alexandrantonia
Kusipää
Nykynuorilta puuttuu täysin kyky kantaa vastuuta, tahto menestyä ja tehdä asioita pitkäjänteisesti saavuttaakseen halutun lopputuloksen. Kaikki pitäs saada heti. Ja tonnitolkulla rahaa lapaan per heti tai ei edes viittitä tehdä töitä kunnolla. Itsehän aloitin työurani 5e/h raksahommilla kesätöissä, eikä tullut pieneen mieleenkään valittaa "orjapalkasta" tai tehdä hommia "sinnepäin". Lähtökohta oli se että tehdään pitkään ja lujasti töitä ja jonain päivänä se palkka saattaa sitä kautta nousta paremmaksi. Ei niin että odotellaan että joku punaisen kirjan mies ay-henkselit jalassa lakkoja uhkaamalla sen mulle tuo. Palkka on kyllä moninkertaistunut tuosta, tulosvastuu, paine, stressi yms. on aivan toista luokkaa, eikä työt häviä mielestä kun työpaikan ovi sulkeutuu päivän päätteeksi, mutta silti asenne on ja pysyy samana. Mitään ei ole tullut ilmaiseksi, ei millään muilla suhteilla, kuin itse töissä ansaituilla ja omilla näytöillä. Ilman tuota raksahommaa en olisi päässyt seuraavana kesänä parempiin hommiin, ja siitä taas pikkaisen eteenpäin.
Hyvä esimerkki nykyajan nuorista on kyselyt toiveammateista. Ei muuten kauhean moni kerro haluavansa ryhtyä yrittäjäksi. Hyvin suuri ongelma on nimenomaan siinä, ettei pätkääkään arvosteta töitä alle tietyn palkkatason, koska Suomessa on älyttömän hyvä sosiaaliturva ja työttömyysturva. Menkääs huvikseen kyselemään vähän jenkkilän mantereelta työmoraalia, siellä on suurimmaksi osaksi päivän irtisanomisaika, ei mitään työttömyyskorvauksia ja paljon huonommat lomat ja työehdot. Siellä vaan on pakko tehdä töitä, jotta saa sitä sapuskaa pöytään.
Ei liiketoiminta ole mitään helvetin hyväntekeväisyyttä. Meillä on työlainsäädäntö sitä varten, että pelataan reiluilla pelisäännöillä puolin ja toisin. Jokainen neuvotelkoon oman kompetenssinsa puitteissa ehdot kuntoon. Jos sitä ei ole, ei muuta kuin hankkimaan. Siinä vaiheessa, kun ensimmäinen ay-liike kommentoi jonkun yrityksen YT-ilmoitusta tarpeellisena, palautan uskoni ks. toimintaan. Tällä hetkellähän noi AY-perkeleet tyrmää YT-neuvottelut täysin, riippumatta siitä, missä tilassa yritys oikeasti on.
Itsehän aloitin työurani 14-vuotiaana 6€ tuntipalkalla, vuonna 2007. Kuulun ryhmään "nykynuoret". Teen tällä hetkellä 55-65 tuntista työviikkoa kustantaakseni oman opiskeluni. Olen toisessa työpaikassani esimiehenä, koska olen tehnyt aivan perkeleesti töitä ja olen ansainnut asemani. Älä yleistä, emme me kaikki ole yhteiskunnan pohjamutaa.