Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

Eikös lasten kasvatus lähde ihan vanhemmista? Perustetaan koulutus, jonka seurauksena saadaan lupa hankkia lapsia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös lasten kasvatus lähde ihan vanhemmista? Perustetaan koulutus, jonka seurauksena saadaan lupa hankkia lapsia.

Osittain, mutta kasvattaako vanhemmat lapset jossain häkissä poissa nykymenon rappeuttavilta vaikutuksilta? Kyllä se lapsi vaan joutuu imemään käyttäytymismallia ja esimerkkiä jostain muualtakin kuin himasta. Perustetaan alkuun järjestelmä joka katkaisee TV-signaalin taloudesta jossa vastaanotin on päällä yli tunnin vuorokauden aikana.

Osittain, mutta kasvattaako vanhemmat lapset jossain häkissä poissa nykymenon rappeuttavilta vaikutuksilta? Kyllä se lapsi vaan joutuu imemään käyttäytymismallia ja esimerkkiä jostain muualtakin kuin himasta. Perustetaan alkuun järjestelmä joka katkaisee TV-signaalin taloudesta jossa vastaanotin on päällä yli tunnin vuorokauden aikana.

Jos kasvatus on kunnossa, lapsi oppii itse päättämään minkä antaa itseensä vaikuttaa.

Ja varmaan osansa on siinäkin että paasataan siitä että kaikenlainen fyysinen kurinpito on ehdottomasti kielletty. Enkä sitten tässä tarkoita mitään hakkaamista ennenkuin joku valopää taas käsittää väärin. Vaan sitä että jos se härvääminen ei lopu ja sanaa ei uskota, niin sitten saattaa saada vähän tukistusta tai sitten siitä paikalta lähdetään kunnon avustukselle. Ei taaskaan sellaista missä vahingoitetaan tai satutetaan.

Muistan omilta kouluajoita, kun yksi kaveri vähän härväsi reilummin liikuntatunnilla. Opettaja käski poistumaan ja alkoi uhkailemaan opettajaa. Opettaja sanoi vielä kerran tyyliin "turpa kiinni ja pihalle" ei lähtenyt. Sitten lähti niin ettei jalat maahan ottaneet. Rytinä vaan kävi ovissa. Ei varmasti tullut pientä mustelmaa isompaa, mutta oli kumman rauhallista sen jälkeen liikuntatunneilla. Tänäpäivänä tuosta saa kenkää ja sakot kai kohta vankilaakin. Ja jopu apina tottakai kameraluurinsa kanssa kuvaamassa. Vittu tuosta pitäisi antaa opettajalle mitali ja palkankorotus ja apinalta ottaa kamerakänny ikuiseen takavarikkoon.

Tästä hiton päähäntaputteluhyysäämisestä lähtee MONI ongelma. Sitä nyt vaan ei haluta uskoa. Omassa lapsuudessa sai vähän korvapuustia jos ei se kovallakaan äänellä annettu käsky mennyt perille. Nykyään lapset opetaan ja tyyliin 3 vuotiaista "käveleviksi lakikirjoiksi" omista oikeuksistaan. Kasvata siinä sitten vähänkään vaikeampaa tapausta.

En kannata selkäsaunoja, enkä pahoinpitelyjä ja tähän on varmaan taas miljoona tutkimusta miten KAIKKI fyysinen kuri on pahasta. Olkoot näin. Tuloksia katellaan tässä parhaillaan tän yhen kouluepisodin jäljiltä ja mitä seuraavaksi?

Sähän se kirjoitit että hyvinvointiyhteiskunnan tarkoitus on pitää kansalainen onnellisena? Minkä takia maan johtajat ei tee töitä ilmaiseksi tai toimeentulotuella, jos kerran valtio pyörii vain tavallisen kansalaisen parhaaksi? Monessa muussa maassa tuntuu olevan itsestään selvää, että ihmiset on eriarvoisia, poliitikot ja päättäjät vetävät välistä, lahjonta on normaalia jne. "Ei meillä Suomessa" Ja tosiaan tämä toimii varmasti aikansa, mutta kasvattaa lopulta niin heikkoja ja tyhmiä yksilöitä että valtion tulevaisuus on mitä on. Miten hyvänä pidät Suomen taloutta pidemmällä tähtäimellä, jos ei nyt Nigeriaan aleta vertailemaan?

Ensinnäkin, yhteiskunnan tehtävä on hyvinvoinnin luominen ja yhteiskunta pyörii, koska ihmiset pyrkivät hyvinvointiin. Vai mihin sä kuvittelet, että poliittiset päätökset, yritysten kilpailu ja työskentely perustuu? Kaiken takana on vain ja ainoastaan hyvinvointi.

Toisekseen, missä mä olen puhunut ”tavallisista” kansalaisista ja johtajista yhtään mitään? Missä mä olen väittänyt, ettei ihmiset saisi olla eri arvoisia? Johtajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja toimiva yhteiskunta ei pyöri ilman palkitsemista. Sosiaalipolitiikan tehtävänä on sitten jakaa hyvinvointia sopivasti.

Sitä paitsi mun ainoa pointti oli alun perin se, että monella suomalaisella on elintason ja onnellisuuden suhde vituillaan, koska ei osata arvostaa mitään. En väittänyt, että jokaisella täällä menee helvetin hyvin. Mua vaan vituttaa kuulla sossupummien juttuja, kuinka sossu on perseestä, kuinka ”rikkaat taas vie köyhiltä”, kuinka valtio kusettaa ym. paskaa. Jos nämä pummit ymmärtäisivät edes alkeellisesti, miten yhteiskunta pyörii, niin kenties he eivät olisi edes pummeja tai ainakin osaisivat arvostaa vastikkeetonta rahaansa.

Ja varmaan osansa on siinäkin että paasataan siitä että kaikenlainen fyysinen kurinpito on ehdottomasti kielletty. Enkä sitten tässä tarkoita mitään hakkaamista ennenkuin joku valopää taas käsittää väärin. Vaan sitä että jos se härvääminen ei lopu ja sanaa ei uskota, niin sitten saattaa saada vähän tukistusta tai sitten siitä paikalta lähdetään kunnon avustukselle. Ei taaskaan sellaista missä vahingoitetaan tai satutetaan.

Muistan omilta kouluajoita, kun yksi kaveri vähän härväsi reilummin liikuntatunnilla. Opettaja käski poistumaan ja alkoi uhkailemaan opettajaa. Opettaja sanoi vielä kerran tyyliin "turpa kiinni ja pihalle" ei lähtenyt. Sitten lähti niin ettei jalat maahan ottaneet. Rytinä vaan kävi ovissa. Ei varmasti tullut pientä mustelmaa isompaa, mutta oli kumman rauhallista sen jälkeen liikuntatunneilla. Tänäpäivänä tuosta saa kenkää ja sakot kai kohta vankilaakin. Ja jopu apina tottakai kameraluurinsa kanssa kuvaamassa. Vittu tuosta pitäisi antaa opettajalle mitali ja palkankorotus ja apinalta ottaa kamerakänny ikuiseen takavarikkoon.

Tästä hiton päähäntaputteluhyysäämisestä lähtee MONI ongelma. Sitä nyt vaan ei haluta uskoa. Omassa lapsuudessa sai vähän korvapuustia jos ei se kovallakaan äänellä annettu käsky mennyt perille. Nykyään lapset opetaan ja tyyliin 3 vuotiaista "käveleviksi lakikirjoiksi" omista oikeuksistaan. Kasvata siinä sitten vähänkään vaikeampaa tapausta.

En kannata selkäsaunoja, enkä pahoinpitelyjä ja tähän on varmaan taas miljoona tutkimusta miten KAIKKI fyysinen kuri on pahasta. Olkoot näin. Tuloksia katellaan tässä parhaillaan tän yhen kouluepisodin jäljiltä ja mitä seuraavaksi?

Aika hyvin olen kuitenkin kunnon kansalaiseksi kasvanut vaikka ruumiillista kuritusta tai sen uhkaa ei koskaan ole ollut. Tottakai on niitä henkilöitä, joilla ei järkipuhe mene perille ponnisteluista huolimatta.

Aika hyvin olen kuitenkin kunnon kansalaiseksi kasvanut vaikka ruumiillista kuritusta tai sen uhkaa ei koskaan ole ollut. Tottakai on niitä henkilöitä, joilla ei järkipuhe mene perille ponnisteluista huolimatta.

No eipä se meilläkään ollut mikään "jatkuva uhka" mutta tiedossa kuitenkin että parempi kun ei aina mene sinne rajoille.

Oihan se helppoa ettei tarttisi fyysisesti kurittaa ollenkaan ketään koskaan, mutta mitenkäs sitten kun se fyysinen kuri on kuitenkin se mitä käyttää esim. järjestyksenvalvojat, vartijat ja poliisi jos ei kiellot, kehoitukset ja käskyt mene jakeluun. Miten tämä sitten lopulta oikeasti eroaa että onko se lapsi joka saa jotain todella mietoa kuria vai aikuinen mies joka saa pampusta?

Jos ei tottele niin tulee rankkua. Ei se poliisikaan pamputa jos kerran vastaan sanoaa, eikä vielä toisellakaan, eikä varmasti kolmannellakaan. Mutta tarpeeksi kun tappelee vastaan niin varmasti jää kakkoseksi. Siinä katotaan sitten se auktoriteetti voimakeinoin jos muu ei auta.

Miksi noita varhaisteinejä pitää kohdella silkkihansikkain jos ne tyyliin roikkuu kalustossa, huutaa haista vittua ja räkii päälle? Pitää vaan olla the auktoriteetti ja käskeä olemaan hiljaa? Niinkö?

Sitten ollaan kateellisia rikkaille ja elämässä pärjääville. Keltä se on pois, jos joku toinen on sattunut tekemään töitä ja kerättyä rahaa sillä?

Harva täällä töitä tekemällä rikastuu. Vai mistä tuloerojen kasvu sitten johtuu? Tulee mieleen yks arkinen esimerkki: omistusasunto vs. vuokralla asuminen. Iso osa ihmisistä ei voi koskaan kuvitellakaan omistavansa asuntoa, vaikka kävisi kelpo duunissa ahkerasti. Nykyään ei oikeen lainaakaan saa välttämättä, eikä kaikilla ole takaajia. Omistusasunto on kuitenkin pitkässä juoksussa halvempaa asumista. Esim. omalla kohdallani olisi neliöitä huomattavasti enemmän, ja yhtiövastike reippaasti pienempi, kuin nykyinen vuokra. Totta kai siinä on riskinsäkin, mutta tolleen äkkiseltään ajatellen, jos sulla on rahaa, on sun helpompi rikastua edelleen.

Sijaisena tuli juteltua ysiluokan oppilaiden aloitteesta tästä case Alppilasta. Oppilaat oli kyseisellä luokalla sitä mieltä, että opettajilla pitäisi olla ehdottomasti enemmän valtaa ja keinoja taata työrauha. Samoin kannatettiin kovempia rangaistuksia hölmöilyistä, esimerkiksi riehujien määräaikaisia erottamisia. Poistaminen luokasta tms. opetustilasta voimakeinoja käyttäen sai myös todella yksimielisen kannatuksen. Oli hieno kuulla, että on näitäkin nuoria, jotka haluaa keskittyä koulussa siihen asiaan, jonka takia kyseinen instituutio on joskus aikoinaan perustettu.

Kyseessä kylläkin erinomaisen hyväkäytöksinen ryhmä, joten ei ehkä kovin vertailukelpoinen otanta.

Mä en oo täysin menettänyt toivoani nuorison suhteen. Me otetaan duunissa työharjoitteluun aika paljonkin yläasteikäisiä poikia tekemään ihan perushommia, mitä urheiluvälineitä myyvän vähittäisliikkeen arkeen nyt kuuluukaan. Aika laidasta laitaan on porukkaa, mutta sellaisia ihan reppanoita, joille ei voi mitään hommia antaa, on onneksi aika vähän. Reippaimmat jätkät onkin sitten palkattu kesäduuniin tai iltatöihin.

Aika nopeasti muuten huomaa kasvatuksen merkityksen ihan peruskäytöstavoissakin, tai usein niiden puutteessa. Täsmällisyys ja poissaoloista ilmoittaminen tuntuu olevan enemmän poikkeus kuin sääntö ja se ei mulla mee jakeluun. No, koitetaan tehdä parhaamme, että nuoret sen parin viikon jakson aikana oppisivat ees joitain perusasioita työelämästä, oli se tuleva ala mikä hyvänsä.

Pahimmissa tapauksissa työharjoitteluun pyrkivä ei ees ite uskalla kysyä sitä harjoittelupaikkaa, vaan opettaja soittaa niiden puolesta. Näitä on ollut ihan ammattikouluikäisissäkin. Poikkeuksetta työsuorituksen laatu ja motivaatio on ollut surkean ensivaikutelman tasolla. Näitä tapauksia käy vähän sääliksi, ei tuu olemaan helppoa tulevaisuudessa ilman isoa muutosta omassa asenteessa.

Oikeastaan semmosia "ihan ok" -tasoisia tyyppejä ei oo ollukaan. Jotenkin ihan ääritapauksia. Joko tosi kiinnostuneita ja reippaita kavereita tai sitten semmosia, jotka on heti räpläämässä älypuhelinta jos et oo uutta hommaa antamassa.

Mä ainakin aikoinani annoin kaikkeni työharjoittelussa, kun samassa harjottelussa olevat jätkät leikki tyynykasassa takahuoneessa. Kyllä mut sinne sitten palkattiinkin :)

tuli semmonen mieleen että kuinka moni isä enään vaihtaa itse autoonsa renkaat, öljyt tai pesee itse autonsa käsin? itse ainaki kloppina oli vieressä kattomassa ja oppimassa miten ne hommat tapahtuu ja sitte mopo iässä ne teki aina muutaman euron palkalla että sai mopoon bensaa. yks päivä olin lenkillä ja aattelin että meen leikkipuiston läpi ja vedän parit leuat, dipit ja apinatikkaat sitte pääsin paikan päälle niin eihän siellä prkl semmosia enää ollu vaan ne korvattu jollain vieteri poneilla justiin tämmönen lasten kasvattaminen pumpulissa ja kuplamuovissa saa aikaan vässyköitä mutta samaan hengenvetoon haukutaan nuoriso ku jani-petteri näkee leuanvetotangon ekaa kertaa armeijan kuntotestissä. toivottavasti saatte selvää koska isän maan puollustaja :D

samaan hengenvetoon haukutaan nuoriso ku jani-petteri näkee leuanvetotangon ekaa kertaa armeijan kuntotestissä. toivottavasti saatte selvää koska isän maan puollustaja :D

Ikävä tuottaa pettymys, mutta leuanveto on jo poistettu monesta kuntotestistä. Syynä se, etteivät nuoret jaksaneet vetää leukoja.

tuli semmonen mieleen että kuinka moni isä enään vaihtaa itse autoonsa renkaat, öljyt tai pesee itse autonsa käsin? itse ainaki kloppina oli vieressä kattomassa ja oppimassa miten ne hommat tapahtuu ja sitte mopo iässä ne teki aina muutaman euron palkalla että sai mopoon bensaa. yks päivä olin lenkillä ja aattelin että meen leikkipuiston läpi ja vedän parit leuat, dipit ja apinatikkaat sitte pääsin paikan päälle niin eihän siellä prkl semmosia enää ollu vaan ne korvattu jollain vieteri poneilla justiin tämmönen lasten kasvattaminen pumpulissa ja kuplamuovissa saa aikaan vässyköitä mutta samaan hengenvetoon haukutaan nuoriso ku jani-petteri näkee leuanvetotangon ekaa kertaa armeijan kuntotestissä. toivottavasti saatte selvää koska isän maan puollustaja :D

No eikös tuosta just ollu juttu muistaaksein Kauppalehdessä että aina vain harvempi ja harvempi vaihtaa renkaat itse. Meillä vaihdetaan itse ja pestään autotkin käsin. Toin tuossa olisi kyllä PALJON parantamisen varaa kun ovat aina paskaisia. Mutta siis joo, meillä näitä perusjuttuja tehdään kotona ja lapset otetaan niihin mukaan. Just kun siivottiin tuon toinen auto paremmin, niin saivat ensin kerätä sieltä roskat pois ja vasta sitten lähtivät pyöräileen. Tänään siivoillaan niin se on vaan sitten siivottava ne huoneet ja tehtävä muut sovitut pikkuaskareet, vasta sitten pääsee leikkimään.

Paskat ne mitään opi jos pumpulissa kasvattaa eikä PAKOTA mitään tekemään. Tai no, eipä noita tarvitse pakottaa kun tietävät että se on tehtävä kuitenkin ja ennen ei sinne fillaroimaan pääse kun sovitut hommat on suoritettu. Menee siinä niiden siivouksessa max puol tuntia kun vaan ottavat ja tekevät. Joskus se tosin venyy pariin tuntiin kun se 1 h ja 30 min on jupinaa ja loppu sitä askaretta, mutta näitä on harvemmin nykyään.

Kun kasvavat isommiksi, saavat pikkuisen vaativampia hommia. Nyt niihin ois intoa, mutta ei taitoa, epäilen että sitten kun on taitoa niin ei enää ole sitä intoa.

sillonvanhaan hyvään aikaan kun kaikki oli paremmin! Tuli itse räyhättyä 130kg kuvaamataidon opettajalle juurikin sillä ajatuksella että paskat se mitään voi :) -> lopputuloksena maikka nakkas mut selkä edellä seinään niin kovaa että osasin pitää turpani ummessa seuraavan 2vuotta.. EI jäänyt traumoja ja jos olisin kotona kertonut faija olis varmaan antanut selkään vielä kaupanpäälle.

Vähän jeesustelun makua tässä nuorisosta valittamisessa. Tuntuu siltä, että kaikki vanhemmatkin ihmiset kertovat ylpeinä, miten teineinä tuli tehtyä kolttosia.

Muistan oman luokkani käyttäytyneen yläasteella vähintään yhtä huonosti kuin nykyiset yläasteelaiset käyttäytyvät. Paikat menivät paskaksi ja opettajille vittuiltiin, mutta kyllä käsittääkseni kaikki ovat ihan normaaleja aikuisia nykyään. Ei sillä, kyllä kuria pitää olla, mutta ei teinien käyttäytymisestä kannata liikaa vetää johtopäätöksiä siitä, minkälaisia ihmisiä heistä tulee aikuisina.

Katsoin dokkarin joskus jenkkilästä ni siinä oli niillä sellainen "kristitty" amerikkalainen kasvatustapa, eli pikku hiljaa rupes lapsetkin tekee töitä, esim 5v ni petasit sängyn ja sitten 7v ni petasit sängyn ja pyyhit murut/pölyt pöydältä ja sitä mukaa lisättiin aina töitä kuin kasvoi, omasta mielestä oli ihan fiksu tapa.

Vähän jeesustelun makua tässä nuorisosta valittamisessa. Tuntuu siltä, että kaikki vanhemmatkin ihmiset kertovat ylpeinä, miten teineinä tuli tehtyä kolttosia.

Muistan oman luokkani käyttäytyneen yläasteella vähintään yhtä huonosti kuin nykyiset yläasteelaiset käyttäytyvät. Paikat menivät paskaksi ja opettajille vittuiltiin, mutta kyllä käsittääkseni kaikki ovat ihan normaaleja aikuisia nykyään. Ei sillä, kyllä kuria pitää olla, mutta ei teinien käyttäytymisestä kannata liikaa vetää johtopäätöksiä siitä, minkälaisia ihmisiä heistä tulee aikuisina.

Niin mekin käyttäydyttiin huonosti. soitettiin turpaa siihen asti että joku kannettiin niskasta pihalle. Ja tosiaan kuten Vensku sanoi, jos kotona olisi kertonut niin ois ollut selkäsauna lähellä. Ei silloin kellään tullut edes mieleen että nyt muuten opettaja käräjille. Pelättiin kusi sukassa ettei tuu kutsu rehtorin koppiin ja uhkausta erottamisesta tai muuta.

Niin mekin käyttäydyttiin huonosti. soitettiin turpaa siihen asti että joku kannettiin niskasta pihalle. Ja tosiaan kuten Vensku sanoi, jos kotona olisi kertonut niin ois ollut selkäsauna lähellä. Ei silloin kellään tullut edes mieleen että nyt muuten opettaja käräjille. Pelättiin kusi sukassa ettei tuu kutsu rehtorin koppiin ja uhkausta erottamisesta tai muuta.
Tämähän se on.

Teinit riehuivat ennen ja riehuvat edelleen. Ero on siinä, että kurinpitomahdollisuuksia on karsittu, jolloin ei ole enää auktoriteetteja, joita pelätä. Ja toinen on juuri se, että vanhemmat pitävät nykyään lapsiaan niin erinomaisina, että eivät usko heidän tehneen mitään pahaa. Vika on aina jossain muualla, yleensä opettajissa, koulussa, rehtorissa jne. Jos siis koulumaailmasta puhutaan. Kun yhdistetään tilanne, jossa kurinpitomahdollisuudet on poistettu ja jo pelkkä kovempi sanominen esim. rehtorin suusta voidaan laittaa viranomaisten tutkintaan, ei ole mikään ihme, että rajoja kokeillaan entistä pidemmälle ja tuollainen "minä en kunnioita ketään kun ei tarvitse"-asenne jatkuu aikuisiässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom