Ravintohysterioiden historia

Huoh.. Sama levy pyörähti alusta. Pahapaha teollisuus, myrkyt, kemikaalit, yhteisvaikutukset ja syöpä. Uutena assosiaationa kamaluuksiin mainitaan jo "patentti" :) Yritänpäs määritellä oman kantani selkeämmin, jottei tarvitsisi jatkaa tätä välimerkkien seksuaalista hyväksikäyttöä.

Listataanpas karkeasti muutamia elintarvikkeita niiden lisäainemäärien mukaan (apuna Nysténin Kemikaalikimara-kirja).

Sisältävät hyvin paljon lisäaineita:
Pussikeitot ja -kastikkeet, vaahdotettavat vanukkaat ja kiisselit, pakatut ja koristellut leivokset, kevytvirvoitusjuomat, makeiset, liemivalmisteet.

Sisältävät paljon lisäaineita:
Makkara, marinoidut tuotteet, jäätelö, virvoitusjuomat, kääretortut, pullat, mehujäät.

Sisältävät vähän lisäaineita:
Palvikinkku, silli ja muut kalavalmisteet, maustettu jogurtti, leipä, mehutiiviste, ulkomaiset hedelmät.

Ei lainkaan lisäaineita:
Tuore liha ja kala, maito, hiutaleet, täysmehu, kotimainen omena, tuoreet vihannekset ja marjat.

Minun väittämäni on, että jokainen terveydestään ja ravintonsa laadusta kiinnostunut ihminen valitsee elintarvikkeensa pääosin tuon listan alapäästä. Niistä tehdään yksinkertaisesti ne kaikkein maistuvimmat ja ravintorikkaimmat ruoat. Tähän ei tarvita mitään E-koodien laskemista taikka pelkoa niiden mahdollisesti aiheuttamista syövistä tms. Ja kun suuret linjat ovat kunnossa, ei ole paskankaan väliä jos vaikka silloin tällöin sattuu sen mikrolätyn taikka pepsimaxpullon vetäisemään. Niihin ei todellakaan kuole.

Mun mielestä silloin lähestytään turhaa paniikkia kun kaupassa kuljetaan E-koodiavaimen kanssa ja tihrustetaan suurennuslasin kanssa, että mitähän koodia tästäkin purnukasta nyt löytyy. Puhumattakaan siitä että koetaan tarpeelliseksi paasata ihmisille kuinka E-koodit edustavat jotain kamalia myrkkyjä/kemikaaleja, jotka aiheuttavat ties mitä sairauksia.

Tottakai elintarviketeollisuus tekee paljon ruoaksi väittämäänsä kakkaa ("äitien tekemää ruokaa" my ass!) mutta niitä ei kukaan pakota ostamaan. Äänestetään jaloillamme ja valitaan paremmin. Autoteollisuuskin tekee paljon paskoja autoja mutta fiksu jättää sellaiset ostamatta.

Itse kuulun niihin, jotka valikoivat safkansa tuon mainitsemani listan alapäästä. Pääasiassa mahdollisimman tuoretta tavaraa mutta en myöskään mene shokkiin jos minulle tarjotaan esim. leivoksia. Voin toki hommata sen E-koodiavaimen jos sille löytyy tarvetta mutta toistaiseksi en ole nähnyt sille muita perusteluja kuin epämääräisiä tunteisiin vetoavia pelotteluja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai elintarviketeollisuus tekee paljon ruoaksi väittämäänsä kakkaa ("äitien tekemää ruokaa" my ass!) mutta niitä ei kukaan pakota ostamaan. Äänestetään jaloillamme ja valitaan paremmin.

Haluaisin tästä ihan konkreettisen esimerkin. Tai oikeastaan teen jatkokysymyksen: onko ongelma se, että kyseessä on valmisruoka, vai ruokalaji ylipäänsä?

Otan malliksi taas Saarioisten lihaperunasoselaatikon, ks. http://www.saarioinen.fi/tuotteet/tuotehaku//?TUOTEID=3066

Osaan tehdä tuota itsekin, ja saan jopa valmislaatikkoa paremman makuista jos laitan savujuustoa sekaan. Mutta teenkö siitä terveellisemmän? Äkkiseltään kuvittelisin itse tehdyn olevan rasvaisempaa, tai sitten tulos on niin kuiva että siihen tulee laitettua iso pala rasvaa. Mikä se yksilöidympi tekijä on, joka tuosta tekee huonon?

On selvää, että liha on noissa halvempaa, ruhon etupäästä otettua. Mutta tietääkseni veriset kaulalihatkaan eivät ravintoarvonsa puolesta sen kummempia ole kuin hyvä ulkopaisti.

Tottakai elintarviketeollisuus tekee paljon ruoaksi väittämäänsä kakkaa ("äitien tekemää ruokaa" my ass!) mutta niitä ei kukaan pakota ostamaan. Äänestetään jaloillamme ja valitaan paremmin. Autoteollisuuskin tekee paljon paskoja autoja mutta fiksu jättää sellaiset ostamatta.

Tästä on kyllä pakko olla hieman eri mieltä. Prosessoitu ravintoköyhä ruoka nyt on vaan halvempaa ja ihan yleisesti on myös tiedossa ettei opiskelijoille ja työttömille jaeta mitään hirveitä summia tukina eikä töitäkään löydy ihan jokaiselle. Köyhiäkin ihmisiä on suomessa todella paljon. Koska monilla ei ole varaa niin he joutuvat tyytymään ravintoköyhään ja epäterveelliseen ruokaan. Helppo on sanoa et kukaan ei pakota mutta kyllä rahallinen pakote on kokoajan läsnä joillakin.

Itse kuulun niihin, jotka valikoivat safkansa tuon mainitsemani listan alapäästä. Pääasiassa mahdollisimman tuoretta tavaraa mutta en myöskään mene shokkiin jos minulle tarjotaan esim. leivoksia. Voin toki hommata sen E-koodiavaimen jos sille löytyy tarvetta mutta toistaiseksi en ole nähnyt sille muita perusteluja kuin epämääräisiä tunteisiin vetoavia pelotteluja.

Pakko tunnustaa etten ole koskaan kuullut koko E-koodiavaimesta. :D

Tästä on kyllä pakko olla hieman eri mieltä. Prosessoitu ravintoköyhä ruoka nyt on vaan halvempaa ja ihan yleisesti on myös tiedossa ettei opiskelijoille ja työttömille jaeta mitään hirveitä summia tukina eikä töitäkään löydy ihan jokaiselle. Köyhiäkin ihmisiä on suomessa todella paljon. Koska monilla ei ole varaa niin he joutuvat tyytymään ravintoköyhään ja epäterveelliseen ruokaan. Helppo on sanoa et kukaan ei pakota mutta kyllä rahallinen pakote on kokoajan läsnä joillakin.
:D

Tästäkin on pakko olla hieman eri mieltä ;). Kotimaiset juurekset on melko edullisia ja niillä voi luoda ihan hyvän pohjan ruokavaliolle. Marjat ja sienet talteen metsistä lojumasta. Kaupasta aina punasella tarralla olevat lihat matkaan ja kotona pakastimeen. Ihan perusruokia voi itse tehdä edullisesti lisäaineettomista aineksista esim. jauhelihakeitto, kaalilaatikko jne. Loppupeleissä kyse taitaa olla siitä ettei viitsitä, eikä jakseta tehdä oikeaa ruokaa. Elintarviketeollisuus ja pikaruokaketjut ottavat tästä tietysti hyödyn irti ja tarjoavat tälle suurelle kohderyhmälle nopeaa ja helppoa ruokaa.

En kuvittele vaan tiedän että harva lisäaine tuo ravintoa kroppaan. Näin ollen se kuormittaa mm. maksaa ja sen lisäksi mahdolliset haittavaikutukset jotka ihmiset saavat näistä. On myös helpompi todeta jos allergia tai joku muu haittavaikutus tulee raaka-aineesta kuin jostain kemikaaliseoksesta raaka-aineessa.

Allergioissa paljon ongelmallisempi on luontainen kontaminaatio. Esimerkiksi pahasti allergisille lapsille syötetään Aitokaura-merkkistä kauraa, koska se on viljelty "puhtailla" pelloilla. Muuten voi olla edellisen sadon tai naapuripellon vehnää joukossa. Lisäaineita ei kai ole paljon tutkittu, koska niitä ei saa käyttää perusraaka-aineissa, ja pahasti allergiselle ei kumminkaan voi ostaa mitään valmista. (Jos siis ruokana sattuu olemaan kenguru, ruis ja ananas, niin harvemmin löytyy kaupasta valmista...) Luomua on testattu, mutta valitettavasti siitä ei ole löydetty apua allergioihin.

Lisäaineet eivät tietenkään tuo käytännössä mitään ravintoa kroppaan, koska niitä käytetään niin vähän. Tai siis tietysti E300 tuo C-vitamiinia, koska sitähän se E300 olennaisesti on!

Maksassa tosiaan on käsittelyreittejä "luonnollisille" aineille, kun esimerkiksi alkoholille. Heroiini tuskin vaikuttaisi paljonkaan, jos sitä olisi porkkanoissa ja ihminen evoluution kuluessa sopeutunut siihen (vrt. käyneet pihlajanmarjat ja tilhen maksa). "Luonnottomille" aineille ei ole ollut syytä kehittyä käsittelyreittiä. MUTTA kemikaaleja on kasveissa tuhansittain, eikä maksassa ole niille kaikille mitään spesifiä käsittelyreittiä. En ole esimerkiksi kuullut mikä aine saa stevia-kasvin makeaksi, saati sitä, millä tavalla se tarkkaan ottaen maksassa hajoaa. Taitaa olla aspartaamin ja asesulfaami K:n metabolia selvitetty paljon tarkemmin.

Haluaisin tästä ihan konkreettisen esimerkin. Tai oikeastaan teen jatkokysymyksen: onko ongelma se, että kyseessä on valmisruoka, vai ruokalaji ylipäänsä?

Otan malliksi taas Saarioisten lihaperunasoselaatikon, ks. http://www.saarioinen.fi/tuotteet/tuotehaku//?TUOTEID=3066

Olisin odottanut että Dragofix taikka untalented ois kertonut sulle jotain likaisia yksityiskohtia siitä, miten tuollainen valmisruoka tehdään :) Minä en itse asiassa ole valmistukseen niin syvällisesti perehtynyt mutta sellainen tuntuma on että prosessin aikana ainakin kaikki hiilarit ja rasvat muuttuvat huonompaan suuntaan. Hiilariketjut siis lyhenevät ja rasvaan voi tulla mukaan esim. transrasvoja. Lisäksi tuossa on melko paljon suolaa ja kun makroravinteita katsoo, se on suurimmaksi osaksi hiilaria. Proteiinia olisi hyvä olla paljon enemmän vaikka ei olisikaan mikään bodaaja.

Huh, kylläpä pääsin vähällä :D Mutta komppaan täysin untalentedia:

Tästäkin on pakko olla hieman eri mieltä ;). Kotimaiset juurekset on melko edullisia ja niillä voi luoda ihan hyvän pohjan ruokavaliolle. Marjat ja sienet talteen metsistä lojumasta. Kaupasta aina punasella tarralla olevat lihat matkaan ja kotona pakastimeen. Ihan perusruokia voi itse tehdä edullisesti lisäaineettomista aineksista esim. jauhelihakeitto, kaalilaatikko jne. Loppupeleissä kyse taitaa olla siitä ettei viitsitä, eikä jakseta tehdä oikeaa ruokaa. Elintarviketeollisuus ja pikaruokaketjut ottavat tästä tietysti hyödyn irti ja tarjoavat tälle suurelle kohderyhmälle nopeaa ja helppoa ruokaa.

Itsekin muistan opiskeluajoilta (ihan niinku niistä ois kauan aikaa...) pari vegaania, jotka elelivät luomulla ja naureskelivat meille muille jotka (darrassa tietysti) valittivat ku rahat ei riitä. Elämä, varsinkin opiskelija-sellainen, on valintoja.

Pakko tunnustaa etten ole koskaan kuullut koko E-koodiavaimesta. :D

Eviralta saa kato tämmösen näppärän .pdf:n :) Siitä näkee kaikki lisäaineet ja niiden luokittelut aromivahventeisiin yms. Olen kerran nähnyt kun kaupassa joku ravintoherätyksen saanut täti kulki eineshyllyssä tuontapaisen lapun kanssa syynäämässä että onkos tässä mikromakaroonilaatikossa nyt sitä E-nönnönnöötä. Teki mieli käydä antamassa rivakka läimäisy takaraivoon.

(no ei ny sentään, oon rauhaa rakastava ihminen)

Tähän tulikin jo hyviä vastauksia, mutta näin opiskelijana voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että syön hyvin eikä tarvitse ikinä ostaa valmisruokia, makaroonia tai muutakaan paskaa. Ruokavalioni koostuu kasviksista (kuulen vähän väliä kuittailua kämppiksiltä ylenpalttisesta rehujen syönnistä :D), marinoimattomasta lihasta, maitotuotteista sen verran mitä laitan kahviin ja juustoa ehkä 3 siivua päivässä ja kananmunista. Jos heittäydyn oikein villiksi, ostan ruisleipää (täällä usein kaupoissa pelkkää luomua, tosi tummaa rye bread) ja joskus luomua hunajajugurttia. Ruokaan menee n.30 puntaa viikossa, eli 40-50e. Vähemmälläkin varmaan pärjäisi jos ostaisi halvempia vihanneksia ja halvempaa lihaa.

Itsekin muistan opiskeluajoilta (ihan niinku niistä ois kauan aikaa...) pari vegaania, jotka elelivät luomulla ja naureskelivat meille muille jotka (darrassa tietysti) valittivat ku rahat ei riitä. Elämä, varsinkin opiskelija-sellainen, on valintoja.

Näinpä.

Itse olen aika ravintofriikki, mutta jostain syystä tuohon E-koodivillitykseen en ole ikinä oikein tarttunut. Olen liian laiska kyttäämään niitä, vaikka ajatus ties minkä kemikaalin syömisestä ei houkutakaan. Uskon siihen, että jos valitsee mahdollisimman puhtaita ja hyviä raaka-aineita, E-koodeista ei tarvitse stressata. Ainoa lisäainepommi ruokavaliossa onkin varmaan diet coke, jota juon muutaman kerran viikossa.

Olisin odottanut että Dragofix taikka untalented ois kertonut sulle jotain likaisia yksityiskohtia siitä, miten tuollainen valmisruoka tehdään :) Minä en itse asiassa ole valmistukseen niin syvällisesti perehtynyt mutta sellainen tuntuma on että prosessin aikana ainakin kaikki hiilarit ja rasvat muuttuvat huonompaan suuntaan. Hiilariketjut siis lyhenevät ja rasvaan voi tulla mukaan esim. transrasvoja. Lisäksi tuossa on melko paljon suolaa ja kun makroravinteita katsoo, se on suurimmaksi osaksi hiilaria. Proteiinia olisi hyvä olla paljon enemmän vaikka ei olisikaan mikään bodaaja.

Makroravinnejakauma ei kuitenkaan poikenne siitä, mitä olisi itse tehdyssä. Tai tietysti itse voi valita perunan ja lihan suhteen, mutta makrojakaumaa voi säätää muutenkin kuin yksittäisten ruokalajien tasolla.

Suolan määrää en osaa arvioida. Tuleeko itse tehty vähäsuolaisemmaksi, en ole koskaan mitannut. (Enkä tiedä pitääkö suolaa välttää, jos verenpaine ei ole ongelma; väestötasolla tietysti joukossa on paljon niitä, joiden pitää.)

Varsinainen pohdintani tässä on se, miksi iso kattila tekisi ruuasta erilaista kuin pieni. En minäkään tiedä miten tuo Saarioisten laatikko tehdään, mutta jotenkin tuntuisi luontevalta kotikeittiön prosessi isommassa mittakaavassa: perunaa muusiksi, lihaa ruskeaksi lämmössä, joukkoon maitoa ja kananmunaa, paisto. Mutta jään odottamaan Dragofixin selitystä. Kai tästä nyt jotain likaisia paljastuksia www-sivustoilta löytyy, "olin Saarioisten kesätyöntekijä ja ettepä arvaa..."?

Juuh noinhan se on, kyllähän terveellistä ruokaa saa tehtyä suht halvalla jos vaan viitsii vaivautua, ei siinä mitään mutta ongelma on tosiaan siinä että roskaruoka on sitäkin halvempaa ja "helpompaa". Eilen kävelin kauppaan sisään niin joku valmispizzamainos siinä tais olla 47 senttiä. Toki moni tarttuu helpommin halvempaan kuin esim. pakastemarjapussin joka maksaa euron ellei jopa pari.

Huh, kylläpä pääsin vähällä :D Mutta komppaan täysin untalentedia:

Anteeksi, aikani on suht rajallinen eikä kaikkialle kerkeä yhtäaikaa. :D Mutta aika pitkälle noin kuten kirjoitit juuh. Lisään vielä sen että aineita myös korvataan jollakin synteettisellä muodolla koska ne ovat halvempia ja luonnolliset aineet käytetään "parempaan" tarkoitukseen mikä se sitten lieneekään..

Eviralta saa kato tämmösen näppärän .pdf:n :) Siitä näkee kaikki lisäaineet ja niiden luokittelut aromivahventeisiin yms. Olen kerran nähnyt kun kaupassa joku ravintoherätyksen saanut täti kulki eineshyllyssä tuontapaisen lapun kanssa syynäämässä että onkos tässä mikromakaroonilaatikossa nyt sitä E-nönnönnöötä. Teki mieli käydä antamassa rivakka läimäisy takaraivoon.

(no ei ny sentään, oon rauhaa rakastava ihminen)

Hahaha :D Siis käsitin et se on joku erityinen laite (avaimen muotoinen) mikä sisältää ton lisäaineoppaan tietokannan millä voi sit skannata tuotteen jne. Lisäaineopas itsessään on kyllä tuttu. =)

Mä en ymmärrä kuka hullu lisäaineita rupeaa puolustelemaan :). Melkein kaikki lisäaineethan on vaan tarkoitettu siihen, että valmistaja voi jollain tavalla muokata tuotetta niin, että siitä saadaan maksimituotto. Arominvahventeet, makeutusaineet, väriaineet yms... kaikki tehty vaan siksi, että oikeasta tuotteesta puuttuu jotain, joten sitä pitää yrittää keinotekoisesti parannella.

Anteeksi, aikani on suht rajallinen eikä kaikkialle kerkeä yhtäaikaa. :D Mutta aika pitkälle noin kuten kirjoitit juuh. Lisään vielä sen että aineita myös korvataan jollakin synteettisellä muodolla koska ne ovat halvempia ja luonnolliset aineet käytetään "parempaan" tarkoitukseen mikä se sitten lieneekään..

Jos nyt pysytään konkretiassa, niin osaatko sanoa jotain spesifiä esimerkiksi juuri lihaperunasoselaatikosta? Miten siihen tulee lyhempiä hiilihydraatteja kuin kotona tekemällä? Mikä luonnollinen aine siitä puuttuu, ja millä synteettisellä se on korvattu?

Muukin valmisruokaesimerkki toki kelpaa. Mutta älä vertaile päärynöitä ja omenoita, vaan keksi joku jota voi tehdä myös kotona.

Voisiko mitenkään olla mahdollista että yrität vakuuttaa itsesi sillä että lisäaineet ja einekset on ok koska et osaa, ehdi tai ole kiinnostunut ruuanlaitosta? Tuntuu vaan oudolta kun joku ihan tosissaan puolustelee lisäaineita?

Jos nyt pysytään konkretiassa, niin osaatko sanoa jotain spesifiä esimerkiksi juuri lihaperunasoselaatikosta? Miten siihen tulee lyhempiä hiilihydraatteja kuin kotona tekemällä? Mikä luonnollinen aine siitä puuttuu, ja millä synteettisellä se on korvattu?

Muukin valmisruokaesimerkki toki kelpaa. Mutta älä vertaile päärynöitä ja omenoita, vaan keksi joku jota voi tehdä myös kotona.

Helpoiten varmaan selviää kun vertailee finelissä olevia raaka-aineen tietoja ja vertaa lopputuotteeseen et paljonko tavaraa on hävinnyt siinä välissä. Hinta halpenee kun ravintoarvo laskee. Tuossa pari aiheeseen liittyvää linkkiä:
http://www.tiede.fi/uutiset/4070/jalostetut_viljatuotteet_syovat_taysjyvan_terveysh
http://www.webmd.com/heart-disease/news/20100517/processed-meat-linked-to-heart-disease-risks
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8334353.stm

En osaa tämän tarkemmin määritellä koska pitäisi tietää tuote, valmistaja ja prosessointitavat jotka ovat aika pitkälle tuotekohtaisia. No jos katsotaan tota vaikkapa http://www.saarioinen.fi/tuotteet/tuotehaku/?TUOTEID=3052&gclid=CJm6uN3_xqYCFYqDDgodvBCXHA

Ainesosat: Makaroni (vehnä), rasvaton maito, vesi, suomalainen naudanliha 9 %, suomalainen koneellisesti erotettu broilerinliha 9 %, kananmuna, kuohukerma, suola, kasviöljy, valkopippuri. Suolapitoisuus 0,8 %.

Yhteensä vain 18% prosenttia tehotuotettua ja pitkälle prosessoitua tetrasykleenilihaa, tehotuotettua ja pitkälle prosessoitua (homogenointi) maitoa josta koostuu myös kuohukerma, kasvisöljyä, mahtaako olla kylmäpuristettuna? Epäilen.. Valkaistu suola joka on riisuttu mineraaleista (raffinointi). Huono rasvasuhdekin vielä. Itse en luokittelisi ruuaksi mutta kai tää joillekkin kelpaa. :p

Iso osa aineista selkeästi korvattu huonoimmilla aineilla joka näkyy niin halvassa hinnassa kuin tutkimuksien mukaan terveydessä.

Ettei mene pelkäksi lisäaine -ketjuksi, niin lisätään yksi hysteria. Kolesterolista tehtiin aikanaan melkoinen hysteria, joka alkaa pikkuhiljaa murtumaan. Lueskelin Sundqvistin blogia ja tulipa vaan mieleen. http://sundqvist.blogspot.com/2011/01/avoin-kirje-professori-timo.html

Voin vakuuttaa, ettei mikään ole murtumassa. Kolesteroli on edelleen sv-sairauksien riskitekijä, eikä siitä ole asiantuntijoiden keskuudessa mitään suurempaa erimielisyyttä. Kolesterolin rooli on kyllä monimutkainen ja riippuvainen muistakin riskitekijöistä, joten siksi sen osuudesta esim. ateroskleroosiin on helppo löytää monenlaisia tutkimuksia.

Tuosta linkistäsi tuli muuten mieleen se, miten näissä asioissa usein ollaan kovin kriittisiä yhteen suuntaan mutta unohdetaan selusta. Miksi esimerkiksi Kari Salmista kuunnellaan korvat höröllään vaikka hänellä on selkeitä "yhteyksiä" maitoteollisuuteen? Noh, ehkä se on vähemmän kamala asia kuin muu elintarviketeollisuus.

Kolesterolihommista on ollut paljonkin puhetta aikaisemmissa ketjuissa joten en taida enää tässä ketjussa niitä kommentoida. Ravintohysterioita kuitenkin on joka lähtöön. Onko meillä mukana esim. niitä, joiden mielestä mikrossa laitettu ruoka on vaarallista?

Eikö noita kolesterolin rajoja ole kuitenkin vedelty aika alas lääkityksen aloittamisen suhteen? Mikroruuan vaarallisuudesta en tiedä, mutta usein olen kuullut ja lukenut nettimaailmassa sen tuhoavan esim. suojaravintoaineita? Itse en vaan mikroa tarvi, kun olen aina ruoka-aikaan kotona ;).

Voisiko mitenkään olla mahdollista että yrität vakuuttaa itsesi sillä että lisäaineet ja einekset on ok koska et osaa, ehdi tai ole kiinnostunut ruuanlaitosta? Tuntuu vaan oudolta kun joku ihan tosissaan puolustelee lisäaineita?

En minä(kään) liene vapaa tuollaisista vaikutteista. Mutta arvelen kyllä ylipäänsä olevani melko teknologiamyönteinen, optimistinen ja "edistysuskoinen". Ja ennenkaikkea en pidä "luonnollisuutta" missään kelvollisena argumenttina sinänsä -- en pidä sitä edes oikein kunnolla määriteltynä käsitteenä. Terveellisyys on tietysti hyvä argumentti.

Tunnistan näissä E-koodikeskusteluissa sävyn, joka on tuttu esimerkiksi kreationistien argumentoinnista. En osaa oikein hyvin tätä selittää, mutta ikäänkuin liikaa kiihkeyttä ja "liian hyviä" argumentteja. Tämä herättää tavallistakin enemmän skeptisyyttä, mutta ei tietenkään ole perustelu itsessään E-koodien puolesta.

Ongelmallisimpana pidän sellaista epäanalyyttistä asennetta, jossa E-koodi == paha, vaikka sen E-koodin takaa sitten löytyisi esimerkiksi omenahappo tai muu aivan yleinen aine. Tai vaikkapa erilaisten E-aineiden lukumäärän laskentaa ilman mitään pohdintaa niiden määristä. Lievästi kummastuttaa myös kaupallisten intressien ottaminen juuri tässä esiin, vaikka niitä lienee myös lääketehtailla, luomutuottajilla, lisäravinteiden myyjillä ja yliopistojen tutkijoilla.

Helpoiten varmaan selviää kun vertailee finelissä olevia raaka-aineen tietoja ja vertaa lopputuotteeseen et paljonko tavaraa on hävinnyt siinä välissä. Hinta halpenee kun ravintoarvo laskee. Tuossa pari aiheeseen liittyvää linkkiä:
http://www.tiede.fi/uutiset/4070/jalostetut_viljatuotteet_syovat_taysjyvan_terveysh
http://www.webmd.com/heart-disease/news/20100517/processed-meat-linked-to-heart-disease-risks
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8334353.stm

Mielenkiintoisia linkkejä. Liekö Paletaanilla aikaa tutkia tarkemmin noiden taustaa?

Yleisesti voi todeta, että vastaavantapaisia juttuja ilmestyy lehtiin varsin paljon. Ruis on superruokaa, tomaatti suojaa sydänsairauksilta, kurpitsalla on paljon terveysvaikutuksia... Yksittäisiä tutkimuksia tehdään paljon, ja virheiden lisäksi ihan satunnaisvaihtelun takiakin joukossa on väistämättä joskus vääriä havaintoja.

Ensimmäinen on aika mielenkiintoinen. Ainakin siinä on huomattava, että jalostettu viljatuote ei tarkoita tuossa mitään hämyisissä kammioissa tehtyjä koeputkimuunnoksia, vaan ihan vaan jauhatustapaa.

Toinen näyttäisi sanovan, että liika suola on epäterveellistä, tai ehkä nitraatit. Tässä ei kai ole mitään kovin uutta. Samaan tulokseen päätynee sillä, että tekee kotona liian suolaista ruokaa. Suomessahan suolamääriä on elintarvikkeissa vähennetty, mutta en tiedä miten ne vertautuvat muun maailman lukuihin.

Kolmannessa nyt ainakin tutkija osoittaa järkevää varovaisuutta: "Although the researchers cannot totally rule out the possibility that people with depression may eat a less healthy diet they believe it is unlikely to be the reason for the findings - -". Tulee äkkiseltään mieleen miten paljon valmisruoka liittyy kiireiseen elämiseen. Voi olla terveellisempää istua ja odottaa puoli tuntia sopan kypsymistä kuin tehdä vielä 25 min töitä ja odottaa 5 minuuttia valmispizzan lämpenemistä.

En osaa tämän tarkemmin määritellä koska pitäisi tietää tuote, valmistaja ja prosessointitavat jotka ovat aika pitkälle tuotekohtaisia. No jos katsotaan tota vaikkapa http://www.saarioinen.fi/tuotteet/tuotehaku/?TUOTEID=3052&gclid=CJm6uN3_xqYCFYqDDgodvBCXHA

Ainesosat: Makaroni (vehnä), rasvaton maito, vesi, suomalainen naudanliha 9 %, suomalainen koneellisesti erotettu broilerinliha 9 %, kananmuna, kuohukerma, suola, kasviöljy, valkopippuri. Suolapitoisuus 0,8 %.

Yhteensä vain 18% prosenttia tehotuotettua ja pitkälle prosessoitua tetrasykleenilihaa, tehotuotettua ja pitkälle prosessoitua (homogenointi) maitoa josta koostuu myös kuohukerma, kasvisöljyä, mahtaako olla kylmäpuristettuna? Epäilen.. Valkaistu suola joka on riisuttu mineraaleista (raffinointi). Huono rasvasuhdekin vielä. Itse en luokittelisi ruuaksi mutta kai tää joillekkin kelpaa. :p

Iso osa aineista selkeästi korvattu huonoimmilla aineilla joka näkyy niin halvassa hinnassa kuin tutkimuksien mukaan terveydessä.

Vertailukohtana olisi tietysti itse tehty lihamakaronilaatikko. En ole koskaan kokeillut puoliksi broilerin jauhelihalla. Lihaa tuossa on aika vähän, mutta se ei ole valmistustavasta kiinni.

Homogenointi on tietysti aika turhaa hommaa, purkin ravistaminen ei ole minullekaan liian vaikeaa, mutta en tiedä mitä haittaakaan siitä on. Homogenoidaanko kermaakin? Kai sen rasvan helpommin saa talteen nimenomaan ilman homogenointia.

Mitä on tetrasykleeni? Tarkoitatko tetrasykliiniä?

Miten kylmäpuristettu ja tavallinen öljy eroavat toisistaan paistettaessa? Onko kuumapuristuksen lämpö kovempi kuin paistinpannussa?

Paljonko raakasuolassa on mineraaleja? En ole koskaan pohtinut, ja taitaa riippua suolasta. Heiniin olen itse heitellyt karkeaa merisuolaa, se on halvempaa. Tarkoitatko sitä raffinoimattomalla?

Mitä on tetrasykleeni? Tarkoitatko tetrasykliiniä?

Juuh typo tuli, minun mokani.

Miten kylmäpuristettu ja tavallinen öljy eroavat toisistaan paistettaessa? Onko kuumapuristuksen lämpö kovempi kuin paistinpannussa?

Juhana Harju esitti tuolla aika hyvin niiden erot http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2010/9/28/selvyytta-ravinnon-rasvoihin.html
Itse käytän öljyä ainakin ihan muuhun kuin paistamiseen kuten vaikkapa salaatteihin ja muunlaiseen ruuanvalmistuksen jossa ei kuumenneta liikaa tai ollenkaan.

Paljonko raakasuolassa on mineraaleja? En ole koskaan pohtinut, ja taitaa riippua suolasta. Heiniin olen itse heitellyt karkeaa merisuolaa, se on halvempaa. Tarkoitatko sitä raffinoimattomalla?

Juuh suolastapa hyvinkin riippuu, en osaa kyllä mitään tilastollisia eroja tähän hätään antaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raffinointi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom