Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Otan hieman sanojani takaisin. En pistäisi kosteisiin tiloihin missään nimessä märkälevyä nimeltä kaakeliluja. On muuten aivan saatanasta. Mieluummin Gyprocia mutta ITSE tekisin kyllä kivestä.
Hyvä seinäratkaisu on tehdä tosiaan ensin vanerista (vaikka koko huone), oli koolausjako mikä tahansa ja ruuvata päälle gyproc kiinni. Voin sanoa että on tukeva. Vielä kun muistaa ettei osta halvinta brasilialaista vaneria jossa hometta ja itiöitä ja loisia jo valmiiksi, eikä liimanlaadustakaan voi mennä takuuseen. Eli kotimaisuusaste pitää olla 100%.
 
Kaakeliluja on ihan pätevä tuote. Laitoin itse tuota suihkutilan seiniin ja lisäksi WC:n seiniin. Maksoin levystä saman verran kuin tavallisesta ohuemmasta kiviaineslevystä. Jokainen joka on vienyt ne ylijääneet kipsilevyn palaset pihalle jätekasaan tietää, miten jauhoksi kipsilevy menee kosteuden vaikutuksesta. Jos se vesi jostain pääsee sinne rakenteisiin, niin seinät kirjaimellisesti murenee. Itse en laittaisi, varsinkaan jos valintakriteereinä olisi kipsilevyn halpa hinta ja helppo työstettävyys. Levyn leikkaaminen onnistuu terävällä mattoveitseillä helposti. Oleellista on hankkia kunnon mattoveitsi ja vaihtaa terä siihen heti kun se ei enää leikkaa kunnolla. Kaakelilujan murtolujuus kuivana/kosteana on 618/574 N pitkittäin, eli kestää riittävästi kosteanakin. Vesihöyry ei läpäise levyä. Samaa ei valitettavasti voi sanoa kaikista siveltävistä vesieristeistä. Levyn kulmien ja lattianrajan vesieristäminen ei ole = koko levy pitää vesieristää.
 
Kaakeliluja on ihan pätevä tuote. Laitoin itse tuota suihkutilan seiniin ja lisäksi WC:n seiniin. Maksoin levystä saman verran kuin tavallisesta ohuemmasta kiviaineslevystä. Jokainen joka on vienyt ne ylijääneet kipsilevyn palaset pihalle jätekasaan tietää, miten jauhoksi kipsilevy menee kosteuden vaikutuksesta. Jos se vesi jostain pääsee sinne rakenteisiin, niin seinät kirjaimellisesti murenee. Itse en laittaisi, varsinkaan jos valintakriteereinä olisi kipsilevyn halpa hinta ja helppo työstettävyys. Levyn leikkaaminen onnistuu terävällä mattoveitseillä helposti. Oleellista on hankkia kunnon mattoveitsi ja vaihtaa terä siihen heti kun se ei enää leikkaa kunnolla. Kaakelilujan murtolujuus kuivana/kosteana on 618/574 N pitkittäin, eli kestää riittävästi kosteanakin. Vesihöyry ei läpäise levyä. Samaa ei valitettavasti voi sanoa kaikista siveltävistä vesieristeistä. Levyn kulmien ja lattianrajan vesieristäminen ei ole = koko levy pitää vesieristää.

Toi vaan tuppaa halkeamaan, jonka seurauksena myös kaakelit halkeavat ja vesieriste halkeaa. Riippuu asennustavasta ja asentajasta toki myös.
Toki kaikkialla ei ole mahdollista tehdä seiniä kivestä ja tuolloin tuo jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi, muiden märkätilalevyjen ohella. Noistakin oli joskus testiä Rakennusmaailmassa:
http://www.rakennusmaailma.fi/vertailut/vertailussa-vedenpitavat-markatilalevyt
 
Toi vaan tuppaa halkeamaan, jonka seurauksena myös kaakelit halkeavat ja vesieriste halkeaa. Riippuu asennustavasta ja asentajasta toki myös.
Toki kaikkialla ei ole mahdollista tehdä seiniä kivestä ja tuolloin tuo jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi, muiden märkätilalevyjen ohella. Noistakin oli joskus testiä Rakennusmaailmassa:
http://www.rakennusmaailma.fi/vertailut/vertailussa-vedenpitavat-markatilalevyt

Miksi se levy halkeaisi? Tämä on taas sellainen väite, jota itse en ymmärrä. Tuossa testissä muuten kaakeliluja oli paras märkätilalevy.
 
Miksi se levy halkeaisi? Tämä on taas sellainen väite, jota itse en ymmärrä. Tuossa testissä muuten kaakeliluja oli paras märkätilalevy.

Jos sen asentaa väärin niin se halkeaa (kun koolaukset elävät jne), vaikkapa nyt 600mm koolauksiin. Samaa ovat sanoneet myös monet monet ammattimiehet, ketkä ovat noita tietääkseni asentaneet (myös) oikein. Tuohan halkeaa aika helposti jo siinä kun sen nostaa kahdestaan peräkärriin. En tiedä, minulla ei ole kokemusta mutta paljon tuota on haukuttukin, vaikka remonttireiskakin sitä käyttää, tai ainakin mainostaa.
 
Jos sen asentaa väärin niin se halkeaa, vaikkapa nyt 600mm koolauksiin. Samaa ovat sanoneet myös monet monet ammattimiehet, ketkä ovat noita tietääkseni asentaneet (myös) oikein. Tuohan halkeaa aika helposti jo siinä kun sen nostaa kahdestaan peräkärriin. En tiedä, minulla ei ole kokemusta mutta paljon tuota on haukuttukin, vaikka remonttireiskakin sitä käyttää, tai ainakin mainostaa.

En vieläkään ymmärrä miksi se levy halkeaisi edes oikealla vähintään K400 jaolla. Murtokuormat on kuitenkin sitä luokkaaa, että siinä vaiheessa jos seinät elää niin paljon että levyt halkeilee, niin olisin huolissani jostain ihan muusta. Levyn kuin laatoittaa niin se on vieläkin jämäkämpi. Itse pystyn näkemään suihkutilan levyjen takapuolelle halutessani, mutta uskallan väittää ettei sieltä halkeamia tule löytymään. Toki oikea kiviseinä on parempi ratkaisu,mutta remonttikohteissa lähtee mukavasti neliöitä eikä se aina muutenkaan ole mahdollinen ratkaisu.

edit: mua siis ihmetyttää näissä väitteissä se, että miten joku kuitusementtilevy yhtäkkiä halkeaa. Mikä sen halkaisee? Miksei kipsilevyt sitten seinissä pauku yhtälailla? Tai se EK-levy.
 
No tämä tietoni perustuu osin näihin Esson baarin tietäjiin, jotka tietävät rakentamisesta kaiken. Kuitenkin samaa olen kuullut usealta taholta, joten uskaltauduinpa minäkin päteä tiedoillani.
Ei ole omaa kokemusta, enkä osaa tarkemmin perustellakaan. Itse pistin tuota saunaan pienen soiron. Kerron jos halkeaa, ei ole vielä haljennut. Työstäminen on aivan saatanasta, en minä tuota mattoveitsellä (järeimmällä mahdollisella) katki saanut. Pistosahalla sitkuttelin.
 
Onko keittiön puisien työtasojen käsittelyyn olemassa jotain öljyä joka vaalentaisi olemassa olevaa sävyä puussa? Ajatuksena minulla oli suhteellisen vaaleaa puuta olevat keittiön massiivipuutasot ja ostin Baukkarista saarnitasot joiden sävy ennen käsittelyä oli omaan silmääni varsin ok. Päälle laitoin sitten Ikean puuöljyä jolla tason väri muuttui todella radikaalisti tummemmaksi ja ei tuo kyllä ole yhtään sen sävyinen mitä haluaisin. Yhden käsittelyn vedin siis tuolla öljyllä. Onko nyt enää olemassa mitään mahdollisuutta saada tuota tasoa enää vaaleammaksi?
 
Jokainen joka on vienyt ne ylijääneet kipsilevyn palaset pihalle jätekasaan tietää, miten jauhoksi kipsilevy menee kosteuden vaikutuksesta. Jos se vesi jostain pääsee sinne rakenteisiin, niin seinät kirjaimellisesti murenee.

Kaikki on niin suhteellista. Kipsilevy ja vaneri ovat siinä mielessä hyviä, että ne toimivat indikaattorina mahdolliselle kosteudelle (lue: vuodolle). Eli jos vesieristys syystä tai toisesta pettää, niin kosteus ei vuosikausia muhi rakenteissa tehden tuhojaan, vaan kipsin/vanerin elämiset sen paljastavat.

Tilanne on kuitenkin se, että jos vesieristys pettää, niin sillä ei omaan makuuni ole juurikaan merkitystä, että mitä levyä on käytetty, sillä remontti on kuitenkin edessä.
 
Onko keittiön puisien työtasojen käsittelyyn olemassa jotain öljyä joka vaalentaisi olemassa olevaa sävyä puussa?
Itse ostin aikanaan Kvikistä valkopigmentoitua puuöljyä tammitasoa varten. Myös Durawoodilla on vastaavan tyyppinen tuote, täälläpäin ainakin Kodin Terrasta saa tuota jälkimmäisenä mainittua.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaakeliluja on ihan pätevä tuote. Laitoin itse tuota suihkutilan seiniin ja lisäksi WC:n seiniin. Maksoin levystä saman verran kuin tavallisesta ohuemmasta kiviaineslevystä. Jokainen joka on vienyt ne ylijääneet kipsilevyn palaset pihalle jätekasaan tietää, miten jauhoksi kipsilevy menee kosteuden vaikutuksesta. Jos se vesi jostain pääsee sinne rakenteisiin, niin seinät kirjaimellisesti murenee. Itse en laittaisi, varsinkaan jos valintakriteereinä olisi kipsilevyn halpa hinta ja helppo työstettävyys. Levyn leikkaaminen onnistuu terävällä mattoveitseillä helposti. Oleellista on hankkia kunnon mattoveitsi ja vaihtaa terä siihen heti kun se ei enää leikkaa kunnolla. Kaakelilujan murtolujuus kuivana/kosteana on 618/574 N pitkittäin, eli kestää riittävästi kosteanakin. Vesihöyry ei läpäise levyä. Samaa ei valitettavasti voi sanoa kaikista siveltävistä vesieristeistä. Levyn kulmien ja lattianrajan vesieristäminen ei ole = koko levy pitää vesieristää.

Myöskin jokainen ruuvinkanta täytyy vesieristää, josta päästäänkiin taas siihen että melkein sama vetää koko levy vesieristeeseen. Myöskin jos tehdään kunnolla se vesieristys niin se kyllä pitää kosteudet ja vesihöyryt oikealla puolen. Kaakeliluja on myös perseestä työstää ja halkeaa/lohkeaa helposti jos vähänkään kolhaisee johonkin.
 
Myöskin jokainen ruuvinkanta täytyy vesieristää, josta päästäänkiin taas siihen että melkein sama vetää koko levy vesieristeeseen. Myöskin jos tehdään kunnolla se vesieristys niin se kyllä pitää kosteudet ja vesihöyryt oikealla puolen. Kaakeliluja on myös perseestä työstää ja halkeaa/lohkeaa helposti jos vähänkään kolhaisee johonkin.

Ruuvilinjat voi teipata, mikä ei mielestäni ole sama asia kuin että koko levy pitää vesieristää. Nopeuttaa hommaa huomattavasti. Itse jouduin sutimaan toiseen tilaan vesieristettä vähintään kaksi kerrosta, että sain riittävän paksuuden. Lattiaan laitoin kolme kerrosta varmuuden vuoksi. Kaakelilujan vesieristettä ei vesihöyry läpäissyt RM:n mittauksissa ollenkaan. Samaa ei voi sanoa kaikista "rautakaupan vesieristeistä". Seuraavaksi joku avautuu levyn hinnasta, mikä todellan onkin korkea verrattuna kipsilevyyn, mutta itse maksoin saman verran valmiiksi vesieristetystä levystä kuin 8 mm kuitusementtilevystä. Jos en olisi levyä tuohon hintaan saanut, niin olisin ostanut tavallista kuitusementtilevyä ja vesieristänyt sen. Tuli vain näin halvemmaksi.

Itse pidän kiviaineslevyä (oli se sitten kaakeliluja tai tavallinen kuitusementtilevy) parempana vaihtoehtona kuin kipsilevy, jos levyrakenne pitää tehdä. Ihan sen takia, että todennäköisin paikka vesivuodolle seinässä on joko läpiviennit, kulmat tai lattianraja. Unohdetaan nyt se tosiseikka, että se lattiakaivon ympärys on se todellinen ja yleisin ongelmakohta. Jos kosteus pääsee sinne levyrakenteeseen, niin kuitusementtilevy pysyy sentään jotenkin kasassa ja estää edes jollain tasolla suoran veden lorottamisen sinne alapohjaan. Kipsilevy voi indikoida sen kuten edellä mainittiin, tai sitten ei, jolloin vettä saattaa lorottaa sinne vähän reilumminkin ikävin seurauksin. Kokemusta on. Se on muuten sitten suoraan sanoen mielestäni kädettömyyttä, jos ei osaa leikata kuitusementtilevyä. Huono argumentti on myös väittää että levy halkeaa helposti jos sen kolhaisee. Kipsilevy ei sitä ilmeisesti sitten tee? Jokainen voi laittaa seiniin mitä haluaa, mutta itseäni aina nyppii nämä mutu-kommentit.
 
Itse ostin aikanaan Kvikistä valkopigmentoitua puuöljyä tammitasoa varten. Myös Durawoodilla on vastaavan tyyppinen tuote, täälläpäin ainakin Kodin Terrasta saa tuota jälkimmäisenä mainittua.
Kiitos. Pitääpä koittaa etsiä moista valkopigmentoitua öljyä. Jospa tuon tason saisi vielä enemmän omaa silmää miellyttäväksi.
 
Amatööri kyselee laminaattiasennuksista....

Suurin piirtein hahmotan miten noita laminaatteja lätkitään mut pari asiaa askaruttaa:
1. Voi mosaiikki-parketin päälle latoa uutta laminaattilattia?
2. Jos voi vetää vanhan mosaiikin päälle niin kysymysmerkkejä herää ovista, ovien karmeista ja kynnyksistä et miten nää sais hoidettua fiksusti? (oisko jotain kuvia jota linkittää?)
3. Keittokomero. Edellinen asukas on teettänyt keittokomeroremontin. Kaapistot ja niiden rakenteet on mallia "lattiasta kattoon yhtä puuta". Nämä on rakennettu vanha mosaiikki-parketin päälle. Eli kaapison runkoa ja itse kaapeja ei voi nostaa järkevästi ylös päin muuten joutus repiin koko "U-muotoisen" keittonurkkauksen palasiksi. Eli mitenhän tämä ois hyvä tehdä? Keittiökomeroon ei saa siis laminaattia vedettyä yhdellekään seinustalle kaappien alle
4. Vielä keittiöstä... jaa-a mitenhän tän selittäis?... ongelmana on jääkaapin ympärille rakennettu kaapista. Eli jääkaappi on ikäänkuin "koteloitu" puukapiston sisään. ja tämä puukapiston seinämät on about 15mm paksut... eli miten näiltä osin kun laminaattiin pitäs vetää 15mm urat/muodot tän kaapin seinämine paksuuden mukaan ja niitä muokaillen, niin miten kaapin ja laminaatin välisen raon sai fiksusti piiloon? Hmm kuvitelkaa että teillä on keskellä huonetta väliseinä joka ulottuu puoleen väliin huonetta ja on 15mm paksu. Seinää pitkin tietty lattialistat menemään mutta vähän hölmon näköistä että siellä 15mm seinustallakin menis reilu 15mm lattialistan pätkä

joo aika kryptinen teksti mut jos vaikka joku tuuppasis oikeeseen suuntaan, et mistä tietoa kannattas etsiä :D
 
Amatööri kyselee laminaattiasennuksista....

Suurin piirtein hahmotan miten noita laminaatteja lätkitään mut pari asiaa askaruttaa:
1. Voi mosaiikki-parketin päälle latoa uutta laminaattilattia?
2. Jos voi vetää vanhan mosaiikin päälle niin kysymysmerkkejä herää ovista, ovien karmeista ja kynnyksistä et miten nää sais hoidettua fiksusti? (oisko jotain kuvia jota linkittää?)
3. Keittokomero. Edellinen asukas on teettänyt keittokomeroremontin. Kaapistot ja niiden rakenteet on mallia "lattiasta kattoon yhtä puuta". Nämä on rakennettu vanha mosaiikki-parketin päälle. Eli kaapison runkoa ja itse kaapeja ei voi nostaa järkevästi ylös päin muuten joutus repiin koko "U-muotoisen" keittonurkkauksen palasiksi. Eli mitenhän tämä ois hyvä tehdä? Keittiökomeroon ei saa siis laminaattia vedettyä yhdellekään seinustalle kaappien alle
4. Vielä keittiöstä... jaa-a mitenhän tän selittäis?... ongelmana on jääkaapin ympärille rakennettu kaapista. Eli jääkaappi on ikäänkuin "koteloitu" puukapiston sisään. ja tämä puukapiston seinämät on about 15mm paksut... eli miten näiltä osin kun laminaattiin pitäs vetää 15mm urat/muodot tän kaapin seinämine paksuuden mukaan ja niitä muokaillen, niin miten kaapin ja laminaatin välisen raon sai fiksusti piiloon? Hmm kuvitelkaa että teillä on keskellä huonetta väliseinä joka ulottuu puoleen väliin huonetta ja on 15mm paksu. Seinää pitkin tietty lattialistat menemään mutta vähän hölmon näköistä että siellä 15mm seinustallakin menis reilu 15mm lattialistan pätkä

joo aika kryptinen teksti mut jos vaikka joku tuuppasis oikeeseen suuntaan, et mistä tietoa kannattas etsiä :D

1) Varmaan joku sanoo, että ei voi (Huppe vois purkaa traumoja ja avautua :D ), mutta minä sanon, että hyvin voi jos on mosaiikki on vain tasainen ja kiinni valussa eikä lattiasta puske kosteutta. Jos on pahasti irti jostain niin joko siitä irti ja montun tasoitus tai kaikkialta pois (ja tasoitus).

2) Riippuu monesta seikasta: miten päin laminaatti tulee suhteessa oveen, tuleeko kynnyslista, minkä värinen laminaatti. Ihan hyvän siitä saa niin, että muotoilee laminaatin oven karmien mukaan ja saumaa ne reunat lattian värisellä silikonilla esimerkiksi. Riippuu siis laminaatin väristäkin, että onko tuo oikein vaihtoehto. Jos päälle tulee vielä kynnyslista osittain peittämään niin ei ole pahan näköinen hyvin tehtynä. Jos pystyy sahaamaan karmiin lovet ja laittamaan laminaatin pikkuisen sinne allekin niin vielä siistimpi ratkaisu toki.

3) Elä laita laminaattia keittiössä kaappien alle (pl. lieden ja jääkaapin paikka). Monet laminaatit ei kuulemma salli asennusta painavien kiintokalusteiden alle kun eivät pääse siellä elämään. Monestihan noita laitetaan vain vähän matkaa alasokkelin taakse, mutta teillä vissiin seisoo kaapit runkojensa varassa? Siihen etureunaan se varmaan on sitten pakko vetää ja listoittaa jotenkin nätisti. Laitoin makkarissa kokeeksi itse juuri laminaatin ison liukuovikaapin alle kun ei laminaatin valmistaja sitä suoraan kieltänyt kysyessä. Tässähän sen näkee, että kostautuuko.

4) En nyt ihan hahmota, että mimmoisella paikalla tuo on visuaalisesti, mutta kaapin sisäpuolelta(?) vetäisin edelleen tommosen kohdan vaan oikean sävyisellä silikonilla. Jos ulkoreuna oli jonnekin huoneeseen päin niin sitten pitää harkita, että onko pieni lista parempi.

Melkoisia kompromissejähän nuo on toki. Oikeasti kannattaa räjäyttää kaikki paskaksi ja tehdä uusiksi itse alusta asti :D
 
Joo, päälle vain jos ovet antaa myöten. Eli ota huomioon että oven alla oleva tila pienenee ja pahassa tapauksessa ovi laahaa lattiaa kun lattia nousee mutta ovi kestää paikoillaan. Muista ottaa huomioon myös matot.
Saumaus sitten silikonin sijasta akryylimassalla, sen päälle nimittäin tarttuu myös maali.

Monitoimikoneella saa lyhennettyä karmia alareunastaan, jos ei jaksa nypätä irti ja sirkkelöidä.

00000000-781f-6f57-ffff-ffffcd792d76.jpg
 
Vanhaan kämppään saumasin karmin ja lattian liitoksen, mutta siitä tuli mielestäni niin ruma että uuteen asuntoon otin suosiolla karmit irt ja lattia sinne alle. Mielestäni huomattavasti siistimpi ratkaisu ja ajallisesti jopa nopeampi kun yrittää loveta lattian palaa. Listat huoneiden välissä tai ovien alla on mielestäni äärimmäisen rumia. Karmit lyhentää vaikka käsisahalla ja esim. Bauhaussin halvalla sähköhöylällä lyhentää ovet nopeasti ja siististi alareunasta.
 
Mun on pakko pistää listat huoneiden väliin kun lattiamateriaali vaihtuu oven kohdalla (laatta/parketti). Vaihtoehtoisesti pitäisi pistää 17 metriä pitkät parkettijuoksut jos olisi parkettia kaikki :D
 
Mun on pakko pistää listat huoneiden väliin kun lattiamateriaali vaihtuu oven kohdalla (laatta/parketti). Vaihtoehtoisesti pitäisi pistää 17 metriä pitkät parkettijuoksut jos olisi parkettia kaikki :D

Tuossa tilanteessahan se on käytännössä pakko. Vanhaan kämppään vedin yhtenäisen parketin vaikka kämppä oli S-kirjaimen muotoinen. Ei ollut ongelmia, eikä eläminen näyttänyt omaan silmään pahalta vs. listat. Uudessa kämpässä on laitettu samalla tavalla ja melkoisen pitkä käytävä eteisestä lähtien. Taloon pitää varmaan yrittää saumata keittiössä hellaneduslaatoituksen ja keittiön lattian laminaatin välinen rako. Jos ja kun oikein nysvää niin lattialaatta pitää laittaa samaan tasoon laminaatin kanssa.
 
Kiitokset Huppe:lle ja JPX:lle noista "mosaiikki-parketin päälle laminaattia" vastauksista :)

Rupesin tuos nettilöistä kaivetun tiedon perusteella pohtimaan joska ehostuttas tuon mosaiikkilaation sen sijaan että vetäis päälle laminaattia. Tässäkin ketjussa oli "veikeen" näköiseksi saatu vanha mosaiikki-parketti tuunakusella (tummaksi oli vedetty kuvassa)... pittääpä pohtia
 
Back
Ylös Bottom