Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

Enpä tiedä. Mielestäni aloittajan viestin mukaisin metodein saataisiin aikaan vain lauma hiljaisia nöyristeleviä vässyköitä, joilla on huono itsetunto. Meillä itseasiassa on jo tällainen ikäluokka olemassa, nykyiset 50-65 vuotiaat. En haluaisi enempää heidänkään kaltaisiaan. Eivät ikinä uskalla avata suutaan töissä vaikka ovat eri mieltä, omaa pahaa oloa ja turhautumista omaan nössöyteen puretaan tissutteluun ja ylensyöntiin ja kuolevat sitten elämäänsä pettyneinä pois. .

Kuulun tuohon ikäryhmään, ja tuskin kukaan voi väittää musta tuollaista...

Oli tosi karkea yleistys. ja aikas lailla metsässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomi on siitä hyvä maa että käytännössä kaikilla on mahdollisuudet päästä urallaan mihin haluaa.

Tai ainakin teoriassa. Ei vaan, kyllä se välillä toteutuu käytännössä, oon ite nähnyt myös. Mutta onhan se helpompaa ainakin, jos ei tarvi koskaan oikeasti huolehtia esim. raha-asioista. Vanhemmat maksaa esim. pääsykoekurssit yliopistoon. Siinä on iso ero siihen, että teet töitä, että voit maksaa opintolainoja takaisin. Osa "miehistä" menee armeijaan, koska sitten isi on tyytyväinen, ja ostaa Mersun.
Mutta juttu on toki kaksipiippuinen. koska jos ei itse koskaan tarvi ansaita mitään, ei sitä oikeen osaa arvostaakaan. Toki se vanhempien tuella luettu opiskelupaikkakin on itse ansaittu, ainakin osittain.

Mutta yks syy, miks musta tuntuu, että päin helvettiä mennään kiihtyvällä vauhdilla, on tietty se, että nykynuorten vanhemmatkin on ihan hukassa. Nykymaailma muuttuu niin nopeasti.

Niin saatanan hyvä kirjoitus.

Itse en vastaavaa uskaltanut laittaa tänne, mut olisi teilattu heti vanhaksi natsi-pieruksi from jostain vitun Impivaaralaisesta maailmasta.

Vaikka on liberaali, niin oon toisaalta myös tietyissä kysymyksissä "kalkkis" ja "kuin vanha jäärä". Näiden postausten perusteella mut vois varmaan diagnosoida kunnon skitsoksi. Tai sitten vaan liian katkeraksi ja vittuuntuneeksi kapitalistiksi. Pitää vissiin vetää huomenna starttaavalla työreissulla kunnon hotellikännit.

Aiavan varmasti näinkin. Mutta lukion jälkeisestä opiskelusta oli nyt kyse. Useimmille se tarkoittaa muuttoa pois kotoa (usein jopa toiselle paikkakunnnalle). Silloin kotiolojen tilanne vaikuttanee vähemmän. Ei siellä kotona ole pakko käydä kovin usein ja se oma elämä muuttuu opiskelijaelämäksi uusissa piireissä.

Näin se on joo, mutta silti karu fakta, että kaikki eivät voi omata jotain hienoa tutkintoa. Tai toki voi, mutta sitä vastaavaa työtä ei vaan kaikille ole ja silloin tuhlataan vähän saatanasti resursseja jos sivoojalla pitää olla maisterin paperit.

Että joo, mahdollisuudet on, mutta pikkuisen pitäisi sillä "tehtaassa raatavalla" antaa kunnioitusta eikä pitää jonain luuseripaskasakkina, joka vaan kusettaa työantajaansa ja vetää viinaa viikonloput.

Joo, tästä voi sitten vetää vapaasti kaikki katkeruus ja kateuskortit esiin kun ei ole sitä hienoa titteliä ja virkaa. ;)

Ei siis tämä Oddikselle mitenkään henk koht vaan ihan yleisenä huomiona. Tuota koulutuksen ylistämistä vaan kuulee liikaa ja sitten ollaan sitä ja tätä tradenomia....siwan kassalla.

Mutta jos puhuttaisiin ketjun avaajan jutusta, niin tuossa on kyllä paljon mitä voin allekirjoittaa. Varsinkin nuoret miehet tuntuu suurelta osin olevan ihan vitun vässyköitä. Ei mitään työmoraalia eikä kiinnostusta mihinkään. Nuoret naiset taas pärjää paljon paremmin. Johtuuko siitä että naiset kuulemam miehiä kysempiä nuorella iällä? Puhun siis ihan täysi-ikäisistä nyt.

Mutta tän on itse saanut nähdä kun on vähän väliä erilaista "kausiapua" sun muuta. Ei voi oikein edes ottaa nuoria miehiä KUN EI NE JUMALAUTA TEE MITÄÄN!!! Vissiin mennyt vähän jo liian syvälle se asenne että pitää olla niinq hieno koulutus ja sitten hienot päätehommat ja tottakai saatanan iso palkka.

Paras oli kyllä kun isäukko puhui kerran että yhelle tutulleen jutteli että sen pojalle vois olla kesähommia remppakohteissa. Isä tuhahti että meidän poika ei mitään PASKAHOMMIA tee, siitä hän pitää huolen. Poika on 15 vuotta. Jep, tästä se lähtee. Tulee varmasti hieno yksilö tästä jos pääsee vähän opiskeleen ja tuolla asenteella jopa johonkin pomoportaan hommiin.

Ei tämä nyt minustakaan ihan putkeen mene....

Tai ainakin teoriassa. Ei vaan, kyllä se välillä toteutuu käytännössä, oon ite nähnyt myös. Mutta onhan se helpompaa ainakin, jos ei tarvi koskaan oikeasti huolehtia esim. raha-asioista. Vanhemmat maksaa esim. pääsykoekurssit yliopistoon. Siinä on iso ero siihen, että teet töitä, että voit maksaa opintolainoja takaisin. Osa "miehistä" menee armeijaan, koska sitten isi on tyytyväinen, ja ostaa Mersun.
Mutta juttu on toki kaksipiippuinen. koska jos ei itse koskaan tarvi ansaita mitään, ei sitä oikeen osaa arvostaakaan. Toki se vanhempien tuella luettu opiskelupaikkakin on itse ansaittu, ainakin osittain.

Mutta yks syy, miks musta tuntuu, että päin helvettiä mennään kiihtyvällä vauhdilla, on tietty se, että nykynuorten vanhemmatkin on ihan hukassa. Nykymaailma muuttuu niin nopeasti.

Fiksua pohdintaa. Kun puin ketjun tyyliin esim. 90-luvun alussa syntyneitä, niin pitäisikö minun sittenkin alkaa miettimään 90-luvun alussa syntyneiden vanhempia ja heidän överiksi mennyttä vapaamielisyyttään sekä hemmotteluun taipuvaa kasvatustyyliä?

Mutta jos puhuttaisiin ketjun avaajan jutusta, niin tuossa on kyllä paljon mitä voin allekirjoittaa. Varsinkin nuoret miehet tuntuu suurelta osin olevan ihan vitun vässyköitä. Ei mitään työmoraalia eikä kiinnostusta mihinkään. Nuoret naiset taas pärjää paljon paremmin. Johtuuko siitä että naiset kuulemam miehiä kysempiä nuorella iällä? Puhun siis ihan täysi-ikäisistä nyt.

Mutta tän on itse saanut nähdä kun on vähän väliä erilaista "kausiapua" sun muuta. Ei voi oikein edes ottaa nuoria miehiä KUN EI NE JUMALAUTA TEE MITÄÄN!!! Vissiin mennyt vähän jo liian syvälle se asenne että pitää olla niinq hieno koulutus ja sitten hienot päätehommat ja tottakai saatanan iso palkka.
Jaa. Miten sen nyt ottaa. Itse voisin sanoa että tuntemani yliopisto-opiskelijat ovat muutenkin suhteellisen aktiivista porukkaa, oli kyse sitten urheilusta, sivuhommista tai vaikka järjestötoiminnasta. Eikös lisäks naiset nykyään taida opiskella keskimäärin yhtä paljon ellei jopa enemmänkin kuin miehet..?

Paras oli kyllä kun isäukko puhui kerran että yhelle tutulleen jutteli että sen pojalle vois olla kesähommia remppakohteissa. Isä tuhahti että meidän poika ei mitään PASKAHOMMIA tee, siitä hän pitää huolen. Poika on 15 vuotta. Jep, tästä se lähtee. Tulee varmasti hieno yksilö tästä jos pääsee vähän opiskeleen ja tuolla asenteella jopa johonkin pomoportaan hommiin.

Ei tämä nyt minustakaan ihan putkeen mene....

Sähän oot kokenut tuota 100% samaa kuin minäkin! Tässäkin aiheessa:thumbs:

Kunpa olisinkin itse johonkin remppahommiin päässyt vaikkapa 18-vuotiaana saatika sitä nuorempana. 19-vuotiaaks puuhasin kaikenmaailman siivoushanttihommia tehtaassa ja alkuun oli palkka jotain muutamaa euroa per tunti. Silti sitä ei valittanut vaan oli iloinen ja ajatteli, että jospa sitä joskus vielä "ylenee" johonkin remppahommien tyylisiin :)

Fiksua pohdintaa. Kun puin ketjun tyyliin esim. 90-luvun alussa syntyneitä, niin pitäisikö minun sittenkin alkaa miettimään 90-luvun alussa syntyneiden vanhempia ja heidän överiksi mennyttä vapaamielisyyttään sekä hemmotteluun taipuvaa kasvatustyyliä?

Vaikea sanoa. Mut noi mun esimerkit on tosiaan omia tosielämän havaintoja.

Timba79:n kirjoituksesta tuli mieleen, että meidän duunipaikalle ei enää oteta työharjoittelijoita ammattikouluista. Välillä ne kyselee. Tai siis NIIDEN OPETTAJAT kyselee. Pomo sano aiemmin, että pitää yrittää vähän täyttää sellasta yhteiskunnallista vastuuta, että nuoret saa opiskelunsa päätökseen, ku siihen kuuluu työharjoittelu. Viimeisin ei osannut ees heittää jääkaapista syömättä jääneitä, ilmeisesti äidin tekemiä eväsvoileipiä, roskiin. Jääkaappi vaan täytty koko ajan syömättömästä ruoasta. Ei se osannut mitään muitakaan jälkiään siivota. Telo kätensä, ja jätti lavuaariin veriset vessapaperit, millä oli pyyhkinyt enimpiä. Eikä siis ollut käsi irti, tai mitään. Ei sais yleistää, mutta nyt ku tässä on muiden kokemuksia lukenut, ni ei kai se ihan yleistämistä ollutkaan. Sit noiden harjoittelijoiden vahtimiseen meni enemmän aikaa, ku mitä ne ois voinu koskaan olla hyödyks. Mut tää on tietty alakohtaista, ei niiden vastuulle ois jotain kallista työstökonetta voinut jättää muutenkaan.

Tosta taas tuli mieleen, että kyllä noissa koulutusten laaduissakin jotain taitaa olla pielessä. Tai ainakin siinä, millä taidoilla saa paperit. Siis ammattikouluissa. Kävin aikuisryhmässä metallialan perustutkinnon, mut en kuitenkaan koneistusta, vaikka sen alan duunissa oonkin. Meillä oli noin kuukausi koneistusta iltaisin sillon. Tehtiin mm. klassinen käsipaino. sorvaamalla. Sit kun meille myöhemmin tuli vähäksi aikaa ammattikoulusta valmistunut tuore koneistaja, ja kysyin siltä, että mitä siellä koulussa tehtiin päättötyönä, ni se sano, että käsipainon teki. Vittu kolmessa vuodessa! Vois kuvitella, että oppii jotain muutakin tekemään.

Hyvinvointivaltio on tehnyt tehtävänsä nuorisoon, valitettavasti. Jokainen ikäluokka on kyllä voivotellut seuraavaa sukupolvea, mutta mutta..

Mä itse oon keskivertoa huonommista oloista lähtöisin. Lehto, eli lastenkodin kasvatti. Jotenkin tältä kontrastilta katsottuna tuntuu aivan uskomattomalta millaiseksi nykyinen nuoriso on muuttunut sekä käytökseltään että asenteiltaan. Jonka pitkälti näen olevan tämän "vapaan kasvatuksen" ja helpon elämän perua.

Ajankohtaisena asiana kun toi kohuttu opettajavideokin tuli nettiin, niin täytyy ihmetelle samaan syssyyn miten opettajien, poliisien ja etenkin vanhempien auktoriteetit ovat kadonneet. Uskoisin tälläkin olevan oman osansa, mitä vaan kun voi tehdä eikä suurempia sanktioita tule. Tässä männäviikolla siskollani kyläilessä ihmettelin miten ihmeessä siskoni & hänen miehensä jaksavat katsoa 15v kurittoman kakaran kiroilua ja isottelua. Omana aikana siitä tuli tuppiremmiä ja se jos joku opetti nöyryyttä.

Toki työllistyminen nykyään on vaikea ilman koulutusta, eikä varmasti monikaan jaksa opiskella. Minä mukaan lukien. Eipä se koulun penkillä hikoilu ikinä kiinnostanut, mutta jostain syystä niitä töitä aina löytyi. Eikä ne mitään mukavia hommia aluksi olleet, mutta eipä sitä kauheaasti voinut alkaa valittamaan peruskoulupohjalta.

Sieltä paskahommista sitä pikku hiljaa noustiin parempiin töihin ja parempiin tuloihin. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Aikoinaan puhuttiin näistä katujen koviksista syrjäytyneinä yksilöinä, nykyään taitaa syrjäytynyt jotain ihan muuta sitten tarkoittaa?

Vaikea sanoa. Mut noi mun esimerkit on tosiaan omia tosielämän havaintoja.

Timba79:n kirjoituksesta tuli mieleen, että meidän duunipaikalle ei enää oteta työharjoittelijoita ammattikouluista. Välillä ne kyselee. Tai siis NIIDEN OPETTAJAT kyselee. Pomo sano aiemmin, että pitää yrittää vähän täyttää sellasta yhteiskunnallista vastuuta, että nuoret saa opiskelunsa päätökseen, ku siihen kuuluu työharjoittelu. Viimeisin ei osannut ees heittää jääkaapista syömättä jääneitä, ilmeisesti äidin tekemiä eväsvoileipiä, roskiin. Jääkaappi vaan täytty koko ajan syömättömästä ruoasta. Ei se osannut mitään muitakaan jälkiään siivota. Telo kätensä, ja jätti lavuaariin veriset vessapaperit, millä oli pyyhkinyt enimpiä. Eikä siis ollut käsi irti, tai mitään. Ei sais yleistää, mutta nyt ku tässä on muiden kokemuksia lukenut, ni ei kai se ihan yleistämistä ollutkaan. Sit noiden harjoittelijoiden vahtimiseen meni enemmän aikaa, ku mitä ne ois voinu koskaan olla hyödyks. Mut tää on tietty alakohtaista, ei niiden vastuulle ois jotain kallista työstökonetta voinut jättää muutenkaan.

Tosta taas tuli mieleen, että kyllä noissa koulutusten laaduissakin jotain taitaa olla pielessä. Tai ainakin siinä, millä taidoilla saa paperit. Siis ammattikouluissa. Kävin aikuisryhmässä metallialan perustutkinnon, mut en kuitenkaan koneistusta, vaikka sen alan duunissa oonkin. Meillä oli noin kuukausi koneistusta iltaisin sillon. Tehtiin mm. klassinen käsipaino. sorvaamalla. Sit kun meille myöhemmin tuli vähäksi aikaa ammattikoulusta valmistunut tuore koneistaja, ja kysyin siltä, että mitä siellä koulussa tehtiin päättötyönä, ni se sano, että käsipainon teki. Vittu kolmessa vuodessa! Vois kuvitella, että oppii jotain muutakin tekemään.

Purkautumiseni saa siis muutkin tulemaan aiheen suhteen "kaapista". Juttelin erään tuotantopäällikön kanssa aiheeseen liittyen ja hän juuri painotti sitä, että joillain aloilla ammattikoulussa on laskettu viimeisen 20 vuoden aikana tasoa huomattavasti. Ei ole resursseja, vaaratilanteita halutaan välttää yms. Lisäksi nämä samat nuoret ovat päätyneet sinne ammattikoulun penkille yläasteen kautta; instituutio, jossa on nykyään äärimmäisen harvinaista jättää luokalle ketään. Jos yläasteen saa perseillä miten sattuu ja ammattikoulussakin säästellään, niin jääkö ryhdistäminen ja opettaminen sitten työnantajalle? Onko työnantajalla motivaatiota ottaa vastuu poikien miehistämisessä ja työelämän peruspelisääntöjen, käytännön järjen ja käytöstapojen opettamisesta?

Ko. tuotantopäällikkö toki painotti samaa kuin minäkin, että sieltä täältä joka ikäluokasta löytyy toki näitä supersärmiä kavereita, jotka saavat valita minne menevät töihin. Ja koska lusmuilu on lisääntynyt sitten taas myöskin, niin tällainen erittäin särmä kaveri erottuu varmaan entistä voimakkaammin joukosta ja saa työpaikan.

Mun täytyy toki sen verran ottaa kantaa vielä tohon kunnioitukseen, minkä perään muutama kuulutti. Nimittäin aikuisenkin täytyy ansaita nuoren kunnioitus. Homma ei mee mitenkään automaattisesti iän mukaan. Mulle esim. on kersana (n.15v) muuan peräkylän rapajuoppo sanonut pahasti päälle katsoen, että leikkaa tukka. Ihan hirveästi en arvoa osannut antaa tyypille, jonka ainoa ansio elämässä on tuo paljon puhuttu armeija, joskus 70- tai 80-luvulla. sen jälkeen ei mitään, ei päivääkään töitä koskaan.
En mää tiedä, osaako tässä hirveästi muuta tehdä, kuin yrittää edes näyttää parempaa esimerkkiä. Ja yrittää kunnioittaa myös niitä nuoria. Vai onko se ihme, että kersat ajaa mopoautolla päin punaisia, kun se on aikuistenkin joukossa nykyään niin valitettavan yleistä?

Kunnon IKL meininki joka kouluun,Pentti Rautajärvi opettajaksi,panee ne perkeleen penikat kuriin.On tä nyt ihan helvettiä että nuoriso hyppii silmille,turpaan kaikille.

Siinä mielessä samoilla linjoilla muutamien muiden kanssa, että ehkä kyseessä ei ole nykynuorison rapistuminen kokonaisuutena vaan enemmänkin ääripäiden erkaantuminen kauemmaksi toisistaan. Eli on nuoria pyrkyreitä, jotka panostaa kaikkensa alakoulusta lähtien elämässä etenemiseen ja sitten on niitä, kenen mielestä osaaminen mitataan sillä, kuinka paljon sossusta saa pumpattua rahaa kuussa. Väliin jää kuitenkin se keskimääräinen ainesosa nuorisosta jotka varmaan käyvät koulunsa loppuun ja työllistyvät suunnilleen kykyjään vastaavasti.

Uusavuttomuus on kai se toinen ongelma. Itse maaseudulla kasvaneena en ikipäivänä edes osannut kuvitella minkä luokan tampioita sitä kaupunkimaailmassa voikaan olla. Ei pysy mitkään työkalut kädessä ja yksinkertaisinkaan työ ei onnistu. Hyvä jos lamppua osataan vaihtaa. Mutta ei se sinällään ole lasten vika, jos ei ole ikinä ole tarjottu mahdollisuutta ja innoketta niin minkäs teet. Lapsia innostaa kyllä tehdä kun vaan jeesataan ja näytetään mallia.

Kavereilta kuullut kans noista amiksen harjoittelijoista, aivan toivottomia tapauksia. Mennään suurinpiirtein piiloon työpaikalla.

ja sitten on niitä, kenen mielestä osaaminen mitataan sillä, kuinka paljon sossusta saa pumpattua rahaa kuussa.

Mä sanoisin, että tuohon on osasyynä se että nykyään asenne on se, että "kaikkien tarvii olla jotain". Sitten porukka joilla ei riitä itseluottamus(?), uskallus(?) tai tieto siitä että hekin voivat onnistua, niin he pistävät ihan ranttaliksi eivätkä yritä edes. Koettavat saada arvostusta ryyppäämisellä, luomalla pelottavan "imagon" ja jollain huume- tai rikollistouhuilla.

Onhan tässä mahdollista vielä sekin, että mediassa (iltalehdissä sun muissa) kohkataan kauheasti nuorten ongelmista ja riehumisesta koulussa. Omia kouluaikoja muistellessa, niin oli silloinkin ajoittain rehaavia nuoria ja munkin kaveriporukan kanssa taidettiin olla koulun pahiksia aikoinaan, mutta nykyisin hemmetin hyvin menee kaikilla ja aina ollaan vanhempia arvostettu.

Mä sanoisin, että tuohon on osasyynä se että nykyään asenne on se, että "kaikkien tarvii olla jotain". Sitten porukka joilla ei riitä itseluottamus(?), uskallus(?) tai tieto siitä että hekin voivat onnistua, niin he pistävät ihan ranttaliksi eivätkä yritä edes. Koettavat saada arvostusta ryyppäämisellä, luomalla pelottavan "imagon" ja jollain huume- tai rikollistouhuilla.
Uskoisin että tuohon vaikuttaa aika paljon se että nykyään ei työpaikkoja ole saatavilla vastavalmistuneille niin helposti. Puhun nyt ihan ammattikoulutasosta. Kun selaa työnantajien ilmoituksia niin pitää olla se 1-5 vuotta työkokemusta. Ja sitten kun kaikki tietävät että töitä ei välttämättä ole edes tarjolla niin ei viitsitä edes lähteä opiskelemaan vaan lusmuillaan ympäriinsä ja siinä samalla tulee sitten edellämainittuja ongelmia.

Onhan tässä mahdollista vielä sekin, että mediassa (iltalehdissä sun muissa) kohkataan kauheasti nuorten ongelmista ja riehumisesta koulussa. Omia kouluaikoja muistellessa, niin oli silloinkin ajoittain rehaavia nuoria ja munkin kaveriporukan kanssa taidettiin olla koulun pahiksia aikoinaan, mutta nykyisin hemmetin hyvin menee kaikilla ja aina ollaan vanhempia arvostettu.

Tarvii vähän kompata tätäkin.. itsekkään en ollut mikään priimus tai edes kiltein koulussa, mutta aina vanhempia ihmisiä on arvostettu ja kunnioitettu. Ei silloin edes tullut mieleenkään alkaa aukoon päätä vanhemmille ihmisille tmv.

Nykyään kaikki ihan hyvin.

En tiedä onko mun ajatusmaailmassa jotain vikaa, mutta en näe mitään syytä miksi kunnioittaisin vanhusta tai nuorta. Jokaisen pitää mun mielestä ansaita se kunnioitus käytöksellään ja omalla kunnioituksellaan muita kohtaan. Kyllä mulla perus käytöstavat on ja avaan ovet mummoille ja auton jos on tarvetta, mutta en mä ala heitä kuitenkaan pokkuroimaan sen takia koska ovat vanhoja. Reilu kk sitten kaupassa kuuntelin kassajonossa sitä, kuinka vanha kalkkuna mäkätti kassalla nuorelle tytölle siitä kuinka nykyään kaikki asiat ovat päin helvettiä ja kauppojen palvelu perseestä. Tuotevalikoimakin oli paljon huonompi kuin 40vuotta sitten. Oli pakko huomauttaa asiasta, kun se ei laittanut omien ostostensa jälkeen sitä kapulaa siihen hihnalle, itse kun kuitenkin jaksoi meuhkata siitä kuinka ihmiset ajattelevat vain itseään. Eipäs Maire-mummi enää jaksanut mäkättää enää sen jälkeen ja sain kassaneidiltä hymyn.

En tiedä onko mun ajatusmaailmassa jotain vikaa, mutta en näe mitään syytä miksi kunnioittaisin vanhusta tai nuorta. Jokaisen pitää mun mielestä ansaita se kunnioitus käytöksellään ja omalla kunnioituksellaan muita kohtaan. Kyllä mulla perus käytöstavat on ja avaan ovet mummoille ja auton jos on tarvetta, mutta en mä ala heitä kuitenkaan pokkuroimaan sen takia koska ovat vanhoja. Reilu kk sitten kaupassa kuuntelin kassajonossa sitä, kuinka vanha kalkkuna mäkätti kassalla nuorelle tytölle siitä kuinka nykyään kaikki asiat ovat päin helvettiä ja kauppojen palvelu perseestä. Tuotevalikoimakin oli paljon huonompi kuin 40vuotta sitten. Oli pakko huomauttaa asiasta, kun se ei laittanut omien ostostensa jälkeen sitä kapulaa siihen hihnalle, itse kun kuitenkin jaksoi meuhkata siitä kuinka ihmiset ajattelevat vain itseään. Eipäs Maire-mummi enää jaksanut mäkättää enää sen jälkeen ja sain kassaneidiltä hymyn.

Täytyykö myös luottamus, uskollisuus ja rakkaus ansaita? Aika raskas elämäkatsomus.

Lähtisin kyllä liikkeelle siitä, että kaikki ovat kunnioituksen ja luottamuksen arvoisia kunnes toisin todistetaan.

Hmm, olen kyllä niiden linjalla, jotka eivät oikein osaa nähdä nykynuorisossa mitään sellaista ongelmaa, joka poikkeaisi merkittävästi aikaisemmista sukupolvista. Itselläni on aika paljon itseäni nuorempi pikkuveli. Täyttää kohta 15 ja on kavereineen fiksuimmasta ja kohteliaimmasta päästä mitä tunnen. Käyttävät aikaansakin vielä helvetin rakentavasti, urheilevat ja harrastavat kaikenlaista. Kymmenkunta vuotta sitten oma sukupolveni lähinnä veti viinaa lähiön pusikoissa. Nykyään taitaa olla teinien kulutus tippunut puoleen. Kyllä tuolta on keskimäärin ihan fiksu sukupolvi kasvamassa omien kokemuksieni mukaan.

Itseäni ei tuo Alppilan opettaja käy yhtään sääliksi. On toki totta, että tietyissä tilanteissa opettajien kurinpidolliset oikeudet ovat liian vähäiset. Tässä tapauksessa kyseinen opettaja oli ensin ilmeisesti haukkunut jonkin oppilaan, toinen oli tullut sanomaan tälle opettajalle, että hänen tulisi pyytää anteeksi käytöstään ja siitä hyvästä oli lähdetty kaveria retuuttamaan. Rajansa kaikella. Ei selvästi ollut ammattitaitoinen tapaus kyseessä, joten sai täysin mitä ansaitsi.

Minusta pikemminkin pitäisi miettiä, miten ryhti saataisiin palautettua aikuisiin. Helvetin vetelää sakkia suurin osa... mutta tuskinpa on mahdollista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom