Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli valokuitu torppaan ja pitäs vedellä johdotuksia. Parille rasialle taidan saada kun nykäsen puhelinpiuhat veks ja siihen sidottuna rj45 putkeen, mutta onko täällä porukka tehny pintavetoina lattialistojen takana vaiko purkamalla lattioita/seiniä/alaslaskukattopanelointeja ja putkittamalla eli ns. oikeaoppisesti? Kokemuksia ja vinkkejä kuuntelen mielelläni ennen kun hommaa alottaa :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli valokuitu torppaan ja pitäs vedellä johdotuksia. Parille rasialle taidan saada kun nykäsen puhelinpiuhat veks ja siihen sidottuna rj45 putkeen, mutta onko täällä porukka tehny pintavetoina lattialistojen takana vaiko purkamalla lattioita/seiniä/alaslaskukattopanelointeja ja putkittamalla eli ns. oikeaoppisesti? Kokemuksia ja vinkkejä kuuntelen mielelläni ennen kun hommaa alottaa :D
Omassa pirtissä hoidin pidemmät siirtymät yläpohjassa eristeen ja muovin välissä ja lopuksi pudotin levyrakenteisin väliseinän sisään. Virtaa noiden piuhojen yli ei kulje edes PoE käytössä niin paljon, että edes siitä syystä alkaisin putkessa vetämään. Toki sit jos tarkoitus kaapeleita uusia tulevaisuudessa, niin silloin vähemmän purkamista jos putkitettu.

Myös kuidun toin pihalta nurkkalaudan alla rynnäkkökaapelina yläpohjan kautta toivotulle purkin sijoitus paikalle. Ei tullu turhia reikiä ulkoseinään/sokkeliin ja pystyisi nätisti teippaamaan viel höyrysulunkin.

Mut jos ois käytössä alaslasku jonne pääsee purkamatta, niin sen kautta hoitaisin siirtymät. Loppu on sit itsestä kii, et kuinka paljon mahdollisesti näkyvät piuhat häiritsee.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli valokuitu torppaan ja pitäs vedellä johdotuksia. Parille rasialle taidan saada kun nykäsen puhelinpiuhat veks ja siihen sidottuna rj45 putkeen, mutta onko täällä porukka tehny pintavetoina lattialistojen takana vaiko purkamalla lattioita/seiniä/alaslaskukattopanelointeja ja putkittamalla eli ns. oikeaoppisesti? Kokemuksia ja vinkkejä kuuntelen mielelläni ennen kun hommaa alottaa :D
Mulla laitettiin kuituboksi autotalliin ja sieltä vedin ihan vaan seinän läpi talon puolelle, kulkee lattialistojen takana reitittimelle olkkarissa.
En kokenut tarpeelliseksi asentaa rasioita joka huoneeseen, olkkarin kaikki viihdelaitteet on piuhalla kytkimessä reitittimen perässä ja lopputalo hoituu sitten Mesh bokseilla.
Jos/kun jossain vaiheessa täytyy uusia sähköjä koko talossa niin siinä samalla sitten vetelen piuhat joka huoneeseen ihan vaan paremman jälleenmyyntiarvon toivossa.
 
Voiko/kannattaako WC:n viemäriputkeen asentaa lämmitysvastusta? Onko toimiva vai meneekö torvi tukkoon? Mökin viemäröinti on rakennettu väärin ja putki on eristämätön, 1,5 m ilmassa ja sitten tuntemattoman matkan lähellä maanpintaa. N. 100 mm muoviputki. Hyvän eristyksen toteuttaminen jälkikäteen on hankalaa. Onhan taas joku pelimanni säästänyt rakennusvaiheessa muutaman kympin ja pari tuntia työaikaa.
 
Voiko/kannattaako WC:n viemäriputkeen asentaa lämmitysvastusta? Onko toimiva vai meneekö torvi tukkoon? Mökin viemäröinti on rakennettu väärin ja putki on eristämätön, 1,5 m ilmassa ja sitten tuntemattoman matkan lähellä maanpintaa. N. 100 mm muoviputki. Hyvän eristyksen toteuttaminen jälkikäteen on hankalaa. Onhan taas joku pelimanni säästänyt rakennusvaiheessa muutaman kympin ja pari tuntia työaikaa.
Tuppaa nuo sulanapitokaapelit olemaan lopulta sen verran heikkotehoisia, et jos sen pukkaa suoriltaan sisälle ja varsinkaan jos ei pysty yhtään eristämään ulkoa, niin luultavasti parempi olla ilman kaapelia. Jos kaapelin saa kiedottua putken ympärille ulkopuolelle ja päälle vaikka armaflexin, niin pysynee sulana.
 
Tuppaa nuo sulanapitokaapelit olemaan lopulta sen verran heikkotehoisia, et jos sen pukkaa suoriltaan sisälle ja varsinkaan jos ei pysty yhtään eristämään ulkoa, niin luultavasti parempi olla ilman kaapelia. Jos kaapelin saa kiedottua putken ympärille ulkopuolelle ja päälle vaikka armaflexin, niin pysynee sulana.
OK. Eristäminen on tässä tapauksessa vaikeaa, koska tila mökin alla on todella ahdas. Kyllä sinne jonkinlaisen eristysvirityksen saa ilmassa olevan putken osalle. Onko kuitenkin niin, että pahin osa on se, joka on roudan kourissa maassa, vai kumpi näistä ennemmin jäätyy? Mihin syvyyteen maassa eristeen täytyy ulottua? Minkä verran kaapelia toi ulkopuolelle kiertäminen vaatii?

Entäs toi akuutti ongelma eli putken avaaminen nyt? Joku höyryttäjäkö siihen pitää tilata? Pitäisikö putki kuvata mahdollisten viime vuonna aiheutuneiden halkeamien suhteen?
 
OK. Eristäminen on tässä tapauksessa vaikeaa, koska tila mökin alla on todella ahdas. Kyllä sinne jonkinlaisen eristysvirityksen saa ilmassa olevan putken osalle. Onko kuitenkin niin, että pahin osa on se, joka on roudan kourissa maassa, vai kumpi näistä ennemmin jäätyy? Mihin syvyyteen maassa eristeen täytyy ulottua? Minkä verran kaapelia toi ulkopuolelle kiertäminen vaatii?

Entäs toi akuutti ongelma eli putken avaaminen nyt? Joku höyryttäjäkö siihen pitää tilata? Pitäisikö putki kuvata mahdollisten viime vuonna aiheutuneiden halkeamien suhteen?
Kyllähän se ilmassa oleva pätkä ensimmäisenä jäihin vetää pääsääntöisesti, sikäli kun oletan et mökki on pääosin kylmillään/peruslämmöllä ja lattia on eristetty,jolloin hukkalämpö ei pidä ryömintätilaa kovinkaan lämpöisenä. Toki jos loppuputki sit makaa muutaman sentin murskekerroksen alla koko matkalta ennen kaivoa, niin perästähän se seuraa nopeasti. Paha sanoa tyhjentävää vastausta näkemättä tilannetta. Näihin toki sit vaikuttaa myös putkessa oleva kaato, eli kuinka hyvin se vesi ja paska siellä putkessa huilaa.

Ei sitä kaapelia mitenkään älyttömän tiheään tarvitse kietoa jos siihen eristyksen saa ympärille, sen mitä väliaikaisiin viemäreihin noita asennellu, niin putken pituus + 20%, esim 10m putki => 12m kaapeli. Ideahan tuossa lähinnä, et se lämpö aavistuksen paremmin leviää putken ulkopinnalla ja ainakin teoriassa pitää sit koko halkaisijan putkesta plussan puolella. Esimerkkinä mainittu Armaflex on solukumieriste ja verrattain helpo asentaa, varsinkin jos putken saa jostain liitoksesta käytettyä poikki, jolloin eristeen pystyy pujottamaan putken päälle. Toki eriste on helppo halkaista ja sauman teippaukseen on olemassa oma solukumiteippinsä.

Jos ja kun haluaa varman päälle pelata, niin sijoittaisin sen satasen tai kaksi siihen ulkopuolisen tekemään sulatukseen ja kuvaukseen. Nämä pääsääntöisesti hoituu samalla reissulla ja kuvaus sulatuksen yhteydessä harvemmin maksaa extraa. Saat sen putken auki ja varmuuden nykytilasta.
 
Kyllähän se ilmassa oleva pätkä ensimmäisenä jäihin vetää pääsääntöisesti, sikäli kun oletan et mökki on pääosin kylmillään/peruslämmöllä ja lattia on eristetty,jolloin hukkalämpö ei pidä ryömintätilaa kovinkaan lämpöisenä. Toki jos loppuputki sit makaa muutaman sentin murskekerroksen alla koko matkalta ennen kaivoa, niin perästähän se seuraa nopeasti. Paha sanoa tyhjentävää vastausta näkemättä tilannetta. Näihin toki sit vaikuttaa myös putkessa oleva kaato, eli kuinka hyvin se vesi ja paska siellä putkessa huilaa.

Ei sitä kaapelia mitenkään älyttömän tiheään tarvitse kietoa jos siihen eristyksen saa ympärille, sen mitä väliaikaisiin viemäreihin noita asennellu, niin putken pituus + 20%, esim 10m putki => 12m kaapeli. Ideahan tuossa lähinnä, et se lämpö aavistuksen paremmin leviää putken ulkopinnalla ja ainakin teoriassa pitää sit koko halkaisijan putkesta plussan puolella. Esimerkkinä mainittu Armaflex on solukumieriste ja verrattain helpo asentaa, varsinkin jos putken saa jostain liitoksesta käytettyä poikki, jolloin eristeen pystyy pujottamaan putken päälle. Toki eriste on helppo halkaista ja sauman teippaukseen on olemassa oma solukumiteippinsä.

Jos ja kun haluaa varman päälle pelata, niin sijoittaisin sen satasen tai kaksi siihen ulkopuolisen tekemään sulatukseen ja kuvaukseen. Nämä pääsääntöisesti hoituu samalla reissulla ja kuvaus sulatuksen yhteydessä harvemmin maksaa extraa. Saat sen putken auki ja varmuuden nykytilasta.
Jäässä on. Koko lailla sulaa oli tämä ilmassa oleva pätkä. Sitten on tahkottu 5 metriä eteenpäin syvemmälle maahan. Huohotinputkessa (sekin päin persettä tehty) oli metrin jääpilari eli putki on luultaasti sieltä kaivon päästä jäätynyt ja kiivennyt viemäriputkea ja huohotinputkea kohti vessaa.

Umpikaivossa on lämmityslaite. Huohotinputkesta voi syöttää lämmintä vettä, mutta ei sekään ihan vielä täysin auki ole. Saapas nähdä aukeaako yön aikana.

Täytyy ensi kesänä vedättää viemäri uusiksi ja eristää asianmukaisesti.
 
Jäässä on. Koko lailla sulaa oli tämä ilmassa oleva pätkä. Sitten on tahkottu 5 metriä eteenpäin syvemmälle maahan. Huohotinputkessa (sekin päin persettä tehty) oli metrin jääpilari eli putki on luultaasti sieltä kaivon päästä jäätynyt ja kiivennyt viemäriputkea ja huohotinputkea kohti vessaa.

Umpikaivossa on lämmityslaite. Huohotinputkesta voi syöttää lämmintä vettä, mutta ei sekään ihan vielä täysin auki ole. Saapas nähdä aukeaako yön aikana.

Täytyy ensi kesänä vedättää viemäri uusiksi ja eristää asianmukaisesti.
Viemärit harvemmin jäätyy jos niitä käytetään, toki pitää olla eristys niin vähentää sitä jäätymisriskiä etenkin kun mökki kyseessä.
Jos sattuisi olemaan maadoituskaapelia (kupari) niin sen voisi laittaa tuuletusputkeen, kun on tarpeeksi pitkä niin johtaa lämpöä alhaalta niin ettei pääse kokonaan jäätymään kovilla pakkasilla enää tänä talvena.
 
Viemärit harvemmin jäätyy jos niitä käytetään, toki pitää olla eristys niin vähentää sitä jäätymisriskiä etenkin kun mökki kyseessä.
Jos sattuisi olemaan maadoituskaapelia (kupari) niin sen voisi laittaa tuuletusputkeen, kun on tarpeeksi pitkä niin johtaa lämpöä alhaalta niin ettei pääse kokonaan jäätymään kovilla pakkasilla enää tänä talvena.
1-3 kertaa ollaan oltu pitkä viikonloppu.

Oletan, että tuolla on joku notko/tukos/pato, joka kerää vettä putkeen. Ja tosiaan on säästetty jättämällä eristeet pois.
 
Voiko/kannattaako WC:n viemäriputkeen asentaa lämmitysvastusta? Onko toimiva vai meneekö torvi tukkoon? Mökin viemäröinti on rakennettu väärin ja putki on eristämätön, 1,5 m ilmassa ja sitten tuntemattoman matkan lähellä maanpintaa. N. 100 mm muoviputki. Hyvän eristyksen toteuttaminen jälkikäteen on hankalaa. Onhan taas joku pelimanni säästänyt rakennusvaiheessa muutaman kympin ja pari tuntia työaikaa.
Tukosriski on huomattava sisäpuolisella kaapelilla. Paperihan se on mikä siihen tarttuu. Mökkikäytössä vielä saa rauhassa sitten kuivahtaa. Jos sisäpuoliseen kaapeliin päädyt, suosittelen aina mökiltä lähtiessä antamaan pari "viemäripommia", eli iso ämpärillinen pönttöön kertakaadolla. Paras, jos tuuletusputki sijaitsee vessassa, kaapelia varten y-haara siihen ja kaapeli tulpasta läpi tiiviillä liiitoksella. Ennen pommia tulppa irti, että kaapelia voi heiluttaa samalla viemärissä, kun pommi on kaadettu.
 
Viemärit harvemmin jäätyy jos niitä käytetään, toki pitää olla eristys niin vähentää sitä jäätymisriskiä etenkin kun mökki kyseessä.
Jos sattuisi olemaan maadoituskaapelia (kupari) niin sen voisi laittaa tuuletusputkeen, kun on tarpeeksi pitkä niin johtaa lämpöä alhaalta niin ettei pääse kokonaan jäätymään kovilla pakkasilla enää tänä talvena.
Nimenomaan tällaiset satunnaiskäytössä olevat jäätyy helpostiki, ku sinne kylmään putkeen lorautellaan vessasta vain muutama litra kylmää vettä kerrallaan.

On nuita saanu tälle talvelle sulatella jo useampia, viime viikolla viimeksi parakkikoulun vessalinja lattian alta pystyosalta...
 
Tukosriski on huomattava sisäpuolisella kaapelilla. Paperihan se on mikä siihen tarttuu. Mökkikäytössä vielä saa rauhassa sitten kuivahtaa. Jos sisäpuoliseen kaapeliin päädyt, suosittelen aina mökiltä lähtiessä antamaan pari "viemäripommia", eli iso ämpärillinen pönttöön kertakaadolla.
Sitä itsekin ounastelin. Täytyy kaivaa keväällä auki ja laitattaa uudet putket ja nykyaikaiset eristeet. Johan noi nykyiset on 30-vuotiaat, joten ehkä aika vaihtaa.
Paras, jos tuuletusputki sijaitsee vessassa,
Ilman kaapeliakin tuuletusputki vessaan?
 
Nimenomaan tällaiset satunnaiskäytössä olevat jäätyy helpostiki, ku sinne kylmään putkeen lorautellaan vessasta vain muutama litra kylmää vettä kerrallaan.
Tämä on varmasti ollut osasyy. Pönttö on vanha Arabia, joten ihan ykköskriteeri ei ole vedensäästö, mutta viikko pari on aina käyttämättä (käydään siis 1-3 kertaa kuukaudessa), joten kertyvä jää lienee enemmän kuin todennäköistä. Tämä ja edellinen talvi ovat mielestäni olleet pidemmän aikaa kylmempiä, kuin edeltäneet vuodet.
 
Nimenomaan tällaiset satunnaiskäytössä olevat jäätyy helpostiki, ku sinne kylmään putkeen lorautellaan vessasta vain muutama litra kylmää vettä kerrallaan.
Tulin kirjoittamaan tänne ihan muuta, mutta kun luin tämän, on pakko kertoa tarina. Äidin vanhassa talossa oli sellaista ongelmaa, että putket tuppasi jäätymään todella kovilla pakkasilla jos oli pitkään pois kotoa, eikä käyttöä ollut. Oli sitten joskus vuosia sitten lähtenyt viikonlopuksi pois kotoa ja silloin sattui olemaan kova pakkanen. Ajatteli olla fiksu ja jätti keittiön hanan vuotamaan ihan tipoittain. No, ei ottanut huomioon, että viemäri kulkee vinosti keittiön alapuolella olevan lämmittämättömän autotallin kautta. Normaalisti siellä pysyi jonkinlainen lämpö, mutta kovilla pakkasilla saattoi mennä pakkasen puolelle. Arvaatte varmaan loput? Kun tuli kotiin, oli keittiön allas aivan ääriään myöden täynnä, eikä ollut kuulemma kuin minuuteista kiinni että olisi tullut yli.

Mutta oli mulla se omakin juttu. Joku saatanan älykääpiö oli viitisen vuotta sitten remontoidessaan mennyt lyömään kattolistat kiinni 40 millisillä kampalistanauloilla. Nyt kun se sama älykääpiö remontoi uudestaan, niin oli vähän hommaa saada listat irti. Ruuvarikin vääntyi siinä hommassa, kun väkivaltaa sai käyttää vähän enemmän kuin kohtuullisesti. Käytin sitä siis kampeamiseen apuna. Eli ihan kaikille kotinikkareille tiedoksi, että ne listat pysyy kyllä kiinni vähän vähemmälläkin ja tuollaiset naulat on totaalinen ylilyönti. Tiesin kyllä tuon huoneen tehtyäni, että tästä tulee vielä ongelma ja nyt se tuli vastaan. Siksi käytin muihin huoneisiin ohuita sileäpintaisia lankanauloja, mitkä lähtee irti noin sata kertaa helpommin ja silti on listat pysyneet tähän asti.
 
Löytyisköhän täältä tietäjiltä jotain syytä meidän suihkun ongelmaan. Kulunut ja reikiintynyt saumalaasti uusittiin suihkun (n. 1m x 1m) alueelta. Suihkussa on neliö teräskansi ja sille muovinen kehikko mihin kansi asetetaan/poistetaan. Nyt pintarempan jälkeen vesi jää seisomaan kaivon viereen pienelle lätäkölle. Pintakaato on tuossa kohtaa huono mutta veden pitäisi mennä saumalaastista läpi veden eristykseen ja sieltä kaivoon. Ennen näin kävikin mutta nyt rempan jälkeen vesi ei pääse tuosta uudesta saumalaastista läpi. Mikä voisi olla ongelma? Sain veden menemään kerran läpi nopeesti kun tein erikseen fairyvesisekotuksen (fairy rikkoi pintajännitteen) mut pelkkä vesi ei meinaa millään mennä. Seisoo tuntitolkulla ja kuivuu varmaa sit lattialämmityksellä lopuks. Urakoitsija suositteli hankkimaan lattialastan...
 
Voiko/kannattaako WC:n viemäriputkeen asentaa lämmitysvastusta? Onko toimiva vai meneekö torvi tukkoon? Mökin viemäröinti on rakennettu väärin ja putki on eristämätön, 1,5 m ilmassa ja sitten tuntemattoman matkan lähellä maanpintaa. N. 100 mm muoviputki. Hyvän eristyksen toteuttaminen jälkikäteen on hankalaa. Onhan taas joku pelimanni säästänyt rakennusvaiheessa muutaman kympin ja pari tuntia työaikaa.
Rakentaja on säästänyt tosiaan kymmenisen markkaa. Putkessa on liitos, joka olisi vaatinut taitoskappaleen, mutta on vedetty suorana, lyöty maata päälle, ja lopulta on käynyt niin, että liitos on irronnut.

Pari päivää tuli askarreltua Fiskarsilla ja nyt aletaan olla vaiheessa, että uuden eristetyn putken voi istuttaa maihin.

Kaikenlaisia outoja putkia kulkee siellä sun täällä. Osa lienee jonkinlaista salaojitusta, sitten niiden alla on paksumpi ja ohuempi putki, kaikenkarvaista huohotinputkea, ja vieläpä irrallinen sähköjohtokin menee maan sisään.
 
Kysymys.

Pitäisi Tv-taso ja telkkari kiinnittää 70mm paksuun kevytbetonista olevaan väliseinään. Toisella puolella wc. Mahtaako onnistua 50mm propuilla vai joutuuko käyttämään mukana injektointimassaa?
 
Peltikatto (90-luvulta), toisessa laipiossa aurinko rullannut maalia irti. Onko hiekkapuhallus ja päälle maalaus "järkevää" vai kannattaako suosiolla uusia koko katto? Ruostetta on pieniä roiskeita parissa kohdassa.
 
Joku pulju joka tekee oikeasti laadukkaita vempeleitä kosteisiin tiloihin? Suihkunurkka hakusessa.
 
Back
Ylös Bottom