Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ite olisin kyl skeptinen ton akryylimassan kanssa liimaamiseen kun sitä ei ole edes siihen tarkoitettu. Outoa että tuollainen firma vielä suosittelee.

No mitäs outoa siinä on jos ne on sen todenneet hyväksi tavaksi. Edelleen, vaikkei akryylimassa ole tähän tarkoitukseen tehty tuote niin soveltui siihen helvetin hyvin. Siellä ne kivet on ollu jo vuosikausia kiinni. Ja oli helppo laittaa.

Olisin itsekin laittanu saneerauslaastilla jos olisin jaksanu mutta tää oli niin helppo ja nopea keino että vei voiton.

Onko jotain hajua vuodesta 74? Mä synnyin 82v ja käsitettä vesieristys ei kuule sillonkaan tunnettu kun vertaa nykymittakaavaan. Meinaatko et onko tapeitu kerafiiberin päällle vai?

No enpä nyt tiennyt, miten vanha keksintö tuo vesieristys mahtaa olla, joten arvelin tarkistaa vaikka "tietoa" olikin.

Onko vanhoissa kerrostaloissa vesieristys tehty yleensä ylös asti? Eli asustelen v.-74 rakennetussa talossa, jossa kylpyhuone on ilmeisesti alkuperäis kunnossa. Laatat on n. puoleenväliin asti ja yläosa on lasikuitutapettia, johon vetästy maali päälle.. Jotenkin on semmonen haju itellään, että tuohon aikaan ei tehty ylös asti, mutta voinen olla väärässäkin :rolleyes:

Lasikuitutapetti maalin kanssa? Liekö tehty jälkeenpäin, jolloin voi olla Tikkurilan Luja-menetelmääkin käytetty. Luja-menetelmä kattaa vesieristemääräykset (tietoa Tikkurilan sivulta). Joskin jos ja kun se on vain laattojen yläpuolella, niin koko kylpyhuone ei tietysti ole siten vesieristetty.

Itse asun vuonna '66 rakennetussa talossa, jossa kylpyhuone oli alkuperäiskunnossa ja laatat myöskin puoleen väliin seinää. Kylppärissä on myös amme, joka kuitenkin jeesaa sikäli paljon, että vettä ei ainakaan lillu lattialla, jossa se on kuitenkin yleensä seinälle roiskumista pahempi asia. Lähivuosina tulevan putkiremontin vuoksi en rempannut koko kylppäriä vaan vedin parisen vuotta sitten Luja-menetelmällä seinät laattojen yläpuolelta kun seinän maalipinta kaipasi kuitenkin korjausta suihkun kohdalta. Kostettua ei seinässä kuitenkaan ollut. Samaten vedin tiivistemassat ja silikonit kaikkiin eri nurkkiin seinän ja ammeen osalta. Täyttä eristystä ei toki edelleenkään ole, mutta onpa silti jotain enemmän.

Lasikuitutapetti maalin kanssa? Liekö tehty jälkeenpäin, jolloin voi olla Tikkurilan Luja-menetelmääkin käytetty. Luja-menetelmä kattaa vesieristemääräykset (tietoa Tikkurilan sivulta). Joskin jos ja kun se on vain laattojen yläpuolella, niin koko kylpyhuone ei tietysti ole siten vesieristetty.

Itse asun vuonna '66 rakennetussa talossa, jossa kylpyhuone oli alkuperäiskunnossa ja laatat myöskin puoleen väliin seinää. Kylppärissä on myös amme, joka kuitenkin jeesaa sikäli paljon, että vettä ei ainakaan lillu lattialla, jossa se on kuitenkin yleensä seinälle roiskumista pahempi asia. Lähivuosina tulevan putkiremontin vuoksi en rempannut koko kylppäriä vaan vedin parisen vuotta sitten Luja-menetelmällä seinät laattojen yläpuolelta kun seinän maalipinta kaipasi kuitenkin korjausta suihkun kohdalta. Kostettua ei seinässä kuitenkaan ollut. Samaten vedin tiivistemassat ja silikonit kaikkiin eri nurkkiin seinän ja ammeen osalta. Täyttä eristystä ei toki edelleenkään ole, mutta onpa silti jotain enemmän.

Joo mulla vähän sama tilanne, eli luultavasti joskus lähi vuosina tuo putkiremppa tulossa niin ei kehtaa alkaa isompaa remonttia tekemään.

Näyttää aika iäkkäälle nuo seinät, joten luulen et on vaan maalattu se lasikuitutapetti eikä ole mitn Luja-menetelmiä käytetty. Pitänee varmaan maalata päälle jollain kosteantilan maalilla tai käyttää tuota em.Lujaa ja kaakelit maalailla samalla kaakelimaalilla, niin saa vähän siistimmän näin ensiavuksi.

Kysytään nyt vaikka tästä ketjusta.

Olen jonkin verran tuohon talonrakentamis ketjuun kirjoitellut että tulevaisuudessa, ehkä jopa melko pian rakennan oman talon. No tarkoituksena on kyllä joskus rakentaa se talo, mutta rupesin tässä vähän miettimään semmoista asiaa että. Ei välttämättä tässä elämäntilanteessa ole niin isoa tarvetta sille 150m2 omakotitalolle, kun kuitenkin olen sinkku, ja eihän siitäkään ole varmuutta että se kumppani joskus löytyykään, ja siinä tapauksessa on jo aika iso homma maksella yksin sitä asuntolainaa...

Olenkin nyt jonkin aikaa vähän ajatellut että hankkisin kerrostalo tai rivitalo asunnon.
Kuitenkaan vuokralle en missään nimessä aio muutta, sillä minun mielestäni on niin turhaa maksaa sitä vuokraa, kun kuitenkin olen lähes 100% varma että jään näille kulmille loppuelämäksi asumaan ;)

Tännepäin rakennetaan tällä hetkellä monta uutta kerrostaloa, ja mitä olen hintoja vähän katsellut niin tuommoiset +-35m2 maksaa noin 100.000 €.
Sitten on myös myynnissä aika vanhoja ja remontin tarpeessa olevia asuntoja, hintaa noissa melkein puolet vähemmän.
Sitten itse kysymys:
Paljonko tulee suunilleen hintaa kun remontoi kaikki pinnat ja tasot tuommoisesta noin 50m2 kämpästä? mitään ulkopuolista apua en oikeastaan tarvitsisi remontointiin poislukien mahdolliset sähkö/putki työt. Riippuu tietenkin paljon mitä materiaaleja käyttää, mutta pysytään semmoisessa budjetissa että normi duunarilla on siihen varaa.
Jos jollakin on omaa kokemusta vastaavasta tilanteesta tai muuten vaan tietoa, niin olisi kiva tietää vähän paljonko tulee hintaa tuommoiselle remontille.

Ja kumpaa vaihtoehtoa itse suosittelisitte? ostaa hyväkunotoinen asunto vai puolet halvemmalla kunnostusta kaipaava asunto?

Tällähetkellä asun vielä kotona vanhempien kanssa, ja säästöjä on jo kerytynyt melko kivasti kun muutaman vuoden olen jo töitä ehtinyt tehdä ilma mitään isompia menoja.

No mitäs outoa siinä on jos ne on sen todenneet hyväksi tavaksi. Edelleen, vaikkei akryylimassa ole tähän tarkoitukseen tehty tuote niin soveltui siihen helvetin hyvin. Siellä ne kivet on ollu jo vuosikausia kiinni. Ja oli helppo laittaa.

Olisin itsekin laittanu saneerauslaastilla jos olisin jaksanu mutta tää oli niin helppo ja nopea keino että vei voiton.

Olkoon sitten niin,helppohan se sillä on laittaa.
Pinnasta en tiedä mitä siellä kiven alla on,akryylimassalla ei kumminkaan ole kovin hyvät tartunta saati kuormitusominaisuudet.
Hyvä että on kestänyt. Ihmettelinpä vain.

Kysytään nyt vaikka tästä ketjusta.

Sitten itse kysymys:
Paljonko tulee suunilleen hintaa kun remontoi kaikki pinnat ja tasot tuommoisesta noin 50m2 kämpästä? mitään ulkopuolista apua en oikeastaan tarvitsisi remontointiin poislukien mahdolliset sähkö/putki työt. Riippuu tietenkin paljon mitä materiaaleja käyttää, mutta pysytään semmoisessa budjetissa että normi duunarilla on siihen varaa.
Jos jollakin on omaa kokemusta vastaavasta tilanteesta tai muuten vaan tietoa, niin olisi kiva tietää vähän paljonko tulee hintaa tuommoiselle remontille.

Ja kumpaa vaihtoehtoa itse suosittelisitte? ostaa hyväkunotoinen asunto vai puolet halvemmalla kunnostusta kaipaava asunto?

Tällähetkellä asun vielä kotona vanhempien kanssa, ja säästöjä on jo kerytynyt melko kivasti kun muutaman vuoden olen jo töitä ehtinyt tehdä ilma mitään isompia menoja.

Vähän semmoinen kysymys, että mielipiteitä tulee tuosta remontin hinnasta varmaan aika monta.. Itselläni oli ensimmäinen asunto juurikin 50neliöinen, johon tein täydellisen keittiöremontin kodinkoneineen, pintaremontin (lattia laminaattia, seinät maalia/tapettia, listat) eteiseen, makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen. Eli siis kylpyhuoneeseen en tehnyt juurikaan mitään, ainoastaan jotain pientä tasoa tms. Mulla oli aika minimi budjetin remontti ja kaikkineen siihen meni n. 4k€. Eli sanoisin, että tuo on aikalailla minimi ja tuosta ylöspäinhän saa menemään juurikin niin paljon kun haluaa. Jos on varaa laittaa vaikkapa joku 6-7k€, niin helpottaisi kummasti ja saisi varmasti mieleisen. Joutui tuohon 4k€ jo aika paljon miettimään mitä ostaa mistäkin, eikä saanut kaikkia materiaaleja aivan mieleisiä.

Omasta mielestäni on järkevämpää ostaa joku hieman vanhempi/halvempi jos on mielenkiintoa ja taitoa tehdä remonttia. Asunnon hinta nousee mukavasti ja saa juuri sellaisen kuin itse haluaa.

Tähän ei ole oikeaa vastausta. Riippuu paljon yhtiöstä. Hyvästä yhtiöstä ilman muuta kunnostettava ennemmin kuin uusi. Jos kauppahinnassa säästää 50.000 niin sillä rahalla saa tehtyä mitä tahansa tuon kokoiseen asuntoon. Huonosta yhtiöstä ei sitten kannata taasen ostaa priimaa saati korjattavaa.

Uusi on uusi, mutta se ei välttämättä ole taivas. Ei ole sanottu, että se nousee arvossaan, ja uudiskohteissa on nykyään ihan helvetisti ongelmia.

edit: hinnoista vielä, riippuu paljon koosta. Pienen keittokomeron laittaa koneineen parilla tonnilla, jos on keittiö niin voi laskea 5-7 tuhatta. Riippuu tietysti täysin mitä materiaaleja ja laatua käyttää. Kerrostalokylppäriin saa menemään myös äärettömän määrän rahaa jos niin haluaa, mutta kokonaan rakennettuna vie saman kuin keittiö. Riippuen myös kalusteiden määrästä.

Tuota yhtiö asiaa en pahemmin ole edes ajatellut, mistä nyt tietää että onko kyseessä hyvä vai huono yhtiö?

Onko miten yleistä muuten että noissa vanhoissa asunnoissa on oma sauna? ilman sitä en kyllä pärjäisi, sillä tulee näin yleisesti saunottua joka päivä. Noissa uusissahan näyttää kyllä oma sauna olevan, vaikka ovat kooltaan muuten vain noin 35m2.

Ehtiihän näitä vielä katsella, ei tämän asunnon kanssa nyt niin kiire vielä ole, mutta jos joku hyvä asunto sattuu kohdalle niin silloin kyllä on tarkoitus toimia.

Tuota yhtiö asiaa en pahemmin ole edes ajatellut, mistä nyt tietää että onko kyseessä hyvä vai huono yhtiö?

Onko miten yleistä muuten että noissa vanhoissa asunnoissa on oma sauna? ilman sitä en kyllä pärjäisi, sillä tulee näin yleisesti saunottua joka päivä. Noissa uusissahan näyttää kyllä oma sauna olevan, vaikka ovat kooltaan muuten vain noin 35m2.

Ehtiihän näitä vielä katsella, ei tämän asunnon kanssa nyt niin kiire vielä ole, mutta jos joku hyvä asunto sattuu kohdalle niin silloin kyllä on tarkoitus toimia.

Oletan, että kyse on kerrostaloasunnosta, joten käsittääkseni suurimmassa osassa vanhemmista taloista ei ole omaa saunaa. Mutta mikäli sauna on pakollinen ja asunto on sen verran tilava, että siihen mahtuu fiksusti saunan rakentamaan, niin ei se ole niin kallis sijoitus kuin ihmiset yleisesti luulevat. Mikäli et vaadi saunaltasi mahdottomuuksia, niin asuntoa myydessäsi saat saunarahasi bonuksien kera takaisin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oletan, että kyse on kerrostaloasunnosta, joten käsittääkseni suurimmassa osassa vanhemmista taloista ei ole omaa saunaa. Mutta mikäli sauna on pakollinen ja asunto on sen verran tilava, että siihen mahtuu fiksusti saunan rakentamaan, niin ei se ole niin kallis sijoitus kuin ihmiset yleisesti luulevat. Mikäli et vaadi saunaltasi mahdottomuuksia, niin asuntoa myydessäsi saat saunarahasi bonuksien kera takaisin.

Sauna on kyllä aikalailla pakollinen, jos en sitä hommaisi niin tulisin kyllä todella nopeasti katumapäälle...
Ihan hyvä idea tuo että rakentaisi saunan erikseen sinne kämppään. Pitää vähän tarkemmin kysellä ja tutkia asiaa, sillä itsellä ei ole kokemusta vastaavasta remontista.
Ja joko kerrostalo tai sitten rivitalo on harkinnassa.
Kiitti vinkistä, en tuota saunan rakentamista erikseen ollut ennen miettinytkään :)

Tulipa tämmöinen asia mieleen, kun tuttavani vanhaan kerrostaloasuntoon uusitaan lattia lähitulevaisuudessa. Tällä hetkellä asunnossa on lattiamatto ja maton alta paljastui gyproc-levytys. Kysymys kuuluukin, että onko vanhoissa kerrostaloissa käytetty rossipohjia betonielementin päällä vai voiko kenties kipsilevytyksen alla olla vielä lautalattia? Rossipohja tuli mieleen siitä, kun lattia nitisee ja natisee puun omaisesti kun asunnossa kävelee, eli juoksuissa käytetyt vanhat puut pitäisivät ääntä ja rossipohjan levytys olisi hoidettu gyprocilla. Jos alla olisi lautalattia, en ymmärrä miksi sen päälle oltaisi lätkitty kipsilevyä muutakuin äänieristyksen parantamiseksi.

Kokemuksia?

Joo kyllä niissä on puukoolaus ns. Pintalaattana paljonkin. Eli pohjalaatasta koolattu ylöspäin että saadaan eristetila väliin. Mieleen tulis että alla lankkulattia mut ylilevytetty sen takia et saadaan tasanen pohja muovimatolle. Joskus mailman aikaan oli muotia vaihtaa kokolattiamatot lautalattian tilalle.

Kiitos, tuo varmasti on aika paikkaansa pitävä veikkaus. Kyllähän se totuus viimeistää sitten tulee esille, kun aletaan lattiamattoa ja gyprocia poistamaan, että mitä sieltä alhaalta paljastuu. Pitää muistaa huomioida tämä lattiankorkeus uuden lattian kanssa. Todennäköisesti gyproc on levytetty nyt kahteen kerrokseen ristiin, ja jos/kun levyt poistetaan lattiapinnan korkeus tippuu rutkasti. Mielenkiinnolla odotan minkälainen mahdollinen lautalattia sieltä paljastuu, onko toivoa että se olisi vielä pelastettavissa ja käytettävissä!

Ja talohan on siis rakennettu -53.

Hmm, miten rintamamiestalon ja 9-kerroksisen kerrostalon murheet ovat samat? :) No mutta, pitääpä katella jos tuolta löytyy kiinnostavaa asiaa lattioita koskien.

^no kappas, kun on puusilmä niin on, lukeehan siellä kerrostaloasunto tuolla ylempänä :D

Päässä tapahtuva mielleyhtymä: puulattia --> talo rakennettu 53 --> pakko olla rintamamiestalo.

Eli eipä mitään...

Liekö tämä remppa- vai tyhmä kysymys.

Tarttis sellaisen osoitenumerokyltin valolla, ulos laitettava. Mikä sellainen on nimeltään? Onko noista jotain hifiversioita, en jaksaisi sähköjä vetää, ja jos vielä toimisi automaattisesti hämäräkytkimellä niin avot.

Liekö tämä remppa- vai tyhmä kysymys.

Tarttis sellaisen osoitenumerokyltin valolla, ulos laitettava. Mikä sellainen on nimeltään? Onko noista jotain hifiversioita, en jaksaisi sähköjä vetää, ja jos vielä toimisi automaattisesti hämäräkytkimellä niin avot.

Milläs meinaat sen valon saada toimimaan ilman että sähköjä vedät, pattereillako?

Milläs meinaat sen valon saada toimimaan ilman että sähköjä vedät, pattereillako?

Niin no, sitä mä mietin, että onko jotain johdottomia versioita olemassa, siksi täällä kyselen.
Ledit vie vähän sähköä, ja onhan sitä kaiken maailman aurinkokennolataussysteemejä, niin miksei joku olisi sellaisen johdottaman version kehittänyt. Onhan ihminen käynyt kuussakin...

Back
Ylös Bottom