Rikosilmoitus + avautumista liikenteestä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heh.

Mutta yhtä asiaa en ole tajunnut: mikä se on cruisemiehiltä poijes, jos motarilla rekkaa ohittaessa pikkuisen kuopaisee kaasua, ripeästi ohittaa ja siirtyy pois väylältä? Ohan tuo nyt tietoista vittuilua muita tielläliikkujia kohtaan, kun tietää että takana tuleva joutuu jarruttelemaan.

Oletetaan että ajan vaikka 110km/h moottoritiellä cruise päällä. On 100km/h rajoitus ja takaa lähestyy auto kovempaa, päätän olla Avulias-Aatu ja polkaisen hieman kaasua ja suoritan ohituksen loppuun n. 120km/h lasissa. Kuinka ollakkaan läheisellä sillalla on virkavaltaa suorittamassa liikennevalvontaa ja äkkäävät että ajoin 21km/h ylinopeutta. Saan kivan useamman sadan euron muistutuksen kohteliaisuudestani.

Tämän takia en koske kaasupolkimeen.

Sensijaan en tajua onko se niin vitun vaikeaa ottaa jalka pois kaasulta hetkeksi aikaa ja olla polttamatta päreitä edellä ohitusta tekevään.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tämän takia en koske kaasupolkimeen.

Sensijaan en tajua onko se niin vitun vaikeaa ottaa jalka pois kaasulta hetkeksi aikaa ja olla polttamatta päreitä edellä ohitusta tekevään.

Nimenomaan. Jos näet että takaa lappaa porukkaa kovempaa, niin miksi sitten edes lähdet ohittamaan rekkaa hitaasti? Jos kerta ajat lähes samaa nopeutta kuin rekka, niin mikset näppäile cruisesta vauhtia vähän hitaammaksi? Näin toimimalla säästäisit sekä bensaa että päreitä ;)

Tästä päästään siihen kysymykseen, kuten radiossa sanotaan, "mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?" Aika moni tuntuu tekevän näitä liikenteen jokapäiväisiä valintoja sillä periaatteella että "saan tehdä jos haluan", mutta aika harvalla tulee mieleen että "jos näin teen niin mitähän tuo ajattelee". Miksi näin? Jos edes puolet tielläliikkujista panostaisi kohteliaisuuteen ja toisten ihmisten huomioimiseen, tyyliin "ole hyvä, mene vaan tästä", niin suomalaisten jokapäiväisestä vitutuksesta saataisiin varmaan aimo kimpale leikattua poijes :D

En tiedä miten nopeutta edestakain pumppaamalla säästäisin bensaa, mutta kuitenkin.

Tietysti jos huomaan että takaa tulee nopeampi suht koht lähellä päästän sen menemään, minulta ei tosiaan ole pois jos joku on aiemmin kotona. Mutta jokin saattaa blokata näkyvyyttä tai sitten sattuu vain legendaarinen virhearivointi. Enkä näissä tilanteissa ole sellaisessa kiitollisuudenvelassa että ottaisin sakot.

Suuren osan vitutuksesta saa pois kun muuttaa omaa ajattelutapaansa liikenteessä. Nimimerkillä joskus ollut höyrypää.

Tuntuu varsin kummalliselta että liikenteessä pitäisi ehdoin tahdoin pyrkiä menemään nopeimman ja sääntöjä RIKKOVAN henkiön ehdoilla.

Kun todellisuudessa homman pitäisi mennä nimenomaan sääntöjä noudattavien ihmisten ja sääntöjen ehdoilla, ei sen kouhopään jonka on pakko rikkoa sääntöjä. On vaan niin vitusta kun joutuu väistelemään kolmioiden ja stop-merkkien takaa tulevia, sikamaisia ohituksia järjettömällä ylinopeudella tekeviä yms... kun ne liikennesäännöt on kuitenkin rakennettu liikenteen sujuvuutta ja ennakoitavuutta lisäämään.

En tiedä miten nopeutta edestakain pumppaamalla säästäisin bensaa, mutta kuitenkin.

Eli tarkoitat siis että tärkeintä on että et itse joudu hidastelemaan, viis muista autoilijoista? :D

Pitää muistaa että autoissa ja varusteissa on eroja - jos olet vähänkään vanhemmalla autolla liikenteessä ja 95 km/h tuntuu sopivalta, niin uudella mersulla takaa ajelevalle "kusipäälle" 105 km/h tuntuu samalta. Ärsyttäisikö sinua, jos olet juuri löytänyt passelin vauhdin ja sitten joku köröttelee edessä 10 kilsaa hitaammin, vielä estää ohittamisen ja sitten menee vielä nettiin kirjoittelemaan että "olipa taas kusipäisiä nuoria jolppeja liikenteessä, melkein ylinopeuttakin ajoi perässä kiinni"?

Luonnollisesti pitää sovittaa se kulloinenkin nopeutensa ja ajotapansa tilanteen mukaisesti muun liikenteen rytmiin, ja ohitustilanne on eri tilanne kuin letkassa köröttely. Jos on muita jotka haluavat rekasta ohi eikä se ripeä ohittaminen tunnu vaaralliselta, niin älä jää tukkeeksi vaan toimi niin, että muu liikenne sujuu. Jos taas tuntuu, että et pääse rekasta ohi muiden mukana, niin älä lähde matelemaan muiden haitoksi vaan odota parempaa ohituspaikkaa. On myös täysin laillista jättää se rekka ohittamatta. Ihan käsittämätön peruste minusta että "en halua ajaa ylinopeutta, eikä muutkaan saa".

Ei mun itsetunnolleni kauheana käy jos joku polkee uudenkarhealla bemarilla ohi vähän ripeämpää, mutta ilmeisesti joillekin tämä on kauhea synti. Itse koetan ajaa niin, että liikenne sujuu. Ärsyttää vaan kaikki tyypit joilla on pakkomielteitä että "vittu ajan just niinkun huvittaa ja muut saa totutella siihen" - oli kyse sitten siksakkia jonojen väliä vetävistä kaahareista tai periaatteen vuoksi 5 km/h alinopeutta ajavista. Yhtä typerää oman navan tuijottamista se on molemmissa tapauksissa.

Eli tarkoitat siis että tärkeintä on että et itse joudu hidastelemaan, viis muista autoilijoista? :D

Pitää muistaa että autoissa ja varusteissa on eroja - jos olet vähänkään vanhemmalla autolla liikenteessä ja 95 km/h tuntuu sopivalta, niin uudella mersulla takaa ajelevalle "kusipäälle" 105 km/h tuntuu samalta. Ärsyttäisikö sinua, jos olet juuri löytänyt passelin vauhdin ja sitten joku köröttelee edessä 10 kilsaa hitaammin, vielä estää ohittamisen ja sitten menee vielä nettiin kirjoittelemaan että "olipa taas kusipäisiä nuoria jolppeja liikenteessä, melkein ylinopeuttakin ajoi perässä kiinni"?

Luonnollisesti pitää sovittaa se kulloinenkin nopeutensa ja ajotapansa tilanteen mukaisesti muun liikenteen rytmiin, ja ohitustilanne on eri tilanne kuin letkassa köröttely. Jos on muita jotka haluavat rekasta ohi eikä se ripeä ohittaminen tunnu vaaralliselta, niin älä jää tukkeeksi vaan toimi niin, että muu liikenne sujuu. Jos taas tuntuu, että et pääse rekasta ohi muiden mukana, niin älä lähde matelemaan muiden haitoksi vaan odota parempaa ohituspaikkaa. On myös täysin laillista jättää se rekka ohittamatta. Ihan käsittämätön peruste minusta että "en halua ajaa ylinopeutta, eikä muutkaan saa".

Ei mun itsetunnolleni kauheana käy jos joku polkee uudenkarhealla bemarilla ohi vähän ripeämpää, mutta ilmeisesti joillekin tämä on kauhea synti. Itse koetan ajaa niin, että liikenne sujuu. Ärsyttää vaan kaikki tyypit joilla on pakkomielteitä että "vittu ajan just niinkun huvittaa ja muut saa totutella siihen" - oli kyse sitten siksakkia jonojen väliä vetävistä kaahareista tai periaatteen vuoksi 5 km/h alinopeutta ajavista. Yhtä typerää oman navan tuijottamista se on molemmissa tapauksissa.

Tehäänkö proileri niin että luet sen mun viestin nyt uudestaan läpi ihan loppuun saakka, sitten vastaat uudestaan?

Hmm. Vaikka ajaisit nopealla kaistalla hitaamman ohi, mun mielestä on aika selvää liikenteen huomioimista, että ei tökkää itseään vielä nopeammin takaa tulevan eteen.

Viikottain ajoa Helsinkiin, näitä kyllä näkee. Kaahareita en suvaitse, mutta aika usein voisi käyttää harkintaansa ne ihmiset ketkä vauhtiaan kiihdyttämättä pamauttaa nopealle kaistalle, keräten taakseen jonon välkkyviä jarruvaloja sekä aiheuttaa jonon hidastamisen, joka taas vaikuttaa vaaratilanteisiin vielä enemmän kuin ne nopeaa ajavat.

Pelisilmää ja peace

Hmm. Vaikka ajaisit nopealla kaistalla hitaamman ohi, mun mielestä on aika selvää liikenteen huomioimista, että ei tökkää itseään vielä nopeammin takaa tulevan eteen.

Viikottain ajoa Helsinkiin, näitä kyllä näkee. Kaahareita en suvaitse, mutta aika usein voisi käyttää harkintaansa ne ihmiset ketkä vauhtiaan kiihdyttämättä pamauttaa nopealle kaistalle, keräten taakseen jonon välkkyviä jarruvaloja sekä aiheuttaa jonon hidastamisen, joka taas vaikuttaa vaaratilanteisiin vielä enemmän kuin ne nopeaa ajavat.

Pelisilmää ja peace

Jos viittasit minuun tuolla liikenteen huomioimisella toin melko selvästi esiin sen seikan etten työnnä itseäni kovempaa ajavan jonon eteen.

Väännetään nyt vielä rautalangasta että yritän olla joustava liikenteessä sääntöjen puittessa. Niiden rikkomisesta minulla on lähemmäs 100kpl päiväsakkoja tilillä (ei siis erillisiä sakotuskertoja, vaan päiväsakkoja. Selvennyksenä) enkä aio ottaa yhtään enää lisää.

En tiedä onko tästä aiheesta ollut keskustelua aiemmin, mutta menköön nyt.

Eli juttelimme kaverini kanssa sujuvasta liikennekulttuurista ja kohteliaisuudesta liikenteessä. Tästäpä jutustelu luiskahti luontevasti koskettelemaan kaistanvaihtoa moottoritiellä ja nimenomaan tilanteessa, jossa kanssaautoilija yrittää päästä kiihdytyskaistalta moottoritien normiajokaistalle. Itse annan tälläisessä tilanteessa tilaa vaihtamalla hetkeksi ohituskaistalle liikenteen sujuvuuden nimissä ja kohteliaisuussyistä.

Kaverini kertoi aiemmin menetelleen samoin, mutta lopettaneen, koska kuuli tästä virkavallan sakottavan. Tuntuu uskomattomalle, pitääkö paikkaansa?

Itse annan tälläisessä tilanteessa tilaa vaihtamalla hetkeksi ohituskaistalle liikenteen sujuvuuden nimissä ja kohteliaisuussyistä.

Kaverini kertoi aiemmin menetelleen samoin, mutta lopettaneen, koska kuuli tästä virkavallan sakottavan. Tuntuu uskomattomalle, pitääkö paikkaansa?

Itse olen kuullut myös saman. En kyllä sitten tiedä pitääkö tosiaan paikkansa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jees. Ohituskaistalla ohitetaan. Muuten sinne ei saisi mennä. Itse tosin tässä noudattelen järkeä. Joskus voi olla niin että sieltä liittymästä on tulossa enemmänkin autoja, joten heille olisi hankala hidastaa tai pahimmassa tapauksessa joutua pysähtymään kiihdytyskaistalle. Väistämällä oikealle kaistalle saadaan näpärästi sujuvampi liittyminen motarille. Tietty pitää tsekata oikea kaista ettei tööttää ohittajan eteen tai pahimmassa tapauksessa kylkeen.

Se vähän jurppii joskus, kun väistää oikealle kaistalle, niin liittymästätulija kiihdyttää siihen rinnalle ja pitää nopeuden sitten saman meikän kanssa. Eli siis ei aja joko nopeampaa tai hitaampaa mitä minä. Ja näin en pääse sujuvasti takaisin kaistalle. Olisi kiva, että jos minä annan tilaa niin sitten sama palvelus palautettaisiin.

Oma jännitysmomentti on sekin, kun ohittaa autoa liittymän kohdalla. Siinä kun ei tiedä väistääkö se toinen yllättäen ohituskaistalle. Yllättävän vähän motarilla kuitenkin sattuu mitään onnettomuuksia.

En tiedä onko tästä aiheesta ollut keskustelua aiemmin, mutta menköön nyt.

Eli juttelimme kaverini kanssa sujuvasta liikennekulttuurista ja kohteliaisuudesta liikenteessä. Tästäpä jutustelu luiskahti luontevasti koskettelemaan kaistanvaihtoa moottoritiellä ja nimenomaan tilanteessa, jossa kanssaautoilija yrittää päästä kiihdytyskaistalta moottoritien normiajokaistalle. Itse annan tälläisessä tilanteessa tilaa vaihtamalla hetkeksi ohituskaistalle liikenteen sujuvuuden nimissä ja kohteliaisuussyistä.

Nämä kohteliaat ihmiset aiheuttavat juuri tuollaisella toiminnalla kolareita kun eivät tajua keskittyä siihen vasempaan kaistaan vaan kiinnittävät koko huomionsa siihen että antavat kohteliaasti tilaa liittymästä tulevalle.

Eli, kiellettyä tosiaan, ja hyvä niin. Monelta kolarilta vältyttäisiin jos pysyttäisiin sillä omalla kaistalla.

Tästäkin on varmasti eriäviä mielipiteitä, mutta itsekin pariin vastaavaan tapaukseen tutustuneena.. pysykää omalla kaistallanne, hiljentäkää ennemmin aivan pikkasen niin se toinen pääsee eteen. Tai pidä sama nopeus niin liittymästä tuleva saa mennä taaksesi.

Lisämausteensa tähän tuovat usein nuoremmat kuljettavat jotka repivät autonsa päätyy rampissa ja sitten menevät "sujuvasti" edellesi. Itsekin usein tullut rampista 110kmh lasissa ja sitten joku antaa tilaa vasemmalle kaistalle... täysin turhaan.

Eli rikot liikennesääntöjä jos järkesi sanoo, että nyt se on ok?

Kyllä. Jos jossain säännössä ei ole järkeä, en noudata sitä. En kuitenkaan pakota toisia rikkomaan lakia. Enkä heiluttele keskaria ja tööttäile jos toinen ei heti anna tilaa kun Minä tulen.

Nämä kohteliaat ihmiset aiheuttavat juuri tuollaisella toiminnalla kolareita kun eivät tajua keskittyä siihen vasempaan kaistaan vaan kiinnittävät koko huomionsa siihen että antavat kohteliaasti tilaa liittymästä tulevalle.

Eli, kiellettyä tosiaan, ja hyvä niin. Monelta kolarilta vältyttäisiin jos pysyttäisiin sillä omalla kaistalla.

No juurikin näin. Josko pysytään vaan sillä omalla kaistalla ja toimitaan liikennesääntöjen mukaan niin vasemmalla kaistalla ajavien ei tarvitse pelätä oikealla kaistalla ajavien liikennesääntöjen vastaista toimintaa. Monessa paikassa ramppien pituus on suhteutettu nopeuteen niin että pelisilmän kanssa rampilta pääsee vaivatta liikenteen sekaan kysymyksessä ei ole ihan uskomaton ruuhka. Ruuhka-aikaan liikenne on toisaalta sen verran hitaampaa että rampilta pitäisi mahtua sekaan.

Rampilta tulevien kannattaa lopettaa se pelisilmän päällä istuminen ja tarkkailla hieman liikennettä. Pienellä kaasunpainalluksella tai kaasun löysäämisellä tilaa yleensä on. Vasenta kaistaa ajavat saavat luvan alkaa noudattaa liikennesääntöjä.

Joskus kuulee perusteluita että tyhjällä tiellä väistön voi tehdä aivan huoletta kun se ei haittaa mitään. Niimpä niin, jostain ne huonot tavat kuitenkin tarttuvat ja varsinkin tyhjälle tielle rampista mahtuu ilman sitä fakin väistöliikettä.

Toivottavasti ei opeta jonkun muun terveyden tai hengen kustannuksella. Puhumattakaan sitten siitä että puhuttaisiin monikossa.

Täällä Sumu & co olettavat, että jos jollain on tapana antaa tilaa kiihdytyskaistalta tuleville, niin se tehdään poikkeuksetta päättömästi kaistaa vaihtamalla suoraan toisten eteen :hyvä: Sen voi myös tehdä ihan niin kuin normaalinkin kaistanvaihdon, eli tarkistaa onko siellä tilaa ja vaihtaa jos on.

Olen itsekin tätä harrastanut, ja muut autoilijat harrastavat jatkuvasti (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla), enkä kyllä keksi mitä haittaa siitä voisi olla. Ei ole sakkojakaan tullut.

Zone-sarja -42%
Täällä Sumu & co olettavat, että jos jollain on tapana antaa tilaa kiihdytyskaistalta tuleville, niin se tehdään poikkeuksetta päättömästi kaistaa vaihtamalla suoraan toisten eteen :hyvä: Sen voi myös tehdä ihan niin kuin normaalinkin kaistanvaihdon, eli tarkistaa onko siellä tilaa ja vaihtaa jos on.

Olen itsekin tätä harrastanut, ja muut autoilijat harrastavat jatkuvasti (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla), enkä kyllä keksi mitä haittaa siitä voisi olla. Ei ole sakkojakaan tullut.

Joo, oletan koska en itse tietenkään liiku tuolla liikenteessä. Eiku..

Ja ei, ei sitä poikkeuksetta tehdä päättömästi, mutta kyllä sellaisiakin suorituksia näkee vähän liian usein. Vasenta kaistaa joku tulee reippaammin ja torsti oikealta kaistalta väistää siihen eteen ja sitten vilkkuu jarruvalot. Täysin turha vaaratilanne.

Haittana on juurikin se että kyseinen temppu opettaa ihmisiä vääränlaiseen kohteliaisuuteen liikenteessä ja sitä kautta riskialttiiseen liikennekäyttäytymiseen. Harvempi meistä väistää kolmion takaa tulevia muutenkaan mutta näköjään tässä tapauksessa homma tuntuu menevän niin. Mistä lie ramppia alas tulevat oppineet sen että kaistalle voi survoa kun siltä tuntuu?...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom