- Liittynyt
- 7.10.2004
- Viestejä
- 4 748
- Ikä
- 45
Motoristeille omat moottoritiet :lol2:
Njet, motoristeille omat mutkatiet ilman rajoituksia :D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Motoristeille omat moottoritiet :lol2:
Mun mielestä on parempi mahdollisesti törmätä vastaantulijaan, kuin varmasti kaiteeseen. Lopputulos törmäyksessä lienee sama, on se kohde sitten vaijerikaide pystytolppineen tai tukkirekka.Onko sitten parempi törmätä kaiteeseen vai vastaantulevaan ajoneuvoon joka voi olla mitä tahansa moottoripyörästä tukkirekkaan? Veikkaan että tukkirekkaan törmätessä tulos on 100% varma, kaiteen kohdalla näin ei ole.
Kyllä mä veikkaan, että toivoisi motoristikin keskikaiteen olemassaoloa, kun vastaan tulee Volvo väärällä kaistalla. Siinä saattaa olla jännäkakka housussa.
No voi nyyh nyyh. Niillä teillä joilla tollasia keskikaiteita voidaan ajatella, tuskin on niin jyrkkiä mäennyppylöitä, ettei sitä autoa tai mopotinta saa pysähtymään kun näkee esteen. Jos on, niin siinä vaiheessa on tilannenopeus liian iso, ja se taas on henkilökohtainen kyynel jos napsahtaa.Luuletkos Powerhousu ettei se tiellä oleva ongelma mene koskaan samaan suuntaan kuin sinä itse?
Mieti nyt vaikka tilannetta jossa ajat jonkun mäen nyppylän ylitse ja sen alla onkin traktori ajamassa 25 km/h, kun itse ajat 80 km/h.
Jotenkin nää keskikaiteiden vastustajien kommentit vaikuttaa sellaisilta, että kaikki uusi pelottaa ja niitä pitää periaatteestakin vastustaa, vaikka puoltavia asioita löytyisi millä mitalla.
No voi nyyh nyyh. Niillä teillä joilla tollasia keskikaiteita voidaan ajatella, tuskin on niin jyrkkiä mäennyppylöitä, ettei sitä autoa tai mopotinta saa pysähtymään kun näkee esteen. Jos on, niin siinä vaiheessa on tilannenopeus liian iso, ja se taas on henkilökohtainen kyynel jos napsahtaa.
Oikea tilannenopeus voidaan määrittää. Ajoneuvo tulee saada pysähtymään tien näkyvän osan matkalla. Eli jos nyppylä on niin jyrkkä, että et näe kymmentä metriä enempää eteen, tulee nopeus sovittaa niin, että saat ajoneuvon pysähtymään tuolla kymmenen metrin matkalla, on nopeusrajoitus sitten vaikka 300km/h.Miten voit sovittaa oikein tilannenopeuden mäennyppylää ylittäessä jos ajat täysin rajoitusten mukaisesti, etkä voi mistään päätellä että nypyn takana on jotain yllättävää kuten traktori. Autan tässä kohtaa hieman - et mitenkään, tai sitten omaat kenties selvännäkijän lahjan jos tuo onnistuu.
Ei pidä paikkaansa. Mä olen niiden puolesta siksi, että ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu, ja näen niissä paaaaljon enemmän turvallisuustekijöitä kuin haittapuolia. Olen muuten myös erittäin motoristimyönteinen. Itselläkin olisi pyörä jos nyt olisi sellaista varaa pitää.Jotenkin nää keskikaiteiden tukijoiden kommentit vaikuttaa sellaisilta, että minulle ei voi koskaan sattua mitään koska olen niin hyvä kuljettaja, ja jos vaikka sattuukin niin onneksi on paljon peltiä ympärillä suojaamassa.
Tuo nyrkkisääntö ajoneuvon pysäyttämisestä tien näkyvällä osalla on hyvä periaatteessa, mutta valitettavasti käytännössä tuon soveltaminen on likipitäen mahdotonta vähänkin mutkikkaammilla/mäkisillä tieosuuksilla.
Mieti nyt vaikka tilannetta jossa ajat jonkun mäen nyppylän ylitse ja sen alla onkin traktori ajamassa 25 km/h, kun itse ajat 80 km/h.
Ei mahdotonta ollenkaan, auto ja MP pysähtyvät noin 100kmh vauhdista noin 40 metrissä... reaktiomatkasta sitten 25m lisää. Aikamoinen mutka saa löytyä 80/100kmh alueelta jos näkyvyyttä ei ole 70 metriä. Ei taida suomenmaasta tuollaista tietä löytyä. Nyppylä olisi teoriassa mahdollinen mutta nekään 80kmh alueella eivät ole lähellekään pystysuoria... eli näkyvyyttä kyllä on käytännössä aina sen verran että ajaessa suurinta sallittua nopeutta ajoneuvo on mahdollista pysäyttää turvallisesti yllättävänkin esteen sattuessa.
Tilanteessa ajoneuvojen nopeusero on 16m/s. Ajoneuvo hidastaa nopeuden 80->25kmh reaktioajan huomioiden noin 50m matkalla.. eli aikamoinen se nyppylä saa olla että pamautat päin.
Toivon että täällä ei liiku motoristeja jotka kivenkovaa väittävät että MP pysähtyy nopeammin kuin nykyaikainen henkilöauto... (ja tällä perusteella roikkuvat aivan puskurissa kiinni) sillä tuohan ei pidä paikkaansa. Teoriassa mp:llä pysähtymismatka voisi olla muutaman millin lyhyempi mutta käytännön tilanteissa tuo ei ikinä tule toteutumaan.
En tiedä oletko lukutaidoton vai ymmärrätkö väärin toisten tekstit mutta viestisi vastaa aivan ohi lainaamasi tekstin.Heh, ensiksi esität kovina faktoina miten mp pysähtyy 100-0km/h 40 metrissä ja sitten viimeisessä kappaleessa vesität koko selostuksesi toteamalla, ettei mp:n lyhyt pysähtymismatka tule käytännön tilanteissa ikinä toteutumaan.
Ei mp varmasti pysähdykkään tuossa matkassa jos kyseessä ei ole suora tie ja kuiva, hyvä asfaltti. En tiedä oletko moottoripyörällä ajanut, mutta mutkassa äkkijarrutuksen teko mp:llä on mahdotonta. Jarruttaa toki voi vaikka kuinka rajusti, mutta sitten mennään tilanteesta riippuen joko kyljelleen tai sitten suoraan ja pöpelikkö kutsuu.
Mun mielestä on parempi mahdollisesti törmätä vastaantulijaan, kuin varmasti kaiteeseen. Lopputulos törmäyksessä lienee sama, on se kohde sitten vaijerikaide pystytolppineen tai tukkirekka.
En tiedä oletko lukutaidoton vai ymmärrätkö väärin toisten tekstit mutta viestisi vastaa aivan ohi lainaamasi tekstin.
Sen myös olen huomannut muissakin pakkiksen keskusteluissa että kun joku esittää fiksun vastaväitteen, siihen ei edes vastata, koska ei voida myöntää olevansa väärässä.
Mun mielestä olisi parempi että moottoripyöräilijä ei kuolisi kaatuessaan. Ilman kaiteita mahdollista, kaiteiden kanssa vähän niin ja näin.Jos moottoripyöräilijä kuolee kaatuessaan niin mielestäni on kyllä huomattavasti parempi että kuolema ei aiheudu autoilijan myötävaikutuksesta vaan nimenomaan sen kaiteen. Autoilijalla on muisti ja tunteet, kaiteella ei.
Kaiteilla estetään melko tehokkaasti myös ne autoilijoiden tai moottoripyöräilijöiden suorittamat "ajampa tukkirekan alle"-itsemurhat ja saadaan taas muutamalta ihmiseltä syyllisyyden tunteet karisemaan olkapäiltä.