Jokainen neuvotelkoon oman kompetenssinsa puitteissa ehdot kuntoon. Jos sitä ei ole, ei muuta kuin hankkimaan. Siinä vaiheessa, kun ensimmäinen ay-liike kommentoi jonkun yrityksen YT-ilmoitusta tarpeellisena, palautan uskoni ks. toimintaan. Tällä hetkellähän noi AY-perkeleet tyrmää YT-neuvottelut täysin, riippumatta siitä, missä tilassa yritys oikeasti on.

Itsehän aloitin työurani 14-vuotiaana 6€ tuntipalkalla, vuonna 2007. Kuulun ryhmään "nykynuoret". Teen tällä hetkellä 55-65 tuntista työviikkoa kustantaakseni oman opiskeluni. Olen toisessa työpaikassani esimiehenä, koska olen tehnyt aivan perkeleesti töitä ja olen ansainnut asemani. Älä yleistä, emme me kaikki ole yhteiskunnan pohjamutaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihanko älypuhelinta räpläsivät vaikka töitäkin ...ei ole. Hirvittäviä vässyköitä.

Kuten mainittiin jäljempänäkin, aina ei ehdi katsoa perään ja antamaan uutta hommaa, enkä silloin tietenkään ihmettele jos jollain haluaa aikaa tappaa. Osa harjoittelijoista kuitenkin suunnilleen sujahtaa johonkin nurkkaan piiloon sitä puhelinta räpläämään heti (tai vähän ennen) kun edellinen annettu homma on selvä. Reippaammat jätkät osaa oma-aloitteisesti kysäistä olisiko jotain muuta mitä voisi tehdä.

En siis oleta, että kukaan on seppä syntyessään ja valmiiksi pätevä erilaisiin tehtäviin vaan halusin korostaa huomattavia eroja yksilöissä ja heidän oma-aloitteisuudessaan. Enkä myöskään kiroa älypuhelimia alimpaan helvettiin.

Menkääs huvikseen kyselemään vähän jenkkilän mantereelta työmoraalia, siellä on suurimmaksi osaksi päivän irtisanomisaika, ei mitään työttömyyskorvauksia ja paljon huonommat lomat ja työehdot. Siellä vaan on pakko tehdä töitä, jotta saa sitä sapuskaa pöytään.

No en mä nyt lähtis mitenkään ylistämään tuota jenkkien touhuakaan. Kyllä ne joo tekee hommia henkensä pitimiksi, mutta joka ainut vouhkaa yliopistotutkinnosta. Ilman yliopistolappuja et oo mitään. Amikset ei ole jenkeissä paskankaan arvoisia. Työn arvostus on vähän eri asia kuin se, että sitä tekee henkensä pitimiksi. Oikea arvostus olisi sitä, että tekisi sitä hommaa ammattiylpeydellä ja saisi myös tunnustusta työstään. Vähän samaa henkeä on Suomessakin kyllä. Aika pitkälti sanahelinää toi jokaisen työtehtävän arvostaminen.

Tottakai itsensä elättäminen millä tahansa työllä on kunnioitettavaa, ei siitä ole kahta sanaa.

Itsehän aloitin työurani 14-vuotiaana 6€ tuntipalkalla, vuonna 2007. Kuulun ryhmään "nykynuoret". Teen tällä hetkellä 55-65 tuntista työviikkoa kustantaakseni oman opiskeluni. Olen toisessa työpaikassani esimiehenä, koska olen tehnyt aivan perkeleesti töitä ja olen ansainnut asemani. Älä yleistä, emme me kaikki ole yhteiskunnan pohjamutaa.

Kokemusta on vastaavasta. En voi todeta kaltaisellesi henkilölle, kuin että ARVOSTAN.

Mulla on kyllä useamman työnantajan kohdalla (pätkätyöt :haart:) se, että vähällä tai jopa olemattomalla työkokemuksella vaaditaan ja oletetaan että osataan kaikki mahdolliset työtehtävät urakkavauhdilla. Sitten jos kysyt neuvoa pomolta, niin vastaukset on pelkkää vittuilua. Eikä ylipäätään mitään kunnioitusta nuorta työntekijää kohtaan. Mutta en ole koskaan vittuillut takaisin, ja kysynyt AINA jo hyvissä ajoin etukäteen, että mitä seuraavaksi. Ja kokemusta viidestä oman alan pomosta. Päälle vielä kusetusyrityksiä palkassa jne. niin onko ihme jos monia nuoria ei kiinnosta? Toki olen myös kakkostyössä joutunut kohtaamaan näitä nykynuoria, joilla ei ole mitään auktoriteettejä. "etsää voi muhun koskea", "minulla on oikeus" jne. Yhtälailla molemmista ryhmistä löytyy petrattavaa.

Olin ollut ihan pimennossa tästä nykymenosta ennenkuin olin 2 viikkoa eräällä ylä-asteella töissä. Sitä paikkaa ei voi kuvailla kuin yhdellä sanalla: apinatarha. Siitä mistä meillä sai jälki-istuntoa, on nykyään aivan normaalia toimintaa. Eikä sitä jälkkäriä edes anneta. Soitetaan suuta opettajille, syljeskellään lattioille ja kaikkea perseilyä mitä kuvitella saattaa. Erästä poikaa uhattiin koulusta erottamisella toistamiseen välitunnilla tappelun takia. Hänen reaktio asiaan oli, että pääseepähän lomalle. Niillä oli päivässä yksi ainoa ulkovälitunti, muuten sai hengata käytävillä tauot. No eiköhän suurinosa yrittänyt kusettaa opettajia että kenen luvalla saa olla sisällä jne. Viimeistä porukkaa suostuteltiin koko välitunti menemään ulos, viitsivät sitten maleksia minuutiksi ulko-oven toiselle puolelle :david: Jätettiin työkamppeet käytävälle vartin ajaksi, kun käytiin hakemassa lisää tavaraa muualta. Eiköhän sitten joku mennyt särkemään 100 € arvoisen esineen. Opettajat valitteli, että 10 vuoden aikana kaikki kurinpitotoimet on ajettu alas. Ja jos korottaa ääntä oppilaalle, saa odottaa puhelinsoitta vanhemmilta kun "meidän pikku-petterille ei saa huutaa". Just joo, on minutkin heitetty luokasta ulos niskasta raahaamalla, ja porukat anto arestia päälle. Ihmeen paljon asiat on muuttunu, vaikka ei noi nykyset yläasteikäiset muakaan kovin montaa vuotta nuorempia ole.

Jännä nähdä miten tälle maalle käy. Nuorista ei oo töihin koska valtio elättää jo nykyisellään liian montaa, päälle vielä rahdataan somaleja lentokoneella lisää valtion rahoille. Kohta ei oo enää armeijaakaan.

Kuten mainittiin jäljempänäkin, aina ei ehdi katsoa perään ja antamaan uutta hommaa, enkä silloin tietenkään ihmettele jos jollain haluaa aikaa tappaa. Osa harjoittelijoista kuitenkin suunnilleen sujahtaa johonkin nurkkaan piiloon sitä puhelinta räpläämään heti (tai vähän ennen) kun edellinen annettu homma on selvä. Reippaammat jätkät osaa oma-aloitteisesti kysäistä olisiko jotain muuta mitä voisi tehdä.

En siis oleta, että kukaan on seppä syntyessään ja valmiiksi pätevä erilaisiin tehtäviin vaan halusin korostaa huomattavia eroja yksilöissä ja heidän oma-aloitteisuudessaan. Enkä myöskään kiroa älypuhelimia alimpaan helvettiin.

Pakko tähän kummastella yleisesti, että millä työpaikalla TYÖAIKANA ylipäätään saa räplätä sitä luuria. Oli sitten aikuinen, lapsus taikkas vanhus?

Se henkilökohtainen puhelin pysyy pukukaapissa (tms. paikassa missä ne henk.koht tavarat säilytetään työpäivän ajan). Sitä puhelinta räplätään tauoilla. Työaikana (oli sitten harjoittelu taikka oikea työ) tehdään töitä niiden vaatimalla vakavuudella. Uskoisin, että jopa osa työnantajista "pelkää" sanoa työntekijöilleen/harjoittelijoilleen että täällä tehdään töitä. Töitä työajalla. Tauoilla sovitaan henk. koht asiat. Jos ei pysty paria tuntia tekemään työtä putkeen - se on ulko-ovi tuossa suunnassa...

edit. niin siis puolustelen lähinnä nuorta polvea nyt. Nuoriso tarvitsee säännöt. Ja mitä tärkeämpänä sääntöä pidän sitä, että nuorelle KERROTAAN se miksi sääntöjä on ja miksi niitä pitää noudattaa - lopputulos huomattavasti parempi kun kaikki tekevät samoin, vaikkei se itselle olisi aina se 100% paras vaihtoehto. Paras tulos saadaan kun 100% tekee 90% vs. 100% tekee 10% (olipas tyhmä vertaus, mutta toivottavasti ymmärtänette)

Mulla on kyllä useamman työnantajan kohdalla (pätkätyöt :haart:) se, että vähällä tai jopa olemattomalla työkokemuksella vaaditaan ja oletetaan että osataan kaikki mahdolliset työtehtävät urakkavauhdilla. Sitten jos kysyt neuvoa pomolta, niin vastaukset on pelkkää vittuilua. Eikä ylipäätään mitään kunnioitusta nuorta työntekijää kohtaan. Mutta en ole koskaan vittuillut takaisin, ja kysynyt AINA jo hyvissä ajoin etukäteen, että mitä seuraavaksi. Ja kokemusta viidestä oman alan pomosta. Päälle vielä kusetusyrityksiä palkassa jne. niin onko ihme jos monia nuoria ei kiinnosta? Toki olen myös kakkostyössä joutunut kohtaamaan näitä nykynuoria, joilla ei ole mitään auktoriteettejä. "etsää voi muhun koskea", "minulla on oikeus" jne. Yhtälailla molemmista ryhmistä löytyy petrattavaa.

Juuri näin. Avauksenihan ei poissulje sitä, että suomalaisesa työkulttuurissa on paljon parantamisenvaraa. Jo ihan aikuisten ihmistenkin kohdalla tehdään emämunauksia ylennyksissä ja rekryissä. Hyvästä myyjästä vailla johtamiskykyä ja sosiaalisia taitoja tehdään esimies 50 myyntimiehelle ja stereotyyppisestä insinööristä yritetään leipoa myyntimiestä, vaikka jo pelkkä kloussausyritys tuntuu vastenmieliseltä ja mahdottomalta. Tällä hetkellä tuskailen, kun kollegoistani löytyy liikaa kouluja käynyt mies, joka ei ymmärrä edes myynnin perusteita ja koittaa koko ajan järkeillä liikaa sekä tehdä paikoitellen myynnistä rakettitiedettä. Tätä ryssimistä tapahtuu kyllä kautta linjan... ei vain nuorten kohdalla.

- - - Updated - - -

Pakko tähän kummastella yleisesti, että millä työpaikalla TYÖAIKANA ylipäätään saa räplätä sitä luuria. Oli sitten aikuinen, lapsus taikkas vanhus?

Se henkilökohtainen puhelin pysyy pukukaapissa (tms. paikassa missä ne henk.koht tavarat säilytetään työpäivän ajan). Sitä puhelinta räplätään tauoilla. Työaikana (oli sitten harjoittelu taikka oikea työ) tehdään töitä niiden vaatimalla vakavuudella. Uskoisin, että jopa osa työnantajista "pelkää" sanoa työntekijöilleen/harjoittelijoilleen että täällä tehdään töitä. Töitä työajalla. Tauoilla sovitaan henk. koht asiat. Jos ei pysty paria tuntia tekemään työtä putkeen - se on ulko-ovi tuossa suunnassa...

Juuri näin. Jumalauta että kiehuu huomata tuo "pipo päällä sisällä ja älypuhelin kourassa työaikana"-nahjuskulttuuri, jota kyllä riittää. Sellasta ainesta kun näkee, niin joutuu oikeasti miettimään, että voiko tuostakaan tulla mitään. Ai niin... oon kalkkis. "Sä et vaan tyyliin tajuu."

Viimeksi muokattu:
Mua ei vittuakaan haittaa jos räplätään puhelinta työaikana. Mutta odotan ja vaadin että ne hommat tehdään mitä olen antanut tehtäväksi.
Olin kerran yhdellä rakennustyömaalla ns. kymppinä, ja siellä oli ns. kellokalle joka ihan sekuntikellolla otti aikaa jos joku oli jossain lorvimassa esim. tupakkapaikalla.
Ehkä viikon/kaksi kierreltyään antoi tämä agentti sitten raporttinsa työnjohtajille ja työmaan johdolle. Meidän n.15 hengen "tiimissä" löytyi 2 kappaletta kavereita jotka pitivät liian pitkiä tupakkataukoja. Molemmat oli tiimin ainoat kesäpojat, handslänkaret niinkuin siellä päin sanottiin.
Sain niitä sitten puolustella pomolle, mutta asia oli niin, että pojat oli hyviä tekemään, KUNHAN niille vaan oli antaa hommia. Pojat oli ekaa kesää töissä niissä hommissa ja oli välillä vaikea keksiä niille hommia mitä osaavat tehdä, hommat oli aina välillä sellaisessa vaiheessa ettei ollut kauheasti muuta kuin ammattimiesten töitä, enkä niitä viitsinyt pistää mitään kiviä polkujen pieleen asettelemaan.

Yksi toinen tiimi samalla työmaalla eri firmasta kuin meidän tiimi, teki keskimäärin alle 5 tuntia/per 12t päivä töitä kellotuksen perusteella, ne sai lähteä.

Paljohan tuo puhelimen räpeltäminen riippuu töistä. Tuskimpa haittaa jos joku renki räpeltää puhelinta taksitolpalla pokaa odotellessa mutta pari kertaa oon törmännyt että palvelualalla olevaa työntekijää saa odottaa tiskin takana että tämä saa jonku facebook viestin kirjoitettua loppuun. Sellainen kyllä pistää vituttamaan. Samoin tietysti on moniakin tuotannollisia hommia jossa ei töitä voi tehdä puhelinta näpyttelemällä jolloin voisi olettaa että puhelinta ei käytetä ellei sitten selkeitä odotusaikoja ole.

Ja mitä tärkeämpänä sääntöä pidän sitä, että nuorelle KERROTAAN se miksi sääntöjä on ja miksi niitä pitää noudattaa - lopputulos huomattavasti parempi kun kaikki tekevät samoin, vaikkei se itselle olisi aina se 100% paras vaihtoehto. Paras tulos saadaan kun 100% tekee 90% vs. 100% tekee 10% (olipas tyhmä vertaus, mutta toivottavasti ymmärtänette)

Ja sääntöjen pitäisi olla kaikille samat, iästä riippumatta. On huomattavasti helpompaa työyhteisön kannalta. Toki voi olla aika mahdotonta isoissa yrityksissä, joissa on paljon erilaisia henkilöstöryhmiä. Tähän pystyy työnjohto vaikuttamaan paljonkin. Yhdelle kun antaa luvan joustaa säännöistä, niin seuraavat on kyselemässä...

Ja sääntöjen pitäisi olla kaikille samat, iästä riippumatta. On huomattavasti helpompaa työyhteisön kannalta. Toki voi olla aika mahdotonta isoissa yrityksissä, joissa on paljon erilaisia henkilöstöryhmiä. Tähän pystyy työnjohto vaikuttamaan paljonkin. Yhdelle kun antaa luvan joustaa säännöistä, niin seuraavat on kyselemässä...

Totta.

Ongelmahan on nuorien työntekijöiden (en nyt puhu edes iästä) kanssa juuri siinä, että on eri sääntöjä. Eli sitä meinasin tuolla, että se pitää tehdä selväksi (ompas tiukan kuuloista) nuorille että ne edut ansaitaan. Niitä ei saa heti kättelyssä. Esim. kännykkä: Jos saa tehtyä työt vaikka se oma kännykkä on taskussa niin ok. Mutta sitten jos Jamin mainitsema esimerkki tulee esille niin kännykkä pysyy kopissa. Eli nallekarkkien jako ei mene aina tasan. Sen kun saa työntekijän käsittämään, että niin se vain menee ja pitäisi olla iloinen niistä eduista mitä itse omalla toiminnallaan itselleen saa - eikä niin, että on kateellinen muiden eduista. Taitaa olla mahdoton tehtävä tämmöistä "taktiikkaa" saada toimivaksi.

Itse puhun kaupanalasta (vähittäiskauppa). Ja onhan tuo ala aikamoinen nuorien työllistäjä, joten lopullinen "valmistautuminen" oikeaan työelämään kassallaistumisen jälkeen mielestäni on vieläpä aika tärkeä onnistua luomaan ne työelämän säännöt jotka eivät ikinä miellytä kaikkia.

Itse antaisin potkut samantein jos joku (%¤#&%"#) räplää kännykkää kassalla taikka palvelulinjastolla.

Itselläni tulee mieleen joku ulkomainen artikkeli minkä luin ni firma oli antanut facebook kiellon työaikana, muistaako kukaan missä päin se oli ja mikä firma, hatara kuva että Reininmaalla.

Mua ei vittuakaan haittaa jos räplätään puhelinta työaikana. Mutta odotan ja vaadin että ne hommat tehdään mitä olen antanut tehtäväksi.
Olin kerran yhdellä rakennustyömaalla ns. kymppinä, ja siellä oli ns. kellokalle joka ihan sekuntikellolla otti aikaa jos joku oli jossain lorvimassa esim. tupakkapaikalla.
Ehkä viikon/kaksi kierreltyään antoi tämä agentti sitten raporttinsa työnjohtajille ja työmaan johdolle. Meidän n.15 hengen "tiimissä" löytyi 2 kappaletta kavereita jotka pitivät liian pitkiä tupakkataukoja. Molemmat oli tiimin ainoat kesäpojat, handslänkaret niinkuin siellä päin sanottiin.
Sain niitä sitten puolustella pomolle, mutta asia oli niin, että pojat oli hyviä tekemään, KUNHAN niille vaan oli antaa hommia. Pojat oli ekaa kesää töissä niissä hommissa ja oli välillä vaikea keksiä niille hommia mitä osaavat tehdä, hommat oli aina välillä sellaisessa vaiheessa ettei ollut kauheasti muuta kuin ammattimiesten töitä, enkä niitä viitsinyt pistää mitään kiviä polkujen pieleen asettelemaan.

Yksi toinen tiimi samalla työmaalla eri firmasta kuin meidän tiimi, teki keskimäärin alle 5 tuntia/per 12t päivä töitä kellotuksen perusteella, ne sai lähteä.

Ei vittu, joku palkattu sekuntikellolla kyttäämään työntekijöitä :D
Se siitä seuraa, kun työnjohdolla ei pätevyys riitä arvioimaan miten kauan missäkin työtehtävässä pitäis mennä. Tärkeää sitten tuntuu olevan kunhan on edes tekevinään töitä.

Ei vittu, joku palkattu sekuntikellolla kyttäämään työntekijöitä :D
Se siitä seuraa, kun työnjohdolla ei pätevyys riitä arvioimaan miten kauan missäkin työtehtävässä pitäis mennä. Tärkeää sitten tuntuu olevan kunhan on edes tekevinään töitä.

Eiköhän kyseessä ollut työvaiheiden kellottaminen, joka hyvinkin yleistä monissa työpaikoissa; varsinkin vaihetyössä. kellokalle=työnarvioija.

Laskee paljonko menee aikaan jhonkin työhön, ja ajasta pitää poistaa kaikkki se, joka ei työhön kuulu. Siksi mm. tupakkatauon ajan mittaa, ja vähentää sen kokonaisajasta.http://keskustelu.suomi24.fi/node/5819306

Totta.

Ongelmahan on nuorien työntekijöiden (en nyt puhu edes iästä) kanssa juuri siinä, että on eri sääntöjä. Eli sitä meinasin tuolla, että se pitää tehdä selväksi (ompas tiukan kuuloista) nuorille että ne edut ansaitaan. Niitä ei saa heti kättelyssä. Esim. kännykkä: Jos saa tehtyä työt vaikka se oma kännykkä on taskussa niin ok. Mutta sitten jos Jamin mainitsema esimerkki tulee esille niin kännykkä pysyy kopissa. Eli nallekarkkien jako ei mene aina tasan. Sen kun saa työntekijän käsittämään, että niin se vain menee ja pitäisi olla iloinen niistä eduista mitä itse omalla toiminnallaan itselleen saa - eikä niin, että on kateellinen muiden eduista. Taitaa olla mahdoton tehtävä tämmöistä "taktiikkaa" saada toimivaksi.

Itse puhun kaupanalasta (vähittäiskauppa). Ja onhan tuo ala aikamoinen nuorien työllistäjä, joten lopullinen "valmistautuminen" oikeaan työelämään kassallaistumisen jälkeen mielestäni on vieläpä aika tärkeä onnistua luomaan ne työelämän säännöt jotka eivät ikinä miellytä kaikkia.

Itse antaisin potkut samantein jos joku (%¤#&%"#) räplää kännykkää kassalla taikka palvelulinjastolla.

Ehkäpä se on juurikin tämä kauhea tasa-arvo vöyhötys joka tekee työelämän vaikeaksi. Nuorilla ja monella muullakin on vaikea käsittää että työpaikka ei ole eikä sen kuulukkaan olla tasa-arvoinen paikka jossa jokaisen mielipide painaa yhtä paljon ja jokaisella on samat oikeudet. Kaikki ovat haluamassa vanhempien työntekijöiden vapaudet mutta unohtavat että monesti näillä "ykkösillä" on myös hieman erilainen työnkuva. Erään asiantuntijan menemisiä ja tulemisia kyllä itketään (kaverilla on hieman vapaat työajat) mutta taas jäi selvittämään viikonlopuksi yhtä keissiä. Eipä ole itkijät paljoa tyrkyttämässä itseään vapaaehtoiseksi jeesaamaan duuniin.

Eiköhän kyseessä ollut työvaiheiden kellottaminen, joka hyvinkin yleistä monissa työpaikoissa; varsinkin vaihetyössä. kellokalle=työnarvioija.

Laskee paljonko menee aikaan jhonkin työhön, ja ajasta pitää poistaa kaikkki se, joka ei työhön kuulu. Siksi mm. tupakkatauon ajan mittaa, ja vähentää sen kokonaisajasta.http://keskustelu.suomi24.fi/node/5819306

Tarinassahan selvästi kävi ilmi, että tuosta ei ollut kyse. Enkä koskaan ole kuullut, että tuota mainitsemaasi rakennustyömaalla olisi käytetty aliurakoitsijoihin, eihän siinä olisi edes mitään mieltä.

nähtävästi kaseiini, käyttäessään sanaa "kellokalle" ei tiennyt mitä se itse asiassa tarkoittaa.

Siksi erehdyin.

Kyllä tämä oli tosiaan aliurakoitsijoiden seuraamista, että mitä tekevät vai tekevätkö mitään. Työmaa oli myöhässä ja 4kk:n aikana mitä siellä olin, työmaapäällikkö vaihtui 2 kertaa. Syyllisiä etsittiin.

Minä olen nähnyt työmään, jossa viikonloppuisin piti olla jos meidän aikataulut meinas kusta tai tuli jotain akuuttia hommaa. Mitä siellä sitten tapahtui? Noin 20 virolaista/liettua/latvia akselilta olevaa heeboa istui AINA ringissä polttaen tupakkaa ja jauhaen paskaa koko vitun päivän. Eikä kukaan siihen puuttunut. Olihan niiden aliurakka firmalla toki urakat laskettuna, mutta vittu silti. Ja onhan noi toki oma lukunsa aina joka jutussa. Mutta pisti ihan oikeesti vihaksi sillon kun oleskelivat 10 metrin päässä ja itellä vitutti tuulessa ja kylmässä tehä paskahommia. Joka työmaalla missä noita itäblokkeja pyörii, niin niillä on vaihtomiehet mukana :D

Tuli tästä ketjusta ja nykynuorison käyttäytymisestä mieleen tämä lainaus "jonkin ajan" takaa:

“Our youth now love luxury. They have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for their elders and love chatter in place of exercise; they no longer rise when elders enter the room; they contradict their parents, chatter before company; gobble up their food and tyrannize their teachers.”

Kyseessä siis Sokrates n. 400eKr.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom