Rekrytointikokemuksia

Katselen tässä työpaikkoja ja pisti silmään että moneen avoimeen paikkaan hakua suorittaa sekä itse palkkaava yritys että useampi rekryfirma. Rekryfirmat tietysti välittävät mielestään sopivimpien hakijoiden tiedot yritykselle, mutta ihmisethän nuokin ratkaisut tekevät. Eli esimerkiksi Eilakaislan täti/setä voi pitää mua sopivana, mutta Adeccon täti/setä ei. Kannattaisiko siis hakea paikkaa kaikkien mahdollisten kanavien kautta vai antaako sillä epätoivoisen kuvan jos ei luota yhteen hakemukseen? Onko kenelläkään kokemusta hakijana tai rekrytoijana?

Edit. Onko ammattitaitoista työvoimaa niin vaikea löytää että yrityksissä otetaan heti rekrytoinnin alussa kaikki keinot käyttöön?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saattaa olla että firman omalla nimellä olevaan ilmoitukseen tulevat hakemukset lähetetään nekin Eilakaislalle hoidettavaksi. Sillä saatetaan saada hieman eri profiilisia hakijoita kun jotkut hakevat nimenomaan Adeccolle firman maineen vuoksi ja toiset löytävät saman duunin muuta kautta "huomaamatta" mistä firmasta on kyse.

Itsekin juuri olen ihmetellyt samaa kun olen hakenut muutamaan tehtävään tässä lähiaikoina. Olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että olen laittanut paperit pelkästään suoraan palkkaavaan yritykseen. Jos laittaa pelkästään rekryfirman kautta, niin voi käydä niin että paperisi eivät pääse edes ensimmäisestä seulasta läpi (eli rekryfirman tädin/sedän seulasta). En kyllä halua edes miettiä paljon hakemuksia tulee yhteensä, kun rekryä hoitaa itse yritys + monta rekryfirmaa. Kyseessä minulla siis kaupallinen ala.

Edit. Niin kyllähän näissä lopullisen valinnan suorittaa se palkkaavan yrityksen tj/myyntipäällikkö/mikälie.

Toisaalta rekrytointiyrityksen kautta voi olla paremmatkin mahdollisuudet päästä esille. Tämä johtuu siitä, että yleisesti ottaen tieyttyä paikkaa kohden hakee ko. yritysten kautta usein vähemmän hakijoita kuin suoraan yritykseen. Tottakai rekrytoijan henkilökohtainen näkemys vaikuttaa valintaan, mutta tämä voi olla negetiivinen asia yhtä hyvin suoraan yritykseen hakijalle.

Itse lähes aina skippaan karusti työpaikat mitkä käyttävät työnvälitysfirmoja rekrytoinnissaan. Kaikki palkkaukseen yms liittyvät asiat ovat mielestäni paremmin sovittavissa suoraan yrityksen johdon kanssa, ilman mitään muita firmoja jotka vetävät oman siivunsa tuloista.

Itse lähes aina skippaan karusti työpaikat mitkä käyttävät työnvälitysfirmoja rekrytoinnissaan. Kaikki palkkaukseen yms liittyvät asiat ovat mielestäni paremmin sovittavissa suoraan yrityksen johdon kanssa, ilman mitään muita firmoja jotka vetävät oman siivunsa tuloista.

Kyse on kai lähinnä siitä, että rekryfirma tsekkaa ekat hakijat. Eli tekevät sellaisen karkean jaon, haastattelelevat useampia ja sen jälkeen ehdottavat firmalle jokusen sopivan kandidaatin. Näistä hakijoista työtä tarjoava firma sitten ottaa mielestään pätevimmän. Kyse siis ei ole vuokratyövoimasta vaan siitä, että sen hakuprosessin raskaimman vaiheen hoitaa ulkopuolinen yritys.

Palkkaus yms. sovitaan sitten sen varsinaisen työnantajan kanssa.

ok ymmärsin siis väärin tuon. Ihan ok:lta tuo sitten kuulostaa, tosin siltikin olisin itse mieluusti yhteydessä suoraan yritykseen mikäli tälläinen vaihtoehto olisi.

Maanantaina olisi haastattelu. Täti kuulosti ainakin puhelimessa niin elämäänsä kyllästyneeltä etten odota mitään riemukasta puolituntista :I Pitänee tällä kertaa yrittää valmistautua hieman paremmin lukaisemalla vaikka edellinen tilinpäätös.

Aika pieni firma pitää olla, että haastattelu/palkkaneuvotteluvaiheessa joutuisi paikan johdon kanssa samaan pöytään.

Ei välttämättä tarvii. Monissa ei-niin-pienissä firmoissa haluaa ihan isompaa dirikkaa olla kattomassa, notta minkälaista apinaa ois taloon tulossa. Siis ihan keskisuurissa yrityksissäkin, jotka ei nyt pieniä ole.

Olis varmaan hyvä olla enemmänkin, koska ei <100 hengen firmassa vaihtuvuus ole niin suurta.

Ei ole sattunut omalle kohdalle ja riippuu varmasti hyvin pitkälti haettavasta paikasta.

Jos on yksityinen firma niin vielä suuremmalla syyllä omistajat/pomot haluaa nähdä ja ehkä lopulta jopa päättää kuka otetaan.

meille piti maanantaina tulla kaks vuokratyöntekijää. toinen tuli ja toinen ei. ja se toinenki oli 2 päivää..
että semmosta:(

Itse olin aikanani pari vuotta siivousfirmassa osa-aikatöissä, ja kyllä se haastatteluun pääseminen vaati ainakin muutaman puhelinsoiton. Mutta pääsin silti heti töihin, kävin vaan vähän juttelemassa.

Keväällä kävin haastattelussa suuressa firmassa. Haastattelussa kysyttiin vain, että mistä kuljen ja vähän opintojen rakenteesta (sivuaineet, paljonko jäljellä yms.). Sitten alettiinkin jo katsomaan, että millaista tuleva työ on :wtf: . Niin kuin pitääkin, kaikki perhesuhdekysymykset ja muut ahdistelut jätettiin kokonaan pois. Oli oikein miellyttävä olo haastattelun jälkeen, ja pääsin vielä töihinkin omalle alalle! Miellyttävin haastattelu, missä olen kuunaan ollut. Kai paperit puhui puolestaan tai jotain? Konsernin talousjohtaja oli mukana, oli aika rento tyyppi.

Itse olen haastattelussa sellainen, että vastaan kun kysytään, mutta osaan myös itse esittää kysymyksiä. En ole siis kovin puhelias, mutta osaan kyllä myydä itseänikin jos tarvitsee.

Mulla ongelmana on se rekrytilanteessa, että en osaa "myydä" itseäni vaan vastailen kysymyksiin ja muutaman kysymyksen teen itsekin, mutta jotenkin nuo tilanteet tuntuvat keinotekoisilta. Tekis mieli tokaista sille haastatteliajlle, että lopetetaan tää paskanjauhaminen, mä haluan tekemään niitä töitä.

Katselen tässä työpaikkoja ja pisti silmään että moneen avoimeen paikkaan hakua suorittaa sekä itse palkkaava yritys että useampi rekryfirma.
---
Edit. Onko ammattitaitoista työvoimaa niin vaikea löytää että yrityksissä otetaan heti rekrytoinnin alussa kaikki keinot käyttöön?
Tossa on varmaan kyse vaan näkyvyyden maksimoinnista; olettaisin nuo rekryfirmat ottaa/saa (ainakin suurimman) siivunsa vasta jos heidän kauttaan palkataan joku ja ilmotus rekryfirmojen sivuilla yms. on (ainakin lähes) ilmaista näkyvyyttä. Totta kai paikka halutaan täyttää mahdollisimman pian.

Tilanteessa, että olisin itse palkkaamassa työntekijää tuolla tavalla, tekis ainakin mieli väittää, että rekryfirmojen kautta tulevat hakemukset katsoisin tarkemmin läpi vain siinä tapauksessa, että olisi omakohtaista kokemusta rekryfirman seulojan ammattitaidosta.

Pitääpä kertoa vähän kokemuksia rekrytointitilanteesta. Olen ollut muutamassa ihan vakituisessa työpaikassa elämäni aikana, ja sitten erinäisistä syistä vaihtanut työpaikkaa. Hain tuossa pari vuotta sitten erääseen suureen myyntifirmaan asiakaspalveluun töihin. Yleensä olen pärjännyt työhaastatteluissa erittäin hyvin, eikä tämäkään kerta ollut poikkeus. Yleensä en ole sen suuremmin valmistautunut haastatteluihin, mitä nyt katsonut vähän että mikä firma, mitä tekee yms. että osaa sitten vastata firmaa koskeviin kysymyksiin edes jotenkin.
Tällä kyseisellä kerralla oli 3 haastattelijaa pöydän toisella puolella. Yksi heistä esitti kysymykset ja jutusteli muutenkin mukavia, nuo 2 muuta vain tuijottivat ja tarkkailivat mua. Oli jotenkin niin outo tunne kun tuntui että kaikkia eleitä ja ilmeitä tarkkailtiin ja niistä tehtiin muistiinpanoja. Tuossa haastattelussa kyseltiin vielä kaikkea maan ja taivaan väliltä, joten valmistautumisella ei sinänsä ollut kyllä osaa ja arpaa tuohon haastatteluun. Ensimmäistä kertaa tuossa kyseisessä haastattelussa jäädyin ihan totaallisesti. Se henkilö, joka esitti kysymykset sanoi "kerro jokin hauska vitsi joka oikeasti naurattaa". Samalla hetkellä kaikki ajatukset lähti päästä ja rattaat löi monta sekuntia aivan tyhjää. Aikani siinä koottua itseäni ja ajatuksia kerroin ilmeisesti jonkun vitsin, jota en kyllä muista, mutta ilmeisesti oli hauska koska haastattelijat repesivät aivan totaallisesti.
Lopputuloksena oli että seuraavana päivänä soitettiin mulle ja sanottiin että minut valittiin töihin.
Olin puoli vuotta töissä kyseisessä paikassa ja vaihdoin työpaikkaa opintojen takia.
Eli ihan vain neuvona että aivan kaikkeen kannattaa kyllä varautua työpaikkahaastattelussa..

Samalla hetkellä kaikki ajatukset lähti päästä ja rattaat löi monta sekuntia aivan tyhjää. Aikani siinä koottua itseäni ja ajatuksia kerroin ilmeisesti jonkun vitsin, jota en kyllä muista, mutta ilmeisesti oli hauska koska haastattelijat repesivät aivan totaallisesti.

The Aristocrats?

Eli ihan vain neuvona että aivan kaikkeen kannattaa kyllä varautua työpaikkahaastattelussa..

Tuollaiset ammattimaiset haastattelutilanteet ovat yleistymään päin, koska yhä useampi firma ulkoistaa rekrytoinnin. Ja näillä rekrytointiin erikoistuneilla konsulttitoimistoilla onkin sitten aika perusteelliset ja omintakeiset metodit, kuten juuri kaikenmaailman psykologiset testit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom