RAW-penkki

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän tyngäksi jää vain kertoa toimittajalle paljonko nousee. Olisi nyt videon ottanut.
Sellainen video itseasiassa löytyy tubesta, tai ainakin olen moisen nähnyt. Se oli aika vanha pätkä ja muistin että siinä olisi ollut 180kg. Aivan jäätävä runkkupenkki, jossa perse varmaan puolimetriä ilmassa, mutta sellaisiahan ne tapaa noilla yleisurheilijoilla olla.
 
Sellainen video itseasiassa löytyy tubesta, tai ainakin olen moisen nähnyt. Se oli aika vanha pätkä ja muistin että siinä olisi ollut 180kg. Aivan jäätävä runkkupenkki, jossa perse varmaan puolimetriä ilmassa, mutta sellaisiahan ne tapaa noilla yleisurheilijoilla olla.
170
 
Puhui tuossa jutussa tällä kertaa kyllä hitaasta voimasta eli vois päätellä, ettei aivan samanlainen pompautus ole kun aktiiviaikana.
 
Yksi lähemmäs 60m:n kiekonheittäjä treenasi aikoinaan samalla salilla.
Hän otti penkin juuri niinkuin Pitkämäki sillä videolla.
Otti vain kylläkin 170kg vaikka aika iso mies olikin.

Silloin se vaikutti paljolta mutta nykyään kun on kuullut kiekonheittäjien voimatasoista niin ei sitten kovinkaan kova romu tuohon tyyliin otettuna.

Kun kysyttiin tekniikasta hän sanoi että se on ihan sama miten hän sen nostaa pääasia että rauta liikkuu räjähtävästi.
Kyykkäsi hän kyllä hyvät romut Liekkö lähelle sitä 250kg En muista.

Muistan vaan kun tuli eka kertaa salille ja oltiin siinä kavereiden kanssa tekemässä " kovia" kyykky treenejä siteiden ja vöiden kanssa.
Hän kysyi että saako hän lämmitellä tässä.
Olin itse että vähän MITÄ ?
Eikö se näe paljonko meillä on rautaa tangossa?
No se veteli sitten meikäläisen maksimeilla kevyesti niin pitkään kuin huvitti. Tosin ei ne meikäläisen maksimit kovin kummoisia olleet.

Spesiaali sillä oli tehdä sitä kiertoa tanko selässä
Sitä se teki 160kg: lla ainakin
En ole ikinä nähnyt missään kenenkään tekevän vastaava
En tiedä onko joku kiekonheittäjien spesiaali liike?

Joo mukava kaveri se oli.Harmi kun en muista nimeä.
No ei ollut ihan kirkkainta lajinsa huippua mutta Kalevan kisa tasoa kuitenkin.

Silloin oli dopingtestaus juuri tullut hyvin tarkaksi ja siitäkin puhuttiin ja sanoi että melkein mahdotonta Suomessa yleisurheilijan käyttää.

Silloin puhuttiin aminohapoista ja niitä pidettiin puoliksi dopingina.
Suomesta ei edes saanut eriteltyjä aminohappoja.
Kaikki se on ollut ja onkin Suomessa kiellettyä.

Muistan kun niitä ostettiin kun eräs kaveri toi Ruotsista.
Joo tämä kiekonheittäjä kyllä väitti että yksittäiset jotkut aminohapot antavat kuulemma ihan selvästi potkua treeniin.
No eipä näin taida olla eli taisi olla vaan placepo potku.

Kreatiini teki vasta tuloaan ja jopa ternimaidosta vaahdottiin.

Sinällään kyllä efedriiniä sai yhteen aikaan ostaa jopa tiettyjen kuntosalien tiskiltä ja oli ihan näkyvissä siellä.
Vaikka kiellettyä sekin silloin oli.
Nykyään taitaa olla vaikea löytää edes wikker ryhmistä koska se yhdistetään vähän kovempien piristeiden valmistukseen.

Varhaisilta vuosiltani kauan ennen kuin tajusin pitkäjännitteisen harjoittelun salat ja paljon ennenkuin kuin uskaltauduin kuntosalille ja sinnekin ensin vain aamulla ettei " hirmu riskit" kaverit vaan oo samaan aikaan ja 130kg piti siltikin ensin kotipunteilla nostaa ennenkuin sinne oli asiaa ( No minä kyllä en runkkupenkannut sitä vaan ihan punnersin)

Eli tässä varhaisia runkkupenkkimuistelmia:

Muistan kun eräs kaveri joka oli jonkun aikaa nyrkkeilyt rupesi aikoinaan punttaamaan ja helvetinmoisella runkkupenkillä nosti peräti 112 kg.

Siihen aikaan puhuttiin että nosti "perseellä" ja häntä pidettiin ihan mielettömän vahvana ihan bodarina ja niin se itsekkin puhui olevansa.
Sitten oli muutama muukin tietyn kaupunginosan kaveri jotka treenasivat punteilla ja kovin taisi runkkupenkata sen 130kg ja häntä pidettiin sitten helvetin kovana jätkänä myös ja helvetinmoista kovista hän esittikin ihan aikuisikään asti ja ylikin.

Yhteistä näille hemmoille oli ettei nyt jalkoja treenattu ollenkaan
Mitäpä niillä kun ne olivat housuissa tavallisesti.
Ihan tietysti siihen aikaan katsottuna näillä kavereilla oli "pattia".
Kun treenaaminen ei ollut kovinkaan yleistä ja saivat pitää koviksen mainettakin koska kamppailu ja ip lajitkin olivat etenkin pikkukaupungissa hyvin harvinaisia
Eli tässä vähän "runkkupenkki" historiaa varhaisilta vuosilta
Eli en ihan muistele sitä miten " vanhoina hyvinä aikoina" miehet olisi vain rautaa olleet.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kato, niin että miehet oli miehiä sillon 70-80 luvulla ja nykytulokset ei ole mitään siihen verrattuna. Mitä nyt kisoissa ottavat raakana enemmän nykyään kun entisaikaan single kankaisilla.. Johtuu varmaan siitä, että sen verran nöyriä oli nää vahvimmat, että treenasivat vaan kotitilan ladossa, ettei muut tuu kateelliseksi.

Tai sitten nuo raudat on saanut joka vuosikymmen vähän lapinlisää matkalla ja niihin alkaa uskomaan itsekkin kun on aikansa huudellut.

Kävin jokunen vuosi sitten kotikylän paikallisbaarissa ja siellä vanhat äijät katselivat duplantiksen seiväskisaa. Eivät pitäneet minään kun Jakkehan hyppäsi tuon 6 metriä rikki jo 70-luvulla puuseipäällä. Pidän ihan yhtä uskottavana kun näiden pakkiksen hurjien punttitarinoita.
Tiedän monetkin jotka lapinlisää tai savonlisää varmasti tarinoihinsa pistäisivät jos vanhoista jutuista ja ajoista puhuttaisiin.
Sinällään kun jos joku lukee nuo minun runkkupenkki muistelmat niin tietää että mikä totuus saattaa olla.
Itse olen kuitenkin kertonut ihan tosi tapauksia omin silmin nähtynä.
Ainoa oli tuo Kemin mies josta vasta täällä Oulussa kuulin mutta useammalta henkilöltä siksi uteliaisuus.

Joo niinhän ne vanhat ukot ennen uhos ettei käytetty toopinkia kun ennen reenattiin vaan niin kovvoo.

No eiköhän valveutunut nykyajan vanha ukko tiedä että nyky urheilijat treenaavat enemmän ja laadukkaammin kuin ennen.

Tietysti ennen saattoi työnteolla saada paremmat pohjat treenaamiseen.
Kuitenkin työnteon ja urheilun yhdistäminen on aika vaikeaa edes tyyliin karate kid tai Kaarlo Valkonen.
Tosin Kokkolan leipurin Olli Mäen tiedän käyttäneen lähettityötään aikoinaan peruskunnon kohentamiseen.

Olen jopa itsekkin tehnyt jonkun aikaa raskasta fyysistä työtä mutta kolmivuoro työnä sen vaikutus urheiluun kyllä ei ollut kovin positiivinen.

Sinällään tuosta seiväshypystä vaan tuli mieleen että paljonkohan urheilutulosten kehityksestä johtuu myös parantuneista suorituspaikoista ja välineistä?
Millaisia olisivat nykyajan juoksuajat jos ne tehtäisiin edelleen hiilimurskalla tai sen aikaisilla piikkareilla mitä Nurmi ja Kolehmainen käyttivät? Tai miten pitkälle lentäisi puukeihäs?

Tämähän on aivan kuin erilaji?
Paljonkohan meni jalkoja ja käsiä poikki noihin sahanpuruihin pudotessa?


View: https://youtu.be/-MjYH97PV3M
 
Sillä mun kaverilla jonka tuloksia ette usko oli vielä lisäksi penkkityyli lähes tällainen ja viimeisillä toistoilla juuri tämänkaltainen.

Mitä väliä uskooko kuka?! Mä tiedän omat ennätykseni nuorena ja jos joku täällä ei usko, ni mitä väliä. Salilla uskovat ja näkevät, et mä ikä ukkonakin nostelen isoja painoja. Harvasen päivä salilla, joku sanoo et oot kyl vahva. Jotkut vaan on sellaisia ettei usko, kun eivät ikinä itse pysty liikuttelemaan sellaisia rojuja. Mä tähtäsin vahvinmies kisoihin, mut mun heikko lenkki oli sormivoimat. Epäilen että jos olisin teinipojasta asti tähän päivään asti treenannut, olisin saanut hullummat ennätykset, mutta epäilen kyllä, että olisin ihan romuna, kun paikat paskana. Eli ihan hyvä että tuli useampi, vuosien tauko väliin.
 
Mitä väliä uskooko kuka?! Mä tiedän omat ennätykseni nuorena ja jos joku täällä ei usko, ni mitä väliä. Salilla uskovat ja näkevät, et mä ikä ukkonakin nostelen isoja painoja. Harvasen päivä salilla, joku sanoo et oot kyl vahva. Jotkut vaan on sellaisia ettei usko, kun eivät ikinä itse pysty liikuttelemaan sellaisia rojuja. Mä tähtäsin vahvinmies kisoihin, mut mun heikko lenkki oli sormivoimat. Epäilen että jos olisin teinipojasta asti tähän päivään asti treenannut, olisin saanut hullummat ennätykset, mutta epäilen kyllä, että olisin ihan romuna, kun paikat paskana. Eli ihan hyvä että tuli useampi, vuosien tauko väliin.
No eipä
Kai Kaverin puolesta vaan harmittaa mutta hänkin on edesmennyt joten tuskin stressaa asiasta.
Muutama vuosi sitten multa kyseltiin kilpailenko minä hyvinkin usealla suulla No tarkoittivat varmaan näitä bikini fitnessejä ja mitä näitä onkaan kun ei ehkä massat olis ihan tonne Olympia lavan tasavertaisuuteen riittänyt mutta kyllähän se hattuun nousi.
Siksi sitten sainkin todella hyvän idean ryhtyä käyttämään sanotaanko vähän vahvempia piristeitä jotka ovat kiellettyjä muuallakin kuin urheilussa.
Sekä makaamaan sohvalla ja syömään kaikkea joka vain on jotenkin epäterveellistä.
Sainkin tiettyjen aineiden piristävyydestä huolimatta mutta ehkä niiden
Suomessa suuresta sokeripitoisuudesta johtuen kasvatettua ihan semmoisen gutin oikeilla bodareillakin nykyään on muotia.
Kun ulosottomiestä odotellessa päätin käyttää taas koko ajan voimassa ollutta salikorttiani viimein taas ihan sinne sisään menemiseen ja jäätyäni penkissä nuoruutta muistellen sen 60kg: n alle olen taas aloittanut valmistautumisen koskaan toteuttamattomiin missikisoihin sen uuden komean guttini kanssa joka vain kasvaa syön jotain tai olen syömättä koen olevani taas totuuden ytimessä.
 
 
Onkos siitä Iranin kaverista kuulunut enää mitään? Se, joka postaili youtubeen hirmuisia salinostoja, mutta kisoissa ei ukkoa näkynyt.
 
Onkos siitä Iranin kaverista kuulunut enää mitään? Se, joka postaili youtubeen hirmuisia salinostoja, mutta kisoissa ei ukkoa näkynyt.

Daniel Zamani varmaan tarkotat. Instatilille postaili kovia penkkejä ja väitetysti 360 kg vai 365. Helmikuun jälkeen ei oo kuulunu mitään. Sitten tota 360 ennen otti 220x9 (10 failas). Hirvee sarja, mutta ei tolla mitenkään päin 360 kg ykköstä oteta. Ei pysty uskomaan ellei mee kisaan.
 
Daniel Zamani varmaan tarkotat. Instatilille postaili kovia penkkejä ja väitetysti 360 kg vai 365. Helmikuun jälkeen ei oo kuulunu mitään. Sitten tota 360 ennen otti 220x9 (10 failas). Hirvee sarja, mutta ei tolla mitenkään päin 360 kg ykköstä oteta. Ei pysty uskomaan ellei mee kisaan.
Mikä helvetin järki tollassessa kusetuksessa on? Saa seuraajia ja sitä kautta rahaa? Mun mielestä noloa, jos jää kiinni.
 
Mikä helvetin järki tollassessa kusetuksessa on? Saa seuraajia ja sitä kautta rahaa? Mun mielestä noloa, jos jää kiinni.
Saa seuraajia, saa mainetta, saa rahaa sponssien sun muiden kautta.

Tuohon ennätykseen en usko ennenkuin on tehty kisoissa tai muussa tilaisuudessa missä on varmennettu paino.
 
Toi Zamani on oikeastikkin helvetin vahva kyllä. 2016 ottanut testatussa kisassa 215 kg raw ja omapaino 136 kg. 2017 ottanut 1 kankaisella 345 kg. Sitten viimesin kisa 2019 missä painanut 156 kg ja yrittänyt yksikankaisella paidalla 370 kg mitä ei hyväksytty.

Uskoisin täysin että on joku 300 kg penkkaaja, mutta tota 360 ei pysty uskomaan. Ukko rupes jossain kohti postaa about 10 kg kuukaudessa kehitystahtia ja sitä jatku kuukaudesta toiseen.
 
Back
Ylös Bottom