Ruuhkamaksut Suomeen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Adrift
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
5.12.2008
Viestejä
5 799
Ikä
36
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Liikenneministeri%C3%B6+Yksityisautoilu+hinnoiteltava+kilometritaksalla/1135263090761

Suomalaiset autoilijat saattavat pulittaa ruuhkamaksuja jo kuluvan vuosikymmenen aikana, mikäli liikenneministeriössä laadittu selvitys johtaa tuloksiin. Tuore selvitys tiemaksuista suosittelee tiemaksuja koko maahan viimeistään 2020-luvulla.

Pääkaupunkiseudulla ruuhkamaksut nähdään tarpeellisiksi jo kuluvan vuosikymmenen puolivälin jälkeen. Helsingin seudun ohella maksut halutaan ulottaa 14 kehyskuntaan aina Hyvinkäätä myöten.

Tarkoituksenmukaisimpana pidetään kilometripohjaisten maksujärjestelmän käyttöönottoa. Pääkaupunkiseudulla ruuhkamaksu olisi kahdeksan senttiä kilometriltä ruuhka-aikaan ja neljä senttiä ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Öiseen aikaan autoilu olisi ilmaista.

Selvityksen mukaan ruuhkamaksu ohjaisi autoilijoita joukkoliikenteen käyttäjiksi. Helsingin sisäisen joukkoliikenteen kysyntä nousisi neljällä prosenttiyksiköllä.

Kehyskunnissa päästäisiin samoihin lukemiin.

Toteutuakseen tavoite tiemaksuista tulee liittää hallitusohjelmaan viimeistään 2015 vaalien jälkeen.

On tämä vaan mahtava maa. Ei riitä, että autoilijat maksavat tolkuttomat määrät ajoneuvoveroja ja polttoaineveroja, vaan nyt pitäisi vielä ruveta maksamaan ajetuista kilometreistäkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko jossain ollut puhetta miten tuo kilometripohjainen hinnoittelu ja sen valvonta olisi toteutettu? Pitää vielä ostaa joku GPS-pohjainen vehje autoon?

Se varmaan valvois vielä nopeudet samalla...

Hauska sivukaneetti tässä on myös se, että esim. VR:ään ei talviaikana ole voinut luottaa yhtään, joten ihmisten on pakko ajaa autolla jos mielivät olla ajoissa jossain.
 
Hienoa, toivottavasti vähentyy autoilu Helsingin suuntaan.
 
Julkiset toimii niin hyvin PK seudulla että hyvähän tuo vain on. Toimii muuten paljon paremmin vielä jos saadaan ruuhkaa maksuilla pienenemään :)
 
Eikös kilsat toimi vaan niin että tietyillä pätkillä on ajoittain maksukojut... niiden välinen matka on tiedossa, ja välistä ei pääse pois tai sisään.

Hyvinkäälle asti ulottuisi, wtf?
 
Onko jossain ollut puhetta miten tuo kilometripohjainen hinnoittelu ja sen valvonta olisi toteutettu? Pitää vielä ostaa joku GPS-pohjainen vehje autoon?

Se varmaan valvois vielä nopeudet samalla...

Hauska sivukaneetti tässä on myös se, että esim. VR:ään ei talviaikana ole voinut luottaa yhtään, joten ihmisten on pakko ajaa autolla jos mielivät olla ajoissa jossain.

Tossa on vaan vissiin semmonen juttu että toi GPS:llä seuraaminen rikkoo jonkin näkösiä ihmisoikeuksia. Eli siis poliisi ja vankeinhoitolaitos saa toteuttaa seurantaa ihmisiin jos siihen on todella hyvät syyt. En oo ihan nii paljoo lukenu lakia vielä että voisin allekirjottaa tän, mut toi on tullu joskus tietoliikennetekniikan tunneilla puheeks.
 
Koko maahan? Täällä mörön perseessä tuntuu ruuhkamaksu kyllä varsinaiselta vittuilulta...Soinilta loppuu ehdokkaat kesken.
 
Tossa on vaan vissiin semmonen juttu että toi GPS:llä seuraaminen rikkoo jonkin näkösiä ihmisoikeuksia. Eli siis poliisi ja vankeinhoitolaitos saa toteuttaa seurantaa ihmisiin jos siihen on todella hyvät syyt. En oo ihan nii paljoo lukenu lakia vielä että voisin allekirjottaa tän, mut toi on tullu joskus tietoliikennetekniikan tunneilla puheeks.

Lakejahan voi aina muuttaa, mutta onhan tuo "huvittavaa", että autoilun kohdalla lähes kaikki valvonta nähdään sallituksi, ja yksityisyydellä ei ole mitään arvoa. Itse ei toki tule hirveästi murtokeikkoja tai vaimonpettämismatkoja autolla ajettua, että sinänsä olisi pelättävää sen suhteen, että joku tietää missä ajelen, mutta mitä enemmän tietoja ihmisistä kerätään sen helpompi niitä on käyyttää väärin.

Ja tässä tapauksessa luotaisiin järjestelmä, jonka kautta tiedetään oikeastaan koko ajan missä kukin on, vain sen vuoksi, että voidaan laskuttaa joka ikinen sentti varmasti oikein. Myös se, että voidaan ottaa uutta teknologiaa käyttöön tuntuu ajavan kaiken muun edelle, ei edes tarvitse selvittää muita vaihtoehtoja, eihän mikään voi olla halvempaa ja tehokkaampaa kuin kaikkein eniten uttaa teknologiaa sisältävä ratkaisu.

Ja Helsingin keskusta-alueella saattaa julkinen liikenne toimia aika hyvin, ja toimii tietyillä reiteillä ja alueilla Helsingin lähelläkin. Sillä varauksella, että olet menossa Helsingin keskustaan, harmi vain kun kaikki eivät käy siellä töissä. Lisäksi valitettavasti joillain ihmisillä on esim. lapsia, jolloin matkaan tuleekin usein aika iso mutka, tai kaksikin, kun pitää viedä lapset esim. hoitoon, ja myöhemmin hakea ne, ja vielä ajoissa. Tässä onkin äkkiä 20 minuutin työmatka suuntaansa muuttunut käytönnössä 1,5 tunnin matkaksi.
 
Tuollainen GPS-pohjainen systeemi on teoriassa loistava idea - sillä voidaan ohjata ihmisten käyttäytymistä yhteisen hyvän suuntaan samalla kuitenkin antamalla jokaisen yksilön valita, mitä tekee. Pienenä ongelmana näkisin yksilönvapauden, sillä poliisi todennäköisesti olisi noista ajolokeista kiinnostunut. Suurin ongelma moisessa systeemissä ovat kuitenkin sen rakentamisen, ylläpidon ja operoinnin synnyttämät kustannukset, johon sitten iso osa kerätyistä maksuista pitäisi kuluttaa.

Virkamiehet ovat tietysti innoissaan ehdottamassa tällaista systeemiä, koska ehdotuksen hyväksyminen synnyttää tarpeen isolle joukolle uusia virkamiehiä. Ylenemismahdollisuuksiakin on valtionhallinnossa paremmin tarjolla virkamiesarmeijan kasvaessa kuin jos nuppiluku pysyy samana tai supistuu.
 
Eikös kilsat toimi vaan niin että tietyillä pätkillä on ajoittain maksukojut... niiden välinen matka on tiedossa, ja välistä ei pääse pois tai sisään.

Niin näin homma toimii muualla. Sen sijaan Suomeen ollaan tekemässä systeemiä jossa autoilija ostaa reaaliaikaisen GPS/GSM-seurantasysteemin joka seuraa jokaista auton liikettä koko ajan. Eli vanki/kansalainen ostaa oman seurantapantansa jolla isoveli häntä seuraa.

Onhan toi nyt yksityisyyden suojan kannalta ihan helvetin sairas ajatus jo alkukuopissaan. Puhumattakaan siitä millainen määrä rahaa menee tuohon itse systeemiin vs. jos vaan kylmästi otettaisiin rahaa suoraan valtiolle. Tässä gepsisekoilussa massit valuvat yksityiselle sektorille, kuten Dopey tuossa jo huomautti.
 
Ei hyvää päivää. Se on muuton aika.
 
Taksifirmat varmaan tyytyväisiä, samoin muut joilla auto on työvälineenä. Mut ainahan sitä voi kuskata asiakkaan sporalla. Ja veikkaan, että jos ruuhkamaksut tulee, niin samalla nousee julkisen liikenteen hinta kuten se aina nousee.

Se on sanomattakin selvää että ratikka -ja bussimaksut nousee vähintään 100% samalla hetkellä, jos noi ruuhkamaksut tulee voimaan.
 
Eikös kilsat toimi vaan niin että tietyillä pätkillä on ajoittain maksukojut... niiden välinen matka on tiedossa, ja välistä ei pääse pois tai sisään.
No eihän km-kohtaista hintaa noin saada selville, pitäisi olla joka nurkalla koju. Eri asia sitten sisääntuloväylillä rokottaa.

Tossa on vaan vissiin semmonen juttu että toi GPS:llä seuraaminen rikkoo jonkin näkösiä ihmisoikeuksia. Eli siis poliisi ja vankeinhoitolaitos saa toteuttaa seurantaa ihmisiin jos siihen on todella hyvät syyt. En oo ihan nii paljoo lukenu lakia vielä että voisin allekirjottaa tän, mut toi on tullu joskus tietoliikennetekniikan tunneilla puheeks.
Luulisi, ettei ole kovin vaikea rakentaa laitetta joka rekisteröi vain ajetun matkan tietyn alueen sisällä, ilman muita paikkatietoja?

Jos myös kaikki valvontakulut saadaan sälytettyä kuluttajan harteille, niin mihin ko. järjestelmän tuotot laitetaan?

Jotenkin tuo 4:n prosenttiyksikön kasvu ei kuulosta edes hääviltä kaikkeen säätöön nähden.
 
http://www.jammer-store.com/gp5000-car-use-gps-jammer-blocker.html
33_0.jpg


Ja tuosta vähän järeämpi versio niin jonossa perässä/edessä ajavillakin menee isoveljen silmä saveen:
http://www.jammer-store.com/kbj700-handheld-gps-jammer.html
 
Eiköhän ne pistä jotain portteja tahi kameroita tuonne. Ainakin Norjassa on tunnelimaksut hoidettu kameroilla, perästä tulee laskua kun kameran ohi ajaa. Se on sit eri asia jos joku vetää jonkun portin ohi maksaen maksun ja sitten ajaa 10 kilsaa ympyrää renkaat savuten ja ajaa toisen portin läpi. Porttien välimatka 2km ja kilsat 12km.

GPS-pohjainen tarkkailu on mahdottomuus kyllä meidän lainsäädännössä.
 
GPS-pohjainen tarkkailu on mahdottomuus kyllä meidän lainsäädännössä.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/108316-hs-uusi-maksu-autoilijoille-%E2%80%93-008-%E2%82%ACkilometri
"Autoilijan tienkäyttöä tarkkailtaisiin satelliittijärjestelmien avulla."

Lainsäädäntöhän on juuri niin kuin sen virkamies suunnittelee ja eduskunta siunaa. Valitettavasti juuri tuollaista kaikki liikkeet kirjaavaa GPS-systeemiä ne tuolla liikenneministeriössä kaavailee. Tai johan tässä ollaan kaavailua pidemmällä, koska systeemi oli jo vuosi-pari sitten kokeilukäytössä Helsingin ympäristössä.
 
Aika vitun homoa etten sanoisi. Tossahan voidaan ottaa periaatteessa ylinopeusvalvontakin mukaan ja säästetään poliisin varoja. Ja kilometrikorvauksilla kikkailijat voivat huoletta lopettaa kikkailun kun kaikki tiedot epäilemättä menee myös verottajalle noissa tapauksissa.

Ei sillä, että mua nyt paskaakaan kiinnostaa tietääkö joku Pertti Keinonen jossain hevonvitussa missä minä ajan, mutta se, että noin pitkälle voidaan mennä, on vähän niin ja näin.

Googlen streetview aiheutti helvetinmoisen mekkalan, tämä vielä suuremman.
 
No eihän km-kohtaista hintaa noin saada selville, pitäisi olla joka nurkalla koju. Eri asia sitten sisääntuloväylillä rokottaa.
Keksin tuon siitä että tollainen systeemi on niin monessa muussa maassa, joissa on jo maksuja. Tosin osassa sillä maksetaan teiden ylläpitoa, joten kopit yleensä koskee yhtä tietä yms... eri asia, tosin voisi soveltaa tähänkin. Hankalaa toki.

GPS seuranta on kyllä jotain aivan ihmeellistä... sitä ei varmaan paljon käytetä hyväksi muuten...

Poliisit varmaan etsii sitten näitäkin rutiinitarkastuksissa. Sillekin jokin laite poliiseille, kuten tutkanpaljastimien-paljastimet.

Rahaa menee taas, tai siis joku tienaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom