Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No eihän se ihan noin yksselitteisesti taas mene herranjumala. Riippuu ensinnäkin onko omakotitalo vai osake? Kuten aiemmin jopa täälläkin sanottu, taloyhtiöissä rakenteista vastaa yhtiö, ei asukas. Joten jos rakenteissa on vikaa, maksu"mies" on yhtiö kokonaisuudessaan. Entinen asukas voi joutua maksamaan vain, jos on itse tehnyt kylpyhuoneremontin ilmoittamatta taloyhiölle asiasta. Taloyhtiöstä riippuu maksaako yhtiö myös pintamateriaalit (laatat), koska ne joudutaan purkamaan rakenteiden vikojen vuoksi, niin jotkut yhtiöt maksaa kosteusvauriotapauksissa myös ne. Jos yhtiö ei laattoja maksaa, niitä uusi omistaja voi yrittää saada edellisen omistajan maksamaan. Ja se on sitten taasen henkilökohtainen valinta rupeaako laattojen hinnan vuoksi esim. oikeusjuttua nostamaan, jos ei sovintoon päästä ihan keskenään puhumalla.
Itelläni just samantyylinen keissi meneillää, tosin ei kosteusvauriota vaa laatat irtos seinästä:
-Myyjä joutuu remppaa kylppärin samanlaiseen kuntoon kuin oli myytäessä (varmistettu jo muutamilta ihmisiltä).
-Jos olisi rempattu kokonaan, eli kaikki uusiks niin taloyhtiö (tämä riippuu talohtiöstä) niin ois maksannu vesieristykseen saakka, laatat ois myyjä/ite myös jos ois parempaa laattaa laitettu.
-Eli omalla kohalla menny hyvin kun laitetaan vähän erillaista laattaa tohon mistä irronnu niin myyjä maksaa laatat ja makso kosteusmittauksen, tänää tulee illalla myyjä ja laatottaja vetäseen laatat, kaikki kulut myyjä ite maksaa koska menee sen piikkiin.

Niin tosiaan, jos on kosteusvaurio ja voidaan osoittaa että se on tullu taloyhtiöön kuuluvista rakenteista, putkisto tms niin sillonha se menee taloyhtiön piikkiin, pitäis mennä kokonaisuudessaan.

tosiaan, ei kannattais kyl kirjotella ennenku vähä ajattelee :D, hyvä että korjailit.
 
Voiko koolausten päällä käyttää lastulevyä, jonka paksuus on 15mm? Pattinkien väli 40cm. Tähän päälle sitten olisi tarkoitus laittaa parketti (paksuus 14mm). Eli kestääkö vai ei? Vanha lastulevy on muistaakseni n 20mm. Syy tähän olisi se, että saisi lattian paremmin tasoon eteisen/olohuoneen kanssa, koska nyt lattiassa on muovimatto ja 22mm lattialastulevy+parketti nostaisi sen mielestäni liian ylös.
 
vähän on ohut tuo 15mm omasta mielestäni, voipi jäähä notkolle... yleensähän käytetään esim. latti-wilhelmiä joka on kuitenkin sen 27mm vahvaa...
 
Oon laittamassa laminaattilattiaa ja mietin, että onko tapana laittaa koko keittiön alalle ennen keittiön asennusta? Eli siis keittiökalusteet muovisine jalkoineen tulis laminaatin päälle. Tässäkin voinee varmaan tehdä joko tai, mutta onko kellään fiksuja pointteja ton suhteen? Viimeksi laatotin kettiön lattian, niin asia oli selvä, mutta nyt aloin miettimään..
 
Oon laittamassa laminaattilattiaa ja mietin, että onko tapana laittaa koko keittiön alalle ennen keittiön asennusta? Eli siis keittiökalusteet muovisine jalkoineen tulis laminaatin päälle. Tässäkin voinee varmaan tehdä joko tai, mutta onko kellään fiksuja pointteja ton suhteen? Viimeksi laatotin kettiön lattian, niin asia oli selvä, mutta nyt aloin miettimään..

Se on juurikin joko tai :) Perhepiirissä lattia-alan ammattilaisia ja näissä tapauksissa tehdään oikeastaan niin että jos kalusteita ei vielä ole paikallaan niin vedetään lattia kokonaan yli ja jos taasen kalustemies on kerinnyt/pysynyt edellä niin lattia stopataan sokkeliin liikkumavaralla tottakai.
 
Voiko koolausten päällä käyttää lastulevyä, jonka paksuus on 15mm? Pattinkien väli 40cm. Tähän päälle sitten olisi tarkoitus laittaa parketti (paksuus 14mm). Eli kestääkö vai ei? Vanha lastulevy on muistaakseni n 20mm. Syy tähän olisi se, että saisi lattian paremmin tasoon eteisen/olohuoneen kanssa, koska nyt lattiassa on muovimatto ja 22mm lattialastulevy+parketti nostaisi sen mielestäni liian ylös.
Pitäs melkeen lyödä alle laudoitus 10cm välillä. sitten kestääs. Kipsilevystä kun tehdään lattia käytetään samaa väliä. Tosin se tehdään kahdella tai kolmella kerroksella riippuen lämmitysmuodosta. Mutta tämä nostaa lattiaa vielä sen 10mm.
 
Oon laittamassa laminaattilattiaa ja mietin, että onko tapana laittaa koko keittiön alalle ennen keittiön asennusta? Eli siis keittiökalusteet muovisine jalkoineen tulis laminaatin päälle. Tässäkin voinee varmaan tehdä joko tai, mutta onko kellään fiksuja pointteja ton suhteen? Viimeksi laatotin kettiön lattian, niin asia oli selvä, mutta nyt aloin miettimään..
Laminaatin päälle ei saa asentaa kiinteitä kalusteita, maahantuoja irtisanoo takuun mikäli ongelmia ilmenee.
 
Paljonko tuommoinen laminaatin asentaminen muovimaton päälle 4mm solumuovilla ja kosteussululla eristäisi askelääntä ja ilmaääntä lisäksi verrattuna pelkkään muovimattoon?

Maalailin tuossa kämpän just kokonaan ja funtsin, että laittaisko sitä vielä laminaatitkin, jos sillä kenties vähentäisi lisää naapureille kuuluvaa meteliä.
 
Saako normaaliin omakotitaloon pistettyä lankkulattian? Mitäs jos on lattialämmitys, toimiiko tuo niin kun joutuu ehkä jotain koolauksia pistämään väliin? Vai miten toi asennetaan?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jaaha, no nyt on riviarinmötkylä ostettu ja seuraavana vuorossa remontin suunnittelu. Tässä muutama perustason kyssäri:

1. Alunperin oli tarkoitus silpasta pois vihreällä merkitty seinä mutta kotona "hallitus" päätti toisin ja nyt lähteekin tuo punaisella merkitty. Asunnossa on kauttaaltaan paneelikatto jossa päällä mikälie vaaleansävyinen lakka.

- kun seinä on kaadettu niin mikä olisi fiksuin tapa peittää katossa oleva L-kirjaimen muotoinen rako? Peitelista päälle?

- tarkoitus olisi maalata katto kokonaisuudessaan valkoiseksi. Mitenkähän mahtaa olla maalin tarttumisen suhteen kun jonkinlainen lakka siinä näyttäisi olevan jo päällä?

attachment.php


2. Kun seinä on kaadettu on tarkoitus vetää laminaattiparketti tähän laajennettuun oliohuoneeseen. Olohuoneessa on itessään puuparketti pohjalla ja pienemmässä huoneessa muovimatto. Korkeuseroa näillä taitaa olla jotain vajaasentin luokkaa jos en väärin muista, joten millä tuo olisi hyvä tasoittaa ennen parketin asennusta?

3. Ikean-keittiö toimii meitsille ja hallitukselle ainakin kaappien jne. osalta. Miten mahtaa olla noiden kodinkoneiden (tiskikone, liesi, yms.) osalta mitä näyttävät kauppaavan noissa mukana? Eivät varmaankaan mitään testivoittajia mutta ei toisaalta sellaisille olekaan tarvetta. Kunhan pelittävät ja ajavat asiansa eivätkä leviä ensimmäisen viikon jälkeen.
 

Liitteet

  • pohja.webp
    pohja.webp
    27,8 KB · Katsottu: 3 097
Saako normaaliin omakotitaloon pistettyä lankkulattian? Mitäs jos on lattialämmitys, toimiiko tuo niin kun joutuu ehkä jotain koolauksia pistämään väliin? Vai miten toi asennetaan?

Miksi ei voisi laittaa? Asennus koolauksen päälle tai uivana. Lattialämmityksen kanssa lankkulattia ei vissiin kovin tehokas systeemi, koska puu ei siirrä eikä varaa lämpöä kovin hyvin.
 
Jaaha, no nyt on riviarinmötkylä ostettu ja seuraavana vuorossa remontin suunnittelu. Tässä muutama perustason kyssäri:
Onnittelut!

1. uusi katto vaikka mdf-paneelista. Pistätte uuden lattiankin, katto on paljon nopeampi ja halvempikin pistää. Ei kaada budjettia. Eikä lopputulos näytä askarteluvajalta. Nostaa myös asunnon arvoa. Jos entinen katto on kauttaaltaan puupaneelia, voi sen mdf:n nitoa siihen päälle, eikä seinästä syntyvä rako haittaa mitään alla.
2. Mikä korkeusero? Entiset lattiat alta ehdottomasti pois ja uudet tilalle. Ei siellä korkeuseroja ole sitten. Jos jätätte entiset alle niin ovet eivät esim. enää aukea tai ainakin viistävät lattiaa auetessaan.
3. Ikean rojut ovat ihan laatua. Itse en edes kilpailuta kunhan tämä on ajankohtaista vaan ostan kaiken Ikealta (sielläkin voi sitten tinkiä). Ikea on ainoa kauppa joka myöntää kaikille koneilleen oletuksena ja "ilmaiseksi" 5 vuoden takuun. Ikean koneet ovat myös markkinoiden monipuolisimpia hintaluokassaan, esim. höyryuuni.
4. Siirrätte samalla sitten tuon pikkumakkarin ja uuden olkkarin välistä seinää, tuolta vessan takaa siten että se tulee tasaiseksi olkkarin puolelta ja upotatte kaapistot sitten siihen syntyvään rakoseen. Irtokaapit pois ja tilaa tulee roimasti lisää.
 
Lattialämmityksen kanssa lankkulattia ei vissiin kovin tehokas systeemi, koska puu ei siirrä eikä varaa lämpöä kovin hyvin.
No tuo vastasikin kysymykseeni riittävästi. = ei hyvä.
 
Lattialämmitys ei tosiaankaan toimi tavallisen laudan kanssa, ja vielä vähemmän, jos lämpenevän lattian ja puun välissä on ilmaa. Siis uiva lattia on ainoa järkevä ratkaisu. Lisäksi kannattaa etsiä lattialämmitystä varten suunnitellut parkettivaihtoehdot, koska massiivipuu on toivottoman huono johtamaan lämpöä.
 
Lattialämmitys ei tosiaankaan toimi tavallisen laudan kanssa, ja vielä vähemmän, jos lämpenevän lattian ja puun välissä on ilmaa. Siis uiva lattia on ainoa järkevä ratkaisu. Lisäksi kannattaa etsiä lattialämmitystä varten suunnitellut parkettivaihtoehdot, koska massiivipuu on toivottoman huono johtamaan lämpöä.
Joo, onkos moisia erikoisparketteja? Kämppään on kyllä suunniteltu pitkältä osin kivilattia, eli laatta. Mutta mikäs olisi hyvä vaihtoehto parketille? Parketin kannattaisi ilmeisesti olla liimattavaa laatua oleva?
 
BTW, fiksasin sen induktiolieden reunan Rubsonin paikkaepoksilla. Väri oli harmaa. Teippi alle, massa päälle. Kovettui yhden vuorokauden, sitten veistelin ja hioin ylimääräiset pois ja lopulta laitoin mustaa tussia päälle. Kuvan unohdin ottaa, mutta ei se kovin pahasti näy, jos lainkaan. Anoppi oli eilen siinä hellan vieressä, kun laiteltiin astioita ja ruokailuvälineitä paikoilleen, eikä hänenkään haukankatseensa sitä nähnyt, joten vierastesti on läpäisty.
 
Joo, onkos moisia erikoisparketteja? Kämppään on kyllä suunniteltu pitkältä osin kivilattia, eli laatta. Mutta mikäs olisi hyvä vaihtoehto parketille?

Käsittääkseni on, tai ainakin parkettikaupoissa täälläpäin suosittelevat joitain parketteja enemmän kuin toisia. Noin kaksisenttinen parketti, jossa alla on vaneria tai vastaavaa ja sitten puolen sentin pala varsinaista puuta, on parempi kuin massiivinen, koska se vaneri tai vastaava vähentää parketin lämmön ja kosteuden mukana elämistä ja johtaa paremmin lämpöä. Puu ei tosin lämpöä pahemmin varaa, joten se ei niin energiataloudellinen vaihtoehto lattialämmitykseen tosiaankaan ole.

Itse olisin halunnut kokonaan hiotun betonilattian koko asuntoon - ihanan lämmin talvella kun lattia lämpenee, ja muutenkin energiatehokas, koska varaa hyvin - mutta totesimme, että täällä ei ole tarvittavaa osaamista emmekä lopulta halunneet ihan niin teollista ja raaka yleisilmettä asuntoon. Yhdellä ystävällä on lattialämmitys ja betoni, mutta sen kävivät tekemässä englannista saakka...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom