Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

[venom];4124820 sanoi:
Täytyy ymmärtää, että hyvinvointiyhteiskunnan tarkoituksena on yksinkertaisesti taata kansalaisten onnellisuus. Onnellisuuden lähtökohtana taas on arvostus asioita kohtaan, ja tässä mennään suomalaisessa kasvatuksessa metsään. Ääriesimerkkinä sossupummit: sossupummius periytyy, koska sossupummit kasvattavat lapsensa katkeriksi ja onnettomiksi luusereiksi, jotka eivät ole koskaan tyytyväisiä mihinkään. He "tietävät", että valtiolla on loputtomasti rahaa, mutta vittuillakseen porvarit pitävät heitä "köyhyydessä".

Meidän sukupolvi on syntynyt kultalusikka perseessä, joten tyhmempi helposti kuvittelee, että yhteiskunta pyörii itsekseen ja raha tulee rahapuusta. Uskon, että pääsisimme jo pitkälle lisäämällä yhteiskuntaoppia koulussa ja takomalla lasten päähän sen, ettei mikään tule ilmaiseksi.

Uskon, että pääsisimme jo pitkälle lopettamalla turhan romantisoinnin hyvinvointiyhteiskunnasta ja tajuamalla sen toimivan kuten mikä tahansa suuryritys nykymaailmassa. Tyhmempi helposti luulee itseään fiksuksi lukemalla päätä nyökytellen Hesarin joka aamu sanasta sanaan, samalla kuvitellen että suuryrityksiäkin pyöritetään vain asiakkaiden onnellisuuden takaamiseksi ilman huomattavaa taloudellisen hyödyn tavoittelua. Coca-Colallakin varmasti halutaan vaan että asiakkaat saa aina parasta limpparia maailmassa, lukeehan niiden kotisivuillakin niin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uskon, että pääsisimme jo pitkälle lopettamalla turhan romantisoinnin hyvinvointiyhteiskunnasta ja tajuamalla sen toimivan kuten mikä tahansa suuryritys nykymaailmassa. Tyhmempi helposti luulee itseään fiksuksi lukemalla päätä nyökytellen Hesarin joka aamu sanasta sanaan, samalla kuvitellen että suuryrityksiäkin pyöritetään vain asiakkaiden onnellisuuden takaamiseksi ilman huomattavaa taloudellisen hyödyn tavoittelua. Coca-Colallakin varmasti halutaan vaan että asiakkaat saa aina parasta limpparia maailmassa, lukeehan niiden kotisivuillakin niin?

Ja sun pointti edellä oli??

Mun mielestä väite, että Suomi ei ois hyvinvointiyhteiskunta jossa asiat on hyvin ja kaikista pidetään huolta, kuvaa lähinnä sitä kuinka sokeaksi tälle yltäkylläiselle hyvinvoinnille me ollaan tultu. Maailmassa on n. 200 itsenäistä valtiota, joista varmaan 99%:ssa hyvinvointi (jos sillä nyt tarkoitetaan esim. koulutusta, terveydenhuoltoa, julkisia palveluja ja infraa tai heikommista huolta pitämistä) on heikommalla tasolla kuin Suomessa. Tämän vastapainona Suomessa maksetaan vähän vitusti veroja.

Tottakai keskustelua pitää olla ja kritiikkiä pitää esittää mutta tämmöstä puolivillaista täysin perustelematonta persu-retoriikkaa on maailma niin täynnä, että välillä vähän sapettaa näitä lukea..

edit.
Niinja kannanottona itse otsikkoon sanoisin että "nykyajan nuorisosta" valittaminen on ihan samaa skeidaa "ennen oli kaikki paremmin" - virren kanssa: http://www.hs.fi/kuukausiliite/Aina...61a7597e963f2dd1dd310f78066198c2&ref=fb-share

Vihervasemmistolaisuus rapauttaa tätä yhteiskuntaa. Heidän mielestään kaikki pitäisi olla vapaata, säännöt ja rajoitukset pitäisi poistaa. Oletetaan, että valtio elättää ja maksaa kaiken bilettämisen ja ruohon vetämisen. Sitten ollaan kateellisia rikkaille ja elämässä pärjääville. Keltä se on pois, jos joku toinen on sattunut tekemään töitä ja kerättyä rahaa sillä? Pitäisi olla tavoiteltavaa ja kunnianhimoa sen verran, että itse pyrkisi elättämään itsensä eikä menemään toisten kukkaroille. Tässä yhteiskunnassa on nykypäivänä sellainen pohja, että kyllä sieltä pitäisi pystyä ponnistamaan ja saada rakennettua hyvä elämä. Ja ennenkaikkea....Kaikki tämä pohja on rakentunut tänne kapitalistisen aatteen pohjalta. vittu että oltaisiin suossa jos viherkommarit päättäisi/olisivat päättäneet aikoinaan asioista.

Vihervasemmistolaisuus rapauttaa tätä yhteiskuntaa. Heidän mielestään kaikki pitäisi olla vapaata, säännöt ja rajoitukset pitäisi poistaa.
Ai. Ne onki persut yms. jotka vaatii aselakeihin rajoituksia! Ens kerran ku kuulen jonkun kitisevän aselaeista tai mahdollisista tiukennuksista niihin sanon että äänestäkääpä vihervasureita, ne kun ei moisia epäliberaaleja rajoituksia kannata!

No tämähän meillä on jo käytössä armeijan muodossa (ainakin miehille). Itse nimenomaan haluaisin asevelvollisuuden jatkuvan, jotta ihmiset joutuisivat edes joskus tekemään jotain vasten omaa tahtoaan ja kärsimään vitutuksesta.

Tohon mä haluan tarttua.. Mä en tunne ketään, siis ketään joka olisi hirveästi intissä muuttunut, ainakaan parempaan suuntaan.. Pari tunnen jotka on intissä oppinut tupakoimaan, ja aika monelle inttiaika on opettanut melkoisen rankan tavan lotrata viinalla.. Ts. Joi paljon vähemmän ennen armeijaa kuin mitä jälkeen ja nyt +8v kohdalla juominen on vielä kovempaa, suoraansanoen olen parista vanhasta kaverista vähän huolestunut.

Toinen: onko se nyt sitten niin että kaikki maailman englantilaiset, amerikkalaiset, kanadalaiset, saksalaiset, ja niin edelleen on riehuvia mitään aikaansaamattomia turhia vässyköitä kun siellä ei tota asevelvollisuutta ole. Yleinen asevelvollisuus on aika suomalainen juttu..

Niin ja onkos ne venäläiset jotenkin erityisen miehekkäitä, vastuullisia, ahkeria, tottelevaisia, ongelmattomia, fiksuja jne, koska Venäjällä noi armeijaolot on erityisen miehekkäät ja karut. Vai pitäisikö suomen räkänokkien mennä muukalaislegioonaan?

Mun mielestä toi ei toimi. Ihmiset vässyköi koska niille annetaan mahdollisuus, ja kouluissa ei ole kuria ja kotona ei ole kuria ja töissä ei tarvitse käydä ja niin edelleen. Ei se armeija siihin apua tuo.

E. Lisäys tohon korkeaan materiaalitasoon ekalta sivulta (kirjoitan puhelimella ja tällä on perseestä quotettaa väliin )

Onko se muka paljon vaadittu että voi ajokortin ajaa, mun mielestä se ei ole mitään korkeaa materiaalista elintasoa, maksaa jonkun 2k e? Tai etelänmatka? Halvat äkkilähdöt muutaman satasen..
Mä olen joka vuosi käynyt jollain, parhaimmillaan 6 kertaa, lentokonematkalla ulkomailla ja en todellakaan ole mikään miljonääri. Korkea elintaso : ajetaan jollain uudella premiumautolla (+70k e ) ja käydään jossain mauritiuksella. Joka vuosi 4 kertaa.. Ja miksei sitä saisi tavoitella?

Onhan tää vitun hyvinvointi paska menny ihan käsittämättömäksi.. tunnen paljon nuoria jotka on ihan suoraan sanoneet ETTEI KANNATA rahallisesti käydä töissä, Tuet on sen verran hyvät ettei tarvii kun pikkasen jtn sivuansiota hankkia ( viinan/ tupakan myyntiä tai töitä) niin pärjää paljon paremmin kuin normi työläinen.. Ja mitä noihin nuoriin muuten tulee niin ihan selkeästi tullut vuosien varrella huomattua duunissa, vaikkapa 10v sitten kun sinne tuli 20 henkeä heistä oli hyviä duunareita 15-18 nyt lukema on jtn 10-12 loput ei tosiaan kykene edes jääkaappia pitämään siistinä.

Minun mielestä nuoriso on keskimäärin samanlaista kuin aina ennenkin, ainoastaan ääripäät ovat erkaantuneet toisistaan aiempaa enemmän.
Eli fiskut nuoret ovat entistä fiksumpia ja ns. menetetyt tapaukset aiempaa pahemmassa jamassa.
En sitten tiedä millä menetetyt tapaukset saisi takaisin "ruotuun", mutta luulen että se vaatisi melkosia satsauksia kautta linjan.
Varsin hyvä pointti, ja ehkä samaa mieltä... mutta mitä minä tiedän, oon vasta 28 ja ei mulla ole juuri käryä esim. vanhempieni nuoruuden "henkilötyyppien jakaumasta". :)

Anyway, mitä tulee alkuperäiseen viestiin, niin olenko vain sitten koulutuksen/työn/tms kautta päätynyt sellaiseen seuraan että itse näen nykyään harvinaisen paljon yrittäjyydestä kiinnostuneita tai sitä kehuvia (itse olen yrittäjä).. sen lisäksi tuntuu että moni mielellään pärjää nykyään vähemmällä jos löytää vain mieleisen työpaikan jne. jne. Enkä nyt tarkoita että haetaan maailman tappiin asti sitä täydellistä työpaikkaa missä on vapaat työajat tms. ja muutenkin vain letkeetä, vaan halutaan tehdä jotain missä tuntee itsensä hyödylliseksi.

Ympärilläni olevat ihmiset ovat siis varsin nuoriakin, kun kerta alempaa AMK:ta käyn tälläkin hetkellä, joten vaikka en ole järin tutustunut noihin teineihin nykyään niin ainakin moni tuntemistani on juuri täyttänyt vasta 20.

En myöskään lähtisi vähättelemään ainakin minun mielestä nykyään yleistynyttä kiinnostusta ympäristön säilyttämiseen, yms. muuhun joka kuitenkin yhteiskuntaa pitkälti parantaa.

Ajat on muuttunut, maailma on muuttunut, ihmiset muuttuu. Ei tuollainen teinivuosien "vittu ei kiinnosta" -asenne ainakaan sitä omaa tulevaisuutta paranna, varmasti tämän hetken "huligaanit" sen itsekin tulevat huomaamaan ja ääni kellossa muuttunee. Nuorison halu vastustaa valtaa, kaippa tuotakin on ollut jo niin kauan kun täällä maan päällä on kaksin jaloin kävelty. Mitä tulee vanhempiensa kunnioittamiseen tai muuta vastaavaa, niin se on kyllä täysin vanhempien kontolla ja ehkä se on vaan asia joka tapahtuu kun yhä useammin perheet muuttaa satoja kilometrejä työn perässä entistä enemmän. Väkisin siinä alkaa kärsimään yhteydet sukuun, ja ehkä tämän hetken n.50 vuotiaat vielä ylläpitävät näitä sukulaissuhteita (ja kunnioitus yms säilyy vanhempiaan kohtaan), kun on vielä takaraivoon iskeytynyt ne vanhemmat tavat.

Olipa varsinainen stream of conciousness tämä viesti, varmasti on ajatusvirheitä ja astetta sekavampi lukukokemus.

Täytyy myös itsekin vähän nuoria puolustaa. En yhtään ihmettele, jos ei kaikkia nykyinen työelämä kiinnosta, ehdot kun ovat vähän erit kuin vanhemmilla työntekijöillä. Nykyään on hyvin vähän tarjolla kaupungeissa mitään kesätöitä, johon otettaisiin muita nuoria kuin pomon sukulaisia. Näille hädin tuskin täysi-ikäisille, joilla ei ole kontakteja, tarjolla olevat paikat sitten ovat vähän mitä sattuu. Yleensä vuokratyötä palkalla, jolla ei itseään pystyisi elättämään ja irtisanomisaika 5min, vaikka olisi työnsä aina hyvin hoitanut. Hankala siinä on tulevaisuuteen panostaa.
Sitten ne työpaikat on täynnä vanhoja, väsyneitä viisikymppisiä, jotka eivät enää jaksa töitään tehdä palkkansa mukaisella tahdilla, kun tietävät että heillä on firman paras irtisanomissuoja. Heidän mielestään tietysti nuoret eivät mitään osaa ja pitävät työtä heille liian vaikeana, joten nuorille sysätään työt joita kukaan muu ei jaksa tehdä. Todellisuudessa kuka tahansa sen oppii kahdessa viikossa...
Jos työpaikalla on tilanne, että on vain epämotivoituneita nuoria, kannattaisi monessa paikassa miettiä rekrytointia ja työhönperehdytystä sekä tehtävienjakoa uudestaan.

Toi pesupallon mainitsema juttu on aika monessa isossa firmassa täysin totta, kyllä varmasti tietyissä paikoissa syö motivaatiota kun oma kk liksa on 3000€ ja samaan aikaan 30v talossa ollut repii tekemättä mitään +6000€, siinä sitten hammasta purren painat tän vanhan jyyrän hommatkin ja laskeskelet samalla että oma liksakin voi olla tätä menoa 30v päästä 5000€/kk ^_^ tosin rahkapurkki maksaa sillon jo 12€

Ja sun pointti edellä oli??

Mun mielestä väite, että Suomi ei ois hyvinvointiyhteiskunta jossa asiat on hyvin ja kaikista pidetään huolta, kuvaa lähinnä sitä kuinka sokeaksi tälle yltäkylläiselle hyvinvoinnille me ollaan tultu. Maailmassa on n. 200 itsenäistä valtiota, joista varmaan 99%:ssa hyvinvointi (jos sillä nyt tarkoitetaan esim. koulutusta, terveydenhuoltoa, julkisia palveluja ja infraa tai heikommista huolta pitämistä) on heikommalla tasolla kuin Suomessa. Tämän vastapainona Suomessa maksetaan vähän vitusti veroja.

Tottakai keskustelua pitää olla ja kritiikkiä pitää esittää mutta tämmöstä puolivillaista täysin perustelematonta persu-retoriikkaa on maailma niin täynnä, että välillä vähän sapettaa näitä lukea..

edit.
Niinja kannanottona itse otsikkoon sanoisin että "nykyajan nuorisosta" valittaminen on ihan samaa skeidaa "ennen oli kaikki paremmin" - virren kanssa: http://www.hs.fi/kuukausiliite/Aina...61a7597e963f2dd1dd310f78066198c2&ref=fb-share

Mitään persuretoriikkaa tuosta ei nyt saa tekemälläkään. Pitää vaan olla ihan helvetin sinisilmäinen lammas jos oikeasti luulee että valtiot on maailmassa tekemässä vaan ihmisiä onnelisiksi ja hyvinvoiviksi, kuten tuolla joku Suomen valtion funktioksi ilmoitti. Jokainen voi tietysti uskoa vaikka joulupukkiin, jeesukseen tai kataiseen, itse suosittelisin itsenäistä ajattelua aina silloin tällöin. Ja tietysti voidaan aina verrata jo valmiiksi poljettuihin Kolmannen maailman valtioihin tätä Suomen hyvinvointia, Euroopan tasolla ei kyllä nuo prosentit ihan noin tänä päivänä mene. Uskotko itse oikeasti että maailmassa olisi yksikin valtio jossa KAIKKIA kohdeltaisiin tasapuolisesti? On niitä paskenpiakin paikkoja pallolla varmasti asua, mutta kannattaa varmaan ottaa ne ennen lama-aikoja asennetut sinivalkoiset propagandalasit päästä pois ja herätä 2000-luvulle.

Mä sanoisin, että tuohon on osasyynä se että nykyään asenne on se, että "kaikkien tarvii olla jotain". Sitten porukka joilla ei riitä itseluottamus(?), uskallus(?) tai tieto siitä että hekin voivat onnistua, niin he pistävät ihan ranttaliksi eivätkä yritä edes. Koettavat saada arvostusta ryyppäämisellä, luomalla pelottavan "imagon" ja jollain huume- tai rikollistouhuilla.

Vitun hyvä näkökulma. Toi menee vähän samaan linjaan, kun se kuinka kerroin nuorison olevan kovasti kalliin elektroniikan ja matkailun perään, mutta sen eteen ei jakseta tehdä mitään. Ollaan ison dilemman äärellä, jos halutaan olla "jotain", mutta on dorkaa ja noloa työskennellä sen eteen. Mullekin naurettiin, kun paiskin vaatteet ja naama PASKASSA duunia junnuna muutaman euron tuntipalkalla. Nyt kun sitten oonkin noussu sen raatamisen kautta hyviin hommiin, niin oon osan mielestä ihan hyvin pärjänny tyyppi, mutta monen mielestä myös sikaporvari ja vanhoillinen tylsimys, joka "ei tajuu tyyliin mitään".

BB-julkkikset yms. ovat just tän Narkissosin kuvaaman ajattelumaailman tuote. Yllättävän moni heitäkin ihannoi tai ainakin pitää "jonain". Vaikka heidän älyä ja sivistymättömyyttä pilkataan, näyttävät he hyvin sen ilkeän totuuden nykynuorten sivistystasosta ja arvomaailmasta.

Toi pesupallon mainitsema juttu on aika monessa isossa firmassa täysin totta, kyllä varmasti tietyissä paikoissa syö motivaatiota kun oma kk liksa on 3000€ ja samaan aikaan 30v talossa ollut repii tekemättä mitään +6000€

:offtopic: Kuinka yleistä tämä on? Vai onko tämä enemmän isojen suunnittelu/konsulttifirmojen tyyliä? Meillä tuntipalkassa ei ole kuin alle euron eroja oli sitten juuri eläkkeelle jäävä tai vuoden talossa ollut. Ja sama tyyli on myös "konttorin puolella"....

E: Olen samoilla linjoilla kuin Mr.Referee

Laitettaanpa vähän lusikkaa lisää soppaan:

Käytöstavat, niiden osaaminen tai puuttuminen, on minusta aika häiritsevää. Ja en nyt tarkoita sellaista yltiöpäistä pokkurointia, mutta katsotaan silmiin kun kätellään, tervehditään kun nähdään ja se V-alkuisten sanojen pois ottaminen kun puhutaan vahemmalle henkilölle. ja tätä on kyllä yli 30vuotiaissakin. Häpee välillä silmät päästä kun on jossain työjutussa ja jotkut ei vaan osaa..
Kyllähän tämä lähtee ihan kotoa.

sitten toinen, se uskomaton auktoriteetin vihaaminen, mistä se kumpuaa? Opettajat, poliisit, valmentajat ja joillakin jopa vanhemmat.. ei minkäänlaista kunnioitusta kyseisiä henkilöitä kohtaan? En vaan ymmärrä.. jonkun poliisinkin kanssa tarvii alkaa vänkäämään tyhmistä asioista kun on tullut tehtyä rike ja sitten huudellaan netissä vielä kyttä on natsi-sika juttua perään??!!??

Ketä on samaa mieltä, että nuo kaksi asiaa kun olisi paremmin kunnossa, niin olisi hieman mukavempaa kaikkien olla koulussa/töissä/kotona?

Sen verran vielä, että olen työskennellyt 12-16vuotiaiden nuorten kanssa useammanvuoden harrastuksen parissa, niin on tullut nähtyä tämä touhu.. On hyviä ja sitten on toivottomia jotka ei ymmärrä vaikka kuinka haluat opastaa (tai ei halua ymmärtää/kuunnella)

joku nuorempi voisi sitten vielä valaista mulle, miksi kaikki 15-25vuotiaat näyttää kuin suoraan H&M mainoskuvastosta revityiltä vaatteineen? eikö ole enää invidualismia ollenkaan??

:offtopic: Kuinka yleistä tämä on? Vai onko tämä enemmän isojen suunnittelu/konsulttifirmojen tyyliä? Meillä tuntipalkassa ei ole kuin alle euron eroja oli sitten juuri eläkkeelle jäävä tai vuoden talossa ollut. Ja sama tyyli on myös "konttorin puolella"....

Enkyl osaa mitään varmaa sanoa muista aloista, omalla alalla tosi yleistä johtuu lähinnä siitä että ennen vanhaan lisät maksettiin suoraan tuntipalkkoihin mm: vastuu lisät joita ei enää ole olemassakaan, ja näiden lisien vaikutus tuntipalkkaan meidän alalla saattaa pahimmillaan olla 30%-40%.. Samoin kuin ennen vanhaan palkankorotus saattoi olla 7000mk tiliin 10% nykyään saa olla tyytyväinen 2% iin.

En tiedä onko mun ajatusmaailmassa jotain vikaa, mutta en näe mitään syytä miksi kunnioittaisin vanhusta tai nuorta. Jokaisen pitää mun mielestä ansaita se kunnioitus käytöksellään ja omalla kunnioituksellaan muita kohtaan. Kyllä mulla perus käytöstavat on ja avaan ovet mummoille ja auton jos on tarvetta, mutta en mä ala heitä kuitenkaan pokkuroimaan sen takia koska ovat vanhoja.
Jos sä et kunnioita muita, niin miksi silloin olisit ansainnut muilta kunnioitusta, koska edes oman periaatteesi mukaan et ole siihen oikeutettu? ;) Ennen kuin pillastut, niin mä tajuan kyllä mitä sä tarkoitit. Tässä keskustelun kontekstissa kunniotus taitaa tarkoittaa sitä, mitä sä kuvaat kolmannessa lauseessa. Ts. siis epäkunnioittavan käytöksen puutetta. Kunnioitusta on se, että kohdellaan muita sillä tavalla, kuin haluaisi itse tulla kohdelluksi. Huonosti käyttäytyvän ihmisen pokkurointi ja sormien läpi perseilyn katsominen on eri asia eikä välttämättä mene enää tähän kategoriaan. Mutta jos muut eivät aiheuta sulle harmia, kunnioitusta on se, ettet sä aiheuta niille harmia.

Täytyykö myös luottamus, uskollisuus ja rakkaus ansaita? Aika raskas elämäkatsomus.

Lähtisin kyllä liikkeelle siitä, että kaikki ovat kunnioituksen ja luottamuksen arvoisia kunnes toisin todistetaan.
Tuskin tuntematonta kohtaan tunnet kovin suurta luottamusta, uskollisuutta tai rakkautta? Nämä tunteet syntyvät vasta, kun jonkun oppii tuntemaan ja tietää tämän olevan niiden arvoinen. Niille on olemassa syy, ja voidaan sanoa kohteen ansainneen ne, vaikkei kyse olisi mistään tietyistä teoista.

.
Paras oli kyllä kun isäukko puhui kerran että yhelle tutulleen jutteli että sen pojalle vois olla kesähommia remppakohteissa. Isä tuhahti että meidän poika ei mitään PASKAHOMMIA tee, siitä hän pitää huolen. Poika on 15 vuotta. Jep, tästä se lähtee. Tulee varmasti hieno yksilö tästä jos pääsee vähän opiskeleen ja tuolla asenteella jopa johonkin pomoportaan hommiin.
Ehkä heppu tarkoitti, ettei poika mene yhteiskunnallisesti vahingollisiin hommiin, kuten rahoitusalalle, eduskuntaan, konsultiksi tai kunnanjohtajaksi ;)

Mitään persuretoriikkaa tuosta ei nyt saa tekemälläkään. Pitää vaan olla ihan helvetin sinisilmäinen lammas jos oikeasti luulee että valtiot on maailmassa tekemässä vaan ihmisiä onnelisiksi ja hyvinvoiviksi, kuten tuolla joku Suomen valtion funktioksi ilmoitti. Jokainen voi tietysti uskoa vaikka joulupukkiin, jeesukseen tai kataiseen, itse suosittelisin itsenäistä ajattelua aina silloin tällöin. Ja tietysti voidaan aina verrata jo valmiiksi poljettuihin Kolmannen maailman valtioihin tätä Suomen hyvinvointia, Euroopan tasolla ei kyllä nuo prosentit ihan noin tänä päivänä mene. Uskotko itse oikeasti että maailmassa olisi yksikin valtio jossa KAIKKIA kohdeltaisiin tasapuolisesti? On niitä paskenpiakin paikkoja pallolla varmasti asua, mutta kannattaa varmaan ottaa ne ennen lama-aikoja asennetut sinivalkoiset propagandalasit päästä pois ja herätä 2000-luvulle.

En tiedä menikö multa sun pointti ohi vai sulta mun, mutta kyllä hyvinvointiyhteiskunnan idea on taata ihmisille hyvinvointi. Ja hyvinvointi taas on täysin suhteellinen käsite; mikä järki tarjota ihmisille helvetin kalliita palveluita ja samaan aikaan uskotella, että heillä menee huonosti? Kyllä tyhmemmänkin pitäisi tajuta, että onnistunut sosiaalipolitiikka tukee myös maan taloutta.

Yksinkertainen esimerkki: kahdella ihmisellä on sama elintaso, toinen opetetaan arvostamaan työntekoa ja ilmaisia sosiaalipalveluita ja toiselle uskotellaan, että tällä menee huonosti ja opetetaan, ettei työnteko kannata. Kumpi on aikuisena onnellisempi ja motivoituneempi yksilö? Eli pointti oli ainoastaan korostaa asennekasvatuksen merkitystä sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.

98068d1366178711-tyoenhaku-vinkit-ohjeet-ja-mielipiteet-why-resumes-rejected.jpg

Lainaan törkeästi dammannin kuvaa toisesta topicista. Tuntuu, että ennen vanhaan arvostettiin enemmän työssä oppmista ja "pohjalta ponnistaen"-asennetta, kun nykyisin tärkeämpää on sliipattu olemus ja viilattu cv. Eli aloittajan kanssa olen samaa mieltä siitä, että kovaa asennetta oikean työntekoon tarvittaisiin enemmän.

Jep, ja hyvin mennään perse edellä puuhun kun nyt (huonon) työllisyystilanteen aikana palkataan nämä ylikoulutetut..Yllätys yllätys muutama vuosi ja nää häipyvät koulutustaan vastaaviin töihin.. En ole ikinä ymmärtänyt miksi palkata insinöörejä duunari hommiin? varsinkin kun kokemus on jo opettanut että aina käy noin, ja ne parhaat työntekijät kautta-aikain ovat olleet peruskoulu tai amispohjalta.

[venom];4126152 sanoi:
En tiedä menikö multa sun pointti ohi vai sulta mun, mutta kyllä hyvinvointiyhteiskunnan idea on taata ihmisille hyvinvointi. Ja hyvinvointi taas on täysin suhteellinen käsite; mikä järki tarjota ihmisille helvetin kalliita palveluita ja samaan aikaan uskotella, että heillä menee huonosti? Kyllä tyhmemmänkin pitäisi tajuta, että onnistunut sosiaalipolitiikka tukee myös maan taloutta.

Yksinkertainen esimerkki: kahdella ihmisellä on sama elintaso, toinen opetetaan arvostamaan työntekoa ja ilmaisia sosiaalipalveluita ja toiselle uskotellaan, että tällä menee huonosti ja opetetaan, ettei työnteko kannata. Kumpi on aikuisena onnellisempi ja motivoituneempi yksilö? Eli pointti oli ainoastaan korostaa asennekasvatuksen merkitystä sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.

Sähän se kirjoitit että hyvinvointiyhteiskunnan tarkoitus on pitää kansalainen onnellisena? Minkä takia maan johtajat ei tee töitä ilmaiseksi tai toimeentulotuella, jos kerran valtio pyörii vain tavallisen kansalaisen parhaaksi? Monessa muussa maassa tuntuu olevan itsestään selvää, että ihmiset on eriarvoisia, poliitikot ja päättäjät vetävät välistä, lahjonta on normaalia jne. "Ei meillä Suomessa" Ja tosiaan tämä toimii varmasti aikansa, mutta kasvattaa lopulta niin heikkoja ja tyhmiä yksilöitä että valtion tulevaisuus on mitä on. Miten hyvänä pidät Suomen taloutta pidemmällä tähtäimellä, jos ei nyt Nigeriaan aleta vertailemaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom