Rikosilmoitus + avautumista liikenteestä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täällä Sumu & co olettavat, että jos jollain on tapana antaa tilaa kiihdytyskaistalta tuleville, niin se tehdään poikkeuksetta päättömästi kaistaa vaihtamalla suoraan toisten eteen :hyvä:

Työni puolesta näitä nähneenä..

Ei eteen vaan toisen kylkeen, usein vastapuoli on löytynyt kuolleesta kulmasta. Itsekin kesällä yhtä tuollaista autoa ihalleena, pienet naarmut oikeassa kyljessä ja vasen aivan rutussa kun "kaistanvaihtaja" kiilasi kyseisen auton päin keskijakajaa...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olisi paljon parempi ja turvallisempi, jos täällä rakennettaisiin moottoritien liittymät niin kuin Ruotsissa. Siellä se ramppi jolta moottoritielle liitytään jatkuu omana kaistanaan, ja vasemmanpuoleinen ohituskaista loppuu. Tämä tietysti aiheuttaa sen, että aina liittymän jälkeen pitää vaihtaa kaistaa, kun oletkin yht´äkkiä ohituskaistalla. Silti se helpottaa selvästi moottoritielle liittymistä ja näin lisää turvallisuutta. Ei sitten tulisi näitä väistöjäkään joista juuri nyt puhutaan.
 
Jos viittasit minuun tuolla liikenteen huomioimisella toin melko selvästi esiin sen seikan etten työnnä itseäni kovempaa ajavan jonon eteen.

Väännetään nyt vielä rautalangasta että yritän olla joustava liikenteessä sääntöjen puittessa. Niiden rikkomisesta minulla on lähemmäs 100kpl päiväsakkoja tilillä (ei siis erillisiä sakotuskertoja, vaan päiväsakkoja. Selvennyksenä) enkä aio ottaa yhtään enää lisää.

huppista. Luin ekaa sivua, ja vastasin huomaamatta että sivuja oli jo näin paljon. Vastaus siis oli ajatus ensimmäiseen postaukseen, ja olisi jäänyt vastaamatta sillä varmasti joku toi saman näkökannan esiin jo aiemmin. Sorppa.

Sumu pointti oli myös hyvä, mutta kyseessä ei siis mullakaan ole se että ylinopeutta ajavien ehdoilla mennään. Lähinnä se että vaikka joku törttöilisi liikenteessä, ei kannata aiheuttaa siitä huolimatta tilannetta, missä hän joutuu (vaikka omasta syystään) tekemään äkkijarrutuksia, sillä silti se aiheuttaa vielä enemmän vaaratilanteita baanalla.

Toivottavasti jo tuokin kommentti ei ole tullut jo 10 kertaa. Tämän vuoksi harvoin vastailen ketjuihin missä paljon asiaa.. :)
 
Lähinnä se että vaikka joku törttöilisi liikenteessä, ei kannata aiheuttaa siitä huolimatta tilannetta, missä hän joutuu (vaikka omasta syystään) tekemään äkkijarrutuksia, sillä silti se aiheuttaa vielä enemmän vaaratilanteita baanalla.

Toisaalta palaamalla äkisti ohitettavaan jonoon aiheutetaan niitä äkkijarrutuksia täysin tilanteeseen syyttömille. Ja äkistihän sinne on palattava, sillä ainakin meikän tapauksessa valojen vilkuttelu ja puskurissa roikkuminen alkoi välittömästi. Tietty aina pitää katsoa tuleeko takaa ketään, mutta esim. tuollaisessa 100km/h liikkuvassa letkassa 140-150km/h ajava kaveri tulee yllättävän nopeasti puskuriin.

No onneksi työpaikka vaihtui meikällä, ja kohta ajetaan joka päivä 100km motaria. Voisi ajan kuluksi alkaa videoimaan ja raportoimaan tien päältä :D
 
Olisi paljon parempi ja turvallisempi, jos täällä rakennettaisiin moottoritien liittymät niin kuin Ruotsissa. Siellä se ramppi jolta moottoritielle liitytään jatkuu omana kaistanaan, ja vasemmanpuoleinen ohituskaista loppuu. Tämä tietysti aiheuttaa sen, että aina liittymän jälkeen pitää vaihtaa kaistaa, kun oletkin yht´äkkiä ohituskaistalla. Silti se helpottaa selvästi moottoritielle liittymistä ja näin lisää turvallisuutta. Ei sitten tulisi näitä väistöjäkään joista juuri nyt puhutaan.
Tossa nyt ei ole mitään järkeä. Tolla systeemillähän ei saada muuta aikaiseksi kuin järjetön määrä kaistanvaihtoja. Eli ongelma vain siirtyy rampista ohituskaistalle. Motarille liittyminen muuttuisi huomattavasti helpommaksi, mikäli kaikki muistaisivat että se oikeanpuolimmaisin poljin on kaasu. Ja sitä riittävästi painamalla auton vauhdin saa sovitettua motarilla kulkevien tasolle jo kiihdytyskaistalla, jolloin motarille liittyminen sujuu kuin itsestään.

Liian usein näkee kun kiihdytyskaistalta tyrkkästään motarille kuuttakymppiä, vaikka ramppi olisi kuinka pitkä tahansa. Sitten siinä motarilla nopeus saattaakin jo nousta 80 kilsaan, kunhan alun toista kilometriä on sitä korollaa piiskattu. Ainakin pääkaupunkiseudulla valtaosa rampeista on riittävän pitkiä, jotta hieman rauhallisemmallakin pelillä saa vauhdin rajoituksen mukaiseksi. Mutta kun ei.
 
Tossa nyt ei ole mitään järkeä. Tolla systeemillähän ei saada muuta aikaiseksi kuin järjetön määrä kaistanvaihtoja.
Kyllä mä veikkaan, että siinä joku järki on. Ruotsi kun tunnetusti on liikenneturvallisuudessa 100 vuotta meitä edellä, ja sielläkin toi näyttää toimivan, niin miksi ei sitten täällä? Sillä panostuksella liikenneturvallisuuteen, mitä Ruotsi tekee, en usko, että siellä olisi tuollainen systeemi jos se olisi ihan paska.

Ja itse ainakin tykkäsin siitä, kun siellä joutui ajelemaan. Moottoritielle liittymisessä ei ole kotimaassakaan ongelmia, jos joku ei hidastele edellä, mutta tuolla se on paljon riskittömämpää. Enkä nähnyt mitään ongelmaa siinä kaistanvaihdossa. Ohituskaistan loppumisesta kun luonnollisesti ilmoitetaan kyltein, niin ei pitäisi tulla äkkinäisiä kaistanvaihtoja.
 
Zone-sarja -42%
Ehdotan sujuvampaa autopikajuna-systeemiä, etenkin rekoille. Auto vaan junan lavalle ja 150km/h lasissa kaikki yli 100 km matkat.
 
huppista. Luin ekaa sivua, ja vastasin huomaamatta että sivuja oli jo näin paljon. Vastaus siis oli ajatus ensimmäiseen postaukseen, ja olisi jäänyt vastaamatta sillä varmasti joku toi saman näkökannan esiin jo aiemmin. Sorppa.

Ei tartte anteeks pyytää, jäi vaan epäselväks mulle mihin vastasit. Nyt selvis. Piis än lööv.:piis:
 
Tuo motarille liittyminen on kyllä joskus ongelmallista. Joskus käy niin että 80v pappa hissaa viittäkymppiä kiihdytyskaistalla. Perässä letka autoja. Koita siinä sitten liittyä 100-120km/h liikkuvaan virtaan. Toisinaan käy niin että joku paavo onnistuu pussittamaan itsensä kiihdytyskaistan loppuun. Tämä onnistuu helposti: aja vittäkymppiä kiihdytyskaistaa. Takaa alkaa tulemaan toisia autoja jotka haluaisivat kiihdyttää normaaisti liikennevirtaan mukaan. No nyt kun kiihdytyskaistalla on hissaaja, jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa. Joko lyödään jarrut lukkoon ettei törmätä edellemenevään, tai sitten ohitetaan sen. Yleensä kannattaa valita jälkimmäinen vaihtoehto. Ja kun takaatulijoita on tarpeeksi monta, niin huomaat heidän kaikkien ohittavan sinut. Kiihdytyskaista loppuu ja autoa menee tasaisena letkana ohi. Ei auta muu kuin pysäyttää auto ja odottaa hiljaista hetkeä. Ja sitten otetaan perinnefiiatista tehot irti ja vedetään 0-100km/h alta 50s. Ja toivotaan ettei rekkayhdistelmä tule takaloosterista sisään.

edit: no voisihan sitä huonomminkin mennä. Kerran tuli liittymisrampilla auto vastaan takaperin. Oli äijä kääntynt liian aikaisin ja ajatteli vielä näppärästi palata motarille :D
 
Tuollaisten kuskien paikka ei ole moottoritiellä eikä missään muuallakaan missä ajetaan yli 50km/h.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä mä veikkaan, että siinä joku järki on. Ruotsi kun tunnetusti on liikenneturvallisuudessa 100 vuotta meitä edellä, ja sielläkin toi näyttää toimivan, niin miksi ei sitten täällä? Sillä panostuksella liikenneturvallisuuteen, mitä Ruotsi tekee, en usko, että siellä olisi tuollainen systeemi jos se olisi ihan paska.
Ruotsissa on myös motoristileikkureita maantiet täynnä. Eli ihan kaikki ei kuitenkaan ole paremmin.

Tolla kiihdytyskaistasysteemillähän koko liikennevirta vaihtaa kaistaa kilometrin välein, verrattuna perinteisempään malliin jossa ainoastaan motarille liittyvät joutuvat vaihtamaan kaistaa. Eli niitä kaistanvaihtoja tulee lisää huomattavasti. Lonkalta heittäisin, että ainakin ruuhka-aikoina tulee ylimääräisiä tilanteita kun vasen kaista loppuu.
 
Ruotsissa on myös motoristileikkureita maantiet täynnä. Eli ihan kaikki ei kuitenkaan ole paremmin.
Luulenpa, että kauheasti ei ole eroa ajatko prätkällä teräskaiteeseen vai veijeriin. Hyvä tuuri saa molemmissa olla, että hengissä selviää. Ottaen huomioon, että noita kaistojen erottajia käytetään pääasiassa moottoriteillä joissa nopeus prätkällä on n. 100 km/h +- 100 km/h.
 
Luulenpa, että kauheasti ei ole eroa ajatko prätkällä teräskaiteeseen vai veijeriin. Hyvä tuuri saa molemmissa olla, että hengissä selviää. Ottaen huomioon, että noita kaistojen erottajia käytetään pääasiassa moottoriteillä joissa nopeus prätkällä on n. 100 km/h +- 100 km/h.
Viime keväänä Karlstadissa käydessä en huomannut noita vaijereita muualla kuin normaaleilla maanteillä. Eli paikoissa missä ei Suomessa ole kaiteita ollenkaan. Eli mieluummin vetäisin turvat kaiteettomalla maantiellä, kun todennäköisyys jäädä vastaantulevan auton alle lienee pienempi kuin todennäköisyys osua siihen kaiteeseen.
 
Ruotsissa on myös motoristileikkureita maantiet täynnä. Eli ihan kaikki ei kuitenkaan ole paremmin.

Kerroppa esimerkki milloin ihminen on viimeksi kuollut tuollaiseen vaijerikaiteeseen, siis kaiteen aiheuttamíin vammoihin, tai sen takia vammautunut että kyseessä oli vaijerikaide eikä perinteinen rautakaide?

Vaijerikaiteen vaijeri itsessään ei tee ihmeitä ihmiselle, se pystyssä oleva rautatolppa sen tekee jos on mitään tapahtuakseen. Sama tilanne tulee vastaan rautakaiteessa, rauta on siinäkin yhtä kovaa mutta sitä on koko matkalla...

Vaijerikaide on kaikilta ominaisuuksiltaan parempi kuin perinteinen rautainen, henkilöauton tapauksessa vaijeri joustaa ja pitää auton kiinni siinä eikä pamauta sitä takaisin ajoradalle. Kiihtyvyydetkin pysyvät huomattavasti pienempinä. Lisäksi hälytysajoneuvojen kannalta hyvänä puolena on että vaijerikaide voidaan pudottaa alas minuuteissa.

Suomessa toimii tutkintalautakunta joka tutkii kuolonkolareja, heidän mukaansa yksikään motoristi ei ole kuollut tämän kuuluisan "munanleikkaaja" kaiteen takia. Loukkaantuneita saattaa olla, mutta olisivatko he säilyneet ilman vammoja jos kyseessä olisi perinteinen kaidetyyppi?

Suomessahan olisi nykyään paljon enemmän vaijerikaiteita elleivät motoristit olisi aikanaan älähtäneet noista kaiteistä.. mutta nyt ne ovat tulossa tännekin taas koska ne ovat todistetusti turvallisempia kuin perinteiset.
 
Painottaisin lähinnä noita edellisen viestini kahta ensimmäistä lausetta. Eli mun mielestä on parempi että maanteillä ei ole ollenkaan keskikaiteita. Ruotsissa niitä on, joka on mielestäni huonompi asia motoristien turvallisuuden kannalta kuin Suomen kaiteettomat maantiet. Eli Ruotsissa ei olla joka asiassa meitä edellä.
 
Painottaisin lähinnä noita edellisen viestini kahta ensimmäistä lausetta. Eli mun mielestä on parempi että maanteillä ei ole ollenkaan keskikaiteita. Ruotsissa niitä on, joka on mielestäni huonompi asia motoristien turvallisuuden kannalta kuin Suomen kaiteettomat maantiet. Eli Ruotsissa ei olla joka asiassa meitä edellä.

Ei ne keskikaiteet ihan syyttä tule.

Tutkijalautakunnan vuosiraportti 2006 sanoi:
Vuoden 2006 moottoriajoneuvo-onnettomuuksista 45 % (n=114) oli tieltä suistumisia.
Vastakkaisten ajosuuntien kohtaamisonnettomuuksien osuus oli 30 %
(n=78). Risteysonnettomuuksien osuus oli 11 % (n=29). Taulukko 2, s. 11.
 
Toi kotimainen kiihdytyskaista on ihan jees mutta monessa paikassa se on liian lyhyt. Varsinkin pienikoneisilla autoilla/vanhoilla dieseleillä ei sitä satkua mittariin edes saa ja ruuhkassa voi tulla vähän kiire päästä kyytiin, täällä kun ei tilaa juuri anneta.
 
Keskikaiteet ovat todellakin yksi suurimmista turvallisuuden lisääjistä, nokkakolareissa kuoleman todennäköisyys on likempänä 100%... yleensä vauhdit ovat +80kmh luokkaa.

Syy miksi suomessa ei ole kaikkialla keskikaidetta on raha. Keskikaiteita rakennetaan kokoajan lisää.. tänne turun seudulle on tulossa keskikaide leveäkaistatielle joka alkaa tampereen motarin päästä hieman ennen auraa. Vaikka on leveäkaistatie niin onnettomuuksia siinä sattuu paljon enemmän kuin normaaleilla tieosuuksilla. Nämä siis tutkijalautakuntaan kuuluvan suusta..
 
lisää.. tänne turun seudulle on tulossa keskikaide leveäkaistatielle joka alkaa tampereen motarin päästä hieman ennen auraa. Vaikka on leveäkaistatie niin onnettomuuksia siinä sattuu paljon enemmän kuin normaaleilla tieosuuksilla. Nämä siis tutkijalautakuntaan kuuluvan suusta..

Tuo on kyllä nimenomaan sellainen tieosuus (9-tie) missä leveäkaistatie on totaalisesti väärässä paikkaa (ainakin ilman kaidetta). Pientä mutkaa koko ajan, yllättäen eteen tulevia liittymiä, vitusti rekkoja, huono valaistus, reunaviivat hukassa, kaikki ajavat eri vauhtia. Jostain syystä aina ohitustilanteissa edessä on vähintään 3 auton muuri. Voisivat vaikka merkata ne 4 kaistaa erikseen viivalla niin ei tarvisi arpoa kenen kaistalla nyt ajellaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom