Riittääkö kyykky takareisireeniin?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Siis kuvitteleeko moni oikeesti että takareisissä on vain yksi lihas? Vastaus kysymykseen riippuu, että mitä takareisien lihaksia tarkoitetaan.

1. Ns. reisihauikset eivät treenaudu takakyykyllä, ainakaan tarpeeksi. Eli ne lihakset mitkä ovat käytössä reidenkoukistuksessa. Nämä lihakset itse saan kipeäksi maastavedolla ja reidenkoukistajalaitteella.

2. Sen sijaan tekemällä takakyykkyä saa takareidet kipeäksi ylempää, heti pakaran alapuolelta. Kyseessä ovat eri lihakset kuin kohdassa 1.

En tiedä mistä sait käsityksen että täällä luullaan takareidessä olevan vain yksi lihas, mutta mielelläni kuulisin lisää tuosta takareiden toiminnasta kyykyn aikana. Jännä että sinäkin saat reisihauiksen maastavedolla treenattua, mutta kyykyllä se onkin mahdotonta? Kyykky- ja maastavetotyylejä on niin paljon erilaisia, että aika jyrkän tuomion nyt kyllä annoit IMO.

Toki treenaajan tavoitteet vaikuttaa siihen miten itse kukin treenaa.

marde84:llä on kyllä hyvä pointti tuossa: kyykkyhän ei hirveästi eroa maastavedossa siinä mielessä, että ala-asento on saman tyylinen. Varmaankin juuri siinä vaiheessa tarvitaan takareisiä, kun ojennetaan lantiota - liike on aika lailla sama kyykyssä ja mavessa. Lähinnä minua häiritsee se, että missään "virallisissa" ohjeissa yms. ei kyykyn kohdalla mainita takareisistä mitään.

SakkeTNT: kuka on väittänyt takareisiä yhdeksi lihakseksi? Ainakin itse jo listasin niitä useamman kappaleen tuolla aiemmin...

thchainsaw: tuo vastalihaksien supistuminen tietääkseni tapahtuu joidenkin muidenkin lihasparien kohdalla ja kyllähän esim. ExRx-sivusto listaa hamstringit stabilisoiviksi lihaksiksi kyykyssä, eli nekin tekevät työtä - kuitenkin käsittääkseni "päälihas" on aina se, joka tuottaa suurimman voiman. Muutenhan kyykyssä ei varmaan tapahtuisi yhtään mitään, jos takareiden lihakset kehittäisivät hirveän vastavoiman etureisille? Minulla on ainakin se käsitys, että suurimman työn takareisi tehnee tuossa lantion ojennusvaiheessa, eikä ainakaan polvea ojennettaessa (missä etureisi on avainasemassa). Tosin menee jo vähän liian syvällisen biomekaniikan tuntemiseksi minulle tämä Lombardin paradoksi :)

Huima23: umm... oikea tekniikka? Rohkenisin kyllä väittää, että minulla ei niin paska tekniikka ole, että jotenkin maagisesti jättäisin takareidet täysin käyttämättä tehdessäni syviä kyykkyjä, enkä silti muista koskaan saaneeni takareisiä jumiin syvilläkään takakyykyillä (pakarat ja etureidet kylläkin!). Mutta sen tunnustan, että tuota marde84:n mainitsemaa leveää kyykkyä en ole tainnut testata, joten siinä voi olla takareidet korostetussa asemassa. Itse normaalisti syväkyykkään jalat hieman haara-asennossa niin, että polvet ja jalkaterät avautuvat hieman ulospäin. Siitä sitten vaan ylös, selkä suorassa ja painopiste mahdollisimman hyvin jalkojen päälle (eli ei eteenpäin kumarrusta).

En tiedä mistä sait käsityksen että täällä luullaan takareidessä olevan vain yksi lihas, mutta mielelläni kuulisin lisää tuosta takareiden toiminnasta kyykyn aikana. Jännä että sinäkin saat reisihauiksen maastavedolla treenattua, mutta kyykyllä se onkin mahdotonta? Kyykky- ja maastavetotyylejä on niin paljon erilaisia, että aika jyrkän tuomion nyt kyllä annoit IMO.

Olisikohan tässä kyse siitä, kun reisihauksiella on kaksi päätä (short end ja long end tms.), niin noista "lyhyt pää" osallistuu vain polven koukistamiseen, ja tätä ei käsittääkseni saa sen paremmin kyykyllä kuin maastavedoillakaan treenattua, koska kummassakaan ei polvea koukisteta, vaan ojennetaan (kyykky) tai pidetään ojennettuna (SJMV). Eli lyhyttä päätä voidaan treenata vain polvea koukistamlla, ja pitkä pää osallistuu sekä polven koukistukseen, että lantion ojennukseen joten sitä voi treenata vaikkapa SJMV:lla. Korjatkaa joku, mikäli olen käsittänyt väärin!

No ensinnäkin esitin kysymyksen, että "luuleeko", en väittänyt että kukaan luulee. :) Mutta helposti saa sen käsityksen jos puhutaan kapeakatseisesti pelkästään takareisistä. Minusta ei kannata puhua vain "takareisistä" juuri siksi, koska se käsittää käytännössä kaksi eri aluetta, jotka treenautuvat eri liikkeillä. Ja en osaa sanoa miksi reisihauikset menevät kipeäksi maastavedolla, mutta ei kyykyllä. Näin se vain on. Tein leveää kyykkyä noin 7-8 vuotta enkä ikinä saanut sillä reisihauiksia kipeiksi. Ja kapeella tekniikalla nyt ei varsinkaan saa.

ja biohazard: ei mun postaus todellakaan sulle ollut osoitettu.

Olisikohan tässä kyse siitä, kun reisihauksiella on kaksi päätä (short end ja long end tms.), niin noista "lyhyt pää" osallistuu vain polven koukistamiseen, ja tätä ei käsittääkseni saa sen paremmin kyykyllä kuin maastavedoillakaan treenattua, koska kummassakaan ei polvea koukisteta, vaan ojennetaan

No ihan treenikokemuksen perusteella, niin sama lihas mikä menee maastavedolla kipeeksi, tuntuu kipeeltä myös reidenkoukistajalaitteessa. Eipä tuohon sen kummempia tutkimuksia tarvita. Ja niin kun edellisessä postauksessa sanoin, en osaa sanoa mistä tuo johtuu. Mystinen juttu mullekin.

No ihan treenikokemuksen perusteella, niin sama lihas mikä menee maastavedolla kipeeksi, tuntuu kipeeltä myös reidenkoukistajalaitteessa. Eipä tuohon sen kummempia tutkimuksia tarvita. Ja niin kun edellisessä postauksessa sanoin, en osaa sanoa mistä tuo johtuu. Mystinen juttu mullekin.

Sama juttu. Osittain tuostakin syystä jätin jalkapäivän reisikoukistukset kokonaan pois, kun todellakin selkäpäivän 3-4 kovaa sarjaa mavea tekee selvän reisikoukistajista. Ja toisekseen mielestäni kausittain on hyvä jättää eristäviä liikkeitä vähemmälle ja keskittyä vaan raskaisiin kokonaisvaltaisiin. Ja eilen oli kyykyt, tänään istun toimistolla ja kun tässä kokeilen koukistaa jalkaa niin kyllä siellä tuntuu, ei kuitenkaa niin väkevästi kuin maastavetojen jälkeen.

Sama juttu. Osittain tuostakin syystä jätin jalkapäivän reisikoukistukset kokonaan pois, kun todellakin selkäpäivän 3-4 kovaa sarjaa mavea tekee selvän reisikoukistajista.

Mä teenkin reidenkoukistajat aina selkäpäivänä juuri tuon takia. :) Eli mavea ja sen jälkeen reidenkoukistuslaitteeseen.

No ensinnäkin esitin kysymyksen, että "luuleeko", en väittänyt että kukaan luulee. :) Mutta helposti saa sen käsityksen jos puhutaan kapeakatseisesti pelkästään takareisistä. Minusta ei kannata puhua vain "takareisistä" juuri siksi, koska se käsittää käytännössä kaksi eri aluetta, jotka treenautuvat eri liikkeillä. Ja en osaa sanoa miksi reisihauikset menevät kipeäksi maastavedolla, mutta ei kyykyllä. Näin se vain on. Tein leveää kyykkyä noin 7-8 vuotta enkä ikinä saanut sillä reisihauiksia kipeiksi. Ja kapeella tekniikalla nyt ei varsinkaan saa.

ja biohazard: ei mun postaus todellakaan sulle ollut osoitettu.

Ah, sori, tulkitsin postisi hieman väärin :)

Anyway, tuo mitä juuri kirjoitit on periaatteessa se mitä tässä ketjussa olen paljon ihmetellyt: eli minä en myöskään ole saanut millään kokeilemallani kyykkytekniikoilla reisihauiksiani kipeiksi, mutta mavessa (ja siis etenkin SJMV:ssa) juuri reisihauikset kipeytyvät KIVASTI. Eli niin kuin hieman epäilit tuossa aiemmassa postissasi, ehkä jengi puhuu hieman eri asioista nyt. Mutta ainakin reisihauis, eli se takareiden keskimmäinen lihas joka tuntuu "pattina" käteen kun koukistelee polvea, ei mielestäni kyykyllä oikein treenaannu. Enkä oikein tiedä miksi, koska kuten marde84 jo pariin otteeseen on sanonut, kyykyssäkin on lantion ojennus melkoisen keskeisessä osassa suoritusta.

Niin, ja tarkennuksena vielä: minulle on myöskin tuttu tunne se, että SJMV:n jälkeen reiden koukistus (tai tarkemmin polven koukistus?) ottaa samoihin lihaksiin kuin mave. Mutta olen itse miettinyt sitä, että voiko se mavessa lantion ojennuksesta kipeytyvä reisihauiksen osa olla nimenomaan se "pitkä pää", jota tarvitaan myös polven koukistukseen, minkä vuoksi myös polvien koukistukset sattuvat samaan paikkaan. Mikä minua kiinnostaisi tietää on se, treenaantuuko se lyhyt pää mavessa lainkaan, vai pitäisikö sitä treenata kuitenkin polven koukistuksella - vai onko asialla edes käytännössä merkitystä?

Itse mieluiten tekisin pelkkää SJMV:a, koska polven koukistaminen laitteessa tehtynä tuntuu pahalta polvissani (hieman löysyyttä polvessa tai huono välitys laitteessa tms.), mutta en ole ollut ihan varma riittääkö pelkkä mave takareisille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyykyssähän lantion ojennus tulee vahvemmin mukaan vasta, kun reisi on saatu jonkin verran yli vaakatason, vrt. jullen tai sjmv:n polvikulmiin. Siihen asti jerkku täytyy löytyä etureisistä. Myös polvien asento vaikuttaa suuresti, eli kulkevatko alas mennessä eteen (nostossa polvi liikkuu edestä tangon alle) vai pysyykö suht paikallaan eli kyykätään taakse (nostossa lantio liikkuu takaa tangon alle). Taakse varsinkin leveällä kyykätessä lantiokulma suhteessa polvikulmaan on pieni, kun taas (nilkoiltaan) liikkuva kaveri voi kyykätä täyskyykkyyn vaikka selkä pystysuorassa (eli pienellä lantiokulmalla), kunhan vie polvet eteen

Westside Barbellin Louie Simmons (herra joka jotain tietänee kyykkäämisestä) sanoo asiasta mm. näin...

Because all the muscles that squat are located in the back of the body, except the abs, select exercises for the spinal erectors, glutes, and hamstrings, such as back raises, reverse hyper, pull-throughs, sled dragging, and calf/ham/glute raises....

...As in running and jumping, the quads do very little in squatting. So don’t waste too much of your time on quads.

lähde: http://www.westside-barbell.com/articles/

Elikäs "tärkeimmät kyykky-lihakset sijaitsevat vartalon takana, paitsi vatsat... selänojentajat, pakarat, takareidet" (eli ei sisällä etureisiä). Ja "etureidet eivät juurikaan osallistu kyykkäämiseen".

Tässä siis puhutaan VOIMANOSTO -tyylisestä kyykystä, jossa tarkoituksena vain ja ainoastaan nostaa mahdollisimman paljon rautaa. Eli jalat leveällä, jalkaterät ulospäin, työntää polvia ulos, istuu taakse/alas, sääriosa jalasta pysyy koko liikkeen ajan lähes pystysuorassa (=polvi ei liiku lähellekään varvaslinjaa). Tässä kyykky-tyylissä takareidet ovat äärimmäisen tärkeässä roolissa ja etureidet eivät tee juuri mitään. Tällä tekniikalla itse kyykkään ja ainoa lihasryhmä mikä seuraavana päivänä on "kipeä" ovat takareidet. Ei sillä että lihaskipu itsessään mikään mittari olisi yhtään mistään, mutta kertoo kuitenkin siitä, että VN-kyykky on enemmän takareisi- kuin etureisi-liike. (joskaan en lähtisi mitään raskasta perusliikettä pelkästään yhden lihasryhmän liikkeeksi kutsumaan).

Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena on, että minun näkemykseni mukaan pelkkä kyykky kyllä "riittää" ohjelmassa. Mutta edelleen jos takareisiä ajatellaan lihasryhmänä, niin niillä on kaksi tehtävää. Lonkan ojennus JA polven koukistus. Kyllä minä ainakin laittaisin treeniohjelmaan liikkeet jotka ottaa huomioon molemmat eli yksi liike lonkan ojennukselle (kyykky, julle, mave, sjmv) ja yksi liike polven koukistukselle (koukistus istuen, maaten, seisten, ghr).

Ja tässä lainaus voimaharjoittelu sivustolta:

Jalkakyykyn suoritukseen osallistuu ensisijaisesti lonkkanivelen ojentajalihaksista iso pakaralihas (gluteus maximus), lonkkanivelen lähentäjälihakset (adductor ryhmä). Kaksipäiset lonkkaniveltä ojentavat ja polviniveltä koukistavat reiden takaosan (hamstrings ryhmä). Polviniveltä ojentava nelipäinen reisilihas (quadriceps) ja nilkkaniveltä ojentavat kaksoiskantalihas (gastrocnemicus) ja etenkin leveä kantalihas (soleus) joka kuormittuu voimakkaasti täyskyykyssä ja on usein myös nilkan liikelaajuuden rajoittaja.

Ja Tom Paltz on tätä mieltä kyykyn vaikutuksesta...

I’m saying there was a lot of influence to the leg biceps in doing the squat. What I’m getting at is that the strict, Olympic-style squat has been conducive to my total leg development, including the development of my calves and leg biceps. There’s definitely an influence on the leg biceps when you’re squatting, especially at the depth to which I squat, so my butt almost touches the floor, okay? But without even addressing that point, there is some influence to your hamstring muscles as you flex the frontal-thigh muscles, or quadriceps. You can’t bend down without getting some leg biceps involvement.
http://ditillo2.blogspot.com/2008/11/tom-platz-on-squatting.html

...eli kyykky on kaikki mitä täydelliseen jalkalihasten kehitykseen tarvitaan.

Tom_Platz_Legs.jpg

Tiputan tän videon tänne. Auttaa hahmottamaan miten aktivoidaan takareidet kyykätessä/mavettaessa/etuheilautuksissa/tempauksissa jne. Ihan korvaamaton, tosi pikanen keino. Alunperin tuo tehään vaikka stepperilaudalla, että otetaan laudan reunoista kiinni. Se sanooki sen varmaan tuossa, mutta tarkotus on ottaa kiinni ja nostaa persettä/viedä taakse niin paljon kuin saa ilman että vetää käsillä. Sitten kun sen mekaniikan muistaa niin koittaa soveltaa sitä kyykätessä.

Mark rippletits ainakin opettaa samanlaisen drillin mutta tanko selässä.

Mä lupaan oikeesti tarjota koko illan baarissa sille tyypille, joka saa kyykkäämällä reisihauikset kipeeksi. Eli takareidestä se kohta joka on heti polvitaipeen yläpuolella.

The three 'true' hamstrings cross both the hip and the knee joint and are therefore involved in knee flexion and hip extension. http://en.wikipedia.org/wiki/Hamstring

Kuten marde jo viisaasti edellä totesi niin kyseessä on yhdistelmä noista liikkeistä. Vois kelailla et jos on esim. takareidet jostain syystä löysällä sieltä yläpäästä (esim. virheellinen lantion kallistuskulma eteenpäin tai löysät pakaran yläosat, kireät lonkankoukistajat/etureidet, heikot alavatsat) niin eihän se kyykky niihin ota. Sitten siihen kipeytymiseen sieltä alapäästä jullessa ja SJMV:ssa vaikuttanee ainakin akillesjänteen ja pohkeen alaosan kireys ja mahdolliset heikkoudet samaan aikaan pohkeen yläosassa. Hamstringiä voi käyttää karkeasti kahdella tavalla, toinen on niinkuin perinteinen hiihto/SJMV jossa ojennetaan lonkkaa kun polvi on jo suorana ja toinen on polven koukistus (koneessa), jossa lonkka ei liiku mihinkään. Molemmat liikkeet pitäis toimia optimisti erikseen ennenkuin kyykyssä saadaan integraatio toimimaan. Lisäksi tuo leveä haara-asento ja jalkojen uloskierto varmasti ottaa löysät pois takareisistä, valitettavasti se kuitenkin lisää samalla löysyyttä ylä- ja sivuperseeseen käsittääkseni.

Kyllä reisihauiksille kannattaa se sjmv tehdä. Sen verran kunkku liike sille. En sitten tiedä miten toi Hulkin tekemä SSB kyykky tehoaa takareisiin, näyttää ihan normi kyykyltä paitsi että painot roikkuu niskassa ilman kämmeniä.

Suositut

Back
Ylös Bottom