Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
pienempiä perhekokoja on koko ajan enemmin, joten tilavat asunnot tekevät kauppaa varmasti jatkossakin vaikka huoneluku olisikin pienempi. joku tossa jo sanoikin, että neliöhinta aika pitkälti sen hinnan määrää, eikä huoneluku. Itse asuntoja hakiessani olen päinvastoin katsonut aina miten saa tilan tuntua enemmin ja olohuone-keittiötä suuremmaksi.

kyllä ainakin itseäni ahistaa sellaiset pienet loukut, joissa huoneita vaikka enemminkin mutta avaruutta ei yhtään. siinä olohuone-keittiö sektorilla sitä yleensä liikutaan, joten ne kun toimivat yhdessä hyvin ja ovat avonaisia tilaratkaisuja niin hyvältä näyttää. no makuaisoita...

Vedeneristyksestä, pitääkö saunaan menevän oven yläpuolella olla vedeneristys, kun siitä on matkaa suihkuun n. 1,5m?
Aloin korjaamaan laattojen saumaa, ja näyttäis kuin siinä olisi pelkkä lecaharkko, eikä mitään kosteuseristettä...

Vedeneristyksestä, pitääkö saunaan menevän oven yläpuolella olla vedeneristys, kun siitä on matkaa suihkuun n. 1,5m?
Aloin korjaamaan laattojen saumaa, ja näyttäis kuin siinä olisi pelkkä lecaharkko, eikä mitään kosteuseristettä...

kyllä nykystandardien mukaan pitää koko kylpyhuone olla vesieristetty. jos kylppäri rakennettu esim. -90 luvun alussa niin silloin ei vielä sitä vaadittu. turhaan siitä kuitenkaan stressaat kun ei sinne vesi tule ja ei pelkoa kosteusvauriosta.

kyllä nykystandardien mukaan pitää koko kylpyhuone olla vesieristetty. jos kylppäri rakennettu esim. -90 luvun alussa niin silloin ei vielä sitä vaadittu. turhaan siitä kuitenkaan stressaat kun ei sinne vesi tule ja ei pelkoa kosteusvauriosta.

Kyllä tuo on ihan 2000-luvun puolella rakennettu... Otin saunan oven karmilistat pois, ja näyttäisi ainakin seinällä olevan vedeneristeet levitetty oven korkeudelta, mutta yläpuolelta vain jätetty laittamatta...
Eipä tuosta kosteus pääse iskemään, mutta herättää kysymyksiä, että missäs muualla on säästelty...

Kyllä tuo on ihan 2000-luvun puolella rakennettu... Otin saunan oven karmilistat pois, ja näyttäisi ainakin seinällä olevan vedeneristeet levitetty oven korkeudelta, mutta yläpuolelta vain jätetty laittamatta...
Eipä tuosta kosteus pääse iskemään, mutta herättää kysymyksiä, että missäs muualla on säästelty...
Toi on just tota kun naapuri tuntee yhden Ranen kuka on kuulemma hyvä remppaamaan.

Toi on just tota kun naapuri tuntee yhden Ranen kuka on kuulemma hyvä remppaamaan.

Ei tässä varmaan oo siitäkään kiinni, kun on kuitenkin rakennusliikkeen rakentama talo, mihin ei ole tehty kylpyhuonerempaa rakentamisen jälkeen...

Pitäisköhän tuosta ruveta mussuttamaan, eikös niillä ole kuitenkin se 10 vuotta vastuuta rakennetuista taloista? Kyseessähän on siis paritalon puolikas, joten jos alkaa korjaamaan ja laittaa taloyhtiön piikkiin, niin lasku tulee omille reisille..

Ei tässä varmaan oo siitäkään kiinni, kun on kuitenkin rakennusliikkeen rakentama talo, mihin ei ole tehty kylpyhuonerempaa rakentamisen jälkeen...

Pitäisköhän tuosta ruveta mussuttamaan, eikös niillä ole kuitenkin se 10 vuotta vastuuta rakennetuista taloista? Kyseessähän on siis paritalon puolikas, joten jos alkaa korjaamaan ja laittaa taloyhtiön piikkiin, niin lasku tulee omille reisille..
Mikäs rakennusliike on kyseessä? Skanskako? :hyvä:

Onko kellään heittää arvioita paljonko tulee maksamaan jos vaihdattaa ammattilaisella silikonit pieneen kylppäriin? Entäpä laminaatin laitto 30neliölle?

Laitoin kyselyä neljään eri firmaan täällä Oulun seudulla, mutta ne on hemmetin nihkeitä antamaan arvioita. Mä en halua joka ikisestä firmasta tyyppiä käymään täällä ja antamaan edelleen hyvin epämääräisiä arvioita. Miksi se on niin vaikeaa? Jos mitään ylimääräistä puuhaa/ylläreitä ei tuu niin ei kai se voi olla niin mahdotonta antaa hinta-arviota?

Kavereista löytyis just näitä "voin mää ne tulla laittamaan/vaihtamaan", mutta niiden kätten jälki on niin paskaa etten sellaista tänne halua ja kun itse en osaa niin ennemmin palkkaan ammattilaisen kun poltan rahaa siihen, että sössin itse hommat kerta toisensa jälkeen..

Onko kellään heittää arvioita paljonko tulee maksamaan jos vaihdattaa ammattilaisella silikonit pieneen kylppäriin?

Kavereista löytyis just näitä "voin mää ne tulla laittamaan/vaihtamaan", mutta niiden kätten jälki on niin paskaa etten sellaista tänne halua ja kun itse en osaa niin ennemmin palkkaan ammattilaisen

Elä sitten pety, jos rahalla maksettu "ammattilainen" laittaa nuo silikonit huonommin, kuin kaverisi tekisi kännissä. Nyt kun on sivusta katsellut kavereiden kämppien remonttijälkeä isojen firmojen "ammattilaisten" ja amatöörien osalta, niin tekee kyllä mieli tehdä kaikki viimeistelyhommat itse vaikka olenkin tumpelo it-konsultti.

Tässä pari esimerkkiä kavereiden kämpistä:
1. Keittiön silikonit vedetty juosten sinne tänne aivan uudiskohteen keittiössä.
2. 20v. kokemuksen omaava maalari painanut telaa voimiensa takaa kun maalasi kaverin seinää. Tuli muuten tasaista jälkeä:)
3. Parkettifirma laittoi lattian uusiksi ja joka välistä puuttuu liikuntavara. Parketti lainehtii sopivilla keleillä.
jne jne...

kyllä jos vähänkään on timpurin vikaa ja vielä jos löytyy joku tuttu/kaveri joka voi vähän neuvoa alulle sitä hommaa niin kannattaa laittaa ite, säästyy joku huntti työpalkoissa (30neliöö laminaattia, riippuen vähän tilasta joku 3h-6h) ja jälki on todennäköisesti parempaa ku kuin jonkun remonttifirman tekemänä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kyllä jos vähänkään on timpurin vikaa ja vielä jos löytyy joku tuttu/kaveri joka voi vähän neuvoa alulle sitä hommaa niin kannattaa laittaa ite, säästyy joku huntti työpalkoissa (30neliöö laminaattia, riippuen vähän tilasta joku 3h-6h) ja jälki on todennäköisesti parempaa ku kuin jonkun remonttifirman tekemänä...
Laminaatin laitto on sen verran helppoa, että jopa allekirjoittanutkin on osannut laittaa kahteen kämppään laminaatit. Päivät istun koneella ja peukku on todellakin keskellä kämmentä, eli perusnörtti. Alussa aikaa saattaa mennä hieman enemmän kuin ammattilaisilta, mutta aika nopsaan sen oppii.

Kyllähän se niin on, että ammattilaiset tekee hommat urakkana, jolloin kaikki ylimääräinen työhön käytetty aika on pois omasta kukkarosta. En mä ainakaan yrittäjänä/toiminimellä(kuten moni alalla toimii) väkertäisi laminaatin päätyreunaa sen yhden millin takia suoraan, jos se kuitenkin jää listan alle piiloon, eli loppupeleissä asiakas ei huomaisi eroa. Toki laadun tulee olla järkevällä tasolla, jos mielii vastaavia hommia tulevaisuudessa.

Silikonin laitto on kans aika helppoa hommaa, ehkä joutuu ottamaan vähän tuntumaa harjoituskulmaukseen ennen oikeata kohdetta. Netistä muutama video ohjeistuksena ja antaa palaa vaan. :)

Tuntitöinä jos hommaat remonttiapua, niin siinä tapauksessa voitte kahdestaan katsoa ajan kanssa kaikki nurkat ja reunat millintarkkaan. Jotkut haluavat vain säästää joka asiassa, tehdä hommat itse ja oppia siinä samalla. Jotkut haluavat taas teettää työt muualla ja käyttää ajan muuten omaksi hyödykseen. Elämä on valintoja täynnä.

edit. Fabiota kompaten, "ammattilaisten" kirjo on todella värikästä. Uusia kämppiä katellessa, joitain yksityiskohtia sai katsella sormien välistä ettei alkanut myyjän puolesta hävettämään. Tommoset pikkujutut antaa halvan vaikutelman: hommat pusketaan kiireellä ja kaikesta säästetään.

Osaako kukaan neuvoa kuka valmistaja tekisi kylpyammeita, jotka sopivat suihkun alle. Tarvitsisi siis olla tasainen alue suihkun alla ja ammeeseen pitäisi päästä kohtuullisen helposti.

Mikä noista ammemateriaaleista on "paras"? Emali, valumarmori?

Ehkä mä haen myös sitä ettei mulla olisi mitään ongelmia valittaa palkatun ammattilaisen jäljestä kun taas ystävyyssuhde vois olla koetuksella kun pyytäis tekemään jonkun kohdan uudelleen ja kunnolla. Ei mun taidoilla laminaatin laitosta selviä alle viikon. Itseni tuntien pinna kiristyis jo eka mittausten aikana kun tuo takka pitää ottaa huomioon. Ja just noita "pari milliä/puoli senttiä sinne tänne, oho onhan se ehkä vähän vinossa jos tarkkaan katsoo" mä en tänne halua. Samoin suttuisia silikoneja olen nähnyt ihan tarpeeksi. Mulla ei ole hermoja eikä käden tarkkuutta niin edelleen osaako joku antaa hinta-arviota? Oikohan joku vuokra-aviomies plalvelu" tms. vaihtoehto? nehän myös tekee noita kodin askareita, mutta en tiedä tulisko yhtään halvemmaksi. Minua kyllä huvittaa tuo vuokra-aviomies (muistaako joku mikä se oikeasti on?) nimitys, koska olen nähnyt aika monta aviomiestä, jotka, käsittämätöntä kyllä, ovat vielä huonompia remppahommissa kuin minä.
Aikanaan kun tästä kämpästä piti maalata seinä ja takka niin jos ystäväni ei olisi ollut ammattilaien olisin sellaisen muualta palkannut (ja ihan varmasti reklamoinut jos jälki ei olisi kelvannut). Maalasin itse eteisen (useasti kun olen siis ihan käsi) ja jos joskus tän asunnon myyn niin ammattilainen saa maalata vielä kertaalleen.

Saunan ilmanvaihtoa täytyisi parannella, tällä hetkellä saunassa ei ole mitään tulo- tai poistoputkia, en tiedä miten homma on pelannut mutta happi sieltä loppuu. Saunahan on sähkölämmitteinen kooltaan noin 6m3, kiuas on ovi seinällä ja lauteet sitä vastapäätä ulkoseinällä. Oven vieressä oleva seinä on myös ulkoseinä ja siinä on ikkuna, toinen päätyseinä eli kiukaan viereisen seinän takana on varasto. Kovasti olen koittanut hakea tietoa että miten tuon ilmanvaihdon toteuttaisi. Tuloilma kiukaan yläpuolelle seinälle ja poisto lauteiden alta puhaltimella vai tekeekö poiston pesuhuoneen kautta jossa olisi putki valmiina ja siihen puhallin? Vai jotain aivan muuta?:)

Mitäs tuota kaveri tuossa puhui, että esim. kylpyhuoneen kosteusvaurioissa entinen asukas olisi vastuussa 2v muuton jälkeenkin joidenkin remonttien kustannuksista. Eli ovat muuttaneet reilu vuosi sitten asunnosta pois ja nykyinen asukas löytänyt kostausvaurioita ja ilmeisesti olisivat joutumassa maksumiehiksi. Pitääkö tällänen paikkansa?

Mitäs tuota kaveri tuossa puhui, että esim. kylpyhuoneen kosteusvaurioissa entinen asukas olisi vastuussa 2v muuton jälkeenkin joidenkin remonttien kustannuksista. Eli ovat muuttaneet reilu vuosi sitten asunnosta pois ja nykyinen asukas löytänyt kostausvaurioita ja ilmeisesti olisivat joutumassa maksumiehiksi. Pitääkö tällänen paikkansa?
Jos ihan omistus niin kyllä ovat vielä vastuussa, kaverisi joutuu maksumieheksi.

Käytetyn asunnon kaupassa myyjä vastaa mahdollisista piilevistä vioista kahteen vuoteen asti. Kiinteistöjen kohdalla vastuu on pidempi, viisi vuotta.

Tähän asuntoon oli tehty se pintakosteusmittaus (jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä) ja entinen omistaja oli maksanut siitä 300 euroa ja tämä siis Oulussa. Jos joskus olen ostamassa asuntoa/myymässä tätä, niin teetän kunnollisen mittauksen ja siinä hinnat alkaa nousta ylli 500 euron.

Jos ihan omistus niin kyllä ovat vielä vastuussa, kaverisi joutuu maksumieheksi.

No eihän se ihan noin yksselitteisesti taas mene herranjumala. Riippuu ensinnäkin onko omakotitalo vai osake? Kuten aiemmin jopa täälläkin sanottu, taloyhtiöissä rakenteista vastaa yhtiö, ei asukas. Joten jos rakenteissa on vikaa, maksu"mies" on yhtiö kokonaisuudessaan. Entinen asukas voi joutua maksamaan vain, jos on itse tehnyt kylpyhuoneremontin ilmoittamatta taloyhiölle asiasta. Taloyhtiöstä riippuu maksaako yhtiö myös pintamateriaalit (laatat), koska ne joudutaan purkamaan rakenteiden vikojen vuoksi, niin jotkut yhtiöt maksaa kosteusvauriotapauksissa myös ne. Jos yhtiö ei laattoja maksaa, niitä uusi omistaja voi yrittää saada edellisen omistajan maksamaan. Ja se on sitten taasen henkilökohtainen valinta rupeaako laattojen hinnan vuoksi esim. oikeusjuttua nostamaan, jos ei sovintoon päästä ihan keskenään puhumalla.

Ja mitä tulee kosteusmittauksiin. Pintamittaukset on juurikin 200-300 € lähettyvillä. Mutta pintamittaus taasen ei kerro mistään yhtään mitään. Jos suihkussa ei ole käyty muutamaan päivään saattaa mittari näyttää kuivaa, vaikka avattaessa rakenteet oisi ihan märät (kuten miulla oli tässä). Jos taasen teetetään kunnollisia kosteus/homekartoituksia, missä otetaan rakenteista näytteitä, niin hinnat on siellä parin tonnin tietämillä (etelässä varmaan kalliimpaakin). Tietysti jos tutkitaan vaan kylppäriä, ei koko taloa, niin sitten toki halvempaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom