Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Löyty saunasta tämmönen "mukava" ylläri
uploadfromtaptalk1301244433531.webp

Tarviipa alkaa purkuhommiin. Oisko kellään mitään hyvää vinkkiä laudemalliin? Seinäpanelitkin tekis mieli maalata ja vaihtaa tuota saunakaluston järjestystä muutenkin. Tässä nykynen rytöläjä

uploadfromtaptalk1301244685975.webp

Onko järkeä alkaa asentamaan kattopaneeleja betonikattoon ns. "amatööriväleinein"? Lähinnä mietityttää kuinka iso homma on tehdä koolaukset n. 40 neliön alueelle poraamalla kattoon reiät ja kiinnittämällä proppuihin? Onko järkeä vai onko tähän jotain fiksumpia työvälineitä?

Onko järkeä alkaa asentamaan kattopaneeleja betonikattoon ns. "amatööriväleinein"? Lähinnä mietityttää kuinka iso homma on tehdä koolaukset n. 40 neliön alueelle poraamalla kattoon reiät ja kiinnittämällä proppuihin? Onko järkeä vai onko tähän jotain fiksumpia työvälineitä?

Betoni/pikanauloilla kiinni niin ei tarvitse roppailla. Iisi hommahan toi on.

Betoni/pikanauloilla kiinni niin ei tarvitse roppailla. Iisi hommahan toi on.

Ensinnäkin miks vidussa lenssoneita kutsutaan pikanaulaksi? Jos niitä ei halua sanoa lenssoneiksi, niin pika-ankkuri on IMO aika paljon kuvaavampi.

Itse kysymykseen toteaisin, että onko betonikatto kenties ontelolaattakatto? Jos meinaan on, niin 3/4 ankkurista osuu sitten varmasti ontelon ohuimpaan kohtaan tai jännitettyyn teräkseen. Että reikiä saanee porailla enemmän kuin tarpeeksi.

Mites noi lenssonit muuten pitää ajankanssa tollai ylösalaisin roikkumista? tuleeko katto jossain kohtaa alas?

Moro rakentajat!
Olen tekemässä lattiaremppaa -74 rakennettuun kerrostalokämppään. Laminaattilattian alta paljastui vanhan muovimaton karvat ja liima. Nythän ne pitäisi hioa pois uuden laattalattian tieltä. Onkohan mahdollista saada asbestia keuhkoihinsa tuosta hionnasta? Tällaista huhua olen kuullut. Tosin liima on vaaleaa ja tietääkseni asbestia on ollut tuolloin mustasssa liimassa.

Moro rakentajat!
Olen tekemässä lattiaremppaa -74 rakennettuun kerrostalokämppään. Laminaattilattian alta paljastui vanhan muovimaton karvat ja liima. Nythän ne pitäisi hioa pois uuden laattalattian tieltä. Onkohan mahdollista saada asbestia keuhkoihinsa tuosta hionnasta? Tällaista huhua olen kuullut. Tosin liima on vaaleaa ja tietääkseni asbestia on ollut tuolloin mustasssa liimassa.

Foorumin arvailijat eivät liene oikeita henkilöitä vastaamaan kysymykseesi. Jos on epäselvää niin sähän joudut tekemään tuohon jonkin asbestikartoituksen. En ainakaan suinpäin lähtisi noita hiomaan ja pöllyttämään.

Foorumin arvailijat eivät liene oikeita henkilöitä vastaamaan kysymykseesi. Jos on epäselvää niin sähän joudut tekemään tuohon jonkin asbestikartoituksen. En ainakaan suinpäin lähtisi noita hiomaan ja pöllyttämään.

Oikea osoite on varmaan isännöitsijä. Jos siellä ei valmista tietoa aikaisemmista remonteista ole tai suoraa kontaktia analyysin tekemiseen niin varmaankin sitten googlettamaan mahdollista analyysin tekijää. Jos on syytä epäillä asbestia eikä yhtiössä jostain syystä olisi tuota jo kartoitettu niin samalla voi varmaan keskustella siitä, että maksaako yhtiö tuon analyysin. Ei ole nimittäin mikään mahdoton kustannus tuo. Näytekappale vaan labraan ja laskua tulee muistaakseni satanen tai kaks. Muistelen satasta, mutta en vanno varmaksi. Vaihteluakin varmasti on hinnassa.

Ensinnäkin miks vidussa lenssoneita kutsutaan pikanaulaksi? Jos niitä ei halua sanoa lenssoneiksi, niin pika-ankkuri on IMO aika paljon kuvaavampi.

Itse kysymykseen toteaisin, että onko betonikatto kenties ontelolaattakatto? Jos meinaan on, niin 3/4 ankkurista osuu sitten varmasti ontelon ohuimpaan kohtaan tai jännitettyyn teräkseen. Että reikiä saanee porailla enemmän kuin tarpeeksi.

Mites noi lenssonit muuten pitää ajankanssa tollai ylösalaisin roikkumista? tuleeko katto jossain kohtaa alas?

Pikanaula on pikanaula, mutta mikä vittu on lenssoni? :D Itse laitoin koolingit juurikin pikanauloilla ontelolaattaan ja ei ainakaan vielä kolmessa vuodessa ole tullut alas.

En osaa sanoa millaisia elementtiä tuo katto on. Tommosia n. 180 senttiä leveitä, asunnon mittasia elementtejä näyttävät olevan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Koolaukset oli 2*2, ja naulat oli vaarmaanki 100mm pitkiä, elikkä joku 5 senttiä syvälle tulivat.

Pikanaula on pikanaula, mutta mikä vittu on lenssoni? :D Itse laitoin koolingit juurikin pikanauloilla ontelolaattaan ja ei ainakaan vielä kolmessa vuodessa ole tullut alas.

Lenssoni aka pika-ankkuri:

http://www.wurth.fi/site/media/pdf/...t_ja_kiinnitystarvikkeet/FIX_Pika-ankkuri.pdf

Ja tuo pikanaula on toisen valmistajan nimi samalle tuotteelle. Kritiikkini kohdiistuukin tuohon nimeen "pikanaula". Eikös sen sitten pitäisi olla niiku naula, mutta nopeempi? Siksi ite käytän mieluummin pika-ankkuria, joka kertoo heti mistä on kysymys. Lenssoni on rakennusalalle vakiintunut triviaalinimi tolle pikanaulalle/-ankkurille.

Mutta eihän sillä nimellä nyt väljä ole, halusin vaan purkaa sydäntäni :)

Moro rakentajat!
Musta liima on melko varmasti asbestipitoista. Vaalea liima voi olla asbestipitoista. Selviää vain asbestitutkimuksella, ei maksa ihan mahdottomia. Toisaalta ei sitä asbestia NIIN paljon siitä vapaudu... (kukka- ja foliohatut voi jättää viimeisen lauseen omaan arvoonsa)

Jamo, tottahan se on että pika-ankkuri olis kuvaavampi, itse kuullut vaan aina sanottavan pikanauloiksi.

Pikanaulan nimi on pikanaula, käytäs nyt rakennusmestari vaikka googlea. Ontelokatosta pystyy myös katsomaan ja mittaamaan mihin kohtaan naula pitää lyödä, turha nyt vittu sitä on reikien kohdalle porata. Kiinnostais kanssa tietää noi sun lenssonit kun edes google ei tunne moisia.

E. Oho oliki jo vastattu, mun mielestä pikanaula on suhteellisen nopee? Eikös ankkuri nimelläkin se pitäisi sitten upottaa johkin pohjaan eikä lyödä kattoon?

Sori pojat, te ootte kaikki väärässä. Ne on fixejä, ei lenssoneita ja pikanaulojakin vain äärimmäisen virallisissa tapauksissa. Ei muuta, jatkakaa.

Pikanaulan nimi on pikanaula, käytäs nyt rakennusmestari vaikka googlea. Ontelokatosta pystyy myös katsomaan ja mittaamaan mihin kohtaan naula pitää lyödä, turha nyt vittu sitä on reikien kohdalle porata. Kiinnostais kanssa tietää noi sun lenssonit kun edes google ei tunne moisia.

E. Oho oliki jo vastattu, mun mielestä pikanaula on suhteellisen nopee? Eikös ankkuri nimelläkin se pitäisi sitten upottaa johkin pohjaan eikä lyödä kattoon?

Siis miten tuo nyt on nopeampi kuin normaali naula?

Miten nuo nyt eroavat jostain propuista tms. mitä varten kyselijä ei halunnut alkaa poraamaan reikiä? Eikös näitäkin varten pidä reiät porailla vai uppooko nuo muka betoniin lyömällä?

Jos reikiä pitää alkaa porailemaan niin eikös tuohon hommaan nyt sovellu lyöntiproppu? Siis sellainen naulan näköinen missä on ristipääruuvi -kanta ja muoviproppu. Nuo nyt tuntuu ainakin purevan lujaan kiinni...

Pystyyhän sen tottakai ontelon reijät ja teräkset mittaamaan ja kiertämään. Mutta entäs jos kysyjä ei tiedä reikien kokoja ja paikkoja? Kysyjä ei siis edes tiennyt, että onko hänellä ontelolaatta kattona vai ei (ja tiedoksi, että on se varmaan ontelolaattakatto, jos elementit kerran näkyy), niin ei se mittaaminenkaan varmaan niin helppoa ole.

Ja sitten tähän tärkeimpään asiaan, eli fixien/lenssoneiden/pikanaulojen/pika-ankkurien nimitykseen. Onko siis niin, että näitä kutsutaan lenssoneiksi vaan Keski-Suomessa? Ja lenssoni sana tulee ymmärtääkseni jostain vanhasta tuotemerkistä (tietääkö joku paremmin?) Ihan samallalailla kun kutsutaan fixejä, larsseneja, styrokseja, paroc-elementtejä, isora-elementtejä, hiltiä jne (vanhojen) tuotemerkkien perusteella koko ryhmää. Näistä voisi kait käyttää nimitystä triviaalinimi?

Ja juu, siitä ei ollut epäselvyyttä, että mikä on pikanaula. Ilmaisin henkilökohtaisen mielipiteeni (kirjainyhdistelmällä IMO), että pikanaula nimityksenä on hölmö ja pika-ankkuri on parempi. Tämä siksi, että:
a) Pikanaulan lyöminen on hitaanpaa kuin normaalin naulan. Tämä siksi, että pikanaulalle joutuu poraamaan reijän -> pikanaula ei kuvaava nimi
b) Pika-ankkuri taas nopeampi kuin normaali ankkuri, koska se vain lyödään sisään (ei siis ensin asenneta ankkuria ja sitten ruuvata siihen ruuvia -> pika-ankkuri kuvaava nimi
c) Fix ja Lensson ovat triviaalinimiä ja siksi hyviä. Aivan samoin paisutettua polystyreenilevyä voi kutsua styroksiksi jos haluaa ja metallisandwichelementtiä Paroc -elementiksi.

Ja lopuksi: Ankkuri tarkoittaa rakentamisessa pääsääntöisesti eri asiaa kuin merenkäynnissä. Asia on kyllä sama, eli kiinnittää jotakin, mutta itse väline ja tekniikka poikkeavat toisistaan huomattavasti.

Eikö tämä nyt mene teille perille :D

Ja anteeksi offtopic, eihän tää nyt varsinaisesti ketjun aiheeseen liittynyt.

Saa aika kekkuli olla jos meinaa noita isompia pikanauloja ilman iskevää katton hakata! Saatika jos työpäivän aikan hakkaisi noita vaikka 100kpl. Työmaalla hyviä esim. muotti/tuke hommissa.

Back
Ylös Bottom