Rekrytointikokemuksia

Hmmm... Mhki itsei lmoitti tuolla ketjun alkupuolella, että ei todellakaan halua siivoojaksi ja ei vois vähempää napata paskaduunit, ja soveltuvuustestissä epäillään motivaatio-ongelmaa ja kiinnostuksen lopahtamista rutiiniluonteisissa töissä? Ihan paska testi.

Olen itse ollut soveltuvuustesteissä, ja olen kuulemma sysipaska hommissa joissa pitää seurata yksityiskohtaista ohjeistusta ja jossa samansisältöiset suoritukset toistuu. Olen samaa mieltä. Sain silti paikan, koska kovin rutiinihakuinen ei tässä hommassa edes viihtyisi. Ilmeisesti en olisi sitten päässyt siivoamaan, mutta jostain syystä en ota sitä henkilökohtaisesti. Jos kerran se nettitesti tuli klikkailtua kymmenessä minuutissa edes kunnolla lukematta (=ristiriitaiset vastaukset), niin ehkä siitä motivaatiosta tulee äkkinäisempi vetäneeksi johtopäätöksiä.

Noissa soveltuustesteissähän on ideana nimenomaan soveltuvuus johonkin tiettyyn hommaan, eikä mikään yleispätevä lausunto henkilöstä ihmisenä. Harvalla firmalla on aikaa järjestää vuoden kestävät hakuprosessi, jotta soveltuvuuskokeista tulisi hakijankin mielestä riittävän laaja. Varsinkin jos kyseessä on suorittava työ, jossa ei ole ihan niin justiinsa sen homman kanssa.

En tuosta siivouspuolesta niin tiedä, mutta luulisi firmoilta löytyvän kohteita, jossa ihan oikeasti sillä suorituksen tasolla on väliä. Cinderellaa pääsee varmaan siivoamaan ihan kuka vaan, jotain vaativampaa kohdetta välttämättä ei. Luultavasti minä en kelpaisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en kyllä ota henkilökohtaisesti tälläistä testiä. Lähinnä se naurattaa ja toisaalta vituttaa, että tuollaisia testejä järjestetään tämän tyyppistä työtä hakiessa. Ja ylipäänsä se, että haastatteluissa luvataan jo töitä, toisinsanoen siis pidetään ihmisestä, mutta testituloksien jälkeen päädytään olla palkkaamatta. Eli siis ei osata itse tehdä päätöstä, vaan luotetaan sokeasti testiin, jossa ei ole sinänsä mitään järkeä.

Toki tuossa testituloksissa oli kohtia jotka merkkaavat haettaessa ko. työtä. Siellä kuitenkin oli myös asioita, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Ja sellaiset johtopäätökset ovat aika turhia. Kuten esimerkiksi että henkilö on laiska. Tuo on jo aika raju päätelmä rasti ruutuun testin perusteella.

Mulla jumitti syksyllä Toys are asin työhaastattelussa ja vastasin kysymykseen "Heikkoutesi?" Ettei mulla ole :D Niinhän ei pitäisi tehdä, vaan kertoa reippaasti mitkä ne on, jotta saavat rehdin kuvan. Silmiin pystyyn sentään katsomaan koko ajan. En päässyt töihin. Johtui varmaan siitä ettei mulla ole/ollut kassalta kokemusta.

Mulla jumitti syksyllä Toys are asin työhaastattelussa ja vastasin kysymykseen "Heikkoutesi?" Ettei mulla ole :D Niinhän ei pitäisi tehdä, vaan kertoa reippaasti mitkä ne on, jotta saavat rehdin kuvan.

Parempi ohje on kertoa joitakin vähäpätöisiä heikkouksia, jotka liittyvät enemmänkin esim. taitoihin kuin itse persoonaan. Vrt. heikkoudeksi ei kannata mainita esim. pitkäjännitteisyyden puutetta vaan esimerkiksi se kassakokemuksen puute sinun tapauksessasi. Lisäksi heikkouksistakin voi puhua vielä menneessä aikamuodossa tyyliin heikkoutenani on ollut se ja se, mutta olen kiinnittänyt niihin huomiota ja se alkaa näkyä.

Itsellä meni aiemmin mainitsemani soveltuvuustestit ja haastattelukierrokset halutunlaisesti - sain mielenkiintoisen työpaikan, kaikki tsekkaukset tehty ja aloitan ensi viikolla. Tosi tyytyväinen olen.

Luonnollisesti pyysin nykyiseltä työpaikalta työtodistuksen. Tämän kirjoittaa yleensä osastosihteeri, sen allekirjoittaa yksikön päällikkö ja se leimataan ja pistetään asiakirjakantaan. Olin lähettänyt tälle sihteerille helpotukseksi kuvauksen selkeillä ranskalaisilla viivoilla, että mitä töitä olen hoitanut. Kun prosessin jälkeen sain käteeni työtodistuksen, voi perkele. Täynnä kirjoitusvirheitä, eikä tekemistäni töistä olla mainittu sanallakaan. Olin myös pyytänyt arvostelun todistukseen, arvostelu oli seuraava: "hlö on sopeutunut yksikköön". Eihän tämä sihteeri oikeastaan edes tiedä mitä olen tehnyt kenenkin kanssa, mutta luulin että todistus kirjoitetaan aina samaa pohjaa käyttäen, eikä edeltäjäni työtodistuksessa ollut kirjoitusvirheitä eikä "sopeutunut yksikköön"-tyylisiä "kehuja".
Tällä sihteerillä ja mulla on ollut aiemmin jotain kärhämää, joten olemme veikanneet että tämä nyt on sen tapa kostaa - ei kai kukaan oikeasti muuten kirjoita noin typeriä. Juristina tiedän mitä tässä nyt voisi tehdä, mutta mietin tässä että jaksaisiko edes. Työtodistuksesta on hyötyä, sillä työpaikka on erittäin tunnettu ja arvostettu, ja saan paljon hyötyä tulevaisuudessa siitä, että olen ollut siellä töissä jo pariin otteeseen. Aiemmat työtodistukset ovat olleet oikein asiallisia. Nyt ko. paikan asiakirjatiedostoista löytyy paska työtodistus. Lähtisittekö te muut korjaamaan asiaa?
Ei kuitenkaan tee mieli ruveta hankalaksi, siinä on jo yksikön päällikön allekirjoitus (ei tainnut lukea koko sisältöä, kenties oletti kuten minä että asia on kuitenkin ok).
Aika vittumainen temppu.

Hmm, aika kinkkinen paikka. Kantsisko vähän käydä sitä sihteeriä heristelemässä? Ainaki kysymässä, että mitäs perkelettä.
Jatkotoimiin ei kannattane ryhtyä.

Hmm, aika kinkkinen paikka. Kantsisko vähän käydä sitä sihteeriä heristelemässä? Ainaki kysymässä, että mitäs perkelettä.
Jatkotoimiin ei kannattane ryhtyä.

Joo, no viime kerrasta oppineena en mene heristelemään sitä sihteeriä enää, ajattelin kenties vaikka kiertää sen selän takaa ja raportoida asiasta johki hallinnolliselle osastolle tai vastaavaa, välitän tiedon huonosta tavasta eteenpäin eri tahoille ja ehkä jätän kuitenkin jatkotoimet noin muuten tekemättä. Sille sihteerille varmaan meilaan vaan etten hyväksy tätä työtodistusta - mutta että ei missään nimessä kirjoita uutta, ellei ole valmis että valvon selän takana herkeämättä. Aika häpeäpilkku jos on työtodistus, johon on jätetty jokaiseen lauseeseen kirjoitusvirheitä! Varmasti tahallisia. Uskomaton tyyppi.

Laitetaas omat kokemukset tähän kun kävin eräässä liikejuridiikkaan erikoistuneessa asianajotoimistossa M&A-lawyerin paikkaa hakemassa. Haastattelijoina oli kaksi kaverusta jotka heti alkuun kertoivat tekevänsä satoja haastatteluja vuodessa (sen myös huomasi). Alku meni ihan lupsakasti kunnes yhtäkkiä vaihtoivat lennossa kieltä ensin englantiin, siitä ruotsiin ja lopuksi saksaan. Mieleeni jääneitä aika hämäriä kysymyksiä:
englanniksi-Oletko älykäs
-millä tavalla?
-miten älykkyytesi näkyy käytännössä?
-Oletko analysoiva?
-miten se näkyy?

ruotsiksi: -Omaatko heikkouksia? (vastain että olen joskus liian huolellinen)
-miksi se on heikkous? (vastasin että se vaikeuttaa joskus priorisointia)
-pitäisikö sitten olla huoleton?

Lopuksi piti vielä kuvailla työluonnettaan mutta ei saanut käyttää sanoja tunnollinen, huolellinen, luotettava ja jotain neljättä.

Melko kiusallinen haastattelu kaikin puolin, olivat myös epätavallisen kiinostuneita harrastuksestani (lenkkeily. Esim. missä lenkkeilen? Millaiset lenkkarit? Maasto vai tie? Pitkää matkaa? miksi? jne loputon kysely).

Noista varmaan selviäisi jos pystyisi koko ajan olemaan täysin rentona ja keksimään loogisen vastauksen edes kohtalaisen nopeasti, testasivat selvästi hermoja.

Itse kävin työhaastattelussa eräässä rekryfirmassa ja haastattelijaksi sattui todella nuori tyttö, joka jakkupuku päällä kyseli muka fiksuja kysymyksiä. Puhui itse sekavia ja ei jaksanut oikein kuunnella vastauksia loppuun. Oli kyllä aika paska fiilis, tuntui kuin tytteli olisi päässyt leikkimään haastattelijaa ja tykkäsi tepastella jakkupuku päällä. Jakkupuvussa ei siis mitään vikaa noin yleensä, mutta nyt tuli jotenkin teennäinen vaikutelma kyseisestä haastattelijasta.

Työpaikoista asiaa.

Tälle asialle varmaan olisi jokin oma ketjunsa, mutta en ainakaan itse löytänyt sellaista, joten tehdään uusi.

Onko muilla ollut ongelmia työnhaussa tai rekrytointivaiheessa? Tänne voisi laittaa kaikki kamalimmat kokemukset esim työhaastatteluissa ja myös positiiviset onnistumiset.

Itseä jurppii aika pirun paljon tällä hetkellä eräs firma, sanotaan vaikka yritys x. Kyseessä on siivousalan yritys(tarkoituksena löytää kevyttä, osa-aikaista iltatyötä muiden lisäksi). Kävin työhaastattelussa tammikuun alussa ja kaikki tuntui sujuvan todella hyvin. Minulle ilmoitettiin jo tuolloin että pitäisi vielä suorittaa jonkin sortin soveltuvuustesti, ja että töitä kyllä varmasti löytyisi.

Haastattelusta kului noin muutama viikko eikä mitään kuulunut. Itse sain jatkuvasti soitella heidän peräänsä. Sitten lopulta sain kiinni esimiehen jonka tehtävänä olisi siis tuo soveltuvuustesti järjestää minulle. Sain kuulla, että hän ei ole edes vielä tilannut ko. testiä ulkopuolisesta yrityksestä. Haastattelun jälkeen kun olin soittanut firmaan niin olivat tuolloin sanoneet että menee korkeintaan viikko kun tuo esimies tilaa sen testin. Ja nyt siis ihan päinvastaista puhetta.

Sitten tämä esimies ilmoitti lähtevänsä hiihtolomalle viikoksi ja palailee asiaan sen jälkeen. Noh sitten testin suorituspäivä järjestyikin suhteellisen nopeasti. Kävin tekemässä testin, jonka olisin voinut yhtähyvin tehdä kotoa käsin, sillä se olikin vain nettiselaimessa tehtävä testi. Eli siis tällä esimiehellä meni kuukausi tilata yksi koodi sähköpostiinsa jolla pääsee kirjautumaan testausfirman sivuille?

Testin suoritettuani, kysyin kuinka kauan menee ennenkuin minulle olisi töitä. Sanottiin että kyllä viikossa ollaan yhteydessä. Nyt on mennyt 2 viikkoa siitä, ja tänä aikana olen yrittänyt saada useampaan otteeseen sekä tuota esimiestä, että myös toimitusjohtajaa kiinni. Kukaan ei vastaa puhelimeen, vaikka varmasti näkevät että olen ainakin soittanut. Myös sähköpostiin ei kumpikaan ole vaivautunut vastaamaan.

Itseäni vituttaa tuollainen ylimielinen asenne työntekijää kohtaan. Itse olisin todella halukas aloittamaan työt heti ja on kummallista että ko. yritys hakee työntekijöitä jatkuvasti kotisivujensa kautta.

Yrittänen soitella tuonne vielä huomenna kerran ja mikäli en saa vastausta, haistatan paskat koko firmalle, tai jos oikein vituttaa niin käyn tekemässä sen paikan päällä. :D

Olen ollut useammassakin siivousalanyrityksessä töissä ja voin sanoa, etten koskaan ole kuullutkaan tälläisestä. Näihin paikkoihin ei oo ollut mitään varsinaista haastattelua, vaan työhakemuksen ja edellisten työtodistusten perusteella on paikka irronnut. Ainoa este duuniin pääsemiseksi mun mielestä olis rikosrekisteri, koska duuni useimmiten tehdään yksin kohteessa. Mitä jollain soveltuvuustestillä haetaan? Osaatko heiluttaa rättiä? :rolleyes: Niin no voihan sillä tietty testata ahkeruutta, mut sitähän tarvitaan joka duunissa.

No joo, nykyiseen kesätyöpaikkaan hakiessani jouduin haastattelussa tekemään värisokeustestin, vai miksi sitä sanotaankaan, ja laskemaan prosenttilaskuja. Toi laskeminen aiheutti mussa lievää hilpeyttä (opiskelen yliopistossa luonnontieteitä) ja näin jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut suhtautua vähemmän huvittuneesti asiaan. Oli kuulemma osaksi käyttäytymistesti... Värisokeustesti tuli yllätyksenä, mutta oli paikallaan. Työssä tarvitaan värien erottelukykyä.

Viimeksi muokattu:
[K^jsa];1977790 sanoi:
Olen ollut useammassakin siivousalanyrityksessä töissä ja voin sanoa, etten koskaan ole kuullutkaan tälläisestä. Näihin paikkoihin ei oo ollut mitään varsinaista haastattelua, vaan työhakemuksen ja edellisten työtodistusten perusteella on paikka irronnut. Ainoa este duuniin pääsemiseksi mun mielestä olis rikosrekisteri, koska duuni useimmiten tehdään yksin kohteessa. Mitä jollain soveltuvuustestillä haetaan? Osaatko heiluttaa rättiä? :rolleyes: Niin no voihan sillä tietty testata ahkeruutta, mut sitähän tarvitaan joka duunissa.

No joo, nykyiseen kesätyöpaikkaan hakiessani jouduin haastattelussa tekemään värisokeustestin, vai miksi sitä sanotaankaan, ja laskemaan prosenttilaskuja. Toi laskeminen aiheutti mussa lievää hilpeyttä (opiskelen yliopistossa luonnontieteitä) ja näin jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut suhtautua vähemmän huvittuneesti asiaan. Oli kuulemma osaksi käyttäytymistesti... Värisokeustesti tuli yllätyksenä, mutta oli paikallaan. Työssä tarvitaan värien erottelukykyä.

Siis tuo soveltuvuustesti ei todellakaan ollut mikään osaatko heiluttaa rättiä-testi. Kysymykset oli tyyliin ajatteletko kuolemaa kyllä vai ei. Ja tuon perusteella "psykologi" antaa kielteisen tai myönteisen päätöksen työntekijästä. Tämän raportin luettuaan työnantaja sitten antaa tai on antamatta työpaikan. Ja oman tarinani tiedätkin.

Laitetaas omat kokemukset tähän kun kävin eräässä liikejuridiikkaan erikoistuneessa asianajotoimistossa M&A-lawyerin paikkaa hakemassa. Haastattelijoina oli kaksi kaverusta jotka heti alkuun kertoivat tekevänsä satoja haastatteluja vuodessa (sen myös huomasi). Alku meni ihan lupsakasti kunnes yhtäkkiä vaihtoivat lennossa kieltä ensin englantiin, siitä ruotsiin ja lopuksi saksaan. Mieleeni jääneitä aika hämäriä kysymyksiä:
englanniksi-Oletko älykäs
-millä tavalla?
-miten älykkyytesi näkyy käytännössä?
-Oletko analysoiva?
-miten se näkyy?

ruotsiksi: -Omaatko heikkouksia? (vastain että olen joskus liian huolellinen)
-miksi se on heikkous? (vastasin että se vaikeuttaa joskus priorisointia)
-pitäisikö sitten olla huoleton?

Lopuksi piti vielä kuvailla työluonnettaan mutta ei saanut käyttää sanoja tunnollinen, huolellinen, luotettava ja jotain neljättä.

Melko kiusallinen haastattelu kaikin puolin, olivat myös epätavallisen kiinostuneita harrastuksestani (lenkkeily. Esim. missä lenkkeilen? Millaiset lenkkarit? Maasto vai tie? Pitkää matkaa? miksi? jne loputon kysely).

Noista varmaan selviäisi jos pystyisi koko ajan olemaan täysin rentona ja keksimään loogisen vastauksen edes kohtalaisen nopeasti, testasivat selvästi hermoja.

Ei juma, saitko paikan?:D Olitko ilmoittanut osaavasi noita ko. kieliä vai heittivätkö muuten vain astettava vaikeamman haastattelun?

Olin ilmoittanut että osaan niitä ja osaankin. Lennossa vaihtelu kuitenkin hämää eikä taso vastaa äidinkieltä. En usko että saan paikkaa, kuten ei varmaan 95% muistakaan hakijoista. Oletan että paikan saa golfista pitävä ruotsinkielisen sukunimen omaava miespuolinen jeesjees-kaveri. Taidan ensi kerralla doupata diapamilla niin ei herpaannu typeriin kysymyksiin ;)

hah, oiski hyvä idea olla ihan totaalisen pöllyssä haastattelussa. tai ei ehkä työhaastattelussa mutta vaikka teatterikorkean pääsykokeissa. antais ainakin ittestään luovan kuvan, ellei sitten oo pöllyissä epäsosiaalinen ja angstaava. ei siis sekasin tyyliin "älä kato mua noin" vaan sekasin tyyliin "im the king of rock n rolll tonight" tai emmä tiiä.

Vähän tulee off-topiccia, mutta onko Golfin pelaamisesta yleisesti ottaen hyötyä työpaikan haussa? Varsinkin joihinkin esimies tehtäviin ja muihin ylempiin virkoihin hakiessa?

Jostain vain tällästä legendaa kuullut :D

Vähän tulee off-topiccia, mutta onko Golfin pelaamisesta yleisesti ottaen hyötyä työpaikan haussa? Varsinkin joihinkin esimies tehtäviin ja muihin ylempiin virkoihin hakiessa?

Jostain vain tällästä legendaa kuullut :D

No eihän se nyt edes niiiiiin hassulta sinänsä kuullostaisi jos kyseessä on enemmänkin asiakkaisiin keskittynyt hieman suurempi toimija tjsp. Meinaan kun käsittääkseni sellaiset vähän vähemmän muodolliset keskustelut ym. sopimukset tehdään sitten yleisemmin golf-kentällä :D

Legendaa olen myös kuullut siitä, että juuri vastaavanlaisiin tehtäviin tatuoinnit olisi aika ehdoton no-go. Tässä taas olisi sitten kyseessä vielä vähemmän muodolliset saunakeskustelut:hyvä:

P.S: pitää vissiin alkaa parantelemaan tasotusta:david:

Itsellä oli pari vuotta sitten turhauttava ja suoraan sanottuna pirullinen tilanne.

Hain töihin yritykseen X. Mulla on alan koulutus ja työkokemusta. Oletin että mulle ilman muuta tulis haastattelu tai edes vastattaisiin jotenkin. Ei kuulunut mitään.

Parin kuukauden päästä törmäsin baarissa yhteen entiseen työkaveriin, joka kysyi olinko hakenut töihin yritykseen X. No, ihmettelin että mites sä siitä tiedät. :wtf: Jätkä ilmoitti että hänen isä on firmassa henkilöstöpäällikkönä ja oli kuulemma soittanut ja kysynyt musta tietoja. Sanoi kuulemma mua "OK-tyyypiksi". On selvää, että se on puhunut musta paskaa, olisihan sieltä yrityksestä X nyt jotain ilmoitettu mullekin. Huomautan tässä vaiheessa, että työ ei ollut samaa alaa kuin missä tämä työkaverini ja minä olimme, itse asiassa tämä henkilö ei tiedä mitään osaamisestani kyseisellä alalla. Se on vaan sellainen kateellinen pikkupaska. :curs:

Ottaa päähän se, kun ei voi tehdä mitään asialle. Tuskin koskaan pääsen siihen yritykseen töihin, niin kauan kuin tämä sama henkilöstöpäällikkö on siellä töissä, ts. kunnes jää eläkkeelle (5-10 vuotta).

Kysyin asiasta jopa oikeusaputoimiston juristilta, mut sekin sanoi, että asiaa on turha lähteä viemään eteenpäin, siihen keksittäisiin kuitenkin joku peruste. En sitten tiedä pitäiskö tuo asia jotenkin ilmoittaa vaikkapa yrityksen X toimitusjohtajalle, että ymmärtäisi millainen tyyppi siellä työntekijöitä valitsee.
Kirjoittais sille toimarille, että teidän henk.päällikkö se vaan soittelee pojalleen kun ei itse osaa työtänsä.

Tuo itseänikin mietityttää viimeisimmän haastattelun kohdalta kun ei kuulunut työnantajasta yllättäen haastattelun jälkeen yhtään mitään. Itse piti soittaa perään. Heräsi epäilys, että onkohan soittaneet johonkin ja joku jauhanut paskaa musta. Mut onko sekään syy olla vastaamatta työnhakijalle mitään? Toi on niin tota nykytouhua firmoissa, ei pahemmin kunnioiteta ihmisiä. Pitää olla jokin superihminen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom