Ruuhkamaksut Suomeen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Adrift
  • Aloitettu Aloitettu
Jos maksut toteutettaisiin joka autossa olevalla GPS-mokkulalla, maksuja keruun voisi kohdistaa paikkoihin, josta yksityisautoilua halutaan vähentää. Paino sanalla "voisi".

Jotenkin vaan tää homma haiskahtaa vähän siltä että tällä ei ole mitään tekemistä ruuhkan kanssa vaan juurikin verorahojen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
E: Mutta kysehän on siitä, mitä me kansalaiset olemme valmiita kestämään ;) Voisin kuvitella vastaavia tilanteita muissa valtioissa, niin huutoa tulisi varmaan ihan vitusti ja yleislakot pamahtais samantien päälle. Täällä me ilosesti maksetaan kaikesta ja vähän kyräillään, muttei sen suurempia. Ja sen ovat päättäjät huomanneet, päätellen tästäkin hienoudesta.

No meneppä kadulle osoittamaan mieltäsi, niin heti tuomitaan viherhipiksi ja vähintään viedään putkaan. Tälläkin palstalla kaikenlainen aktivismi tuomitaan terrorismina.
 
Jotenkin vaan tää homma haiskahtaa vähän siltä että tällä ei ole mitään tekemistä ruuhkan kanssa vaan juurikin verorahojen.

No totta kai. Hommalla valmistaudutaan siihen että tulevaisuudessa saattaa teillä olla autoja jotka eivät käytä polttoainetta tai käyttävät sitä huomattavan vähän. Tällaiset autot olisivat bensaveron ulottumattomissa.
-> Keksitään sairas sateliittikyttäyssysteemi paikkaamaan aukkoa, kun sähkölle ei voida pistää eri veroa sen mukaan ladataanko sillä autoa vai valaistaanko tupaa.

Jos lisää haluttaisiin rokottaa niin en tajua miksei sitä sitten voida tehdä vuosittaisella maksulapulla, jolloin ei tarvitsisi lähteä mihinkään seurantapannan tyyppisiin yksityisyyden loukkaamisiin.
 
Ja muistakaa ihmiset; niin kauan kun me niellään tää paska mitä meille syydetään, niin se ei tule loppumaan..

Mitä voi tehdä? Äänestää koksuja? Facebook-ryhmä? Mitä pitäisi tehdä että saisi suomalaiset barrikaadeille, varmaan lätkän mm-skabat pitäisi peruuttaa, ehkä keskikalja pois ruokakaupoista?
 
Mitä voi tehdä? Äänestää koksuja? Facebook-ryhmä? Mitä pitäisi tehdä että saisi suomalaiset barrikaadeille, varmaan lätkän mm-skabat pitäisi peruuttaa, ehkä keskikalja pois ruokakaupoista?

Musta tuntuu ettei tuokaan riittäisi :D
 
Suomalaiset on liian nöyriä ja ottaa vain kaiken paskan vastaan mitä heitetään kohti. Kukas tämän ruuhkamaksun on keksinyt? Kokoomus vai Keskusta vai helvetin tyhmät Vihreät? Jos valtio on laskenut että se tienaa 6 miljardia tällä hommalla ni mihin ne rahat sit menee? Byrokratiaan 3 miljardia ja maahanmuuttoon ja ulkomaanapuun 3miljardia:)
Täällä nyt voi tehdä ihan mitä tahansa päätöksiä ja ainut vastarinta tulee ilmi Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Täällä päättäjät eivät pelkää kansaa.
 
Ja minusta riittäisi että ihan ytimen kadut suljettaisiin autoilta. Esim. Esplanadi, Aleksi ja mansku osittain.
Tossa nyt ei ole kyllä minkään maailman järkeä. Mistäs helvetistä jengi sitten ajaisi skattalle jos espa pistettäis kii? Saati jos manskuun koskettais kun sinne tarttettais pari lisäkaistaa.
 
Ei tällä koko paskalla ole mitään tekemistä minkään ruuhkien kanssa. Kyseessä on kilometripohjainen tienkäyttövero.

Ruuhkamaksuna tuota olisi vielä voitu markkinoida jos maksu olisi mennyt vain ruuhkapaikoissa, vain ruuhkautuvaan suuntaan ja vain ruuhka-aikaan. Hahmotelmassahan joku Nurmijärven perämetsien asukki maksaa 4c/km siitä että huristelee keskellä päivää saman kylän maitokauppaan.
:jahas:
 
Ei tällä koko paskalla ole mitään tekemistä minkään ruuhkien kanssa. Kyseessä on kilometripohjainen tienkäyttövero.

Ruuhkamaksuna tuota olisi vielä voitu markkinoida jos maksu olisi mennyt vain ruuhkapaikoissa, vain ruuhkautuvaan suuntaan ja vain ruuhka-aikaan. Hahmotelmassahan joku Nurmijärven perämetsien asukki maksaa 4c/km siitä että huristelee keskellä päivää saman kylän maitokauppaan.
:jahas:
Ihan hyvä näkökulma kyllä. Suomessa niin korkeat verot jo valmiiksi, että ekstra pitää hankkia "salaa".
 
Ei tällä koko paskalla ole mitään tekemistä minkään ruuhkien kanssa. Kyseessä on kilometripohjainen tienkäyttövero.

Just näin, ja siksi se onkin niin kannatettava ajatus. Koska kyllähän julkishyödykkeiden kustannukset pitäisi kohdistua niille jotka niistä eniten hyötyvät, eikö niin? Vai onko järkevää että kaikki maksavat tasaisesti verojen kautta teiden kunnossapidot, ja sitten niistä hyödytään vain epätasaisesti?

Tämä on vähän sama asia kuin se ikuinen vääntö julkisen terveydenhuollon kustannuksista. Onko reilua, että puhdasta ja liikunnallista elämää elävät joutuvat maksamaan päihteillä ja liikkumattomuudella terveytensä pilaavien hoitoja? Eikös olisi oikeudenmukaisempaa että itseaiheutetut sairaudet hankkivat maksaisivat itse hoitonsa, ainakin osittain?

Tottakai jokainen hyötyy välillisesti teistöstä vaikkei autoa käyttäisikään. Mutta jos vaikka osa teiden ylläpidosta ja rakentamisesta voisi sälyttää yksityisautoilijoille, ja vastaavasti sitten keventää vaikka kuntaveroja, oltaisiin lähempänä oikeudenmukaisuutta.

Mutta ihmiset näköjään maksavat mielummin korvamerkitsemättömiä veroja pimeään säkkiin tietämättä mihin ja kenen hyväksi valtio ja kunnat niitä käyttää.
 
Mutta jos vaikka osa teiden ylläpidosta ja rakentamisesta voisi sälyttää yksityisautoilijoille, ja vastaavasti sitten keventää vaikka kuntaveroja, oltaisiin lähempänä oikeudenmukaisuutta.
Niin, nykyäänhän liikenteestä kerätään veroja jokunen miljardi, josta teiden kunnostamiseen, uusien teiden rakentamiseen yms. käytetään muutama sata miljoonaa. Ei ole nyt heittää tarkkoja lukuja, mutta suuruusluokka on toi. Eli jos tästä nyt äkkiä päässälaskien ynnäilee, niin yksityisautoiiljat maksavat jo nyt vähän enemmänkin kuin oman osansa. Miten sitten ruuhkamaksut tekevät touhusta oikeudenmukaisempaa, ei aukea ainakaan mulle. Varmaankin selvennät hieman?
 
Saapahan valtio taas muutaman lisä euron, jonka voi syytää tukina ulkomaille. Tää meno on jo vitun sairasta.
 
Just näin, ja siksi se onkin niin kannatettava ajatus. Koska kyllähän julkishyödykkeiden kustannukset pitäisi kohdistua niille jotka niistä eniten hyötyvät, eikö niin? Vai onko järkevää että kaikki maksavat tasaisesti verojen kautta teiden kunnossapidot, ja sitten niistä hyödytään vain epätasaisesti?

Tämä on vähän sama asia kuin se ikuinen vääntö julkisen terveydenhuollon kustannuksista. Onko reilua, että puhdasta ja liikunnallista elämää elävät joutuvat maksamaan päihteillä ja liikkumattomuudella terveytensä pilaavien hoitoja? Eikös olisi oikeudenmukaisempaa että itseaiheutetut sairaudet hankkivat maksaisivat itse hoitonsa, ainakin osittain?

Oliko toi sarkasmia vai oletko tosiaan elänyt noin ämpärissä että et tiedä tuota Ghostriderin mainitsemaa nettomaksusuhdetta? Jokainen teiden käyttäjä maksaa jo ajoneuvo- ja polttoaineveroina monikymmenkertaisesti sen mitä valtio satsaa teihin.

Tässä uusimmassa visiossahan lisälypsyllä on tarkoitus kehittää rataverkkoa ja julkista liikennettä. Eli tästäkään ei palaudu sen maksajan iloksi kuin korkeintaan murusia. Potti käytetään jonkun julkisia liikennevälineitä käyttävän pummin raideajeluihin. Olet siis ilmeisesti sitä mieltä että julkisten liikennevälineiden kustannukset pitäisi kokonaisuudessaan sälyttää matkalippujen hintoihin?
 
Mun pointtini oli asettaa rinnakkain homman rahoitus verotuksella vs. suorilla maksuilla kuten tietulleilla. Voi olla että nyt annettu ehdotus on älytön, mutta periaatteessa se ei sitä ole jos kerran maksuja pystytään paremmin kohdistamaan.

Tottakai julkisten liikennevälineiden käyttäjien pitää maksaa niiden käyttö, miten muuten?
 
Toiselta palstalta lainattu mielestäni hyvä teksti:

Kaikki verotus polttoaineeseen ja muut verot pois. Ei tarvita mitään vitun gps lähettimiä tai kuvitteellisia hiilidioksidipäästöjä, sillä ihan kaikki päästöt muodostuu vain ja ainoastaan polttoaineen polttamisesta. Litraa bensaa ei pystytä polttamaan oleellisesti erilaisilla hiilidioksidipäästöillä. Vaikka ajomatkaa mitattaisiin, eihän kukaan voi mitata ajotapaa, joten kulutus on ainoa oikea keino mitata päästöjä. Pihassa seisova V8 ei päästele mitään, vaikka nyt valtio toisin päätteleekin.

Tuossa yksinkertaisessa vähäbyrokraattisessa mallissa esteenä poliittinen tahto, joka haluaa tehdä verotuksesta mahdollisimman monimutkaisen, jotta päällekkäiset verot eivät tuntuisi kansalaisesta liian kohtuuttomalta, sekä tietysti keskustapuolue, joka haluaa kaikkien autonomistajien maksavan paljon ajavien päästöt.

Liittyy kylläkin pääasiassa bensauudistuksiin, mutta JOS tosiaan haluttaisiin noita päästöjä pienentää niin noinhan se pitäisi tehdä.
Mutta niinkuin täälläkin on jo todettu niin eipä noilla bensauudistuksilla ja ruuhkamaksuilla ympäristön kanssa tekemistä ole. Rahan keräämistähän tuo vain on. Ilmastonmuutos jeesustelu on kieltämättä aikamoinen rahasampo monellekin taholle kun sitä apuna käyttäen voidaan kerätä ihmisiltä hyvät massit. Vaikka ei tässä ruuhkamaksuhommassa ole väitettykään, että sillä vain ympäristöä oltaisi pelastamassa.

edit. Tuollahan tästä ruuhkamaksusta on kaikennäköstä http://www.ruuhkamaksu.fi/

Vyöhykemalli

Vyöhykemallissa jokaisesta alueella ajetusta kilometristä maksetaan maksu, jonka suuruus riippuu siitä missä ajosuorite tapahtuu. Vyöhykemalli koostuu kahdesta vyöhykkeestä. Sisävyöhyke koostuu Kehä III:sta ja sen sisäpuolesta. Ulkovyöhyke ulottuu noin 40km:n päähän Helsingin keskustasta.

Maksu on ruuhka-aikoina sisävyöhykkeellä 10 snt/km ja ulkovyöhykkeellä 5 snt/km. Ruuhka-aikojen välillä maksu on 5 snt pienempi. Tämä tarkoittaa, että ruuhka-aikojen välillä uloin vyöhyke on maksuton. Iltaisin, yöllä ja viikonloppuisin ei ole maksuja. Maksimimaksu on 6€/päivä.

Tämä ruuhkamaksumalli voidaan toteuttaa satelliittipaikannuksen avulla. Paikannuksen perusteella selvitetään ajoneuvon maksuvyöhykkeellä ajamat kilometrit ja niistä lasketaan aiheutuvan maksun suuruus.


Satelliittiperusteinen tekniikka

Satelliittiperusteisessa järjestelmässä ajoneuvon paikannus tapahtuu paikannussignaalia lähettävien satelliittien ja autoon asennettavan GPS- tai Galileo-vastaanottimen avulla. Järjestelmä on ulospäin lähes näkymätön, koska tienvarsilaitteita tarvitaan vain valvontaan. Tämä tekniikka mahdollistaa maksun joustavimman hinnoittelun. Maksun suuruus voidaan laskea esim. alueella ajettujen kilometrien ja ajankohdan mukaan. Järjestelmää voidaan käyttää laajalla alueella. Tekniikka on vielä uutta ja käytössä vain Saksan moottoriteillä, mutta esimerkiksi Singapore ja Lontoo tutkivat siirtymistä tähän tekniikkaan..

Eli voi olla vielä matkaa siihen, että Suomessa ollaan tuossa järjestelmässä..
 
Jos ja kun tämä neronleimaus toteutetaan, niin tulee käymään seuraavasti:

-Joukkoliikenne ei kehity, eikä sen hinnat laske
-Autoilu ei vähene merkittävästi, vaan todennäköisesti jatkaa kasvamistaan
-Koko järjestelmän ylläpitoon menee todennäköisesti yhtä paljon rahaa tai enemmän kuin se tuottaa.

Kokonaisuteena toivon tässä takana olevan vain rahankeruu, eikä tällä ole oikeasti mitään tekemistä autoilun vähentämisen kanssa. Jos oikeasti joku kehyskunnassa asuva, poikittaista julkista liikennettä työmatkoihin tarvitseva ja pienen lapsen vanhempi lopettaisi autoilun tämän takia, niin kasvatettaisiin tässä maassa ainostaan vesipäisten ja ongelmaisten lasten ja nuorten määrää rahan sijaan. No niitähän nyt tuntuu olevan jo nyt liikaa. Nuorissa on menneisyys, vai miten se nyt meni.

Jos esim. minä tänään olisin vienyt mukulan päiväkotiin julkisilla, niin olisi kannattanut kävellä tuolla hangessa, koska se olisi silti nopeampaa. Aikaa menisi tähän operaatioon noin. 30 min. Julkisilla töihin päiväkodilta, johon aikaa menisi n. 1,5 h. Työpäivä 8 h. Julkisilla takaisin päiväkodille, aikaa menisi taas n. 1,5 h. Mukula päiväkodista ja aikaa olisi mennyt noin. 30 min lisää kun olisin kotona. Kokonaisuutena siis 12 h. Sitten pitäisi vähän viettää sitä aikaa lapsen kanssa kotona. Siis mitä aikaa? Mukula laitettaisiin suoraan nukkumaan. Todellisuudessa luulen kuitenkin että näitä ruuhkamaksumalleja suunnittelee joku hyväpalkkainen suojatyöpaikan omaava valtion virkamies, joka asuu kantakaupungissa ja jonka ainoa kosketus julkiseen liikenteeseen on kulkea parisataa metriä sporalla stokkan herkkuun. Noin niinkuin hieman kärjistäen.
 
Naurattaa sitten kun julkisten hinnat nousee, ja loppujen lopuksi autoilun noussut hinta on julkisten nousseiden hintojen kattama. Jälleen autoilu jatkuu.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom