Vastauksena Raylle: Hienoa että broidisi on jaksanut ponnistella noin pitkälle, monelta muulta tuollainen suoritus olisi noista lähtökohdista jäänyt tekemättä. Valitettavasti tuo on vain yksittäinen esimerkki ja totuus on monesti päinvastainen. Eli heikommista lähtökohdista ponnistavat syrjäytyvät helposti ja nykyisin puhutaan myös tästä "periytyvästä köyhyydestä". Kakkosesimerkki taas on melko kuvitteellinen ja tosi elämän esimerkkejä moisesta olisi vaikea löytää. Ensinnäkin nämä rikkaan perheen kersat oppivat koulutuksen arvostuksen jo hyvin nuorena ja heillä on vanhempien puolesta tyypillisesti tietty oletustaso, johon heidän oletetaan itsensä kouluttavan. Eli peruskoulun jälkeen lukio on luonnollinen valinta ja sen jälkeen johonkin korkeakouluun tai vähintään ammattikorkeaan. Toki tämäkin on vain oletus, eikä kaikkien rikkaiden opiskelut aina mene niin kuin Strömsössä. Siinä kohtaa tulee peliin rikkaat vanhemmat, keillä on suhteita yrittäjiin ja yhteisöihin ja kesken jääneistä opinnoista huolimatta rikkaan perheen vesa löytää paikkansa jonain pikkupomona tai vastaavana ja josta sitten kohoaa isommaksi tapiksi ajan saatossa.
.
Selvennän vielä, että siis nuo minun esimerkkini olivat vaan pari tällaista vastakkaista keissiä esimerkkinä tuosta ääripäiden erkaantumisesta, johon vastasin tuolla postauksellani. Ja itseasiassa; omasta kotikaupungistani muistan kyllä muutamankin tuollaisen tapauksen, että rahaa olisi löytynyt, mutta kakara ei vaan jaksa mitään. Pääsee niin helpolla elämässä.
Mainitsemasi periytyvä köyhyys on hyvä pointti. Se on ikävä ilmiö ja olinhan itsekin tilastojen mukaan varmasti yläaste- ja lukioiässä riskiryhmässä syrjäytyä. Löysimme veljesten kesken työnteon ja se pelasti meidät ja sain itse monien mutkien kautta unelmaduunin ja -uran lopulta. Polku tähän, missä nyt olen, alkoi sieltä tehtaan paskasammioita siivoovan ruipelon haalareista. En vaihtaisi päivääkään pois köyhästä ja vaikeasta lapsuudestani. Ilman sitä en olisi tässä ammatissa ja tällä kunnianhimolla ja itsevarmuudella varustettu mies. Mutta kaikki eivät periytyvää köyhyyttä voi välttää ja heitä en tuomitse. Mutta jos synnytään keskiluokkaisiin hyviin oloihin ja jopa opiskeluitakin ovat vanhemmat valmiita rahallisesti tukemaan, niin nuori ei voi kuin katsoa peiliin, jos opinnoista ei tule paskaakaan ja jäädä työttömäksi dropoutin jälkeen. Ja lisäksi oma näkemykseni on, että nämä pahimmat vellihousut ovat jopa herkemmin keskiluokkaisista ja varakkaammista oloista lähtöisin. Mitään ei tarvitse koskaan tehdä, vaan kaikki tulee kuin Manulle illallinen = velttous ja tyhmyys lisääntyvät.
Jos jotain suututtaa jyrkkä asenteeni, niin ymmärrän. Ehkäpä oma jyrkkyyteni johtuu juuri "from rags to riches"-taustastani ja olen siksi niin ehdoton ahkeruuden ja työn suhteen. Jos on elänyt keskiluokkaisesti tai varakkaasti syntymästä 25-vuotiaaksi, niin ei välttämättä voi eikä tarvikaan ymmärtää mentaliteettiani.