Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt, kun sulla vessan sattumat menee uusia putkia pitkin, ei sulla oo valuraudassa laahaavaa muu ku keittiön rasvat... Ja ne jämähtää muoviputkiinki, jos niitä sinne ruukaa kaataa. Jos kaikki nuo rautalinjat vetää hyvin, käytä menemään vaan. Ainoa vanhan valuraudan merkittävä oire on ruostumisen aiheuttama karheus, joka pysäyttää kakan ja paperin, ja tekee sitte tukon.

Pistesyöpymiä voi tulla, ja sieltä vuotaa hieman vesiä pohjatäyttöön, kuinka vaarallista se sitte on, siitä voi olla montaa mieltä. Nuin vanha talo on varmaan tehty hyvään rakennuspaikkaan hyville vettä läpäiseville maille. Eikä ne pikkuvuodot näy kuvauksessa.

Voihan ne kuvauttaa, jos haluaa, mutten lähtis maksamaan siitä, jos ne vetää ok.

Itelle uusin vasta pienen pätkän valurautaa muoville, ihan vain sen takia, ku piti tehä muutoksia. Pois puretut osat ois menny vielä varmaan toiset 50 vuotta ihan ok.

Muoks, eiku, kirjoitit että ne kuvattiin, ja todettiin valuraudaksi, miks ne pitäs uudelleen kuvata?

Eli ei välttämättä kannata öitä valvoa tämän asian kanssa.
Kuvasin siis itse, mutta en osannut kuntoa arvioida vaan totesin ne valuraudaksi. Täytyy vaan olla tarkkana, ettei viemäriin pääse turhia ruoan jämiä ja toivoa, että pelittäisivät seuraavaan kylppäriremonttiin 😊 Kiitos sinulle vastauksestasi!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
@Electric Patrol

Ei se "laahaava" tavara mikään ongelma ole. Ennemmin ehkä kaikki, missä kiinteää tai sitä rasvaa. Eli käytännössä kaikki vesi, mitä ihminen asunnostaan poistaa. Ihostakin kun irtoaa rasvaa.

Eli onko kaikki asumishommat yläkerrassa ja siellä sitten jo valurautaa, samoin pystyviemärit valurautaa? Missä sitä muovia nyt on?

Valurautaputki viemärinä yleensä menee tukkoon koska on ruostunut karheeksi. Ajansaatossa sieltä ruostuu sellaisia lastuja ja ne tukkii entistä enemmän.

Ompa niitä vaihdettu pätkä valurautaa useampi pois senkin takia, että kylkeen tullut jännityshalkeamia pituudelta 1-2 metriä.

Ennemminkin ratkaisee se, missä ne putket menee jotka valurautaa. Haittaako vuoto ja jos haittaa, tuleeko se ilmi ennen isoa vahinkoa.
 
@Electric Patrol

Ei se "laahaava" tavara mikään ongelma ole. Ennemmin ehkä kaikki, missä kiinteää tai sitä rasvaa. Eli käytännössä kaikki vesi, mitä ihminen asunnostaan poistaa. Ihostakin kun irtoaa rasvaa.

Eli onko kaikki asumishommat yläkerrassa ja siellä sitten jo valurautaa, samoin pystyviemärit valurautaa? Missä sitä muovia nyt on?

Valurautaputki viemärinä yleensä menee tukkoon koska on ruostunut karheeksi. Ajansaatossa sieltä ruostuu sellaisia lastuja ja ne tukkii entistä enemmän.

Ompa niitä vaihdettu pätkä valurautaa useampi pois senkin takia, että kylkeen tullut jännityshalkeamia pituudelta 1-2 metriä.

Ennemminkin ratkaisee se, missä ne putket menee jotka valurautaa. Haittaako vuoto ja jos haittaa, tuleeko se ilmi ennen isoa vahinkoa.

Ulko-oven kohdalta menee talon alle betoniputki. Ulko-ovelta sisään katsottuna suoraan edessä, eteisen vastakkaisessa kulmassa (matkaa 3 metriä) nousee valurautainen 100mm korvausilmaputki ja se kulkee toisen kerroksen läpi koteloituna ( näkyvissä siis alakerran eteisessä) katolle ja sieltä läpi harjalle. Yläkerrasta ei putkeen ole liitettynä viemäreitä. Kun ulko-ovesta tulee sisään, on vasemmalla puolella kylpyhuone, sauna ja khh, joiden lattiakaivo on tuotu muoviputkella viemärikuvaukseen perustuvan arvioni mukaan eteiseen. Keittiön lavuaarilta tulee valurauta myös eteiseen ja matkaa n. 2m.
Kodinhoitohuoneen lavuaari on heti toisella puolella seinää kun katsoo siitä kohtaa, missä valurauta nousee eteisen lattiasta ylös.
Näin ollen voisi sanoa, että valurautaa on max. 5m eteisen ja khh lattian alla ( oletan putken kulkevan keittiöön khh lattian alla koska siinä paksumpi valuu). Matkaan vaikuttaa myös se, etten tiedä kuinka pitkälle betoniputki menee talon alla ennen kuin muuttuu valuraudaksi.
Wct menevät omana linjana uudelle kaivolle muovina.
 
Ulko-oven kohdalta menee talon alle betoniputki. Ulko-ovelta sisään katsottuna suoraan edessä, eteisen vastakkaisessa kulmassa (matkaa 3 metriä) nousee valurautainen 100mm korvausilmaputki ja se kulkee toisen kerroksen läpi koteloituna ( näkyvissä siis alakerran eteisessä) katolle ja sieltä läpi harjalle. Yläkerrasta ei putkeen ole liitettynä viemäreitä. Kun ulko-ovesta tulee sisään, on vasemmalla puolella kylpyhuone, sauna ja khh, joiden lattiakaivo on tuotu muoviputkella viemärikuvaukseen perustuvan arvioni mukaan eteiseen. Keittiön lavuaarilta tulee valurauta myös eteiseen ja matkaa n. 2m.
Kodinhoitohuoneen lavuaari on heti toisella puolella seinää kun katsoo siitä kohtaa, missä valurauta nousee eteisen lattiasta ylös.
Näin ollen voisi sanoa, että valurautaa on max. 5m eteisen ja khh lattian alla ( oletan putken kulkevan keittiöön khh lattian alla koska siinä paksumpi valuu). Matkaan vaikuttaa myös se, etten tiedä kuinka pitkälle betoniputki menee talon alla ennen kuin muuttuu valuraudaksi.
Wct menevät omana linjana uudelle kaivolle muovina.
Yläkerran osalta ei tarvinne huolestua. Se viemärin tuuletuskin kyllä ruostuu sisältä ja lastuuntuu, mutta jos ei muuta käyttöä ole, niin ei ole mitään hätää.

Alakerran osalta sitten pitkää pätkää ei löydykään. Riippuu miten alakerran lattia on toteutettu ja missä valurauta kulkee. Jos purussa, niin se vähän ikävempi. Mutta jos maata alla, niin pahaa vahinkoa ei ymmärrettävästi pääse syntyyn pahankaan halkeaman sattuessa. Eli riippuu missä materiaalissa putki kulkee. Paljoahan sitä ei ole, onneksi.
 
Kertokaas tymälle kuinka paljon painoa tuommoinen sarana kestää?

En löytänyt spekseistä moista tietoa.


sarana.jpg
 
Rintamamiestalon lattia on epätasainen. Rakenteesta sen verran tiedän, että muovimatto jonka alla jokin levy liimattu vanhan lankkulattian päälle. Ideaali olisi tietty kaivaa vanha lankku esiin ja kunnostaa, mutta jos helpolla haluaa päästä niin miten käytännössä lattia saadaan tasaiseksi?
 
Kyllä mä nyt jo alan uskoa, että onpa hyvä! :)

Mutta kuten sanottua, toi putkihomma tossa on enemmän viikseen mennyt. Ja käytännössä monet noista komponenteista on käännettäviä ja nostetttavia/laskettavia eli toi on kyllä mahdollista laittaa "oikeinkin".

Käytiin valkopipon kanssa keskustelu ja kysein, etteikö hajulukkoa voi kääntää vajaan puoli kierrosta. Hän sanoi, ettei voi, koska haitariputki menee väärään paikkaan.

Olin ymmälläni - valkopipo sentään.

Silmämääräisesti roskalaatikon ja seinän välissä oli tilaa. Otin mitan käteen, 11 cm. Irrotin putken, käänsin, vielä jäi sentti tilaa. Sähkäri tuli, veti tyhjät pois ja nosti pistorasian.

Sinänsä ihmeellistä, että yksinkertaisista asioista pitää aina kinata, eikä kukaan ota vastuuta tekemästään työstä, vaan ensin syytetään osapuolta, joka ei ole paikalla.

Sähkärin ensin kieltäytyi siirtämään ledivalonauhan muuntajaa kaapin sisälle, kuten rakennuspiirustuksessa/tilauksessa oli. Hän sanoi, että se on Keittiömaailman muuntaja ja ettei hän pysty johtoa muutajasta irrottamaan. Ihmettin, ettei sähkömies pysty tekemään sähkötyötä. Sanoin, että mitä jos katsottaisiin sitä kytkentää, joka olikin RJ-tyyppinen. Sitten sähkäri myöntyi kaapelin irrottamaan ja kytkemään uudelleen. :) Mutta perusidea on se, ettei edes katsota ja sanotaan, että se on jonkun muun vastuulla.

IMG_1916.JPG
 
Kertokaas tymälle kuinka paljon painoa tuommoinen sarana kestää?

En löytänyt spekseistä moista tietoa.


katso liitettä 219370

Spekseistä en tiedä, mutta mulla ainakin on repsahtanut lastulevystä irti tuollainen sarana pienessä jääkaapin yläpuolisessa kaapinovessa. Repii hienosti lastulevyn pinnan mukanaan. Väittäisin siis että jo kiinnityslevy on lastulevy, niin se hajoaa kyllä ennen saranaa. Jos on isompi ovi, niin laittaisin kyllä noita kolme jakamaan painoa.
 
Rintamamiestalon lattia on epätasainen. Rakenteesta sen verran tiedän, että muovimatto jonka alla jokin levy liimattu vanhan lankkulattian päälle. Ideaali olisi tietty kaivaa vanha lankku esiin ja kunnostaa, mutta jos helpolla haluaa päästä niin miten käytännössä lattia saadaan tasaiseksi?
Yhden rintsikan yläkerran lattian oikaissut ja en kyllä mitään muuta järkevää siihen keksinyt kuin ottaa koko vanha lautalattia veks ja koolaamalla oikaisu. Ei taida oikein mitään pikatietä onneen tuossa olla, toki sitä vellikipsiä voisi siihen vetää ja on sitten millilleen vaaterissa mutta painoa ehkä himppu liikaa 😬
 
Mietin tuota vellikipsiä päissäni, mutta jätin sanomatta kun ei ole mitään omaa kokemusta. Kestääkö se muuten lattian elämistä vai mureneeko. Halkeemat tuskimpa haittaa. Mites, hengittääkö jos tarve?
 
Mietin tuota vellikipsiä päissäni, mutta jätin sanomatta kun ei ole mitään omaa kokemusta. Kestääkö se muuten lattian elämistä vai mureneeko. Halkeemat tuskimpa haittaa. Mites, hengittääkö jos tarve?
Sitä käytetään omakotitaloissa kun tehdään yläkertaan lattialämmitys päällimmäisenä kerroksena, alle tulee 2x15mm lattiakipsi jonka päälle putket ja kura päälle mutta se ei käytännössä elä. Voisin uskoa että rintsikan lattiavasat antaa sen verran periksi että murenee aikaa myöten, missä ajassa on taas arvoitus.
Toki käytetään myös kerrostaloissa oikaisuun kun menee lähes itsestään vaateriin.
 
Sota alkakoon.

Paras ruuvikärkisarja?

Pääosassa T10 - T30, mutta normi risti- ja tasapäät kanssa kun tarvitsee johonkin vanhaan koskea. Pidemmät kärjet plussaa.
 
Milwaukeen joku boksi tai Wera.

Esim alla oleva. Riippunee niin pitkälti millaisia tarvii. Nuo poranterät suht turhia itselle esim, mutta ne voisi heivata mäkeen ja tökkästä reikiin jotain muuta.
1600803848426.png
 
Ostin DeWalt-sarjan, koska siinä oli torx-päitä kokoa 10-25 suunnilleen 20 kpl (näitä tarvitsen ja niitä kuluu eniten). Lisäksi oli kaikkea muutakin, ruuvipäitä, poranteriä yms.

Ristipäät ovat jääneet mysteeriksi. Aina kokeilemalla löytyy "sopiva" kärki, mutta kun alat ruuvata, niin pian lyö tyhjää.
 
Sen tiedän että Tokmannin yms. halppis sarjat kannattaa jättää kauppaan, viimeksi taisin ihan kotikäyttöön ostaan Bahcon sarjan.
Kävin asennushommissa ja oli kiviseinä niin päädyin ostamaan kiviteräsarjan, ohi ajaessa Bochin sarja (4 terää 6-12mm) maksoi 20e ja menee kuin juustoon.
Samalla myös SLT kiinnitys niin ei tartte istukoiden kanssa pelata.

Itse miettinyt jos laittaisi yhteen seinään laminaatin mutta pohtinut alkaako se irvistelemään jos liimaa seinään kun ei mitään kokemusta?
Siinä kohtaa kun on vielä seinänkorkeus jotain 5 metriä yhdestä kohtaa kun kaksikerroksinen kämppä ja rappusten kohta niin saattaa olla jonkin verran elämistä?
Idea yhdeltä tutulta joka piilonaulasi puuseinään laminaatit ja näytti hyvältä.
 
Onko kellään kokemuksia omakotitalon katoille asennettavista aurinkopaneeleista/voimaloista? Päästäänkö todellisuudessa lähellekkään teoreettista tuottoa? Tänään päästin myyntimiehen esittelemään ja jättämään tarjouksen. Lukuja pyöritellessäni takaisinmaksu ajaksi saan noin 20-30 vuotta nykyisellä sähkönkurssilla. Tiedän että kilpailuttamalla järjestelmän voisin saada ~40% halvemmalla järjestelmän. Kuitenkaan en jaksa uskoa että järjestelmä tuottaa energiaa maksimiteholla, joten jokatapauksessa oletan takaisinmaksun olevan min 15vuotta nykyhinnoilla.

Kokemuksia?
 
Ei ole kokemusta mutta samaa mietiskellyt.
Paneelit itsessään kestää kyllä mutta invertterin käyttöikä noissa lukemani perusteella on n.10 vuotta eli sen joutuu uusimaan pariin kertaan tuossa ajassa.
Asennuksen hinta myös toistaiseksi aika törkeä, paneelien määrästä riippuen 3-5000€ mikä mielestäni aivan helvetisti päivän työstä. Kotitalousvähennystä hehkuttavat mutta se on huono peruste riistohintaiselle asennustyölle. Toki ne voi itse laitella paikoilleen ja sähkäri sitten tekee pelkät kytkennät.
Pelkän ekologisuuden takia en järjestelmää hanki, täytynee odotella vielä hetki että hinnat tulee järkevämmälle tasolle.
Teslalla olisi mielenkiintoiset ja kohtuuhintaiset kattotiilet jotka on aurinkopaneeleita mutta eivät myy Suomessa jostain syystä.
Ja olikohan se Espanja/Kreikka tms. jossa loppujen lopuksi keksivät jonkun veron kotitalouksien aurinkovoimaloille joka teki hommasta kannattamattoman, eiköhän täälläkin jotain vastaavaa keksitä...
 
Onko kellään kokemuksia omakotitalon katoille asennettavista aurinkopaneeleista/voimaloista? Päästäänkö todellisuudessa lähellekkään teoreettista tuottoa? Tänään päästin myyntimiehen esittelemään ja jättämään tarjouksen. Lukuja pyöritellessäni takaisinmaksu ajaksi saan noin 20-30 vuotta nykyisellä sähkönkurssilla. Tiedän että kilpailuttamalla järjestelmän voisin saada ~40% halvemmalla järjestelmän. Kuitenkaan en jaksa uskoa että järjestelmä tuottaa energiaa maksimiteholla, joten jokatapauksessa oletan takaisinmaksun olevan min 15vuotta nykyhinnoilla.

Kokemuksia?
Ei kannata asentaa. Hinnat tippuu melkein paneeleissa sen keskimäärin mitä ne jo tuottaa vuodessa.

Hinnat on vielä niin kovat, että jos sähköliittymä jo on, niin ei ole mitään järkeä rahallisesti asentaa paneeleja katolle. Paneeleiden ja invertteiden käyttöikä takaa sen, että ei tule kuin persnettoa. Niitä paneeleja olisi joka paikka väärällään, jos se olisi kannattava. Nyt niitä on niillä joita on saatu huijattua ja liikkeiden katolla, jotta miellytetään asiakkaita.

Älä asenna siis.
 
3 kpl Supermass Nutrition SUPERCARB (3 kg) -25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom