Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Kun on dieetillä, mistä tietää että rasva alkaa palamaan? Ensin lähtee nesteitä ja turvotus, mutta se rasva. Vai tietääkö mistää?
Kyllä sen aikanaan tietää ja lähteehän sitä väkisinkin jossain vaiheessa palamaan. Mittanauha ja valokuvat antaa vähän suuntaa että lähteekö nimenomaan rasvaa eikä (liikaa) lihasta. Puntari kertoo vaan että jotain massaa haihtuu. Jokainen myös varastoi vähän eri paikkoihin niin pelkästään peilistä itse katsomalla saattaa näyttää ihan samalta vaikka paino tippuu kun viimeisiä läskejä on palanut esim. alaselästä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä sen aikanaan tietää ja lähteehän sitä väkisinkin jossain vaiheessa palamaan. Mittanauha ja valokuvat antaa vähän suuntaa että lähteekö nimenomaan rasvaa eikä (liikaa) lihasta. Puntari kertoo vaan että jotain massaa haihtuu. Jokainen myös varastoi vähän eri paikkoihin niin pelkästään peilistä itse katsomalla saattaa näyttää ihan samalta vaikka paino tippuu kun viimeisiä läskejä on palanut esim. alaselästä.
Niin. Eli periaatteessa ei tiedä missä vaiheessa rasvanpoltto alkaa. Tämä kiinnostaa siksi, kun aloitin just välidieetin, jonka ei oo tarkotus kestää montaa viikkoo. Ensisijainen tarkoitus tällä saada lievä turvotusolo pois, mut jos lähtee vähä rasvaa niin ei sekää huono oo.
 
Ei elimistö edes toimi tuollaisella on/off - periaatteella. Kudosta (rasva-, lihas-, luu- ym. massaa) puretaan ja rakennetaan koko ajan, eli rasvaa poltetaan ja varastoidaan koko ajan. Se kehonkoostumus sitten muuttuu monien osatekijöiden ja vaikutusten (treeni, ravinto) summana.
 
Niin. Eli periaatteessa ei tiedä missä vaiheessa rasvanpoltto alkaa. Tämä kiinnostaa siksi, kun aloitin just välidieetin, jonka ei oo tarkotus kestää montaa viikkoo. Ensisijainen tarkoitus tällä saada lievä turvotusolo pois, mut jos lähtee vähä rasvaa niin ei sekää huono oo.
Jos vaan joulupöhöjä haluaa pois niin en tekisi oikeastaan mitään eri tavalla, korkeintaan enemmän treenivolyymia tai muuta liikettä niin haihtuu ylimääräiset nesteet ja glykogeenit pois. Muutamassa viikossa ei kummosta eroa varmasti tapahdu rasvamassassa.
 
Jos vaan joulupöhöjä haluaa pois niin en tekisi oikeastaan mitään eri tavalla, korkeintaan enemmän treenivolyymia tai muuta liikettä niin haihtuu ylimääräiset nesteet ja glykogeenit pois. Muutamassa viikossa ei kummosta eroa varmasti tapahdu rasvamassassa.
Treenivolyymia lisäsinki ja nyt ku on lomaa niin lisäsin myös aerobista, mut pidän kalorit suht samana. Hiilaria vähä vähemmän mut proteiinia enemmän. Toki tuota ruokamuutostakaa ei varmaan olis välttämätöntä tehdä.
 
Terve. Olen nyt kuukauden yrittänyt jonkilaista dieettiä mutta tuntuu että ruokailun osalta ei oikein toimi. Ongelmana on se että tulee syötyä mitä milloinkin mutta silti pitäisi yrittää pitää kaloreita alhaalla, alkaa suoraan sanoen päässä kiehua tuo ruokailu ilman selvää ohjelmaa. Tiedän kyllä nämä ''syö vähemmän kuin kulutat'' mutta siinä se vaikein osa onkin että mitä syö. Ilmaista/helppoa ohjelmaa olen yrittänyt etsiä mutta ei oikein löydy hyvää joten kaikki tieto on tervetullutta myös valmiit ohjelmat. Kalorien määrään myös on tullut kaikenlaisia laskureita käytettyä ja kalorimääräksi näyttäisi n.2700? pituus:190 paino:115. mikä on optimaalisin määrä jotta saisi kaiken irti dieetistä?
 
Miten ylipaino vaikuttaa makroihin tai kaloreihin? Painan 78kg, 160cm pitkä nainen. Kehonkoostumusmittauksen mukaan rasvamassa on 30kg ja perusaineenvaihdunta 1410kcal. Energiantarvelaskureiden mukaan mun pitäisi syödä 2300kcal tai enemmän. Onko se ihan totta vai muuttaako ylipaino asiaa? Tuntuu tosi paljolta tuohon perusaineenvaihduntaan verrattuna. Eli jos poltan rasvaa niin miten lasken kalorimäärän?
 
Miten ylipaino vaikuttaa makroihin tai kaloreihin? Painan 78kg, 160cm pitkä nainen. Kehonkoostumusmittauksen mukaan rasvamassa on 30kg ja perusaineenvaihdunta 1410kcal. Energiantarvelaskureiden mukaan mun pitäisi syödä 2300kcal tai enemmän. Onko se ihan totta vai muuttaako ylipaino asiaa? Tuntuu tosi paljolta tuohon perusaineenvaihduntaan verrattuna. Eli jos poltan rasvaa niin miten lasken kalorimäärän?
Kalorimäärä kuullostaa ihan järkevältä. Lähtisin varmaan syömään noin 2000-2200 kcal ja samalla seuraisin painoa pari kertaa viikossa. Sitten kun näkee miten paino käyttäytyy pitemmällä välillä, niin voi tarvittaessa tiputella kaloreita vaikka 100-200 kcal kerrallaan alaspäin. Ja lyhyellä aikavälillä vaakamuutokset ei vielä kerro mitään.
 
Terve. Olen nyt kuukauden yrittänyt jonkilaista dieettiä mutta tuntuu että ruokailun osalta ei oikein toimi. Ongelmana on se että tulee syötyä mitä milloinkin mutta silti pitäisi yrittää pitää kaloreita alhaalla, alkaa suoraan sanoen päässä kiehua tuo ruokailu ilman selvää ohjelmaa. Tiedän kyllä nämä ''syö vähemmän kuin kulutat'' mutta siinä se vaikein osa onkin että mitä syö. Ilmaista/helppoa ohjelmaa olen yrittänyt etsiä mutta ei oikein löydy hyvää joten kaikki tieto on tervetullutta myös valmiit ohjelmat. Kalorien määrään myös on tullut kaikenlaisia laskureita käytettyä ja kalorimääräksi näyttäisi n.2700? pituus:190 paino:115. mikä on optimaalisin määrä jotta saisi kaiken irti dieetistä?

Ei ruokailusta pidä tehdä itselleen hankalaa jos tavoitteena on pudottaa painoa (tai siis kehon rasvamäärää). Syö ruokia ja ruoka-aineita jotka itseäsi miellyttää. 3-6 kertaa päivässä. Joka aterialla protskua, sun kokoiselle riittää helposti 200g/päivä. Lihaa kalaa kanaa maitotuotteita jne. Rasvaa 70-100g, hyviä lähteitä mielellään mahdollisimman paljon, eli öljyt pähkinät ja vaikka sun mitä. Loput päivän kaloreista täytetään sitten hiilihydraateilla, suosi kuitupitoisia lähteitä, mutta tottakai jos alkaa joka päivä paska tulla ripulina saat sillon liikaa kuitua ja kannattaa ainakin osa kuidun lähteistä valita vähemmän kuidupitoiseksi, vaikka tumma pasta -> vaalea. Kasviksiakin kannattaa toki olla ihan muiden terveydellisten syiden vuoksi eikä vain vatsan täytteeksi.

Otat vaan alkuun jonkun targetti kalorimäärän, tuo 2700 kuulostaa hyvältä lähtökohdalta. Parempi on lähteä liikkeelle liian korkeista kaloreista kuin liian matalista niin ei sitten aineenvaihdunta ota heti liian paljon takkiin jos aloitettiin liian matalilla kaloreilla.
Ota joka päivä aamukusen jälkeen aamupaino ja viikon välein katsot viikon keskiarvon. Ja tästä keskiarvosta sitä painon vaihtelua seurataan. Eikä se paino välttämättä aina liiku joka viikko. Jos ei 2. viikolla ole tapahtunut muutosta niin tehdään se muutos vaikka 3. viikolle. 200-250kcal päiväkohtaisesti on hyvä arvo vähennykselle.

Eli ei mitään nettiohjelmia vaan ihan itse rakennat itsellesi sen ohjelman niistä ruuista ja ruoka-aineista joista itse pidät. Vaikka kanariisiparsakaali on se joka urheilijan annos jolla pääsee pätemään somessa, sinä voit ihan hyvin syödä vaikka perunaa/pastaa ja jauhelihaa/kalaa. Tai leipää. Tai mitä vaan. Jos ei puuro uppoa aamupalaksi syö muroja tai mysliä. Tai älä syö mitään aamulla.

Kaikki sinun omien mieltymyksiesi mukaan, loppujen lopuksi kuitenkin ne kalorit on se joka sen kehonkoostumuksen muutoksen määrää.
 
Onko sillä nyt millanen merkitys jos syö ruuan, jossa hiilaria( esim. Riisi ja kana), niin seassa vaikka 15g öljyä?
Tarkotan sitä kun sanotaan, että hiilarin kanssa ei pidä syödä rasvaa?
Miten ruoka salitreenin jälkeen? Eikö ne ravinteet imeydy nopeemmin kun ei laita rasvaa sekaan?
Vai onko siinäkään suurta merkitystä jos ottaa vähän öljyä treenin jälkeisellä ruualla?
Kiitos!
 
Onko sillä nyt millanen merkitys jos syö ruuan, jossa hiilaria( esim. Riisi ja kana), niin seassa vaikka 15g öljyä?
Tarkotan sitä kun sanotaan, että hiilarin kanssa ei pidä syödä rasvaa?
Miten ruoka salitreenin jälkeen? Eikö ne ravinteet imeydy nopeemmin kun ei laita rasvaa sekaan?
Vai onko siinäkään suurta merkitystä jos ottaa vähän öljyä treenin jälkeisellä ruualla?
Kiitos!
Hyvin voit syödä. Nimenomaan treenin jälkeiselle aterialle voit jättää laittamatta. Ei silläkään mitään suurta merkitystä ole mutta näin teoriassa treenin jälkeiset ravinnot ois hyvä nauttia ilman rasvoja
 
Minkä aterian hiilarit vaikuttaa eniten treeniin?
Elikkä salitreeni alkaa klo 15.00.
Syön joka päivä aamupalan 7.00, lounaan 11.30, välipalan 14.15, päivällisen 17.30-18.00, iltapalan 20.15.
Aamu- ja iltapalalla vähiten hh, mut niissä on myös eniten rasvaa. Päivän ruuissa joko vähän tai ei yhtää rasvaa.
Mikä noista vaikuttaa eniten treeniin? Tiedän, että kokonaiskuva ratkaisee, mutta asia kiinnostaa.
 
Minkä aterian hiilarit vaikuttaa eniten treeniin?
Elikkä salitreeni alkaa klo 15.00.
Syön joka päivä aamupalan 7.00, lounaan 11.30, välipalan 14.15, päivällisen 17.30-18.00, iltapalan 20.15.
Aamu- ja iltapalalla vähiten hh, mut niissä on myös eniten rasvaa. Päivän ruuissa joko vähän tai ei yhtää rasvaa.
Mikä noista vaikuttaa eniten treeniin? Tiedän, että kokonaiskuva ratkaisee, mutta asia kiinnostaa.
Välipala ja päivällinen , molemmista hyvä löytyä hiilaria
 
Välipala ja päivällinen , molemmista hyvä löytyä hiilaria
Mä olisin ajatellu että lounas, jotta hiilari ehtii imeytyä ennen treeniä.
Jos syö välipalan 14.15 ja siitä 45min on treenaamassa, ei hh oo vielä ehkä imeytyny vaikka söisikin nopeita hiilareita.
Just wondering. Voin olla väärässäki.
 
Mä olisin ajatellu että lounas, jotta hiilari ehtii imeytyä ennen treeniä.
Jos syö välipalan 14.15 ja siitä 45min on treenaamassa, ei hh oo vielä ehkä imeytyny vaikka söisikin nopeita hiilareita.
Just wondering. Voin olla väärässäki.
En nyt osaa heitellä mitää tarkkoja aikoja kun en jaksa ettii mitään tiedejargonia enkä viitti päästä valehdella :D ,mutta siis treenin aikanakin nautittu nopea hiilari voi olla hyödyllistä varsinkin pitkissä treeneissä ja sekin kerkeää hyötykäyttöön. Kyllä vajaa tunti ennen sanoisin on ihsn hyvä aika nauttia hiilareita.
 
Mä olisin ajatellu että lounas, jotta hiilari ehtii imeytyä ennen treeniä.
Jos syö välipalan 14.15 ja siitä 45min on treenaamassa, ei hh oo vielä ehkä imeytyny vaikka söisikin nopeita hiilareita.
Just wondering. Voin olla väärässäki.
Aamupala ja edellinen päivä.
 
Jos varastot on tyhjät, niin ei se lounas niitä ehdi täyttää enää reeniin. Sit hyötyy enemmä vaa nopeesta reenin aikana tai just enne
Tätä mä vähä hainkin. Eli yksinkertasemmib nub kysynys olis voinu olla näin:
Kauanko hiilarilla kestää imeytyä?
Tämä siis jos oletetaan ettei mukana oo hirveesti rasvaa ja hiilarin lähteenä hidas hh (täysjyväriisi tai -pasta tms).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom