Rekrytointikokemuksia

Niissä tsykologisissa testeissä pystyy kyllä vetämään kotiinpäin jos haluaa jotain luonteenpiirrettä peittää/tuoda esiin. Itse olen onnistunut oikein mainiosti tuossa aikoinani :D. Kokonaan ei varmaan pysty huijaamaan, mutta jotain ominaisuutta voi tuoda kyllä enemmän esille, jos siihen on tarve.
Aika varmasti pystyy. Sama homma pätee myös sitten kun pääsee töihin. Sitä voi näyttää ahkeralta ja kanniskella tyhjiä papereita määrätietoinen katse silmillä, ja kaikki vain luulee että kylläpä kaveri painaa duunia. Välillä voi kirvata itsekseen työhuoneessa että "perkeleen perkele", "tämäkin vielä", "miten nyt tämänkin homman ehtii vielä tänään tehdä" , joka antaa kuvan asialle omistautuneesta työntekijästä. Vaikutuksen myös tekee puhumalla soimattomaan kännykkään muka jollekkin asiakkaalle: "no heh heh, ei kestä kiitellä, töitähän tässä nyt vain tehdään". Kannattee vain varmistaa että puhelin on äänettömällä, voi muuten aiheuttaa outoja katseita yleissössä kun puhelin pärähtääkin soimaan.

edit1:Axelpass: kommentoit varmaan Jakobille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
JN: Varmaan riippuu hakeeko varastomiehen vai esim. tilintarkastajan paikkaa.

Yleensä noissa kysytään niin monta kertaa ja eri tavalla se sama juttu, ettei voi "muokata" luonnettaan antamatta ristiriitaista tulosta.

Edit: Niin en siis pidä HR-tradenomiblondeja juur minään.

Siis mä olen tuon tehnty. Pointtina on ottaa joku ominaisuus jota haluaa korostaa tai peittää ja pitää sen mielessä vastatessa. Yksittäisiä kysymyksiä ei todellakaan voi muistaa. Oon kyllä noita testejä tehnyt.

EI se yltiörehellisyys aina maata peri. Eikä myöskään tarkoita sitä, että olisi heti aivan paska siihen duunipaikkaan.

E: siis tommosen kaheksan tunnin rumbassa mä tuota testailin ja hyvillä tuloksilla.

Täytyy varmaan vähän miettiä noita asioita. Ehkä mä koen ongelmaksi myös sen, että kysehän on eri subjektiiveja määrittäessä (musta) enemmänkin kiinni siitä miten kukin ne määrittelee. Jokaisella kun tuntuu olevan oma tapansa.

Nyt kun meitä on enää kaksi ehdokasta jäljellä, niin pelkään toisen olevan kova puhumaan osaamisistaan, kun taas itse suhtaudun töihin nöyrästi ja ennemminkin olen (kolleegoidenkin mielestä) liian nöyrä omista saavutuksista. Siis tyypillinen kiltti puurtaja-nainen.

Kyllä tuntuu olevan ihan tuurista kiinni, jos saa töitä. Olen ollut 6kk nyt kortistossa valmistumisen jälkeen. Joihinkin haastatteluihin kyllä olen päässyt, mutta hohhoijaa. Onneks on Diablo 3 ja sali, niillä saa työttömän päivät kulumaan. Aluksi pelailu ja treenaaminen oli ihan mukavaa, mutta kun päivät toistuu samanlaisia loputtomasti, niin kyllä rupee rassaamaan, sen voin sanoa. Mitään rahaa ei nyt tietenkään noista paskoista päivärahoista jää vuokran ja ruokien jälkeen, mut tämmöstä tää on, ei ois kannattanu opiskella vaan käydä amis ja ruveta töihin heti parikymppisenä vaan suoraan. Lisäks on 7k opintolainaa, 2k Kelalle maksettavaa opintotuen palautuksia ja 3k luottokunnalle ettei vaan työttömänä rahoille pääsis. Tavallaan näin tämä "ilmainen" koulutus meillä maksatetaan. Myös osa-aikatyö työttömänä on rikollista toimintaa. Viime vuonna tein kahta osa-aikahommaa, mutta toisesta verottaja vie yli 30%, niin siinä ei paljoo huvita kympin tuntipalkalla tehdä kakkoshommaa, siinä ei ole pahemmin mielekkyyttä. Toisaalta, jos tienaat yli 300€/kk, niin työttömyyskassa rankaisee siitä välittömästi alentamalla päivärahaa saman verran kuin tämä ylimenevästä tulosta olevat 50% on. Että näin, en ihmettele, että työttömiä ON enemmän kuin tarpeeksi.

Turhaa edes hakea joka paikkaan, kun ei kuitenkaan pääse! En päässyt edes Lidlin tai Prisman saati Mäkkärin kassalle vaikka on yliopistokoulutus ja 10 vuotta asiakaspalvelutyöstä kokemusta. Hassua, että ennen valmistumista oli hanttihommia niin paljon kuin jaksoi tehdä tai perse kesti. Moni paikka myös kunnilla tai pienissä lafkoissa on lähes poikkeuksetta jo jyvitetty jollekin, haussa tällaisia paikkoja on vain muodon tai lainsäädännön vuoksi, mutta ketään tuntematonta hakijaa ei valita. En usko, että työkkärin rekrykurssit ym. vastaavat toimisivat. Jos toimisivat, niin kaikki vaan kursseille ja ávot: meillä ei enää olisi työttömiä! Vähän sama kuin hiusvedet ja ihmedieetit --> jos toimisivat, niin eihän meillä olisi maailmassa keskikaljuja tai kaljamahoja. Itsekin tällaisen pilipalikurssin istuin syksyllä, kun oli pakko ja sai siitä sen 9€ päivää kohden.

Työnhakuilmoituksista löytyy kyllä jos jonkinnäköstä kusettajaa. Esim. kaikki, joissa lukee asiakaslähtöisyys tai tiimipelaaja; näiden kohdalla näen punaista, kumpikaan sana ei ees tarkoita mitään sama kuin elinikäinen oppiminen tai nuorisotakuu tai vihapuhe. Ylipäätään kaikki, mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, on kusetusta enempi tai vähempi, pätee niin työmarkkinoihin kuin uuden muijan hankintaan.

Kerran olin yhdessä haastattelussa tuossa loppuvuonna 2014 ja kaikki meni nappiin, luvattiin hyvä palkka yms. No, mitään ei koko hommasta sitten kuulunutkaan määräaikaan mennessä vaikka luvattiin ilmoittaa. Koitin soitella sinnepäin myös monesti eri päivinä ja kellonaikoina. Ei vastausta. Sitten... lähetin sähköpostia - salamana tuli vastaus "että ei nyt tällä kertaa". Hah! Kului jokunen viikko ja kuukausi. Sitten tuli kutsu uuteen haastatteluun, jossa oli myös joku herra isoherra paikalla. Taas oltiin mielinkielin ja luvattiin kaikkea mahdollista. Miten kävi? Ei voittoa, tuli maili muutaman päivän kuluttua :) Kyllä on kummallista touhua tää työnhaku, paras vaan olla työtön, kun en mihinkään kelpaa. Töitä kyllä tekisin, jos vaan niitä olisi. Harmi.

Toki voi olla myös että olen liian hyvä: 2 korkeakoulututkintoa, ajokortit, auto, intit käyty, 4 kielen taito, ei rikosrekisteriä ja penkistäkin nousee enemmän kuin oma perse. No, Suomessa on kaikki mahdollista, kuten Tony Halme aikoinaan totesi, kun tuli valituksi eduskuntaan v. 2003 ja Halonen oli pressana.

Kyllä tuntuu olevan ihan tuurista kiinni, jos saa töitä. Olen ollut 6kk nyt kortistossa valmistumisen jälkeen. Joihinkin haastatteluihin kyllä olen päässyt, mutta hohhoijaa. Onneks on Diablo 3 ja sali, niillä saa työttömän päivät kulumaan. Aluksi pelailu ja treenaaminen oli ihan mukavaa, mutta kun päivät toistuu samanlaisia loputtomasti, niin kyllä rupee rassaamaan, sen voin sanoa. Mitään rahaa ei nyt tietenkään noista paskoista päivärahoista jää vuokran ja ruokien jälkeen, mut tämmöstä tää on, ei ois kannattanu opiskella vaan käydä amis ja ruveta töihin heti parikymppisenä vaan suoraan. Lisäks on 7k opintolainaa, 2k Kelalle maksettavaa opintotuen palautuksia ja 3k luottokunnalle ettei vaan työttömänä rahoille pääsis. Tavallaan näin tämä "ilmainen" koulutus meillä maksatetaan. Myös osa-aikatyö työttömänä on rikollista toimintaa. Viime vuonna tein kahta osa-aikahommaa, mutta toisesta verottaja vie yli 30%, niin siinä ei paljoo huvita kympin tuntipalkalla tehdä kakkoshommaa, siinä ei ole pahemmin mielekkyyttä. Toisaalta, jos tienaat yli 300€/kk, niin työttömyyskassa rankaisee siitä välittömästi alentamalla päivärahaa saman verran kuin tämä ylimenevästä tulosta olevat 50% on. Että näin, en ihmettele, että työttömiä ON enemmän kuin tarpeeksi.

Turhaa edes hakea joka paikkaan, kun ei kuitenkaan pääse! En päässyt edes Lidlin tai Prisman saati Mäkkärin kassalle vaikka on yliopistokoulutus ja 10 vuotta asiakaspalvelutyöstä kokemusta. Hassua, että ennen valmistumista oli hanttihommia niin paljon kuin jaksoi tehdä tai perse kesti. Moni paikka myös kunnilla tai pienissä lafkoissa on lähes poikkeuksetta jo jyvitetty jollekin, haussa tällaisia paikkoja on vain muodon tai lainsäädännön vuoksi, mutta ketään tuntematonta hakijaa ei valita. En usko, että työkkärin rekrykurssit ym. vastaavat toimisivat. Jos toimisivat, niin kaikki vaan kursseille ja ávot: meillä ei enää olisi työttömiä! Vähän sama kuin hiusvedet ja ihmedieetit --> jos toimisivat, niin eihän meillä olisi maailmassa keskikaljuja tai kaljamahoja. Itsekin tällaisen pilipalikurssin istuin syksyllä, kun oli pakko ja sai siitä sen 9€ päivää kohden.

Työnhakuilmoituksista löytyy kyllä jos jonkinnäköstä kusettajaa. Esim. kaikki, joissa lukee asiakaslähtöisyys tai tiimipelaaja; näiden kohdalla näen punaista, kumpikaan sana ei ees tarkoita mitään sama kuin elinikäinen oppiminen tai nuorisotakuu tai vihapuhe. Ylipäätään kaikki, mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, on kusetusta enempi tai vähempi, pätee niin työmarkkinoihin kuin uuden muijan hankintaan.

Kerran olin yhdessä haastattelussa tuossa loppuvuonna 2014 ja kaikki meni nappiin, luvattiin hyvä palkka yms. No, mitään ei koko hommasta sitten kuulunutkaan määräaikaan mennessä vaikka luvattiin ilmoittaa. Koitin soitella sinnepäin myös monesti eri päivinä ja kellonaikoina. Ei vastausta. Sitten... lähetin sähköpostia - salamana tuli vastaus "että ei nyt tällä kertaa". Hah! Kului jokunen viikko ja kuukausi. Sitten tuli kutsu uuteen haastatteluun, jossa oli myös joku herra isoherra paikalla. Taas oltiin mielinkielin ja luvattiin kaikkea mahdollista. Miten kävi? Ei voittoa, tuli maili muutaman päivän kuluttua :) Kyllä on kummallista touhua tää työnhaku, paras vaan olla työtön, kun en mihinkään kelpaa. Töitä kyllä tekisin, jos vaan niitä olisi. Harmi.

Toki voi olla myös että olen liian hyvä: 2 korkeakoulututkintoa, ajokortit, auto, intit käyty, 4 kielen taito, ei rikosrekisteriä ja penkistäkin nousee enemmän kuin oma perse. No, Suomessa on kaikki mahdollista, kuten Tony Halme aikoinaan totesi, kun tuli valituksi eduskuntaan v. 2003 ja Halonen oli pressana.

Olet opiskellut jotain pilipalialaa, eikä oman alan työkokemusta opiskeluaikana kertynyt? Se on aika huono lähtökohta, kun joka työpaikkaan on varmasti hakijoita, joilta sitä löytyy.

Oletpas onnistunut ryssimään tilanteesi! Opintolaina, ok. Samalla kuitenkin ollut töissä niin paljon, että on tulorajat paukkuneet? Mihin ne palkkarahat on käytetty, jos lainaakin on tarvittu? Ja lisäksi vielä luottokorttia käytetty kolmen tonnin edestä. Siitä juoksee 15% vuosikorko, ei ihme jos ei "paskoista päivärahoista" jää paljoa käteen. Miten tämä liittyy koulutuksen ilmaisuuteen? Anna kun arvaan, olet tuhlannut tuhansia euroja matkusteluun ja elektroniikkaan, johon sinulla ei oikeasti olisi varaa.

Mitä sitten jos tuet laskee työtä tekemällä? Ainakin osallistuisit itsesi elättämiseen, etkä loisisi yhteiskunnan varoja kuluttamassa ainakaan niin paljoa. Juuri tällaisten ihmisten takia tukia saisi nykytilanteesta laskea merkittävästi, alkaisi työn tekeminen maistumaan, myös osa-aikaisena.

Etkai sentään ole yksi niistä, joka hakee johonkin Mäkkiin tai Prismaan jonkun MOL:n haun kautta, mihin on satoja hakijoita per työpaikka? Suoraan kysymällä tuollaiset koulutusta vaatimattomat hommat saadaan vielä tänäkin päivänä, ainakin pikkukaupoista yms.

Kyllä, nuo työpaikkailmoitusten, ja toisaalta työhakemusten, vakiosanat ovat aika perseestä, mutta pitäähän siihen ilmoitukseen jotain kirjoittaa, eikä vain "haetaan hyvää työntekijää".

Olet selvästi katkeroitunut ja laiskistunut. Tietysti tässä taloustilanteessa hyviäkin työntekijöitä on väliaikaisesti työttömänä, mutta kovalla hakemisella kyllä töitä saa, varsinkin jos ei pidä kelan/sossun päivärahoja jonain "minimitasona", josta pitää palkan nousta heti selvästi korkeammalle tasolle. Jokainen on ensikädessä itse vastuussa toimeentulostaan.

Olet opiskellut jotain pilipalialaa, eikä oman alan työkokemusta opiskeluaikana kertynyt? Se on aika huono lähtökohta...

Tuliko hyvä mieli kun potkit maassa makaavaa? Uskon, että df_tomilla on asenne kohdillaan. Viestistä käy ilmi, että mies on opiskellut, käynyt 10 vuotta töissä (!) ja hakenut aktiivisesti töitä valmistuttuaan.

Kyllä tuntuu olevan ihan tuurista kiinni, jos saa töitä. Olen ollut 6kk nyt kortistossa valmistumisen jälkeen. Joihinkin haastatteluihin kyllä olen päässyt, mutta hohhoijaa...

Olet käynyt lähikuukausina kahdessa työhaastattelussa, ja molemmalla kerralla on tullut suullinen lupaus työpaikasta. Se kertoo kahdesta asiasta: 1) paska tuuri, 2) on vain ajan kysymys, että kunnollinen tarjous tulee vastaan. En tiedä miten olet hakenut töitä, mutta selvästi se toimii, jos pääset haastatteluihin asti.

Omia provinkkejä:

- Mene töihin. Parempi oman pankkitilin, mielenterveyden ja työnhaun kannalta. Pääasia on, että sitten kun olet Siwassa töissä, et lopeta varsinaista työn etsimistä. Sinun pitää olla kuin Lepakkomies: istut päivällä Siwassa ja lähetät hakemuksia yöllä.
- Kun haet Siwan kassalle, älä kerro koulutuksestasi. Valehtele jos kysytään (esim. "olen opiskelija"). Mikä on pahin seuraamus, jos jäät kiinni valkoisesta valheesta? Saat potkut Siwasta ja menet töihin Prismaan.
- Siwan kassan sijaan voit myös harkita itseäsi kiinnostavan alan harjoittelua (mielellään ala, jossa on työpaikkanäkymiä). Esim. työkkäristä pitäisi saada tukea työelämävalmennukseen. Tähän pätee sama sääntö kuin Siwaan: ole Lepakkomies.
- Mitä enemmän hakemuksia lähetät, sitä enemmän sinulla on mahdollisuuksia päästä haastatteluihin. Älä tee huonoja hakemuksia, mutta opettele copy-pasten käyttö. Pyri lähettämään vähintään X määrä hakemuksia joka arkipäivä ja pysy tavoitteessasi (X riippuu pitkälti siitä, miten kapealla tai laajalla sektorilla haet tehtäviä).
- Ei ole mitään pilipalialaa tai -tutkintoa. Älä kuuntele tätä lässytystä. Kun olet saanut jalan oven väliin, niin asenne ja taidot ratkaisevat.
- Pyydä jotain luku- ja kirjoitustaitoista ihmistä tarkastamaan CV, harjoittele haastatteluja kaverin kanssa, mieti valmiiksi vastauksia yleisimpiin haastattelukysymyksiin.
- Kerro kaikille kavereille, sukulaisille, niiden vanhemmille, entisille opettajille, penkkivarmistajalle, jne., että haet töitä. Ikinä ei tiedä mistä se sisäpiirivinkki saattaa tipahtaa.
- Ryhdy ninjaksi. Ninja networkkaa kuin pieni eläin, kylmäsoittelee pomoille ja henkilöstöpäälliköille, käy messuilla ja tapahtumissa ja omaa täydellisen 30-60 s "hissipuheen". Ninja ei odota työpaikkailmoitusta vaan etsii "piilotyöpaikat".
- Jos kyllästyt Suomeen, ala katsomaan töitä ulkomailta. Kohtuullinen englannin taito riittää yleensä (sen oppii puhumalla) ja monessa maassa työnantajat eivät ole yhtä ahdasmielisiä tutkintonimikkeiden suhteen kuin Suomessa (esim. USA, UK, Irlanti).

Veikkaan, että olet viimeistään kesään mennessä koulutustasoasi vastaavassa työssä, jos haet aktiivisesti.

Koko työhaastattelu ja työnhakuprosessi on mielestäni vääntynyt kummalliseen muotoon. Haastattelussa ja koko prosessissa on kyse siitä, että osapuolet arvioivat toistensa soveltuvuutta. Ei niin, että työntekijän soveltuvuutta vain arvioidaan. Kyseessä on kahden tasapuolisen toimijan neuvottelutilanne. Tällä asenteella käytös on itsevarmempaa.

Itse en koskaan ilmoita ensimmäisessä yhteydenotossa, että haen työpaikkaa, vaan ilmoitan kiinnostukseni. Työnantajan edustajan tulee ymmärtää, että heidän tarjoamansa työpaikka on yksi vaihtoehdoistani. Tärkeää on, että pääsen esim. arvioimaan tulevan esimieheni osaamista ja johtamistaitoja.

Lisäks on 7k opintolainaa, 2k Kelalle maksettavaa opintotuen palautuksia ja 3k luottokunnalle ettei vaan työttömänä rahoille pääsis. Tavallaan näin tämä "ilmainen" koulutus meillä maksatetaan. Myös osa-aikatyö työttömänä on rikollista toimintaa. Viime vuonna tein kahta osa-aikahommaa, mutta toisesta verottaja vie yli 30%, niin siinä ei paljoo huvita kympin tuntipalkalla tehdä kakkoshommaa, siinä ei ole pahemmin mielekkyyttä.

Okei 60+k€ koulutuksestani maksaneena toi sun 12k€ ei tunnu kyllä missään, varsinkin kun työllistyminen omalle alalleni on n. 75% tuurista kiinni. Kyllä pitää osata arvostaa ilmaista koulutusta Suomessa.

Myöskin vinkkinä näin, että on mahdollista laskea sivutuloverokortti perustuloverokortin tasolle käyttämällä ns. freelanceverokorttia, jolloin et joudu maksamaan tuota 30% veroa. Itsekin kolmea työtä tehneenä ei olisi ollut mitään järkeä, jos veroja olisi mennyt 30+% kahden duunin palkasta.

Koko työhaastattelu ja työnhakuprosessi on mielestäni vääntynyt kummalliseen muotoon. Haastattelussa ja koko prosessissa on kyse siitä, että osapuolet arvioivat toistensa soveltuvuutta. Ei niin, että työntekijän soveltuvuutta vain arvioidaan. Kyseessä on kahden tasapuolisen toimijan neuvottelutilanne. Tällä asenteella käytös on itsevarmempaa.

Itse en koskaan ilmoita ensimmäisessä yhteydenotossa, että haen työpaikkaa, vaan ilmoitan kiinnostukseni. Työnantajan edustajan tulee ymmärtää, että heidän tarjoamansa työpaikka on yksi vaihtoehdoistani. Tärkeää on, että pääsen esim. arvioimaan tulevan esimieheni osaamista ja johtamistaitoja.

Asiallinen postaus! Juuri näinhän sen pitää olla.

Suomessa ei ole kyllä vastaavaa tullut vastaan. Norjassa kun olin työhaastattelussa, tuli kuitenkin ihan erilainen tunne etten tässä nyt yksipuolisesti yritä myydä itseäni (hehe), vaan ihan yrittivät myydä samalla mulle työpaikkaa ja työympäristöä. Ehkä joskus Suomi perässä, jotenkin tuntuu että työntekijöiden arvostaminen on ihan pohjamudissa, varsinkin vähän isommissa firmoissa. Jokapaikasta yritetään leikata, mikä aikaansaa hyvin marginaalisten säästöjen ohella hyvin vihaisiä työntekijöitä.

Suomessa ei ole kyllä vastaavaa tullut vastaan. Norjassa kun olin työhaastattelussa, tuli kuitenkin ihan erilainen tunne etten tässä nyt yksipuolisesti yritä myydä itseäni (hehe), vaan ihan yrittivät myydä samalla mulle työpaikkaa ja työympäristöä. Ehkä joskus Suomi perässä, jotenkin tuntuu että työntekijöiden arvostaminen on ihan pohjamudissa, varsinkin vähän isommissa firmoissa. Jokapaikasta yritetään leikata, mikä aikaansaa hyvin marginaalisten säästöjen ohella hyvin vihaisiä työntekijöitä.

Parikymppisellä harvoin on niin paljoa yritystä kiinnostavaa osaamista, että neuvotteluvaltit olisivat hänen käsissään.
Mihin viittaat marginaalisilla säästöillä?

Parikymppisellä harvoin on niin paljoa yritystä kiinnostavaa osaamista, että neuvotteluvaltit olisivat hänen käsissään.
Mihin viittaat marginaalisilla säästöillä?

No ei mulla sen enemmän kiinnostavaa osaamista ole kun edelliseen työhön haastetellessa.
Marginaalisilla säästöillä viittaan esim. siihen, kun joissain yrityksissä yritetään miltei jokaisesta palkasta vetää lisiä välistä tai palkka onkin sopimusta allekirjoittaessa jotain muuta kuin mitä se on haastattelussa ollut. Asioita, jotka aiheuttavat paljon mielipahaa työntekijälle, mutta monikansallisen yrityksen kassavirtaan ei vaikuta juurikaan. Nämä nyt vain omakohtaisia kokemuksia.

No ei mulla sen enemmän kiinnostavaa osaamista ole kun edelliseen työhön haastetellessa.
Marginaalisilla säästöillä viittaan esim. siihen, kun joissain yrityksissä yritetään miltei jokaisesta palkasta vetää lisiä välistä tai palkka onkin sopimusta allekirjoittaessa jotain muuta kuin mitä se on haastattelussa ollut. Asioita, jotka aiheuttavat paljon mielipahaa työntekijälle, mutta monikansallisen yrityksen kassavirtaan ei vaikuta juurikaan. Nämä nyt vain omakohtaisia kokemuksia.

Hienosti sait kuitenkin yleistettyä varsinkin suomalaisiin isoihin firmoihin :)

Mitäs hommia sä olitkaan tehnyt, asiakaspalvelu ja järjestyksenvalvonta...?

Hienosti sait kuitenkin yleistettyä varsinkin suomalaisiin isoihin firmoihin :)

Mitäs hommia sä olitkaan tehnyt, asiakaspalvelu ja järjestyksenvalvonta...?

Taitaa sulla jäädä tuo luetun ymmärtäminen melko vähäiseksi jos et tuosta poiminut että kirjoitin "joissain yrityksissä". Kirjoitin myöskin "monikansallinen" ja "isompi". On sitä tullut oltua kuitenkin sen verran töissä, että pystyn näkemään ison ja pienen yrityksen plussat ja miinukset. En ole ollut töissä aiemmin Suomen ulkopuolella, joten en voi verrata kuin viimeisimpään työhaastatteluuni. Kerron toki lisää kun olen firmassa ollut pidempään.

Onko sulla jotenkin ongelma mun työkokemuksen kanssa, tuntuu että kovin halveksuvasti kirjoitat turvallisuus- ja asiakaspalvelualasta? En valitettavasti oman alan hommiin ole vielä päässyt, enkä luultavasti tule pääsemäänkään ihan heti.

Onneksi itsellä ei ole ollut koskaan tarvetta käydä ns. oikeissa työhaastatteluissa. Työura lähti liikkeelle nuorena isovanhempien firmasta, josta vaihdoin firman ostaneelle henkilölle ilmoituksella "aloitan päivänä xx.xx". Kun taas hommat alkoivat viiden kesän ja muiden lomien jälkeen tökkiä hakeuduin itsekin järjestyksenvalvonta-alalle, jossa työhaastattelu oli luokkaa istutaan kuntosalin takahuoneeseen ja kirjoitetaan nimet soppariin. Siitä sitten luonnollista väylää noin vuoden portsarihommien jälkeen isolle turvallisuusalan yritykselle käytännössä niin että soitin esimiehelle onko töitä, vastaus oli "koska voit aloittaa?". Toimipaikan vaihdos ja portsarifirman vaihdos tapahtui myös käytännössä omalla ilmoituksella.

Ehkä olen ollut onnekas esimiesten ja työnantajien suhteen, koska lukio on ainoa koulu minkä olen käynyt. Kortit siihen lisäksi.

Saa nähä tulevaisuudessa, onko siitä mitään hyötyä että eri alojen työkokemusta kartutettu 13-vuotiaasta asti. Toivottavasti edes jotain. Ikää kun ei ole vielä edes kahtakymmentä.

Noita on aika paha yleistää suorilta käsiltä koskemaan edes kyseistä firmaa.

Turva-alalla vuorojen suunnittelu, vuorossa olleet jne. asiat kulkevat parinkin esimiehen kautta sinne taloushallinnon puolelle palkkoihin. Jos sinne ei tule tietoa, että kyseessä oli esimerkiksi iltavuoro niin ei siitä silloin iltalisiäkään lasketa. Tämä pätee varsinkin vuorojen paikkauksiin ja poissaoloihin. Toinen asia on sitten se millaisessa formaatissa tieto tulee ja millaisia ohjelmia käytetään. Kolmantena vaikuttavana asiana on vielä palkanlaskijoiden oma osaaminen. Jos ei tunneta TESiä niin ei niitä lisiäkään sinne laiteta jos ne eivät näy lähtömateriaalissa tai tule ohjelmasta. Osalla isoista yrityksistäkin on todella alkeellisella tasolla nuo prosessit.

Löytyy myös niitä firmoja, joissa työehtosopimusta ei noudateta tai sitä ei edes tunneta. Vain silloin kun sitä systemaattisesti jätetään noudattamatta voidaan puhua siitä, että sillä haettaisiin säästöjä. Tähän taas ratkaisuna on asian vieminen liittoon ja käräjille. Palkkasaatavia on maksettu takautuvasti ennenkin.

Kiitos sinulle K-Rauta hyvistä vinkeistä ja kannustuksesta, viestisi sai asiat ja nykytilanteen näyttämään jälleen paljon valoisammilta :)
Tsemppiä kaikille työnhakuun ja työllistymiseen!

Noita on aika paha yleistää suorilta käsiltä koskemaan edes kyseistä firmaa.

Turva-alalla vuorojen suunnittelu, vuorossa olleet jne. asiat kulkevat parinkin esimiehen kautta sinne taloushallinnon puolelle palkkoihin. Jos sinne ei tule tietoa, että kyseessä oli esimerkiksi iltavuoro niin ei siitä silloin iltalisiäkään lasketa. Tämä pätee varsinkin vuorojen paikkauksiin ja poissaoloihin. Toinen asia on sitten se millaisessa formaatissa tieto tulee ja millaisia ohjelmia käytetään. Kolmantena vaikuttavana asiana on vielä palkanlaskijoiden oma osaaminen. Jos ei tunneta TESiä niin ei niitä lisiäkään sinne laiteta jos ne eivät näy lähtömateriaalissa tai tule ohjelmasta. Osalla isoista yrityksistäkin on todella alkeellisella tasolla nuo prosessit.

Löytyy myös niitä firmoja, joissa työehtosopimusta ei noudateta tai sitä ei edes tunneta. Vain silloin kun sitä systemaattisesti jätetään noudattamatta voidaan puhua siitä, että sillä haettaisiin säästöjä. Tähän taas ratkaisuna on asian vieminen liittoon ja käräjille. Palkkasaatavia on maksettu takautuvasti ennenkin.

Jos yli puolet firman rivityöntekijöistä tekee vuorotyötä, mun mielestä kyllä palkanlaskun pitäisi osata laskea oikein lisät. Kyllä jos siitä on itse huomauttanut, rahat on aina tullut, mutta siinä kohtaa kun jokikisesta palkasta pitää huomauttaa, tulee vaan mieleen kuinka moni jaksaa palkkojaan noin tarkkaan tarkastaa. Sanoisin että esim. turvallisuusalalla ei kovinkaan moni. Pointtina nyt se, että kyseisessä firmassa on tasan tarkkaan tiedossa mitä TESissä lukee. Ei ole epäselvyyttä ilta-, yö-, lauantai- tai sunnuntailisien määrästä, eikä sähköisten vuorolistojen vuoksi pitäisi olla minkään näköistä epäselvyyttä siitä, kuka vuorossa on ollut.

Tämä nyt sattuu olemaan oma kokemukseni asiasta, enkä voi puhua kuin itseni puolesta.

Se, että muut eivät ole kokeneet samaa, ei tee mun kokemustani tekemättömäksi. Mä olen kyllä sen verran tarkkaan lukenut muutamankin eri alan työehtosopimuksia, että multa ei ainakaan onnistuta vetämään välistä.

Viimeksi muokattu:
Ahh tulipa ketjusta mieleen tama viimeisimmän firman haastattelu:
pöydän toisella puolella firman 5 jannua human resource managerista omaan lähiesimieheen ja maanrakennuksen päädiriggaan ja eteen lyödään palikkatestiä ja hyvä ettei sentrifugiin työnnetä ja mieleen tulee:

a. haetteko te nyt jotain raketti-insinööriä, mä olen vain mittamies
b. oho tässäpä firmassa on hommat kohdillaan.

Oikeasti homma on sellaista mihin pystyy apinakin ja firman toiminta ihan kakkosesta, mitä ei henkilöstön koosta uskoisi. Hommat järjestellään kuten 5 miehen rengasfirmassa, eli sinnepäin, mikä 5 miehen puulaakissa riittää, mutta ei 300 hengen puljussa.

Toisen minkä muistan, nuorempana hain Keskolle johonkin varastohommaan tjsp. kesäksi ja sinne oli ryhmähaastatettelu. 10 jamppaa istuu ringissä ja valehtelee suut ja silmät täyteen ihan täysiä päällekäin jauhaen. Seuraavan kerran kävelen tuommoisesta suoraan pellolle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom