=Paletaani;3086196]Eihän se kyllä ole, mutta siitä ei ollutkaan kyse. Kyse oli lähinnä siitä, että en oikein ymmärrä minkälaisessa maailmassa elät jos meinaat että lisäaineiden käytön voisi yhtäkkiä lopettaa. Ja tällä viittaan siihen kun olit heti kyseenalaistamassa sitä, mihin niitä ylipäätään tarvitaan.
En vain näe 1600 lisäainetta tarpeelliseksi. Osa voi olla ihan ok mutta näetkö itse noin 1600 lisäainetta tarpeelliseksi joilla ei ole muita takeita kun että joku on todennut ne turvalliseksi yksittäisinä pieninä määrinä? Itse ainakin olen pärjännyt hyvin ilman..
Voi että kun sinä et nyt tunnu pääsevän irti tuosta "E-koodi = pelottava kemikaali"-ajattelutavastasi. Eivät asiat ole noin mustavalkoisia.
Kuten olen moneen kertaan yrittänyt sanoa; kun kurkistetaan sinne hämärän koodin taakse, löydetään varsin yleisiä ja harmittomia yhdisteitä. Siellä on monenlaista happoa, sokeria, suolaa, kuitua ja väriä. Ylivoimainen enemmistö on peräisin kasvi- ja eläinkunnasta. Tästä ei tietenkään voida suoraa vetää sitä johtopäätöstä, että ne ovat myös ruokaan lisättynä täysin harmittomia mutta kyllä tätä asiaa tulee miettiä useammalla tasolla. Usein nuo keskenäiset reaktiotkin ovat luokkaa polysakkaridi (esim. sakeuttamisaine) + suola, mistä ei nyt ainakaan mitään ydinfuusiota synny.
Et nyt vain ymmärrä että kyse on paljon muusta kuin E-koodi numerosta. Kyse on siitä että pitää tunkea ruokaan kaiken maailman aineita sinne sekaan jotka eivät tuo ravintoa kroppaan ja saattavat aiheuttaa haittavaikutuksia. Jos ihminen tarvitsee maullisesti jotain, hän varmasti osaa lisätä sen itsekkin. En ymmärrä miten ihmiset eivät erota näitä ruokateollisuuden intressejä ihmisten terveyden kustannuksella..
En ole. Minulla on kyllä sellainen kutina, että sinä olet ja tulet sen minulle kertomaan :D Kerrothan myös yksityiskohtia kuten sen, mitä nämä uudet lisäaineet varsinaisesti ovat.
Eviran sivuilta selviää. Minulla ei valitettavasti ole aikaa tähän. :D Haluan kummiskin tuoda esille nämä viisi kohtaa eviran lisäaineoppaasta miksi näitä käytetään.
1) Lisäämään elintarvikkeen turvallisuutta estämällä mikrobien kasvua.
2) Parantamaan elintarvikkeen rakennetta esimerkiksi sakeuttamalla.
3) Tekemään elintarvike ulkonäöltään houkuttelevammaksi tai palauttamaan elintarvikkeelle sille ominainen väri elintarvikeväreillä.
4) Parantamaan makua makeutusaineilla ja arominvahventeilla.
5) Varmistamaan elintarvikkeen maun, rakenteen ja ravitsemuksellisen laadun säilyminen koko myyntiajan.
Lähde: Eviran lisäaineopas 2009.
En näe kuluttajan kannalta kuin ykkösvaihtoehdon tärkeäksi ja ehkä hieman vitosta jos sille on oikeasti tarvetta eikä niin että "hei voidaan pitää tuotetta 6kk hyllyssä jee säästetään $$!!1" Tarvitaanko tuohon noin 1600 lisäainetta?
Pöh! Jo muinaiset kreikkalaiset tiesivät tomaatin myrkylliseksi ja siksi pitiväktin sitä lähinnä koristekasvina! Eikä tomaatin nikotiinipitoisuuksista, kasvialkaloideista yms myrkyistä ole yhtään yhteisvaikutustutkimusta! Nehän aiheuttavat selvästi nivelreumaa, kuten edellisen sivun esimerkistäni nähdään ;)
Tomaatti on raaka-aine, lisäaine on patentoitu tuote.
Nyt ei kyllä jaksa kaivaa tutkimuksia. Sovitaan vaikka niin, että kun sitä ei löydy niin se on pelottava asia ja sitä pitää vältellä :D
Ei tule yllätyksenä että tähän ei ole kukaan vielä tähän mennessä osannut vastaa minulle. :D Noh ehkä joku päivä vielä..
Mutta kun sitä terveyttäkin voi edistää monella tavalla. Yksi on esimerkiksi se vallan mainio "kokkinäkökulma" - suositaan tuoreita ja prosessoimattomia raaka-aineita ja tehdään herkullista safkaa itse. Mukavaa, maistuvaa ja todennäköisesti melko terveellistäkin. Tässä ei ole mitään hysteriaa. Siitä voidaan vasta puhua sitten kun maalaillaan kaikenlaisia uhkakuvia siitä kuinka jokainen E-koodi on automaattisesti kammottava kemikaali, joka aiheuttaa syöpää ja Alzheimeria.
Juurikin näin mutta ihmisille tarjotaan oletuksena tuota prosessoitua mättöä kouluissa, työpaikoilla, mainoksissa, kaupoissakin hyllyt täys, jne. Se tässä mättääkin. Toki voi ottaa omat eväät mukaan mutta helppous ja ajan sekä rahan säästö menee taas edelle eikä osata hahmottaa että haittavaikutuksia paikataan sitten lääkkeillä ja hoidoilla se elämän loppupuolisko. Harvemmin ovat ilmaisia tai halpoja.. Syövät ym. sairaudet eivät itsestään synny vaan jokin ne aiheuttaa. Ravinto on yksi niistä isoista asioista jotka vaikuttavat koska se menee sisällesi aivan kuten hengitysilma joiden mukana päästöt jne. mutta niihin on vaikeampi vaikuttaa toisin kuin ruokavalintoihin.
Voi kuule. Jos meinaat jättää ristiriitaisen tutkimustiedon perusteella ravinnosta jotain pois ihan vaan "varmuuden vuoksi", et pysty syömään kohta enää mitään
Helposti pystyy kunhan jättää ne patentoidut ruokatuotteet hyllyyn ja keskittyy siihen aitoon ruokaan. =)