Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

Opettaa ottamaan vastuuta itsestään. Opettaa, että omilla nykyhetken valinnoilla on merkitystä tulevaisuudessa "haluanko siivota paskahuusseja paskapalkalla vai hankkiudunko parempiin hommiin?"

Hävyttömän hyvin sanottu. Jos itse en olisi aikanaan tehnyt likaisia hommia 3-4 € tuntiliksalla pitkää päivää, niin olisin isolla riskillä tänä päivänä työtön. Ryyppäisin joka päivä tukirahoja ja syyttäisin tilanteestani kapitalisteja, maahanmuuttajia ja/tai vaikeaa lapsuuttani.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viety vaatteet pois ja jätetty läpinäkyvät pyöräilyhousut tai pienet kalsarit jalkaan ja pidetty eristyksessä viikkotolkulla ja hakattu ja kuristettu ja mahdollisesti tehty vesiherätyksiä aamulla että mieli muuttuu työnsuhteen.

Mäkin tein työharjoittelun opintotuella, mikä teki tuntipalkaksi alle femman. Hoidin hommani asiallisesti ja sain firmasta palkallista duunia. Jos olisin maannut kesän himassa ruikuttamassa, kuten moni muu olisi tehnyt, en olisi ainakaan kyseistä paikkaa saanut. Jostain se on lähdettävä ja kyllä mun tapauksessa "palkattoman" työn tekemisestä oli hyötyä.

Itsekin aikoinaan tein melkein puoli vuotta myyjän työtä työllistämistuella isohkossa rakennustarviketavaratalossa, kun ei oman alan palkallista työtä löytynyt mistään. Sain tuona aikana aika paljon arvokasta kokemusta ja opin tekemään töitä, koska olin täysi-ikäisyyden kynnyksellä kuitenkin aika epäkypsä työelämään, kokematon ja jokseenkin saamaton. Sain mukavasti itsevarmuutta eikä 6h työpäivät olleet ollenkaan rankkoja (30h viikossa) kun työssä alkoi viihtymään. Aloin muutaman kuukauden jälkeen kehittyä huimasti ja opin tuntemaan kaikki varasto/kassajärjestelmät ja tuotteet ja asiakkailtakin tuli positiivista palautetta. Asuin tuolloin vielä vanhemmillani ja odottelin armeijan alkamista, joten elämiskulut olivat 0e/kk ja sain kuitenkin käteen muistaakseni reilut 500e/kk. Jossain vaiheessa sitten ilmoitin että en enää jatka kela-tuella töiden tekemistä ja kuinka ollakkaan minut palkattiin sinne töihin. Tuntipalkka oli jotain 8:lla alkavaa ja sehän tuntui ensimmäisenä palkkatyönä huikealta. Siellä tuli oltua pari kesää ja joulua kunnes pääsi ns. "parempiin" töihin. Tuosta jaksosta oli siis ainakin itselleni todella arvokasta hyötyä vaikka rahallisesti aika heikkoa (tuntipalkka jotain 4-5e) ja työnantaja sai ilmaista työtä. Parempi kuitenkin, kuin että olisin loisinut vanhempieni nurkissa puoli vuotta tekemättä mitään? CV:ssä näyttää siltä olen ollut pitkät pätkät myyjänä, ei sitä tarvitse kertoa että osa siitä on ollut kela:n maksamaa työllistämistukityötä.

Nykyaikana ongelmia on todella paljon nuorten asenteissa, pääsevät liian helpolla. Sen huomaa mm. työharjoittelijoista, joita koulut pakottavat firmoihin hakemaan. Yksikin lopetti harjoittelun kesken, koska ei jaksanut herätä tarpeeksi ajoissa, että olisi 9:ltä töissä. Yksi taas tuli perjantaina töihin vasta 12 jälkeen ja syy oli "piti nukkua kunnolla, koska lähden illalla juomaan ja en halua olla väsynyt", työt alkoivat siis 8:lta. Nuo on ihan tositapauksia molemmat.

First things first :D

Tietynlaista ryhtiä toki tuon rehellisen vastauksen suustaan päästäminen vaatii. Kun joku perseili aikanaan oikeen kunnolla jossain tehdastyössä esimerkiksi, niin se jäi mieleen. Tänä päivänä sitä miettii usein, että missäköhän se ja se töhöilijä nykyään on. Yhden kunnon lusmun tunnen, joka lusmuili päälle parikymppisenä tuilla aivan vitun flegmaattisesti. 24-25-vuotiaana kuitenkin ryhdistäytyi aivan yht'äkkiä ja on nykyään ihan ahkera freelancer-työntekijä. Tienaa ihan hyvin eikä lomaile edes paljoa. Työttömänä hän lähti välillä sukulaisten kustantamana Italiaan makoilemaan, koska "tarvitsi lomaa"...

Nykyaikana ongelmia on todella paljon nuorten asenteissa, pääsevät liian helpolla. Sen huomaa mm. työharjoittelijoista, joita koulut pakottavat firmoihin hakemaan. Yksikin lopetti harjoittelun kesken, koska ei jaksanut herätä tarpeeksi ajoissa, että olisi 9:ltä töissä. Yksi taas tuli perjantaina töihin vasta 12 jälkeen ja syy oli "piti nukkua kunnolla, koska lähden illalla juomaan ja en halua olla väsynyt", työt alkoivat siis 8:lta. Nuo on ihan tositapauksia molemmat.
Sen verran pakko ottaa kantaa noihin koulujen työharjoittelujaksoihin, että kyllä itsellä oli helvetin hankala motivoitua palkatta enää tekemään töitä kunnolla harjoittelussa kahden ensimmäisen viikon jälkeen. Hommaa nyt ei ollut kovin hankalaa ja tein omat työt vanhemman työntekijän "kuiteille" eli vanhempi työntekijä veti kohtuullisen mukavaa palkkaa 10 viikkoa jota sen alaisuudessa työskentelin koska sai myös provikat mun töistä. Maanantaista perjantaihin piti 08-16 tehdä orjatyötä ilman palkkaa ja pe-su yöt sitten vanhaa työtä että sai jostain rahaa vuokranmaksuun. Parhaimmillaan olin 5 viikkoa kesällä yhtä soittoa sorvin ääressä, päivisin palkatta töissä ja iltaisin sitten tienasi vuokrarahat.

Kyllä sitten harjoittelun loppuvaiheessa lyhentelin työpäiviä oma alotteisesti etenkin perjantaisin jos oli yöksi palkallisia töitä tarjolla. Saatoin myös tulla tunnin myöhässä töihin riippuen vähän miten oli yö toisessa työssä mennyt eikä tämä tuntunut ketään kiinnostavan kun ei puljussa mun nimeä tiennyt kuin yksi esimies.

Sen verran pakko ottaa kantaa noihin koulujen työharjoittelujaksoihin, että kyllä itsellä oli helvetin hankala motivoitua palkatta enää tekemään töitä kunnolla harjoittelussa kahden ensimmäisen viikon jälkeen. Hommaa nyt ei ollut kovin hankalaa ja tein omat työt vanhemman työntekijän "kuiteille" eli vanhempi työntekijä veti kohtuullisen mukavaa palkkaa 10 viikkoa jota sen alaisuudessa työskentelin koska sai myös provikat mun töistä. Maanantaista perjantaihin piti 08-16 tehdä orjatyötä ilman palkkaa ja pe-su yöt sitten vanhaa työtä että sai jostain rahaa vuokranmaksuun. Parhaimmillaan olin 5 viikkoa kesällä yhtä soittoa sorvin ääressä, päivisin palkatta töissä ja iltaisin sitten tienasi vuokrarahat.

Kyllä sitten harjoittelun loppuvaiheessa lyhentelin työpäiviä oma alotteisesti etenkin perjantaisin jos oli yöksi palkallisia töitä tarjolla. Saatoin myös tulla tunnin myöhässä töihin riippuen vähän miten oli yö toisessa työssä mennyt eikä tämä tuntunut ketään kiinnostavan kun ei puljussa mun nimeä tiennyt kuin yksi esimies.

Lähinnä tarkoitin sellaista yleistä "nohevuutta" joka varmasti itseltänikin puuttui kunnes työn myötä karisi pois. Kyllä minä tuollaisen ymmärrän enkä itsekään ole millään supermotivaatiolla aikoinaan koulujen työharjoitteluissa ollut, mutta se johtuu vaan siitä että olin silloin niin nuori. Olen kuitenkin silloinkin "hoitanut hommani" ja sehän riittää. Ihan sama mitä teet mutta kunhan teet sen kunnolla. Vaikka joskus vituttaa mutta ei kuitenkaan ryhdy perseilemään, niin sillä jo pääsee pitkälle.

Yleinen nohevoituminen alkaa jo siitä mitä vanhemmat vaativat lapsiltaan ja miten paljon tekevät lastensa puolesta. Jos vanhemmat paapoo eli: tekee ruuat, pesee astiat ja pyykit, puuttuu kaikkeen ja tekee kaiken lasten puolesta esim läksyt ja uravalinnat, niin miten sitä voisikaan sitten itsenäistyä. Ainiin, yksi työharjoittelija kysyi kaverini firmassa kerran että mitä hän voisi tehdä. Ei ollut sillä hetkellä antaa parempaakaan tekemistä niin sanottiin että voisit vaikka tiskata astiat ja lajitella roskat. Harjoittelija meni vähän vaikeaksi ja sanoi ettei osaa, koska ei ole koskaan tiskannut.

En nyt ehkä kuitenkaan tarkoita että nuorten työharjoittelijoiden pitäisi mitään osata tai ollakaan mitään supernohevia ja motivaatioituneita työmyyriä. Kyllähän suurin osa meistä itsenäistyy viimeistään kun on pakko ja iän myötä asenteet muuttuu. Mutta sellainen yleinen asenne työtä kohtaan on pielessä ja se nyt vaan yleensä johtuu siitä että kotona ei tarvitse tehdä mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom