Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Juon yleensä aamuisin aamupalan nestemäisenä koska aamuisin ei oikein kiinteä ruoka uppoa. Teen siis blenderillä drinkin johon tulee kanamunia, banaaneja, maitorahkaa, kaurahiutaleita, marjoja, maitoa. Onko tosta mitään haittaa että vetää raakaa kanamunaa?

Keitä&paista munat mieluummin. Raa'assa munassa on avidiinia, valmistetussa ei juurikaan. Avidiini sitoo&hävittää kehosta biotiinia.

Miksi kesken treenin pitäisi syödä? Voi tulla huono olo ja en ole varma ehtiikö siinä vertakin jo siirtyä ruoansulatukseen.

Onhan niitä erilaisia kesken treenin vedettäviä lisäravinnemiksauksia myynnissä, joten kai siinä jotain ideaa on? Mutta joo; varmaan huonojakin puolia moisella. Jotenkin pieni pikasnack tuntui antavan lisävirtaa, mutta lumevaikutustakin voi olla ilmassa.

Keitä&paista munat mieluummin. Raa'assa munassa on avidiinia, valmistetussa ei juurikaan. Avidiini sitoo&hävittää kehosta biotiinia.

Kiitos vastauksesta, tämä avidiini ja biotiini olikin mulle aivan uusia käsitteitä. Päätin mielenkiinnosta lukea mitä ystävämme wikipedia sanoo näistä.
Avidiinin kohdalla sanottiin että se on biotiinia sitova proteiini (eli ei hävittäisi? vai onko toisin?). Sain sellaisen kuvan että biotiini olisi jokseenkin hyväksi, koska se osallistuu metaboliaan ja biotiinia on kai ravintolisänäkin kynsien ja hiusten vahvistamiseen (?). Ja vissiinkin biotiinia saa myös hiivasta ja viljatuotteistakin

En tiedä onko mitään perään, mutta nää asiat on ruvennut kiinnostamaan ja kiva etsiä tietoa yms. :)

Mä aattelisin että välipalaa tarvii kesken treenin lähinnä jos harjoitus on todella niin pitkä ettei sitä jaksa edellisen safkan voimin. Siis esim. useamman kymmenen kilsan hiihtolenkillä pidän ilman muuta evästaukoja, mutta en tunnin punttitreenissä tai vastaavassa. En sitten tiedä mitä alan asiantuntijat tästä sanoo.

Törmäsin lisäravinteita selaillessani hitaaseen hiilihydrattivalmisteeseen, nimeltä Palatinose:

-Hitaita hiilihydraatteja maksimaaliseen glykogeenivarastojen täyttämiseen
-100% tavaramerkkisuojattua Palatinose™:a
-Antaa pitkäkestoista energiaa intensiivisen harjoittelun yhteydessä
-Hellä vatsalle ja hampaille
-Tehokas lataus ennen kestävyysurheilua ja kilpailuja
-Korvaa sokeri ruoanlaitossa ja leivonnassa saadaksesi stabiilimman GI:n

Tuotekuvauksessa siis mainostettiin, että sopii hyvin hiilari- ja energiatankkaukseen ennen treeniä. Olisi kiva kuulla muiden pakkislaisten kokemuksia tästä tuotteesta, jotka ovat kokeilleet/käyttävät tätä tuotetta. Tämä on siis ihan uusi tuote mulle, en ole koskaan ennen kuullutkaan tästä, mutta tämä on vissiinkin pyörinyt markkinoilla jo pidemmänkin aikaan. Kiinnostaisi vain, että kannattaako rahat tähän laittaa?

Toimiiko sellanen ruokavalio että syö viikot terveellistä kotiruokaa ja viikonloppusin kun on ulkona menossa niin syö mäkkäriä/Heseä tms. Jos energiamäärä pysyy kuitenkin rajojen sisällä? Ja toinen pieni kysymys, syökö kukaan täällä semmosta herkkua kun verilätyt? Ja kuinka hyvää ravintoa olisivat päivittäin syötäväksi? Näyttäs olevan p13g h19g r5.5g ja 185kcal /100g

Niin siis toimiiko missä mielessä? Noin niinkun ravitsemuksellisesti ratkaisu ei ole tietenkään hyvä, mutta jos taas ajat takaa lihomista, niin sen ratkaisee kalorimäärä, olipa se peräisin mistä tahansa.

toinen pieni kysymys, syökö kukaan täällä semmosta herkkua kun verilätyt? Ja kuinka hyvää ravintoa olisivat päivittäin syötäväksi? Näyttäs olevan p13g h19g r5.5g ja 185kcal /100g

Ei ehkä päivittäin kannata hirveitä määriä syödä, koska niissä on niin paljon rautaa. Toki ylimääräinen rauta huuhtoutuu aika hyvin virtsan mukana pois, mutta liika on silti liikaa. Se voi haitata esimerkiksi sinkin, magnesiumin tai kalsiumin imeytymistä. Suolaa näyttäis kans olevan melkosesti ja rasvaakin jonkun verran (Finelin mukaan). Muuten vaikuttavat vallan mainioilta.

Ei ainakaan mehukeitossa mitään hiilihappoa ole, mutta aspartaamia kylläkin. Aspartaamin vaaroista voi toki olla montaa mieltä, mutta omassa tilanteessani suosin ihan oikeita marjoja esim. puuron sekaan. Niitä kun läväyttää sen 100-200g, niin eipä tarvitse paljon mehukeittoja katsella.

Toki jos olet PA tai kalorit ovat helvetin tiukat, niin siinä tapauksessa noi alle 10kcal keitot voi tulla kysymykseen, mutta ihan oikeat marjat ovat paljon pätevämpää. Jos niistä nyt tulee vaikka 60 kcal enemmän kaloria, niin ei se mitään dieettiä kaada.

Fun Light on IMO niin kaameeta tärpättiä, etten juottaisi sitä mulkuimmille tyypeillekkään.

Aspartaamin tapaukessa käsittääkseni yksi sen hajoamistuotteista (formaldehydi) on se pahis. Jos käyttää alkoholia, niin sen hajoamistuotteena saadaan samaa tavaraa sen sortin mittakaavassa, ettei siinä paljon aspartaamit tunnu.

Mitä perää on väitteessä, ettei hiilareita tulisi syödä rasvan kanssa? Itselläni on hiilarit jo aika korkealla ja pitää iltapalle lyyä desi 4-viljanhiutaleita, kun muuten tekee tiukkaa syyä vai tulisiko tässä tilanteessa vain alkaa käyttämään maltoa palarissa?

Kiitos vastauksesta, tämä avidiini ja biotiini olikin mulle aivan uusia käsitteitä. Päätin mielenkiinnosta lukea mitä ystävämme wikipedia sanoo näistä.
Avidiinin kohdalla sanottiin että se on biotiinia sitova proteiini (eli ei hävittäisi? vai onko toisin?). Sain sellaisen kuvan että biotiini olisi jokseenkin hyväksi, koska se osallistuu metaboliaan ja biotiinia on kai ravintolisänäkin kynsien ja hiusten vahvistamiseen (?). Ja vissiinkin biotiinia saa myös hiivasta ja viljatuotteistakin

En tiedä onko mitään perään, mutta nää asiat on ruvennut kiinnostamaan ja kiva etsiä tietoa yms. :)

Niin siis avidiini sitoo biotiinia = biotiini ei kehon käytettävissä, ja keltuaisessakin jo biotiinia aika paljon on. Ei tolla välttämättä vaikutusta paljoa ole jos muualtakin saa, ihan vaan huomiona.
Muitakin mahdollisuuksia on havaittu raa'an kananmunan proteiinin huonomman imeytyvyyden suhteen. Itse haluaisin olla varma ja keittäisin.

Törmäsin lisäravinteita selaillessani hitaaseen hiilihydrattivalmisteeseen, nimeltä Palatinose:

-Hitaita hiilihydraatteja maksimaaliseen glykogeenivarastojen täyttämiseen
-100% tavaramerkkisuojattua Palatinose™:a
-Antaa pitkäkestoista energiaa intensiivisen harjoittelun yhteydessä
-Hellä vatsalle ja hampaille
-Tehokas lataus ennen kestävyysurheilua ja kilpailuja
-Korvaa sokeri ruoanlaitossa ja leivonnassa saadaksesi stabiilimman GI:n

Tuotekuvauksessa siis mainostettiin, että sopii hyvin hiilari- ja energiatankkaukseen ennen treeniä. Olisi kiva kuulla muiden pakkislaisten kokemuksia tästä tuotteesta, jotka ovat kokeilleet/käyttävät tätä tuotetta. Tämä on siis ihan uusi tuote mulle, en ole koskaan ennen kuullutkaan tästä, mutta tämä on vissiinkin pyörinyt markkinoilla jo pidemmänkin aikaan. Kiinnostaisi vain, että kannattaako rahat tähän laittaa?

Sinänsä en tiedä sopiiko mikään tuote tollaseen välittömään hiilaritankkaukseen. Se pitäis tehdä jo tunteja/päiviä etukäteen, mutta jos puhutaan vaan treeniä varten hiilarin latauksesta niin kai se siihenkin passaa.
Tosiaan jenkeissä jokseenkin käytetty, samoin aasian maissa aika pitkälle korvannut perinteisen sokerin juurikin tuon takia että ei aiheuta juurikaan kariesta. Keho tosiaan imeyttää ton glukoosina ja fruktoosina, jossa voi tulla ainoa sudenkuoppa vastaan jos valmiiksi lihaksille sopimatonta fruktoosia tulee muualta ruokavaliosta paljon. Silloinhan se varastoituu väkisinkin jonnekkin..
Oon jonkunverran korvannut perinteistä sokeria varsinkin erilaisissa leipomuksissa, eikä eroa tosiaan huomaa, eli ihan hyvä homma.

Ite noudatan suht ''kultaista keskitietä'', eli n.80% mun ruokavaliosta on enemmän tai vähemmän terveellistä/ravitsevaa, ja 20% niitä pari kertaa viikkoon minimaalisia herkutteluja jos siltä tuntuu.
Mä oon miettiny että millä tää 80/20 periaate "lasketaan" (ei sinänsä sun viestiin liittyen vaan ihan yleisesti)? 20% päivän kaloreista? Silmämääräisesti viidennes safkasta? Joka viides päivä tai ateria? Ja mikä sitten lasketaan herkuksi ja mikä "terveelliseksi ruuaksi"?

Mä oon miettiny että millä tää 80/20 periaate "lasketaan" (ei sinänsä sun viestiin liittyen vaan ihan yleisesti)? 20% päivän kaloreista? Silmämääräisesti viidennes safkasta? Joka viides päivä tai ateria? Ja mikä sitten lasketaan herkuksi ja mikä "terveelliseksi ruuaksi"?

Mun mielestä 80/20 periaatteen ideana on ettei siinä lasketa mitään, eikä stressata. Syödään pääsääntöisesti terveellisesti ja jos tekee joskus mieli herkutella niin herkutellaan.

Mun mielestä 80/20 periaatteen ideana on ettei siinä lasketa mitään, eikä stressata. Syödään pääsääntöisesti terveellisesti ja jos tekee joskus mieli herkutella niin herkutellaan.

Juuri noin mäkin sen ymmärrän ja toteutan. Tiettyjen nyrkkisääntöjen aina toteutuessa: syön 5-7 kertaa päivässä, joka aterialla proteiinia edes vähän ja pidättäydyn sellaisista syömisistä, joista tiedän saavani ongelmia.

Niin siis avidiini sitoo biotiinia = biotiini ei kehon käytettävissä, ja keltuaisessakin jo biotiinia aika paljon on. Ei tolla välttämättä vaikutusta paljoa ole jos muualtakin saa, ihan vaan huomiona.
Muitakin mahdollisuuksia on havaittu raa'an kananmunan proteiinin huonomman imeytyvyyden suhteen. Itse haluaisin olla varma ja keittäisin.

Joo sori mä käsitin ton sitoa termin vähä väärin :face:

Back
Ylös Bottom