Jos se on ollut ennen pakastamista 100 g niin ravinto-opillisesti se on se millä on merkitystä. Energiaa tai ravintoaineita siitä ei katoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juon yleensä aamuisin aamupalan nestemäisenä koska aamuisin ei oikein kiinteä ruoka uppoa. Teen siis blenderillä drinkin johon tulee kanamunia, banaaneja, maitorahkaa, kaurahiutaleita, marjoja, maitoa. Onko tosta mitään haittaa että vetää raakaa kanamunaa?
Miksi kesken treenin pitäisi syödä? Voi tulla huono olo ja en ole varma ehtiikö siinä vertakin jo siirtyä ruoansulatukseen.
Keitä&paista munat mieluummin. Raa'assa munassa on avidiinia, valmistetussa ei juurikaan. Avidiini sitoo&hävittää kehosta biotiinia.

Onhan niitä erilaisia kesken treenin vedettäviä lisäravinnemiksauksia myynnissä, joten kai siinä jotain ideaa on?
Ainakin se, että valmistaja saa rahaa.
toinen pieni kysymys, syökö kukaan täällä semmosta herkkua kun verilätyt? Ja kuinka hyvää ravintoa olisivat päivittäin syötäväksi? Näyttäs olevan p13g h19g r5.5g ja 185kcal /100g
Kiitos vastauksesta, tämä avidiini ja biotiini olikin mulle aivan uusia käsitteitä. Päätin mielenkiinnosta lukea mitä ystävämme wikipedia sanoo näistä.
Avidiinin kohdalla sanottiin että se on biotiinia sitova proteiini (eli ei hävittäisi? vai onko toisin?). Sain sellaisen kuvan että biotiini olisi jokseenkin hyväksi, koska se osallistuu metaboliaan ja biotiinia on kai ravintolisänäkin kynsien ja hiusten vahvistamiseen (?). Ja vissiinkin biotiinia saa myös hiivasta ja viljatuotteistakin
En tiedä onko mitään perään, mutta nää asiat on ruvennut kiinnostamaan ja kiva etsiä tietoa yms.![]()
Törmäsin lisäravinteita selaillessani hitaaseen hiilihydrattivalmisteeseen, nimeltä Palatinose:
-Hitaita hiilihydraatteja maksimaaliseen glykogeenivarastojen täyttämiseen
-100% tavaramerkkisuojattua Palatinose™:a
-Antaa pitkäkestoista energiaa intensiivisen harjoittelun yhteydessä
-Hellä vatsalle ja hampaille
-Tehokas lataus ennen kestävyysurheilua ja kilpailuja
-Korvaa sokeri ruoanlaitossa ja leivonnassa saadaksesi stabiilimman GI:n
Tuotekuvauksessa siis mainostettiin, että sopii hyvin hiilari- ja energiatankkaukseen ennen treeniä. Olisi kiva kuulla muiden pakkislaisten kokemuksia tästä tuotteesta, jotka ovat kokeilleet/käyttävät tätä tuotetta. Tämä on siis ihan uusi tuote mulle, en ole koskaan ennen kuullutkaan tästä, mutta tämä on vissiinkin pyörinyt markkinoilla jo pidemmänkin aikaan. Kiinnostaisi vain, että kannattaako rahat tähän laittaa?
Mä oon miettiny että millä tää 80/20 periaate "lasketaan" (ei sinänsä sun viestiin liittyen vaan ihan yleisesti)? 20% päivän kaloreista? Silmämääräisesti viidennes safkasta? Joka viides päivä tai ateria? Ja mikä sitten lasketaan herkuksi ja mikä "terveelliseksi ruuaksi"?Ite noudatan suht ''kultaista keskitietä'', eli n.80% mun ruokavaliosta on enemmän tai vähemmän terveellistä/ravitsevaa, ja 20% niitä pari kertaa viikkoon minimaalisia herkutteluja jos siltä tuntuu.
Mä oon miettiny että millä tää 80/20 periaate "lasketaan" (ei sinänsä sun viestiin liittyen vaan ihan yleisesti)? 20% päivän kaloreista? Silmämääräisesti viidennes safkasta? Joka viides päivä tai ateria? Ja mikä sitten lasketaan herkuksi ja mikä "terveelliseksi ruuaksi"?
Mun mielestä 80/20 periaatteen ideana on ettei siinä lasketa mitään, eikä stressata. Syödään pääsääntöisesti terveellisesti ja jos tekee joskus mieli herkutella niin herkutellaan.
Niin siis avidiini sitoo biotiinia = biotiini ei kehon käytettävissä, ja keltuaisessakin jo biotiinia aika paljon on. Ei tolla välttämättä vaikutusta paljoa ole jos muualtakin saa, ihan vaan huomiona.
Muitakin mahdollisuuksia on havaittu raa'an kananmunan proteiinin huonomman imeytyvyyden suhteen. Itse haluaisin olla varma ja keittäisin.