Rikosilmoitus + avautumista liikenteestä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onko sitten parempi törmätä kaiteeseen vai vastaantulevaan ajoneuvoon joka voi olla mitä tahansa moottoripyörästä tukkirekkaan? Veikkaan että tukkirekkaan törmätessä tulos on 100% varma, kaiteen kohdalla näin ei ole.
Mun mielestä on parempi mahdollisesti törmätä vastaantulijaan, kuin varmasti kaiteeseen. Lopputulos törmäyksessä lienee sama, on se kohde sitten vaijerikaide pystytolppineen tai tukkirekka.
 
Kyllä mä veikkaan, että toivoisi motoristikin keskikaiteen olemassaoloa, kun vastaan tulee Volvo väärällä kaistalla. Siinä saattaa olla jännäkakka housussa.

Tietysti kaikista asioista löytää hyviä ja huonoja puolia, mutta mun vaakakupissa painaa ne hyvät ainakin tässä asiassa huomattavasti enemmän.
 
Huomaa ettei moni täällä aja/ole ajanut moottoripyörää. Pyörällähän tuollaisista tiukoista paikoista (volvo vastaan/auto pysähtyneenä keskellä kaistaa/muuta härdelliä tiellä) pelastaudutaan väistämällä, ei jarruttamalla tms. kuten autolla monesti joudutaan tekemään, koska tilaa ei ole.

Sitten jos tätä väistämisen mahdollisuutta rajoitetaan ja asennetaan vielä tuollaiset munaleikkurit lisäksi, niin ei tuo mikään motoristin turva kyllä ole vaan juurikin päinvastoin.
 
Kyllä mä veikkaan, että toivoisi motoristikin keskikaiteen olemassaoloa, kun vastaan tulee Volvo väärällä kaistalla. Siinä saattaa olla jännäkakka housussa.

En minä ainakaan. Prätkällä voi aina yrittaa väistää, keskiviivalle, väärälle kaistalle tai pientareille (sille asfaltoidulle osalle). Keskikaide vähentää vaihtoehdot oman kaistan pientareeseen (sillä oletuksella, että jarrutukselle ei ole tarpeeksi tilaa), kun se edellä ajava tekee jotain typerää.

Eli mieluummin suurempi riski muiden taholta ja enemmän mahdollisuuksia omiin ratkaisuihin, IMHO.
 
Haha! Taas tiesin mitä tähän vastataan. Se on vaan sellainen homma, että kaikki tietää mitä tossa tilanteessa pitää tehdä, mutta silti löytyy niitä jotka meneekin tosipaikassa lukkoon. Itsekin ollut yhden sankarin auton kyydissä, kun Sierra lähtikin lapasesta niin päästettiin ratista irti.

Idea onkin se, että jos se keskikaide on, ei edes tule sellaista tilannetta, että pitäisi yrittää väistää. Ja vaikka väistämisessä onnistuisikin, niin itse ainakin olisin sitä keskikaidetta toivonut, niin ei olisi ihan niin pahasti tarvinnut paskoa housuun.

Olen muuten ajellut kaikenlaisilla kaksipyöräisillä vekottimilla koko ikäni, ja olen silti noiden puolesta.
 
Luuletkos Powerhousu ettei se tiellä oleva ongelma mene koskaan samaan suuntaan kuin sinä itse?

Mieti nyt vaikka tilannetta jossa ajat jonkun mäen nyppylän ylitse ja sen alla onkin traktori ajamassa 25 km/h, kun itse ajat 80 km/h.

Sitten nuo, "kaveri pelästyi ja päästi sierran ratista irti" -lausunnot eivät paljoa kosketa muita kun tätä nimenomaista sierramiestä itseään.


Jos et aja liikenteessä moottoripyörällä et ole motoristi, vaikka olisit tahkonut mökkitietä pappatunturilla tai crossilla monttuja koko ikäsi.
 
Luuletkos Powerhousu ettei se tiellä oleva ongelma mene koskaan samaan suuntaan kuin sinä itse?

Mieti nyt vaikka tilannetta jossa ajat jonkun mäen nyppylän ylitse ja sen alla onkin traktori ajamassa 25 km/h, kun itse ajat 80 km/h.
No voi nyyh nyyh. Niillä teillä joilla tollasia keskikaiteita voidaan ajatella, tuskin on niin jyrkkiä mäennyppylöitä, ettei sitä autoa tai mopotinta saa pysähtymään kun näkee esteen. Jos on, niin siinä vaiheessa on tilannenopeus liian iso, ja se taas on henkilökohtainen kyynel jos napsahtaa.

Kyllä mä näkisin homman niin, että jos tollasella keskikaiteella voidaan välttää pahoja kohtaamisonnettomuuksia, niin ei siinä paljoa paina mahdollinen vaarallisuus niinkin epätodennäköisessä tilanteessa kuin mopolla suoralla tiellä kaatumisessa.

Jotenkin nää keskikaiteiden vastustajien kommentit vaikuttaa sellaisilta, että kaikki uusi pelottaa ja niitä pitää periaatteestakin vastustaa, vaikka puoltavia asioita löytyisi millä mitalla.
 
Jotenkin nää keskikaiteiden vastustajien kommentit vaikuttaa sellaisilta, että kaikki uusi pelottaa ja niitä pitää periaatteestakin vastustaa, vaikka puoltavia asioita löytyisi millä mitalla.

Tai sitten kohtaamisonnettomuuden todennäköisyyttä pidetään varsin pienenä riskinä motoristille verrattuna niihin huomattavasti useammin tapahtuviin tilanteisiin, joissa joku samalla kaistalla ajava (tai kaistalle kääntyvä) aihettaa vaaratilanteen.
 
No voi nyyh nyyh. Niillä teillä joilla tollasia keskikaiteita voidaan ajatella, tuskin on niin jyrkkiä mäennyppylöitä, ettei sitä autoa tai mopotinta saa pysähtymään kun näkee esteen. Jos on, niin siinä vaiheessa on tilannenopeus liian iso, ja se taas on henkilökohtainen kyynel jos napsahtaa.

Mikäs nyt itketyttää?

Miten voit sovittaa oikein tilannenopeuden mäennyppylää ylittäessä jos ajat täysin rajoitusten mukaisesti, etkä voi mistään päätellä että nypyn takana on jotain yllättävää kuten traktori. Autan tässä kohtaa hieman - et mitenkään, tai sitten omaat kenties selvännäkijän lahjan jos tuo onnistuu.

Miten tuo mopolla ajo suoralla tiellä eroaa autolla ajamisesta suoralla tiellä ja miksi onnettomuuksia ylipäätään tapahtuu? Vastaus: kaikki ei aina mene niin kuin pitäisi ja yllätyksiä tulee vastaan liikenteessä aika usein.

Jotenkin nää keskikaiteiden tukijoiden kommentit vaikuttaa sellaisilta, että minulle ei voi koskaan sattua mitään koska olen niin hyvä kuljettaja, ja jos vaikka sattuukin niin onneksi on paljon peltiä ympärillä suojaamassa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten voit sovittaa oikein tilannenopeuden mäennyppylää ylittäessä jos ajat täysin rajoitusten mukaisesti, etkä voi mistään päätellä että nypyn takana on jotain yllättävää kuten traktori. Autan tässä kohtaa hieman - et mitenkään, tai sitten omaat kenties selvännäkijän lahjan jos tuo onnistuu.
Oikea tilannenopeus voidaan määrittää. Ajoneuvo tulee saada pysähtymään tien näkyvän osan matkalla. Eli jos nyppylä on niin jyrkkä, että et näe kymmentä metriä enempää eteen, tulee nopeus sovittaa niin, että saat ajoneuvon pysähtymään tuolla kymmenen metrin matkalla, on nopeusrajoitus sitten vaikka 300km/h.

Jotenkin nää keskikaiteiden tukijoiden kommentit vaikuttaa sellaisilta, että minulle ei voi koskaan sattua mitään koska olen niin hyvä kuljettaja, ja jos vaikka sattuukin niin onneksi on paljon peltiä ympärillä suojaamassa.
Ei pidä paikkaansa. Mä olen niiden puolesta siksi, että ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu, ja näen niissä paaaaljon enemmän turvallisuustekijöitä kuin haittapuolia. Olen muuten myös erittäin motoristimyönteinen. Itselläkin olisi pyörä jos nyt olisi sellaista varaa pitää.
 
Tuo nyrkkisääntö ajoneuvon pysäyttämisestä tien näkyvällä osalla on hyvä periaatteessa, mutta valitettavasti käytännössä tuon soveltaminen on likipitäen mahdotonta vähänkin mutkikkaammilla/mäkisillä tieosuuksilla.

Jos tuon säännön ottaisi aivan kirjaimellisesti, voi käydä niin että itse ajat sitä hyvän ohjeen mukaista tilannenopeutta, kun joku rysäyttää sinua persuksiin sitä korkeinta sallittua nopeutta. Autolla taas ei mikään hirveä kolari välttämättä, motoristilta kenties henki pois.

Onneksi kohta alkaa taas prätkäkausi, eikä tarvitse olla missään foorumeilla jauhamassa miten tulisi ajaa, kun voi ajaa ihan oikeastikkin.

Tarkkaavaisena siis kaikki tienkäyttäjät, näkymättömien motoristien esiinmarssi on näillä keleillä lähempänä kuin arvaattekaan.:kippis1:
 
Zone-sarja -42%
Joo ei niitä kaiteita missään älyttömän mutkaisilla ja mäkisillä teillä edes ole, mutkiaisella ja mäkisellä tarkoitan sellaista tietä jossa ei voisi turvallisesti ajaa suurinta sallittua nopeutta.
 
Tuo nyrkkisääntö ajoneuvon pysäyttämisestä tien näkyvällä osalla on hyvä periaatteessa, mutta valitettavasti käytännössä tuon soveltaminen on likipitäen mahdotonta vähänkin mutkikkaammilla/mäkisillä tieosuuksilla.

Ei mahdotonta ollenkaan, auto ja MP pysähtyvät noin 100kmh vauhdista noin 40 metrissä... reaktiomatkasta sitten 25m lisää. Aikamoinen mutka saa löytyä 80/100kmh alueelta jos näkyvyyttä ei ole 70 metriä. Ei taida suomenmaasta tuollaista tietä löytyä. Nyppylä olisi teoriassa mahdollinen mutta nekään 80kmh alueella eivät ole lähellekään pystysuoria... eli näkyvyyttä kyllä on käytännössä aina sen verran että ajaessa suurinta sallittua nopeutta ajoneuvo on mahdollista pysäyttää turvallisesti yllättävänkin esteen sattuessa.

Mieti nyt vaikka tilannetta jossa ajat jonkun mäen nyppylän ylitse ja sen alla onkin traktori ajamassa 25 km/h, kun itse ajat 80 km/h.

Tilanteessa ajoneuvojen nopeusero on 16m/s. Ajoneuvo hidastaa nopeuden 80->25kmh reaktioajan huomioiden noin 50m matkalla.. eli aikamoinen se nyppylä saa olla että pamautat päin.

Toivon että täällä ei liiku motoristeja jotka kivenkovaa väittävät että MP pysähtyy nopeammin kuin nykyaikainen henkilöauto... (ja tällä perusteella roikkuvat aivan puskurissa kiinni) sillä tuohan ei pidä paikkaansa. Teoriassa mp:llä pysähtymismatka voisi olla muutaman millin lyhyempi mutta käytännön tilanteissa tuo ei ikinä tule toteutumaan.
 
Ei mahdotonta ollenkaan, auto ja MP pysähtyvät noin 100kmh vauhdista noin 40 metrissä... reaktiomatkasta sitten 25m lisää. Aikamoinen mutka saa löytyä 80/100kmh alueelta jos näkyvyyttä ei ole 70 metriä. Ei taida suomenmaasta tuollaista tietä löytyä. Nyppylä olisi teoriassa mahdollinen mutta nekään 80kmh alueella eivät ole lähellekään pystysuoria... eli näkyvyyttä kyllä on käytännössä aina sen verran että ajaessa suurinta sallittua nopeutta ajoneuvo on mahdollista pysäyttää turvallisesti yllättävänkin esteen sattuessa.



Tilanteessa ajoneuvojen nopeusero on 16m/s. Ajoneuvo hidastaa nopeuden 80->25kmh reaktioajan huomioiden noin 50m matkalla.. eli aikamoinen se nyppylä saa olla että pamautat päin.

Toivon että täällä ei liiku motoristeja jotka kivenkovaa väittävät että MP pysähtyy nopeammin kuin nykyaikainen henkilöauto... (ja tällä perusteella roikkuvat aivan puskurissa kiinni) sillä tuohan ei pidä paikkaansa. Teoriassa mp:llä pysähtymismatka voisi olla muutaman millin lyhyempi mutta käytännön tilanteissa tuo ei ikinä tule toteutumaan.

Heh, ensiksi esität kovina faktoina miten mp pysähtyy 100-0km/h 40 metrissä ja sitten viimeisessä kappaleessa vesität koko selostuksesi toteamalla, ettei mp:n lyhyt pysähtymismatka tule käytännön tilanteissa ikinä toteutumaan.

Ei mp varmasti pysähdykkään tuossa matkassa jos kyseessä ei ole suora tie ja kuiva, hyvä asfaltti. En tiedä oletko moottoripyörällä ajanut, mutta mutkassa äkkijarrutuksen teko mp:llä on mahdotonta. Jarruttaa toki voi vaikka kuinka rajusti, mutta sitten mennään tilanteesta riippuen joko kyljelleen tai sitten suoraan ja pöpelikkö kutsuu.
 
Heh, ensiksi esität kovina faktoina miten mp pysähtyy 100-0km/h 40 metrissä ja sitten viimeisessä kappaleessa vesität koko selostuksesi toteamalla, ettei mp:n lyhyt pysähtymismatka tule käytännön tilanteissa ikinä toteutumaan.

Ei mp varmasti pysähdykkään tuossa matkassa jos kyseessä ei ole suora tie ja kuiva, hyvä asfaltti. En tiedä oletko moottoripyörällä ajanut, mutta mutkassa äkkijarrutuksen teko mp:llä on mahdotonta. Jarruttaa toki voi vaikka kuinka rajusti, mutta sitten mennään tilanteesta riippuen joko kyljelleen tai sitten suoraan ja pöpelikkö kutsuu.
En tiedä oletko lukutaidoton vai ymmärrätkö väärin toisten tekstit mutta viestisi vastaa aivan ohi lainaamasi tekstin.

Sen myös olen huomannut muissakin pakkiksen keskusteluissa että kun joku esittää fiksun vastaväitteen, siihen ei edes vastata, koska ei voida myöntää olevansa väärässä.
 
Mun mielestä on parempi mahdollisesti törmätä vastaantulijaan, kuin varmasti kaiteeseen. Lopputulos törmäyksessä lienee sama, on se kohde sitten vaijerikaide pystytolppineen tai tukkirekka.

Mietipä sitä tilannetta moottoripyöräilijän kaatumiseen täysin syyttömän autoilijan kannalta.

Jos moottoripyöräilijä kuolee kaatuessaan niin mielestäni on kyllä huomattavasti parempi että kuolema ei aiheudu autoilijan myötävaikutuksesta vaan nimenomaan sen kaiteen. Autoilijalla on muisti ja tunteet, kaiteella ei.

Kaiteilla estetään melko tehokkaasti myös ne autoilijoiden tai moottoripyöräilijöiden suorittamat "ajampa tukkirekan alle"-itsemurhat ja saadaan taas muutamalta ihmiseltä syyllisyyden tunteet karisemaan olkapäiltä.

Tämä posti ei kuitenkaan ole ehdoton puolto kaiteille vaan lähinnä kannanotto kaiteiden hyviin ja/tai huonoihin puoliin.
 
En tiedä oletko lukutaidoton vai ymmärrätkö väärin toisten tekstit mutta viestisi vastaa aivan ohi lainaamasi tekstin.

Sen myös olen huomannut muissakin pakkiksen keskusteluissa että kun joku esittää fiksun vastaväitteen, siihen ei edes vastata, koska ei voida myöntää olevansa väärässä.

Todella hienoa että osaat lukea noin hyvin, vielä kun ymmärtäisit lukemasi, niin voisit tulla tänne kommentoimaan muiden lukutaitoa.

Mitä helvettiä muut pakkiksen keskustelut kuuluvat tähän asiaan?

Itse olen aikaisemmissa viesteissäni esittänyt monia perusteluita noita kaiteita vastaan, eipä niistäkään ole kukaan alkanut keskustelemaan ja sitten tulit sinä fiksujen vastaväitteidesi ("oletko lukutaidoton") kanssa.

Hyvin sä vedät.. jatka samaan malliin vaan.
 
Jos moottoripyöräilijä kuolee kaatuessaan niin mielestäni on kyllä huomattavasti parempi että kuolema ei aiheudu autoilijan myötävaikutuksesta vaan nimenomaan sen kaiteen. Autoilijalla on muisti ja tunteet, kaiteella ei.

Kaiteilla estetään melko tehokkaasti myös ne autoilijoiden tai moottoripyöräilijöiden suorittamat "ajampa tukkirekan alle"-itsemurhat ja saadaan taas muutamalta ihmiseltä syyllisyyden tunteet karisemaan olkapäiltä.
Mun mielestä olisi parempi että moottoripyöräilijä ei kuolisi kaatuessaan. Ilman kaiteita mahdollista, kaiteiden kanssa vähän niin ja näin.

Rekan keulaan ajamiset varmasti loppuisivat kaiteellisilla tieosuuksilla, mutta eiköhän noita kaiteettomia pätkiä jää tuohon käyttöön vielä riittävästi. Eli saattaa olla että rekankeulaitsareiden määrä ei loppupeleissä juurikaan vähenisi.

Mutta yksi asia mikä noissa kaiteissa myös häiritsee suunnattomasti, on tuo ohitusmahdollisuuksien väheneminen. Suomessa kun tuo ohituskaistakiihdyttämisen kulttuuri on voimissaan, niin yritäppä siinä jollakin tuhnummalla ajoneuvolla ohi, kun ohitettava polkee romuaan sen minkä pystyy. Kaiteettomilla pätkillä pystyy tommoset sankarit vielä yllättämään, mutta jos ohituskaistat on ainoita mahdollisia paikkoja, niin siinähän jurnutetaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom